22 Şubat 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

22 Şubat 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

PENCEREMDEN Yarını Bugünden | Görmek! Yazan: M. Turhan TAN Bn kudretlerin gülünç bir “hiç,, ten zekâ, hamle ve cilve- lerinin zavallı bir sıfırdan başka bir| şey olmadığını tezahür ve tebarüz| ettiren hakikatlerden nı,, bugünden görememek ve hakki- le sezememektir. Yarın, her müte -| fekkir faniyi üzen bir o meçhuldür. Bütün hulyalar, ümitler ve endişeler © meçhul üzerinde döner ve hayat, tek bir yarını bir gün önceden an - İamak imkân belirmeden - sonsuz bir yarın olan - mezarın karanlığı içinde söner. iri de “yarı- Buna rağmen İnsanlar fal aça - rak, remil attırarak, istidlaller ve tihraçlar yaparak yarını ve yarınla- rı keşfetmeğe çalışmaktan geri kal- DAHİLİ HABE TAN ği ER mamışlardır. Nitekim tayyare bom - iyle, zehirli gazlerle tehdit o - Tunmakta bulunan yirminci asır me. deniyetinin yarınını da O bugünden seyretmek ve merak ehline dahi sey rettirmek isteyenler var, Ben muhtelif gazete sütunların da ve kitap sayfalarında bu kâhinlik haberlerini okurken daima Osmanlı tarihine ait bir kehanet vâktasını ha: | tırlar ve vaktiyle yaşadığım bir hay- ret dakikasını yeni baştan yaşarım. | Vâkıayı izah edeyim: Meşruti - yet devrinin ilk yıllarında bir âyandan Reşit Akif paşanın kona - Hındaydım, kendisiyle dereden, te - peden söz açıp konuşuyordum. Bir uşak telâş ile geldi, âyan reisi Sait paşanın geldiğini haber verdi. Ben ayrılmak istedim, Reşit Akif paşa: | ” “Pırsatı kaçırma, meşhur Şapur çe -| | lebiyi gör!,, diyerek beni Biraz sonra da Salt paşa salona gir- di, koltuklanarak baş köşeye otur -|” tuldu. İki vezirin musahabesi gerçek - ten faydalı bir şeydi, — büzüldüğüm yerden can kulağı ile (kendilerini dinliyordum. Fakat, benim meçhu - lüm olat bir sebeble Sait paşa he - yecanlı idi, sert konuşuyordu, bir a- ralık büsbütün titizlendi ve göziy -| le bana baktıktan, Reşit. © paşadan da: “İtimat olunur,, deyici bir bakış- la mukabele gördükten sonra sesine garip bir ahenk verdi: — Bu devlet, dedi, mutlaka ba - tacaktır. Ve ev sahibinin hayretine, ben - deki korkuya değer vermiyerek an- Tattı: — Bir tarihte sadaret mektupçu- ler km sup pıla nununun 84 üncü mai zılı mü: devam etmesi dol didisin kanunu “Tekaüt muamelesi subayla ri memurlar arasında | ve mülki memurlar hakkında men- Tekaütlük T Muameleleri | Nasıl Olacak? | Askert ve mülki tekaüt kanununun ! || 3 üncü maddesinin hükümlerini de- İl Biştiren kanun tatbik: tekaüt muamelesinin aşağıdaki sebep || dolayısile yapılacağı alâkalıara bidirilmiştir. | Subaylarla askeri memurlar hak- (| “Tahdidisin kanunu » nuni şartları tamam anların talep rfl kanunun! göre; mesleki Yin noktasından sicilleri üzerine. urlar hakkında da te-'| br'Benleri sebeplerle zerine, malü: memurlaş | MA. de dı yade nsile, memurlar| nunlar muci- detlerden giym oldukları vekâletin tasdikile ya- caktır. — ein dık Ancak bu gibile şaret koymaları mecburiy Baro Reisinin İstifası Işi Tetkik Ediliyor Baro idare heyeti yarın saat on altıda toplanarak Baro Rek si Hasan Heyri Tanın İstilası meselesini tetkik edecektir. Avukatların İstifa meselesi etrafındaki mütaleaları iki nok- tada toplanmaktadır. Bir kıs- mı Baro İdare heyeti gibi Baro umumi heyetinin de istifayı & kik etmiye salâhiyeti olmadığı. »r ve yeniden intihap yapılma. sı lâzım geldiğini İleri sürmek- tedirler, Di heyetin bu istifayı tetkike salâ- hiyettar olduğunu, İsterse İsti. fayı kabul etmiyebileceğini söy- lemektedirler, Baro Idare heyeti yarın bu fer kısmı İse umumi ARIFTE : Talebe Kasketleri Değiştiriliyor Maarif Vekâleti, talebe kasketleri ni bir model tesbit etmek ü- mıştır. Başı açık alışmış olan talebe kasketi ye mecbur edilmiyeceklerdir. in talebe olup olma- in yakalarına i- ihdas arını anlamı sa idim, Saffet paşa da sadrazamdı. Bir gün mühim evrakı koltuklayıp onun yanına gittim. Maliye Nazırı Server paşayı bir koltuğa görüle - yek hüngür hüngür ağlar vaziyet - te gördüm, Şaşırıp sıkıldım gikmak istedim, iş durmaklığımı ve rettiz geri Saflet paşa işaretle — Paşa hazretleri, dedi, niçin ağ- oturmaklığımı em. Denizbank Tetkikleri —— Almanyaya Bir Heyet Gidecek Ankara, 21 (TAN Muhabirin den) — Denizbank umum müdür ve- edilecektir. Kız talebe için ise daimi olarak bir kasket tipi kabul edileceğ Mesleki Konferanslar İstarıbul maarif müdürlüğünün ilk tedrisat mualli; rinin mesleki bil gilerini çoğaltmak maksadile hazir- ladığı konferans serilerinin üçüncüsü de bugün Galatasaray lisesinde, Ü. ersite konferans salonunda ve Ka- mütalealar karşısında yeni avu- katlar kanununa göre vaziyeti tetkik ederek bir karar vere cektir. Baro Reisi Hasan Hayri Ta- Bı istifaya sevkeden sebep De- | nizbanktan altı bin lira vekâlet | ülereti almış olmasının gazete- lerile intişarıdır. Salic şirketinin, Fındıklıdaki binasını Denizbanka hukukü işlerini sürans sigorta satarken idare eden Ren- şirketi hukuk müşavirlerinden Bay Alf ta 6 bin lira verdiği iddia edilmek. tedir, Alâkadarların bu hususu da tetkik etmiye başladıkları haber verilmektedir. LIMANDA : Bir Yat Boğazda Karaya Oturdu isimli İngiliz yatı, dün saat 16 da Ka- radenize giderken Yeniköyde Fener- le sahil arasındaki sığlıkta karaya oturmuştur. Gemi kurtarma şirketi- isrmak üzere vaka mahalline gönde- rilmiştir. Yat, dün akşama kadar kur tarılamamıştır. Yat bir İngiliz tüc- carına aittir. Yeni İngiliz Elçisi Geliyor Yeni İngiliz sefiri Hugucsen bu- günkü ekspresle Londradan şehrimi- ze gelecektir. Yeni selir, Sir Persi Loren İstanbuldan ayrılıncıya kadar Park Otelde ikamet edecektir. di İnin Hora tahlisiye gemisi yatı kur-| Bir Takas YolsuzluğuYok Dün bir gazete, İzmirden Kanada- ya satılan tütünlerin Amerika tütün şirketleri tarafından daha ucuza mü- bayaa edildiği ve İzmir piyasasında Amerikaya satılmak için bekliyen İn Iların elde kaldığı ve bir takas hilesile tütünlerimizi kıymetten dü-| İ sürebilecek ticari işler yapıldığını yazmıştır. Tahkikatınıza göre, ortada takas işlerini yolsuz gösterecek hiç bir smele olmadığı gibi İzmir piş: | da tütünlerin fiyatını düşürtec, n Limited şirke-| kilo tütün sat | inleri Amerikalıların Kanada müesseselerinden satın aldı- ğı doğru değildir. Hi Amerikah- ından tütün aldık- ları da hakik Amerika şirketleri İzmir piyasasmdan evvelce yazdığımız gibi piyasanın ilk açıl - masmı müteakıp, başlıyan .alışlarile çemen. on, beş milyon kiloya, bulan | Satışlar bugün.dahi normal vaziyei- tten uzaktır. ine alâkadarlar nin tetkikat yapması i çin emir verilmiştir. Fakat yapılan tetkikat neticesinde yolsuzluğa deli Jet edecek bir şey görülmemiştir. Tü- tün Limited şirk inhisarlar ida- murakabesi altında bulundu- Ku için İnhisarların stoklarına daya- narak hariç memleketlere muhtelif zade, Firdevs, Peçi Türk tarihini veya faslı ihtiva eden eserler de mi göründü. Fakat maksadınızın toplu- ca bir Türk tarihi olduğunu zanne- derek size Bay Rıza Nurun on ciltlik Türk tarihini tavsiye muvafık bulduk. kitabı yoktur. Dutku k İ inkılâp tarih: hiki Tabi En Çok Cariyesi Olan Padişah Kimdir? S — En çok cariye alan Os - manlı padişahı kimdir, bu ca- riyelerin sayısı kaça varmış - tır ve bunlar yalnız padişah- lara mı aitti? € — Osman oğullarından en çok esriye alan Üçüncü Muri cü Mehmettir, Bunlardan birincisi: sorayında beş yüz ve ler, tamamile padişahlara sit- t. Fakat doğruyu söylemek lâzum gelirse Osman oğulları cariye sever- likte rekor kırmış değildi Abbas oğullarından Harünürreşidin iki bin, Mütevekkilin - hepsi odalık olmak üzere - dört bin, Fatimilerden Hâkimin on bin ve hemşiresi Sittül- mülkün sekiz bin cariyesi vardı. * 5 — Müli bir Türk tarihi var mudır ve varsa bu tarihi ya - zan kimdir? Ebedi şefimiz ta- rafından yazılmış bir tarih ki- tabı var mıdır ve bu kitabı ne- reden tedarik edebilirim? C — Milli tarihten maksadın ne olduğunu kavrıyamadık. Âşık Paşa zade, Neşri, İdris, Lütfi Pş. Muhittin Cemali, Hoca Sadettin, Âli, Beyzade, Solakzade, Hadidi, Celâl Selânikli, K4- tip Çelebi, Naima, Nişancı Abdürrah- man, Raşit, Suphi, Asım, Cevdet, Lütfi tarihleri Osmanlı devrini hikâ- ve etmelerine Tağmen milli olduk- ları gibi Şocerei Türkiyye gibi sırf o tarihten bir dir, Onun için bu tabir bize m ki etmeyi Atatürkün kaleminden çıkma tarih Kendisinin o meşhur ap halinde basılmış olup, öp en, çanlı safhalarını ve etmektedir. Bu eseri bütün esiniz. * 5 — Nâzım ve Mahmut Şev - ket paşalar niçin ve hangi yıl- larda öldürülmüslerdir? C — Nâzım Paşa, Balkan Harbı sırasında ve 1913 de Harbiye nazırı idi, Harbın fena g dulsrının umulmaz inhizamlarla âde- ta darmadağın olması üzerine he- esi, Osmanlı or- nevi tütünleri satmaktadır. olan 15 milyon kiloya mukabil Ame- nirde istedikleri kadar ıkları fiyattan daha hayli tö- en Kanadalı na mantıkan dahi ihtimsl verilememektedir. hıyor biliyor musunuz? Maliye işle rinin düzelmesinden ümitlerini kes. mişler, istifaya karar © vermişlerdi. Ben kendilerine fütura düşmekle va, tana hizmet edilmiş olmıyacağını, nasıl ki sadrazam sıfatiyle bu devle- tin ne harici, ne dahili işlerinde lah imkân: görmediğim halde i; etmediğimi, çünkü bu derdleri, bu sarsıntıları, bu salah imkânsızlıkla - rım her gören devlet adamının isti. fası halinde “mukadder olan inkıra- zın daha çabuk tahakkuk edeceği - nl, söyledim. Bunun üzerine müte « essir oldular, ağlamağa koyuldular, yeni hassıslardan kili Yusuf Ziya Erzin, Bankaya ait hakkinda İktisat VekKâletiyle olan temaslarına devam cimektedir. Banka tarafından evbelce kadro ve diğer işler âhlarına smarlanmış olan isk tipindeki üç geminin inşaatını tetkik etmek ve İcap ederse İnşaatta bazı tadilâtı yapmak üzere müte - mürekkep bir komis- yon yakında Almanyaya gidecektir.| Ziraat Bankasında Makam Tahsisatı Kaldırıldı Alman ilk mektep binasında Sakalık Yapan Bir Kör Kadın Çocuğunu Düşürdü Dün, Sütlücede, halka teessür ve-| ren hazin bir hâdise vukubulmuğ- tur: Bu hazin hödisenin £ suçsuz faili Ev! MÜTEFERRİK Trakyada Ziraat Müzesi Açılıyor Trakya umumi müfettişi Kâzım Dirik, bütün Trakya siraat ve ekonomi bakımından mah- sulât, mamulât ve coğr: göre her birinin nümünelerini pik olan maddelerini toplatarak bü. yük bir ziraat müzesi tes vermiştir.Müze için a mıntakasının fi vaziyetine ti hazırlamıştır. Pa: n tü BELEDİYEDE : Müntehibisani Listeleri Hazırlandı C. K. Partisi idare heyeti, yeni in- habat için müntehibiseni listelerini rti, eski müntehibi sani İlstelerinde hemen hiçbir tadi-| lât yapmamış gibidir. Yalnız vefat edenlerle memuriyet ve sa're sebep- lerle İstanbuldan ayrılanların yerle- rine yenileri konulmuştur. Satılmış inlerini Sait paşa, biraz durdu ve sonra hikâyesine devam etti — Bir sadrazamın böyle söylemesi, devletin kadder görmesi beni hayrete düşür dü, gözlerim sakit birer sual halin -| huzur hakkı İktisat Vekâletinin ka- de Saffet paşanın yüzüne (dikildi 0, ne sormak istediğimi gu sözleri söylediz —Evet, mektupçu efendi, Osman-| Ve 4 İmparatorluğu inkıraza mahküm - sözler inkırazımı mu - anlayarak Ziraat Bankasına merbut olan Em- niyet Sandığı müdür ve muavinlerile birinci derecedeki şeflere verilmekte olan makam tahsisatı ile lokantaya ayrılan tahsisat ve Zirnat Bankası .İ meclisi idare reisine verilmekte olan rarile kaldırılmıştır. Tetkikat için Avrupaya gönderilmiş olan Emniyet İ Sandığı müdür muavini Vakıf dabi letin emrile İstanbula dönmüş. tür. ————— ve mağduru Habibe adında bir ka- dındır. Şakir Zürirenin, - tapa fabrikası karşısında oturan Habibe, Ahmet is- minde bir hamalla evlidir; gözü de kördür, Hamal Ahmedin kazancı geçinme. lerine kâfi gelmediği için, Habibe de, kör ve hâmile olduğu halde, ça- lışmak mecburiyetinde kalmıştır. Bu mecburiyetle, “bulundukları ve iki dur, Otuz sene geçmeden sözümün | doğruluğu sabit olacaktı imdi Reşit Akif paşa | ile ben, Sait paşanın yüzüne bakıyor ve Saf - hakkaktır. Üç, bet nun dediği olur. Gerçekten öyle oldu, benim Sait mahallede sakalık eden Habibe, dün de, suyla dolu gaz tenekelörini çeşi me başından bir müşteri evine ta şırken sancılanmıştı hassıslardan alınan malümat üz çalışılmıya başlanmıştır. Milâno Panayırına İştirak Ediyoruz Milâno şehrinde açılacak ve 12 ni- sandan 27 nisana kadar devam ede cek olan beynelmilel panayıra hü! metimizin de resmen iştiraki takar tür etmiştir. Panayırda teşhir edile- “ek eşya ve nümunelerden bilhassa maddelerinin hazırlanması İ şin Türkofis faaliyete geçmi — e Bakkallar ve Berberler Toplandılar r. müte-| Listelerin talik müddeti cuma şü- nü bitecektir. Bu itibarla listeler hak kında cumadan sonra vuku bulacak lar artık nazarı itibara alınmı- 20 Firma Otobüs Satmak İstiyor isini üzerine alacak © yeye otobüs satmak iç çok müracaatlar vuku bulmaktadır. Şimdiye kadar 20 müessese müracaat ir. Bir taraftan bu müracaat lar tetkik edilirken, diğer taraftan da İstanbulda işletilerek otobüslerin, mazot, benzin, elektrik ve yahut kö- mürden hangisile tahrik edilmesinin yecanlanan halkın bu hissinden isti- fade eden bir kısım İttihat ve Terak- ki mensupları Babrâliyi ansızın bas- mışlardı. Maksatları sadrazam K mil paşayı istifaya davet etmekti. O sırada ittihatçılardan Mustafa Necip Bey, Nâzım Paşayı ve Nâtm Paşa» nın yaveri de Mustafa Necibi vur- muştur. Mahmut Şevket Paşanın katli de, Nâzm Paşa vâkıasının, mabadi sa- Yılabilir. Çünkü Babıâli baskınmdan Sonra iktidar mevkiine İttihatçılar geçmişti ve Mahmut Şevket Paşa, sadrazam olmuştu. Hürriyet ve İti- lafçılar da bunu hazmetmediler. To- pal Tevfik adlı birile üç beş ayakda- şını ileri sürdüler, 14 haziran 1913 te Mahmut Şevket Paşaya Beyazıt mey- danından Divanyoluna sapılacık kö- şede pusu kurdurup öldürttüler. Çir- kin ve çok çirkin şeylerdir bunlar. TAKVİM ve HAVA 22 Şubat 1939 ÇARŞAMBA Gün: 28 o Kasm: ti Rumi: 1358 | Günes: 8,46 — Öğle İkindi: 18,28 — Aki öy meteoroloji istasyon: nan malümata göre, yurtta havı Akdeniz kıyıları ile Orta And bulutlu ve yer yer yağışlı, Doğu Ana larında açık, di- paşayı gördüğüm tarihten yedi. yıl vi sonra Osmanlı imparatorluğu um mi harbe işlirsk etti, yani inkırı uçurumuna yuvarlandı. İşte bugünün kehanetlerinden de şu hatıra dolayısıyle ve medeniyet hesabıma korkuyorum, fet paşanın kâhinliğindeki isabetsiz - liği ihtar etmek istiyorduk. Zekiler- den zeki Şapur, elemli elemli gülüm- sedi: — Saffet paşanın, dedi, bu hük - mü verdiği tarihtenberi otuz beş yıl geçti. Lâkin hükümdeki isabet mu- Dün Bakkallar ve Berberler esnaf | daha ekonomik ve kabili tatbik oldu- z cemiyetleri senelik kongrelerini yap! ğu tetkik edilmektedir! Otobüs ver- mışlardır. Bakkalların idare heyeti-! mek Üzere müracaat bep e 1 nin yarısı yeniden seçilmiştir. Ber-| dan birisi elektrikli otobüsler tekli Bam Man e berler seçim yapmamışlar, senelik i- | etmiştir. Fakat komisyon elektrikli masından ileri gelgit taşi -İ döre heyeti raporile idare heyetinin | otobüsler için İstanbul sokaklarını eri geldiği anlaşılmıştır. İ faaliyetini tasvip etmişlerdir. İ gayri müsait bulmaktadır. umumiyetle bulutlu g Derhal Haseki hi stahanesine kal. dırılan biçare Habibe, doktor müda- MA lee ri a halesine vakit kalmadan, karında rüzgür şimali şarkiden saniyec Te hızla esmistir. 7683 mi 123 ve en düşük 1.4 sar deditmiştir.