19 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

19 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

. pek ender olarak.yirmi metreyi ge- ii. remiyeceğim,, demiştir. 19 -6-939 Hatay İçin Bir Komisyon Kuruluyor Ankara, 18 (TAN Muha. birinden) — Memleketimiz. le Hatay arasındaki hudu. dun kaldırılması ve Fransa hükümeti ile yapılan Hatay anlaşmasının parafe edil- mesi üzerine hâsl olan va- ziyeti gözden geçirmek ve Vekâletlerle icap eden ted- birleri müştereken almak ü- sera yarın Dahiliye Vekdle- tinde bir komisyon toplana- caktır. Komisyona bütün | Vekâletlerden birer mümes- | sil iştirak edecektir. Antakya, 18 (an Muhabirin: den) — Hatay hudutlarınm kal- dırılması ve ana vatana kavuş- madan mütevellit büyük sevinç tezahürleri devam etmektedir. Halk büyük bir neşe içinde şe- hiz ve kasabaları donatmakta, yer yor zafer takları kurulmak- ta, iltihakın resmen ilân edile. ceği günü coşkun bir meserret İ içinde kutlamıya hazırlanmak- tadır. Fransız Tahtelbahirinin Battığı Yer Bulundu Saygon, 18 (A.A.) — Batan Fran- sız tahtelbahirinin 300 kadem derin- likte bulunduğu nokta nihayet Cam- | ranh körfezinin açıklarında tesbit e- dilmiştir. Suyun yüzünde geniş bir| yağ lekesi vardır. Kazanın vuku bul- duğu mahallin etrafında Fransız harp gemileri dolaşmaktadır. Denizaltı gemisi mürettebatını kur tarmak için hiçbir ümit kalmamış olmakla beraber iki kruvazör, üç & viso ve iki taklisiye gemisi kaza ma- hallinde dolaşmaktadır. Denizaltı gemisi ilk haberler hilâ- fına olarak, Camranh körfezinde b. mış değildir. Bu körfezin deri çer. Denizaltı gemisi körfezin şimal sahilinden 12 kilometre açıkta bat- mıştır. Buranın derinliği haritalara göre, 112 ilâ 115 metredir. Binsena- leyh böğle bir derinlikte, denizaltı gemisi suyun tazyikine dayanıp par- çalanmasa dahi içindekileri kurtarmı ya imkân yoktur, Metaksas ve Haiti Hariciye Nazırı Laleau tahtelbahirin ziyaı münase- betile taziyet telgrafları göndermiş- lerdir. —— 90 Kişi Kudurdu Budapeşte, 18 (A.A.) — “Karcag,, şehri ahalisinden doksan kişi kuduz hastalığına yakalanmıştır. Bu hasta- hk bunlara kuduz bir köpek tara- fından ısırılmış olan ineklerden geç- miştir. Köpek evvelce bir çobanın | oğlunu da isırmış olduğundan hes- talık bütün şehre siryet etmekte ; | serbest 5 / Alman gecikmemiştir. İçlerinde çocuklar da bulunan 22 kişi Budapeşte kuduz enstitüsünde tedavi edilmektedir. l li A Türkkuşu Filosu | Konyaya Gidiyor İzmir, Karşıyaka 18 (TAN Muha- birinden) — Türkkuşu filosu bugün Gazi Emirde Omuveffakıyetli hava gösterileri yapmıştır. Gösterilerde binlerce halk bulunmuştur. Gece fi- lo mensupları şerefine bir ziyafet verilmiştir. Filo yarın Konyaya ba- reket edecektir. ağ Bir Adam Karısını Vurdu Mersin -— Bahçe mahallesinde o-| turan Liman şirketi (oamelesinden 324 doğumlu Süleyman karısı 24| Yaşında Zeynebi karnından ve arka- sından olmşk üzere dört yerinden biçaklamıştır. Süleymanla Zeynep üç aydır ay-| Yı yaşamaktadırlar. Süleyman, kom- | şularından birinin evine giderek ka- rısını yanına oçağırtmış ve hiç hir sey söylemeden üzerine (atılarak, kadını dört yerinden bıçaklamıştır Hâdiseyi müteakıp en küçük ço- cuğunu yanına alarsk firar etmiştir. Hastaneye kaldırılan kadının ya rası tehlikelidir. İfadesinde; “Yara- larım çok iztırap veriyor, cevap ve Gö - Göbels Bir Nutuk Söyledi Alman Devlet Adamları Arasındaki İhtilâftan Bahsetti Danizig, 18 (Hususi) — Dün ak- şam Dantzig tiyatrosunda söylediği bir nutukla doktor Göbels Dantzi- gin bir Alman şehri olduğunu ve Polonyanın bu şehir üzerinde bir hekki olmadığını şiddetli bir lisanla iddia etmiştir. Alman propaganda nazırı İngilte- reyi Polonyayı istediğini yapmakta bırakmakla ve Almanyayı ihata etmek istemekle itham ettik- ten sonra, Alman milletinin en iyi evlâtlarını kendisini idareye memur etmiş bulunduğunu söylemiş ve hü- kümet erkânı arasında noktai nazar ihtilâfları çıkabileceğini o kabui ot- miş, ancak bu ibtilâfların meselâ er- kânıhabiyeler arasında zuhur eden ihtilâflar gibi ortaya çıkmakta oldu- ğunu beyan eylemiştir. Führerin siyaseti bir sanat gibi telâkki ve o suretle takip etmekte olduğunu, çünkü kendisinin bir mi- mar tahsili görmüş bulunduğunu söylemiştir. “Politikacıların bazan onu anlıya- mamaları mümkündür, zira onlar birer artist değildirler, belki sadece politika işçilerdirler., demiştir. Söz- lerine şöyle devam etmiştir: “— Dünya Führerin tehditlerin ö- İnünde gerilediğini zannetmekle ha- ta işlemiş oluyor. Almanya nerede varsa, oradadır. Binsene- leyh, sizin de bulunduğunuz yerde- dir... Diplomatik mahfillerde hasıl o- lan kanante göre, Göbbels'in nutku İbu nevi tezahüratın çerçevesini ge- niş mikyasta aşan bir mahiyettedir. giden yol üzerinde maske takmış Japon askerleri | Uzak Şarkta İngiliz ve Frünüslarliz a llaliği arasını Dam olan son hâdiselere sahne olan Tien-Sin limanı ile Tien-Sine Âli Komiser, Haziran Şam, 18 (Hususi) — Elcezirede halkın Süriye memurlarını hudut baricine çikarışı ve hükümet konağı na Elcezire bayrağı çekişini hükümet âli komiser nezdinde protesto etmiş, bunun üzerine âli komiser çekilen Elcezire bayrağını indirip yerine Su- riye bayrağını çektirmiştir. Fakat Suriye memurları Elcezireye avdet edememişlerdir. Ancak hükümet konağına tekrar Suriye bayrağı çekilmiş olması Elce- zireli Kürt ve Katolikleri sinirlen - dirmiş, bunlar Kamışlıda belediye reisi Mişelin evinde toplanarak Elce- zireyi beş mıntakaya taksim etmiye, her mintakanın bir Katolik lider ta- ralından idaresine karar vermişler» dir. Bu karara göre, Kamışlı Mişelin, Resülâyn Habib Meryemin, diğer muntakalar da Nalm Karazivan le Ilyas Merşo ve Agop Merşonun ida resinde bulunacaktır. Lâzkiyede de ayni şekilde bir top- lantı yapılmış, muhafızlık meclisi a- zaları muhafız Şevket Abbasın dak resinde toplanmış olan Lâzkiye eşrafı Beyrutta âli komisere bir telgraf çe- kip Lâzkiyenin ademi merkeziyet u- sullle idaresini istemişlerdir. * Suriyede kabine buhranı hâlâ de vam etmektedir. Doktor Şehbenderin fırka arkadaşları kabineyi teşkil et- mek üzere iken Elcezire hâdisesini işitince yine vazgeçtiler ve hâdiseyi hem âli komiser, hem de Cümhurre İsi nezdinde protesto ettiler, İ Söylendiğine göre, âli komiser Su- Suriyede Kabine Buhranı Devam Ediyor Sonuna Kadar Buhran Halledilmezse Krallık İlân Edileceğini Bildirdi riye Cümhurreisine bir tezkere gön- dererek haziran nihayetine kadar ka- bine teşkil edilmediği takdirde Rei- şicümhuru Omüstaf O addedeceğini | meclisi mebusanı feshedeceğini ve krallık ilân edip yeni intihap yaptı- racağını bildirmiştir. Burada'krallığa doğru kuvvetli bir temayül vardır. Fakat bu bahiste de halk iki taraftır. Şehbendoristler E- mir Abdullah Hâzretlerinin krallığı- nt istemekte, iler ise bu haf maa aile Fr Beyruta g ve yerleşen Emir Adil bin Ayyadın kral olmasını arzu etmektedirler. En son şaylalara göre, Halep, Elce- zire ve Lâzkiye Suriyeden ayrılacak ve müstakil bir şekilde idare edile- cektir. Habp gençleri, Elcezireden Suriye memurlarının kovulmaları hâdisesini tecssürle karşılamışlar, bem âli ko- misere, hem de cümhurrelsine pro- testo telgrafları göndermişlerdir. * Taberiyede iki yangın Taberiye, 18 (A.A.) — Ihtimal bir kast neticesi olan bir yangın, ikinci asrın maruf yahudi ilâhiyatçılarının en marufu oOHaham Nur yüzünden şöhret kazanmış olup meşhur bir zi- yaretgâh olan mevkide inşa edilmiş bulunan Sinagok'u tahrip etmiştir. Hasarat yüz binlerce İngiliz lira- sina baliğ olmaktadır. Ayni mıntakada yine bir kast ç- seri olan diğer bir yagın külliyetli miktarda asfaltı muhtevi bulunan bir depoyu tahrip etmiştir. © ingiltere, Fransa ve Polonyanın bugünlerde Dan- zig meselesinin halli için deklârasyon yapmaları muhtemeldir. Bu üç dev- let Danzig serbest şehrinin bugünkü vaziyetinde yapılması lâzım gelen değişiklikleri münakaşaya hazır olduklarını bildireceklerdir. * Almanyanın resmi gazetesi Volkishe Beobachter, İn- gilterenin Almanya İle müzakereye girebilmesi için evvelâ şu şartların tahakkuku lâzım geldiğini yazmak- tadır: 1 — İngiltere Bohemyanın ihakını kabul edecektir. 2 — İngiltere, Almanya - Polonya ihtilâfına karışmı- yacaki 3 — Baltık devletleri ile Romanyanin Soyyet tesiri altına girmesine müsaade edilmiyecektir, 4 — İngiliz - Türk anlaşması feshedilecektir. 5 — Sovyet Rusya ile müzakerelere devâm edilmiye- cektir. İngiltere bu şartları kabul ederse Almanya beynelmi- lel bir konferansa hazırdır. yeni ve müşterek bir fak akdini tavsiye Vakit kazanmak için, Almanya, Paris, Londra, şu talimatı göndermiştir: Gafenko Yarın Dönüyor Atinadaki Görüşmeler Hakkında Bir Resmi Tebliğ Neşredildi Atina, I8(A.A) — Metaksas- Gafenko konuşmalarından sonra, &- şağıdaki tebliğ neşredilmiştir: İ “Romanya Hariciye Nazırı Ga- enko Atinada yaptığı ziyaret esna- sında 13 ve 16 haziranda Yunan Başvekili ve Hariciye Nazırı Metak- sas ile bir çök mülâkatta bulunmuş” tur. s7iranda Majeste Krsl Jorj Gafenkoyu lütfen kabul ederek le yemeğine alıkoymuştur. Balkan antantının şimdiki. relsi sıfatiyle Gafenko Yunan Başvekili Metaksasa geçen ay içinde Yugos- lavya Hariciye Nazırı Markoviç ile yaptığı - konuşmaları bildirmiştir. Keza Romanya Hariciye Nazırı son nlerde o Türkiye Hariciye Vekili maları ve Ankaraya vukubulan res- mi ziyaretinin çok memnuniyet ve- rici neticelerini de arzetmiştir. Başvekil Metaksas, Balkan an- tantının ana prensipleri olan vahdet ve katiyen omüslihane siyasetinin. teyit edilmiş olduğunu müşahede et- mekle bahtiyar olmuştur. Bu siya- setin bu suretle yehiden teyit edil miş olması dört dost ve müttefik memleket arasındaki münasebetleri daha ziyede itimatlı ve daha ziyade sıkı kılmaktan hâli kalmiyacaktır. Romanya Hariciye Nazır: Gafen- ko Romanyaya dönmek üzere pazar- tesi günü Dacia vapuriyle Pire'den hareket edecektir. Gafenko — Istanbuldan geçerken İrum patriğini ziyaret edecektir. BD. Alman erkânıharbiyesi, hükümete, bir harbe baş- lamadan evvel Çekoslovakyanın tamamen Al. manyaya ilhakını ve her ne bahasına olursa ol- sun Yugoslavya ve İspanya ile birer askeri itti- etmiştir. » Sofya ve Belgrad sefirlerine bu memleketlere bazı ekonomik meseleleri, bilhassa ham madde meselesini konuşmak üzere Almanyanın beynelmilel bir konferans akdine tarafdar olduğu kanaati verilecektir. ranstan evvel demokrasilerin Alman ve İtalyan me talibatından bazılarını peşinen kabul etmeleri şarttır. Bu meyanda Almanya ve İtalya hayati saha hudutla- rını kendileri tayin ve tahdit diplomasisinin bugünkü hedefi, sulh cephesinin ta- mamlanmasına mâni olmak, koridor ve Danzig mese- Yalnız konfe- edeceklerdir. Alman lesini de sulhen halletmektir. İherhangi id İmüracant edecek. Bir de tam radyo makinesini istlap edecek şekilde A. Şükrü Saracoğlu ile yaptığı konuş- | ELEK Denecek Şeyler Yazan: B. FELEK Arna güzel teçhiz edilmiş bir radyo istasyonumuz ol. masına rağmen milletlerin dünyaya ve kendi yurduna karşı açılmış ağzı olan radyo hakkında denecek bir hayli söz ve istenecek bir takım di. leklerimiz vardır. Bir kere, herşeyden evvel bilmeli- ki radyo © sahiplerinden alınan senelik on lira ücret fazladır, paha- kdır ve açıkçası nisbetsizdir. Bir ta- raftan bükümte halka 20 — 30 lira- ya ucuz radyo satmanın yolumu a- rarken her sene bir radyonun yarsst veya üçte biri nisbetinde vergi al. mak, radyonun taammümüne karşı en müessir bir engeldir. Vaktiyle radyo işleri şirket halin- de iken kâr olsun ve şirketin dalmi masrafları kapansın diye konmuş ve şimdi de aynen muhafaza edilmiş 0- lan bu paranın tâmamen lâğvi, ve sebeplerle buna im- kân olmazsa senede bir iki liradan fazla olmaması lâzımdır. Unutmamalı ki; Hükümet radyo vasıtasiyle yaptığı neşriyatın bir kısmını abonenin parasına mukabil dinletmek şöyle dursun umumi âlet- lerle mutlaka halka işittirmek iste. mektedir, İş öyle olunca, dinleyici. lerden para almak ta maksatla ta- ban tabana tezat teşkil etmez mi? Sonra; radyosu bozulmuş veya is. timalden sakıt olmuş olanlara da cidden garip, güç bir takım külfetler yükletilmektedir. Meselâ şahsen benim bir radyom ver ki eskidi, lâmbaları bozuldu. Yerine bir yenisini aldım. Eskiyi şöy. * le bir kenara koymak ve bulursam birine satmak istiyorum, Bu müm- © kün değil, Çünkü böyle kullanılmı. yacak radyosu olanlar hir istida ile en yakın posta telgraf merkezine İmerikan bezinden bir torba dikecek; İşine göre 15 — 20 kilo çeken rad- yoyu omuzuna vuracak, gidecek postaneye, Orada lâmbalarını çıka. Tıp cihazı torbaya koyacaklar ve ts. İtünü iplerle bağlayıp resmi mühtir- İle ve balmumu ile mühürliyecekler. /Siz de âk izi bu halde evinize ge. İireceksiniz, Bu doğru mudur? Ben o âleti sat. mak istersem ne olacak? Ona da ce- vap veriyorlar. — Postaneye getirin! Müşteriyi de Bu kabili tatbik şey midir? Hem neden bu derece takyidat? Yani bir radyo makinesinin ölümü insanm ölümünden güç. İnsan ölür. Elbette onu bir kaldıracak bulunur. alıp postanede mühürletmezseniz si. zi teeziye ediyorlar, Bilmiyorum hal. kı böyle külfetlere sokmanın faydası ve mantığı var mıdır? Eğer senelik ücret kalkarsa bütün bu kütfetlere de lüzum kalmaz. Sonra iki ine girmiş olan telsiz kanunu eden sanayi parazitleriyle mücadele lecektir. Bu komisyon teşkil edildi mi bilmiyorum, Fakat muhakkak bi. liyorum ki; postaneler izaç eden sanayi paraziilerine karşı caatları Nafia Vekâletine gönder. mekle iktifa etmektedir. Bu da radyo işinin bellibaşlı ek. sikliklerinden biridir. Daha sonra, Türkiyenin en büyük şehri olması itibariyle İstanbula be- hemehal bir radyo istasyonu wi dır. Ankara radyosu bir propaganda | vasıtası ve hükümet merkezinin Mi. umlu bir cihazıdır. Lâkin İstanbul © gibi, spor ve güzel sanatları itibarile memleketin en kesif hareket merke. ması bir eksikliktir ve İstanbul din. leyicileri her fırsatta bize müracaat i ederek bir radyo merkezi istemek” tedirler, ni Kaldı ki; Ankara radyosunun da meselâ tiyatro ve eğlence kısmı ma. alesef matlüha kâfi olmaktan uzak. tr. Zaten 800 bin kilometre mürab. (Lâtfen sayfayı çeviriniz) Radyo Bahsinde birlikte alın. Burada tecrübe edelim. ik. U Halbuki radyo âleti öldü mü eesedini © veği senedenberi meriyet o mücibince radyo dinleyicilerini izaç etmek üzere bir komisyon teşkil edi. böyle halkı hiç bir tedbir alamamakta ve müra. zi olan yerde radyo istasyonu olma. ğ 7