20 Haziran 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

20 Haziran 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

————— 20-6-938 BUGÜN Venedik Mülâkatı Yazan: Ömer Rıza DOĞRUL ügoslav Başvekili ve Hariciye Nazırı Doktor Stoyadinoviç ile İtalya Hariciye Nazırı Kont Cia- o'nun Venedikte mülâkatı, bütün siyasi mahfillerde alâka uyandırmış- lir. Yugoslavya Başvekilinin seya- hati resmi mahiyette değildir. Bilâkis seyahatin hedefi, Yugos- lavya artistlerinin de iştirak ettiği beynelmilel sergiyi ziyaretti. Fakat Hariciye Nazırının fırsattan isti. fade ederek iki memleketi alâkadar | #den bütün meseleleri görüştükleri, | bilhassa Avusturyanın o Almanyaya | katışmasından sonra hâsıl olan vazi- Yeti ve Çekoslovakya buhranını tet- kik ettikleri anlaşılıyor. Bundan başka İtalyanın, Avustur- Ya ticaretini kaybeden ( Triyesteyi Sanlandırmak için Yugoslavya tica- tetinin bu liman yoluyla yapılmasını İstediği, bunun için Yugoslavyanın Almanya ile yaptığı ticaretin yolu- Mu değiştirmemesi için teşebbüsler Yuku bulacağı bildiriliyor. Eskiden talya tarafından Avusturyaya gös- İerilen ticari kolaylıkların Yugos-| lavyaya gösterilmekte olduğu anla- Hmaktadır. Fransız matbuatı bu mülâkatı Ro- İha — Berlin mihveri ile alâkadar | Böstermekte gecikmemiştir. Bu telâk iye göre iki hariciye nazırının mü- | )ikatı, Almanyanın endişe verici komşuluğuna karşı gelmeyi istihdaf six gazetelerinin bu meş yaptığı sırada İlalya Propa-| Kanda Nazırı B. Alfieri de Berlin— Mzonu gibi değil, fakat tarihi bir hâ İse gibi telikki edilmesi lâzım “s1. İtiğini,, söylemştir. illerin bombardımanına ugün Londrada altı milletin iş- B tirakiyle © toplanacak Kizil- kongresinin konuşacağı en belli lı mesele sivillerin bombardıma- meselesidir; Prunsem het İassin deme he ait beynelmilel mevzuatın esas. bir sürtte tetkiki istenecek ve alâ- dar bütün milletlerin, hastanelere, talara, yaralı muhariplere ve si- İllere karşı tatbik olunan munme- 76 ait ahkâmı yenilemek için dip- natik bir konferans toplamaları if edilecektir. Sebebi bugünkü Ynelmilel hükümlerin, eskimiş ve irsiz kalmış olmasıdır. Habeş ei İspanya harbi, nihayet Çin — harbi bunu ispat etmiş Süer : Kongrenin hedeflerinden birka- rp sırasında sivil halan bütün ve hayri faaliyetlerini ko- cak tedbirleri almak, Kızılhaça tayyare faaliyetlerini genişlet- bitaraf o mıntakalarda askeri taneler vücude getirmek, muha- *snasmda hastanelerin nakline haberlerin radyo veya telefon ile ipler arasında mübadele edil. İni temin etmektir. Kisılhaç kongresinin çalışmaları, Tİ korumak yolunda müsbet Netice verirse bunun İnsanlık için Yük bir kazanç teşkil edeceği şüp-! Bötürmez. NR tova karşı : ni Süügin aksi Gi “onanmalarını sevkederek Han- Taptetmek istemeleri, dikkatle b olunan hüdiseler arasındadır. km modern harp şartları için- 4 nasıl imkân bulacakları bü- İyskeri mahafili alâkadar etmek- ee iyi bir hazırlık netice- nehrin kenarına konulacak #izli bataryalar ve torpito tüp- , apon donanmasının ilerle. Pu, mâni olur. » Si Çinliler Şanghay muharebe. iki, ve daha sonra Japonların ine ne ilerlemeleri sırasında Japon masına karşı mühim bir vazi. adıkları için, Japonlar Han- 9 bu deniz hareketini hazır. dır. Bununla beraber bu ha- Merak ile takip olunmaktadır. « Karikatür Hâdisesi Aires, 19 (A.A) — Bifle orikatürünü neşretmiş olan es Tageblatt gazetesi aley Almanya sefareti tarafından dava, ademi meruliyet kara - Miele i Mam, LAZ Kedi) İspanya Devlet Reisi, Zaferden Emin! "Kazanacağımız Şey, Her Türlü Fedakârlığa Değer!,, Alman Dahiliye Nazırı Çekleri Tehdit Ediyor Königsberg, 18 (A.A.) — “Havas” | Dahiliye nazırı burada söylediği bir nutukta Çekoslovak tayyarelerinin Alman hududunu yine ihlâl etmeğe başladıklarını mevzuu bahsederek Çekoslovakya aleyhinde tehditlerde bulunmuştur. Bir nalşama imkânsız mı? Prag, 19 (A.A.) — Henlâyn'in res mi organı olan Zeit gazetesi, hükü- metle Südet partisi arasında cereyan eden müzakereler hakkında her tür lü tefsirde bulunmaktan içtinap et- mektedir. Bu gazete, her günkü gibi Çek matbuatında çıkan yazılardan maha retle seçilmiş parçalar iktibas ede - rek Çek efkârı umumiyesinin Hen - lâynistlerle bir anlaşma vücude ge- tirmesine hazırlanmamış olduğunu göstermeğe çalışmaktadır. Fransız gazeteleri menmun Paris, 19 (A.A.) — Çeteka ajansı- nın dünkü tebliğinde eksperlerin me saisi hitama ermiş olduğundan dola- yı Südet fırkası ile yapılmakta olan müzakerelere salâhiyettar nazırların iştiraki ile devam olunabileceği bil -| dirilmiş olmasına binaen Fransız ga zeteleri, Çekoslovak hükümetinin va tiyeti kavramak esasına dayanan bir anlaşma 7i masını büyük bir memnuniyetle kay datmeltndir Milli müdafaa için iane Prag, 19 (A.A.) — Milli müdafaa için açılmış olan ianeye bir hafta i- çinde 300 milyon kuron miktarında iştirak edilmiştir. B. Beneş, 100.000, nazırlar da 200.000 kuron vermişler- dir, Bir Habeşli, Romada Halka Hücum Etti Roma, (Deyli Telgrafın muhabiri bildiriyor) — Habeş rüesasından biri Adisababadan Romaya getirilen “Ye huda Arslanı" adlı heykeli görür gör mez, kılcını çekerek geçenlerin üze- rine saldırmış, bir zabiti ağırca yara- lamış, araya giren birine de kılıcı indirmiş, nihsyet kendisin! yakala. mak istiyen iki faşist milisinide ya- ralamıştır. Milislerden birinin vazi- yeti tehlikelidir. Fakat bu iki mi Habeşliye ateş etmişler ve onu yara- lamıya muvaffak olmuşlardır. Ha- beşli ile yaraladığı zabit kurtulamı- İyacak bir vaziyettedirler. SIRA LEHİSTANA MI GELDİ? | Hitlerin Lehistan Pomerania5ını İşgal Edeceği Söyleniyor! Varşova, 19 (A.A) — Bidosz mahkemesi Polonya tebaasından Bruno Bek isminde bir Almanı lokan- tada alenen Hitlerin inzibatını temin etmek üzere Polonya Pomerania'sını işgal edeceğini söylediği için iki sene hapse mahküm etmiştir. Josef Labada isminde Polonya bir Alman da buna benzer bir sebepten dolayı iki ay hapse mahküm edilmiştir. Alman ekalliyetinin verdiği muhtıra Varşova, 19 (A.A) — Nolini mıntakasındaki Alman ekalliyeti, dün Polonya Terbiye Nazırına bir muhtıra vermiştir. Bu muhtırada geçenlerde Volini'deki beş hususi Alman mektebinin kapatılmış olması protesto edil- mektedir. Muhtırada bu mıntakada 1932 tarihinde 80 Alman mektebi mevcut olduğu, hali hazırda ise yak nız 27 mektep bulunduğu beyan edilmektedir. Alman istatistikleri Volini'de 60.000 Alman mevcut olduğu nu kaydetmektedir. Figaro Diyor ki: Madrit, 19 ( ko kuvvetlerini çekilmişlerdir. Kordoba vilâyetinde Frankocular Cümhuriyetçilerin Kordoba'nın 60 kilometre Şimali Garbisinde bulu- nan Peneroya dağındaki mevzilerine hücum etmişlerdir. Burada da asile- rin üç taarruzu püskürtülmüş fakat düşman Patuda yamacını işgal etmi- ye muvaffak olmuştur. İtalyan kuvvetleri Roma, 19 (A.A) — Kaâstellon'dan gelen haberlere göre gönüllü İtalyan tayyare kuvvetleri Valino ordusu ö- İnünde harekâta iştirake devam et- mektedir. Balear hava kuvvetleri de keza faaliyetlerine devam ederek sa- hil boyundaki askeri hedefleri ve bu İmeyanda Valansiya, Barselona ve |Taragone'yi bombardıman etmekte- dir. Fransa yardım mı ediyor? Burgos, 18 (A.A) — Fransaya ilti- ca eden hükümetçi 43 üncü fırkanın erkânı harbiyesinden ele geçen vesi- kalardan anlaşıldığına göre, bu fır ka son zamanlarda münhasıran Fran sadan aldığı erzak ve mühimmat ile tutunabilmiştir. Negrin zaferden emin irem ez er ame TEREK ŞAY radyoda dört ay evvel Cümhuriyet ordusu- nun ademi müdahale dolayısile bir harp malzemesi buhranı karşısında kalmış olduğunu, fakat o zamandan- beri hükümet endüstrilerinin fevka- lâde istihsalleri dolayısiyle buhra- | mın şimdi zall olduğunu söylemiş ve demiştir ki: Biz, İspanyanın İspanyolların Si hı olması için mücadele ediyoruz ve muvaffak ta olarağız., “Kazanacağımız şey, her türlü fe- dakârliğa lâyıktır. Bu hitabe, 35 dakika devam et- miştir. Figaronun bir yazısı Paris, 19 (A.A) — Figaro gazele- sinde İspanyol meselesinden bahse - den Dormesson, şöyle yazıyor: “Bizim istemiş ve halen de İste- mekte olduğumuz şey, İspanyaya karşı mutlak bir bitaraflık ve iki| muharip tarafa karşı ayni veçhile ha rekettir. Esasen bizim vaziyetimiz. İngilterenin vazivetine tamamile uy gundur. tebaasmdan diğer dar kasaba ile 27 dir. sürülmektedir. “Biz İspanyaya Karşı | Kati Bir Bitaraflık İstiyoruz! .) — Estramador cephesinde Fran- tazyiki devam etmektedir. Bugün düş- man biribiri ardından dokuz hücumda bu hayet cilmhuriyetçiler bazı tepeleri terkederek geri r nutuk söyliyen Negrin;| Leh gazetelerinin neşriyatı Varşova, 19 (A.A) ”- Almanyadaki Polonyalılar birliğinin Almanya Dahiliye Nazırı Dr. Frike, ta- lepleri hakkında bir muhtıra vermelerinden itiba ren nasyonalist gazetelerde Almanyaya karşı baş- hyan neşriyat devam etmektedir. Gazeteler, ezcümle, Şarki Prusyada ve * Alman Pomeranyasındaki şehir ve kasaba İsimlerinin Cer- menleştirilmesi keyliyetini protesto etmekte ve bu suretle isimleri değiştirilen yerler arasında 200 ka. Diğer taraftan gazeteler, Polonyada 850 Alman kooperatifihin' çalışmakta olduğunu hatırlatmakta ve Almanyada halen mevcut Polonya ekalliyeti ko- operatiflerinin adedinin ise yalnız 34 olduğu İleri muş ve ni- GÜNÜN EN ENTERESAN HÂDİSELERİ * Sovyet — Mançuko hudu- dunda iki taraf devriye kolları arasında bir çarpışma olmuş- tur. © Amsterdamdan bildirildi- ine göre bir Alman askeri tay- yarasi, dün öğleden sonra Gel- dermals istasyonu diyarında ka raya inmiştir. Memurlar, tah- kikata başlamışlardır. © Lehistanın Nolini mınta- kasındaki Alman ekalliyetleri, geçenlerde beş Alman mektebi- nin kapatılmasını Lehistan Har biye Nazırı nezdinde protesto etmişlerdir. * Japonya ırkı koruma ofisi irsi kusurları olanların kısırlaş- tırılmasını ve bu bapta bir ka- mun çıkarılmasını o hükümete Havsizenadenraz wammiştin.. © Alman Dahiliye Nazırı, bir nutuk söyliyerek Çekleri tehdit etmiştir. © Filistinde tedhişçiler, fan- liyetlerini o arttırmışlar ve bir. çok yerlerde hâdiseler çıkarmış | lardır. * Cümhuriyetçi İspanya Baş vekili B. Negrin nihai zaferden emin olduklarını söylemiştir. l : ; ; HABERLER Sovyet - Mançuko Hududunda Bir Çarpışma Oldu Tokyo, 19 (A.A.) — Dün Mançu- ko, Kore ve Sovyet hudutlarının bir leştiği nokta civarında Hangçung'da bir Mançuko devriye kolu ile bir Sov yet devriye kolu arasında bir çarpış” ma olmuş ve bir Mançukolu asker ölmüş, bir diğeri de yaralanmıştır. Bu hâdise hakkında Dömei aşağıdaki tafsilâtı vermektedir: 20 kişilik bir Mançuko devriye ko Iu Hungçung civarındaki tepeler ü - zerinde dolaşırken 30 kişilik bir Sov- yet müfrezesinin mitralyöz ateşine uğramıştır. 20 dakika süren bir mü - sademeden sonra Sovyet devriye ko- İlu tardedilmiştir. Her iki taraf ta tak İviye kuvvetleri alarak karşı karşıya mevzilerini mufafaza etmektedir. Ö- len Mançuko sskerinin cesedini Sov yetler kaldırmıştır. Şanghayda bir hâdise * Şughay, 19 (A.A.) — Akşam, en - ternasyonal imtiyazlı mıntakada, Ja pon kontrolü altındaki yeni belediye dairesinin kadastro direktörü Jeng| Jaoang, bir lokantada yemek yerken tabanca İle öldürülmüştür. Direktö- rün refakatinde bulunan Çin dansö- zü de öldürülmüş, bundan başka üç kişi de yaralanmıştır. Bu suikasti ya pan ve silâhlı bulunan dört kişi, he- men kaçmışlar ve tutulamamışlar - dır. Japonlar Çine yeniden asker çıkarıyorlar Hankov, 19 (A.A.) — Santral Ni- yüz, resmi bir tebliğ neşretmekte - dir. Bu tebliğ, 50 kadar Japon harp gemisinin Hanhuei eyaletinde Yang | çe nelirinin tyısndaki Çin mev erini, ve iki gündenberi de 30 ka- İar Japon tayyaresinin (o Matang'ı bombardıman etmekte olduklarını bildirmektedir. Tebliğde Japonların Yangçe sa -| İ hilllerine asker çıkarmış oldukları i- Jâve edilmektedir. Dün Japon harp gemileri, yeni kıtaatın karaya ihra- cım himaye etmek için Vuşaşa ve Şeyçiaemino'ya 200 obüs atmışlar - İdır. Çinliler, müstevlileri püskürt - müşlerdir. Bir Bakışta Dünya Haberleri AMERİKA Ruzveltin Oğlu Nevyork, 19 (Hususi) — Amerika Cümhurreisi Roosevelt'in küçük oğ- Tu John Roosevelt dün evlendi. Eşi, Mis Ann Klark Lindsay Vaşingtonun. en güzel kızlarından biridir. Otomo- bilcilikte, teniste, yüzücülükte bü - yük bir şöhreti vardır, Iki yeni enli balayılarını hususi bir yatta geçireceklerdir, köy bulunduğunu kaydeylemekte- FRANSA Daladyeye Ziyafet Paris, 19 (A.A.) — Almanya bü - yük elçisi bugün başvekil Daladye şerefine bir öğle ziyafeti vermiştir. Bu ziyafette başvekil muavini Şo - tan'dan başka yakında Baden-Ba - den'de toplanacak Fransiz — Al - man dostluk cemiyetinin içtimama iştirak edecek olan diğer zevat ta ha| zır bulunmuşlardır. ALMANYA Hitlerin Seyahati Viyana, 19 (A.A.) — Salâhiyettar Viyana mehfillerinde Hitlerin ziya- reti hakkında tam bir ketumiyet gös terilmektedir. Bununla beraber Füh- rerin şimdi mütenekliren Viyanada bulunduğu zanedilmektedir. Hitle - rin Viyanada bulundağu bugün res- men bildirilecektir. MISIR Yeni Gemiler Kahire, 19 (A.A.) — Şimdiye ka- dar kaçakçılığın takibile meşgul olan ve maliye nezareline merbut bulu - nan deniz sahil muhafaza teşkilâtı mezkür nezaretten alınmış ve harbi- ye nezaretine raptedilmiştir. Bu tedbir hükümetin bir harp fi- losu teşkil etmek projesile alâkadar- dır, Filhakika Mısır İngiltereye iki torpito muhribi, iki denizaltı gemi - si, Iki mayn gemisi ve iki de destro- yer sipariş etmiştir. Hükümet bir de ELEK ,4, Sağdan Gidelim Yazan: B. FELEK Gidelim! Nasıl münasip görülüyor- sa öyle gidelim. Sağdan, soldan, yan- dan. Çünkü artık yolda yürümeyi öğ- renmiş olmamız devri gelip geçmik- tir. Onun için ne taraftan yürüyecek sek kati olarak kesip atalım ve hep 6 taraftan yürüyelim. Gazetelerin verdiği haberlere göre sağ taraftan yürümiyenlerden 1 lira ceza alınacakmış. Ben bir yasağı bile bile dinlemiyen lerden bir lira ceza alınmasını az bi- le bulurum. Lâkin bile bile dinle- ka mezse... Bir taraftan İstanbulluların der- İyadillikleri, diğer taraftan yaya kal NS İdırımlarının darlığı piyadelerin, he- le kalabalık caddelerde biribirini gö- ğüslemesine ve bundan kurtulmak is- tiyenlerin yaya kaldırımından aşağı inmesine sebep olduğunu söylemiye mahal görmem. Kaldı ki, sağdan gitmek mecburi. yetinin konulduğunu ve aksine ha- reket edenlerden bir lira ceza alına- cağını gazetelerin havadis şeklinde yazması, hattâ alâkadar dairelerin bunu gazetelerle ilân etmesi kâfi de- ğildir. İstanbulda 800 bin nüfus vardır; Gazetelerin İstanbul satışı ise bunun onda birini bulmaz. Zaten yürüme in tizamsızlığını yapanlar çoğu gazete okumıyanlardır. İhtiyarlar, kadınlar, İköylüler ve dalgınlardır. Bunlara da gözete tesir etmez. O halde haberi olmadan cezaya çarpılabilirler. Bina- enaleyh hakikaten İstanbulda böyle bir yasak konması düşünülüyorsa, bunu mahallede bekçiler vasıtasile halka tebliğ ettikten sonra aksine ha- reket edenlerden ceza almak daha â- dilâne olur. Böylece hem halkı ikaz etmiş, hem de sağını solunu bilmiyen lere cihet gösterilmiş olur. Sonra bu işte en çok dikkat ede- ceğimiz ve en çok hırpalıyacağımız münasebetsizler, yaya kaldırımında başbaşa verip lâf edenlerdir. Zaten beş karış genişliğindeki piyade kal. dırımının üzerinde ayakta bağdaş kurup muhabbet eden, kel kola girip karşıdan gelenlere dalga kıranlık e- den densizlere de ceza vermeli ve on- İlardan bir yerine ikişer lira almalı ki, bizim gibi sağdan gitmek istiyen- lere yol kalsın! Bütün bu satırlardan sonra tekrar. lamak isterim ki, bizim için artık yü- rüme âdâbını öğrenmek zamanı gelip geçmiştir. Cezanın sureti tarhında görüş ihtilâfı olsa bile halkı artık, hele Köprü gibi, büyük caddeler gi- bi ana yollarda sağdan yürümiye a- lıştırmak lâzımdır, zaruridir ve mu- hakkaktır. İngiliz - İtalyan Anlaşması Londra, 19 (A.A.) — Pazar mat - buatının son nüshalarında verilen Roma haberlerine göre Lord Perth ile Kont Ciano arasında geçende ya- pılan mülâkat esnasında, Kont Cia- no, Duçenin İngiliz — italyan itilâ - İfının derhal tatbik edilmesini istedi ğini söylemiştir. Ayni haberlere gö- re, bu hâdisenin ademi müdahale iş- lerinin muvaffakıyetine bağlı kal - maması için Kont Ciano, İtalyan gö- nüllüleri cepheden çekilir çekilmez, itilâfın meriyete girmesini teklif et- miştir. Bununla beraber, bilâhare İspan - ya cümhuriyetçileri ademi müdahale ye mugayir bir harekette bulunur - larsa, gönüllüler cepheye avdet ede- ceklerdir. Işi haber alan diplomatik mahfil ler, bu haberleri büyük bir ihtiyat- la karşılamaktadırlar. i Meşhur Bir Heykel Roma, (News Chronicle'in muha- biri bildiriyor) — Discobolus adını taşıyan ve milâttan önce altıncı a sırda Myron tarafından vücude ge- tirilen meşhur heykel Münih sanat müzesine 50,000 Ingiliz lirasına sa- tılmaıştır. Bu paradan 15,000 verili Itolya hükümetinin hissesini te ediyor, Eser Italyonın en eski aile- lerinden Prens Lancelotti'ye aittir. Faşist Talyanın memleket dahilinde bütün kiymetli eserleri korumak si- yasetine uygun düşmiyen bu satış, hayret uyandırmıştır. Alman hükü- iye gemisi satın almak fikrinde- Janset bedeli a döviz olarak e ENON im