22 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

22 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

az V "Şilede Yeni Bir Gün,. Si i TBaşı 5 inefde) üstünde bir kaç kara kaplı kitap var» de y — Acaba köylü na okuyor? - “ Dedim. Odayı karıştırdığımı san. masin, diye ayaklarımın ucüna ba. sarak konsola doğru yürüdüm; kara kaplı kitapları açarak birer birer Afrika vahsileri, 3 — Mehmedin hayatı, 4 — (Amme) tercümesi: Not ettiğim kâğıt parçasını yolda düşürmüşüm. Daha bunlara benzer iki üç cilt kitap vardı. Bu, dedim, okuyan bir ev.. Güzel. Hem de kitaha saygı sayan insanlar olacak ki, onları ciltletmişler; bir masa üstüne koymuşlar... Demek, köylü okuyor!., Ama, ne okuyor?.. Hani bu kitapların içinde yeni Türkiye? Hani yeni hayat? Hani inkılâp? Hani, köylünün ruhunu de. diştirecek, onu bir inkılip köylüsü gibi yetiştirecek, ona bizi üğretecek eser? Roman, hikâye, şiir, her ney- se?. Oradan halkevine gittik. Burası heniz kurulmuş bir bina. Temsil şubesinin başkanı olan terbiyeli bir genç bize konser, konferans, temsil salonunu, orkestra âletlerini göster. di. Evin önümüzdeki yıl başlıyacak olan programiza dair bilgiler verdi. Binayı gezdik. Daha düzelmemiş, küçük bir iki dolap kitabı olan kil. tüphaneyi gezdik. Sordum! Rb © — Okuyorlar mı? Okuma arzula. rı var mı? f Genç çocuk cevap verdi: — Çok severler, okurlar, — Daha ziyade ne okurlar? — (Aşki) romanlara bayılırlar. Yine düşündüm; evet köylü oku. yor; okumaktan zevk alıyor, lâkin kitap yok. Ne okuyacağını bilmiyor. Ona kitap yetiştirmeli; onun ruhu. nu, kafasını yaratacak biziz, Hal. kevlerinin yapacağı en hayırlı iş; onun bu kabiliyetlerini açmıya vası- ta olabilmesidir. Halkevi, Şilenin engin ufuklarına açılmış güzel bir bina.. Sakin bah. çelerin üstünde, geniş farasiyle, ya. nında banyosiyle bir misafir yatak “woddsı bile var, Sorduğumuz her şeye büyük bir « nezaketle cevap veren gence teşek. kür ederek, oradan ayrıldık. Akşam yemeği yine plâjda yendi. Yedi buçukta hareket! Hazır olun! Dediler. “Şiledenizine veda... Gazinonun önündeki toprak tarasa çıktık, © 4 Göklerin mavi etekleri, bir altın külçeye takılmış, kızıl sulara doğru iniyor... -—. Kıyıda; denizden, kumdan bir tür. lü ayrılamıyanların esmer siloetleri.. Sağda, teddimizden kalına kale harabeleri üstünde bir kaç kanat gölgesi... Ay yok? Karanlıkta tarlaların, ormanların dünyasını seçmeğe uğra. şarak ilerliyoruz. i Ağaç altlarında, yıldızların ışıkla. rına bürünerek çok garip, çok hazin hayaletler şekline giren hir kaç köy- Sağda, solda, otobüsün fenerlerile aydınlanarak birer kalb yarığı gihi insana ürperti veren yıkık, dökük çatılar... Yol kenarlarına tünemiş odun, kö. mür arabaları, mandalar, insanla; Arkadaşlar ikide bir haykırıyor. — İşte, Şile yolları! ——— Bir Garip Hesap! e (Başı 3 üncüde) gibi mukaddesatı işe karıştırmadan anlatabilenin elini öpeceğim. Alt tarafta iki buçuk © Diralık ta pul, Bu da garip değil mi? Bana kar. şı taahhüt yapan şirket, pul parasını benden alıyor. , Damga resmi, Türkiyede riyazi - yatı âliyeden de üstün bir bahistir. Onu bizim gibi basit fikirli, tahsili az kimselerin kavramasına oo imkân yoktur. Onun için bu bapta fazla söz söylemeyi zait görüyorum. İşte sevgili okuyucular ve sâyın si. gortacılarımız: Ben riyaziyeden iyi imtihan ge- çirmiş ve hesabını bilir diye tanın - mış bir adam olduğum halde şu elim- deki sigorta hesabının içinden çika - miyorum. Çıkamadıkça da bazı eski binaların alnında asılmış, tozlu Ya. hâfız levhalarına imrenip durüyo , rum. Siz me dersiniz? Almanya Asla Vazgeçmiyor (Başı, 1 incide) kumandanının . ağzı ile son sözünü söylemiştir.,, Danzigde Alman hazırlığı Bugünkü Paris gazeteleri, Danzig meselesi ile meşgul olmaktadır. Blum, Berlinden Journal gazetesine şunları yazıyor: “Askeri hazırlıkların geçen Eylül dekinden çok daha fazla olduğunu bildiren bir çok haberler verilmek- tedir. Danzig'de bile, şehir bazı- sı Danzigli fakat diğerleri Almanya. dan gelmiş askerle doludur, Dan- zigie 4 bin resmi polis memuru var- dır, Buna Helmwehr'e mensup bin- lerce kişinin ilâvesi lâzımdır. Bün- Jar için kışlalar yapılmaktı ve mek- teplere el konmaktadır. Şehir as- keri işgal altında addedilebilir., Berlinden Figaro gazetesine bildi- riliyor: p “Dün Berlirde Führenin Berchtes gadende Darizig Nazi Şefi Förster ile Yaptığı mülâkat esnasında mühim kararlar verdiği bildirilmiştir. Bu- günlerde hiç bir kuvvet hareketi mutasavver olmadığı anlaşılıyor. Bu ayın sonunda Danzigte bütün Nazi şeflerinin bir konferans halin- de toplanacakları öğrenilmiştir. Top- lantı Hersalberg'de yapılacaktır.,, : * Varşova, 21 (A.A) — Gerek Po- lonya makamatı, gerek TDanzig ma- Sağlık Teşkilâtımızda Yeni Tayin Ankara, (TAN) — Sıhhat Vekdleti teş- kilâtı arasında mühim mikyusta tayin ve nakiller yapılmıştır. Tayinleri &ynen bil- diriyarum: Cerrahpaşa hastanesi rönigen asiktanı Hüseyin Sarıhan Diyarbakır nümüne has- tanesi rühtgen mütehassıslığına, Balikesir sıtma mücadele reisi Şevket Ankara sıt- en niçenielemi epelilime Ankara Min mtiesdelo “erer re ey etyan sıtma mücadelesi reisliğine, Bursa sıtma mücadelesi reisliğine, Konya sıtma müca- mücadele laboratuvar şefi Fuat İçel sıtma dele tabibi Nuri Gürel Bahkesir sıtma mü cadelesi Mbaratuvar şefliğine, Samsun #t- ma mücadele tebibi Selim Haskel Kayseri sıtma mücadelesi lâboratuvar © şefliğine, Manisa sıtma mücadele tabibi Osman Hey ri Orhon Manlsa sıtma mücndelesi lâbo - zatuvar şefliğine, Sarıyer belediye tabibi Baht Oskay Ankara iimüne hastanesi 9- peratör muavinliğine naklen, eski sıhhat, müfettişlerinden Rifat Cafer Sidal ikinci snf sıhhat ve İ, AL. müfettişliğine, Keşan hastanesi eski operatörü Cemil Özgür Ke- şan hususi idare hastanesi eperalörlüğüne, tıp telebe yurdu 937 senesi mezunlarından Bedri Noyan Ankaru nümune — Büstanesi kulak asistanlığına, Kemerburgaz dispan- ser tabibi Fethullah Beyoğlu © Belediye tabipliğine, açıktan mütekait tabip Agâh Sağun Samandıra dispanseri (tabipliğine, açıktarı diş tabibi Baha Haydarpaşa em - razı sâriye hastanesi diş tabipliğine, İzmir merrleket hastanesi operatörü Nuri Arkan Antalya memleket hastanesi operatörlü - üne, Konya memleket haslanesi aperatd- rü Akil Atkam İzmir memleket hastanesi operatörlüğüne, Niğde memleket bartanesi baştabip ve operatörü Ferit Eğilmez Ken» ya memleket hastanesi © operstörlüğüne, Yozgat memleket hasisnesi operatörü Huy- ri Kağan İnebolu memlekel hastanesi 0- peratörlüğüne, Antalya memleket hasta - nesi operatörü Rauf Tekin Niğde mewle- ket hastanesi operatörlüğüne, Silrt mem - leket bustanesi eski operatörü o Mümtaz Kapıdağ Yozgat memleket hastanesi 0pe- retörlüğüne, Kütahya mernlekel hastanesi İbaştabip ve dahiliye mütehassısı Sait Kes- kin Denizli memleket hastanesi dahiliye mütehassslığını, Kayseri memleket hasta» mesi eski dahiliye müthassısı Sadettin Ak- koç Kayseri memleket hestaneki dahiliye mütehasaıstığına, İzmir memlekef | hasta nesi asabiye mütehassisı İsmail Ziya Tire- gül Erzurum mümune htstenesi seabiye msütebassıslığına, İstanbul emrazı © akliye hastanesi müteğassısı Kemal Ozman İz - mir memleket hastanesi asabiye mâtehas- saslığına, İstanbul belediyesi muayene ko- misyonu asabiye mütehastısı Emir Nasip İstanbul azliye hastanesi mütehsıslığına, İzmir memleket hastanesi eski © esabiye mütehassımı Nevzat Eşref İstanbul Beledi. yesi muayene komsiyonu östbiye müte hassıslığna, Sıvas nümüne hastanesi başta- bip va operatörü Cevdet İzmir memleket hastanesi baştabipliğine, Çivril eski hükü- met tabibi Hakkı Uyar Soma hükümet tabipliğine, , açıkları çocuk hastalıkls- rı mütehasırı emzi Ulutaş Aydın bele- diyesi muayene evi çöcük rrütehsaselığı- Da, Osmaniye belediye hastanesi eski epo- ratörü Nevzat Balkır Bursa memleket has- #snesl operatör muavinliğine, Çorum de- #ümevi nissiye tmütehtssm Şemsettin San b Kars doğumevi doğum mütehassıslığı - ina, Kara doğumevi . baştabip ve miaaiye mütehassıs Süleyman Kutulp Çorum do- ğumevi baştabip ve nissiye mütehasmslı- Danzigden kamatı, Pestelau hâdisesini eherimi- İ yetsiz göstermektedirler. ğ Salâhiyettar mahafil, Polonya hü kümetinin ancak şimdiki tahkikat- tan sonra harekete geçeceğini ve İlcap eden tedbirleri ittihazda tered- düt etmiyeceğini beyan etmektedir- ler. Dünkü gazetelerde hâdise hakkında hiçbir mütalâa yoktur. General İronside döndü Londra, 21 (Hususi) — İngiltere- nin denizleraşırı kuvvetleri umumi müfettişi General İronside bugün Varsovadan Londraya dönmüştür. İngiliz generali o tayyare ile hare- ketinden evvel mavi üniforma giy- miş olan Polonya müfrezesine Polon ya lisanile bir hitabe irat etmişi Bu müfreze efradı, vaktiyle büy! harpte kendisinin kumandası altın- da muharebe etmiş kimselerdi. İngilterenin OPolonyaya yapacağı mali yardım meselesi halledilmek üzeredir. Anlaşılan Lehistana silâh satın almak için 8 milyon stenlinlik bir kredi açılacak, bunda nbaşka 5 milyonluk bir istikraz da temin edi- lecektir, Fransa hükümeti de Lehis- tana üç milyonluk bir kredi vermek üzeredir. En mühim mesele, istikraz olarak verilecek paranın başka yer- lerde kullanılmasıdır. Fakat bunun da halledileceği anlaşılıyor. ve Nakiller Bina, Silifke memleket hastanesi eski opo- retörü Cemi Şerif Baydar Eyüp Belediye dispansesj tabipiiğine, Kemalpaşa hükü - met tabibi Asım Çeçen Sivrihisir hükü - met tabipliğine, Kemalpaşa belediye tabi- bi Sulâhattin Orhonöz Denizli - Bebadağ İnshiyesi, belediye tabipliğine, açıklar diş İtabibi Cemal Kâmil İstanbul eicliye hasta- İlm aa amd PİPİ YAAF Oğuzalp Müres'stma mücadele. | $i Miboratuvar şefliğine, Ankara belediye kimyahanesi; asistanı Sâmet Olut Kocao- Ni yilâyet kimyagerliğine, Ankuru nümu- Be hartmesi çezacım Bedri Tarlan İzmir memleket hastanesi baş eczacılığına, Kr - izincan memleket hastanesi cezarın İhson Akif Url Ankara nümüne hastanesi ee - zecılığına, Gümüşhane hususi idare ecza. cisi Hakkı Demirağ Erzurum nümune hastanesi eczscılığına, eczacı mektebi 939 esi mezunu Hakkı Kiliç Gümüşhane Kusus! idare eczacılığına namzet olarak, Antalya memleket hastanesi ecasew Razi Derin Edirne memleket hastanesi eczatı- ina, Kaysesi memleket hstanesi eczacı- u Tahsin Yurdasin Antalya memleket has tanesi oezacılığına, Açıktan tnütekalt ec- zası Semi Yüceik İstanbul ekliye hasta- nesi eczacılığına, açıktan mülekait eczacı Ali Polat Haseki hâstanesi eczocılığına ta» yin edilmişlerdir. Erzurumda Sel Tahribat Yaptı (Başı, lincide) diği tesbit olunmuştur. Bu mıntaka- da sular henüz çekilmediğinden ha. sarat miktarının tetkikine devam o- lunmaktadır. Bafranın Alaçam nahiye merkezi hin Gicik köprüsü ile karşı mahalle sine geçen köprüyü su götürmüş ve çayın etrafındaki harmanları sel bos mıştır. Gelek ve Yenice çayından ge- len seylâp, Hebili köyü arâzisini basa rak hayvanatı ve arabaları sürükle- miştir. Samsun merkez kazası ile Çarşam ba ve Bafra kazalarında seylâptan ölenlerin yekünu beş nüfustur, Ta- biatin bu aci darbesine uğrıyan min takâlarda icap eden tedbirler alın- miştir. Çarsamba ve Bafra kaymo. kamları seylâp mıntakalarında ça- lışmaktadırlar. Vali de Çarşambaya gitmiştir. Köylüler hükümetin gös- terdiği büyük “alâka ve yardımdan dolayı müteşekkir ve müteselli ol- maktadırlar, Bugüne kadar Samsun vilâyeti çevresinde bu kadar büyük bir seylâp görülmediği söylenmek. tedir. GE İ Belcikada Mİlli Bavram Brüksel, 21 (A.A.) — Milli bay- İrem münasebetile memleketin her tarafında vatanmerverane terahürler yapılmıştır. Brükselde kralın önünde büyük bir geçit resmi icra edilmiştir. ZA dl TAN İçten Hücum 7 İçten Fetih (Başı 1 inelde) Figaro gazetesinin idare müdürü de vardır. Abetz'in bürosunda çekler, mühim mevkiler işgal eden şahsi. yetlere yazılmış mektupların kopya- ları bulunmuştur. Bunlar arasında daire. müdürleri, mebuslar,. hattâ Nazırlar vardır. Abetz'in diğer altı servisi memle- ket dahilinde çalışan Alman Câsus teşkilâtına aittir, Fransa hükümeti bu teşkilâtı meydana çıkarınca Almanyadan pa- ra alan gazetecileri tevkif etmiş, A. betz Almanyaya kaçmıya mecbur ol- muş, bir çok Alman casusları hudut harici edilmiş, ve Ingiltere de dahil. de tahkikata girişerek bir çok Alman casuslarını memleketten dışarı çi- sarmıştır. Bu münasebetle Paris Soir gaze- tesi de Alman casuslarının Fransada Basil çalıştıklarını gösteren bir seri yanı neşrine başlamıştır ki, okuyu- cularımız bu yazıları TAN da takip etmektedirler. * u hâdisenin bizim için haiz ol duğu ehemmiyet, Alman ca- sus ve propaganda teşkilâtının ya. bancı ülkelerde nasl çalıştığı hak- kında bize sarih bir fikir vermiye hizmet etmesidir. Biliyoruz ki, Nazi Almanya, propagandaya dördüneü harp'silâhı nazarile bakar. Alman- yaya göre propaganda sulh zamanın- da harp etmek demektir, çünkü harp. başlamadan evvel düşmanı içinden vurmak ve icinden fethetmek li- yımdır. Bu maksadı temin eden biri- cik silâh ta propagandadır. Yine biliyoruz ki hariç memleket- lerde bütün Alman sefarethane ve konsoloshaneleri, bütün Alman ata- şe ve tüccarları, ve bütün Alman to- baası Alman Propaganda Nezareti. nin emrinde Almanya hesabına çah. şan birer casus ve birer propagi memurudur. Onlara verilen şudur: — Klüplere gireceksiniz, nü- fuzlu adâmlarla münasebet tesis edeceksiniz, Muharrirleri elde e- © deceksiniz, gazeteleri kazanacak- smız. Ve yerli halk arasında ku laktan kulağa yayılan dedikodu. lar icat edeceksiniz. Ayrıca her yabancı memlekette matbuatla meşgul bir büro vardır. Bu büronun vazifesi de şudur: 1 — Yerli matbuata propaganda mâlzemesi yetiştirmek; 2 — Matbuatı takip ederek neşri- yatı merkeze bildirmek; 3 — Gazete sahip ve muharrirleri ile temas ederek onları Almanya İe- hinde yazı yazmıya sevketmek veya kendilerine verilen Almanya İehin- deki yazıların neşrini temin etmek, bü temas için gazete sahip ve mu- hartirlerini hususi ziyafetlere, çay- lara davet etmek. Bu bürolar, memlekete göre mat- bust orkânını para ile satın almak hakkını da haizdirler. Fransada, Ma. caristanda ve Cenubi Amerikada bu #üretle Almanların lehine çalışan pek çok satılmış yerli gazeteler var- dır. Fransız matbuatı da bu defa ge- zetelerini nasıl satın alındığına yeni bir örnek vermiştir. A Iman istihbarat büroları, para ile satın alamadıkları gazete. leri, ilânla elde etmiye çalışırlar. Her memlekette merkezi bir ilân bürosu vardır. Bu büro Alman tica- rethanelerinin hangi gazetelere ne miktar ilân vereceğini tesbit eder. Güzeteler. ekseriya. Almanya aley- hinde neşriyat yaptıkları takdirde kendilerine ilin verilmiyeceği şek- linde tehdit edilirler. Türkiyede bile Alman istihba- rat teşkilâtnm bütün bu metod. ları tatbik etmiye çalıştığını bin- bir misal vardır. Hergün gazeteler bir çok Alman propaganda malze- mesi almaktadır. - Bazı gazete sa- hip ve muharrirleri hususi ziya- fetlere davet edilmektedir. Bazı gazeteler, Alman O firmalarının ilânlarını keseceği tehdidiyle kor. kutulmak istenmiş, Almanya a- leyhindeki neşriyatında devam e- den TAN gibi bazi gazetelere ise Alman müesseselerinin ilân ver- mesi kati surette menedilmiştir. Binaenaleyh Fransa ve İngiltere- 22.717.939 İngiliz Kredisile Alınacak (Başı 7 incide) ceğini teyit eylemektedir. * Türk - İngiliz iktisadi işbirliği için kiye O muhabiri oOArthur Merton, üç yıllık maadin programının da İ- bunun müdafaa sanayii için kifayet edeceğini, Türkiyenin memleket da- Türk sanayini kalarına işaret ettikten sonra "Bu müesseseler bugünkü sermaye ihli. Avrupaya Gidecek Adliyeciler Ankara, 21 (Ten Muhabirinden).— Adliye Vekâleti isimlerini bildirdi ğim hâkim ve müddelumumlleri *et. kikat için Avrupaya göndermiye ka- rar vermiştir: Balikesir müddelumumi muavini Necmettin, başmüddelumumi mua- vinlerinden Mehmet Ali Sebük. An. kara sulh hâkimlerinden Lütfi Doğ- rutürk, Ankara hâkimlerinden Ham- di, zat işleri başmuavini Sedat Cüm. rah, Bunların tetkik seyahatleri bir se- ne sürecektir. mini Sicilyada Büyük Emlâk ve Arazi Sisterpi “Kaldırıldı Mussolininin Şicilyada büyük em- Jâk ve arazi sisteminin fiilen lâğvına karar vermiş olduğunu yazıyorlar. Şimdiye kadar işletilmemiş olan a- razinin kıymetlendirilmesine imkân verecek on yıllık bir plân yapılmış. ur, Bu iş için icabeden para devlet tarafından tesviye edilecektir. Bu- nunla beraber, hususi müesseseler ve arazi sahipleri sonradan tesbit edile- cek hir nisbet dahilinde bu masrafa iştirak edeceklerdir. Arazi sahipleri Duçe tarafından verilecek kararı tat. bik etmedikleri takdirde, hükümet, bu araziyi istimlâk hakkını muhafa- za edecektir. ld —— Alman hudutlarında Sıkı Sansür Metz, 21 (A.A.) — Fransız ve İn- giliz pullarını taştyan bütün mektup ların Alman — Fransız hududu bo- yundaki Alman şehirlerinde mevcut sansür bürolarına tevdi edilmekte olduğu haber verilmektedir. Sahifeleri arasına mektup sikişti. rilmiş olup olmadığı anlaşılmak üze- re bütün gazetelerde açılmakta. dır. mi Bir Tayyare D iş Beme,2i1 (A.A) — Viyana - Zürih hattında işliyen bir tayyare Constan. ce yakınında yere düşerek parçalan- mıştır. Tayyare İçinde bulunan 6 ki- $i telet olmuştur. Tayyarenin pilotu, Isviçre tayyarecilik âleminin en göz. de şahsiyetlerinden (olan yüzbaşi Walter Ackerman idi. — —— ———— de olduğu gibi, Türkiyede de Alman casus ve propaganda teşkilâtının fa. sliyette olduğuna şüphe yoktur. Yalnız bizi müsterih eden şudur ki, gerek halk, gerek matbust ve gerek hükümet bu fasliyete karşı uyanık- tır, Ve şimdiye kadar sarfedilen fa- aliyetler hiç bir semere vermemiş tir. Şimdiden sonra ise müsbet bir netice elde etmelerine imkân yok- /tur. Türkün yüksek vatan ve millet sevgisi, herhangi bir yabancı pro pagandaya esir olmasına en büyük mânidir. Yalnız düşmanın bizi içimizden vurup içimizden fethetmek için €- inden geleni yapmakta olduğunu bilerik uyanık bulunalım, bu kâfi- dir. resmen İstanbulu ziyaret ede- Deyli Telgraf gazetesinin 'Tür- İngiliz - Türk teşriki mesaisi hâk. kında yazdığı bir makalede iki taraf arssında bilhassa iktisadi işbirliğini ilerletmek lâzım geldiğini anlatıyor. Muharrir Türk . İngiliz hedeflerinin | 5 4 sltelkiDir rak En sonra, | sekeri olmakla beraber, iktisadi mü Türkiye hükümetinin tabii kaynak. lari jşleterek ve sanayi programını tatbik ederek vaziyeti ıslah ettiğini, İdört senelik ziraat programının ve yi neticeler vereceğini, Türkiyede kömür ve demir bulunduğunu ve hilinde petrol aradığım söylüyor ve besliyen Türk ban. Malzeme yacışı temin etmektedir. Fakat tikçe daha fazla sermayeye ihtiyaç hasıl olacak ve bunun için de, Türk. İngiliz bankacılık münasebetlerini, bolki de bir Türk » İngiliz bankası tesis suretiyle genişletmek İcap e. decektir. Buna imkân vermek için, ecnebi sermayesinin girmesine karşı tutulan siyaset esaslı bir surette ta- dil olunmalıdır, diyor ve daha son. İra şu mütaleaları ileri sürüyor: “Türkiyeyi İngiltere ile ittifak yapmağa sevkeden âmil, siyasi ve lâhazaların da bu kararı vermekte büyük bir rol oynadığı şüphe gö. türmez. Onun İçin ittifakın icap et. tirdiği iktisadi yardım ümidinin in. kisara uğramaması için her gayret sarfolunmalıdır. Bu sayede Iki taraf arasındaki o beraberlik ve anlaşma daha samimi ve daha sağlam olur,,, Deyli Telgraf gazetesinin mu. harriri daha sonra Türk talebesinin İngilterede daha geniş ölçüde tahsil görmeleri işinin teşvik olunması lâ. am geldiğini izah ediyor. ——- - ---..--- <a Başvekilin GEZİNTİSİ Bir müddettenberi Yalovada bu- lunan Başvekil Doktor Refik Saydam dün öğleye doğru Sakarya motörile Büyükadaya gelmiş, Adalar kayma- kamı ve belediye erkân tarafından karşılanmıştır. Yatkulüpte bir müddet istirahat e- den Başvekil, saat 15 te Adadan ay- rılmış, Heybeli önünde bir cevelân- dari sonra tektar Yalovaya dönmüş. tür, Vali LAM Kırdar, dün öğleden son ra Büyükadaya gidere Başvekili zi- yaret etmiştir. Bu Sene 14,690 Göçmen Getirilecek “Muhabirinden) — Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekâ- leti yirmi sene göçmen programın: hazırlamıştır. Bu programa göre 939 senesi içinde Bulgaristandan 11.290, Romanyadan 3400 olmak üzere ce- man 14.690 gölmen anavatana geti- rilecektir. Bu suretle gerek malları» nı tasfiye etmiş, gerek pasaportlarını / almış ve terki tabiiyet etmiş olan bu İnüfustan maada katiyen hiçbir fert göçmen olarık getirtilmiyecek ve vâki olan müracaatlar da kabul edil. miyecektir. Göçmenlerin memleketimize nakli eylül içinde başlıyacak ve mürettep mahallerine sevkedileceklerdir. mi ni Suriye Hududunda Yakalanan Kaçakçılar Ankara, 21 (A.A) — Geçen bir hafta içinde gümrük muhafaza teş- kilâtı Suriye hududunda 34 kaçakçı, 424 kilo gümrük kaçağı ile 89 kesim ba iy 17 kaçakçı hayvanı, Iran ıdudunda 2 kaçakçı ile 40 kilo in. hisar kaçağı ele geçirmiştir. ——— Tevkif Edilen Arnavut i Postumia, 21 lele Zo. goya Yunanistan hududuna kadar kaçışı esnasında refakat eden 10 Ar- navut beği burada tevkif edilmiştir. —— Sovyetler Deniz Kuvvetini Arttırı Moskova, 21 (Hususi) — Deniz in- şaat komiseri bugün beyanatta bulu. narak Sovyet deniz kuvvetlerinin di- ğer büyük deniz devletlerinin seri- yesine çıkarılacağını anlatmış ve bu günkü Sovyet tahtelbahirlerinin mü- kemel olduğunu, 942 de yapılacak safıharp gemilerile kruvazörlerin en seri ve en kuvvetli Zifnlılar olacak. larınt izah etmiş ve hali hazırda Sov- yet tahtelbahirlerinin Uzak Şarktı tahaşşüt etmiş olduğunu ilâve etmiş- tir, Yeni Fransız zırhları Paris, 21 (A.A.) — Campinehi, se- kizer bin tonluk iki kruvazör sipariş emiştir, Chateau - Ronanlt ve Gulehen i- simlerini taşıyacak olan bu kruvazör ler, halihazırda inşa edilmekte olan de Grasse kruvazörü tipindedir. Ayni zamanda Campineht, her biri 800 ton hacminde 8 tahtelbahir sipa- riş etmiştir.