16 Mayıs 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

16 Mayıs 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

Helsinki, (Hususi) — Helsinki'de tertip olunacak 1940 Olimpiyadı için eski stadın tâdil ve ilâve suretiyle mükemmelleştirileceğini yazmıştım. © Stadın inşaatı tamamlanmak üzere- dir. Stadyom bittiği vakit şu resim- deki şekli almış olacaktır, İşin inşaat tarafı bu hızla gider ken; atletizm (hazırlıkları da olanca gayretle ikmal edilmektedir. Şimdiye kadar yapılan idman tec- rübelerinde bir çok rekorların bu olimpiyatta kırılacağı anlaşılmıştır. Hattâ kuvvetle - söylendiğine ba- kılırsa, meşhur Nurmi'nin rekorla- rından bir kaç: dahi indirilebilecek- © tir. Buradakiler tabiatiğle yarı mu- © kavemet koşularına sürat koşuların- dan fazla çalışmaktadırlar. Sürat koşularında bermutat Amerikalıla- rin birincilikleri aralarında payla- © şacakları tahmin edilmektedir.” © Avrupa buhranının olimpiyat ha- » zarlıklarına tesir etmediğini söyliye- bilirim. Bursda her şube kendi ih- tısatı > dahilinde çalıştığından spor işlerine bakanlar, muhtemel bir har- bi düşünerek gayretlerini gevşetmi- — yorlar, Yukarda da söylediğim gibi atle- “ #lzmle meşgul olanların, bilhassa idarecilerin başlıca meşgaleleri yarı mukavemet ve mukavemet koşuları- nı başka milletlere kaptırmamaktır. Atlamalar ve atmalarda Ameri- © kalılarm, Almanların çetin rakipler © olacaklarını hesaba alıyorlar, fakat © bu branşda da ümitsiz değillerdir. impiyadın biraz hafif kalacağını ünerek o sıkıldıkları hissolunuyor. Diğer şubelere nazaran atletizme kadınlar pek iştiha İle çalışmıyorlar. Yüzücülüğe fevkalâde heves vardır. “Bu sahada da kadın şampiyonlardan — çok şeyler beklenebilir. — — SPOR 1940 Olimpiyadı Helsinki stadının alacağı son şekil Olimpiyat Stadının Inşaat ve Tadilâtı Tamamlanmak Üzeredir çe Ingiltere - Italya Maçının .Cümartesi günü İtalyada İngiliz— İtalyan milli takımları arasında ya- pilan ve 2 — 2 beraberlikle netice- lenen maçtan sonra Roma ve Londra gazetelerinde iki taraflı mütalâalar çıkmıştır. İngiliz ve İtalyan mütehassısları- nın kanaatleri bir noktada, maçın leşmektedir. İngilizlere göre; İtalyan muavin hattı topun sevk ve idaresinde henüz klâsik tarzda çalışamamaktadır. Hücum hatları ateşli ve şuurlu- dür, Merkez muhacim Piola İngiliz- vari dalıcı oynıyan bir muhacimdir. Sağiç Meazza hücum hattının düşü- nen ve idare eden elemanıdır. Fakat Geçen Cumartesi günü Tan Şilâi finalı için Haydarpaşa ve Işık lisele- ri takımları arasında yapılan meç es © masında çikan müessif hâdise dola- yısiyle bazı gazetelerde yazılan ya- zılar Haydarpaşa lisesi gençlerini teessüre sevketmiştir. Dün bu gnçlerden bir grup mat- baamıza gelerek, savrulan bazı ağır ithamlara karşı yazdıkları cevap mektuplarmı getirdiler ve bunların © meşrini istediler, Gençlerimizin he- .yecanını cevapsız bırakmış olmamak Altınova Güreşleri Kara Hüseyin Başı Kurtardı Altınova, (Hususi) — Altınovada © yapılan güreşler çok heyecanlı ve sıkı olmuştur, Kırkpınarda hastalığı yüzünden © güreşlere girmiyen Babaeskili İbra- him Pehlivan oAltınovada başa çik- müşter. © Kırkpınarda başaltını slan Kara Hüseyin de başa çıktı. İki pehlivan © fevkalâde hareketli ve hızlı güreş Neticede Kara Hüseyin Babaeskili bir pehlivanı yenerek başı kur- Mektepliler Şampiyonasında Çıkan Hâdise Haydarpaşa Lisesi Gençleri, Vaziyeti Izah Ediyorlar için bunlardan ikisini kısaltarak ba- sıyoruz: “Son hâdise dolayısiyle Cumhu- riyet gazetesi bize, tulumbacı, dedi. Bu tecavüze karşı, biz tulumbacı de- giliz, demek bile-fazladır. Fakat o satırları yazan adam, hitap ettiği nesle biraz daha dikkatli bakmalı- dır. Tulumbacılığın biz de mi yoksa kendisinde mi olduğunu daha iyi gö- rTür ve anlar. Oyunda yapılan haksızlıkları u- zun boylu anlatmıya lüzum görmü- yoruz. Şimdilik, maçın tekrarını is- tiyoruz, Hakkımız serihtir ve haklı olduğumuzu maç © tekrarlandığı 2- man ispat edeceğiz. Tahsin KÜNT Diğer mektupta da ezcümle şun- lar yazilmaktadır: “Cumhuriyet gazetesinde bize tu- Vumbacı diye hitap eden zatı muhte- rem bu cür'eti nasıl gösteriyor? Hak derken, haksızlığı, mütece- viz derken tecavüzü ve insanlık der- ken de: gayri insanlığı becerebilen bu zat yalnız gençliği sinirlendirmiş değil, hakikatleri de tahrif etmiş- tir. Yarı ölü bale getirdikleri çocuk- lar, maçın ertesi günü bizlerle kol- kola gezip eğlenmiş ve bu mübalâ ğalara onlar da kahkahalarla gül İ müşlerdir.,, Akisleri biraz geçkindir. Eski Meazza'ya na- zaran seri manevra bakımından hay W eksilmiştir. İtalyan oyununun kendi sahala- rında bir misli daha arttığını da İn- gilizler kabul ediyorlar. Bunun sebö- bini halkın durma “dinlenme bilmi- yen teşviklerine ve haykırışlarına Ae Troya çıkça yazıyorlar, fakat halkın maç-| ları çok gürültülü ve taşkın tezahü- ratla takip edişini mizaçlarına pek uygun bulmuyorlar. İtalyanlara göre: İngiliz takım) oy nıyabileceği kadar oynamıştır. Mev- sim sonu oluşun tesiri İtalyan oyu- nunun heyecani karşısında azalmiş- tar. İngilizler galibiyeti elde etmek için gaytetle çalışmışlardır. Aralarında > fevkalâde oyuncular vardır, Bazılarına yavaş oynuyorlar hissini vermeleri kendilerinden ziya de topu koşturduklarındandır. Futbolü oldukça sert oynamakta- dirlar. İngiliz takımlariyle Avrupa- Kların devamli maçlar yapmaları müşküldür. Çünkü şarjlı futbolün iyisini biliyorlar. Netice itibariyle dünyanın en yüksek futbolünü oynadıkları tas dik edilen | İngilizlerle hakkiyle be- rabere kalmanın Mtiharı ifadelerden farkolunmaktadır. Beşiktaş - Vefa Maçı Hakeminin Tavzihi “Gazetelerde Beşiktaş — Vefs ma çından sonra bir çok hâdiselerin zu- hur ettiğini ve bu meyanda şahsıma hücum edilerek biçak çekildiği ha- berini teessürle okudum. Seneler- denberi teşkilâtın, klüplerin, spor seyircilerinin takdir ettikleri şekilde dürüst ve vazifesini bilen bir hakem olarak vazifemi yaptım. Hattâ, mensup olduğum Galatasa- ray Klübünün maçlarında dahi, ra- kip klüpler, hakemliğimi istiyecek kadar, şahsıma itimat gösterdiler. Bu sebeple tarafgirane denilen hafeketimizin şimdiye kadar göster miş olduğum dürüst hareketlerle telif edilemiyecek bir tezat teşkil et- tiğini kaydetmek isterim. Maçtan sonra üzerime hücum edildiği, bıçak çekildiği gibi vakaların, hakikat ile alâkası yoktur. Her maç esnasında veya maçtan sonra müfrit veya fazla asabi taraf- tarların nahoş hareketleri ise alıştı- 0. Ar. KURMUL İğımiz bir keyfiyettir.,, TAN ÇİNİ UN Anket Tork karpuz mevsimi, kabak mevsimi, patlıcan, domates, armut, hıyar mevsimi gibi, bir de “Mecmua me » vardır: Bu aylarda birer birer ortaya çi- ka Sonra tıpkı, mevsimleri ge- çen meyvalar, sebzeler gibi, ortadan kaybolurlar. o Onlardan bazıları ise, salamuraya basılmış sebzeler gibi, uzun müddet lezzetlerini, tazelikle- rini muhafaza ederler. Uzun ömürlü olmıya namzet bulunan bu meemun- lardan birisinde bir “anket, gör- düm, Genç meslektaşlardan birisi, yüz tane üniversite tslebesiyle gö- rüşmüş, ve onlara şu suali sormuş: “— En çok beğendiğiniz gazeteci, romancı, şair, ve sanatkâr kimdir? Anketi yapan meslektaşa inan- mak lâzm gelirse üniversite tale- beleri, meselâ, münekkit Nurullah A- gazeteci saymışlar.. Peyami romancı olarak bir rey, ve gazeteci olarak 18 rey vermişler. Yine bu ankete göre, üniversite gençleri, romancı olarak, Muazzez Tahsinl, Esat Mahmudu, ve Celâlet- tin Ezine isminde meçhul bir yazı- cryı, Halit Uşakhıgilden fazla beğeniyorlar! Beğenilen şairler arasında Yusuf Ziyanın adı bile geçmiyor da, Cezmi Tahir gibi tanınamamış isimler vari, Hulâsa, anketin Bistesini dolduran garip tezatlardan her biri, duydu Eumuz hayretin boyunu biraz daha büyütüyor. Anket listesini hazırl yan meslektaş, topladığını iddia etti- gi reyleri eemetmiş Hepsinin yekün hanelerinde şu numara var: 100, Fe- na numara, değil mi? tayı İ . !“Boks,, canlanıyor Pazar ve Pazartesi günleri, gazete sayfalarında, hemen hemen hiç de- ğişmiyen şu serlâvhayı okuyorüm: “&iadunmla his külli Anka A du!,, Bu havadislere bakılırsa, İstan- buldaki stadyomlardan her biri bi- dılariyle meşhur olan “Çeşme Mey- danı,, na dönüyor! Bir de, spor münekkitleri: “. Memlekette boks sporu ölü yor!!,, derler. Ne münasebet? Görmüyor musu- nuz? “Boks,, nerdeyse, memleketin en tağbet gören sporu sayılan “fut- bol,, ü bile öldürecek! Fakat içine binlerce boksörü ala- bilecek kadar muazzam ringler ku- rulamadığı için, amatör gençlerimiz. bu sporu şimdilik stadyomlarda ya- pıyorlar. Bu gidişle, yakında, futbol maç- larının o meticeleri, atılan gollere de- Zil, yumruklara bakılarak tayin ve ilân olunacak. Ve o takdirde, gaze- telerimizin, . Pazar veya Pazartesi nüshalarmda, şu kabil havadislere rastlıyacağız: “— Dün, stadyomda, Fenerbah- çe İle Galatasaray. arasında yapı- lan “futbol, maçında, Galatasa- raylılar, bütün rakiplerini “nak- avt,, ederek, kati bir zafer kazan- mışlardır. Galatasaray takımında Çoban Mehmet, Büyük Mustafa çok güzel dövüşmüşlerdir. Stad- yom kapısı önünde bekliyen “Can- kurtaran, . arabaları, “nakavt, olan Fenerbahçelileri hastanelere taşmakta büyük bir intizam ve sürat göstermişlerdir. Bayılanla- rın hepsi de kendilerine gelmiş ça zayiat yoktur. Fakat, bu müne- sebetle, stadyom hastanesinin he- müz yapılamamış bulunmasına bir defa daha teessüf etmekten kendi- mizi alamıyacağız. Belediyemiz. zarlığı da büyütmelidir. — Zira böyle heyecanlı ve mühim maç- lar, her zaman dünkü şekilde ne- tieelenmez. O takdirde, belediye, spor şehitlerimize yer bulmakta çok güçlük çekecektir. Dünkü mü- him müsabakanın hakemliğini ya- pan polis kıtasını tebrik etmek te vazifemizdir. Polisler, sustalı ve ustura kullanarak: “favul,, yapan bazı futbolcuları muvakkaten dis- kalifiye etmişlerdir. Dünkü maç- rer spor meydanı olmaktan çıkıyor, | ve eski devrin marazalariyle, patır | bulunuyorlar. Bu itibarla, nüfus-| » stadyom şehitlerine mahsus me-| we 16-5-939 EKONOMİ Hataylılar Ana Vatanla Hatay Iktısat müsteşarı Celâl Ak- yürek dün şehrimize gelmiş ve Tica- ret odamıza da uğrayarak temaslarda bulunmuştur. Kendisile görüşen bir muharrixi- mize şunları söylemiştir: “— Suriye hükömeti Hatay malls- tından gümrük almağa başladığın- danberi Hataym iktisadi münasebet- leri anavatana teveccüh etmiştir. Fa- kat Türkiye tüccarlarile ve müesse- selerile lâyikile münasebet tesis edil- mediği için Hatayın ihtiyacı olan İp- İ tidai ve nim mamul maddelerin te- darikinde zorluk çektik, Bundan do- layı da Hatayda yüz bin lira serme- ye ile bir (İş Anonim şirketi) işe baş- lamıştır. Şirket, Hatay ve Türkiye a- rasında ticari tavassutlarda buluna- caktır. Hatayın süratle tergin etmek vaziyetinde bulunduğu bazı madde- ler vardır. Meselâ deri, kösele, pa- muk, yün ve keten mensucat, kâar- yola ve madeni eşyalar tuhafiye ve ipekli kadın çorapları, tuvalet eşya- sı, sabun yapmak için sudkostik gibi. Bu maddeleri Istanbul, İzmir ve Bur- sa piyasalarmdan almak istiyoruz. Bu mıntakalar tüccarlarının Hatay ile münasebet tesis etmelerini isti- yoruz. Bir yayla ve turist bölgesi 0- lan Hatayın gün geçtikçe ehemmiye- ti daha İyi anlaşılacaktır. Buralarda dünyanın en nefis şeftali, şekerpare, kaysı gibi meyvaları yetişir. Yurttaş- larımızı Hatayda beklemekteyiz. O- SANAYİ : Hatav Malları ve Yerli Mallar Sergisi Sanayi birliği reisi Doktor Halil Sezer dün Ankaradan gelmiştir. Ga- İlatasarayda açılacak sergiye İkt rat, 'Ticaret ve Ziraat Vekâletlerine men- sup müesseselerin iştirakini temin İ- çin vekâletlerle temâs eden birlik reisi resmi teşekküllerin hepsinin sergiye iştirakini temin eylemişti Ayrıca anavatan parçası olan Hata- ymm da mamulât ve masnuati yerli mallar manzumesine dahi! bulunması itibarile Hatay malları da 'bu sene Galatasaray sergisinde teşhir edile cektir. Kolonyacılar Telâşlandı İnhisarlar idaresinin kolonya yap- miya karar vermesi kolonyacıları te- lâşa düşürmüştür. Kolonyacılar yarın Sanayi birliğinde bir toplantı yapa- İcak ve beş yüzü bülan bu sahat er- babının büyük zararlara uğrayacak- larını ileri sürerek hükümete müra- caat edeceklerdir. Kolonyacılar parti nizamnamesinde devletin yapacağı işler hakkındaki maddeye istinaden ferdi teşebbüslerin önüne geçilme - mesi ve kolonyanın memlekette ih- tiyaç nisbetinde ve ucuz olarak ya pıldığı halde devletin kolonya imal etmesinin doğru olamıyacağını teba- rüz ettireceklerdir. Yazını Nasi SADULLA İlktısadi Münasebetlere Girişmeğe Hazırlanıyor Hatay İktisat Müstüğarmm Beyanatı Yokohama Stikholm Moskova 3462 0.0425 25.025 ESHAM VE TAHVİLÂT 1988 e 5 ikramiyeli 19— —————— *ellerimiz, nakil vasıtalarımız temiz ve ucuzdur.Türkiyeden ithal edilecek her nevi eşya ve maddelerden hiçbir resim almıyoruz. Yalnız. getirilecek malların Türkiye Ticaret odalarından musaddak faturair olması kâfidir.” Iktisat müsteşarı Celâl, dün “An karaya dönmüştür. SATIŞLAR : İL Dün 375 —. Buğday Satıl Dün Toprak mahsulleri ofisi 375 ton buğday satmıştır. Yumuşaklar 5.32, sertler 5.0 - 3.11, kızılcalar 3.30- 5.32 kuruştur. Çavdar 4.10, dökme sarı mısır 4.16, çuvallı kuş yemi 5.29, keten tohümü 10.30 kuruştan veril miştir. 150 ton arpa, 30 ton çavdar, 15 ton un piyasamıza getirilmiştir. Almanya Arpa Alıyor Arne V si ersi gartile yeni arpa mahsullerinden 250 bin kiloluk bir parti satılmıştır. Temmu- zun ilk on beşinde teslim edilmesi şart tutulan bu arpaların kilosu 3.30 kuruştan verilmiştir. Bu satışlar ar- pa piyasasinın bu seneki ilk açılişi- nın yüksek olarak başladığını gis- termektedir. Bu fiyata nazaran Antalya ve A» nadolu malları fiyatlarının daha yük- sek olacağı tahmin edilebilir. Standart Nizamnameleri Devlet şürası, zahire, hububat, ya- pak ve tiftik standard nizamnamele- rini tasdik etmiştir. Bu maddelerin standard usullerine göre satılmaları için şehrimizde alâkadarlar tarafın- dan icap eden tedbirler alınmıştır. İhracat tüccarları da bu nümunel- rin ne şekilde ve ne miktarda olma- sı hakkında mütalealarını tesbit e- derek ait olduğu makama vermişler» dir. Nümüne ve tipler mütehassıslar- ca hazırlandıktan sonra bu gibi ih- racat mallarının standardına başlana- caktır. Eskişehirdeki İhtilâs Davası Neticelendi Eskişehir, 15 (Tan Muhabirin- den) — Belediyedeki ihtilâş davası- bugün,-ağır ceza mahkemesinde ne- ticelenmiştir. Belediye tahsildarların dan Mustafa 3 sene, 3 ay ve 15 gün hapse, diğer belediye meruru Ali Tiryaki de 1 sene ağır hapise mah- küm edilmişlerdir. tan evvel, stadyoma *urşucu Ce malin heykeli de . merasimle di- kilmiştir. Bu heykelin altında, al- im harflerle şu cümle yazılıdır: “Türkiyenin en eski futboleu- | boğulmuş, cesedi iki Aksakal Civarında Feci Bir Tren Kazası Balıkesir — Bandırmada buraya gelen marşandiz treni, Sığırcı ile Ak sakal istasyonları arasında, iki bey: girli bir araba ile çarpışmıştır. Bey- girler parçalanarak ölmüş, arabacı da mühtelif yerlerinden ağır surette” yaralanmıştır. Ayni tren, berayı tedavi arabacı yı buraya getirmiştir. Eğridirde Bir Boğulma | Eğridir (TAN) — Kasabamız civs- rında develerini otlatmakta olan Yürük göçebelerinden on beş yaşın- da bir kız, Akçayı geçmek isterken kilometre sü- rüklenmiştir.