23 Ocak 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

23 Ocak 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

i — yaş olduğunu söylüyorlar. Saf köylü * cek bir hale geldiğin zaman şu mus- SA a m MAŞ A A, ağ gg Sıvasta Bir Karı Kocayı Öldürdüler —— Cinayet, 40 Altın Lira Almak İçin ve Çok Feci Bir Şekilde İşlenmiştir Sıvas, (Tan Muhabirinden) — Sr vasa bağlı Kayadibi nahiyesinin Kar talca köyünde şimdiye kadar belki de eşine hiç rastlanmıyan canavarca bir cinayet işlenmiş ve kar koca iki za- vallı paraları için, öldürülmüştür. Ci nsyet hakkmda elde ettiğim tafsilâtı bildiriyorum: Bu köyde Aşir adında sa? bir adam vardır. Hatice adında bir kadınla ev- lidir ve bir buçuk yaşında bir çocu: ğundan başka karısı dört aylık ha-| miledir. Fakat Hat'ce saral: olması yüzünden Aşirin zengin olan anası bunlardan ayrılmış. diğer bir oğlu i- le oturmıya başlamıştır. Aşir, bir ta- raftan karısını tedavi ettirmek için uğraşırken diğer taraftan da öldük - ten sonra servetine konabilmek için zengin anasını yanma almak gsyre- tindedir ve Aşirin emelleri, aşağı yü- karı bütün köy halkınca malümdur. Köylüyü kandırıyorlar Bir gün, ayni köyden Bilâl, Meh- met ve Mahmut adında üç kişi Aşire bir teklif yapiyorlar ve büyü): ile a- masını kend! evine getireceklerini, ka rısının hastalığını da iyi edeceklerin! fakat büyü için kırk altın liraya ihti- Aşir buna kanıyor, Karısının, kız kardeşinin altınları: topluyor, biraz da borç bularak parayı tamâmliyor. Büyünün yapılacağı zaman kararlaştı rılıyor. Bilâl, Aşire diyor — Büyüyü evvelâ sana, sonra dâ karına yapacağız. Yalniz ker. şimdi buradan gitsin ve kimseye bir şey söylemesin. Sonra büyü tutmaz. Aşir, kadını yarım saat sonra gel- mesini tenbih'iyerek evden gönderi- YOL. 4. İşlerin yolunda gittiğine sevinen büyücüler bu sefer ona şu talimatı veriyorlar; — Şimdi seni belinden şu dirsi bağlıyacağız. Boğazmı yavaş yavaş bir iple sıkıştıracağız. Nefes alamıya- kayı kalburun içindeki altınlara üfli- yeceksin. Büyü tamamlanacak. Aşir, razı yi Altınları kalbura döküyor ve kendisi direğe bağlanı- yor. Bilâl, Aşirin boğazına bir ip g8 giriyor, var kuvvetile çekiyor. Meh- metle Mahmut da zavallının ellerine, ayaklarına sarılıyor. Aradan çok geç- meden Aşir cansız olarak yere yık Mıyor. Üç kafadar, Aşirin cesedini sa- J rak, dün kendisile & İ hakkında şunlafı Böylemiştir: Noter Tarife Kanununda Değişiklik Noter harç ve tarife kanununun bazı maddelerinin değiştirilmesi hakkında hazırlanan kanun lâyiha - sı hükümet tarafından Meclise gön- derilmiştir. Lâyihada (dokuzuncu maddede yapılması teklif edilen değişiklik şudur; “Umumi vekâletname, umumi İbra, umumi makbuz, tahminname- ler, ölüme bağl tasarruf ve sehet mukaveleleri, ölünceye kadar bakım kaydı hayatla irat bağlanması, te- sis, aile vakıfları, evlât «lnme, ka- rı koca mallarının idaresi, hibe, tek sim ve ikraz ve bunlardan rücu ve bunların feshi ve teferruatına dair bütün senet, mukavele ve kâğıtla - rındaki beher imzadan noter tarafın dan resen yapılacak zabıt varakala. rından maktu olarak iki yüz kuruş harç alınacaktır. Hususi vekâletnamelerden be - her İmza için altmış kuruş, kira mu 'kaveleleri için vukubulan müracaat yalnız belediyeye alt kontrato pul- larının ilsakına münhasır kaldığı takdirde imza ve mukavele adedi ne olursa olsun maktu olarak 50 kuruş alınacaktır. : — 0 MÜTEFERRİK : Beynelmilel Avcılar DAHİLİ HABE! TAN Salıpazarındaki Sergi Binasının Kıymeti 106 Bin Lira Imiş Denizbanka satılan Setie elektrik şirketine aft sergi binasının kıymeti ve satış şekli üzerinde tetkikatını ik- mal eden Nafıa ve İktisat vekâletleri mümessillerinden mürekkep komis- yon raporunu vekâlete göndermiştir. Dün elektrik işleri umum müdürü Kadri Musluoğlundan aldığımız bir mektupta Satie şirketinin nasıl ve ni- çin kurulduğu ve bu şirkete ait bina lar hakkında şöyle denilmektedir: “İstanbul elektrik şirketinin hü- kümetçe satın alınması dolayısile bu müessesenin icarı altında bulunan bir takım binalar vesaire de iki taraf arasında kabul edilen mukavele hö- kümlerine göre devrolunmuşlardı. Bu cümleden olarak gazetelerde raev- zuubahis olan Salıpazarındaki Satie şirketine âit bina da diğerlerile bera- ber elektrik şirketinin akdeylemiş ol- duğu kira mukavelenamelerile bir- likte idaremize intikal etmişti, El. yevm fiilen elektrik idaresinin işgali altında bulunan Salıpazarı smbarın- da külliyetli miktarda elektrik mel- zememiz vardır. Satie şirketi 1924 yılında eski elek- trik şirketi müdürü müteveffa Han- ses ile istihdam ettiği ecnebi ve Türk yüksek o memurlarının o bazılarının menfaatine hizmet etmek üzere elek- Cemiyeti Reisi Döndü Bir kaç gün evvel Ankaraya giden Beynelmilel avcılar cemiyeti Telsl| şsodız: fiyatla elektrik şirketine ki-| Ankarada bir Dukrak Ankaradan şehrimize dön- müştür. Buradan Bursa hevelisine giderek on beş gün kadar aylanacak ve tekrar Ankaraya gidecektir, Duk- işen bir mu « harririmize “Ankaradaki temasları “.- Ankarada büyük hüsnü kabul gördüm. Muhterem Ziraat ve Maarif Vekillerile müteaddit defalar görüs- tüm. Kendilerine avcılık hakkında dü şündüklerimi söyledim, Türkiye avci- hiğa çok müsait bir memlekettir. Bil- hassa ekininize zarâr vermekte olan yaban domuzlarından burada bir kaç bakımdan istifade milmkündür. Ee nebilerin burada av yapmalarına & sas İtibarile muvafakat aldım. Bursa dan sonra Karadeniz sahillerinde de manlığa sürükliyerek samanların içi- ne gömüyorlar. İki defa boğmuşlar Yarım saat sonra Aşirin karısı Ha- tice geliyor, Tabit ilk İşi kocasını sor- mak oluyor. Caniler, büyük soğuk- , kanlılkla: “Biribirinizi büyü bitme- den görmiyeceksiniz, biraz acele et, şimdi senin büyünü de tamamlıya- ım, diyorlar ve ayni şekilde zavallı kadını da boğuyorlar, Paraları alıp evden uzaklaşacakia- rı zaman Haticenin inlediğini ve da- ha ölmediğini gören Bilâl, üzerine a- tılarak çiğniyor ve boğazına sarılarak bir daha boğuyor ve tamam öldüğü- ne kanaat getirince evden arkadaşla- Tı ile beraber uzaklaşıyorlar. Biraz sonra oraya gelen komşular, Haticenin ölü bir halde yattığını gö- rünce işin farkına varılıyor ve adliye tahkikata başlıyor. İlk aramalarda, Aşir bir türlü bu- Tunamıyor, fakat, evin sadık köpeği havlıyarak Omemurları, samanlığa doğru götürüyor ve cesedin saklı ol- duğu yeri onlara gösteriyor. Sıvas müddelumumisi Asım ile hükümet doktoru ve jandarma ku - mandanı derhal hâdise yerine gide- rek ilk tahkikatı yapmışlardır. Kaçan katiller kısa bir zamanda tutulmuş ve suçlarını itiraf etmişlerrir. —— — Aksarayda Tarihi Bir Mezarlık Konya Aksarayı (TAN) - Birçok ta- röbi anıtları ve kitabeleri ihtiva eden Ervah mezarlığına iki yil evvel du. var çekilmeğe başlarılmış ise de bu iş yarım bırakılmıştır. Birçok #arihi eserlerin kısmen ko runması için bu duvarın bir an evvel pitirilmesi lâzemdır. tetkikat yapacağım. Ankarada avci- hık hakkında bir konferans verece - Kim, * Hava tehlikesinden korunma kanunu bu ayın dokuzunda meriyete girmiş, fakat kanunun tatbikatına a- İt talimatname çıkmadığı için henüz tatbikata geçilememiştir. Bu hafta i-| çinde vilâyette toplantılar yap:larak | İstanbulun ve vilâyete bağlı kasaba | ve köylerin hava tehlikesinden korun maları için alınacak tedbirler tesbit edilecek ve talimainame hükmünce füli tatbikata geçilecektir. Türkiye - Almanya kredi anlaş- masını müzakere etmek üzere ge;en- lerde Berline giden Hariciye Vekâle ti umumi kâtbi Numan Menemenci- oğlunun riyasetindeki heyet azaları, bugünkü ekspresle şehrimize dön? - ceklerdir. Heyet relal Numan Mene- mencioğlu rahatsızlığı dolayısile te- davi için bir müddet daha Berlinde kalacaktır. v : 4 Denizbank Fenerlerde bazı tadi- lât yapmıştır. Sivrice feneri, beton bir kule üzerine alınmış, petrolle ya“ nan eski fener asetilenle çalışan 0t0- matik bir hale getirilmiştir. Taşçı fe- neri de her on saniyede hir beyaz Şu le gösterecek şekilde tadil edilmiştir. # Enez, İpsala, Açaköy gümrük i- dareleri evvelce Uzunköprü gümrük müdürlüğüne merbut bulunuyordu. Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti bu üç merkezin irtibatım Uzunköprüden kaldırarak Edirneye bağlamıştır. # Bir müddettenberi Ankarada bu Yunmakta olan ivkaf başmüdürü bu gün şehrimize dönecektir. Evkaf baş müdürü inşaatı ikmal edilen Eyüpte- trik şirketinin himeyesile kurulmuş, ve dalma onlun sevk ve idaresine töbi tutulmuş bir şirkettir. Bu tarihte 1“ tibaren kurulan binaları Sutie şirketi MAARİFTE; N Tamimler Dergi Halinde Gönderilecek Maarif teşkilâtına yapılmakta olan tamim ve tebliğlerin ayrı ayrı tevzi edilmeyip haftalık bir dergi halinde neşri suretile tevzii kararlaştırılmış, ve İlk dergi dün bütün maarif teşki- lâtına dağıtılmıştır. Derginin gönde- rildiği her makam veya müessese bun lardan birer takımını demirbaş ola“ rak kolleksiyon halinde saklamiya ve imza mukabilinde haleften selefe dev retmiye mecburdurlar, Kolleksiyon haricinde kalan nüs- halar, mekteplerde muallimlerin, da- irelerde ise memurların istifadesine ârzedilecektir. Dergilerde ilk mekteplere taaTlük eden bahisler tamim halinde çoğaltı- larak alâkadar mekteplere gönderile ceklerdir. Bu tamimler bütün mektep. musilimleri: tarafından okunulduk - tan sonra, mektep müdürü tarafın- dan dosyalarda muhafaza edilecek- tir. * Maarif Vekili Hasan Âli Yücel orta tedrişat umum müdürile şube müdürleri hazır bulunduğu halde An kara Jise ve orta mektep müdürleri fe bir toplantı yapmıştır. Maarif Ve- kili müdürlerden kendi müesseseleri hakkında ayrı ayrı izahat almış ve bu izahatın ayrıca müşterek bir ra- por halinde vekâlete bildirilmesini ve bundan sonra her hafba içtima e- dilerek Ankara orta tedrisat müesse- şelerine ait meselelerin görüşülme- Karikatürlei ki aşhane kadrosile diğer vakıf işleri hakkında umumi müdürle tomas et- miştir. — Zevceniz, telefonda size puse! — Şimdi meşgulüm. Not edin. Biraz sonra bana getirirsiniz! ralıyarak büyük menfaatler temin et- miş ve şüphesiz bu binalar usulü da- iresinde Satle şirketi namına tapuya da bağlanmıştır. Sermayesinin mü- him bir kısmı da amorti olunmuştur. İşbu binaların idaremiz tarafından istimlâk suretile alınması kanuni bir zaruretti, Bundan dolayı da istimlâk muamelesine teşebbüs ettik. 100 bin küsur lira takdir kiymetile istimlâk tan da bu muamelenin cereyanı sira- ında Salıpazarı binasının Denizbank tarafından satın alınmak üzere oldu- | Hu öğrenilmiş ve keyfiyotten vekâ- İletim haberdar edilmiştir.,, Kâdri Musluoğlu mektübunda bu mevzu üzerinde bazı gazetelerin ken disine atfen yazdıkları beyanatın doğru olmadığını ve kendisinin hiç bir şüretle bevanatta bulunmadığı da kaydetmektedir, * Nafıa Vekületi alâkadar makam» | lardan İstihsal ettiği karara istina- | den bu binayı İstimlâk edeceğini Denizbanka bildirmiştir. Denizbank kanunen bu karara on bes gin icin- de itiraz edebilecektir. İstimlâk ba deli gayri safi iradın on misli üzerin. den hesap edileceğine göre bina 106 bin liraya istimlâk edilecektir. De-| nizbarıkin alan, Gaimamm —ürm mame TA bin “he rücu ip etim k için| t kurulmuştur. BELEDİYEDE : Rauf Demirtaş Gidiyor! Sivas vilâyet idare heyeti azatığına tayin edilen belediye reis muavinle- rindef#Rauf Demirtaş yarın yeni va- zifesine hareket edecektir. Rauf De mirtaşın şehrimizden ayrılması müna sebetile bu akşam vilâyet, belediye | ve maarif erkânile belediye daimi en | ho azaları, belediye şube müdür | leri ve köza kaymakamları tarafın. | dan Perspalasta kendisine bir veda ziyafeti verilecektir. Ziyalette Vali | Reisi Lâtfi Kırdarla mu- i Aksoy da bulunacaktır. | X Son belediye kanununun intişar etiği 1934 senesinden itibaren bir- çök vazifeler arasında #u baskınla- rından bina çökmelerinden ve kuyu- lardan adam kurlarına gibi bir takım vazifeler de itfaiyeye tahmil edilmiş- tir. İstanbul itfaiyesi bu müddet zar- fında 305 kişiyi su baskınından, 65 kişiyi bina çökmesinden, 68 kişiyi de kuyulardan kurtarmıştır. sini ve bu görüşmelerin neticelerinin bir rapor halinde ait olduğu vekâlet dairelerine bildirilmesini tesbit el- miştir. Diğer vilâyetlerdeki orta tedrisat müdürlerinin de fikir ve iş birliği yap mak üzere her hafta toplanmaları hakkında vekâletçe ayrıca bir talimat name hazırlanacaktır, nn mi in lerini gönderiyor. müsmelesini tamamladık. Bir taraf- | LER Yeni Çuval Kullanmak Mecburi Değil Maliye Vekâlelinden: Birkaç gündenberi İstanbul gazete- lerinde Maliye Vekâletinden verilen bir emirle değirmenlerden Çıkârıla. cak olan unlar behemehal yeni çuval larla çıkarılması ve bir defa kullanı: lan çuvalların bir daha kullanılma- mas! İstenildiği ve bu yüzden çuval fiyatlarının arttığı ve bu satışın, ck- mek fiyatlarına tesir edeceği şeklin- de yazılar yazıldığı görülmektedir. Bu yazılar hakikate mutabık de- Bildir. Buğdayı koruma vergisi Üze- rinde, ağzı kurşun mührlü çuvalların altlarından ve yanlarından delindik- ten sonra vergisi verilmemiş un dol- durulması suretile bazı mahallerde yapıldığı görülen kaçakçılığın men'i için yamalı çuvalların içten ve ma- kine dikişi ile yamalanması, içten ve- ya dıştan el dikişi ile yamalanmış çu- valların kullanılmaması 11. 5. 1936 tarihinde alökadarlara tebliğ edilmiş ve o tarihtenberi bu yolda muamele yapılmakta bulunmuştur. Yoksa değirmenlerin bir defa kul Jamlan çuvalların hiçbir delik veya yırtığı olmadıkça kullanmaktan p16- rolunması ve yahut her defasında ye- ni çuval kullanmıya icbar edilmesi mevzuubahis olmadığı görülen lürum üzerine tavzihan beyan olunur. İnfilâk Tahkikat: “Devam Euiyor—— Yunan bandıralı balıkçı gemisinin bir anda parçalanıp batması ile neti- celenen evvelki günkü infilâk hâdi- sesi tahkikatına dün de devam edil. müştir. Tahkikatı idare eden müddri umumi muavinlerinden Turgut, tatil ünü olmasına rağmen Galata yolcu S4 a şikemelerna dos vam etmiştir. Tahkikatın dünkü sey- rine göre, infilâkin gemideki benzin deposunun iştiali neticesinde vuku bulduğu tahakkuk etmiştir. 3 Yalnız iştialin hangi sebepten ile- ri geldiği henüz anlaşılamamıştır. Cerrahpaşa hastanesine kaldırılmış . de Pim 23-1-939 SUYAL Ni EvAap ö Silâhlanma İçin Sarfedilen Para S — 1938 ynlı içinde silâh lanma için ne kadar sarfedi diği hakkında bir rakkam diyebilir misiniz? C — Milletler Cemiyetinin her ne neşretmekte olduğu askeri yıllığı verilen rakamlar Milletler Cemiyi teşkilâtı vasıtasiyle bütün devletle rin askeri hazırlıkları hakkında top Janan malümata İstinat etmektedir. Onun için resmen bilinen en mevsuk malümat ancak bu yıllıkta bulunabi Lr, Bu imalümata göre 1938 senesi # çinde bütün devletlerin silâhlanmak için sarfettikleri para yekünu 16 mil yar dolar yani 20 milyar Türk lirast dir. Bu rakkam eski senelere nisbet- le çök kabarıktır. Son beş sene içinde silâhlanma inasrafı ondan evvelki s6» 1932 yılında silâhları tahdit için bir konferans toplanmıştı. O vakit devletlerin silâhlanma masrâfları 6 milyar doları geçmiyordu. Bu o mik tır. Bu masrafın onda sekizi yahut yüzde 78 İ yedi büyük devlete aittir: Japonya, Amerika, İngiltere, Fran < sa, İtalya, Almanya ve Sovyet Rus ya Halbuki beş sene evvel bu devlet lerin silâhlanma masrafları, umumi masrafın yüzde 68 sını geçmiyordu. o S — Dikiş makinesini kine ne vakit icat etti? ün bildiğimiz. evlerimiz makinesinin. ilk şeklini 1864 te How isminde bir Amerikalı icat etmiştir. Bu adamın keşfi ilmik ile iğneyi birleştiren basit bir makindden ibaretti, İlk kollu ma- kineyi Singer isminde diğer bir A- merikâh yapmıştır: Bu da yine ayni tarihlere düşer. > 9 Kreltnye çak > muş mıdır? Nereden Tedühi edebiliriz. C — Biz matbu ve satılığa çıka - rılmış bir nüshasmı görmedik. ölan yaralıların sıkhi vaziyetleri git- tikçe düzelmektedir. — — POLİSTE : 14 Yaşında Bir Çocuk Arkadaşını Vurdu Tahtokalede oturan 13 yaşında Ali ile 14 yaşinda İsmet arasında oyun yüzünden çıkan bir kavgada İsmet, Aliyi bacağının iki yerinderi bıçakla yara'amıştır. Yaralı Cerrahpaşa has- tanesine kaldırılmış suçla yakalan- mıştır. r #Boğaziçi sesi talebesinden 14 ya şında Nezihi mektep önünde bisiklet- le dolaşırken yere düşmüş, başından yaralanmıştır.Yaralı Etfal hastanesi- ne kaldırılmıştır. Nafi isminde bir hırsız dün Şem sülmekâtip müdürü Hasan Güneşin Beşiktaşta Posta caddesindeki evin- den hırsızlık yaparken yakalanmış” tır. # Şevkinin idaresindeki 2826 nu- maralı otomobil Şişhane yokuşundan çikarken mukabil istikametten gelen 3081 numarah otobüsle çarpışmış, her ikisi de hasara uğramıştır. All isminde bir adam, dün Kadı köyünde İbrahimağada tramvaydan düşmüş, buşından ağır suretle yara- lanmış. Haydarpaşa Nümüne hastane sine kaldırılmıştır. —————— Yurde -- Bayramlarımızın sahi- ci bayram olabilmesi için bi. zi yaşatan toprakların selâ- yardımına koşmayı, kimse- siz yavruları ölümden kur- tarmayı unutmamalıyız. e $ — İş kanunu çıkmış mı « dır? . i C — İş kanunu çoktan çıkmış; tafbikine bile başlanmıştır. Yalnız İş kanununun tatbikatına ait baz talimatnameler henüz çıkmamıştır. Bu s6beple kanunun bazı maddeleri henüz tamamen tatbik edilememek- tedir, o S — Cihan harbinde ne ka dar insan ölmüştür?. C — Cihan harbinde 63 milyon fnsazi silâh altma alınmıştır. Bunlardan 182 bini ölmüş, 21 mallyonu yaralan mış. 7 milyonu kaybolmuştur. Bu sü retle cihan harbinde fnsanlarm za < yiatı yekünu 37 milyonu bulmuş” tur. En çok zayiat veren memlekd Rusyadır. Rusyanm yalnız elhan hat bindeki zayiat: 10 milyondur. Türkü yenin zaylatı bir milyondur. TAKVİM ve HAVA 23 İkincikânun 1939 PAZARTESİ I inlay Günl Kasım? Arabi: 1857 Rumi: 1398 Zilhicce: 2 İkincikânun: 10 Güneş: 7,20 — Öğle: 1225 İkindi 14,99 — Aksam: 113 İ Yeter 1847 — bre Si I Yurtta Hava Vaziyeti Yeşilköy meteoroloji istasyonundan al- nan malâmata göre, yurtta hava cenubu İşarkl Arudoluda çok bulutlu, diğer böl- i uraymiyetle kapılı ve mevxit yağışlı geçmiş, rüzgârlar, ünumiyetle gi- fall istiksmetten orta kuvvete Karado- nizde kuvvetli olarak esmiştir. Istanbulda hava kapal geçmis rüzgar şimali şarkiden saniyede 3-5 mefra hızla esmiştir. Saat 14 de hava tezyiki 7605 mi- metre İML Sühünet en yüksek 100 ve #9 düşük 7,4 sântlgrat olarak kaydedilm'ş- tir. nelere nisbetle iki misline çıkmıştır.” arın aşağı yukarı üç misline varmış- iii. er li di