22 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

22 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

ME 6 23 TEMMUZ pazar günü, Hatayın, wti- «ap dolu uzun bir maziden kalan son miras parçalarile alâkasını &- bediyen keseceği mesut tarihin a- dıdır: Çünkü yarınki pazar günü, Hatay topraklarında neferi kalmıyacak! Şimdi çenelerini, harcı âlem ol- muş kelimelerle konuşmanın ko- Jaylığna alıştırmış olan vatandaş- lar diyeceklerdir ki: “.- Hatay, yarınki pazar günü, bayramlarının en Büyüğünü yaşa- yacak!,, Fakat müsaadı tek yabancı le, ben, bu çok nikbince verili könmats iştirak etmiyeceğim & bence Hatay, in en mesut ie yaşamı. yacak, fakat kı en mesut bayramına kavuşturacak olan yo. İu kapatan en son engeli de yıkmış olacak! Hiç şüphe yok ki sn yabancı heferin Hatay topraklarından çeki- İlşile, tam yirmi yıldır bekled miz parlak neticeye kavuşmuş ve bu siyasi zaferimizi, bir damla ka. nımizı bile harcamadan tamamla- maş olacağız: Ve bu zafer bizi, ken- disine kavuşulmuş her mukaddes hak gibi sevindirecek: Biz bu bü. yük sevinç içinde; hıçkıra hıçkıra ağladığımız günlerin acısını unu- tacağız. iğsi bu büyük sevincin bi- ze unutluramıyacağı $€y » lerden birisi de, kavuşmuş bulun- duğumuz zaferin sadece oluşudur: Ve kepimiz biliyoruz biz, Hatay zaferinin neşesinde, di ha olgun bir meyvanın lezzetini tatabilmek için büyük fedakârlık. ara hazırlanmak mecburiyetinde- yiz. Çünkü Hatay vilâyeti, kavuştur Bu vatandan, içtimai ve İktisadi zaferler de bekliyor. Bugünkü Hatayda kara çarsa. fin ve kara peçenin karanlığı için- de bunalan Türk kadını, Türk in- kılâplârmın aydınlığına, derin bir hasretle bakıyor. Bugünkü Hatayda, gözlerimize, ölmüş, fakat gömülmemiş birer yılanı andıran kirli sarıklar çarple yor. Ve bugün Hatay sokaklarındaki şapkalı vatandaşların ierinden sarkan enfiriler gözlerimize, ka- dınların üzerlerindeki çarşaflar ka- dar iotidai ve acaip görünüver. Fakat muhakkak ki, inkilâpları. mıza, susamış bulunan o vatandaş- lar için, bu basit itiyatlardan vaz- germek, birer esvap değiştirmekten kolay olacak. 'Bu itibarladır ki, Hatayda kaza. nılması daha fazla fedakârlık bek- İiven zaferler “iktısadi,, - olanlar- dir. pg yaşıyan vatandaşlar, henüz vergi vermiye, ve ş6- kerin kilosunu otuz küruşa yemi- ve alışmış değildirler, Bu yüzden- dir ki, Suriye hududunun kapatil. HATAY VALİSİ, BAYLANDA TRENDEN İNDİKTEN SONRA Hatayın Büyük Bayramı Arifesinde yassessesse Yazan: İ Naci Sadullah reeeeeseseaeeei ...... Tersae dığı gündenberi, bir çok şeylerin pahalılaşıverdiğini görmek, Hatay» daki vatandaşlarımıza tuhaf bir şaşkınlık vermiştir. Ustelik, yine Suriye hudutlarının kapatılması, Suriyeye sattıkları sebzelere, mey- valara müşteri bulamıyacaklarını zanneden Hataylıları da düşündür. mektedir. gi > Bü arada, bir çok açık gözler de, Mile Hatayda yaşıyan İritere ee tüp kaçırmak gayretini göstermek- tedirler: Bu falıfikâileğin gizli, ba. sit ve adi maksatları ise, sadece, kandırıp kaçırabilecekleri Ermeni- lerin alelâcele ve haraç mezat sa- tacakları eşyaları ucuza kapatmak- tır DESİ No yazık ki, Türkiyede çok mö- sut yaşıyan diğer Ermenilerden farklı bir muamele göreceklerini zanneden bazı gafiller, bu tahrik- çilerin sözlerine kapılmakta, ve manasız bir telâşa düşerek, Suriye yolunu tutmaktadırlar. Bütün bun. lar, Hatayda, bizi beklemekte olan vazifeleri hatırlatan hâdiselerdir. Bugün Hataydan kaçan Ermeniler, yarın gösterdikleri an manasız- lığını, acı bir nedamet duyarak kavrıyacaklardır. Diğer vatandaşları düşündüren noktalar ise, intikal dovrini henüz yaşamakta olan Hatayı hafifçe sarsan çok tabii ve muvakkat bir bubrandır. Nitekim cümhüriyet hükümi nin, Hatay vilâyetinde yaşıyan va. tandaşlarına hiçbir sıkıntı çektir - memek gayretile karlardığı ilk i- darı ve büyük fedakârlık, Hatay valiliğine Şükrü Sökmensüeri gön. dermesidir. Sade Emniyet Umum müdürünün ismi bile Hataylların her hususta geniş bir emniyet du- yabilmelerine kâfidir: Zira Şükrü Sökmensüerin Hatay valiliğine yin olunması, Türk em, lâtı için ne kadâr büyük bir ziy: sa; Hatay vilâyeti için o nisbette büyük Le kazançtır, U nutulmaması lâzımdır ki, çok adaletsizce taksime uğra miş, ve çok fena işletilmiş bulunan zengin Hatay toprakları, Hatayda yaşıyan vatandaşlarımıza geniş bir refahın hasretini uzun müddet çek. tirmiyecek kadar bereketlidir. Ve yine unutulmaması lâzımdır ki, şimdilik faraza, Istanbulda 29 kuruşa verilen rakının Hatayda 19 kuruşa satilmasını. İstanbulda 60 kuruşa verilen şarabın Hatayda 25 kuruşa satılmasını temin eden ve bunlar gibi daha bir çok meddel- rin fiyatlarmı, Hataylı vatandaş - lara ağır gelmiyecek bir hadde in. diren Türk devleti, Hataydaki ik- tışadi kalkınmayı, Hataylı vatan- daşlara büyük fedakârlıklar yük. içmeden başarmak azmindedir. Bu bakımdandır ki, Hata; tandaşlarimız, yarın kavuşacakları büyük bayramı, gelecek her yeni günün kendilerine Türk devi yeni bir nim emin olarak kutlulayabilir! i va- inin Bu mücadelede muvaffaktyete kavuşmanın, elde ettiğimiz büyük siyasi züferi kazenmaklan ne ke dar kolay olduğunu düşün bazı bedbinlerin duydukları geçi ci ve köksüz endişenin manasızlır ğını kavramakta zorluk çekmezler, Biz, büyük bir emniyetle, Hatâz sn.en büyük bayramını -beilies, Tuz. Ve Hatayın en büyük BUYfaMı siyasi zaferizin şeretini, iktisadi ve İçilmei zaferlerle yükselteceği yakın ve büyük “gün,, olacaktır! Uavasla (Ortamektep Açılıyor | Davas, (TAN) — Onümüzdek! ders Senesi başında burada ortamektep a- çılacaktır. Bunu duyan halk sevin- miştir. Denizli lisesine devam eden Davas hi talebenin orada sıkıntıya düştük- leri anlaşılmış, bir yurt açılması için lâzım gelen para köy bütçelerinden temin edilmiştir. 939 — 940 ders yı. lı başında Denizlide açılacak yurda İ parasız olarak 25 fakir Davası talebe J alınacaktır. Davas köylerinin ekserisinde muh. sarların evlerinde veya kahvehane- lerde iş gördükleri, bunun da köy ko nakları mevcut olmamasından ileri geldiği anlaşılmıştır. Kaymakam Av- ni Malu, köy konakları yapılması için köy bütçelerine tahsisat koydurmuş tur. Hepsi ayni sistemde olarak on beş köyde yeniden, on dokuz köyde de tamir ve tadil suretiyle köy konak ları yaptırılmaktadır. Yeni Denizli — Muğla yolu, Da- vasın içinden geçmektedir. Bu sebep, İle, kasabamızın methalindeki bir kı- sım evler istimlâk edilmiş, açılan yo- ila parke taşları döşenmiş, elektrik te- İ sisati da bitirilmiştir. Şimdi, hükümet civarındaki evler istimlâk edilerek orası genişletilmek tedir. yete başlanılacaktır. ER Manisada Yeni Evler İzmir, (TAN) — Manisada mes - ken buhranının önüne geçmek ve şehrin imarını hızlandırmak için ye. ni tedbirler alınmaktadır. Vali Faik Türel, ilk iş olmak üzere Manisanın Bayram yeri denilen mahallinde 12 ev yaptırmağa teşebbüs etmiştir. Bu evler, yeni kurulacak olan (İ- mar kooperatifi birliği) ( tarafından inşa edilecektir. Ağustosta, kale yolunda 'da faali. | TAN GAZETELERLE UNİ Mikroplar Film Çeviriyor ! Yazan: Naci SADULLAH G azetelerimizden birisinde oku- dum: Yakında, Holivutta, İ mikropların hayatına dair bir film çevrilecekmiş. Bu filmde, büyütüle- İ cek olan hemen bütün mikroplara da birer rol verilecekmiş. Bugünün film yıldızları, dünye- İnn her köşesinde, şahsiyetsiz bir sürü mukallit yetişmesine sebebiyet vermeleri, ve çürük karakterleri büsbütün dejenere etmeleri baki. mından eanlı ve çok sari birer mik- rop sayılırlar: Şu hesapça, şimdiye İkadar, “yıldır, lar “mikrop, o yorlardı. Bundan sonra da “mikrop, lar “yıldız, olacak demektir. Yine ayni garip havadisten öğren- diğime göre, mikropların sesleri de keşfedildi yakında çevrile- ceği bildirilen film de “sesli, ola. cakmış. Maazallah, eğer Amerikadaki ses. li mikroplar, bağırıp çağırmanın w- sulünü, İstanbuldaki mikroplara da öğretirlerse, yandığımız gündür: O takdirde, İstanbul şehrinin her s0- kağından, her çeşmesinden, her dik. kânından, her köşesinden binbir fer. ve biçare İstanbul şeh- ır Tâmbalı, muâzzam bir makinesine döner; zira gü- radyo rültümüz, tâ Amerikadan duyulur! Hem bakalım, çevrileceği haber verilen bu yeni ve garip filmde, en fazla sempati ve şöhret kazanmak! hangi mikroba kısmet olacak? Faraza, eğer süfer; “Basil dökoh,, te“külirsn “yıldız, mukallitlerinin halleri haraptı ndi beğendikleri “yıldız,, ların resimlerini kalkleri- nin üzerinde taşıyan o mukallitler, yarın “basil dökeh., lara, ciğerleri. nin en mutena makamını ikram e-| deceklerdir! Ve göreceksiniz ki, şimdiye kadar mukallit insanların sein nema, bundan sonra onların canla- rına da okuyaca Hem mikronlara film cevirtmek işi tutarsa, istikbalin Hollivudu “İs- tanbul., olacaktır: Çünkü bazan rim bir bardak suvumuzdan, filmlik “yıldız, ovkar! * iki Tahrif ! $icakların bevnine dokundu- ğunu itiraf ediyor. Fakat bu mak- satin karaladığı vazıda “şu garip cümleler nazarı dikkatimi celbetti: - Simdi sizden soruyorum: lsımız$ ündesiniz: Ve bana mi cevabı veriyorsunuz: Görüyorsunuz ya? Pevami, kava len aldığı hu cevabı bile tahrif et- mix Zira ben kanilm ki Peyamivi okuyanlar, ona hitan ederken. bu iki kelimenin arasına “virgül, koymaz. lar! * Edirnekapıda cazbant ! Gazetelerden birisinde de, şöyle bir ilân okudum: “Çılgın caz, her akşam, Edirneka- ayrampaşa gazinosunda çal- gibi siz de inanın ki, bu “Caz, hakikaten “çılgın,, dır! Zira, sorarım size: Eğer aklı başında ol- saydı, Edirnekapıya gider miydi? v Ma Orman Müdürünün Bir Tavzihi “Şilede orman yangını, başlığı al. İtinda Şile civarında bir kömür tor. luğundan sıçrayan kıyılcımlardan bir orman yangını çıkarak 27.000 metre murabbaı bir orman sahasını tamamen yaktıktan sonra jandarma- lar ve civar köy halkı tarafından söndürüldüğü ve failinin de civar köy halkından Halil olduğu ve Ha- Min yakalanarak hakkında takibat yapılmakta olduğu yazılı olmasın- dan mahalli orman mühendisliği ve kaymakamlığınca bu bapta yapılan tahkikat ve tetkikat neticesinde bahse mevzu yangın hâdisesinin aslı ve esası olmadığı anlaşıldığından dercini rica ederim. İst. Orman Müdürü İ Peyami Safa, nihayet dünkü vazı. 22.7.9939 B>>EKONOMİ Yumurta Ihracatçıları Bir Toplantı Yaptılar Bir İhraç Tipi Tesbiti rem ta tüccarları mıntaka ticaret ve yumurta kontrol işlerinden ısrar etmektedirler, Yumurta standard ve kontrol ni-| zemnamesinde ihraç yumurtalarının ayrı ayrı evsafı gösterildiği Için yu- murtacıların talebi ancak Ticaret Ve. | kâletinin bu hususta yeni bir karar vermesile mümkün olabilecektir. Kontrol idaresi de nizamnamenin sarih olduğunu ve yeni bir tip tesbi- tine lüzum olmadığı kanaatin, izhar etmektedir. Mesele hayli münakaşayı mucip olmuştur. Miaka Ticaret mü dürlüğü tarafından iş, Vekâlete bii- dirilecektir. * Yumurta ihracatını arbrmak ve KAMPILEUZ. ağza GAMMA aza AAMıNi MAK kilde yapmak için Ticaret odası ta- rafından bazı mütalealar & edil. miştir. Esasen yumurta iş evleri gay» ri sıhhi şartlar altında, mahzen, de- ps gibi havasız yerlerden ibaret o duğu için belediyece de bu gibi yer- Zahire Borsasında İntihap Hazırlıkları Ticaret borsasında yapılan borsa kaçakçılığı hakkında tahkikat devam etmektedir. Dün borsa orkânından bir zat Sovyetlere satılan bu malla- rın hangi tüccarlardan toplandığı ve hangi vasıtalarla sevk ve nakledi! İ ğini tahkike memur edilmiştir. Haber aldığımıza göre, meselenin ehemmiyeti alâkadar makamların da nazarı dikkatini celbetmiş olduğun. dan hâdiseye müfettişlerin vaziyet e- deceği anlaşılmıştır. Dün borsada ihzari sesim komitesi toplanmıştır. Tücca; ız, haristi- yan vatandaşlardan olan diğer bazı İtüccarlardan tehdit edici mahiyette rey toplamak teşebbüsünde buluna. cakların isimlerini tesbit ederek müd delumumiliğe tevdiine karar mişlerdir. Hatayda Kambiyo İşleri Izmir, (TAN) — Şehrimiz kam- biyo müdürü Şükrü Toksay, Maliye Vekâletinden aldığı emir üzerine, Ha taya hareket etmiştir. Orada kambi- yo işlerini idare edecek, bir buçuk ay kalacaktır. ver- tai asili Aydın Parti Müfettişi Aydın, 21 (A. A.) — Parti müfet. tişliğine tayin edilen Mardin mebu.| su Dr. Ali Rıza Levent, dün Denizli. | den şehrimize gelmiş ve kendisi ha. zır olduğu halde yapılan seçimde vi- lâyet Parti başkanlığına ilyönkurul üyelerinden Belediye (Reisi Etem Menderes ittifakla seçilmiştir. Mü - fettiş iki güne kadar Muğlaya gide- cektir, Sıvas Parti Reisliği Sıvas, (TAN) — C, EH. Partisi vi. lâyetimiz reisliğine, Daimi Encümen Azasından Şakir Uma ittifakla re miştir. ini Ve Bir Yumurta Sarayı İnşa Edilmesini İstiyorlar Dün toplanan yumurta ihracatçıları Mevsim itibarile yumurta ihracatımız azalmıştır. Yumurta kontrol işlerinin daha kolaylıkla yapılmasını istiyen yumur- müdi lüğünde evvelce hir toplantı yapmışlardı. Yumurtacılar dün tekrar toplanmışlar şikâyet etmişlerdir. Yumurta ihracatçıları ihraç tipi olmak üzere bir tip kabul edilmesinde lerin aslahr düşünülmekte idi. Tica- ret odası yumurta iş evlerinin bir yere toplanmasmı muvafık görmek- j tedir. Bu maksatla Eminönü ile Un. kapanı köprüsü arasında âçılscak sa- hada bir yumurta sarayı inşe ettiril- mesi için belediyeye müracaat edil. miştir. Yumurta sarayı yumurta iş- leme odalarını, yazıhanelerini ve kon trol salonu ile buzhameleri ihtiva & decek ve 40 bin sandık yumurta is. tap edebilecektir. Oda tarafmdan yepılan hesaplara göre; böyle bir mer kezin belediyeye senede ie 50.bin lira irat. 2 ARAS Anla anlaşımakladır.. &cek maddelerini bir Yere toplamak istediği malümdur, Odanın bu tekliği belediyenin de esas düşüncesine mu. vafik gelmekte olduğundan teklif ka- bul edildiği takdirde bu sene inşaata başlanması muhtemeldir. i Sovyet Ticaret Mümessili Değiştirildi Sovyet Rüsyanın Istanbul! ticaret mümessili Sirazum, hükümeti tara- fından Moskovaya davet edilmiştir. Strazum'un başka bir vazifeye teyin edildiği söyleniyor. Sovyet Ticaret mümessilinin değiştirimesi piyasa- “İmızda memnuniyetle karşılanmıştır. Çünkü sabık mümessil Rusyaya Yâ pılan satışları dalma bir kaç firme- ya inhisar ettirmekte idi. Alman piyasaları yiyecek madde- ic: toplatmak için şehrimizs iki tüc. car komisyoncu göndermiştir. Bu mümessiller hergün piyasamızın tanınmış tüccurlarına o müracaalla mal kapatmak için pazarlıklar. yap- mıktadırlar. Dün kuru bakla ve haş- haş tohumu üzerinde iyı satışlar ol. BORSA | 31 Temrmuz 1039 ÇEKLER Londra 390 Nevyork i2003 Paris 333818) İ Milano 8625 | Cenevre 184128 Amsterdam 674228 Berlin 405716 Brüksel gal Atina 1015 | Sotsa 15528 İ Prag 4215 İ Madrid 13.965 Varşova 23,1228 | Buduperte 2448 Bükreş 0.90 Belgrad 28779 Yokohama 24.414150 | Sitokhelm 3040 İ Moskova gara ! ESHAM VE TAHVİLÂT | Türk borcu 1 peşin 10125 938 8 ikramiyeli MİN 1ŞIZ İ 8s » Erzurum Ti Sıvss-Errurum TL ve V 19,92 ğ !