20 Haziran 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

20 Haziran 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

20-6-938 KADIN VE MO 4 Parçadan Bir Takım Kolaylıkla Yap Bir Bolero, Şapka, Çanta ve Kuşak Yaz tatilini geçirmek için sayfiyeye giderken el- biselerinizin zarafeti kadar az yer kaplamalarıylâ da alâkdar olunmalıdır. Bu dört parçalık takımı pek kolay yapabilirsiniz. Bolero Bolero pratiğliği ve güzelliği iti- Dariyle ehemmiyet sırasında birinci gelir. Kolaylık ve temizlik için çi- çekli bir keten kumaş seçmemiz şa yanı tavsiyedir. Bolero beş basit parçadan müteşekkildir. Kolları, ar- kayı ve ön parçalarını kestikten son ra evvelâ omuz dikişlerini tutturu- muz. Ketenin iplik atmaması *dikişleri sürfile yapınız. Daha sonra kolları dikip omuz kı- sımlarma pliler yapınız. Yan dikiş- leri de diktikten sonra kolları ekle- mekle baskılar kalır. Böylece, hafif, sevimli ve serin tutucu bir boleroya sahip olursunuz. 4 Şapka Sik Başınıza göre bir mustafil kesip önünü büzün veya bir iki düğme ile tutturunuz. Pek modern olmak ister seniz bir zip fermuvarı da kullana. için Bilirsiniz. İsterseniz şapkanın önüne | v çi de bir süs yapabilecek gibi'bir par.) Bu elbiselerin ayni zamanda her <a ilâve edebilirsiniz. Şapkanın bi- çimi ve giyiş tarzı sizin arzunuza kal mıştır, Çanta Dört köşe bir parçayı renkli ko- tonln bastırıp uçlarını bir araya ge- tirin. Her uca çanta sapının bir kor- Bu Şapkaların Fakat Hepsi Son Modadır pi İçi beyaz, dağı si- yah hasır şapka. Bu siyah şapka çeh- Teyi uzun gösterir. Siyah feltten yapıl Miş şapka. Meşin bir kordelâsı vardır. örneği. niz gibi serbestçe hareket ödebtlir - siniz. Ayni zamanda kırışmak ve ne- İpekli kumaştan ya- pılmış zarif bir elbi- seye yakışan şapka donunu iliştirin. Uçların bir araya geldikleri yere bir de halka takar- sanız şik bir çanlaya sahip olursu- Buz, Kemer Kemer istenilen genişlikte ve u- zunlukta kesilip uçları » tırılan bir parçadan yapılır. Bütün bu takımı yapmak pek az masrafla kabil olacağı gibi sizi an- cak birkaç dakika alakoyacaktır. Lâzum olan kumaş ve saire, 90 san tim eninde 150 santim boyunda çi- çekli keten, tire, 12 santim boyun. da bir zip, ve çanta için renkli ke- mik bir halka, Bu suretle elde edeceğiniz zarif ve ucuz bir elbise hem çok şık ve o- rijinal bir kıyafete sahip olacak, hem de rahat edeceksiniz. vakit ve istendiği kadar yıkanabil - mek gibi pratik bir faydaları daha vardır. Binaensleyh hiç düşünme - den çimenlere oturabilir ve istediği- İ tice itibarile-ütülemeğe mecbur ol -| mak gibi bir mecburiyet te yoktur. epsi Başka Breton biçimi gemici şapkası | Carioca ismi verilen alacalı elbise ile gi- ılabilen #3 Bu yeni tarz ropların bir fayda - $ı ve pratikliği de yaz akşamları ve- rilen kır balolarında her zaman gi- yilebilmesidir. Koyu renk keten bir blüzün üzerine giyilen bölero $ize bambaşka bir orijinallik ve güzellik verecektir. Eğer sporcu iseniz bu ek bise size büsbütün yakışacaktır. Yukarda ve soldaki resimlerde bu şık elbisenin dört parçasını görebi - lirsiniz. Yukarıda bolero, çanta ve şapkayı bir arada görüyorsunuz. Sol daki resimler de bu zarif kıyafetin ar kadan görünüşünü ve kuşağın vaziye tini göstermektedir. Bu cins kuşak - lar, bilhassa belin zarafetini meyda» va çıkarmaktadır. TAN Gi Faydalı Bilgiler #rzarfı bozmadan üzerinden pulunu çıkarmak İsterseniz pulun üzerine yaş bir parça papier buvare koyup bir müddet bekleyi- niz. Pul kendiliğinden çıkacaktır. * YY ianmiyacak elbiselerin “tene temas eden yeri yağlanmışsa akşamdan temizlenmesi arzu edilen yerin üzerine karbonat ekip sabah- leyin iyice fırçalayınız. Göreceksiniz. ki elbiseniz temizlenmiştir. * çık renk inee çorapların dayan maları ve renklerini muha- faza etmeleri için giymeden şaplı 80 uk suya batırıp asınız. * Ge macun lekelerini gazla silip ince kâğıtla parla- tanız. Gibi güneşten müteessir o- luyorsa güneşte siyah gözlük takın ve sabah akşam hafif çayla banyo ediniz. Mb en güzelliği ekseriya mide, barsaklar ve karaciğer ile a- Tâkadardır. Güzel cilde sahip olmak için bol, süt ve maden suyu içip mey va ve sebze yiyiniz. s * alstalık ve mârul suyunun da tedir. * * cilde iyi geldiği söylenmek. Pek genç kızlar için bütün başı kaplıyan bukleler zarif ve pratik 0- lur. Başa güzel bir harmoni verecek şekilde bukle yapmak pek kolaydır. Saçları sertçe olanlar saç maşası İle uysal ve yumuşak saçlılar da kâğıt v bezle buklelerini yapabilirler. Başın etrafına saçların altından geçi rilerek bağlanan ince bir kurdele hem saçları süsler hem de bir arada tutar, Çok şık ve eğzantrik. giyinen ka- dınlar saçlarını yağlayarak eski Yu- nan heykellerinin saçlarına benze- tebilirler. Saçlarını, uzatmak istiyenler to- puz yapacak kadar uzatıncıya kadar geniş dalgalar ve kalın bir, rulo ile toplıyabilirler, Ucuz Yemekler Kabakları kızartmadan bir saat evvel kazıyıp uzunlamasına takri- ben dört milimetle kalınlığında ke sip, tuzlayıp kevgire bırakınız. Bir saat sonra bir kahve fincanı unu bir çay Cincanı su ile yavaş yavaş sulan dırıp içerisine bir yumurta kırınız. Suları süzülen kabak dilimlerini bu sulu una bulayıp kızgın yağda kızar- tınız. Kabaklar tuzlanınca su salıver diklerinden hem yağ içmezler hem de çabuk kizarırlar. Kızartmaları tavadan çıkartırken yilen şapka, katiyen tavayı ateşten indirmemeli kızartmaları süzdürmeyi ihmal Kabak Kızartması etmemelidir. Herhangi kızartma o - lursa olsun kızgın yağa atılıp ta yağ içmemesine dikkat edilirse daha hafif olur. Kızartma, yaparken yağ sıçrayıp ta elleri yakmaması için tedbirli dav ranmalı ve elleri ıslak bulundurma- lıdır, Zeytinyağın o tamamile kızdığını anlamak için şıkırdaması geçip te durulunca içerisine evvelâ bir ek - mek kırıntısı atmalıdır. Bütün kızartmalar gibi kabak ta sarmısaklı yoğurtla yenirse pek lez- zetli olur... İstanbul 7 Vilâyeti Bir Yılda 3102 Dava Takip Etti YAZAN: R ahkemelerin, icra daireleri nin işi seneden seneye artı yor. Adliye makinesinin üzerine yüklenen işlerin çoğalması, mem- lekette hak tanımamazlığın, ihti- lâfların fazlalaşmasını değil, vatan daşların hakkını aramasını öğren- diğini göstermesi itibarile, iyi bir işarettir. Vatandaşlar arasında hek ars- mak mefhumu kuvvet bulduğu gi bi, bizzat hükümet te kendi hakla- rını, geçmiş, yıllara nazaran daha büyük titizlikle arayıp soruyor. yalnız İstanbul vilâyetinin bir senede ne kadar mahkeme pe- şinde koştuğunu hiç düşündünüz mü?. İstanbul Vilâyeti, Meşrutiyetten pek az sonra, 22 Temmuz 1325 de kurulmuştur. Vilâyetin kurulmasi- le beraber bir hazine avukatlığı ih dası Yüzumlu görülmüş, 1326 yilin- da da vilâyete bir avukat alınmış- tır. Bu avukat hezine ile halk ara- sındaki anlaşamamazlıkları mahke melerde takip edecekti, Fakat, zaman gösterdi ki, bir avukat kâfi değildir. Her yıl bir iki avukat kadroya ilâve edildi. Nihe- yet cümhuriyeti: yle İstanbul da bir Muhakemat müdürlüğü ku ruldu, Bir müddet sonra, Muhake- mat Müdürlüğünün vazifesi arttı- nidı. Evvelce, yalnız Maliye Vekâ letine ait işleri takip ederken, bilâ bara, bütün resmi dairelerin hüku- ki işleri bu müdürlüğe verildi. Bu suretle 21 avukatın sayısı da 40 a- vukata çıkarıldı Bugünkü teşkilât budur. İstanbul Muhakemat Müdürlü. düne son 1937 yılında gelen dava- ların sayısı dikkate şayandır. 1937 de gelen davaların sayısı 3 bin 102 dir.Bu. mikdar 1936 da 2860 idi. Geçen bir senede gelen 3102 davadan 1785 inde hazine da- vacı, 1317 sinde de müddeas- leyh vaziyetindedir. Tutulan ista- tistiğe göre, İstanbul hazine dava- larının en çok toplandığı ay Birin: cikânun ayıdır. Bu ayda 367 dava gelmiştir. En az dava gelen ayda şubattır. Bu kısa ayda 178 dava geı miştir. İstanbul Defterdarlığı haşına bir yılda açılan bu 3102 davanın mahi yet itibarile tasnifi şöyledir: 421 kira ve ecri misil davası, 280 | tah- liye, şüyüun izalesi, tesçil, men'i müdahale, haczin fekki davası, 1326 sı alacak, istihkak, tazminat davası, 172 si izinsiz ağaç kesmek, ormanlâra zarar vrmek gibi orman davaları, 41 i şahitlik, kayyum tayi ni, gaiplik, nesep, gibi ahkâmı şahsi ye devası, 99 u gümrük resmine iti Taz, kaçakçılık gibi gümrük dava- 4ı, 763 ü de Devlet Şürusnda açı: lan davalardır, B u davaların, görüldükleri mahkemelere gör fi yapılınca şu netice çıkıyor: İstan bul Maliyesinin işi en ziyade sulh hukuk mahkemelerindedir, Bir se nede 1001 davasını sulh hukuk mahkemesinde takip etmiştir. Dev let Şürasinda açılan davalar 763 sa yısı ile ikinei geliyor. Bunu, 421 da va ile Asliye hukuk mahkemelerin de görülen davalar takip ediyor, İstanbul Vilâyeti, bir yıl içinde vatandaşlar aleyhine 184 defa da resen İcraya müracaat etmiştir. Devlet Şürasında açılan davalar mahiyet itibarile de şayanı dikkat- tir. 763 davadan 450 si kazanç ver gisi davasıdır. Bunu muamele ver- gisi davaları takip ediyor. İsatnbul da bir yılda, muhtelif vatandaşlar hazine aleyhine Devlet Şürasına 481 müracaat yaparak dava açmış lardır. Devlet Şürüsında hazinenin davacı olduğu meslelerin sayısı da 282 dir. İstanbul Vilâyeti, başından ge- çen bu sayısız davalardan bir kıs- mında kaybediyor, bir kısmında da kazanıyor. Meselâ Devlet Şürasın- da bir yıl içinde 461 dava netice- Jenmiş, bunlardan 245 ini hazine kazanmış, 216 sını kaybetmiştir. Mese tasni EŞAT FEYZİ icra dairesinden bir köşe Kazanılan dâvalarda elde edilen para mikdarı 326,378 lira, kaybe- dilen para da 155,014 Yiradı Bir yıl içinde Devlet Şürasında görülen davaların yekün olarak pa ra kıymeti 1,508,224 liralıktır. Devlet Şürasile beraber, diğer mahkemelerde, İstanbul Muhake- mat Müdürlüğünün bir yılda uğ- raştığı 3102 davadan 2515 i neti- celenmiştir. Bunlardari 1798 ini ha zine kazanmış, 718 ini kaybetmiştir. Istanbul vilâyetinin bir yılda tem- yiz mahkemesine yaptığı müracaat ların sâyısı da 501 dir, Dava ev- velki senede Temyiz edileri dava- larla berabör neticesi beklenen 945 mesele vardır. Harine aleyhine de Temyizde 216 dava vardır, Bütün'bu dava- lar içir, mahkeme harcıve mas- rafı olarak bir senede Muhakemal Müdürlüğünün harcadığı pâra ye- kün 39,230 liradır. Bir'fetice çıkarmak Tizımgelir- se, mahkeme ve icra dairelerinden alınan kararlar şöyledir: Bir yılda İstanbulda 3102 dava ile uğraşılmıştır. Bü davalardan ha zine lehine neticelenenler İstanbul maliyesine 3,631:355 lira 8 kuruş ve 49.544 isterlin temin etmiştir. Aleyhe biten davalarda da 1,292,678 lira 66 kuruş kaybedilmiştir. Bu kadar fazla işle uğraşılırken şüphe yok ki, bir kisim davaların da takip edilmesine “hükuki im- kân bulunamamıştır. Muhtelif se- seplerle bir yıl içinde terkin edi- len dava dosyaları epeyce bir ye- kün tutmaktadır. Terkin olunan bu dosyaların müfredatli para mikda Tı 176.439 lira 89 kuruştur. Bir yılda 3102 dava ile uğraşan yalnız 40 avukat değildir. İstanbul defterdarlığı Muhakemat Müdürlü günün Büro teşkilâtını da unutma mak lâzımdır. Muhakemat Müdü- rü avukat Galip Bektaşın idaresin de bir hayli de memur, kâtip, dak tilo vardır. Bir tek davanız için kaç evrak tanzim edildiğini, dosya nızın ne kadar kabardığını hatırla yınız. 3102 dave için yazılan evra kın sayısını düşünebilir misiniz? İstanbul Muhakemat Müdürlüğü bütün bu işler için, bir yılda 130 bin 289 evrakın muamelesini vap- mıştır. Bu kadar kâğıdı yazmak, çizmek kolay değil... Allah kolay- ık versin... İNAZILLIDE : Dükkânların Açılıp Kapanma Saatleri Nazilli, (TAN) — Beldiye Meclisi, Haziranın 17 sinden Eylülün 15 ine kadar devam etmek üzere, kasabamız. daki mağaza ve dükkânların açılış ve İkapanış saatlerini tahdit etmiştir. | Bunlar sabah saat 7 de açılacaklar, 12 den 14 e kadar tatil yapacaklar, | sonra 19.5 a kadar çalışacaklardır. Ak İsine hareket denler ceza görecekler- | dir. İlçebay İhsan Kâhyaoğlunun gay İretile temin edilen bu karar esnafı memnun etmiştir. Kışın da kapanma ve açılma saatlerinin temdidi temen-