19 Mayıs 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

19 Mayıs 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

Mahnkermelerde | Karışık Bir Ipekli Yatak Takımı Davası ; a : sorgusunu yaptı, Hüviyet. İM Dün asliye birinci ceza mahkeme si Sirkecide zührevi hastalıklar dök» torluğu yapan Horhoroni tarafından şapkacı Madam. Terpisitea aleyhine açılan çok karışık bir emniyeti sul- istimal davasına devam edildi, Dok- tor Horhoroninin iddiası şudur: Madam Erpisiteanın yanında kira- cı imiş, Madam onun 1500 lira kıy- metindeki ipekli yatık takımlarını almış, kendisine vermiyormuş. Müd- deilumumilik dava üzerine bu nizalı eşyayı Madam Terpisiteadan almış ve Bayan Bediuya yediemin sulatile vermiştir. Dün mahkemede suçlunun avukatı yardı. Suçlu mahkemeye hasta ra- poru göndermişti. Doktoru da bir s- vukat temsil ediyordu. Suçlu avuka- tı müekkilesini müdafaa ederken: — Doktor Horhoront evlidir. Mü- ekkilemi on dört yaşmda 'ken iğfal etmiş ve evlenme maksadile de ona bir ev kiralamıştır. Horhoroni bunu kendisinin yanında ve kendisinin sö- zü geçen hususi müesseselerde çalış- turmış ve ondan her manasile istifade etmiştir. Müekkilim büyümüş, hayatı anlamıya başlarken doktorun evli ol- duğunu da öğrenmiştir. Bunun üzerine kız evlenmek İste miş ve kendisine: — Sen evlisin, benim kısmetim çıktr. Evleneyim, demiş. Doktor ken- disini çok sevdiği için buna mâni ol- muş. Birinci talip böylece uzaklaş- tıktan sonra matmazele ikinel bir genç daha izdivaç elini uzatmış, dok- tor bunu öğrenmiş ve bu gencin kiz- dan vazgeçmesi için ns yapmak lâ- zum gelirse Yapmış ve maksadına er- miştir, Uçüncü defa kız, başka bir gençle Horhoroninin haber! yokken gizlice İ nikâhlanmıştır. Doktor 939 yılı sene başı günü müekkileme ipek bir yatak takımı hediye etmistir. Bu takımın parçaları üzerinde ikisinin baş harf- leri olan T ve H armaları vardır. Horhoroni matmazelin evinde kiracı olduğunu iddia ediyor. Fakat kendi- sinin ithaf ettiği eşya'arın üstünde matmazele bağlılığını gösteren işaret ler vardır. Doktor'kız başkesile ev- lenince onu ızrar için her çareye baş | vurmuştur. Muhtelif mahkemelerde kızm 'alephine 14 dava açmıştır. Bu dava da onlardan birisidir, Davacının avukatı dün, de bulunan eşyanın kullanıldığını i- leri sürerek bunun mahkeme tara - fından tahtı temine alınmasını ve verilen iistedeki şahitlerin dinlenme- sini istiyordu. Mlahkome, bu hususta düşünmek ü- zere celseyi tatil etti, Uzunca süren bir müzakereden sonra salon & ve mahkeme kararını bildirdi. Bu ka- Tara göte davacı avukat: mahkeme ye şahsi istida vermediği için usulü muhakeme kanunuaun 365 ve 366 ın- cı maddelerindeki şeraiti İhtiva et- mediğinden davacı avukatı müdahil sıfatile mahkemeye alınamıyacaktır. Müddelumumilik eşyayı evvelâ yedi- emine tevdi ettiği ve bunun tahrip e- dildiği hakkında da mahkemeye ka- naat verecek bir delil güsterilmedi- ği için de davacınm bu talebi redde- dilmektedir. Bundan sonra davacı avukatı ye rinden çekildi. Mahkeme suçlu gelme diği ve hakkında da vareste kararı verilmediği için kendisi bulunmak ö. zere dayanın taliki ve geleh şa hitlerden muhakeme günü olan 22 | haziran saat on dörtie tekrar gelmek üzere imza alınmasına karar verildi. Bir Kayık Katil Olan Adam Bir hafta evvel Kandırada arkada- gı İsmailin üstüne 7/63 çapındaki Brovnik tabancasmın bütün kurşun. larını boşaltan ve göğsünü kalbura çevirerek öldürdükten sonra Tstanbu- Ja kaçan oduncu Seyfettin dün polis tarafından yakalanmış ve müddeiü- zaumiliğe verilmiştir. Sultanahmet sulh birinci cezâ nikimi Seyletlinin i.tesbit et- sonra: — Seyfettin, dedi Söyle bakalım ortağını nasıl öldürdün. * Seyfettin bitkin bir halde idi. — Ben Kandırnda odunculuk ve kömürcülük yaparım. İsmail de be- nim ortağımdır. Geçen sonbaharda Kandıradaki Hasan ustaya bir kayık ısmarladım. Parasınt verdim. O yap- mıya başlamıştı. Bizim işimiz ilkba- harda olur. Ben köyüme gittim. Ge genlerde gelmiştim Kayığımın ya- pıldığını ve derhal alarak işa başlı yacağımı sanmıştım. opr İnönü Şeh itleri İçin ihtifal Yap Yüzünden Usta bana: — Senin kayığı daha ikmal edeme- dim. Çünkü senden sonra Ismail gel. di. O da bir kayık ismarladı. Onun- kini yaptım. Seninki yarım kaldı, de- di, Ben bundan müteessir oldum, Be- nim ayni zamande rakibim olan bir adamın kayığın yapsın da besimk'ni yapmasın, bu bana fena halde do- kundu. Gittim yarım. kayığı param, parça ettim. Meyus ve mükedder kö- yüme dönüyordum. Karşıma Ismail çıktı. Gülerek acı ve iğneli bir dille: — Seyfettin, dedi, Kayığmı tes Tim aldın rm? Bu alay beni berbat etti. Hemen tabancama sarıldım. Bütün kurşun- ları üstüne boşalttım. Bundan sonra- ki vaziyeti hiç bilmiyorum. Aklım bas ıma gelince İstanbulu kaçtım. Hâkim dosyayı tetkik etti. Seyfet- tin hakkında tevki? kararı verdi ve Kandıraya gönderilmek üzere müd- delumümiliğe teslim etti msm m Idı Garip Bir Dilenci Tutuldu »e* birinci ceza mah IK suçlusu Veysel hak- kındaki davayı neticelendirdi. Hâdisenin ayrıca bir de dâvacisı yad Tüecarden Ismail... Iddia şu İsmail geçen gün Sirkesiden — ge- çeken önüne çıkan Veyselin vaziye- ti hamiyetini tahrik etmiş, kendi. sine on kuruş verimiş. Veyselin gö- zünde siyah gözlük varmış, kolları da sakat imiş. Geçtikten sonra Veyseli arkadan süzmüş, orun pürsıhhat bir adam olduğunu fahmin etmiş, yanı- nâ gelmiş, bunun kollarını iple omü: zuna astığını ve halkın hamiyetini ve acıma hislerini tahrik için malül gibi görünmek İstediğini görünce — Arkadaş şu verdiğim on kuru- şu iade et, demiş. O vermeyince kav- ga etmişler. İkisi de biribirlerini döv- müşler. Iki taraf ta biribilerini döymekten suçlu idiler. Fakat feragat ediyorlar- di. Yalnız Veyselin dilenme suçu or- tadan kalkmıyordu. Hâkim şahitleri dinledi. Veyselin suçunu sabit gördü. Kendisini boğazı tokluğuna on'gün âmme hizmetlerinde çalışmaya mah- küm etti, İhtifale koşan halk Bozüyük (TAN) — Her sene icra- sı mutat olan İnönü şehitler ihtifali pazar günü yapılmıştır. Bütün halk, oraya akm etmiştir. Bursa, Kütahya, Eskişehir, Bilecikten de heyetler gel- miş, Bozüyüklü Ierine “hoş geldiniz” demiştir. Merasime, Eskişo- hirden gelen ve çok alçaktan uçan üç tayyaremiz de iştirak etmiştir. Sa- at 11 de, askeri bandonun çuldığı Is tiklâl marşile merasime bağlanmış, şehitler âbldesine, her taraftan gelen çelenkler konulmuştur. Eskişehirden gelen erkânı harbiye reisi, İnönü sı hasında cereyan eden İstiklâl harbi safahatı hakkında izahat vermiştir. Muhtelif heyetler hamına birer hatip te söz almıştır. Bunu müten do matem havası çalmış, kurbanlar kesilmiş, ihtifal bitmiştir. Bütün misafirlere Akpınar köyün- de öğle yemeği verilmiştir. nimel iyii ilime? Fatih sulh 3 üncü hukuk hökim- Uğinden: Kasımpaşa Camikebir ma- hallesi Matbah sokak 49 sayıda otu- rurken halen ikametgâhı meçhul bu- Yanduğu mübaşir moşruhatından an- laşılan Salâhattin Peksun aleyhine mahkememizde cereyan eden nafaka davası 14.6.9039 saat 10 a talik edil miş olduğundan ismi geçen Salâhat- “n o gün ve saatte mahkemeye gel- mediği takdirde mahkemeye gıyaben bakılacağı tebligat makamında mah- keme kararile ilân olunur, (17836) ii Hastaneyi Soyan Hastabakıcı Esnaf Hastanesinde hastabakıcılık yapan Mustafa kızı 55 yaşlarında Ha- lime beraber yaşadığı Hasan ve sey- yar yoğurtçu Inebolulu Dursunla u- yuşarak hastaneden on altı takım fin- can, tabak, çatal, kaşık, çarşaf ve terlik aşırmıştır. “Muhbiri sadık” im- zasilö Emniyet direktörlüğüne yozı- lan bir ihbar üzerine polis dün Ha- limenin evinde arama yapmış, aşır- dığı şeyleri yakalamıştır. Sultanahmet sulh birinci ceza mah kemesi dün . bunların. duruşmasını yaptı, Halimeyi tevkif etti. Diğerle- rini ikametgâha bağlıyarak serbest bıraktı, mia MÜTEFERRİK: Tamir Edilecek Camiler Evkaf müdürlüğü 938 mali bütçesi. le 200 bin Vira sarfederek şu camile- rin tamiratını yaptırmıştır: Azapkapıdaki Sokullu camii, Yeni- cami, Eyüp Sultan, #ethiye, Mah- mutpaşa, Hirkaişerifie Mesihpaşa, Sultanahmet, Kılealipaşa, Ortaköy, Teşvikiye, Hırkalşerifte £ Balipaşa, Sultan Selim, Usküdarda Şemsipuşa camileri, e Önümüzdeki sene zarfında da Şeh- zade, Fatih ye Boyazıt camilerinin TAN 19-5. 3g Yeni Barem Kanunu Lâyihası Hazırlanıyor Lise Mezunları 60, Yüksek Mektep Mezunları da 100 Lira Maaşla Büyük Millet Meclisi bütçe en- cümeni yeni barem kanunu lâyiha- sını bazı tâdilâtla ikmal etmiştir. Muaddel lâyihaya göre memurlarin derecesi on beşe ayrılmıştır. Her derecenin asli maaşı ve zamları ile beraber tutarı şu şekilde tesbit o- lunmuştur: Derece Asli maaş Tutarı 1 150 800 2 25 509 : 100 400 4 20 300 3 20 200 4 70 2 7 0 10 3 s0 10 9 “0 120 10 35 109 u s9 85 3 “5 ” 3 2 © 4 15 s0 10 “0 Hâkim ve e de dahit ol- mak üzere bütün devlet memürları bu cetvelde ayrılan derecelere tâbi olacaklardır. Ayrıca bir de askeri ha rem kanunu lâyihası hazırlanmış ol. duğundan subaylarla askeri memur- lar bu listeye tâbi olmıyacaklardır. Odacı, koleu, bekçi, evrak mü- vezzil, gemi mürettebatı, ücretli tahsildarlar, daktilo, steno gibi mü- teferrik müstahdemler de bu kanun hükümlerine tâbi olmıyacaklardır. Yeni kanuna göre devlet memu- riyetine gireceklerden Orta mektep mezunu bulunmadığı takdirde me- muriyete slmacaklar 15 inei derece- den ortamektep mezunları 14 üncü, Wise veya muadili mekteplerden, or- ta tahsillerini - ayni zamanda mes lek tahsili dört, en az beş yıllık ve- ya ortamektep tahsilini ikmslden sonra en az iki yılık meslek mek- EŞİ ei rine Marti “09 “üzen, lise derecesinde bir tahsil üzerine en az bir yıllık meslek tahsili yap- mış veya kursu görmüş yahut beş yıllık meslek mektebi tahsili üzeri- ne en az İki yıllık daha yüksek bir meslek tahsilini bitirmiş veya orta tahsilini bitirdikten sonra en az dört yıllık meslek * mektebinden de me- zün olanlar mesleklerine ait memü- riyetlerde 12 inci, altı yıldan az tah- silli yüksek mektep mezunları 11 in- ci (bunlardan askerlik hizmetlerini Ma etmeden memuriyete intisap ede cekler altı ay müddetle 12 inci) altı yıllık yüksek mektep mezunları 10 uncu, lise tahsilini yurtta ikms! e- denlerden yüksek tahsilini gerek memleketimizde gerekse yabancı bir memlekette bitirdikten sonra mes- leğin muayyen bir şubesinde ayrıca ihtisas yaparak (ihtisaslarını hususi kanunlarda yazılı şekillerde tasdik ettirenler 9 uncu dereceler üzerin- den maaş alacaklardır. 10,11, 12,13, 14, 15 inci dereceye girecekler rasında yabanc: dillerden ikisine hakkıyle vâkıf olanlar bir derece yukarı smıfa alınacaklardır. Hizmete Alınacaklar Terfi müddeti en az dört sene 6- larak tesbit edilmiştir. Ücretli vazifelerde bulunanlardan bir terfi müddeti dolduranlar ücret- lerinin tekabül “ettiği derecedeki maaşlı memuriyetlere, doldurmıyan- lar bir derece aşağı memufiyetlere tayin olunabilirler. Memuriyete gireceklerin tali birden fazla olursa müsabaka ti hanıma girmeleri lâzımdır. Talip yal. nız bir tane ise bunun da ehliyet im- tihanı verip kazanması lâztmdir. Mülhek bütçeli idareler, hususi idareler, belediyeler, ticaret odaları i borsalar bu kanun hükümlerine tâbi | olacaklardır. Ancak inhisarlar, dev- İlet demiryolları ve limanlar islet- me idaresi umum müdürlerine ala- cakları ücretten başka görülecek lü- zum üzerine İcra Vekilleri Heyeti karariyle 100 lirayt geçmemek üzere münasip tazminat verilebilecektir Ücretli memurlarm da harerrshları maaşlı “memurların (harcırahları gibi hesap edilecektir. Bu kanuna bağlı teşkilât kadrola- rında yapılan değişiklikler dolayısiy Te ellerine geçecek para miktarı ev- velkinden az olanlar aradaki fark terfi suretiyle telâfi edilinciye ka- dar müktesep Hak olarak alacaklar- dir. POLİSTE: . Bulunmuş Ceset Yok Dün bir akşam gazetesinde köprü açık» larında hüviyeti meçhul bir caset bulun duğuna dair bir havadis vardı. Bu ha- berin eslsız olduğu bildirilmektedir. # Abanozda umumi bir evde sermaye Fethiye ile müşterilerden o Kantarenldrda öluran. Rizeli Hüseyin arasında çıkan bir Fethiye Hüseyini kavgada takunya İle # Eyüpte Bülbül deresinde. . oturan Huyrettinin Kızı 16 yaşında. Sabiha dat- gınbıkla elindeki dikiş iğnesini yutmuş- tur. Kızeiğiz Ysseki hastanesine Kaldırıl- miştir, 4 Kadıköyde araba tamircisi “Yusutun yanında çalışın Osman isminde bir genç 80) elini makineye kaptırrn3, parmaiklırı ezilmiştir. Yaralı Kürmüne hâstanesinde tedavi altına alınmıştır. 4 Avremın idaresindeki 126 nurroh motosiklet Beşiktaşta Camhküşk önünden geçerken o civarda oturan Hüseyine çarp mışter. Bacağından yaralanan Hüseyin tedavi altına alınmış Avram yakalanmış- tar, Memur Kursu Açılıyor Belediye memurlar kursu bir tem- muzda açılacaktır. lik kurs için 100 memur ayrılacaktır. Belediye mua - melâtına sekte gelmemek İçin kurs- lar her gün öğleye kada: devam ede- cektir. Bütün belediye memurları sı- rasile kurslara devam edeceklerdir. * Vali ve Belediye reisi Lütfi Kır- dar, dün fen heyeti müdürü Nuri i- le beraber Babıâli caddesile Ankara caddesindeki asfalt inşaatı teftiş et- miştir. Belediye reisi inşaatın sürat- lendirilmesini istemiştir. * Sütlerin ıslahı hakkında yapıl. | borsa (fiyat) 212) ANKARA RADYOSU 1689 m. O 163 Kes 120 Kw. T. A. G Ülorim. 15185 Kon 20 Kw TAP. 370 m. 9456 Ken 20 Kw Dalga Uzunluğu Türkiye Radyosu Ankara Radyosu Türkiye o Radyodifüzyon (Postaları Cuma, 19. 5. 1939 130 Program. 12.5 Türk müziği — PL 13 Memleket sent nyarı, ağans ve me- teoroloji haberleri. 13,18 — 14 Müzik (karışık program — PL) 1030 Program. 1845 , Müzik (Operet — Pİ.) 49 Konuşma, 19,15. Türk müziği (Fasıl heyeti) 20 Memleket sast ayarı, ajans ve meteoroloji haberleri, 20,15 19 Mayıs Milli Bayramına alt harust prof ram. Musahabe, #lir ve müzik, 21,15 Es- ham, tahvili, karabiyo - mikut ve zirast Neşeli piâklar — R. 2130 Müzik (Riyaseticimhur Filirmo- nik Orkestrası — Şek H. Y. Anlar) Neşeil müzik! i — K. Mv. Weber — Oberob uvertürü 2 — D. P. B. Auber — La Mu“ ette de Portici, uvertör. 3 — Franz Sehu- bert — Rosumünde, 1. inci ve 2. inci bü- Tet müziği. 4*— Alm& Matllart — Les Drağons de Villards, üvertürü 8 — A. Thomas: Mignon operası uvertürü. 6 — I. Siraus — Wein Weib und Gesang 30 Müzik (Opera aryaları — Pi) 23 ns haberleri ve yarınki program. - 20 Müzik (Cazband — Pİ) Askeri Terfi Müddetleri Ankara, 18 (TAN Muhabirin- deni — Yeni askeri barem kanunu projesine göre terfi şartlarini halz oldukları halde kadronun müsaade- sizliği dolayısiyle bit derecede rüt besine mahsus asgari rıöddetin iki mislini geçirmesine rağmen terfi 6- demiyenlere her derecele bir defa- ya mahsus olmak üzere üst derece maaşı verilecektir. Bu hükmün tat- bikinde geçecek terfi müddetlerinin başlangıcı bu projenin imeriyote gir- mesi tarihinden itibaren hesap edi Memurlar arasında sonradan ya-| makta olan tetkikata devam edilmek bancı dil öğrenenler de imtihan ve- | tedir. Bu etüde ait rapor haziranın rerek bir derece yukarı sınıfa geçe-|ilk baftasında belediye reisine veri- bileceklerdir. Iecektir, Çılgm bir Aşktan ilhamını .......... Yılmaz bir cesarotten mevzuunu . Görülmemiş bir kahramanlıktan ateşini alan senenin en büyük denizcilik Filmi TÜRKÇE ğa DENİZ ALTI -D-I Bugün | Â LE Sinemasında Ayrica: Renkli Mickey WALT DİSNAY ve Metro Jurnal Bu Film aynı zamanda Ankarada Yenişehirde ULU S Sinemasında da gösterilmektedir. Rİ il Yarın Akşam TURAN Tiyatrosunda Ses Kraliçesi MAMİYET YÜCESES ve arkadaşları, ERTUĞRUL SADİ TEK ve Hey'eli © temsiliyesi tarafından TATAR 1 Vodvil 3 perde Okuyucu Aysel > tamiratı için büteeye icap eden tah- sisat konulmustur. ve Macar Varyetesi. Fiyatlarda zam yok- tur, Telefon: İecektir. 1453 sayılı kanunun 15 inei v 3140 sayılı kanunun birmci madde leri mucibince verilecek mesken ta minatı; birinci, ikinici ve üçüncü derâöeler için 60; “dördüncü ve be dini damanalar inn 205 ci, sekizinci dörecele kuzuncu,'ohunei; on v ci ve on üçüncü dereceler içil15 Wi- ra olarak tesbit olunmusur. İzm veye müvâkkat memuriyetle Ankaradan ayrılanlara, ayrıldiklari, müddetin yalnız üç ayı için bu taz minat veri.ecektir. Mim Müdafaa Vekhilet! hususi ka- lem müdürü maaşlı sivit meteur ol duğu takdirde bunler. Gğer vekâlet ler hususi kalem müdürleri hakkın” dak; hükümlere tâbi »lavaklardır. Asli vazifelerisden o daska mua lim'ık alan subaylara se asker' me müurlar hakkımdaki ssıl vazifelerine Hâvsten muallimlik deruhte eden sivil memurlar Laktındeki hüküm” ler vatbık olunacıktır. Yeni proje ile v452 sayılı kanu- nun İ ve 3 üne matdwieriyis 2702 sayılı kanunun İirinet maddesi ve 3273 sayılı kanunun trieci moddesi hükümlerinden vu projeye muhalif olan hüküreler kıldırilmiştir. Kanun, 1 Hazirun 939 tarhinde itibaren yürürlüğe g recektir Edirne Mebusu Şeref Aykut Vefat Etti» Edirne mebusu Şeref Aykutun dün vefat ettiğini teessürle haber aldık Kendisi bir müddettenberi Yakacık sanatoryomunda tedavi ediliyordu. Merhumun cenazesi merasimle kal" dırılacaktır. Kederdids ailesine tazi” yetlerimizi sunarız. reebğiikieriiiri Manisa Elektriği Islah Olunuyor Manisa, (TAN) — Şehrimiz elek trik şebekesinin aslahı faaliyetine başlanılmağtır. Mİ eg Süvariler Bugün Geliyor Italyâda beynelmilel müsabakalar? iştirak eden süvarilarimiz bugü” Cinadi Bari vapuru ile şehrimize 4€ leceklerdir. Vapur saat on iki ile bi” arasında beklenmektedir. ——— —— YENİ NEŞRİYAT : 2 Yeni Adam Bu fikir ve sanat mecmuasının 220 #0” cu sayım çok özlü ve faydalı münderecii” Ja İntişar etmiştir.