23 Ocak 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

23 Ocak 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

Umumi Ziraat Vaziyeti Hakkında Neşredilen Rapor Ziraat Vekâletinde umum! zirai va- sâyeti takip ve tetkik etmek üzere teşkil edilmiş olan servis, 1939'da memleketin 1939 senesine müdevver zirai vaziyeti hakkında mühim bir rapor neşretmiştir. Raporda evvelâ, 1939 tarihine ka- dar tesbit edilmiş olan malümata gö- re, hava vaziyeti hulâsa edilmekte, meyva istihsalâtı ve bağlar hakkında şu Thalümat verilmektedir. “Bazı sahil vilâyetlerinde havala- rın müsait ve sicak gitmesinden do- layı meyva ağaçlarında çiçeklenme tezahürleri görülmüşse de son dere- cede mevziidir. Asıl meyva sahaların- da böyle bir hâdise yoktur. Önümüz- deki seneye ait meyva mahsulü tah- minlerimiz, ilkbaharda çiçek açma ve telkih mevsiminden sonra neşrolüna- cak raporlarla bildirilecektir. Tohum Vaziyeti Tohum vaziyeti hakkında raporun verdiği malümat şudur: A) Kendi ıslah ve teksir müessese- lerimiz mahsulâtından çiftçilerimize | meccanen dağıttığınız iyi tohum ye-| künu iki milyon kiloyu bulmuştur. Geçen 1936—1937 ekim senesinde bu yekün 235.000 kilo idi. Bu sene mik- tarın arttırılabilmesi yeni plânın ü- retmek kısmınının kısmen tatbikile mümkün olmuştur. B) Bundan başka bu sene en kesif hububat müstahsili olan Ankara, Yoz gat, Eskişehir, Afyon vilâyetleri ele | alınarak iyi buğday ve arpa tohumu yetiştiren köylerden mübay 5 temizlettirilip 4- lâçlandırıldıktan sonra tohumluğu İ-| yi olmıyan çiftçilere ucuz fiyatla, 2,5 | milyon kilo buğday ve yarım milyon kilo biralık arpa tohumu dağıtılmış- tar, Raporun diğer kısımlarından çı- ız hulâsaları sırasile aşağı- caksınız: Bağcılık İşleri A) Filokseral ba haşerenin tahribatına uğrıyan bağ | larımızla ihtiyarlıyan ba letilmesini temin için, Eze, Marm çevresi ve Trakya bağcılarımızın ih- tiyafarına karşılık fidan istihsal ey- lemek üzere Ankara, Bilecik, Erem- at yapı-| 2 Raporun Esaslarını Aşağıda Veriyoruz : visi tarafından Nazilli, İznik, Öde- miş, Bayındır, Tarsustan son turfan- da üzümler getirilmiş ve Ankarada soğuk havada dayanma denemeleri yapılmıştır. Geyve ve İznikin müşkü- le nevileri birinci derecede muvaffa- kıyet vermiş ve 20 kuruşa mahallerin den vaktinde almarak muhafaza edil- miş olan bu üzümler sene sonuna doğ ru kilosu 80 kuruştan Ankaraya sa- tılmıştır. Bu tecrübelere daha geniş mikyas- ta devam olunacaktır. Hayvancılık, Hastalıklar AA) Kışın şimdiye kadar umumiyet- le hafif geçmiş olmasından ve ot ve yiyecek itibarile daha hazırlıklı bu- lunulmasından dolayı hayvan besleyi cilerin geçen senelerde bu devrelerde mutat sıkıntı ve şikâyetleri ve hay- van telefatı bu sene görülmemiştir. Geçen sene bilhassa merkezi! Anado- lu vilâyetlerinde kışa hayvanlar yem ve ahır bakımından hazırlıksız girdi-| İğinden ve hava gi #kelğer kurtlarının büyüyüp çoğal - malarını kol 1,3 milyon koyun ve keçi zayiatı ol- uştu. Şimdiye kâdar sadece a Konya şimendifer hatlı garbine şen sahada ç Bu hastalık bilhassa aşiretler kontroldan kaçan süreklerle intikal etmiştir. Zayiat vermemektedir. Has- talığın ihracat mevsimine kadar iza lesi için geniş tertibat alındı, Geçen Se BTM bu TaStİK merkez asının şark sahasında idi. Ayn. hastalık halen bütün Balkan ve Av- ve İrupa memleketlerinde vardır ve ba- İzılarında yüzde yirmi beş derecesin- de telefat da verdirmektedir. İlkbaharda başta şarbon olmak ü- köy, İstanbul ziraat mektebi, Kırkla- reli, Tekirdağ ve Manisada kurulmuş olan Amerikan asma fidanlıklarırdan bu sene üç milyon fidan tevzi edil- miştir. Geçen sene miktarda idi. B) Memleketimizin mul takalarında yetişen ve ihraç kabili- yetini haiz olan üzüm mukavemet derecelerini ve Genç kizın hayali, kuruntusu. Por, çeşitli olur. tadını kaçırtır. Benim muşmula ğuna sen İnan, senin de bakımsız bir cemiy' Tanlı kızı olduğuna ben inanırım. Ruhundaki yüksek erişilmez duygulara sen inan. Bizim mahalledeki ta- kunyalı gezişlerine ben inanayım. Bu memleketin, ayağına göre dır. Kenarından çıkacak ayak köt varmış ki, bana düştun, yoksa seni | tevzlatı da bu | | mın-| Ama bu kadarı da cemiyetin ağız yüzüme âşık oldu-. zere verem ve at firengisi ve uyuz ve kene mücadeleleri başlıyacaktır, Bun lar haricinde ihbara bağlı ve hayvan | sağlık kanununda yazılı 29 hastalıkla mücadele mesaisi de devam etmekte- ir. Atçılık, Koyunculuk Sultansuyu, Çifteler, o Çukurova, | Konya haraları: A) Bu depolardan vilâyetlere ve üzüntüsü geniş o- buh- (27.580 dir. tılmıştır. B) Çiftelerden 5 aygır, 7 merkep, 139 tiftik köylüyo satılmıştır. C) Aygır depola: 240 baş aygır sıfat | gönderilmiştir. Yapılan | için vilâyetlere | sıfat aded | Merinos koyun yetiştirme mnta- kasında 90 bin koyuna suni ve 30 bin| koylna tabii tohumlama yapılmıştır. Orman İşletmeleri ig A) Karabük devlet orman işletme revi Dört bölgesi vardır . 8060 hektar! büyüklüğünde olan iki bölge fa yettedir. Diğer ikisinde de etütler ik- mal edilmiştir. Karabük revirimi geçen sene 25 bin metre küp köknar | ve çam kesilmiştir. Çamların mühim / hir kısmı Karabüke indirilmiş ve pi- yasaya arzolunmuğtur. Bu rev den | | yeni kamyon yolu'açılmış ve 75 kilo metre yol tamir olunmuştur. Bölge- ler revir merkezine 50 kilometrelik telefon hattı ile bağlanmıştır. Revir merkezinde resmi daire ve mühen- dis ve müstahdemin evleri ikmal o- Tunmuştur. Önümüzdeki sene faali - yeti teksif olunacaktır. Dursunbeydeki Alaçam reviri: Ormanın vüsati 39.800 hektardır. Kâmilen çamlıktır. Amenajman plân ları hazırlanma işletme adır. Senede bu or- mandan takriben 40 bin mere küp cam kesileceği tahmin olunmaktadır. Şimdiye kadar işletmiye.. açılan iki tomruklara taksim olunmuş *ve bir bölgede 18 bin metre küp kesilmis kısmı depoları nakledilmiştir. Böl - | geler revir merkezi olan Dursunbey kazasına telefonla Sakar” re binaları, mühendis ve revir lerine mahsus ikametgâhlar yaptırıl- maktadır. Nakliyatı ucuz ve daha seri mak için dekovil Yoluna lüzum g düğünden icap eden etütlerin hazır lanması için şimdiden işe girişilmiş- tir. Eldeki İşler Çoruh ve Giresun vilâyetleri dahi İlindeki Lâdin ormanlarında Lâdin iş- ne şöyle hulâsa etti. Meli, bir Abdülhamit paşasının kızıdır ve üç kocadan da arda ayrılmış, ikincisini kendi boşamış, üçüncüsü onu bo- şamış. Filistinde öldürülen kocası değildir, veya sekizinci amanıdır. Miras davaları masaldan İ- baret. Belvü barında Yahudi delikanlılarile Arap fe- TEFRİKA No. 21 kalmıştır. İN " beşinci dailerini biribirine tutuşturduğundan manda polisi bir yorganı var- — ta ürüm olur. Taliin in gibisinin, senin dan hudut dişi edilmiştir. Evvelki sene Anka- Tada oturan paralı ve nüfuzlü biri Şoförünü baştan çıkarmak istediği için bir temiz da» in metresi imiş. mu “İkaz sulonurida - İdoçenti Bay; Mükremt gibi gelişine herkes benim gibi davranmaz. Bin bir niyete gelen muza dönersin alimallah! Sonra (Söy- lemedin) deme. Söylüyorum işte, Bu sevdadan vaz- geç. Kendine göre bir genç bul. Sevişecek misin, ni- şanlanacak mısın, evlenecek misin? Ne nane edecek- Sen et. Bt ama bu dalgadan, bu bulanıklıktan çabuk durulmıya bak. Bulanıklığın devamı çamurluktur, ça mur oluverirsin, Sözlerime darılma. Sevgilinin acı sözlerine darı- ınmazmış derlerse de inanma, Kendini yokla, göre- ceksin ki bana darılacaksın, Bundan da anlıyabilirsin ki, beni sevmiyorsun. Kafanın içinde bir Holivut il- Tüziyonu var, ona kapılmışsın. Sana iyi yıllar dilerim ki ağına Meilden Haberler “mı Kâğıt anahtar, marifetlerini göstermiye başla- «, Meliden tümen tümen haberler var.. Vurgun bun- lardan kendince dikkate değer gördüklerini defteri- yaktan sonra kapı dışarı edilmiş. Okçular yokuşunda» ki Mecburenin evinde vesikasız yakalanacağını an- layınen 8,45 trenile İzmire kaçmış ve İstanbula ge- lirken vapurda tanıştığı Lehli ile birleşmiş. Altıncı katın masrafını ödiyen bu adammış. Ecnebi şirket- lerin mümessili dediği adam da bu. Tehli müthiş tut- kun. Adı Levinski. Yazıhanesi, muayyen adresi fa- lan yok. Ticaret ve komisyonculuk namı altında ka» ışık işler yapmak İstiyor. Levinski çokça zengin gö- Tünüyor. Melike bir senedenberi pek rahattır. Sosye- te tekrarkendisine açılmıştır. Ayda bin liraya yakın masrafları oluyor. Meli çapkınlık etmiyor. Bu, Leh- liye karşı sadakat ediyor demek değildir. Sadaketi başkasına karşıdır: Eleniyi, fıstık kızı çıldırasıya se» iyor, Levinski Meliyi, Meli Eleniyi, Eleni Çakı Os- manı, Çakı Osman, Hayganuşu, Hayganuş sobacı Ha- çaturu besliyor. Levinskiyi de şirket kurup şarkı ka- fese koyacaklarım uman kakavan garp zenginleri efe reviri ile centpta Katran dağın da serbest dövizli memleketlere ih- Tacat için Katran reviri açılacaktır. Bunlara alt etütler yaptırılmıştır. Ma ği için Sinopla Karasu ara- | rda etütlere ilkbahar da başlanacaktır. Kastamonu yeti dahilindeki Araç ve Daday kaza- vlet işletmesi kurmak ar İkra üzeredir. Orta Anadoluda kasında “som döken or | silesi,, de devlet işletmesine tâ tulmuştur. a icap eden reviz. yonlar yapıldı. Plânlar önümüz iş maddel 100 bin san Şeker, edil gun olarak şimdiye kad dık yapılmış ve satılmı: tâze ve kuru meyve ambalajı sandık- ları, kâğıt hamur: it çöpü, tra vers ihtiyacı hakkındaki tetkikat ile lemektedir. Teşcir İşleri Bilhassa okaliptie nevileri ü: İde inkişaf ett de | Bi bi) cir işi de eli 17 Bu hakkında her ziyetler hakkında gösteren (tarihlerde neşrolunacakt muntazaman İ HALKEVL ERİNDE İmmün — italyanca Kursları Eminönü Malkevinden: 680 Carsi evimizde bir İtalyanca kursu Çar i sent CMS) (0,300 hind kal ola arsa yariimak istiyenlerin iki adet ve- «ika fotoğramta birlikte Evimiz B de defi eği Yüzir bulunmaları lunür. KONFERANS Eminönü Halkevimden: 1 — 2. (2030) da E ya- gününden İtibaren aktır rafından (Ressam Bed (Anadolu Yar verilecektir. Selçukları) mevzulu Konf Viha LA gil Toplantılar, davetler müşteriye aittir. 3 — Yu suretile fabrikada teslim asgari olarak bir top satış yapılır. 4— İs- tanbul satış mahalli: Fincancılarda Mahmudiye hanında 12 numars- Yuma GRIPIN! varken bu ıztıraba katlanılır mu? Baş, diş ağrıları, nezle, kırgınlık, ve üşütmekten mütevellit bütün ıztı. rapların başlamasile beraber aklınıza gelen ilk isim olmalıdır. bozmadan, kalb ve böbreklere dokunmadan En Seri, En Tesirli, En Kat'i Netice Icabında günde 3 kaşe alınabilir, İsmine dikkat ve Gripin yerine başka bir marka verilirse şiddetle reddediniz.. Mideyi T.A. $. TARAFINDAN Ötedenberi sağlamlığı ile tanınmış ve halkımızın rağbetini kazanmış olan mamulâtımız KABOT BEZLERİNİN İ İstihlâk vergisinin tenzili nisbetinde ucuzlattırılmış olan yeni satış fiyatları aşağıda gösterilmiştir. 655 Kr . 595 Değirmenli Geyikli Tayyareli Köpekli 1 — Satışımız İzmirde fabrikada teslim ve peşindir. 2 rıdaki satış fiyatlarımız asgari bir balya içindir. Ambal daki satış fiyatlarına 56 2 zam edilmek dadır. EZEN YLM A Türk Hava Kurumu İstanbul Şubesinden : Çarşambada Fethiyede Kâtip Muslihaltin mi tin Camii sok; rinde 3 oda ve iki sofadan mürekkep maa bahçe bir bap hane ile yine ayni mahallede Toprak “Zülfi zıra 12 parmak terblindeki arsa ayrı ayrı veya birlikte sat allesinde Kâtip Mas- ında eski 3 mükerrer yeni 15 numaralı iki kat üze- sokağında 4 muştur. İsteklilerin 25/1/939 Çarşamba günü saat on birde Cağaloğlun- daki Şubemiz Merkezine müracaat etmeleri, besliyor. Zincirleme bir ha; Londra Si sinden daha muntazam bir n Meli, Levinskiye sadıktır, çünkü minnettardır. Bu minnettarlığını sadakatile ödemek istiyor. Meli sadık olmazsa Levinski onu kovar. Levinski onu ko- varsa fıstık kız elden kaçar, Meli, fıstık kızı ölesiye seviyor. Yirmi yaşında iken süvari mülâzımını na- sıl çehennemli bir hırsla sevmişse, Eleniyi de şimdi öyle seviyor. Melinin erkeklerle bir ilgisi, Kalmamıştır. Vaktile kadın papazların mekt okuduğu için kadın papazlardan fıstık kızlar müamme- lesini görüp öğrenmiştir. Zehirden şifa erkek! fa umulmıy anladığı günden itibaren yanında daima bir Eleni, bir Fatma, bir Perla taşımaktadır. Konyalı bir tiftikçi iki üç ayda bir gelip beş, altı yüz bırakıyor. Ankaradaki keresteci Konyahdan nda bağlamıştır, gelsin, gelme- iyor. Çimentocu t veriyordu. dışardan çimento getirilmemesi işini üç ay sağladığı için bir çırpıda yüz altmış bin lira kazanmıştır, vaa» dini yerine getirmek için sekseni yüz yirmiye çıkar- miştir. On altıncı şeker kri irmi dördüneü şose kralı maktu vergiye tâbi değillerdir, biri kilometre başına beş, öteki çuval b: yarım lira veriyor Ve Meli, Levinskiye sadıktır. Levinskiyi o kadar seviyor, ona öyle sadıktır ki, adamcağız seyahatte bulunduğu zamanlar Meli, yal- nız Eleniği kucaklıyor. Ve Eleni, Meliye sadıktır, Fakat Melinin gizli bir üzüntüsü vardır: Galata- da Küçük Mengenecilerde terlikçi zımba Nuri Meli- ye baltadır. Hem etini, hem parasını sömürür. Poli- se şikâyet edemez, haysiyetini nür ve ustura ile çizgili yüzünün şahrem şahrem hacamat edilmesin- den korkar. Zımba Nuri bunu yapmaz, basitçe şan- taj yapar. Bununla beraber halden, sosyete gidişa- tından anlar. kafayı çekip apartmamın kapısına da- yanmaz.Tütüncü Karabetten telefon eder.O da hemen Küçük Mengenetilerde dükkânın üstündeki odaya ge lir. Nurinin hakkı vardır: Kafesçi sokağındaki sevgi- elrosu. mele, (445) lisi Polikşeni, uzun zamandanberi hastadır, hekime, .ilâca çok para ister, kaç terlik satacak ki hastasını baksın. Elde bir Melike Hanımefendi mı? Melikenin sırf bunlar için çok zengin olmuya il- tiyacı vardır. Yoksa nüfuz peşinde koşmıya tenezzül etmez. Hele Vurgun gibi muşmula heriflere dönüp, bakmaz bile. Ne yapsın ki masrafı çoktur ve yıllar pek çabuk geçmektedir. İlk zamanlar Meli bui; yor. — Karışık kazanç işlerine beni sokma, diyor, Sen zengin değil misin? Geçinir, gideriz. Levinski hakikatperest bir adamdır, gizlisi ka- paklısı yoktur. — Yavrum, diyor. Benim servetim, bu kazançları temin etmek mukabilindedir. Ben böyle bir işe giri- şip muvaffak olamazsam sörvetimin musluğu kapa- niverir, Senin anlıyacağın ben şimdilik aylıkç rım, Bu sürse sürse daha bir yıl sürer. Bu içinde behemehal bir kaç iş yapmalıyız. — Bu tarzda bir iş yapacağını hiç ummuy: — Çok safsın Meliciğim. Bir yerde k şeker kralları var; yol yok, şose kralları var orman yok, kereste kralları var bacaklarda don yok, pa- tiska kralları var.. O yerde kral olmaktan kolay ne olabilir? Biz de birer yapı, kombina, balık kralı olu- verelim, ne çıkar? Zor iş mi? — Zor değil, tehlikeli, — Tehlike işsiz kalmaktır. — Bir gün gelip bu kralların tahtları, taçları yı- kılmaz mı sanıyorsun? — Adam sen de! Ben o gün ya Hayfadayım, yu- Kudüste, yahut cenup Amerikasında, — Ben ne olurum? — Beraber olursun. — Ya imkân bulunmazsa? — Burada rahat rahat oturursun. Az paralı ol- mak çok kötüdür, orta paralılık tehlikelidir, çok para ferah, emniyet ve rahat getirir, — (Devamı ver) var, kaçırır iliğe yanaşmak istemi- ez İZMİR PAMUK MENSUCATI mn