29 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

29 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

e PENCEREMDEN Maarif Şürası Yazan: M. Turhan TAN arif Şürası için yapılmakla olan hazırlıkların o tamamlan. yirmi gün sonra bu mühim “toplantıya iştirak edecek zevatın sö çildiğini Ankara muhabirimizin bir telgrafından öğrendik, günün yük. sek mevzularından birine taallük et. tiği için, bu haberi lâyık olduğu iti. na ile telâkki edip mufassal surette gazetemizle neşrettik, Hayata muallim olarak girmiş ve ömrümün en büyük zevkini mual. lmlikte duymuş bir adam olduğum için, maarif haberlerine candan alâ- ka gösteririm, Maarif Şürasmın a- - çılmasını da (yine bu münasebetle merak ede ede, belki heyecan duya duya bekliyorum. Çünkü okuma ve okutma meselesi bugün her ferdi il. gilendiren bir mevzu olmuştur. İçin. de çocuk neşesi gülümsiyen tek bir © ev yoktur ki, mekteplerimizin duru- mu, terbiye sistemlerimizin mahiye. ti, öğretmenlerimizin halü şam, ki. taplarımızın kıymeti, mektepten mek tebe yükselme usullerinin kolaylığı veya güçlüğü, mekteple aile ocağı| arasındaki münasebetlerin ahenksiz. liği veya ahenktarlığı o evde su gibi, ekmek gibi hayati bir madde halin- de tefekkür, tahlil ve münakaşa mev zuu olmasın. © Maarif işleri hakkında gösterilen bu umumi alâka, tenevvür seviyesi. “nin yükseldiğini, halkımızın okur yazarlığı, İerecesindeki yük. sekliği artık mülli şerefle ilgili ni- metlerden ve kıymetlerden telâkki ettiğini göstermek hakımından çok hayır bir halettir. Fakat itiraf et.| meliyiz ki, halkın o maarif meselesi | üzerindeki düşlinceleri ve ev ev yü. rütülen mülâhazalar, münakaşalar tamamiyle neşeli bir hava ve tama. miyle şen hir eda taşımıyor. Onların içinde endişe, hattâ ıztırap ifade e- > den mevzular da vardır, Meselâ alt- miş, yetmiş mevcutlu dershanelere | düşmek talisizliğinie uğramış geceki | > ların kendileri ve velileri kanaat — motlarındaki isabetsizlikten şikâyet. Et TN o , Bütün bir ders yılı icinde bir ke- Eğlence Yerlerinin | Sınıfları Her Sınıf İçin Bir Fiyat Formülü Tesbit Edilecek Belediye Iktisat müdürlüğü, yazi- no, lokanta, birahane ve saire gibi halkın devam ettiği eğlence milesse. selerinde tatbik edilecek tarifelerin tesbitinde esas olacak tetkiklerin bir an evvel ikmal edilip merkeze gün- derilmesini kazalardan istemiştir. Bu tetkiklerle ayrıca belediye müfettiş- leri de meşgul olmaktadır. Kazalar, bu tetkikleri yaparlarken bu gibi mü esseseleri üç sınıfa ayırmaktadırlar. Yalnız Beyoğlu semtinde, bu üç sınıf haricinde olmak üzere fevkalâde bir sinif ta tesbit edilecektir. Bu sınıflar, hakkındaki tetkikler bu hafta sonu- na kadar ilemal edilerek merkeze gön | derilecektir, Bu tetkiklere istinaden ber sınıfa mahsus olmak üzeve hazırlanacak for mül daimi encümene sevkedilecektir. Encümenin bu hususla vereceği ka- rar üzerine formül kaymakamlıkla- ra gönderilecektir. Alâkadar müesseseler kaymakam- liklara müracaaflö tarifelerini tasdik ettireceklerdir. Bunun için de kısa bir mühlet verilecektir. göre; * Büyükadadaki binek arabaları için hazırlanan tarife dün belediye daimi encümeninde tasdik edilmiştir. Yeni tarife ile araba fiyatlarında yüzde 40 nisbetinde bir tenzilât yapılmıştır. o Edirnekapı ile Cihangir arasında işliyecek olan 15 ötobüs için hazırla- nan tarife tasdik edilmek üzere bes lediye daimi ençümenine verilmiştir. Yenimahalle ile Tsksim arasında © ye bile derse kaldırılmamış, fakat © kanaat notile sözlüye bırakıldıktan sonra, ikmale sevkedilmiş çocukla. — Fin sayısı yüzleri aşmaktadır. © Kitaplarm — vaktinde yetiştiri. lememek gibi anane halini alan sa- “katlıklar bir yana bırakılsa bile — — bugünün hakiki ihtiyaclariyle müte. ip kıymette olmadığım söyliyen. çoktur. Hele uluorta meydana a- ın ıstılahlarla ilgili kitapları mu ler dahi anlamadıkları için ri. xiye ve tabiiye derslerinden tale. enin temin ettiği fayda hemen he. n sıfırla ifade olanadak, bir dere. 'cededir. —- Çocuk babalarmı, analarını şikâ- yete sevkeden maarif vaziyetlerin. den biri de, evvelce ahlâk namı ol. toplanan içtimai vecibe ve fa. lerin telkininde hissolunan gev- diktir. Çocuklar vatan ve millet elimelerini heyecanla telâffuz et- eyi o muhakkak ki, öğreniyorlar. ikin vatanın ve milletin ne gibi fa. e dayanarak © yükseleceğini a hayli geç kalıyorlar. Ta- ebeyle öğretmenler arasında üç beş yılda bir olsun tekevvln eden nahoş hâdiselerin biraz da ahlâki telkinle. — rin kuvvetsizliğinden ileri geldiğine he mi var? © — Mekteplerde müfredat programla. rını tatbik etmek ve talebeye bir çok şeyler öğretmek kadar mühim olan bir şey de “Okuma zevki,, aşılamak tır, Talebe mektepten çıkarken cep- lerinde hir şahadetüame | bulundur. © makla kalmamalı, ruhlarmda okuma aşkı bulunduğu halde o irfan yuva. işliyen otobüslere, yaz münasebetile 15 otobüs daha ilâve edilmesine ka- zar verilmiştir. oi muhtelif deriler ve meşin, bıçaklar, 7 zeytinyağları ve sabunlar, mozayık |$ Şin süçluların isimlerini meş - taşlar ve döşeme taşları, .muhtejit|$ retmiyoruz. Deniz yolları müdürlüğüne nakle- dilen Uşküidar tramvayları müdürü İbrahim Kemalin yerine Manyasi za. de Feridun tayin edilmistir. iii gri Fıratta Bir Ceset Bulundu Petürge (TAN) — Keferdiz nahi- yesinin iki kilometre uzağında, Fi rat nehri kenarında, otuz yaşların- da bir erkek cesedi bulunmuştur. Fevkalâde yıpranmış olduğu için, hüviyeti tesbit edilemiyen bu cese-! din, geçenlerde (o Baskülün Gemici | köyünde batan kayık yolcularından olduğu tahmin ediliyor. ————ğ— ler de Maarif Vekâletine aylık ve hizmet itibariyle bağlı vatandaşlar. dır, Bunların arasında devlet ve he. le maarif sandığından maaş ve üc“ ret almiyan bir kaç ta halk mümes- sili bulunsaydı, verilecek kararlara halkın göstereceği" alâka daha sami. | mize gelmiş ve Vi mi olurdu sanıyorum. İtar. S-.U AL S — Eski barem kanununun beğenilmeyip yenisinin yapılma - sından maksat nedir? G— Eski kanunda görülen ge- sından ayrılmalıdır, Yine mektepler © boyuna memur yetiştiren birer mü. — essese olmaktan mutlaka kurtulma- hdir, Çünkü bu yurt şimdiki kadar memuru bile güç taşır. Şu halde bir Maarif Şürasına ne kadar muhtaç olduğumuzu söylemek zajttir. Kanun böyle bir Şüranın muayyen zamanlarda açılmasını em. retmemiş olsaydı bile Maarif Vekâ. etinin onu yoktan var etmesi icap ederdi. Fakat şüraya — üza bakı. mından — verilen simada biraz de- Bişiklik lâzım. Çünkü bu sima tama- miyle memur çehresi olup mütehas- ws diye seçilen muhterem şahsiyet- dikleri tashih ve tâdil ederek mü. tekâmil bir kanun vücüde getiril. imesl endişesinin bunda âmil oldu. ğü, bütçe encümeni reis vekili Faik Baysalın Meclisteki beyanatından anlaşılmaktadır. dir? C — Resmi bir listeye göre Gümrük ve İnhisarlar (o Vekâleti teşkilâtında ellişer lira ücretli 423, altmışar lira ücretli 600, yetmişer lira ücretli 369, seksener lira üc « retli 512, doksanar lira alan 465, yüzer lira alan 325, yüz yirmi be - alan 345, yüz ellişer lira şına seksen lira kadar bir şey düş- alan 171, yüz yetmiş beşer lira 2 S — Memurlar için o bütçeye mevzu umum 'tahsisata göre, be « her memura düşen aylik miktarı » nın vasatisi ne oluyor acaba? C — Bu tahsisat her memura seyyanen verilmek lâzımgelse- as keri mensubin hariç - memur ba. Şer Jiri Gini sözle. e HİLİ HA TAN ," Iddiamız Tahakkuk Etti Ekmeğin buğday fiyatına satılma- sı mümkün olduğuna dair neşriyatı mız üzerine belediye, şehrin ekmek işini esaslı surette ıslah etmek husu. sundaki faaliyetini artırmıştır. lik iş olmak üzere kimyager Nurettin Mün- şi tarafından hazırlanan ve ekmeğin buğday fiyatına satılabileceğini isbat eden rapor araştırılmıştır. Nurettin Münşinin evvelce bu husus hakkın- da hazırladığı raporlar yüksek ma - kamlara takdim edilmiştir. Bundan başka belediye dün, Ziraât Vekâletine bağlı Yeşi! tohum islah istasyonu müdürü Mirza Gökgül #le Istanbul, Beyoğlu ve Ka. dıköy kız sanat ensttüleri pastacılık muallimi Esat İreni belediyeye davet ederek ekmek işinin ıslahı hakkında fikirlerini sormuştur. Esat Iren, Maarif Vekâleti nami- na dört sene ekmekçilik tahsil etmiş ve Brüksel ekmekçilik enstitüsünü birincilikle ikmal etmiştir. Memleke- tin bu mevzu üzerinde yegâne otori- ter bir şahsiyetidir. Bu zatın dün belediye iktisat mü. dürü Saffet Sezene verdiği her ne vakit olursa olsun, iktisat o müdürli Hatay Mahsulleri e i Yerli Mallar Sergisinde Teşhir Edilecek Hatay tüccarlarının yerli mallar vergisine iştirak için haztrliklerin Baz ladıkları Antakya ticaret odası tara gin: * fından Sanayi birliğine e Hatay bu seneki sergiye zengin nü. muneler gönderecektir. Gönderilecek eşya ve nümunsler arasında ipek ma- mulât, pamuklu ve yünlü dokumalar, kuru sebzeler, hububat, muhtelif top rak mabsulâtı, tütün, pamuk, katran, zift, kemik mamulât, taraklar, nar kabuğu, ceviz, çam, meşe keresteleri, alçı ve krom madenleri vardir. e Bir Çocuk Boğuldu Bilecik (TAN) — Vezirhan Istas- yonunda demiryollarına ait fitlanlık» ta çalışan Mustafanın kızı 1 yaşında Sevim fidanlıktaki havuza düşte boğulmuştur. Hâdisenin, Sevimin an- nesi Hanifenin dikkatsizliği yüzün. | bir başku vapura uktarma edecekler. den vuku bulduğu tesbit edilmiş, ta- | dir. kibata başlanmıştır. ——— Yeni Trabzon Valisi “Trabzon (TAN) — Yeni vali Oş-|nü Istanbul limanından kalkacak man Sabri, Ankara vapuru ile şehri- | Romanya bandıralı bir vapurls doğ- azilesine bee SORUNUZ, mektedir. Yüzde yirmi beşi vergi olarak çıkarılırsa memurların va- sati maaşı ay'da altmış lirays geli. yor demektir. S — İnhisarlarda ne kadar me. mur vardır ve bunların maaşları söylenildiği derecede yüksek mi - izahalâ borsada satılan buğday fiyatına bir kuruş zammedilmek suretile ekmek fiyatını tesbit etmek mümkündür. Esat Iren, bu mevzu üzerinde bir ra- por haz'rlıyacaktır. Belediye iktısat müdürlüğü, Yeşil- köy tobum istasyonu müdürü Mirza Gökgülden de izahat alerıştır. Mirza Gökgül, bu mevzu hakkm- da verdiği izahat esnasında şu nokta. lar üzerinde durmuştur: “— Bu mevzu hakkında, mücsso- semiz iâboratuvar şefi Saffet bir ra- por hazırlamış bulunmaktadır, Bu ar- kadaşımı sizinle temas ettireyim. on. dan en İtimada şayan rakamlar ala- bilirsiniz. Bundan başka müessese- mizde randiman ölçülerine ve ekmek nümunelerine alt en modern öletler vardır. Bütüp alâkadarların huzu - Tunda ekmek nümunesi hazırlıyabili. riz. Bu dakik âletlerle, ekmek Hali” tasına “giren su, tuz, maya miktarları herkesin gözü önünde . konulmakta ve yine ekmek herkesin önünde hazırlanmaktadır. Bu ameliyeleri gö- rüp te ortaya konulan kiymetlere i- nanmamak münkün değildir. Istedi. öhiz vakit bu. ameliyeleri yapabili- Kesaensaaaeasaesasesereeresez öy m Bir İT Mühim Bir Tapu Sahtekârlığı Müddeiumumilik epeyden - beri mühim bir tapo sahtekâr - lığı tahkikatı ile meşgul bulu. nuyordu. Tahkikat son-safhası - na gelmiştir. Ayginler sahte ta. pedanul kul etmes miti ve değer- leri mühim bir yekün tutan em- lâki kendi pamlarına teseil et. tirmişler ve satmışlardır. | Bugünlerde bazı | tevkifat yapılacağı tahmin edilmekle - dir. Tahkikadı işkâl etmemek i - Ti Arnavutluk Kralı Yarın Gidiyor Şehrimizde bulunan eski Arnavut luk kralı Zogola maiyeti şehrimizden ayrılmakta ve Marsilyaya gitmekte rik dirler. Kralın 14 kişilik maiyeti bu akşam Sovyet Bandıralı Izvanetya vapurile Pireye gidecekler, oradan Yunanistan hükümeti Kral Zog i- le kraliçe Jeraldine vize vermemiş tir. Bunun için kralla kra'içe cuma gü ruca Mısıra gidecek, oradan da ak- tarma suretile Marsilyaya geçecektir CEVAP VERELİM RM lan 07, iki yüzer bira alan 65, iki yüz yirmi beşer lira alan 29, iki yüz ellişer alan 24, iki yüz yet - miş beşer lira alan 52, üçer yüz lira alan 22, üçyüz yetmiş beşer lira a. lan 14 ve dört yüzer lira alan 3 me mur vardır. . S — Orta okul mezunuyum, ye dek subay olabilir miyim? C — Hayır, olamazsınız, . 8 — Şarkın ses kraliçesi Üm « mügülsüm nerededir. Radyoda o- 'kuduğu zamanlar malâm mudur? C — Ümmügülsüm Miserdadır. Mısır radyosunda okuduğu zaman. lar programla ilân edilir. Diğer Ekmeğin Buğday Fiyatına Satılabileceği Anlaşılıyor riz. Bir de sizin bir ikinci ekmök me- seleniz vardı. Bu ekmek hakkında da size en güzel nümuneyi verebiliriz. Bu mütehassıslardan alınan izahat üzerine bugün belediye iktisat mü- dürlüğünde büyük bir toplantı yapı. lacaktır. Bu toplantıya, Belçikada ek- İ mekçilik tahsil etmiş olan Esat Tren ile Yeşilköy tohum istasyonu lâbora- tuvar. şefi Saffet, iktisat müşavere heyeti azaları ve Ekmekçiler cemiye- ti mümessilleri iştirak edecektir. Diğer taraftan piyasadan temin o. lunduğuna göre, ofisin değirmencile- re verdiği buğday halitası çok güzel ekmek yapmıya elverişlidir. Halita, yumuşak olarak biri beyaz, ikisi kı- zılca, biri sert buğdaydan mürekkep- tir. Bazı değirmencilerin bu randı. manlı halitanın işinden beyaz buğ- davr çıkararak bu buğdayı ekstra eks tra unlara karıştırmaktadırlar, Ek- meklerin İstenilen evsafta çıkarıla- maması bundan ileri gelmektedir. o Bir İtalvan firması, dün belediye iktisat müdürlüğüne müracaat ede- rek yapilmak istenilen ekmek fabri- kalarma ait şartnameleri istemiştir. Amerikalı Bir Heyet Muhtelif Şehirlerimizin Filimlerini Alacak Amerikalı Thaw heyeti seferiyesi ağüsineta mamleketimia ” sateralerir Bu heyet Avrupa ve Asyanın bazı BüntekâlatıMda'künüret firaler ka- zrlamak için uzun bir seyahat yap. İ maktadır. Paristen başlıyarak (Hindistanda nihayet bulacak bu seyahat esnasın- da, memleketimize de uğrıyacak o- Jap Thaw heyeti, Istanbul, Yalova, Bursa, M. Kemalpaşa, Balıkesir, Ed- remit, Ayvalık, Bergama, Manisa, Beypszarı, Ankara, Kirsehir, Kayse- ri, Niğde, Ulukışla, Adaneyt ziyaret edecek ve bu şehirlerimizdeki asari atikalarla o şehrin yetiştirdiği mah- sul ve yerli sanat işleri ve diğer alâ- kadar mevzular üzerinde mühim film ler alacaktır. ad me Belediye Muhasebe Kursu Belediye muhasebe müdürlüğünün muhasebe memurları için açmıya ka- rar verdiği kurs bir temmuzdan İti- bâren faaliyete geçecektir. Ilk kursa "10 memur iştirak edecektir. Kurslarda şehir meclisi azasından bir zatla belediye muhasebecisi, mu- hasebe müdür muavinleri ve defter- darlıktan tayin edilecek iki zat ta- rafından ders verilecektir. Günlük işlerin aksamaması için haftada yal- nız iki ders yapılacaktır. CEVAP radyolarda dinlenilenler Ümmü - gülsümün plâklarıdır. * S — Üniversitenin Tisan kurs. larına nasıl girilebilir, tahsil kay « di var mıdır, kurslar hangi saat - lerdedir. C — Üniversitenin lisan kurs. Yarı haftada üç gün saat ondan on ikiye kadardır. Tahsil kaydi yok - tur, her isteyen kurstan İstifade e. debilir. Ancak bu kursları takip e. debilecek kadar Tisan bilgisi ol. ması icabetmektedir. Hiç lisan bil. meyenler bu kurslardan istifade edememektedirler. Izmir, Bilecik, Eskişehir, Sivrihisar, | LER Münakalât Vekilinin . Tetkikleri İngiltereye Ismarlanacak 11 Vapurun Şartnamesi Hazırlandı Muhabere ve Münakale Vekili Ali Çetinkaya, dün sabah merkez liman reisliğindeki hususi dairesinde bir müddet meşgul olduktan sonra, İlman reisliği motörü ile Haliç fabrika ve havuzlarına gitmiş, tetkikatta bulun- muştur. Fabrika ve havuzların daha mütekâmil bir hale ifrağı için izahat aldıktan sonra tekrar liman reisliği- ne avdet eylemiştir. Sabahleyin de Şişlide yeni yapılan telefon santralın! gezen Ali Çetinka- ya, orada Istanbul telefon idaresi müdürü Niyazi târafından verilen i. zahatı dinlemiş ve bugünün ihtiya- cm tatmin için icap eden işlerin bir an evvel Şapılması için direktifler vermiştir. : Oğleden sonra tekrar Merkez liman relsliğine giden Muhabere ve Müna- kale Vekili, geç vakte kadar orada meşgul olmuştur. Denizbank tarafından evvelce Al- maenyaya sipariş edilen vapurlarımızı yapan fabrikanın mütehassısları ile devlet deniz yolları mühendisleri ve vekâlet deniz münakale dairesi reisi Ayet Altuğ, devlet deniz yolları u. mum müdürü İbrahim Kemal Baybo- ra ve diğer zevat, dün olduğu gibi, bugün de Merkez liman reisliğindeki salonda toplüarak meşailerine de vam etmişlerdir. Öğleye kadir de- bere ve Münakale Vekili Ali Çetin- İ kayaya arzolunmuştur. İngiltereye sipariş edilecek olan ye- hi on bir vapurun şartnsmeleri de hazırlanmaktadır. . Devlet deniz yolları ve devlet - mani İşleri umum müdürlükleri kad. rolarının bugün alâkadarlara tebliğ olunacağı zannedilmektedir. Alâka- darlar bâzı gazetelerin.açıkta kalâ - cak memurların miktarı Üzerinde yaz dıkları yazıların tahminlerden ibaret olduğunu ve kati mahiyeti olmadığı ni söylemektedirler. Borda Şiddetli Kuraklık Var Bor (TAN) — Iki üç aydanberi ka- sabamıza ve havalisine yağmur yağ. madığı için hayvanat iyi beslenile - memekte, ot sikıntısı çekilmektedir. Bugünlerde yağmur yağmazsa, mah- sulün çök kıt olacağından korkulmak- tadır. Piyasaya az buğday gelmektedir. Yumuşak buğdayın kilosu altı kuru. şu geçmiştir. 29 Haziran 1939 PERŞEMBE Gün 40 Hızır: 58 Rumi: 1499 Cem. evvel: 12 Haziran: 18 İzindi: 16.18 — Akşam: Yatsı: 2148 — İmshk: Hava Vaziyeti Yeşilköy Meteoroloji istasyonundan #“ nan malümata göre, yurtia heva TroX” yada çok bulutlü ve mevzii yağışlı, Akd#” niz kıyıları ve Cenüp Doğusu bölgeleri de açık, diğer bölgelerde meri tutlu geçmiş, rüzgürler Eğe ve Akder kıyılarında Garbi, diğer bölgelerde göral istikamelten orta küyvetle, Karadenii Garp kısımları ile Terzya bölgesinde Yetlice ermiştir. . Dün İstanbulda hâya sz bulutu #*© miş, rüzgür Şimali Şarklden 4 — 8 re hizla esmiştir. Sast 14 te hüva hear inn mllitar fi, Sükunet en YÖ 297 ve en düşük 18,0 santigrat olarak kaydedilmiştir. 4 k