19 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

19 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

PENCEREMDEN Üçüncü Evamiri Aşere Yazan: M. Turhan TAN pri Evamiri Aşere, Tevratın | hikâyesine Turusinada Tanrı tarafından Hazreti Musaya tebliğ olunmuştur. Gök korkunç surette gürlerken, şimşekler fasıla. sız çakarak muhiti alevler içinde bi- rakırken, Musa Rabbini gördü, ko. nuştu ve şu emirleri —iki lâvhaya yazılı olatak —aldı: de;- BC- bıry 1 — Ben Yehuvayım. Seni Mısır. dan, esaret o toprağından çıkaran Rabbinim, bana karşı başka mabut. ların olmayacak. 2 — Yontma suretler yapmiyacak- sın, onların karşısında diz çökmiye. ceksin. Onlara hizmet sin, zira ben ebediyetim, senin Rab- binim, kudretli ve kıskanç bir ma- budum. 3 — Benim adımı ad olarak alma, kullanma, 4 — Bana ibadet için istirahat gününü unutma. Altı gün çalış, bi tün işini yap, Fakat yedinci gün be- »imdir. O gün hiç bir iş görme. Anana, babana hürmet et 6 — Kimseyi öldürme, 7 — Zina etme, 8 — Hürsizhik etme, 9 — Yalan söyleme. 10 — Komşunun evine, zevcesi. ne, hizmetçisine, hizmetçi kızına, e- şeğine, sığırma, hasılı komşuna ta- allâk eden hiç bir şeye göz dikme. Büyük Harp sirasinda da Almanlar (Evamiri Aşere) başlığı altında şu öğütleri tesbit etmişler, mektepler. de çocuklara ve umumi yerlerde bütün halka telkine girişmişlerdi. 1 — En küçük masrafında bile va. tanın kazancını düşi 2 — Bir yabancı mahna iki pa; olsun vermek vatanın servetinden para eksilimek demektir, 3 — Paranı Alman malına ve Al- işçisine ver 4 — Yabancı makine, yabancı â. let kullanmak Alman “sanatını, “AL iliğini kirletmek sayılır. ecnebi eti, etnebi göre etmiyecek. franda yağı bulundurma, 6 — Alman kalemi ile Alman kâ- ğıdı üzerine yazı yaz. Yazıyı da Al man sünger kâğıdı ile kurut! 7 — Yalnız Alınan kumaşı kullan. 8 — Ancak Alman unu,' Alman yemişi, Alman birasi, Alman kuvve. tini hasıl eder, 9 — Almanyanın arpa Alman çukulatası ye, 10 — Yabancı seslere kulağını ti- ka ve dünyada en iyi şeylerin Al manyada çıktığına inan! Şimdi üçüncü bir Evamiri Aşere tertip olunarak Berlinde, Romada tedris ve telkin olunduğunu gazete. lerde okuduk. Alman ve İtalyan ev miri aşerelerinin Berlinde ve Roma. da ders olarak okutulması halinde| biribirinden farkı Almanların AL man, İtalyanların İtalyan kelimele-| rini kullanmalarıdır. Yeni on emir yadur: 1 — Harp, sulhten iyidir. Sulhü! sevmek miskinliğe tahammlil etmek demektir, 2 — Bir Alman (Romada bu kel me İtalyan olur) kendi için değil, Bü. | yük Almanya için yaşar. Bu sebeple onun malı ve menali de Almanya» nmdır. $ — Bir Alman (Romada İtalyan) #adyosundan yabancı bir meleke, tin ne konferansı, ne musikisi du. yulamaz. Alman, ancak Alman rad- yo merkezlerinde yapılan neşriyatı takip edebilir. 4 — Evli bir Almanın (Romada İ. talyanm) yatağı üç kişilik ve hek; kahvesini bir Almanın yatağı iki kişilik olma! dır; Çünkü Alman erkeklerine ya- taklarında bile silâhları refakat et- melidir, 5 — Alman, kendi malı olan ek. meyi bulmadıkça aç, kendi fabrika larından çıkmış kumaş bulmadıkça da çiplak kalmayı şeref tannnalıdır. 6 — Alman Almanca roman okur, Alman piyesi ve Alman filmi seyre. der 7 — Almanyada nüfus, fakat vardır. $ — Almanya tahiatin mücadele kanununa hürmet ve itaat eder. (Sonu Sa: 8, Sü seksen milyon bir baş ve bir kalb | Edirne elektrik | 939 Milli Şefimiz, dün Yalovada Mısır Hariciye Nazırını kabul buyurdular. Bu resimler, kabul resmine ait iki intiba tesbit ediyor Italyan 1 Temmuzdan bna Hdi | Nafıa Vekâletine Geçmiş Bulunacak Memleketimizdeki Italyan serma- | yeli elekirik şirketlerinin satın alın- ması nasebetile Nafia Vekili Ali Fuat Cebesoy aşağıdaki beyanatta bu | lunmuştur *— Bursa Cer, Tenvir, Kuvvel Muharrike Türk Anonim Şirketine | ait Bursa elekirik müessesesi ile müt tehit Türk Anonim şirketine ait, Bur- iantep,. Balıkesir, Tekirdağ, sseseleri ve Mer. sin elektrik şirketine alt hisse seni lerinden bir miktarının hükümetçe satın alınması hususundaki mukave- Bugün ba şirketle. rin murahhasları mühendis Neri ve Bertola ile aramızda tanzim edilen mukaveleye göre, bu müesseselerin z 939 dan itibaren fülen de ri teslimine başlanacaktır, Şirketlere 850 bin lirası peşin ve mütebakisi beş senede müsavi taksitlerle öden- | mek üzere 1 milyon 750 bin İlra öde- necektir. Bu paralar diğer şirketlerdeki ah- kâm mislilâ memleketimiz mahsulle. rinin satın alınması suretile harice çıkarılacaktır. Şirketlerin heyeti u- mumiyeleri 20 haziranda satın alma mukavelesini tasdik etmek üzere İç- timaa çağırılmış olduklarından mu- mukavelenin İmzasını geciktirme- mek üzere Ankarada hazırlanmış o-| lan mukavelenin imz U bulunmaklığım hast! pılmıştar. Bu mukavelenin tasdiki hakkında- ki Kanun lâyihasının Büyük Millet Meclisinin bü devrel içtimâlyesine yetiştirilmesi muk ır k 1 temin: e burada ya. rerdir Dahiliye Vekili Yalovaya Gitti Evvelki akşam şehrimize gelen Da- hiliye Vekili Faik Oztrak dün sabah Yalovaya ha ir, Vekitin bu akşam Ankaraya avdet etmesi muhtemeldir. etmişti İumum müdür muav Yeni Deniz ve Liman Teşkilâtı Imtihanlar Şirketleri Temmuzda Faaliyete Geciyor Devlet denizyolları umum müdür muavinliğine tayin edilen Izmir De- nizbank müdürü Haşmet Dülge ev- velki gün şehrimize gelmiş ve ça- Jamiştir. Münakale Vekâlet ışmıya ba nce Denizbank rinden Harun Bilmenin vazifesine nihayet verilmiş. tir. Denizbankın lâğvı tarihi olan 1 temmuza kadar bu işe mühendis Hıf- İzı tayin edilmiştir. Lâğvı tarihi yaklaşan Denizban - km, Devlet-denizyolları ve devlet li- tmesl umum müdürlükleri. ne devri etrafında lâzım gelen mua melelerin yapılmasına şimdiden baş- lanmış ve bu hususla meşgul olmak için teşekkül eden heyet faaliyete geçmiştir. Diğer limanlarda da devri teslim muameleleri hazırlanmakta - dır. 1 temi n bütün va- purların bâcalarında mevcut Deniz- bank rumuzunu gösterir “D.B., harfli forslar indirilecektir. Oğren- di dan itiba nize göre vapurlar yen dilecek forsu ihtiva eder bayrak çe- keceklerse de bacalarda hiç bir işaret ve sade birakılacaktır. onulmayacak Tophanedeki Yangın Tahkikatı Evvelki gece Deniz hanedeki levazım ambarındâ zuhur e- der: yangın hakkındaki tahkıkata de- vam edilmektedir. Ateşin mazot varilleri arasa ko- nulmuş içi kâğıt ve tahta parçaları dolu bir gaz tenekesinden çık - ması, bu esnada kapıların da sımsıkt ihl bulunması nazarı dikkati vel. yangının bir kası mal verilmişt münasebetile MİŞ, eseri ol » sasına İht Dün ar olmasi tahkikat mastlüp derecede inkişaf edememiştir Bugün hem Beyoğlu! müddelumumi- liği, hem de zabıta tahkikata devam adi çıktığı akşa- ma kadar anlaşılmış olacaktır. Hâdi- se etrafında Denizbank idaresi de hususi şekilde tahkikat yapmakta ise de bu da henüz hiçbir netice verme- miştir. tesbit e İ o'larının Top- | pas! Muhabere ve Münâkale vekâletine bağlı olen devlet deniz yolları ve li- man işletme umüm müdürlükleri te- şekkülleri kanunlarındaki bir madde ye göre, vekâlet bu iki teşekkülü iki umum müdürlük şeklinde tedvir e deceği gibi, lüzum gördüğü takdirde bu teşekkülleri birleştirerek bir w. mum müdürlük ile tedvir etmek sa- lâhiyetini haizdir. Kanunun bu sarih maddesine nazaran bir sene zarfin- daki işler bu iki teşekkülün ayzı ay- rı mı, yoksa bir umum müdürlük şeklinde olarak mi çalışmasının fay- dalı olacağını gösterecek ve bir sene sonra da Vekâlet, buna göre hattı ha- reketini kati olarak tayin edecektir. Devlet liman işletmesi umum mü- dür muavini Hâmit Saracoğlu dün E- ge vapurile İzmire gitmiştir. Mumalleyh İzmirde o Deniz Yağoslavyamiı Yen Sefiri Geldi Yugoslavyanın yenii Ankara elçisi Miya Chaumenkoviteh, dün sabah şehrimize gelmiştir. Bu akşam An karaya gidecektir. Çumenkoviç, memleketinin siyasi hayatında büyük rol oynamış güzide bir diplomattır. 1884 te Nişte doğmuştur. Belgrat- ta hukuk tahsil etmiştir ve doktora almıştır. 1912 de Hariciye Nezaretine gir- miş, biraz sonra Sofya sefaretinde a sonra Korfoda Hariciye Nezareti siyasi şube şefi olmuştur. Sonra Londra sefarethanesi yüste - şarlığına tayin edilmiş, 1920 de siya- Bir aralık Ticaret Nazırlığı yapmıştır. 1927 de Nofia 2 1928 de devlet Nazırı da Berne'de sefir ve Cemiyeti Akvama aza tayin edil miştir. 1931 de yine mebus seçilerek Ad- liye nazırlığı etmiş. 933 te yine Tica- Tet nazırı olmuş, 1934 te Maarli na zırlığına getirilmiş, şimdi de Ankara» iya büyük elçi tayin edilmiştir. edilmişti si hayattan ayrılmış, 1924 te mebus | kadrosundan ayrılacak memurlarla, liman işletmesi müdürlüğü ile Deniz. yolları müdürlüğü teşkili etrafın faaliyette bulunacaktır. Izmir Deniz bank binası liman İşletim tahsis olunacak, bu bi ik ol centelik binası da devlet deniz yo rına tahsis edilecektir. Bina küçük oldu nizyolları muhasebe servisi liman iş- letmesine tahsis olunacak, Denizbank binasının üst katını işgal edecektir, havuzlar İstanbulda dev zyollarına ba a ola: Tersane ve let der lanmış olduğu halde Izmir Tersanesi liman işletmesi emrine verilmiştir. liman işletmesi müdürlüğü- ne Denizbank Izmir müdür muavini Şevket, dürlüğüne,de Istanbul Denizbank iş letme müdürü Zekeriya töyin edile- ceklerdir. İzmir “Denizbank kadrosunda mev cut olup bu iki yeni teşekkille taksim edilecek memurlar arasından hiç k senin açıkta kal lik mevcut kadronun ikiye bölünme #ıle yapılacaktır. Fatih Garajındaki Tahkikat Bitti Belediyeye bağlı Fatih gârajında J müddettenberi yapılmakta olan | tahkikat bitmiştir. Tahkikat iki cep- heder yapılmıştır. Garajın idari işle- İrine sit tahkikat belediye müfettisle- i rinden Hüseyin tarafından, teknik işlere ait tahkfkat belediye fen heye- 4 müşaviri Mustafa Hulki tarafın. dan yapılmıştır. Mustafa Hu elektrik ve Tünel müdür vekâletine tayin evvelki gün bu tahkika İrunu hazırlıyarak fen dürlüğüne vermiştir. Izmir sit rapo » heyeti mü- Dün Denizde Bir Genç Boğuldu Beyoğlunda Hamalbaşı caddesin. de oturan, rum lisesi talebesinden 18 yaşında Panayot dün Moda sahil | “lerinde yüzerken boğulmuştur. S — Yeni barem kanunu saati mesai harici ücretleri - kaldriyor diye duyduk. Bir munzam vazife saati mesai haricinde bir memura tevdi edilirse bunun İçin de ayrıca bir para verilmiyecek midir? C — Yeni k harici ücretleri, esas itibariyle kal dırmıştır. Yalnız bir munzam va - xfe saati mesai haricinde bir me. mura verilirse, bu memura İcra Vekilleri Heyet! karariyle bir üc- ret verilebilecektir. Ancak asıl va. Zifesine müteallik olarak saati me sai ile mukayyet olmaksızın fazla in herhangi bir ücret ka - bul edilmiş değildir. Fakat n santi omesal her. KARİLERİMİZİN SUALLERİNİ BURADA CEVAPLIYORUZ hangi bir vazifesini alâkadar etmi. memurun saati mesai hari- e göreceği bir işten dolayı ona Heyeti Vekilenin bir ücret verme- si esası, yeni kanunla kabul edil » miştir. 8 — Yeni Barem bir p6mur için yalnız bir vazife esası- ni kabul etmiş midir? Böyle kabul ediyorsa hususi kanunların bu hu. susta verdiği imkânlar nasıl orta. dan kaldırılacaktır? Yani ili üç yerde memuriyet kabil olmıyacak imkân yeni kanunda Ve bunlardan ndislik ve dok- torluk için bazı kayıtlar konmuş. tur. Muallim, mühendis ve dok. bu kanunla bu Vazifelerin. den dolayı birinci için tam, ikinci vazitesinden 2/3, üçüncü vazife sinden de 1/3 diye bir takyit ya- pılmıştır. « S — Yeni Barem lâyihasında terfi müddetleri herkes için ayni mi olacaktır, bunun bir istisnası olmiyacak mıdır? C — Yeni lâyiha normal olarak iyi hizmet gören, ehliyet ve İlya- kat gösterenlerin asgari müddet. lerde terfii esasını kabul ediyor. Fakat fevkalâde ve müstesna ma- CEVAP” hiyette hizmet eden memurlar için ayrıca yine istisnai surette terfi kabul edilmemektedir. . $ — Yeni Barem gok çocuklu memurlar için daha fazla maaş şeklinde bir esas var. mıdır? C — Yoktur. Diğer memurlar gibi maaş alacaklardır. . S — Devlet memurlarının ne kadarı maaşlı ve ne kadarı ücret. lidir? - 42.755 maaşlı ve 14 bin üc- retli memur vardır lâyihasında Deniz yolları işletmesi mü-| Başlıyor Hususi Liselerin İmtihanları Devlet Liselerinde Yapılacak Bütün liselerin larına bugünden Hususi, een den çıkan talebeler de olgunluk rını devlet liselerinde ver- olduklarından bunla b Jr. mecbur re miye resmi Jisel Da şık ve Boğaziçi | bataşta, Istiklâl, Yüce Ulk İları Istanbul Erkek li şşal nde, ınerikan kız, Hayriye ve Zaby şeleri Istanbul kız İmüva;reamkoy Ber dopet, sen Mişel Amerikan kolleji tale rayda, Bakırköy Bezaz; K Be, Rum Zograf * yon, Beyoğlu Alman ve Sen Jorj Ak agan, küdar Amerikan kiz kolleji talebele ri Erenköy kız lisesinde imtihanları" nı vereceklerdir. İlkmekteplerde İlk mekteplerin son sınıf imi ları bügün nihayet bulacak ve ? mektepler yarından itibaren tatil dev resine gireceklerdir. Bügün öğleden sonra mekteplerde çocukların karne” leri tevzi edilecektir. Muallim muavi, Orta mektep mu için müracaat edenlerin imtihanları m muavinliği İ İna bugün başlanacaktır. Bug di evvel türkçe, yarın tari İrafva, çarşamba günü fizik, İ perşembe günü öğleden sonra da ms” İ tematik imtihanları yapılacaktır. İ Yapılacak olan bu imtihanlar tah“ riridir. Bu imtihanlarda muvaffak 0 lanlar 15 ağustosta Gazi Terbiye Ens titüsünde şifahi imtihanlarını vere» ceklerdir. 19 Haziran 1939 PAZARTESİ na ay Gün;'30 Hizir: 46 İkindi: 16.13 Yatsı: 3147 — İmsâk Hava Vaziyeti — Yeşilköy meteoroloji istesyonundan oli” nan malümata göre yurin hava Trak” bölgelerile kısmen lerde bulutlu geçmiş, rüzgürlar Doğ Anadolu İle Karadenizin Şark kısımların” rüzgâr e kızl