19 Mayıs 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

19 Mayıs 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

SPOR Galatasaray - Fenerbahçe Bu Iki takımın Her Maçı Gibi Her Tahmini de Taze ve Pek Yenidir Yarın Galatasarayın, Rakibinden Kuvvetli ve Şansı Daha Yüksek Olarak simli Gireceği Muhakkaktır MAP Fenerbahçe Takımı ——. 0 Fenerli Fikret oynamazsa f yerine Basri gelecektir : Hüsamettin - Yaşar, Lebip - g Reşat, Esat, oAnyelides - Fâ- g zıl, Naci, Ali Riza, Rebii, Fikret. i Pİ Bugün sporlarda mütearife ha - line gelmiştir “Her maç yenidir” derler. Esasen müsabakaların başlı - ca cazibelerinden biri de her karşi- Jaşmanın taptaze ve yepyeni oluşu- - dur. “Her maç yenidir” sözünün ne gi- bi karşılaşmalar için (söylendiğini © anlatmağa lüzum görmüyorum. El - 'bette ki, bir Çoban (oMehmetle bir Samsunlunun her karşılaşması yeni değildir. Aradaki kuvvet o nisbetleri çok farklı olmıyan rakiplerin maçla- Yi için söylenmiş olan bu sözün bizde © tam manasını Galatasaray - Fener - © bahçe verebilir. Galatasaraya karşı merkez muavini oyntıyacak Esat çe Yazan : Eşref ŞFFIK rak hücum hatlarının ilerisini temin Bu iki klüp arasındaki rekabet oletmiş oldular. Müdafileri de önem - kadar ananeleşmiş, © derece kökleş- miştir ki, kuvvet farkları hayli nis - “betsiz olduğu zamanlarda dahi “her “maçları ve her tahminleri yenidir” diyebiliriz. © © Çok söylenmiştir de hir dahau- Zun boylu tekrarlamak istemiyorum: Galatasaray - Fenerbahçe oyun - “larının; yalnız takım kuvveti ağırlığı ile ölçülen traflarının çok defa saha- “da, yanlış çıktığını görmüşüzdür. Fakat bu seferki farklar bu kar- şılaşmalarda büyük rol oynayan ma- nevi ve ruhi unsurların üstüne ökse) cak kadar farklı bulduğumu da ilâve | “etmeğe mecburum, Vâkta Fenerbah.! “ çeye Rebii girelidenberi hücum hattı; epey değişmiştir. Amma Galatasara- ; 'yın bugünkü muhacimlerinin huzla - rını denkleştirecek hali henüz bul - « mamıştır. Bence, bir maçı evvelâ hücum! hattı kazanır. Forvetlerin kazandığı- © Mi muhafaza etmek te beklere düşer. | © © Aysirdanberi yazmaktayım, Fe-* merliler maçları kazanacak hatların | ; epeydir düzeltemiyorlar. Bu iş ya; hatti gençleştirmekle, yahut sistemi-; “nl değiştirmekle başarılabilirdi. Bel-; « Ki klübün dahili imkânları bunlarai müsait gelmediğinden ne birini, ne — ötekini yapamadılar. Kanaatimce bu sıralarda oyna - yan Fenerbahçe hücüm hattının şöh- reti ve ismidir. Galatasaraya gelince; onların hal leri düne kadar aksaktı. Güneş oyun- “ cularını almakta daha acele davrana- Galatasaraylıların Senelik Pilâvı Galatasaraylılar Yurdundan: Galatasarayhların o senelik pilâr bu ayın 28 inci Pazar günü Galata- seray lLüsesinde verilecektir. Pilâv- dan evvel geçen seneki pilâvda çeki- len #ilm görterileceği gibi bu sene- nin pilâv hatıraları da yeniden fil- me alınâcaktır. Pijâvlar mutyyen miktarda hazırlatılacağından Uiştirek edecek arkadaşlar davetiyelerini bir an evvel Gaelatssaray Lisesinden, Yurdun eski Galatasaray karakolu karşısında Reşit Paşa apartımanında 1 mumsrah merkezinden veya Geli iasaray spor Klöbünden almalığır- Jar. Toplantıda, gecen bir sene zarfın- da kaybettiğimiz arkadaşların Kiye metli hatıraları dö yödedileceğinder bu arkadaşların — tercümel hallerile birer kıt'a fotoğraflarının 22 Mayıs | 939 tarihine kadar yurd merkezine gönderilmesi silelerinden — bilhassa rica olunur. lendi. Yalnız kalecileri şimdilik Fe- nerbahçeninki âyarında değil, Neticenin tahmini: Ge GAEL, TAN Şildi Hangi Mektebi Verilecek? a kinini ; / Galatasaray Takımı — —— ; Sarı kırmızılıların bu takımla ç çıkmaları muhtemeldir A Osman - Faruk, Adnan - Celâl, 8 Yusuf, Musa - Necdet, Süley- 4 man, Salâhattin, Boduri, Saratim g ME RE O a Burada “maçın kendisi gibi tah - mini de yepyenidir” sözüne pvdete mecburum. Akla gelmeyen belki de| olabilir. Bakarsınız ki Galatasary u- mulan oyununun yarısını çıkaramaz. Yine bakarsınız ki, Fenerbahçe de tasavvur edilen çalışma şeklinin ve derecesinin iki misli yükseğinde oy- nar. Böylece bütün hesaplar altüst olur. Bu gibi ihtimelleri bir yazısınin tahmin inat edeceği esaslar ola- | rak kabul etmemekte mazurum. İki tarafın çıkaracağı takımları da yukarda yazdını. O elemanların ve recekleri karşılıklı o randımanlarlâ meydana gelecek neticenin Galata - sarayldlara müteveccih olacağını söy lemek mantığa pek aykırı (kaçmaz İsanirım. Mektepliler Şampiyonluğu Kararını Ma arif Verecek Mektepliler maçlarının ilk başlangıcında takımların geçit resminden bir hâtıra Gazetemiz tarafından ortaya ko- nan Mektepliler Tan şildi müsabaka- larının finali malüm hâdise dolayı- sile yarıda kaldı. Maçın bitmesine 4 dakika varken Işık lisesi Haydarpa- şaya 1 - 0 galip vaziyette bulunuyor- du. Şilde hangi meklebin isminin yazı- lacağı noktası müphem bulunuyor. du. Beynelmilel nizamnameye göre, inkıtaa uğrıyan maçların tekrarı i- cap etmekte ise de bu gibi vaziyet lerde istisnai kararlar vermek, bu su- retle bu gibi hâdiselerin önüne geç- mek için en doğru hareket olur ka- naatindeyiz. Haydarpaşa « İşik İlsesi maçı ne- ticesinin kararını vermek, Istanbül Maarif bölgesine 2it olduğu için dün bu hususta ne gibi bir karar veril- diğini öğrenmek için İstanbul Maa- rif müdürlüğüne müracaat ettik. Al dığımız netice şudur: İstanbul Maarif spor bölgesi Hay- darpaşa - İşık liseleri maçının geçir- diği safhaları, hâdiseyi tesbit etmiş, İ hakem ve komitenin bu husustaki ra- porlarını raptederek bir karar ve- İrilmek üzere Maarif Vekâletine gön“ dermiştir. kımın şampiyon addedilmesine ancak Vekâlet karar verecek ve İstanbula bildirecektir. Bu karar bildirildikten sonradır ki, Tan şildinin bu seneki sahibi meydana çıkacaktır. İngiliz Milli Takımı Bugün Belgradda Oynuyor Belgrat, 18 (A.A) — Uç günden. beri Belgradda bulunmakta olan In- giliz futbolcüleri, dün öğleden sonra antrenman yapmışlardır. Ingiliz ©- yuncuları, sahanın mükemmel oldu- ğunu söylemişlerdir. İngiliz takımı, yarın Milanoda sahaya çıkarmış ol- duğu ayni oyuncularla oynayacaktır. Bugün Okullar Muhteliti İle İstanbul Muhteliti Karşılaşıyor Bugün Kadıköyünde Fenerbahçe Okullar muhteliti ile İstânbul muh- teliti karşılaşacaktır. Bu müsabaka hiç şüphe yok ki merakla beklenmek- tedir. Dün de yazdığımız gibi Okul- lar muhteliti yalnız Haydarpaşa lise- si hariç, diğer okullardan alınacak foyuncularla teşkil edilecektir. Beden Terbiyesinin Tamimi Spor Kâvgalarının Kat'i Surette Önüne Geçiliyor Ankara, 18 (TAN Muhabirin den) — Beden Terbiyesi Genel'Di- rektörlüğü son günlerde vuku bulan futbol kavgaları dolayısiyle slöka- darlara gönderdiği bir tebliğde ez- cümle söyle demektedir: “Kısaca bahis mevzuu ettiğimiz şu bir kaç mesele bize bir kere daha anlatmış oluyor ki sakalarımızda ba- zan samimiyet yerine zıddiyet ve naferet hâkim olmaktadır. Bu zaman maçlar vakalar doğuruyor, oyuncu- İlar döğüşüyor, halk taraf taraf ay- rılazak buna katılıyor. ârbede bt İyor ve neticede kardeş kardeşi dö- İ vüyor, yaralıyor ve maalesef herkes biribirinden muğber, münfall ve münkesir ayrılıyor. Bütün bunlara sebep bidayeten üç beş kişinin müf- İritliği. Her vesileden istifade ederek an- latmak istedik ki spordan gaye be deni ve ruhu terbiye etmektir. Spor. cu sinirlerine, kafasına, iradesine kumanda edebilen adam demektir Spor kötülükleri önleyici ve giderici bir terbiye vasttasıdır. Bu yüzden kötülük doğmaz ve doğmamalıdır. Spor yapanlar centilmen, sahip ve soğukkanlı itidaline olurlar. Spor- cular hakka, şerefe, izzeti nefse hür- met ederler. Büyük sayarlar, küçük severler, akran tanırlar, Onların da- vası tektir, kendilerini yurt müda- faasma hazırlamak. Bu dava memle- - |ket davasıdır. Memleket davaların. da ise ayrılık gayrilik, kevga, zıddi- yet ve münaferet yoktur. El ve emel aleti mame Oyemellk- Sörüldağ Onlara düşen iş içten geler en örlü duygularla sevişmek ve tam bir ba- rış halinde yaşımaktı Tebliğde gençlere iyi huylar tek kin etmekte idarecilerin büyük rolü olduğu, âsabma hâkim olamıyarak vaka çıkaracaklara bundan böyle takımlarda yer vermenin doğu ol mıyacağı ilâve edilmekte ve: “Bugüne kadar tatbik ettiğimiz küçük küçük cezalar aydın bir küt lenin hasbelicap ikazı meksadin: ta- Şıyan terhibi tedbirlerden ibaret idi. Vakayi bu küçük ve ferdi ceza arın kifayet etmediğini gösterdiği içindir ki şiddetle hareket lüzumunu tama- men duymuş bulunuyoruz Bundan böyle içlerindeki kötüler! ayıkınma- dan sahaya takım çıkarmak yüzün den bu kabil hâdiselerin #yni klüp- te tekerrürü görülürse böyle bir klübün vücudünün fawladan de zararı olacağı aşikâr oduğundan Beden Terbiyesi Kaninunun 18 ün- cü maddesine İstinaden xulübün fes. hine teşebbüs edeceğim.,, denilmek tedir. ————— İstanbul - Edirne Bisiklet Yarışı Bisiklet Federasyonu tarafından her sene tertip edilen Istanbul - E- dirne, Edirne - Istanbul arasındaki 500 kilometrelik yarış bugün sabah- leyin sant 6 da başlıyacaktır. Yarışı idare etmek üzere Ankaradan Fede- rasyon İkinci başkanı Cavit, Ankara bisiklet ajanı Ekrem, Ankara bisik- letçilerinin yetişmesinde âmil olmuş Kemal Celâl İstanbula gelmişlerdir. Müsabıkların dün bölge merkezin- de doktor tsrafından muayeneleri ya- pılmıştır. Yarışın Trakyada büyük bir alfika İle takip edileceği muhak- kaktır. Türkiyenin en iyi bisikletçi- leri yarışa iştirak etmektedir. Yarış, cumartesi günü Istanbulda bitecek ve galibine federasyon tarâ- fından bir kupa verilecektir. ——— le okullarımızın ilk karşılaşması nok- tasından büyük bir ehemmiyeti var- dır. Her iki taraf içinde ayni 7a- manda bir imtihan mahiyetinde ola- Maçın tekrarına ve yahut bir. > Bu müsabakanın İstanbul klüpleri i- | caktır. Son günlerde Trakyadan Yunanis- — tana fazla miktarda süt kuzusu ihraç edilmiştir. Bu seneki ihracatın geçen seneden fazla olacağı töhmin edil mektedir. Mersin yoluyla da Niğde, Kayseri ve şark mıntakasnun kuzu larından Suriye ve Elistine ya makta olan ihracat devam etmekle dir. Bir müddetlenberi gevşemiş olun canlı hayvan ihrâcatı son bir ay için- de ehemmiyetli milet Bilhassa Yunanistan, Trakyadan fu7- la hayvan almak için sürü sahipleri- le anlaşmıştır. Bu Sene Peynir Bol gelen malümata göre bu sene az kiş olmasından süt İstihsalâtımız ge- çen seneden yüzde otuz beş nisbetin- de fazla olmuştur. Bu sütlerden ge- çen seneden daha ha fazla peynir imal edilmiştir Yeni mahsul peynirler için ilk açılan Diys- sada tenekesi 440 kuruşla satış haş- lamış iken bu hafta fiyatlar yüksel. miş ve tenekesi 480 - 470 ku sında satılmıya haşla: miza gelen malların büyük kısmi buz hanelere yerleştirilmiştir. Geçen se- ne peynirin tenekesi 540 kuruşa ve- ara” (IHRACAT: İsveç Bizden Maden İstiyor Isveç maden sanayii için yurdu muzdan külliyetli miktarda mubte- lif madenler ve bilhassa çimento mar deni mübayaa edilecektir. Tsveç hes- bına istenilen bu maderlerin temin ve tedariki için şehrimize tam salâ- hiyetli bir mümessil , gönderilmişir. ia görüşmiye başlamış olduğundan, bugünlerde satiş mukavelesinin. ya- pılacağı bildirilmektediz. Sarı Mısır İhracatı Almanya tarafından piyaralartnmz- dan alınan sarı mısırlardan 715 bin kiloluk büyük bir partinin dün ihraç kilosu 430 kuruştan fop İstanbul ©- larak satilmiştir. Dün Yapılan İhracat Dün piyasamızdan Ihcacat için sâ- tılmış ve muameleleri lmiş clan maddelerimizden Almanyaya farla | miktarda sari mısır, kuru meyvalar, kepek; sığır kılı, meşin, dişbudak ve i ü, yapak, tiitik, barsak ve kuş yemi gönderilmiştir Italyays 'a- ze balık, mazı ve kuş yamı, Komanya- ya balmumu, çiroz, Antep fıstığı, Yu- nanistana beyaz peynir ve sahlep zi- bi maddeler gönderi'miştir. İç Fındık İhracatı Azaldı 1 fındık ihracatı son günlerde a- zalmıştır. Bu azalmanın mevsim ica- bı olduğu söyleniyor. Esasen stoklar- mız dahi erimiş gibidir. Son hafta i- çinde İsveçe 2400 kilo, Marsilyaya 2640 kilo, Romaya 2080 kilo iç fın- dık ihraç edilmiştir. Covas ihrsesti olmamıştır. TARİŞ Tasfiye Ediliyor İş ve Ziraat Bankaları tarafından müşterek sermaye ile teşkil olunan Izmirdeki Tarişin tasfiyesine başlan- mıştır. İzmir üzüm ve incir koopsratifle- rinin ihracat işlerini de Üzerine al- mış olan bu teşekkül ayni zamanda iki senedenberi İngiltereye yaş üzüm ve kavun ihracatı da yapmakta idi Ayrıca İzmirde eski Aydın bira fab- rikasında yaptığı imalâthanede şa - rap, üzüm suyu ve sirke de imal edi- yordu. izmir Üzüm ve Incir kooperatifle- ri bu defa İzmirde teşekkül eden &o- operatifler birliği delâletile ihracat yapmıya hazırlanmaktadır. Koopera- tifler birliğinin Tarışta tasfiyesi üze- rine bu teşekkül tarafından yapılmak ta olan bazı işleri de üzerine alacağı zannedilmektedir. Benüz yaş üzüm ve kavun ihrâce- tına devam edilip edilmiyeceğine da- ir kati bir karar yoktur. Muhtelif hayvan mıntakalarından | muamelesi bitirilmiştir. Bu mısırlar | 19-5 -979 EKONOMİ Canlı Hayvan Ihracatı Arttı, Yunanistan Süt Kuzusu Alıyor B ORSA 18 — 8 — v9 ÇEKLER İİ londra İ Nevyork Paris Atilâno | Cenevre İ Amsterdam İ Berin Brüksel Atina Sotya İ dradrid Varsova Budapeşte İ Bükreş Belgrad İ Yokohama Stokholm Bloskova Sivas-Frrurum 7 ve 5 1938 $ 5 ikramiyeli Etgani 19.70 rilmekte idi. Fiyatların azlığı malm çokluğundan ileri gelmektedir. SATIŞLAR : Dün Yapılan Zahire Satışları Dün piyasamıza 224 ton buğday, 529 ton mısır, 50 ton az pa, 20 ton ke- ten tohumu, 59 ton un, 45 bin kile beyaz peynir getirilmiştir Buğdaylar 5.32 den yemlik çuva'lı arpalar 4.32, Mersin malı dökme yen. mahsul 3.29 çuvallı kuş yemi 6, roh İsa rr de'muruşunu sese ki derisi çifti 450 - 950, vaşak çifti 1000 - 1700 Kuruş arasında satılmış- tır, Merinos Yapakları Karacabey mıntakasında yetiştiril. mekte olan Merinos koyunlarının yö- pakları, yerli mensucat fabrikaları mızca matluba muvafık evsafiz gö- rülmüştür. Bu yapakların inceliği ve elâstiksiyeti dolayısile makbul tatula- rak iyi fiystlaria mübayansına baş- lanmıştır, Tik parti istihsal olunan İ yapaklardar. beş bin kilo, kilosu *10 kuruştan satümıştır. Diğer yerlı ko- yunların yayaklarının fiyatı ise 2 - 65 kuruş assındadır. ka al Niğdede Kuraklık Niğde (TAN) — Bir buçuk aydan- beri Niğdeye ve mülhakatına yağ- mur yağmamıştır. Mezruat ve hay- vanatın bu yüzden iyi bir vaziyette olmadıkları görülüyor. Havalar bir müddet daha böyle devam ederse, kuraklık tehlikesi clddi bir endişe halini alacaktır. Rİ Dünya Zeytinyağı Rekoltesi Roma Beynelmilel z'raat ensiltüsü tarafından yapılan tetkiklere göre, dünya 938 - 939 mahsul senesinin zeytinyağı rekoltesi geçen seneye na- zaran yüzde 34 nisbetinde az oldu- ğu tesbit edilmiştir. Yapılan besapla- ra göre geçen 937 - 538 senelerinde dünya zeytinyağı hasılatı 1.097.650 tan olduğu halde 938 - 959 rekoltesi- rin 728.890 ton olduğu anlaşılmıştır. Zeytin yetiştiren memleketlerin hep- sinde mahsul azalmış olduğu halde Türkiyenin beş bin fazlalık ile birin- ci dereceye yükseldiği Fransanm 1500 tonla ikinci, Fiüsün 770 tonla üçüncü ve İ00 tonis Birleşik Ame- rikamn dördüncü olarak hasılatında fazlalık olduğu tesbit edilmiştir. I- talya, Yunanistan, Ispanya ve Porte- kizde rekolte azalmıştır. Piyasamızda ekstra zeytin yağları # - 50, burınci İ yemeklik 45 - 46, sabunluk, 26 - 38,5 kuruştur. Bu seneki yağlar geçen se- neden 2 - 3 kuruş kadar daha paha- adır. .—