17 Şubat 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

17 Şubat 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

TAN Sigorta Şirketleri İçin Yeni Kanun Lâyihasile Esbabı Mucibesi (DÜNKÜ NÜSHADAN MABAT) Ecnebi şirketler Bu itibarla, ecnebi sigorta müesseseleri- nin Türkiyedeki portföylerine tekabül e- den riyazi ihtiyatları memleketimizde bu- Iundurmalarını ve bünleri milli şirketle rin tibi oldukları şartlar dahilinde neme ür. Şirketin faaliyeti ber iki kısma gamil ol duğu takdirde, yüz bin Mira, Diğer sigorta muamelelerinden her gu- be için de yirmi beşer bin liradan ibaret- Tahsil olunan ücretler 3 — Mütehavvll kefmlet: leri İktısat nur, Devlet menkul kıymetleri, Türk şirket- leri hise senetleri ve tahvilâtının kiy- metleri bankaya tevdi edildikleri tarihe takaddüm eden günün vessti borsa kurla rına nazaran tesbit olunur. Bu kıymetler- 'de herhangi bir sebeple tenezzül vukubul- Vekâleti namına tanzim olu- #İ bir sebeple mehuzatta bulunulamaz. He | sap senesi sonunda ihtiyat skçelerinder tenzili lizımgelen mik! hakkında şir ketçe vâki olucak mürocsat İktısıt Vek- letince tetkik ve indelhace şirketle yap- tıracağı teftiş neticesinde baklı görüldüğü takdirde, tanrili talep edilen maddi karşı- lik şirket emrine verilir. Şayet şirket fev-| kalâde sebepler karşısında riyari ihtiyat) akçesi karşılıklarına müracaat mecburiye- tinde'kuldığını İktısat Vekâletine bildirdi. ği takdirde, vekâletçe derhal şirketin tek- pik ve mall vaziyeti esaslı bir tettişe tâbi tutulur, Teftiş neticesine göre şirketçe gös terilen raruret yerinde görüldüğü takdirde tensip edilecek miktar şirket emrine â- made tutulur, Ve yahut girketin tastiyesi epi olunlur, 3 — Rüyazi ihtiyat akçelerinin larını teşkil eden bilcümle geyri- menkuller ve menkul kıymetler üzerinde sigortalılar imtiyazlı alacaklı addolunur- lar, WMlâs o vukuunda, Oba karşıl lar, tasfiye neticesi beklenmeksizin, mev- NEVR CİNSİ 10-luk kurşunlu kara kablosu 0,63", İstanbul Telefon yâ, Baş, diş, nezle, grip, romatizma, Nevralji, kırıkirk ve bütün ağrılarmızı derhal keser. İcabında günde üç kaşe almabilir. Müdürlüğünden : Mikdarı Muhammen Muvakkat bedeli . teminat 2500 Metro) Hayat hariç olmak zere diğer sigorta şubeleri için her sene içinde Türkiyede tahsil ettiği bilimum Ücretler yekünü &- zerinden şirketin mezkür sene içinde yap tı masarif ile verdiği tazminai Ve Ex kerrer sigorta suretile devir ve havale e» lediği ücretler tenzil edildikten sonra k. lacak bakiyenin yüzde yirmi beşinden i- barettir. Müteakip senelerde de işbu kefalet mik tarı, yukardaki fıkraya tevfikan, mezkür sene İçinde tahsil edilen ücret ve yapıla, masarife nazaran vukubulan tahavvülüta göre tayin ve tesbit edi landırmalarını âmir bir hükme Miyihada yer verilmiştir. 8 üncü maddenin birinci fıkrasında, 1149 numaralı kanunun bu kas nun ile değiştirilen 10 uncu maddesi hü- kümlerinin riyazl ihtiyatlara da tatbik e- dileceği yazılıdır ki, buna nazaran, Türk girketleri gibi ecnebi şirketlerin de bun- dan böyle riyazi ihtiyatları memleketimiz- de plise etmeleri mecburi bulunacaktır. 15-lik kurşunlu kara kablosu 0,63, 25- lik kurşunlu kara kablosu 0,63, Telefon ahize kapağı Santral için sigorta Santral fişi (No. 9). Santral fişi Kondansatör 1 MF. Siyah katranlı şerit Siyah mücerrit şerit Fond boru 76 4, 2500 Metro) 2500 Metro) 1500 Aded) 1000 Aded) 200 Aded) 1563 Lira 150 Aded) 500 Aded) 600 Aded) 2000 Aded) 1715 Lira 1500 Metro) İ 4632 Lira (34740 cut sigortaları bu kanunun 9 üncu müd- desi mucibince kabul eden diğer sigorta şirketlerine devrolunur. Madde: 6 — Sigorta şirketleri riyazi ih- tiyatlarının bu kanun hükümlerine göre hesap ve tesbitinden mesul olmak Üzere mütehssis bir memür intihap ve İktızat Vekiletine hüviyetini bildirmiye mecbür- durlar, H 5 i Madde 1 — Hayal üzerinde İş yapan sigorta şirketleri Türkiye dahilinde #kle- decekleri her nevi hayat sigörltarmı Türk duğu takdirde, tahrir! talep üzerine 8zs- mi bir hafta içinde şirketçe fark kapa” | takır. kil Ove devlet menkul kıymetleri- le Türk şirketleri hisse senedat ve tahvi- Wi İktsat Vekfletinin yediemin olarak göstereceği milli bankalarda muhafaza 0- dunur. Bu suretle yapılacak mevduat mu- kabilinde iki nüsha olarak bankadan ali- nacak makbuzun bir nüshası, mezkör mev duatın vekâletin emri olmadıkça inde 6- İdilmiyeceğine dair bir mektupla beraber İktisat vekâletine tevdi olunur. rin, Türkiyedeki portföylerine tekabül 6- den riyazi ihtiyatları memleketimizde bü- Yundurmaları yolunda lâyihaya konan bu hüküm beyrelmilel bir sigorta kaidesine 128.63 istinat etmektedi tekim birçok hükü- etlerde çalışan mü- esseselerine bu hususta kanunen sulâhiyet dahi vermiş bulurmaktadırlar, İlmi mürahabe & hükümlerile tamamlamıya ça işorta mevzuatımız riyazi, mall erasik ve ilmi mü- lzam etmektedir. İlmi ve te yeli olmıyan unsurlarla Yapılacak kontrolden müspet bir yeceği gibi ke mandi $ den kaçırılmaralıdır. iyacımız. bulur ve hukukl i tesirleri de göz Hakiki aktilerlere naktadır. Bey» reti haiz bir ecnebi aktüer ge- be mevzulardandır. alâkadar olarak lâyihaya icap n yapılması hakkında: bir ip tini ihtiya eden bir madde konmuştur, “Madde 16,, Ana hatları ile arz ve izah olunan Jâ-| yiba ile bir "sigorta kodu,, meydana geti- rilmiş olmamakla beraber, bu Lâyiha kam bul buyurulmukla, sigortacılık mevzuas siyetli bir adım atılmış o- oruz. Ticaret kanununun iğa dair hükümlerini de ihtiva »- siyorla kodu, 1927 denberi sar in sonuncu merhalesi ola> ye süratle varacağız. Fax olmak için 1027 den son- ra bir diğer tekâmül merhalesinden geç- mek dâzım idi ki, takdim olünar merhaleyi farlasile teşkil edecek Kanun lâyihası Ankara, 15 (AA) — Sigorta şirketle- tinin teftiy ve murnkabesi hakkindaki 1149 sayılı kanunun bazı maddelerinin ta- diline ve mezkür kanuna bazı hükümler #lâvesine dair kanun lâyihası, şudur; Madde: 1 — Sigörta şirketlerinin teftiş ve murakabesi hakkındnki 1149 sayılı ka- nunun 9, 10 ve 12 üncü readdeleri ağa ida yazık şekillerde değiştirilmiştir: MADDE: 9 orta şirketleri #tuamele yaptıkları e karşı taahhütlerinin 4- imak Üzere hükümete kar- # biri sabit, diğeri mütehavvii, iki nevl ke tir: ras, b — Ha amelesi, metten aşağı lunur, den iti de, mahalli 85 tarafınd, takdir olunan ksym takdirde gayri i yalnız yangın ve kısmına münhasz oldü- Hu takdirde yetmiş beş bin lira, — Oraya nasıl gidilir, nasıl yol bulunur? Kime söylemeli, kiminle gitmeli, acaba? O akşam ayrılırken; Hasan: — Sizi ben götüreceğim, Yıldız Hanım; dedi. İs- (ediğiniz yere ben götüreceğim. Bu cs, bu vait o kadar samimi idi ki, hiçbir şey .düşünemeden, ona ayni samimiyetle sordum: — Sahi mi, sizin de oraya gitmiye niyetiniz var m1? Sahi beni de götürür müsünüz? Hasan: — Acele etmeyiniz, dedi, bir sırasım bekliyelim, hepimiz o yolun yolcusuyuz; hepimiz bir gün onun kollarına atılacağız. O gece, rüyalarımda hep bu ateşle yandım: Elimde bir küçük çamaşır paketile yengeme haber vermeden evden kaçıyorum; bir akşam vapurile Üs- küdara geçiyorum; orada eski mahalleler arasındaki bir evde üstümü değiştirerek ihtiyar bir köylü kadın kıyafetine giriyorum; odun, kömür dolu bir yük ara basının üstünde iz değiştire değiştire İzmit yoluna düşüyorum. Sonra, kayaları bile donduran bir soğuk.. Bir dağ başı... Gürleyen oObir omahşer.. OTop, tüfek, süngü, ateş... Kıran ve kırılan kuvvetler... zulüm ve hak biribirile çarpışıyor... Bu, ne yaman çarpışma... ve bayrak. O Bayrağımız. Geriye, alınmış bü- tün tepelerde kızıl alevler gibi dalgalanıyor... Hıçkırıklar içinde gözlerimi açıyorum; neredeyim? Biran rüya ile hakikat biribirine karışıyor... Odam karânlık... Bir hızda yataktan kalkıyorum; sokaklar ıssız, şüpheli ve korkunç... Camları kırarak, kalbimi, ruhumü kavuran, tutuşutran o ateşin İçine, o efsane ve kahramanlık dünyasına atılmak için çıldırıyo - rum. Bu büyük, mukaddes yolculuk bana ne zaman nesip olacak? O zaman, hemen koşup beni oraya gö- türmeyi vâdeden yeni arkadaşı, Hasanı bulmak isti- yorum. Ertesi gün Yine arkadaslarla görüsvernz. rüvamı Nakliyat sigortaları için bu Kür elgorta şirketlerinin geçen sene İçi tahall ettikleri Ücretlerin yüzde on iki an ibarettir. m yukardaki iki numaralı bendin rası dairesinde hesap edil Mütehavvil kefaletin hesabında, bir se- ne İçindeki tediyat O sene tahsil olunan | Geretler yekünunu tecevüz eylediği tak-| dirde, İktisat Vekâletinin müsaadesini ev- daki fark ertesi sene Ürretlerinden it iktiza eden kefalet akçesi için esas itti olunacak miktardan tenzil olunur Sabit ve mütehavvil kefalet | MADDE: 10 Sabit ve mütehavvil kefalet akçeleri an cak uşağıdaki şekillerde is: a — Türkiyede gayri menkul emval İş- diki kıymetlerinin tecayüz etmemek şartile emlâl © — Türk Yirası olar â — Devlet menkul kı; Zılı şeklilerde kullamlabilecek kısmı de elliyi tecavüz edemez, Gerek Türkiyede gayri menkul iştiram, ri eenkullerin kiymet gayri inden hesap edilir, Ancak, İ Yaptırılaç ma göre tesbit e lursa işbu kiymet kabul o- Şirket, bu kıymetin kendisine tebliğin- | ren 15 gün İçinde itiraz eylediği ticaret mahkem | seçilecek mütu Whibreye İtiraz ve tetkik ve gu kulün kıymeti takdir ettirilir. gayri safi irat esi- olmamak partile, kati ük tesbit edilen kıymete itibar okunur. Kıymetlerde tenezzül Gayri | menkullerin pezzül vukubulduğu tebeyyün ederse İk- tsat Vekletinin tahrirt talebi üzerine zami 15 gün içinde şirketçe fark kapatı- hr. Gayri menkullere alt yangın poliçe- Gayri menkul iştirasile emlâk (terhini muarelelerine sit resmi senetlerin birer #ureti İküsat Vekâletine tevdi e- dilerekz mezkür senetlere ve tapu dairele- Tindeki kaydına İktisat Vekâletinin mü- saadesi olmadıkça hiçbir ferağ muamelesi bul edimiyeceğine dair meşruhat ve- siir, Ecnebi siyorta şirketlerinin gayri men- İkul emvale tasarrufları hakkındaki ahdi hükümler kemekin bakidir. Senelik bilânçolar MADDE: 13 Sigorta şirketleri senelik — bilânçolarını ve kâr ve zarar hesaplarını İktisat Vekâ- İletince tesbit edilecek formüle muvafık olarak tarzime mecburdurlar. Made 3 — Türkiye cümhüriyeti hu dutları dahilinde hayat üzerine iş yapan sigorta şirketleri, tahsil ettikleri gayri sa- fi prim üzerinden, sigortalılarına karşı ts- ahhüt eyledikleri mösmmen sermayenin özde ellisini atı olmak üzere riyazi ihtiyat akçe- terhini mu İsi tefrik ve tesis etmiye mecburdurlar. | Riyazi ihtiyat akçelerinin hesap tarzı fle bu hesapta esas ittihaz edilecek faiz nis betinin ve vetiyat cetvellerinin İltısat Ve kâleti tarafından tasdik edilmiş olması şarttır, Riyazi ihtiyat akçeleri, ressürürlerin his sesini de itiya edecektir. Ancak müker- rer sigorta haklındaki 1160 numaralı ka- nuna göre, Mill Rensürans Türk Anonim İşirketine verilmesi mecburi olan « hisseye ait riyeri intiynt akçeleri mesiür. şirket fi iratları | tarafından işbu kanun hükümlerine uy- nsat olarak tesis ödilecekti Kek Madde: 3 — Riyazi ihtiyat akçelerinin eden kıymet gay- | istimal şekilleri ve bu hususta tatbik edi- n kıy- | lecek hükümler bu kanunun birinci mağ- desile değiştirilmiş olan 1149 sayıhı ka- b 10 uncu maddesinde sabit ve mü- wwil kefalet akçeleri için gösterilen şe- rden ve hükümlerden ibarettir. Riyazi ihtiyat hesapları her yılın sonum- İda tesbit edildikten sonra, bunların kar- şılıkları ve teminat şekilleri gösterilmek #uretile, #rami Öç ay içinde İktisat Vek4- teline tevdi olunur. Hesap yanlışlığı Vekâletçe yapılacak tetkikat neticesin- de, hesap yanlışlığı, karşılık kifayetsizliği istimal şekillerinin kanım hüküm- lerine uymaması sebeplerile İlzumlu tas- hihlerin ierası siğorta şirketine tebliğ edil diği takdirde, iki ay içinde bu tebliğin ye- rine getirilmesi mecburkdir. Madde: 4 — Riyazi ihtiyat akçesi kar- şılıklarından hesap senesi içinde herhan- bet mez- İşbu yüzde on iki nal edilecek- nakden tevdiat, yüz» gu suretle » Yüksek olduğu et esasına göre, kıymetlerinde te- lirası üzerinden yapmıya mecburdurlar, Bindde: 8 — Sigorta şirketleri riyazi ih- tiyatlarına müteallik bütün hesap, kayıt ve vesikaları idare merkezlerinde bulun- durmaya mecburdurlar. Ecnebi şirketler, bundan başka, Türki- yedeki tsahhütlerine sit olup merkezlerin Ce tutulan hesaplar, kayar ve vesikalar ile karşılık hesaplarını ve bilhama erivan» ter kartlarının aynımı “Türkiyede merkez ithaz etikleri mahalde bulundururlar, Sigorta şirketleri bu maddede yanı bil- Umum hesap ve vesikaları bu kanunu mu rakabe fle mükellef olanlara irao etmiye mecburdurlar, Madde: 9 — Bir hayat sigorta portföyü ancak tazammun ettiği taahhüdatın bu kanun hükümleri dahilinde tesis edilmiş maddi karşılıkları ile beraber devroluna- bilirler, Ancak devri takabbül ket yeni iş almış sayılır ve bu kanun hü- kümlerine tâbi olur. Aranılan haklar Madde: 10 — Sigorta şirketlerinde on senedenberi istihkak sahipleri tarafından aranılmış haklara tekabül oden meblâğ, poliçe sahiplerinin isim ve son adreslerini gösterir bir cetvelle birlikte, Türkiye cüm hüriyetk Merkez Bankasına tevdi olunur. .Cümhuriyet Merkez Bankası bu mebaliği tevdi. tarihinden itibaren iki sene müd- dele muhafaza ve bu müddet zarfında sa- bip veya vârislerini tahkike | çalışmakla beraber, her sene baği eshabı namına teb- emi ve karmımerin Se sani vera vari lerinin bankaya müracaatlarını ilân eder. Mezkür iki senenin hitamında da sahibi veya varisi çıkmıyan bu kabil haklar dev- ete intikal eder. Madde: 11 — 1149 numaralı kanun le bu kanuna aykırı harekette bulunan he- kiki ve hükmi şahıslar bin Tess kadar ağır para cezasına mahküm edilirler, (t Tekerrür halinde, mükerriresi vır hate tadan altı aya kadar hapis cezam ile ce- zalandırılacakları gibi munmele icranın dan da menolunurlar, Mükerrer hilkmi şahıs ise, bu kananan 14 üncü maddesinde yazılı mümessil ve me sulleri ile kanuna aykırı fili işlemiş olan sahın bir haftadan alt aya kadar hapis ce sasiyle cezalandırılır ve hülkmi şahı maa imele icrasından menedilir, Mesullerin tecziyesi Madde 12 — Riyezi ihtiyalları, kasten, kanun Bükümlerine aykırı surette hesip Fond boru dirseği 76 fs Fond boru redüksyonu ğümüz merkez binasında toplanacak ri ayrı yapılacaktır. Şartname ve nürüneleri her gün levazım İ lilerin mezkür gün ve saatlerde ilk teminatlarile müracaatları. (868) 50 Aded) 3531 Lira 50 Aded) 26483 Müfredatı yukarıda yazılı malzeme açık eksiltmeye konulmuştur. İha- lesi 4-4-938 pazartesi günü sırasile saat 10, 10,30, 14 ve 14,30 da müdürlü- alım satım komisyonu huzurunda ay- dalremizde görülebilir. İstek- zalandırılırlar ve bir daha sigorla mües- seselerinde ve devlet hizmetlerinde istih- dam olunamazlar. Madde: 13 — Bu kanunun tatbikini mü- rakabe vazifesile mükellef olanlardan, vas zifeleri dolayısile vâkıf oldukları sırları ma kul bir sebebe müstenit olmaksızın işa edenler üç uydan bir seneye keder hapis cezası ile cezalandırdırlar, Bu gibiler, dev İlet hizmetlerinde bir daha istihdam eği- İlemezler. Dinde: 14 — 1 inci maddenin son fike rasında yazılı tekerrür halinde cezal me- suliyet, kanun hükmünü yerine getirmek- Ie mükellef olan idare meclisi reis ve aza- larından ve imzaları ile şirketi Üzema $8- ihiyetli müdür ve memurlardan cezayı müstelzim &H işlemiş veya buna iştirak etmiş veya bu hususta emir vermiş olan- lara rücldir. İflâs hali isi halinde, © şirketin idare meclisi rel- İsi ve azalarile tınraları görkemli ilem eden memurların kanuni hükümlere aykırı ha» reketleri iflâsa sebep olmuşsa, İktisat Ve- kületinin veya bu vekâleti temsil eden makamların talebi üzerine bunların da şahsen Ifslarına karar verilir ve hakla- rında icra ve iflâs kanununun 8, © ve 7 inci bapları hükümleri tatbik olunur. Madde: 16 — Sigorta şirketlerinin mu- rakabesi ile mükellef olmak üzere İktsat Vekâletinde icap eden teşkilât vücude ge» tirilir. Madde: 17 — 1140 mumarah kanumun 21 inel maddeleri ilga edilmiştir, Muvakkat madde: 1 — Bu kanunun me riyeti tarihinden itibaren altı ay içinde ri- yazl ihüyat akçelerile kuryılıklarınn ve iki ay içinde de kefalet akçelerinin bu ka- nuri hükümlerine göre hesap ve tesbit ve teminat olarak irae edilmiş bulunmam şarttır, Bu kanunun neşri terihinde ka- muni tasfiye dolayısile | fasliyellerine ni- hayet verilen Feniks dö Viyen hayat ve Madde: 16 — Bir sizorta şirketinin M-| bayat sigorta şirketleri arasında yapılan ve Mili Rossürana şirketince teşkili za- vurl riyazi ihtiyat akçeleri karşılıklarının iki senelik tocile tabiiyetini mutazamız bulunan anlaşmalar müstesnadır. Türk lirası üzerinder. Muvakkat madde: 2 — Hayat üzerinde çalışan siçorla şirketleri Türkiyede fax yete başladıkları taribtenberi ecnebi pa- rası ile akt veya Türk portföyüne ithal ey lemiş oldukları bayat algorta mukavelenam melerinde yazılı kiymetleri, işbu kanunun neşri tarihindeki 7. C. Merkez Bankası kurları üzerinden, Türk lirasına tahvile ve onn göre mezkür muksvelenameleri Türk lirası olarak kıymetlendiriniye mo Purdurlar, Tahvil ve kiymetlendirme münmelesi işbu kanunun meriyete girdiği tarihten İ- Ubaran üç ay içinde ifa ve ikmal edilmek muktazli Muvakkat madde: 3 — Sigorta şirkete Jeri, gerek sermaye ve ihtiyat akçelerin- de, eee veee YER “e 'dan yabancı memleketlerde plâse ettikle ri paraları döviz veya hükümetin tayin e deceği Türk devlet tahvilleri oları” be kanunun neşri tarihinden itibaren alt ay zarfında inemlekete getirmiye mecburdun lar, Karşılıklar | Muvakkat madde 4 — Bu kanunun neğ- | ri tarihinde mevcut riyazi ihtiyatlarla sam bit ve mütebavvil kefalet akçelerinin gay HI menkul olarak tasin edilmiş karşılıkları 1149 numaralı kanunun işbu kanun (le İtadil edilen 10 uncu maddesinin ikinci tik“ rasında yazılı nisbeti tecavüz etmekte İse, mezkür maddenin (A) bendinde yazılı gayri menkuller, sirketin tasarrufa altın- da kaldıkları müddetçe, ve (B) kendinde yazılı gayri menkul ipotekleri, mevcut m kavelelerinin devem müddetince, zikri gö çen ikinci fıkra hükümlerine tâbi değidir. ve tesbit eden mesul mütehassıs ile bu fi- Ve kasden iştiraki tebeyyün edenler bir ay 'dan bir seneye kadar hapis cezas ile ce- la eee DONUYORUM YAZAN: ŞÜKUFE Nİ Pa —20— anlatıyorum; heyecanlarını, arzularımı anlatıyo - rum. Onlar: — Sizin gitmeniz doğru değil, Yıldız Hanım, diyor- lar... O ateşin içinde siz ne yaparsınız? Bu, sizin için meçhul, tehlikeli bir yolculuk olur: Benimle böyle konuşan bu çocukları zayif ruhlu beni anlamaz bularak kızıyorum, vaktile Fahir Ağa- beğime yaptığım gibi onlara da isyan ediyorum: — Düşmana ateş edemezsem, bir yara da mı sara- mam? Son dakikasını yaşıyan bir kahramanı da mı teselli edemem? Hem, korkmayın, ateş te ederim, orada kadınlık erkeklik yok; yurda saldıranlara ben de saldırabilirim! Hasan yine hayretle, takdirle yüzüme bakıyor: — Şimdiye kadar bu kadar kahraman ruhlu bir İstanbul kızı görmedim, diyor, Anadolu kadını bu- mu yapar öminâ, Ve ayrılırken yine o nakaratı tekrar ediyor: — Acele etmeyiniz, Yıldız Hanım, oraya beraber gideceğiz, sizi ben götüreceğim Anadoludan sık sık zafer haberleri geliyor; Ana- doluda yurdu kuztarmak için destani bir çarpışma var... Eski uzun ve şerefli Türk tarihinin hiç bir ça- ğında Türk milleti bu kadar kuvvetli, bu kadar öz bir duygu ile biribirine sarılmamıştı... İstanbulda kapanan Millet Meclisi Ankarada ac- hyor; Ankara Türk milletinin kâbesi oluyor. Türkün büyük mukadderatını şimdi orası idare ©- decek. Artık kurtuluş yolları görünmiye başladı. Hasan bir gün: — Şimdi gilmiye imkân bulamazsak biraz sonra gideriz, dedi. Bana yurdun dağlarından, Yaylaların- dan, çağlıyanlarından; köylerinden, söğütlerinden, dertlerinden, temiz insanlarından bahsetti. Memleketin derdi bu günün kazanciyle bitmiş, ol- mıyacak, yıkılıp yakılmış, asırlardan beri ihmale uğ- ramış Anadolu, bundan sonra da onu seven ellerin yardımını bekliyecek, onu karanlıktan, bilgisizlikten kurtarmıya çalışmak ta bir mukaddes vazifedir. Hem burada da vazifeleriniz var; bir defa mektebinizi bi- triniz; bu ateş tufanı biraz sönsün; bugünden ziya- de, siz bundan sonra yurda faydalı olursunuz, dedi. Hasan bana çok yardım edeceğini, belki beraber ça lışacağını vaadediyordu. Kendisi zaten daha çok ©- rada oturuyordu. Zengin bir amcası vardı, onun na- mina ticaret yapıyor, ârasıra da işleri için İstanbul da kalıyordu. Amcası onu tahsil için İstanbula gön- dermiş, Hasan tahsilini bitirince yine Anadoluya dönmüştü... Bunları dinlerken, onune kadar beğendim. Birçok Anadolu gençleri tanıyordum ki, İstanbula gelince artık dönmüyorlar, arkalarında bıraktıkları bakımsız, bilgisiz yurtlarını âdeta inkâr ediyorlar, Türkiye Mi Sigorta şirketinde sigortab olanların haklarını korumak gayesile Mil- Ni Reasürans Türk Anonim şirketile diğer raya İera Vekilleri Heyeti memürdur. Madde: 18 — Bu kanun neşri tarihinden muteberdir. Madde; 19 — Bu kanun hükümlerini (84 unutuyorlardı. Hasan memleketini, köyünü bırakma mış, İstanbulun büyüsüne kapılmamıştı... Hasanla beraber he hayaller kurduk... Çalıştığımız yerler elimizde birer cennete dönecekti; gözlerimi. zin gördüğü, ayaklarımızın bastığı yerlerde hasta- lık, bilgisizlik, çirkinlik, fakirlik kalmıyacaktı. Bü- tün arkadaşlarımızı da bu ülküye bağlamak için ça- lışacaktık. Anadoluya, köye gitmekten Grken İstan- bul gençleri yarış edercesine anayurdu yükseltmi. ye koşacaklardı. Bu yörüşmelerle birçok günler ak- Sam geç vakte kadar Ocakta kalırdık. Hasandan ayrılınca gözlerimi kapar, bir hakikat- niş gibi; gülümsiyerek kendi eserimi seyre dalar- lum; Yolları çamur, gübre dolu köyün ortasında şimdi çiçekli, ağaçlı, havuzlu bir park vardı. Güneşten kavrulan yollar iki sıra yeşillikle gölgelenmişti. Tek katlı, beyaz boyalı, geniş pencereli evlerin tera sından renk renk çiçekler sarkıyordu. Yollarda ken- di. elimle (diktiğim (çiçekli (© basmalardan kıvrak elbiseler giyinmiş; güzel, şen köy kızları do- laşıyordu.... Parklarda, bahçelerde, karnı şiş, kafası büyük, bacakları değnekleşmiş, ucube çocuklar yerine al ya naklı, gürbüz, temiz yavrular oynuyorlardı. Köyde artık o somurtkan, dünyaya yüz çevirmiş havadan eser yoktu; şarkıların, oyunlarını kendi zevkimle, kendi bilgimle bediileştirmiş, inceletmiş- tim Tlk yaz akşamlarında köyün altın renkli tarlaları" na her evin terasından bir telli saz sesi dağılıyor. bir ince köy şarkısı yayılıyordu. Köyün ıssız, çetin hayatı birden bire çiirleşivermişti... Ben köyde ana, baba, kardeş, hoca, doktor, herşey, herşeydim. Yeni doğan çocukları bile ben büyüte- cektim; genç anhelere çocklarını iyi yetiştirmeyi öğ“ retecektim. Köylü beni sevecek, her dediğimi yapa- sok. her öğüdümü dinliyecekti... (Arkası ver)