22 Şubat 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

22 Şubat 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

Ömer Rıza DOĞRUL H- harbinin bütün dünya efkârı umumiyesini istilâ ve tecavüz siyasetine karşı galeya- na getirdiği sırada © zamanki Fran sn Başbakanı M. Lâval ile birlikte Habeşistanın bütünlüğünü ve bir dereceye kadar hâkimiyetini ihlâl eden bir sulh projesi hazırladığı için İngiltere Hariciye Nazırlığından çe “lmiye mecbur kalan Sir Samuel Hoare, yerini Mister Eden'e bırak- mıştı. Mister Eden, işbaşına geçer geçmez İlalyaya karşı zecri tedbir- ler siyasetini tatbik ederek Habe- şistanı kurtarmıya uğraşmış, fakat © zamanki Fransa hükümetinin te- reddüdü yüzünden zecri tedbirler yarım yamalak kalmış ve İtalya, İngiltere Dışbakanını İtalyan düş- manı sayagelmişti. Habeş macerasının sönmesi üze- rine Akdeniz meselesi başgösterdi ve İspanyada başlıyan dahili harp, bu meseleyi büsbütün hızlandırdı. İtalyanın bir taraftan İspanyaya büyük kuvvetler göndererek bu memleketin iç işlerine karışması, sonra Libyaya askerler yığarak Mı #ırı tehdit ettiğini göstermesi, İn- giltere ile İtalyanın arasını açtıkça açıyordu. Geçen senenin başların- da imzalanan centilmen ağrımam bir aralık iyi münasebet başlangı- €ı gibi sayılmış, fakat çok geçme den vaziyet büsbütün bozulmuştu. Akdenizde vuku bulan hâdiseler, İspanyaya mütemadiyen müdaha- Ie, Afrikaya asker sevki İtalyan radyolarının İngiltereyi o Şarkta tahatsız eden neşriyatı, İnglitere le İtalya arasında muhtemel an- Taşma yollarını kapıyor ve İki taraf arasında gerginliği devam ettiri- İmüştür. Şehir dahilinde dün başlıyan pp İ HA UZAK ŞARK: | Japonlar, Londra, 21 (Hususi — Röyterin | Uzak Şark muhabiri harp vazi- yeti. hakkında şu malümatı veri» yor: Çinin şark kısmını garp kıs- mına — bağlıyan Lunghay Ode - miryolu şebekesini kâmilen ele ge- çirmek için uğraşan Japonlar, bu te şebbüsü başaramamış bulunuyorlar. Sebebi, Japonların sarı nehri geçe memeleridir. Çinliler nehrin cenup kıyısını tutmıya ve müdafaa etmi. ye devam ediyorlar. Bununla bera ber Japonlar başka sahalarda ilerle diklerini haber veriyorlar. Hankovdan gelen Çin resmi tebliğ lerine göre Pinghan cephesinde Şin- şian civarında fevkalâde şiddetli bir harp olmaktadır. Fenkşua girmiye muvaffak olan bir düşman kolu in- hizama uğratılmıştır. Bu suroile Kay feng'e karşı Japon tehdidi bertaraf edilmiştir. Çin kıtaatı Tsinpu'nun şimsi mın- |takasında düşmanın çok şiddetli top- çu ateşine rağmen Şovşien ve Liang şiatien üzerine taarruzlarına devam ediyorlar. 300 Japon sskeri öldürül sokak muharebeleri bilhassa Tsining Jin şimal kısmında şiddetlenmektedir. Japonlar, şehir üzerindeki hâkimiyet lerini muhafaza için büyük gayret sarfediyorlar. Tsinpu'nun esnubun- daki Çin kıtaatı ileri yürüyüşlerine RİCİ HABERLER Lunghay Demiryolunu Alamadı devam ederek Pengpu'nun şimalinde 15 mil kadar ilerlemişlerdir. Şuşov'da tazyikler Diğer taraftan Japon kıtaatı Şuşov istkiametinde Yaptıkları tazyiki ar- tırmışlardır. Hopei'nin garp sahilini elde etmiye çalışıyorlar munta- kadan altmış mil ötede çok kaplı bir çarpışma cereyan etmektedir. Şansi mıntaküsinda da üç aylık bir sükünetten sonra muharebe tekrar başlamıştır. Japonlar, Tayuvanın 100 mil cenubunda ve Şansinin şarkında taarruza geçmişlerdir. Muharebe Veikve'nin birkaç mil şimalinde şiddetle devam ederken Japonlar, Pinghang istikametinde ilerliyorlar. Çin kuvvetleri Tsinpu İs tikametinde taarruza geçerek şid - detli bir muharebeden sonra şimal mıntakasına doğru mühim bir ilerle- yiş kaydetmişlerdir. Çin kuvvetleri, Lingsiaten rine ilerliyorlar. Bir Çin müfrezesi Tsining şehrine düş - manın şiddetli topçu ateşine rağmen girmeğe muvaffak olmuştur. Japon- lar, şiddetli bir mukavemet gösteri- yorlar, Şehir sokaklarında kanlı çar- pışmalar oluyor. Almanya ve Mançuko Tokyo, 21 (A.A) Almanya, Mançuko'yu tanımak kararını bugün resmen bildirmiştir. Korkunç Kadın. Dorothy Tüessteli adındaki bir İn. giliz kadını şimdiye kadar dört kere evlenmiş ve kocalarının hepsine de i- hanet etmiştir. Geçende muhakeme: | si yapılan bu günahkâr kadın. hâki. min bir sualine karşı şöyle demiştir: “ — Tekrar evlensem yeni kocama da sadık kalacağımı zannetmiyorum!,. AMERİKA: B. Roosevelte 5 Milyon Dolara İstifa Teklifi Nevyorkun tanınmış avukatların - dan Glen M. Nanghton. beş milyon — JISPANYA: Teruel Asilere mi Geçiyor ? Londra, 21 (Hususi) — İspanyada Teruel şehrinin mukadderatını yeni- den ciddi şekilde mevzuu bahsetti -| ren muharebeler vuku bulmaktadır. Asiler şehri ele göçirmek için şiddet | U teşebbüsler yapıyorlar. Asi kay «| nakları. bu sabah şehrin varoşlarını işgal ettiklerini bildiriyor. Havas mu habiri, şehrin Frankistlerin Teruel — Valence yo- lu boyunca bir hayli anlatıyor. Reuter muhabiri. asilerin şehre hâkim bütün tepeleri ele ge- çirdiklerini haber hükümeti de vaziyetin ciddi olduğu- nu itiraf etmektedir. ihata edildiğini ve ilerlediklerini veriyor. İspanya Diğer taraftan asi kaynakları, iki pışmalar neticesinde hükümet Kuv - vetlerinin pek fazla telefat verdik - lerini bildiriyor. ——2 FRANSA: Harici Siyaset Münakaşaları Başlıyor Paris, 21 (A.A.) — “Agence Eco- nomigue et Financlere,, in yazdığına , ELEK Cilâ (Yazan: B. Felekl Ne zaman hakikatseverlik damar- larımız kabarırsa hemen elimize bir fırça alıp herşeyi mürailiğe hoyarız. Her hareketi, riya her sözü yalan ve her rengi boya sayarız. Dünyanın içi ateş. dışı kahuk olda- Kuna göre zaten içi dışına uymıyan bir âlemin sakinleriyiz. Bu âlemin iç ateşini dışarı vuran yerlere "volkan adını takıp ondan uzaklaşıyoruz. Bu nu gördükten sonra hâlâ iç ve dış a- rasında bir uygunluk aramak. yanar dağda köşk yapmıya benzemez mi? Diyeceğim şu ki: Gün gectikce sat- ha yaklaşiyoruz derinliklerde u- zaklaşıyoruz. Onun için bize artık her “işin içyüzü. nden bahsetmek düşmez. Eğer samimi olmak istiyor. sak evvelâ bu müşahedeyi yapmak lâzimdir. Ne uzağa gidiyoruz? Şöyle üstü. müze başımıza hakın kâfi. Kundura» larımızı İyi boyatır. gömleğimizi te- miz giyer. pantalonumuzun ütüsüne dikkat edersek baska türlü kahul 8 Ründenberi vuku bulan şiddetli çar. İdiliriz. bunları yapmazsak daha baş- ka türlü, İnsanlar, herşeyden evvel gözüvle hükmederler. Çünkü aklıyla hüküm vermek için uzun tetkik lâzımdır. O- na da vakit yok! Daha geçen gün bir tayyare saatte 650 kilometre yaptı. Herşey daha çahuk olmıya giderken biz “işin içyüzü., nü aramakla vakit geçiremcviz. Gümüş takım yerine, gümüş kaplama kullananların haş- kalarından içli dışlı 95 âyar gümüş istemek hakkı yoktur. Onun içindir ki: dünya gitgide her gün daha ziyade ilâ. daha ziyade bo- ya. daha ziyade vernik ve daha ziva- de gösterişe rağbet etmektedir. Ba böyle olunca fikirlerde derinlik. ka- naatlerde exaslılık. vicdanlarda acık» dolar toplıyarık Cümhurreisi Roo- sevelt'i istifaya davet etmek fikrini ileri sürmüştür. Avukat, Amerikanın göre, Fransız parlâmentosunda harlei siyaset hakkındaki büyük müzakere- ler cuma veya cumartesiye başlıya- caktır. yordu. İNGİLTERE : Son Doliğ: İrlanda İle Yeni ık aramak “fersude,, bir istek olmaz m? Yattığımız mavun yatağın, valnız ir aralık geçen yaz İngiltere Başvekili ile İtalya Başveki- B arasında yuku bulan mektuplaş- manın bir konuşma ve yaklaşma ze mini hazırlaması umuldu. Fakat Ya deimmulşn. netlerriuuiçerdi vehametini muhafaza ediyordu. İ- talya He İspanyadan çekiliyor, ne Afrikaya asker yığmaktan geri kal iyor, ne de propagandasını kaldı- riyordu. Bunun neticesi olarak iş silâh yarışına müncer olmuş ve İn giltere bütün müdafaa kuvvetleri- ni yenilemiye ve artırmıya karar | vermiştir. Vaziyet son haftalara kadar bu şekilde devam edip gitti. Son haf- talar içinde İngiltere ile İtalya ara $ında yeniden konuşmalara yol aç- mak için teşebbüsler vuku buldu. İspanyadaki gönüllüleri geri çek- Müzakereler Londra, 21 (A.A) — Müstemlekât lera'yı ziyaret etmiştir. İki devlet a- damının İngiltere ve İrlanda nazırla- rı tarafından bu hafta tetkik edilecek olan İngiltere ile İrlandaya mütenl- lik meselelerin kâffesini gözden ge- girmiş olmaları muhtemeldir. —— “ Romanya Hariciye Müsteşarı Geliyor Bükreş, 2) (A.A) — Hariciye karaya hareket etmiştir, Müsteşara Harleiye Siyasi Şube müdürü, orta elçi Cretzocano, mat- buat şubesi müdürü OAnastasyu, matbuat milşaviri Pragu ve hususi kalem müdürü Cessiano refakat et- mektedir, mma Uzak Şarkfan Resimler: halâsı için bu hususta on beş milyon dolar toplıyabileceğini söylemiştir. Yalnız bü pazarlık bir taraflıdır. “avı f ya ame wmya- cağı kestirilemiyor. ——- /BULGARİSTAN: Yeni Mebus Seçii Yakında Başlıyor Sofya, 21 (Tan muhabirinden) — Martın altısında Bulgaristanda yeni mebus seçimi başlıyacaktır. Yeni se- çim kanunu, memleketi 160 intihap dairesine taksim etmiştir ve her da- ire bir mebus seçecektir. Hükümet Bu gazete başmakalesinde, bütün partiler arasında bir mütareke hare- Çümhurreisinin beş milyon dolar mu | ketini teklif ederek diyor ki: “Fransanın kuvvetleri günden gü ne yıpranıyor. Parti kavgalarını ka- 4 olarak bir tarafa bırakmak ve şah- si menfaatlerden de vazgeçmek za - manı artık gelmiştir... İTALYA: Firari Diplomat Nasıl ve Niçin Kaçmış? Romadan bildiriliyor: Bükreşten Romaya kaçan Rus mas yarım milimetresi mavun. alt tarafı çam ağacı olduğunu bilir ve adına İmavun yatak derken şunun bunun İfikir ve kanantlerine “gavri samimi, i “som - masif. değildir diye iz etmek haksızlık olur. Hayatımızın hangi safhasında cilâ, boya ve gösterişe rağhet etmedik ki; haska sahalarda bunu aramıvalım?? Aksini yaparsak zaten yadırzart; —ğ—ş——ğ—— Kömür Yığınları Altında Ölmüş Bursa. 21 (Tan Muhabirinden) Bursa Merinos fabrikasında çalışan 45 yaşında Remzi usta isminde | bir marangoz iki gün evvel kaybolmuş, bütün araşıtrmalara rağmen buluna mek için vuku bulan müzakereler buna yardım ediyordu. İtalya Şu ya bu şekilde gönüllülerini geri alacağını vadediyor, fakat bu me- mele de esaslı bir surette halloluna- Mıyordu. Anlaşılan İtalya, bu me- seleyi, İtalya ile İngiltere arâsın- daki meselelerin umumiyetle halli İçin vesile sayıyor ve bu vizden İs- Panyadan gönüllü çekmek işi uza- Yip gidiyordu. | mamıştı. Marangoz ustasının arasıra, İkömür deposunda kömürlerin üstüne İçıkıp yattığını arkadasları haber ver mişlerdir. Bunun üzerine depova gi- dilmiş ve kömürlerin altından Remzi ustanın cesedi çıkarılmıştır. Maran- gozun. yine kömürlükte uyuduğu ve bu esnada kömürlerin kaydığı ve al. tında kalarak can verdiği anlaşılmak tadır. mülga firkaların faaliyetlerine mey- dan vermemiye çalışmaktadır. Yeni kanuna göre, mebuslar nazır olamı- yacağı gibi nazırlar da mebus olamı- yacaktır. lahatgüzar Butenko, bir Fransız ga- İzetecisine nasil ve niçin kaçtığını an- latırken demiştir kil “— Günün birinde elçi Moskovaya çağırıldı. fakat uzun zaman kendisin- den haber alamadım. Tam bu sırada sefarethanede iki esrarengiz adam be lirdi. Beni de Moskovaya gitmek ü- zere kandırmıya uğraşıyorlardı. Fa- kat aldanmıyacağımı anlayınca beni kaçırmak teşebbüsünde bulundular. Ben de sefarethaneden gizlice ayrı- larak dört gün kadar Romanyada sak | landım. Sonra buraya geldim. Ben| vaktile Vrangel ordusile ricat eden- ler arasında bulundum. OO zaman gençtim. Muayyen siyasi bir kanaa- tim yoktu, Fakat bu macerayı haber alınca beni mahvedeceklerini bilir - dim. Bu sebeple selâmeti kaçmakta buldum.,, Henüz hükümetin resmi namzetle- ri yoktur. Her seçim dairesinde en 82 10 - 12 namzet vardır. Bulgaristan Türklerinden yalnız Doğruyol gaze- tesi müdürü Mehmet Celil. Delior - manın Kemailer intihap dairesinden namzetliğini koymuştur. Başka Türk namzet yoktur. Şte bu sırada İngiltere Başve- kili ile Hariciye Nazırı âra- Sında fikir ihtilâf, bulunduğu şayi Oldu. Başvekil İtalya ile anlaşmak Mirasının geldiğine kani olduğu hal Hariciye Nazırı bu içtihada işti. etmiyor ve böyle bir. sıranın ülü için İtalyanın hüsnü niyeti. İspat etmesi, meselâ İspanyada. Söntüllüleri geri çekmiye başla. Asi lâzım geldiğini ileri sürüyor- *- Çünki Mister Eden'e göre İtal- a İspanyadaki kuvvetleri İngilte- $*ve karşı tehdit olarak kullanmak tadır, Başvekilimiz Ankarada /Başı 1 incide) mil Cahit. İstanbul merkez kuman- dani general İhsan İlgaz. Emniyet müdürü Salih Kılıç Sümerbank v- mum müdürü Nurullah Esat Sümer, hükümet. parti. vilâyet ve belediye erkânile kalabalık bir balk kütlesi ta rafından uğurlanmıslardır. Nafıa Vekilimiz Bir müddettenberi İstanbulda bu- lunmakta olan Nafıa Vekilimiz B. Ali Çetinkaya da dün sabahki trenle Ankaraya gitmiştir. İki Ölüm Cezası Sıvas, 21 (Tan muhabirinden) — Sıvasın Olamış nahivesinde bir cina- vet olmuştur. Olamısta hancılık eden Nazar oğlu Artin karısı ve dört cocu fu öldürülmüştür Yapılan tahki ta cinavetin para vüzünden yapıldığı anlaşılmıştır. Katiller. ayni kövden Artin oğlu Torik Toskan oğlu Ohan- nes ve İstepan oğlu Hamparsumdur. Ohannes ile Hamparsum. ölüm ceza- sına mahküm edilmişler, Torik 19 se- ne hapse mahküm olmiretn». IRUSYA: bul, Kutup Köşifleri Moskova Yolurda Moskova, 21 (A.A.) — Papanin ve arkadaşları aşağıdaki telgrafı gönder mişlerdir. YUGOSLAVYA: Bize verilen vazifenin neticelerini beraberimizde getirmekle bahtiya - İrz. Şimal kutbundan 75 derece tuli İşimaliye kadar evvelce kararlaştiri) - miş olan bütün araştırmaları yaptık ve ameli sahada fevkalâde kıymetli neticeler aldık, Bu tetkikat bilhassa | buzların seyri. suların cereyanı ve hava tazyikleri hakkındadır. Biolojik tetkikat ta yaptık. tller Chamberlain ise ortada bi 4 2 bulunmadığına kanidir. Çün talya İspanyadaki g ektir, O halde İtal vuku bulan talebi reddetmiye by en büsbütün şüpheye düşürmi- Yer yoktur. Min, Süğeğ Eden'in istifası üzerine ni amberlain Romava müza- bi arr olduğ İMAN alman Yeni Sırp Patrikliği Belgrat. 21 (A.A.) — Eski Karadağ başpeskoposu Doşiç, Sırp ortodoks klisesi patrikliğine seçilmiştir. Dosiç. son ihtilâfta uzlaşıcı bir hareket ta- kip etmişti. Kendisi ilâhiyat dekto. vudur ve bir müddet İstanbula Sırp mektebi müdürlüğünde bulunmuş - tur. nu bildirmiş ve İngilterenin Londraya çağırmış- üzere Buz kütleleri üzerindeki hayatımız 215 gün sürmüştür, germe kalmıştır. Tamir ve Murman buzkıranları kesif buz kütleleri a sında hareket ediyor. Cenubi şarki istikametinde vatan sahillerine doğ- Fu vol almaktadır. Moskova, 21 (A.A) — Tamir buz- kıranından Şu telgraf alınmıştır; Papanin ve arkadaşlarını taşımış olan buz kütlesi şimdi kırk mil kadar ii iki içtihattan hangisinin isa- olduğunu müzakerelerin neti Böslerecektir Çinde motörlü vasıt»'arla mücehhez olarak bir zafer ordusu teşkil edil- miştir. Bu ordunun kıtaları muvaffakıyetler kazanmaktadır. Resimde mo tosikletli ve otomatik tabancalı bir Çin'neferi görülüyor.