21 Nisan 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

21 Nisan 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

14 i Mektepliler "TAN, Şildi Resmen Kabul Edildi Dünkü Maçta Pertevniyal Lisesi Mualim Mektebini Yendi Rakiplerini Yenen Pertevniyalliler Güzel Oynadılar Mektepliler maçları için koyduğumuz şildin Vekâletçe kabul edildiği dün gazetemize Maarif spor bölgesinden bil- dirildi. Gençleri teşvik maksa- dile gazetemiz namına vere. ceğimiz bu şildin Maarifçe tasdik olunmuş nizamnamesi- ni yarın neşredeceğiz. an şildi mektebliler şampiyo- nasının ilk haftasında bera- berlikle neticelenen Pertevniyal lise- si — Muallim mektebi dün Taksim stadında tekrarlandı. Çok temiz ve zevkle seyredilen bir oyundan sonra Pertevniyal Muallim mektebini 3-2 yenerek tasfiyeye uğrattı. Hakem Şazi Tezcanın düdüğü ile sahaya gelen takımlar karşı karşıya a şekillerle dizildiler: Pertevniyal lisesi: Manoel — Va- bit, Namık — Fahim, Haydar, A- dil — Ibrahim, Ekrem, Salâhattin, Ömer, Pethi. , Muallim Mektebi: Hulüsi — Ni- hat, Vahit — Hüsam, Hüseyin, Meh- met — Suphi, Sacit, Süreyya, Mus. tafa, Tulba. Rüzgür Pertevniyalin Jehine idi. Oyun çok seri başladı. Pertevniyal liler üstüste bir kaç akın yaptılar. Bir hücumda muhakkak denebilecek bir gol fırsatı direğe çarparak kaç- tı. Bumu takip eden bir Pertevniyal hücumu şanssızlık yüzünden yine ne- Messiz kaldı. Oyuna Pertevniyalin hö- kimiyeti altımda devam edilirken birdenbire parlayan bir Muallim mektebi hücumunda top ortadan sa- İN Za geçti. Sağ açık bu fırsatı iyi kul. lanarak takımına bir gol kazandırdı. Hiç beklenmiyen bu gol Pertevniya- Ni biraz kırar gibi oldu ve oyun mü- tevazin bir şekil aldı. Oyun çok can- h bir şekilde devam ederken Sürey- ya ortadan bir hücumda ve çok u- zaktan çektiği bir şütle Muallim mek tebinin ikinci golünü de yaptı Bu gölden sonra daha ziyade canlanan Pertevniyalliler oyunu Müsllim mek tebi nısıf sahasma intikal ettirdiler. 21 inci dakikada Salâhâftin şahsi bir hücumla Pertevniyale ilk golü kazandırdı, devre de 2—1 Muallim mektebinin lehine neticelendi. İkinci devreye Pertevniyalliler mağ Mibiyetten kurtulmak azmile baş- ladılar. Nitekim sağdan Muallim Bu Haftaki Maçlar ie Geçen hafta oynanan mektepliler maçlarından heyecanlı bir safha A arız Taksim stadında Hayriye lişe- si doktoru Ali Rıza bulunacaktır. Saha komseri: Nuri Örs, Vefa lisesi » Pertevniyal lise - si, saat 15, Hakem: Ahmet Adem Gök - ün, Kâbataş lisesi - Işık lisesi, sa- at 1615 : Hakem: Nuri Bosut Voleybol Maçları Kabataş Lisesinde (Erkekler) Saha komseri Necati Aygen N ibi N Işık lisesi - Bölge sanat oku « Tu, saha 1, saat 14,30, | Haydarpaşa lisesi - İstanbul 4 Erkek Tisesi, saha 1, saat 15,30, y Darüşşafaka lisesi - Galatasa - ( Tay lisesi, saha 2, sant 14,20, — MEKTEPLİLER MÜSABAKALARI İstanbul okulları Spor bölgesi Genel Sekreterliğinden: 22.4.939 cumartesi günü Taksim stadında yapılacak futbol maç- Boğaziçi lisesi » İstiklâl lisesi saha 2, saat 15,30. Hakem: Selim Duru. Yeleybel Maçları İstanbul Lisesinde (Kızlar) Saha komseri: Semiha Korur. Boğaziçi lisesi - İstanbul kız Yisesi saat 15, : Çamlıca kiz Yisesi - Selçuk kız Enstitüsü saat 16. Şişli Terakki lisesi - İstiklâl sesi, sant 17. Bu maçların hakemliğini Hay-| ri Ragıp Yalım yapacaktır. Birinci maçın yan hakemleri. ni Kabataş - Işık liseleri, ikinci maçın ise Vefa - Pertevniyal İise- leri gönderecektir. (Futbol) İT KM mektebi kalesine indiler. Fethi be- raberlik gölünü kaydetti. Oyun mütevazin cereyan ediyor- du. Muallim mektebinde Hüseyin, |Süreyya, Pertevniyalde de Salâhat- İn, Fethi çok çalışıyorlardı. Devre ortalarında Salâhattinin ayağı ile bir gol daha kazanan Pertevniyalliler maçı 3 — 2 kazanarak Muallim mek- tebini tasfiyeye uğrattılar Nasıl oynadılar: Her iki takım da çok güzel oyna- dı. Muallim mektebinde Hüseyin ve Süreyya, Pertevniyalde de Fethi, Salâkattin muvaffak oldular, Fenerbahçe - Pera Fenerbahçe ile Pera arasında bu pazar yapılması mukârrer olan ma- çın hasılatı üzerinde çıkan ihtilâftan dolayı yapılmasının şüpheli bir va- ziyet aldığını yazmıştık. Dün Fener- bahçe — Pera idarecileri tekrar gö- rüşerek mutabık kaldıklarından pa- zar günü sant 11 de Taksim stadında karşılaşacaklardır. Pera ekalliyet klüpleri arasında başta giden ve aralarında birinci si- nıf oyuncular bulunan bir takımdır. “Buna mukabil Fenerbahçeliler de kuvvetli bir takımla Pera kaşşısına çıkacaklardır. Cezası bilen Fikretle #arı lâcivertliler arasına karışan Re- biş de oynayacaktır. Bu oyun syni zamanda Fenerbahçe takımının bun- dan sonra alacağı şekli göstermek noklasından da çok mühimdir. San löcivertliler Peraya aglebi ihtimal şöyle bir kadro ile çıkacaklardır: Hüsamettin — Yaşar, Lebip — E- sat, Aytan, Reşât — Naci Bösri AN Rıza, Rebii, Fikret, Gençlerbirliği Gelemiyor Ankaranın Gençlerbirliği takımı bu hafta Şişli ve Pera ile karşılaş- mak üzere Istanbula gelecekti. An- karalılar bu seyahat için Genel Di- rektörlükten izin alamadıkları için gelemiyeceklerini bildirmişlerdir. Demirspor Bir Mektepli Oynatmış Demirspar takımı geçen hafta An- karada Beşiktaş takımına karşı eski Fenerbahçe birinci takım oyuncula- rından OOrhanı aynatmıştır. Or- han Boğaziçi lisesinde talebe iken son hafta Ankaraya gitmiş ve De- mirspora girmiş, fakat mekteple o- lan ölâkasını kesmemiştir. Hâlâ mek tepte talebe olarak gösterilmektedir. Siyah beyazlıların Orhanın vaziyeti- ne İtiraz ettikleri söylenmektedir. ge iğ ŞA A AĞ Yarınki Mektepliler TAN Şildi Üzerindeki Tahminlerimiz Yarın Taksim stadında 'Tan şildi mektepliler şampiyonasına devam e- dilecek ve evvelki haftaların galip- leri çarpışacaklardır. Ticaretin gali- bi Kabataş, Şişli Terakki galibi Işıkla ve Muallim mektebi galibi Pertevni- yal de Vefa lisesile karşılaşacaktır. Vela şampiyonada kuvvetli bir ta- kıma malik olduğunu göstermekte- dır. Diğer taraftan Muallim mekte- bini yenen Pertevniyal de her ne kadar şuurla oynayan bir takıma ma- Bkse de bu maçın neticesini daha zi- yade Vefa İehine görüyoruz. Kabataş - Işık Lisesi Bu'maç hiç şüphe yok ki çok gü- zel ve çok çetin bir karşılaşma ola- caktır."Her iki takımda çok kıymetli oyuncular bulunmaktadır. Diyebiliriz ki, şampiyonanın en mühim ve rol aynayacak bir karşi- laşmasıdır. Bu müsabakanın netice- sini evvelden tahmin etmek bir par- ça güçtür. Kazanma sanslarını mü- savi görüyoruz. Kurtdereli Mehmet Pehlivan İsmi güzel kendi güzel nevcivan Avrupada gezer idin bir zaman Sözü özü doğru olan kahraman Avrupada bulamadı eşini Hindli gulamın bitirmişti işini Türklüğe çelenkler astırdı Asümana çıkarttı sancağın Bu pazar günü Sultanahmet misinde Hatim ve mevlüt oku - nacak şâd edelim ruhumu. Mustala Kömürcü TAN GAZETELERLE ŞAKALAR Anket Yazan; Naci SADULLAH eşhur “Komik!” gazete, birkaç gündür, Üniversitenin muhte- lif şubelerinde okuyan © kızlarımıza şu sunli soruyor: Kadın, çalışmalı mı, çalışma taassubun küflü kafesi ve irticaın kara çarşafı içinden çıkarıp her çeşit istiklâline ve hakkına kavuşturan büyük Türk inkılâbından, cevabını bilfiil ve be - lâgatle çoktan almış bulunan bu sua- li, bügün halledilmemiş bir davanın, bir meselenin anahtarı gibi o Türk i gençliğinin ortasma fırlatanlara ta - kabileceğimiz en hafif sıfat şudur: “— Gafil!” Fakat bana daha fazla teessüf du- yuran nokta, bu suale muhatap olan bazı kızlrımızın verdikleri cevaplar- dır. Eğer bu anketi yapan genç mes- lektaş, yalan söylemiyorsa, veya din- lediklerini yanlış anlamamışsa, bazı genç kızlarımızın o sunle $u cevapla yı verdiklerine inanmak lâzımdır; “ —Kadının yeri evdir!” “— Kadın, mecbur o kalmadıkça çalışmamalıdır?” “— Çalışın kadın, ya dejenere o- lur, yahut da erkekleşir!” “— Kadına hocalıktan başka va- zife gördürülmemelidir!” “— Kadın sade ana olmalı!” | o “— Kadın sadece iyi bir zevce ol- mak için okumalıdır!” İstanbul Üniversitesinde, diploma aldıktan sonra çalışmamak niyetin - de olan genç kızlar bulunabilir. Fa - kat, bu niyette olan geç kızları seçip © şekilde (konuşturan, / çalışma -| mak arzusunun genç kızlarımı - zın yüreklerinde umumileştiği veh - mini uyandıran heşriyata kalkışan - ların hareketlerine verebileceğimiz en hafif isim de şudur; “— Demazoji!” . Kim tertip ediyor? Şu havadisler,, “Haber” gazete - sinin bir sütununda yanyana gelmiş- & 1 — Vali Lütfi Kırdar meshaha- yı tel etti” 2 — Eyup enddelerine 3800 ağaç dikilmesi kararlaştı!"” 3 — Boksör Luiz, 25 da Nizamnamenin onuncu maddesi (Seçim heyetleri) nin ne suretle te- şekkül edeceğini tesbit ediyor. Bu heyetler, o nizamnamenin 9 uncu maddesinde adetler: gösterilen işçi mümessillerinin seçilmesi işlerinin hazırlığı idaresi ve neliçelendiril- mesi ile meşgul olacaklardır. Nizamnameye göre, seçim heyetine | girecek işçilerin evvelâ okuma yaz-| ma bilenleri ve bunların da tahsil dereceleri üstün olanları ve sonra iş yerlerindeki kıdemleri fazla bulu- nanları tercih edilmek ve bu vasıf- lar da birlik halinde en yaşlılar; alın mak ve bu tercih sebeplerine göre siralanmak kaydile iş veren veya iş veren vekili tarafından ayrılacaktır. Ayrılan seçim heyeti azalarına iki gün içinde itiraz edilebilecek ve bu İsaniyede rakibini nakavt etti. 4 — Dahiliye Vekâleti düğünler- de İsraf yapılmamasını temin ede - cek! 5 — Yeşildirek bekçisi İbrahime Aksarayda tramvay çarptı!” Bu havadislerin — serlevhası da şuydu: “ — Küçük haberler" Halbuki, bana kalırsa, bu büyük - lü küçüklü haberlerin üzerine, daha fazla yakışacak olan serlevha şöyle olabilirdi: “.- Fksik, ve birbirini tutmaz'ha- berleri” Hem, son zamanlarda, “Haber” refikimizdeki diğer “haber” Terin tertibinde, tasnifinde ve yazılışında da ayni “garabet” göze çarpıyor: Yoksa sayfaları da Nurullah Ata mı tertip ediyor? Bursada Oteller ve Otobüs Bursa (TAN) — Belediye meclisi tarafından kabul edilip sıhhiye ve- İ kâletince tasdik olunan otellere ait talimatname Bursa ve Çekirge otel- cilerine tebliğ edilmiştir. Otellerde büyük bir temizlik ame- liyatı göze çarpmakta ve yeni tali- matnamenin istediği bazı tadilât ve ilâvelerle mevsime © hazırlanılmak- tadır. Belediyemiz, Bursa - Mudanya â- rasında işliyecek otobüsler hakkın- da da bir talimatname hazırlatmış- tır. Bu hat için yapılacak yeni oto- büslerin irtifa, 1,65, genişliği 2,20 metre, iki kişilik kanapelerin eni 90, kanape araları 35, oturma yerle-| Ti 45 santim olacaktır. Bu yerler, İstanbul tramvaylarının birinci mev-| ki arabalarındakilere benziyecektir. müddetin hitamında itiraz dinlenmi- yecektir. Madde, seçim heyetine girecekle- rin işveren veya vekili. tarafından syrılacağını söylemekle berâber bu iş verenin keyfine ve arzusuna bı- rakmış değildir. Iş veren sadece, İş- çiler arasından bu heyete girebilmek için nizamnamenin tesbit ettiği şart- ları taşıyanları tefrik edecektir. hassa onuncu maddenin dördüncü fıkrası iş vereni bu noktadan siki bir dikkate davet etmiştir. Bu fıkra aynen şöyledir. “ Seçim heyetini teş- kil edecek işçilerin tefrikinde iş ve- Ten veya iş veren vekili, işçilerin hoş- nutsuzluğuna meydan vermemiye i- tina etmek ve bu hususta Lüsnü ni. yet göstermekle mükelleftir.” Nizamname bu kaydi koyarken “iş veren şu hususlara dikkat etme- lidir” demiyor, “mükelleftir” keli- mesini kullanıyor. Buna | göre, öte- denberi işçiler arasında mergup ol - miyanlar, hoşnutsuzluğu davet ede- çekleri için bu heyetlere giremiye- ceklerdir. Burada kullanılan hüsnü Diyet tabiri de hukuki bir tabirdir İHRACA Yeni Yıl İhracatı Çok İyi Başladı Bu seneki ihracat vaziyetimiz ga- yet iyi başlamıştır. Alâkadarların verdiği malümata güre bu senenin üç ayında hemen hemen geçen yıların aktı aylığına muadil bir kıymette mal ihraç edildiği görülmüştür. Yal nız son zamanlardaki siyasi vaziyet ihraç işlerinin daha geniş bir ölçüde inkişafına kısmen mâni olmuştur. 21-4-939 EKONOMİ Iş Ihtilâflarının Halli İçin Çıkan Nizamname SEÇİM HEYETLERİ BORSA 1998 © $ ikramiyeli o 18.975 Sıvas - Erzurum İ, 2.3.4,5, 20—4— 089 ÇEKLER İ Londra 593 | Nevyork 126.7015 İ Paris 42850 İ Mülsne 0.8859 $ Cenevre 204133 İ Amsterdam 612725 Berlin 80,17 Brüksel 1129 Atina 1.0005 Sofya 158 Madrid 14.03 Varşova 23815 Budapeşte 240615 Bükreş 0.0050 Belgrad 2015 Yokohama 3462 Stokhalm. 30533 İ Moskova 20.025 | ESHAM VE TAHVİLÂT Ergani .— 19315 ve sadece iş verenin telâkkilerile mu- kayyet değildir. Alelâmum medeni ve cezai mevzuatta müeyyidesi olan hüsnü niyettir. Buna muhalif hare- ket cezayı müstelzimdir. Vaziin bü fıkrayı maddeye ekle- mekle beklediği faydalar vardır. Çünkü seçim heyetleri ne kadar Wi- yakatli olurlarsa işçi mümessilleri de o kadar uygun işçilerden seçilmiş; o- lacaktır. Yani, seçim heyeti, mümes- sil seçimini sevk ve idare edeceği i- çin bu işin üzerinde her zaman tesir yapabilecektir. Bunlar da iş veren tarafından tefrik “edileceğine göre, mümessillerin tesir altında seçilmis olmamalarını temin etmek yolunda nizamname bü ağır'noktayı ilâve et- miştir M. İÇ PİYADA » Buğday Satışları Azalıyor Evvelki gün Toprak mahsulleri o- fisi tarafından satılan 450 ton mikta- rında bir parti buğdaydan başka dün hiç buğday satılmamış ve mevrüdat dahi olmamıştır. Dün 686 ton buğ- day, 17 ton arpa, 58 ton susam, 93 ton un, 110 ton çavdar, 60 ton mısır, 34 ton bulgur gelmiştir. Kuru bar- bunya fasulyası 10 — 10.20, susam Bunun da sebebi bankaların ihraç mallarının evrakı üzerine avans ve- rilmesini muvakkat bir müddet için tehir etmiş olmasıdır. Siparişler Gönderiliyor Siyasi vaziyetin gerginliğini zail olmuş addeden bazı tüccarlarımız evvelce aldıkları siparişleri hazırla- mıya başlamışlardır. Bu hafta içinde yeni bir hâdise vuku bulmadığı tak- dirde sevkiyata o başlanabilecektir. Piyasada durgunluk tamamen zail ol- mak üzeredir. Almanya ile iş yapan müesseseler harp ihtimali olmadığı nı iddia ederek siparişlerini gönder- miye devam edeceklerini söylüyor- Jar. Bununla beraber takas musme- leleri tamamile durmuş gibidir. Yal- niz tütün üzerinde işler devam ct mektedir. Yumurta İhracah Yumurtalarımız mevsim ve pas- kalya dolayısile fazla ihraç edilmiş tir. İtalyanların dahi fazla miktarda mal alarsk buzhanelerine yerleştir. meleri yumurta fiyatlarının yüksel- mesine sebep olmuştur. Bu yüzden fazla ihraç edilemiyen yumurtalar, mevsim dolayısile artmıştır. Bu $e- beple sandığı 24 liradan 17.5 liraya kadar düşmüştür. Fakat bu fiyat düşüklüğü sebebile ihracat dün birdenbire fazlalasmıştır. Normal vaziyette bir haftada kontro- lü yapılabilen iki bin sandık bu se- 19.10 kuruştan, kuş yemi 5.35, arpa 4.11 — 4.15 kuruştan satılmıştır. Çavdar Satışları On beş gün evveline kadar noksan fiyatlarla ve isteksiz olarak satıl- makta olan çavdarlar dün külüyetli miktarda ihracat için aranılmıştır. Çavdar kullanan şimal memleketleri için piyasamızdan çavdar toplamıl- masına başlanmıştır. Dün ihracat tüc carları piyasamız Ve civar piyasa- lardan mal aramışlar ve buldukları mallardan ddört yüz bin kilöluk bir partiyi satın almışlardır. Bundan do- layı 3.30 kuruşa kadar verilen çav- darlar dün dört kuruştan satılmış- tır. Istek devam etmektedir. Mahsul İyi Olacak Ege, Trakya, Eskişehir mıntakala- rından gelen malümata göre burâa- larda kişlik mahsulâtın vaziyeti çok iyidir. Zamanında yağan yağmurla- rın tesirile hububat cinslerinin hepsi normal vaziyetlerini takip etmekte ve İnkişafları ilerlemek'#lir. Yalnız devamlı esen rüzgârlar dolayısile Konya ve Akşehir mıntakalarında toprakların rütubeti kısmen azalmış olduğundan yağmura ihtiyaç hisse- dilmektedir. Ceviz Piyasası Son hafta içinde Amasya ve Tokat tipi iç cevizlerden 7750 kilo işlenmiş, 74 kuruştan, Ordu malı 5040 kilo iç fındık 90 kuruştan fop satılmıştır. Dün Hamburga 9300 kilo ceviz içi ve Renkleri gri olarak tesbit edilen a-| beple ihraç edilmek üzere bir günde | Kopenhaga 9200 kilo iç fındık ihraç rabalar 22 kişilik olacaktır. kontrol edilmiş ve sevkolunmustur. olunmuştur.