22 Şubat 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

22 Şubat 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

e SPOR Şilt Maçlarına Bu Hafta Başlanıyor Halk Partisinin şilt maçlarına ö- nümüzdeki haftadan itibaren başlan- ması muhtemeldir. Beden Terbi, klüp deleğelerini Direktörlüğü rın bölge merke» # fikstürünü tan- Maçların alâkalı olması için bir yenilik yapılması düşünülmektedir. Buna göre fikstür tanzim edilirken birinci ve ikinci başta tutulacak ü - çüncü ve dördüncü en $ona bırakıl « ir tanzim edilecek ve bu suretle zayıf takımlar elendikten sonra son maçlar kuvvetli ekipler a rasında olacaktır. Milli Kümenin Sekizi Milli küme maçları hak! bol federasyonu henüz t mak üzere fiks li unda fut- imatname- sini bitirmemiş olmakla beraber mart ayı içinde başlaması beklenmekte - dir. Eski şekliyle yapılacağını kabul edecek olursak yine İstanbuldan 4, İzmirden ve Ankaradan ikişer klüp ayrılacaktır, Bu sekiz ki ip de geçen hafta ya- pılan maçlardan sonra taayyün et - miştir. İstanbuldan Beşiktaş, o Fenerbah- çe, Galatasaray, Vefa, Ankaradan Ankara gücü, Demirspor, İzmirden Doğanspor ve Ateş klüpleri | milli kümeyi teşkil edeceklerdir. 4 Galatasaray takımı, © Tunusa | davet edilmiş ve şerait üzerinde mu- tabakat hasıl olmuştur. Seyahat ta - ribi sonradan tesbit edilecektir. Fenerbahçe - Galatasaray B Takımları Bu Hafta Oynıyacak B takımlar şampiyonasının en mühim karşılaşması olan iki ezeli ra- kip Fenerbahçe ve Galatasarayın B takılan bü pazaş günü Taksim sta. dında karşılaşacaklardır. Ankara Muhteliti İstanbula Gelecek Ahkara bölgesi, İstanbul muhtelitile | kârşılaşmak üzere İstanbula gelmek için müracaatta bulunmuştur. İki bölge arasında muhabere cere- yân etmektedir. Gelecek hafta An- kara - İstanbul muhtelitlerinin İs- tanbulda karşılaşmaları tahakkuk et- miş gibidir, Malüm olduğu üzere geçen sene İstanbul muhteliti Ankaraya gitmiş- *i- Bu karşılaşma ayn zamanda a zi- Yareti iade mahiyetindedir. Bulgarlar Sofyaya Döndüler Şişli ve Pera ile iki maç yapan Bul gar A. 8. 23 futbol takımı Ankara dan davet edilmişse de şerait üzerin- de uyuşulamadığından göçen akşam memleketlerine dönmüşlerdir. Askeri Liseler Muallimleri Ankaraya Davet Edildiler Kuleli askeri lisesi beden terbiye» « muallimi Hüsamettin ve Maltepe beden terbiyesi muallimi Zeki Işık beden terbiyesi genel direktörlüğü tarafından istişare heyeti içtimala- rında bulunmak üzere Ankaraya da- vet edilmişlerdir. Ayın 23, 24 ve 26 sındaki içtima- larda bulunacaklar ve askeri liseler- deki spor vaziyeti hakkında izahat vereceklerdir. Bisiklet Teşvik Yarışları Beden terbiyesi İstanbul bölgesi bisiklet ajanlığından: 1 — 1939 senesi bölge birinci teş- vik yarışı 26 şubat 1939 pazar günü yapılacaktır. 2 — Yarış yolu Mecidiyeköy - İstin ye, Tarabya - Mecidiyeköy olmak ü- zere 28 kilometredir. 3 — Sabah saat tam dokuz buçuk- ta Mecadiyeköy likör fabrikası önün- den hareket edilecektir. 4 — Yârışlara iştirak edecek id- mancıların müseccel olmaları ve ya-! an evvel teşkilâttan verilmiş ve! Bisiklet federasyonunun vizesini ha- | vi hüviyet cüzdanını ibraz etmesi lâ- gmdır, gerresessasesesez A İ YURTTAN RESİMLER | İsaaaaasanaaaaaasenaaananükekekekkükekeeskieememeeeea Nazilli Sümer Halkevinde, gençlerin temsil ett piyesinden bir sahne... Nazilli Sümer Halkevinin köycülük kolu gezintilerinden: İsabeyli köyünde, TAN | sin, “Marie - Clai Karamanda gençlerin temsilleri: (Çapanoğlu) komedisini oynıyan gençler YI TE TY z Satılığa Çıkarılan ğ Beyin Yazan: Naci Sadullah u Necip Fazıl, küreğini kı - > saltacağına dilini kısaltsa imiş, hem kendisi hakkında, hem de başkaları hakkında çok daha hayırlı olacakmış: Çünkü dün yi- ne dil uzatmadık tek meslek, hat- tâ tek insan bırakmamış. Onun yazdıklarına inanmak lâzım gelirse, şolür, mütekait, muallim, komisyoncu, doktor, sporcu, hu - lâsa genç, ihtiyar, kadın, erkek hiç kimse gazetelerde çıkan fikir yazıları ile alâkadar olmazmış. iddiayı balayan yazısına şu ispata ca - cümlelerle “— Şoför, otomobilinin raf - cığında bir sürü gazete Sıkıştır - muştı. Ona sordum: “— Muharrirlerden o kimleri okursun? “— Ben yazılara bakmam! de - di. Yalnız cinayet ve kaza haber. lerini okurum!,, * Bana öyle geliyor ki, o zeki şoför, Necip Fazılın yüzüne karşı, kendisini okumadığını söyleme - mek için, bu müstehzi cevabı ver. mek nezaketini göstermiş! Fakat bir şoförden böyle bir cevap aldığı için, vapurda bir â - yan reisinin hatıralarını okuyan ihtiyar bir mütekaide rastladığı i- ,, Mecmuasını seven bir kadın, (Foto - Play) mee- munsını beğenen züppe bir deli- kanlı gördüğü için, ve fikir aley - hinde soğuk bir nükteye şahit ol duğu için, memleketin blltün şo- förlerini, memleketin bütün mu » alimlerini, komisyoncuları, dok- torlarım, halâşa memleketin he - hen bütün sakirlerini fikir yazı. ——— — ia kayt gösteren bir muharririn ka- riden alâka beklemeğe hakkı var mı? Eğer, ayni arkadaş, ayni yazı- sında: “— Biz yazıcılar!,, kelimeleri- ni kullanmamış olsaydı, bu iddiz- sını şahsi sayacak, ve gülüp ge - çeceklim. Fakat insan kıtlığında kendi - mi de “yazıcı, saydığım cip Fazıl tarafından, hele o iddin- sında hemfikir gösterilmeğe ta - . Üzerinde Çekoslovak Kliringi:; 1 Mayıs 1038 tarihinde meriyeta girmiştir. Temdit edilmediği takdir. de 1 Mayıs 1939 tarihinde hitama © | recektir. Çekoslovak kliringi tediye muva zenesine müstenit bir mukaveledir. Binaenaleyh. ticari, gayri ticari bü tün tediyeler kliring maktadır. Bundan dolayıdır ki, Çe koslovakyaya giden Türk seyyahları- na nisbeten kolaylıkla döviz müsaa- kte ve orada da kolayca edilebilmektedir. Bu ko- laylık seyyah paralarına mahsustur. Zira Merkez Bankasmın neşrettiği vaziyetlere göre Türkiyede toplanmış üç milyon lira- lik bir alacağı vardır. Binsenaleyh Çekoslovak * fabrikaları Türkiyeye sattıkları mal bedellerini uzun Zâ- man o bekletmektedirler. Halbuki Türk ihracatçıları derhal paralarını alabiliyorlar. roru üzerinden tutulur. Kliring hesa bına parasını yatıran borçlu, boreu- nu ifa etmiş addolunür ve alacaklı nın parayı tahsil edeceği zamana ka- tahvillerle alâkadar olmaz. Çok kuronunun Türk lirasına kar- Şi fiyatı Merkez Bankasının tayin ve tatbik ettiği fiyattır. İki memleketten birinin karşı ta- raf sergi ve panayırlarında teşhir o- dip satacağı malların bedeli kliring sırasına tâbi olmaksızın ödenir, Evvelce Çekoslovakyaya ait olup, İHRACAT: Almanyaya Satılan Buğdayların Arbitraji Glâf ruhurunda arbitrajının pe şekiiz de yapılabilmesi İâzım geleceği hak- kında bir karar ittihazı için evvelce toplanmış olan komisyon yarın tek- rar toplanacaktır. Komisyona şehri- mizin buğday ihraç eden müessesele- ri ile ihracatçı tüccarlar davet edil- miştir, İçtima Türkofiste ve saat 14 de yapılacaktır. Alman Ticaret Anlaşması Hükümleri Almanya ile yaptığımız ticaret an- laşmasının son aylarda Almanyaya hammül edemedim. Hem. ikide birde rastladığımız bu: “Biz!,, kelimesi de ne oluyor kuzum? Ne idüğü belirsiz bir delikanh türeyip: “— Biz gençler şuyor. Ne idüğü belirsiz bir peydahlan “— Biz inkılâpçılar!,, diye şah Tanıyor. » diye konu- züppe Hiç bir resmi temsil salâhi yetine sahip olmayan kimseler, büylik bir kitlenin lideri, © eçisi, yeya murahhası gibi konuşmasa - lar olmaz mı? Meselâ şimdi de Necip azık *— Biz yazıcılar!,, diye konu- şuyor, Ben onun yazıcı olmadığını iddin edecek değilim. Fakat ken- disi de “bizden, olduğumu iddin © demez ya? Biz, yani benim gibi düşünen bâzı meslektaşlarım, şim di işi gücü bırakıp, Allahın günü, Necip Fazılla hemen hemen hiç bir hususta hemfikir olmadığımı - 41 İspata mu çalışacağız? Meselâ, Necip Fazıl, dünklü ya- zısının sonunda: “— Biz yazıcılar, Allah ser * mayesiyle beyin satıcılığı yapan itibarsız esnaflarız!,, Diyor, Kendi hesabıma ben, evvelâ, Allahin verdiği sermaye ile ikti - ilhak edilen Avusturya ve Südet & İ razisine de teşmil edilip edilmiyeecği alâkadarlarca düşünülmüştü. *Hükü- metçe ittihaz olunan karara nazaran her İki mıntakanın da ticaret anlaş- ması mevzuuna dahil olacağı slâka- darlara bildirilmiştir. Pamuk Satışları Piyasamıza getirilen Msydos pa. muklarından 120 harar dün kiloşg 46 kuruştan Hidrofil #abrikalarile, Aısırçarşısı esnafına Satılmıştır. Ay. ni eins pamuklar bir hafta owvej 42 kuruştu. Yükselmenin sebebi bütün pamuk fiyatlarında vukua gelen u- mumi bir tereffüden İleri gelmekte. dir. Klevland ve Akala pamukların. dan son hafta içinde piyasamıza gel- memiştir. mağa çabalıyorum, Sonra beynim satılık değildir. Çok şükür, karın- ça kaderince, itibarım da yerinde. Ve bin şükür, “Manaflık,, ia hiç bir alâkam yok! Bu itibarla, Necip Fazılın ka- naatine İştirak etmediğimi açığa vurmayı bir haysiyet borcu sayı > yorum. Necip Parıl, p; , Ayni yazısını, şu cümleyle bitiriyor; “— Biz yazıcılar, bugüne ka - dar kendi beynimizi satacağımıza mahalle mahalle gezip öküz bey- bir Parça şerefimiz olurdul,, fa etmiş bir muharrir değilim. A- lim olduğumu iddiaya kalkışma- Yacağım amma, sermayemi arliır- mak için elimden geldiği kadar oku Şimdi çel de tekzip etme! An- sşılan Necip Fazılın beyni yeni» lir, utulur şey olmadığı için para etmemiş! Taşı Kliring hesapları Çekoslovak ku-! dar para kıymetlerinde vaki olacak | 22-2-939 Kliring Muameleleri Tetkikler ley ii BORSA | 21/2/9809 v ÇEKLER | Londra Nevyork i Par l Milâno Cenevre Amsterdam Berlin : | Brüksel Atina Sofya Prog Madrit | Versen ! İ i Budapeşte Bükreş, Belgrad Yokohama Stokholm, M ' 238728 ESHAM VE TAVİLÂT | Türk dorcu E Peşin 1935 İ Eramsi 1980 İ Sivas Kezürüm 7 90 | $ Anadolu Demiryolu | ve 1 peşin en halen Almanyaya ilhak edilen Südet arazisindeki firmalarla Türk ticaret- hanelerinin biribirine olan borçları artık Alman kliringinin © şömulü ne girmiştir. Hattâ evvelce Çekoslo- vak kliringine yatırılmış olan bu ne- vi paralarm Alman kliringi hesabı- na devri hususunda bir de anlaşma vâki olduğu müstahberdir, | SATIŞLAR ; Buğday Fiyatları Yeniden Yükseliyor samıza İki yüz el day rerek 6,07,5 kuruştan değir- mencilere satılmıştır. Ofisin buğday ları piyasada yükselmek istidadını gösteren satışlara tesir etmiştir. Mü- rüdat azaldığı takdirde bir müddet fiyatlar bu seviyeyi muhafaza ede- cektir. Dün tüccar namına dört va- gon buğray gelmiş ve 5,50 kuruştan satılmıştır. Sertler 5,07-—-5,08, kızıl» calar 5,15—5,28, çavdar 3,36 —4.07,5 sarı misir 4,17, keten tohumu 12,10, susam 19.10 kuruştan satılmıştır. A- nâdoluda buğday stoku azalmakta - dır. İÇ piyasalara az mal getirilmek- tedir, ton yürü buğ- Tiftik ve Yapak Satışları Dün tiftik ve yapak üzerinde yeni | Satışlar olmuştur. 200 balya kaba tif- tik kilosu 70—75, 110 balya yağlı tif- İ tik kilosu 85 kuruştan Almanya için İ satın alınmıştır. Trakya yapakların- dan 83 balya kilosu 66 kuruştan, A- nâdolu yapaklarından 300 balya 52,5- 53 kuruştan satılmıştır. Kısa vadeli kliring hesabından Almanyanın tüc- | carlara borçlu olması ve paralarının İ da iki aydan evvel gelmemesi tüccar- ları Almanya için satışlarda biraz temkinli davranmıya sevketmektedir Alman müesseseleri tiftik fiyatlarına kilo başına beş kuruş ilâve etmişler- dir. Arpa Piyasası Düştü Arpa fiyatlarında pek az bir dü- şüklük olmuştur. Anadolu ve Trak- yadan arpa getirildiğinden Anadolu malları 4,14—4,15 ve yemlik cinsler 4,21—4,24 kuruştan satılmıştır. Şeh- rimizde ihracat için arpa satışları ol- mamıştır. Yerli sarfiyat için gelen arpalar yemlik olarak toplanmakta- dır. YENİ NEŞRİYAT Muhtasar Frengi Cerrahpaşa bastanesi sabık cildiye 4 tehasnsı Dr. Hizm Pekin tarafından (Muhtasar Frengi) “İsmile bir kitap naş- rodilmiştir. Frenginin içyüzüni çıplaklığile gösteren bu eser hem deki, Yara hem de halka hitap eder tarada yazil- muştur, olanra