20 Haziran 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

20 Haziran 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

PİMLİ My MATIRA > Baskında Hafı M. SIFIR Yazan : Şehit Düşüyor Dançef yapılacak gece baskınını görmek için yalvarıyordu. Gerçi bu Bu ben de İstemyior değildim. Pa- kat baskından sonra o hav: vaziyet tabiati'ile değişecekti. Yu- nanlılar cephenin bu kısmına tak- viye kıtaları gönderecekti ve belki bu gelecek kuvvetler Keşişe doğru çıkacak ve müdafaa hattının sağ başını uzatacaklardı. O zaman dö- nüş yolumuz kesilecekti. Dançef istediği yapılmıyan bir çocuk gibi somurttu ve gözleri yaşla doldu. Aklıma gelenleri anlatınca yine bir çocuk itaati ile önüme düştü. Gecenin karanlığı ve yolların bo zukluğu yürüyüşümüzü çok güçleş tiriyordu. Gündüz iki buçuk saatte kestirdiğimiz yolu dört saatte yü- rüdüğümüz halde bitirememistik. Biz Alaçamila Gözede arasında i- ken ateş başladı. Hâfız Mehmet B. baskınını yapmıştı. Piyade ateşi bil tün cepheye yayılmıştı. On beş, yirmi dakiks sonra Çamlıpınar e- teklerindek! toplar da ateş ediyor- du. Düşman Acıelma köyü geriler. mi ve Keşişin köye hakan sırtları- m sık bir ateşle tarıyordu. Gündüz Bu görüş edindiğim malümatın doğ ruluğunu isbat ettiği için sevin- dim. Yavaş bir yürüyüşle bir saat sonra kulübeye geldik. Sadullah E- fendi top ve tüfek sesleri üzerine bir baskın yapıldığını anlamış, 80- luk soluğa kulübeye çıkmış. bizi bekliyormuş, Bizi görünce de di ki; — Bu gece ve yarın buralar teh likelidir. Yapılan baskın üzerine düşman çıkaracağı müfrezelerle bu havaliyi arar ve tarar. Geçenlerde de böyle bir baskin yapılmıştı. Bu- Faları alt üst ettiler. Durmaya gel- e Ee nay asi Hem söylüyor, hem de kulübede ki kilim ve yatakları topluyor, Dançef te merkbee yükletiyordu. Bir saat sonra Gözede deresi yakı- nında sik bir ormanda idik. Ağa merkebin iplerini çözerken : — Burası, dedi, çak eminliktir. Yol uğrağı değildir. Ne yapalım, bir iki gece de burada kalırsın. K5 ye götürürüm senli ama, güven ol- maz. Belki geceden de geliverirler, Geceyi basık , alçak dallı büyük bir ıhlamur ağacının altında geçir dik. Tabii ateş yakamadık ve pek te uyuyamdaık. Ertesi günü sabah leyin bir süvari takımının köye gir diğini ve tekmil evlerin arandığını bulunduğumuz yerden gördük. Öğ- leye doğru düşman köyden çıktı ve biraz sonra Sadullah Efendi yanı- mıza geldi. Çehresinde bir mah- zunluk vardı. Sebebini sordum” — Hepimize geçmiş olsun, dedi. Bu sefr ucuz atlattık. Geçen sefer daha çok eziyet etmişler, bağ ve bahçeleri bil Sana a- cıyacak Gelen süvari zabitinden işittik. Ak- şamki baskında Hâfız Mehmet Bey şehit düşmüş. Allah gani gani rah met etsin, Öyle yandim ki bu ars- lana... Ne dö tosuh ve cesur bir zabiti, görseydin! — Evvelce gördün müydü?. — Çok... Rahmetli bu taraflara #ik sık gelir ve bana uğrardı, O gün akşama kadar Sadullah E- fendi hep şehidin ünlü hâtıralarını bana anlattı, dinlediğim kahraman lıklar rahmetlinin cidden cesur ve atılgan bir zabit olduğunu gösteri» yordu. Tabii hep acındik ve yan. dık. İki gün sonra erkenden Sadul- lah Efendi ile Aksulu Ali Ağa da geldi. İkisinin de gözleri yaşlı ve yüzleri yaslı idi. Ali Ağa ağlıyor ve anlatıyordu: — Ah. diyordu. Görseydiniz ne arslan gibi bir zabitmiş'. Mübark cesedi sedyeye bile sığmamıştı. Düşmanı ve Hıristiyan amma, bi- zim köydeki kumandan da iyi a- dammış hani... Yaptıkları çok boşu muza gitti. Şehidi gömmek için bi- ze verdi ve şu sözleri söyledi: “Bu Töreninde ben de bulunacağım.” Bu Jundu da, ne dersiniz? Köydeki za- bitleri de yanında getirdi. Biz hide mezar kazarken o kendi e le zabitlrine , askerlerine uzun Söz- ler söyledi. Sonra tercüman da söy lediklerini bize anlattı şaştım, kal dım. Kumandan ne demiş biliyor musunuz: “Bu büyük askerin ölü- müne imrendim. Memleketine, va- Zifesine karşı beslediği sevgisini ve bağlılıönı yaptığı büyük isler gös terdi. Bu hepimiz için bir ders olma» dır. İşte kahramanlık bu ölünün Yaptığına ve kahraman da buna de nir... Bunun için düşmanımız da ol sa bize, ölüsü başında eğilmek ve hürmetle selâmlamak düşer. Bu söz lerden sonra Iki mangaya da havs- ya silâh attırdı. Ama rahmetli de çok yaman adammış ha. nündeki siperleri geride oturanları allak bullak etmis. Rah- met olsun canına. Yunanlılardan altmıstan fazla yaralı ve ölü var mış. Bircoğu da canlarını ancak kaçıp kurtarmışlar. Bizimkilerden iki ağır yaralı kalmış, Esir diye Bur «a hastahanesine götürdüler. Biz de gördük. Fidan gibi delikanlıları. Allah şifa versin onlara... Aradığın beş ağır topu evvelki gece sabaha Karşi getirmişler. Ne dense kazanetya çıkarmamışlar. Köy camisinin yanında dere kenarında duruyor. Üzerlerine de muşamba- lar örtmüşler. Bulgar neferlerinin hep birden kayıplara karışması köy i iş uyandırdı. Gece ya- rısı bir yüzbaşı ile tercüman Vasil bütün evlerde araştırma yaptılar. Köy korucularını, muhtarı çok sı- kıstırdılar Köye yabancı adamlar geliyor ve Bulgarları kaçırıyorlar, | diye tehdit ettiler. Yunan kumanda- nının korucu yaptığı (Mikail, bağ- lar yolunda kaçan Bulgarlar götü Ten çete il karşılaşmış. Elindensi- lâh ve cephanesini almışlar, ve çırçıplak soyup bırakmışlar. Gece yarısı giip kumandana haber ver- miş, İzlerini kovup tutmak için bir süvari takımı göndermişler. Allah vere de şu Bulgarcıklar bir kaza- ya uğramayaydılar. -—- Başka havadisin yok mu, A- gam? -— Hele acele etme: var, Evvelki akşam yapılan baskından Yunanlı» lar çok pirelendiler.Neferler hep s0 kak başlarında toplanıp fiskos edi- yorlar. Şu Bulgarların kaçtıkları bi zim için çok fena oldu. Böyle 2a- manlarda, onlar bize iyi kötü hava- dis verirlerdi. Bu sabah tercüman Vasil köyün bütün evlerin! gezdi. Herkes evinin bir odasına sığına- cak, elman asker konacak» mi anı yeni bir alay geliyor muş. İşte bu kadar... Bugün tehlike kalmadığı için tek rar bağdaki kulübemize tasındık. Açıkta yatmak sıhhatimi bozmuş- tu. Bunun için Ali Ağa iç gündür yanımdan hiç ayrılmadı. Beni iyi etmek için uğraştı. Dançef te hiç ağzından düşürmediği “İstanbulun derdinden ve biraz da soğuktan key fini bozdu. Eski neşesi kalmadı. İki sabahtır gün doğmadan tepeye çıkı yor, Mustafanın yolunu bekliyor- du. Bu sabah ta yatağından deli gi bi fırlağı. Mustafanın yolda olduğu nu ve bu sabah geldiğini rüyasin- da gördüğünü söyledi. Nöbet halin de vöcudünü yakıp kavuran ateşe rağmen yola çıktı, Bir saat sanra ha kikaten Mustafa ile klübeye girdiler ! Dançef sevincinden bora tepiyor, üzerinde kendi resmi yapışık bulu nan seyahat vesikasın! öpüp koklu yordu. Ben Esat Beyin ve Yusufun mektuplarını okuyordum. Dançef, evden kendisi için getirttiğim eski | bir elbisevi giyinmis, kalıbı buzul. muş fesi başına geçirmiş, ben İstan bultu Türk oldum diye Ali Ağa ile Yâtife ediyordu. O da: — Ülen , ne talihli adammışsın sen, hem Yunanlıların elinden kur tuldum,hem de bu yaşa geldiğim hal de bana görmek nasip olmıyan İs- tanbula kavuşuyorsun. zMehmeti BELEDİYEDE : Yıl Vergiden Bugün mevcut kanuna göre, Yeni| yapılan binalar üç yıl vergiden mu- aftır, Hükümet şehrin imarına hiz- met etmek için imar plânı resmen ve heyeti umumiyesile tatbik mevkiine konulduktan sonra yapılacak binala- ri ön yıl vergiden muaf tutmıya ka- rar vermiştir. Bu husustaki tebliğ edilmiştir. Yalnız bu on yıl içinde belediye, plâna göre açacağı yol ve meydanlar. la yeniden yaptıracağı kanalizasyon masraflarını bina sahiplerinden ala- caktır. Bu masraflar kanalizasyon, yol ve meydanın geçtiği yerdeki bütün bi- nalara müsavi surette taksim edile- cek, her bina sahibine düşen masraf hissesi ona taksim edilecek, onda bir hisse her yıl ikiye bölünerek halktan alınacaktır. Bina vergisi, bu kabil masrafların ödenmesi tamamlandıktan sonra, Ya- ni, binanın yapılış terihinden itiba- ren İ inci yılın başında alınacak vu suretle halk tazyik edilmiyecektir. Yerebatan Sarayının Etrafı Nasıl İstimlâk Edilecek? | Bütün seyyahların uğrağı olan Ye- | İrebatan sarayı ve civarinın imarı kanun, belediyeye İçin müteha Prost tarafından mev» | İzii bir proje yapılmıştır. Bu projeye göre, sarayın antresinin üzerinde bu- lunan ada ile eski Talâtpaşa kona nı ayıran sahanın ortasındaki küçük ve dar kısmım kâmilen istimlâk edile cektir. Ortadaki dar ve küçük ada yo- la kalbedilecek, fakat Yerebatanın üs tünde kalan kısım imar olunacaktır. Burada güzel ve ufak bir park ya- pılacak, bir de modern gazino inşa olunacaktır. Sarayın kapısı. değişti. rilerek içi restore esasına göre tamir ve tezyin olunacak, mükemmel su- rette temizlenecektir. Prostun Yeni Projeleri Şehircilik mütehassısı Pros, şehrin imarına ait detay projesine başlama- dan önce, şehri hıfzıssıha bakımından etüt etek mecburiyetini hissetmiz- tir. Bu hususta mütehassıslar da ken disine yardım edecektir. Bu tetkikler sırasında sayfiye yerleri, bu yerle- rin iklim ve insanların naturalarile telif edilebilecek şekilde imar ve 18- lahı, sanatoryo7m, prevantaryom, has- tanelerin yerleri, vaziyetleri, banyo, plâj, çayır gibi yine sıhhatle alâkadar mevkilerin tayin edilmesile uğraşıla- cak, bunun için ayrı bir rapor yapıla caktır. Çöpler Denize Dökülüyor Beyoğlu, Beşiktaş, Eminönü, Fa- tih, Üsküdar, Kadıköy kazalarının çöpleri bugünden itibaren denize dö külmiye başlanacaktır. Bu kazalar- dan hergün vasati 700 metre mikâbı çöp dökületektir. Bu 1ş 33.000 liraya İbrahim adında bir müteahhide devredilmiş bulun- maktadır. Yapılan hesaplara göre, bir senede! denize dökülecek çöp miktarı, 250,000 Metre mikâbını ve içinden çıkacak o paçavraların kıymeti Ise 15,000 lirayı bulmaktadır. Bu' paçavraların istifade hakki da müteahhide aittir. Çöplerin imhası işine, bu sene bu şekilde devam olu- nâcak ve daha sonra bu meseleye ye ni bir şekil verilecektir. O zamana kadar çöp fırını ve belediyenin bir romorköt satın alması işlerinin bir neticeye bağlanabileceği oumulmak- tadır, ma 2 haberler getirmiş ve beni sevindir mişti. Sordum: i Muaf Tutulacak | Birini öldürdü “ İvaka yerine gelerek cesedi muayene TAN YERLİ HABERLER POLİSTE : Patlıyan Silâh Evvelki gece Kasımpaşada bir gen- cin ölümü ile neticelenen bir cina- yet işlenmiştir. Hâdisenin tafsilâtı şöyledir: Havuzlarda tornacılık yapan En- ver isminde bir gençle, Ali, Alâettin, Murat, Fikret ve Nihat isimlerinde beş arkadaş, Kasımpaşada 'Tabakba- ne meydanında Halilin kahvesinde toplanmışlar, oyun oynamışlardır. Hava karardıktan sonra da bir kaç şişe rakı alarak hep beraber içmek ü zere kahvenin arka bahçesine çekil- mişlerdir. Aradan bir saat kadar geçince ka- falar dumanlanmıştır. Bir aralık A- Yettin, Enverle ortaklâma satın al- dıkları tabancayı cebinden çıkarmış ve havaya bir el ateş etmek ister tir. Arkadaşları maksadını öğrenin” ce, üzerine atılmıslar ve her biri ta- bancarı öle geçirmek arzusuna düş- müşlerdir. Fakat öteki, havaya ateş etmek şerefini başkalarına bırakmak istememiş ve aralarında âdeta bir bo- ğuşma başlamıştır. İşte tam bu sırada bir silâh pets- ş-! mış ve Enver kanlar içinde yere yu-| varlanmıştır. i derhal hâdiseyi polise haber ver lerdir. Etraftan kKoşuşanlü Nöbetçi müddelumumi muavini Re şat Saka ve tabibladil Salih Haşim, etmişlerdir. Kurşun, Enverin gırtla- ğının sol tarafından girmiş, içerde kalmıştır. Başka bir yerinde hiç bir yarası yoktur, Zabıtanın tahkikatına göre, silâh Alâettinin elinde bulunduğu sırada patlamış ve çıkan kurşun Enyerin ö- İümüne sebebiyet vesiniştir. Hâdisede bir Kast olmadığı anlaşıl- maktadır. Aldettin ve arkadaşları nezaret a)- tına calınmışlardır."Adliye ve zabıta tahkikata devam ediyorlar. ————— Yeni Meydanlar | Eminönü meydanının Prost plânı» na göre açılması faaliy ölunmaktadır. İstimlâk muamelesi! tamamlanan Bektaş hanının da ay başından itibaren yıkılmasına “baş- lanacaktır. Diğer taraftan oyıktırılan Valide hanının arkasındaki diğer binaların| da istimlâk muameleleri ilerlemek- tedir. Yalnız Eminönü hanınının istim- tine devam şulamamış olduğundan bu hanın he- men yıktırılmasına başlanamıyacak- tır. Şehrimizde bulunan Nafia Vekili Ali Çetinkayanın Eminönü meydanı ile beraber Sirkeci ve Taksim mey- danlarının bir an evvel açılmaları et rafında bugün veya yarın belediyede meşgul olacağı zannolunmaktadır. Ve ayni işle alâkadi istimlâk ka Bununda yapılması istenen tadilâtın da meclisin bu içtima devresinde ka- tileştirileceği umulmaktadır. Wik müamelesi etrafında henüz uyu-| MUTEFERRİK : Yeni Binalar On |Zçki Sofrasında! Silâhtarağa Fabrikası da Genişletilecek 'Nafıa Vekili Ali Çetinkaya, evvel- ki gün Silâhtarağadeki elektrik fab- Tikasında tetkikler yaparken, mevcut binanın ve tesisatın genişletilmesi imkânları üzerinde durmuştur. Nafıa Vekâleti, şirket elinde çok bakımsız kalan elektrik şebekesi 1s- lah edilirken fabrikadaki bütün nok- sanları da tamamlatacaktır. Bunla- rı tesbit için dört mühendisten mü- İrekkep bir heyet, bu hafta içinde fab rikada tetkiklere başlıyacak ve bir rapor hazırlanacaktır. Ali Çetinkaya, fabrikadaki memur ve müstahdemlerin vaziyetleri ile de yakindan alâkadar olmuştur. İşçinin vazifesine her gün intizamla gelip, gidebilmesini temin için Kâğıthaneye amele vapurları işletilmesi veya 0- tobüs servisleri ihdası düşünülecek- tir, Harf İnkılâbı Sergisi Harf İnkılâbının 10 uncu yıldönü- mü münasebetile Arkarada açılacak sergi için hazırlıklar ilerlemiştir. Ser gide on yıl içinde Türkiyede yapıl mış bütün neşriyat tam bir koleksi- yon halinde teşhir edilecektir. Bu â- rada muhtelif neşir sahalarındaki te- kâmül de tebarüz ettirilecektir. Zi- yaretçilerin alâkalarım çekmek için bir okuma salonu ve istenen malâma- 4 kendilerine verebilecek bir bibli- yografi bürosu kurulacaktır. Sağlık Afişleri Dağıtıldı Sıhhiye Vekâleti halkın sıhhi ziyetini korumak ve bilgisini artır - mük maksadile 60 bin afiş bastır - mış ve bu afişleri bütün vilâyetlere göndermiştir. Bunlar, halkın görebi- leceği yerlere asılacaktır. Hafta dinde Seyyah Alman bandırali bir trânsatlantik- Ve şehrimize gelen seyyahlar dün ak- şâm ayni vapurla llmanımızdan y- rılmışlardır. Bu hafta içinde de iki iransatlantik limanımıza bine yakın seyyah getirecektir. 4 Devlet demiryolları umum mü dürü Ali Rıza, bazı tetkiklerde bu - lunmak Üzere şehrimize gelmiştir. Bir kaza geçirdiği, Haliçte ta - mir edilmekte olan Denizyollarının Aksu vapuru, bugünden itibaren se- ferlere başlıyacaktır. Maliye Vekili, Dün Ankaraya Döndü Bir kaç gündenberi şehrimizde bu- lunan Maliye Vekili Fuat Ağralı dün akşamki ekspresle Ankaraya hare- kot etmiştir. amenna Yakacak Maddeleri Pahalı Tavşanlı (TAN) — Evvelce 20 - 25 -6- 938 Ankaradan Telefon ve Telgrafla Amerika İle Ticaret Ankara, 19 (Tan Muhebirinden— Amerikan ticaret heyetile yapılmak ta olan ve heyetin Amerikadan tali- mat İstemesi üzerine geri bırakılan müzakerelere, bu talimat gelmiş ok duğunda ntekrar başlanmıştır. Harici Borçlarımız Ankara, 19 (Tan Muhabirinden)— Harici borçlarının Türk parası üze- rinden tesis edilecek karşılıklarla 8- kadar memleketlere mal ihracı su- retiyle elde edilecek provizyonlara göre ödenmesi esasını kararlaştıran hükümetimiz, hâmillerin menfaatine en müsait olacak şekilde transferinin teminini ve bu yolda şimdiden ted- birler alınmasını Anadolu demiryol- ları, Haydarpaşa liman (şirketlerile tasfiye halinde bulunan Mersin — Adana demiryolu kumpanyasına ve alâkadar diğer şirketlere tebliğ et- miştir. Hükümetin bu tebliği üzerine yu- karıda adı geçen şirketler vaziyeti tetkik etmek üzere hissedarlar umü- mi heyetlerini: temmuzun dördünde Ankarada fevkalâde içtiman davet etmişlerdir. Gümrük ve İnhisarlar Müfettişleri Toplandılar Ankara, 19 (Tan muhabirinden) — Gümrük ve inhisarlar vekâleti müfettişleri 1937 yılı şubatında yap- tıklar gibi bu yıl da teftiş heyeti çelsinin reisliği altında ve vekil ve müsteşar İle diğer vekâlet erkânı hu zurunda şehrimizde vekâlet binasın- da toplantılar yapmışlardır. 6. 6. 1938 tarihinde başlayan bu toplantı- lara her gün devam edilmiş, her mü fettişin hazırladığı etüt raporları si- ta İle okunup münakaşa olunmuş ve toplantılar dün sona ermiştir. Müfettişlerin bu toplantısında oku nup münakaşa edilen ve adedi dok- sanı bulan raporlar; bir buçuk yıl - danberi ecnebi mehazlardan da isti- fade edilerek hazırlanmış kiymetli birörtez Tışlirdez İeri ilgilendiren ve teltiş usulu ve esaslarına taallâk eden, diğeri:mü » fettişlerle beraber idareyi de ilgilen diren teknik mevzulara temas et - mek üzere iki kısımda toplanmış - tır. Bu toplantının hem kemmiyet hem de keyfiyet itibarile geçen top” lantıdan daha olgun ve dolgun oldu- Bu göze çarpmakta, syni Zamanda bunun her yıl için tekrar edilmesin den her hususta büyük faydalar ek de edileceğine de şüphe bırakmamak ta olduğundan bu toplantılara gele “ cek yıllarda da devam edilecektir. Toplantılar dolayısile vekâlet ta * rafmdan müfettişler şerefine pef “ şembe günü Anadolu klübünde ve” kâlet erkân ve müdürlüklerinin 48 hazır bulunduğu bir çay ziyafeti ve” rilmiştir. —— l HENDEKTE : Polis Teşkilâtı kuruşa satılan .bir yük odun şimdi 50 - 60 kuruşa veriliyor. Bazı kimse- ler, mahrukat ihtiyacını tezekten ve diğer maddelerden temin ediyor. Ga- yet nefis tereyağının kilosu 40 kuruş tur. Ne olduğu meşkük etin kilosu 40 kuruştan satılırken Belediye 30 ku- ruş nark koymuştur. Fakat halk bu fiyatı da fazla bulmaktadır. Bir yu- murta 32 puraya kadar alınıyor. — Mustafa, yollarda bir sıkılık vas'mı?.. , — Eskisi gibi... İstanbuldan gelen leri Mudanyada iskelede bekletiyor lar, Giderken na arayan ve nede soran var. W Bu havadise çok memnun oldum. Çünkü Dançefi Bursadan Mudan- yaya indirmek ve oradan vapura Diyerek mukabele ediyordu. Mus| bindirmek meselesi çoktan beri zih tafa İstanbuldan, işlerimizden iyi nimi yoruyordu. Türkkuşunun İlk Tayyaresi —— — Geçen gün Türkkuşunun Istanbulda yaptırdığı ilk tayyaresinin Yeşil milimetre idi, Hararet çok » köyde muvaffakıyetle uçtuğunu yazmıştık. Yukarıdaki resimde bu ilk | iye. 233 ve —. 116 seriye tayyareyi uçuşa hazırlanırken görüyorsunuz. İsteniyor K Hendek, (TAN) — Doğançay ns hiyesinde polis teşkilâtı yapılmıştır” Kazamızda da polis teşkilâtı Yi ması halkımızca istenilmektedir. TAKVİM ve HAV: 20 Haziran 1938 PAZARTESİ e Gün: 30 Arabi: 1387 Rumi 1 Rebilâbır: 20 Haziran: İ Günes: 4.08 — Öğle a İkindi: 16.16 — Akşam: > Yatsı: 2148 — İrnedik: m eni - YURTTA HAVA VAZİYETİ ” Yeşilköy Meteoroloji istasyonund”. yy lınan malümata göre hava yurdun “ie kısımlarında bulutlu, Marmara DS agf Karadeniz kıyılarında çok bulutlu bölgelerde bulutsuz geçmiş, rügârla” İmiyetle şimal istikametinden or vette eerriştir. Dün İstanbulda hava ekseriyet? bulutlu geçmiş. rüzgâr simalden #5” ai 5 ile 7 metre hızla esmiştir. Saat 14 * gk ar kaydedilmiştir. akar Azka 4 eşle ktiyi”