3 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

3 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

E . İki Numaralı . . : Koçi Bey Risalesi Yazan: M. Turhan TAN Ke tarihçilerimizden Ali Kemali Aksüt, şimdiye kadar , elde edilemiyen iki numaralı Koçi bey risalesini - birineisiyle ve mü - kemmel bir mukaddeme ile beraber. geçenlerde neşretmişti. Biz bu hiz- metin kıymetini, herkes gibi, takdir eyledik, Akstit dostumuzu alkışla . dık. Fakat biraz sonra fazıl bir mü - verrihten bir mektup aldık ve yeni neşrolunduğunu sandığımız İki nu - maralı Koçi bey risalesinin & yetmiş bir yıl evvel Viyanada “Nasihatna « me” adı altında basıldığını öğrendik. Bize bu hakikati bildiren üstat, Ak - sütün o risaleyi hangi | kitaphanede bulduğunu da soruyordu. Bunun ü - zerine saym dostumuz Ali Kemaliye bir açık mektup yazdık, keyfiyeti ar. zettik. Kendisinden aldığımız cevap şadur: Keçi bey risalesinin ikinci kıs - mini “şimdiye kadar neşredilmemiş. tir" kaydiyle hana bir arkadaşım ver. mişti. Çok uzun süren incelemelerim de arkadaşımın sözünü © teyit eder mahiyette neticelendi, İlmine, kema. line meftun olduğum profesör Meh- met Ali Aynl'ye de bir gün bu “nâ- yab” vesika bahsini açtım: Biz şimdi Fatihte Ali Emiri E- fendi kitaphanesinde tasnif ile meş. gulüz, Orada gözümüze öyle bir risa. le ilişti. Bir gün gelin, bakm!... Dediler, Gittim. Elimdeki yazma. yı kitaphanedeki nüsha ile karşılaş- tırdım ve birbirine tamamiyle uy - gun buldum. Yalnız ikinei o kısmın başına koydüğum fıkra - ki risalenin mahiyetini o anlatıyor - benimkinde yoktu. Onu" kitaphanedeki nüsha dan aldım. Kitabı neşrederken bu ei. heti izah ve numarasını tasrih etme. Yi unutmuşum. Zühulümü af buyu.| rumuz. Muhterem muhabirinizin arzusu. © mu is'af etmek, merak sahiplerini ü. züntüden kurtarmak, bir d6ksanı or. tadan kaldırmak ve nihayet emrinizi yerine getirmek için her şeyden ev, — vel eserin bulunduğu kitaphanenin. © ösmini ve numarayı açikça arzediyo- ie “Futih - Millet kitaphanesi - Nu. mara: 474” Muhterem muhabiriniz benim hes türlü gurur ve tefahürden uzak, yal. | “niz fazla alâka uyandırmak kasdiyle: | — “Şimdiye kadar elde edilmemiş” di.| i ii neşrettiğim risalenin Zeitseh. | mecmuasının on sekinçi| ilinin dördüneli cüzünde “Nasihat. mame” bâşlığı altında mevcut oldu. | © Rumu ve doktor W. F. A. Bernhauer tarafından adı meçhul bir vezire is. mat edilmekte bulunduğunu, Alman. | ca tercüme ile benim © kitabımdaki ç kısmın karşılaştırılarak birbirine uy. gun görüldüğünü yazıyor. Bu suret. le ikinci bir zühulümü tashihe lütfet. © miş bulunuyor. Bundan ve nazikâne takdirlerin. rine ve vasıta ol, duğumuz için ayrıca siz üstadimiza şükranlarımı sunarım!” n tarihçinin cevabı bitti. Şim. — di hatırıma bir saal daha geliyor: Bir — bilgin yurttaş - tarihe hizmet olsun diye - zahmetlere katlanıyor, kitap- hanelerde incelemeler yapıyor, üste. lik kesesinden bir kaç yüz lira sarfe. diyor, bugüne kadar basılmamış en. teresan bir eseri orta; çıkarıyor. İyi, çok iyi ama ne kazanıyor?.. A - caba iki numaralı Koçi bey risale . sinden bugüne kadar kaç nüsha sat- tı, Münevverlerimizce - Almanların yetmiş bir sene evvel (o bastıkları - böyle bir esere gösterilen alâkanın derecesi nedir? Öyle zannediyorum ki Bay Ali Kemali Aksüt bu sualime acı bir te. bessümden başka cevap veremi cektir. O halde şu meşhur beyti oku. yup susalım: Şahsı bi hizmete ita olunan Ücrete hayt, Emri bi ücröte ibraz olunan hizmete yut! ———— Margarin Fabrikası Belediye kooperatifi Eyüpsultanda bir margarin fabrikası tesis etmiye karar vermiştir. Fabrikanın serma. yesine Ankara Memurin kooperatifi. nin de iştirnk etmesi muhtemeldir. Yeni fabrika 15 aüstosta acılaraktır ENCEREMDEN, Karabükteki Demir Fabrikası peyderpey faaliyete geçmiş bulunmaktadır. Resimde Karabükte yeni inşa edilen tesisattan bir kısmı görülmektedir. İzmirdeki talebe kampları sona erdi. Resimde kamptan ayrılan talebeler ve nutuk söyliyen kamp komutanı görülüyor. Kaza kaymakamları, dün, beledi. yede, belediye reis muavinlerinin iş. tirakile bir toplantı yaparak muh. lerdir. zulardan bi vergi tahsilât ve ta.| hakkukatında mükelleflerin şikâyet. lerine mahal verilmemesi için kay.! makamların da tahakkuk ve tahsil / memurları üzerinde sıkı bir müra. kabe tesis etmeleri olmuştur. Veri. len karara göre, Kaymakamlar sık sık şubeleri dolaşacaklar, halkla sık sık temas ederek onların yalnız ver. gi meselesinden dolayı değil, her hu-i sustaki şikâyet ve dertlerini dinliye. ceklerdir. Bilhassa memurların iş sa. hiplerile iyi görüşmelerine ye onlara iyi muamele etmelerine dikkat ede: geklerdir. Toplantıda eğlence mahallerinde tatbik edilecek tarifeler de mevzuu. bahis olmuştur. Verilen karara göre, Belediye İktısat Müdürlüğü ve Dal. mi encümen bu sene, ilmi esaslara | müsteniden bir tarife hazırlıyama. dığından dolayı eğlence yerleri ge. jçen seneki tarifeler üzerinde meşru. bat ve mekülüttan yüzde 10, müski; rattan yüzde 15 tenzilât yaparak bir tarife hazırlayıp mensup oldükları kaymakamlıklara tasdik ettirecekler ve ancak bu tarileyi tatbik edecek. erdir. Kaymakamılar,bu gibi yerler. de halkın aldatılmaması için bunları sıkı sıkı kontrol ettirecekler, bu ka. rar hılâfinda hareket edip te tarife hal terziye edeceklerdir. Memurlar, tarifelerle beraber temizliğe dikkat edecekler ve temizliğe riayet etmi. lanan kahve, gazino, lokanta sahiple- telif şehir işleri üzerinde görüşmüş. Dünkü toplantıda konuşulan mev. harici, halktan para alan yerleri der. yen, kırık, çatlak, tabak, fincan kul.| Halk ve Memur Kaymakamların Dünkü Toplantısında Memurların Halkla Muamelelerine Dikkat Edilmesi Kararlaştı ri hakkında takibat yapacaklardır. Toplantıda, son haftalar içindelei boğulma hâdiselerine de temas edil. miştir. Bu mesele için de açık ve 2. mesine müsaade edilmemesi, her plâj da bir kaç polis memuru bulundurul. ması, plâjlarda tel ve yahut ile tahdit edilmiş olan sahalar ha. rielhe çıkılmasının menedilmesi ka, rarlaştırılmıştır. Bunlardan başka bu içtimada oto. İbüs servisleri de görüşülmi büslerde temizliğe eyer edir rabatârin dur erlezinde fazla bek İememesi, biletçilerin halka, iyi mu, amele etmelerinin temini için memur ların sık sık ötobüsleri i melerine karar verilmiştir. Edirnekapı - Cihangir Otobüs Servisi Cihangirle Edirnekapı arasında iş- lemek üzere müracaat eden 14 oto. uayenesi, belediye fen heyetince ikmal edilmiş, bunlara İş. Ime ruhsatnamesi verilmiştir. . Oto. büs komisyonu da dün bu otobüsleri belediye fen heyeti müdürlüğü önü. ne toplatarak birer birer tetkik et. miştir. Otobüslerden bir kaçının u. fak tefek kusurları görüldüğü için derhal işlemelerine müsaade edilme- | | saade verilmiştir. Eksiklerini tamam. lıyan otobüsler pazartesinden itiba. ren Edirnekapı ile Cihangif arasında Hazırlanan terifeye işliyeceklerdir. ,| göre Edirnekapıdan Fatihe kadar 5, Edirnekapıdan Beyazıda kadar 6, E. İminönüne kadar 7. Karaköy ve Te. pebasına kadar 10, Taksim ve Cihan- gire kadar 123 kuruş alınacaktır. kıntılı sahillerde halkın dehize gir-|| tahla|)- ot0.) kontrol et. | İmiştir. Bunlara dört günlük bir müz, | Dört | İngiliz Mebusu Geldi İ “İngiltere Avam Kamarası &- Zasından 4 kişilik bir heyet, Bakster isminde bir mebusun ri. yasetinde olarak dün şehrimize gelmiştir. | İngiliz o mebusları memleketimizde muhtelif saha. Tarda tetkikatta hulunacaklar- dır. Ankara mebusu Falih Rıfkı Atay tarafından yarin akşam misafir mebu-lar şerefine bir ziyafet veri'ecektir. Muhittin Üstündağ Aldığı Hakkı Huzuru İade Ediyor Sehir meclisi reisi sıfatile belediye. den 7068 lira hakkı huzur almış o. lan eski vali ve belediye reisi Mu. bittin Üstüstdağa, bu paranın iadesi için: tebligat yapılmıştır. Eski vali, bu parayı taksitle iade edeceğini bil. dirmiştir. “© Tıbbiye Okulunda Yangın Çıktı Dün akşam saat 18,30 da Beyazıt Tıbbiye okulunun mutfak ve bula. şıkhanesinin bulunduğu binada bir yangın çıkmış, binanın çatı aksami kismen yandıktan sonra söndürül müştür. Yangın saat 20 de mektebin ken. di husüsi yangın söndürme tertibatı. nın ve itfaiyenin yardımile tamamen bastırılmıştır. Yapılan, tahkikata göre, yangının mutfakta istim kazanının bacası ya. kınmda bir inşaat hatası olarak ko. mulan bazi âhşap aksamın ateş al. masından ileri geldiği anlaşılmıştır. Tahkikata devam olunmaktadır. Gine itimat ile tahsis “bir pansiyon b var mıdır? pansiyonları vardır. Toras Kız Talebe Yurdu başındadır. Üniversite, okullara devam eden kızlar kabu edilir. Pansiyon ücreti ayda 21 Wi radir. Ege Kız Talebe Yurdu. dedir. Sehzede. yurtları da şunlardır S — Ben Sinopluyum ve Sinop. ta ikamet etmekteyim, kızıma İs. tanbulda yüksek tahsil vermek is. tiyorum, fakat İstanbulda ne ak. rabam var, ne de kızımın ikame. edilebilecek iyorum. Acaba res. mi vasfı haiz mektep pansiyonları € — Istanbulda muhtelif talebe Bunlardan se, orta bâleli, İzmir talebe cemiyetine bağlıdır. Tahsil için İstanbula ge. len kızlar kabul edilir. İzmirden gelenler için 15, hariçten gelecek. ler için 20 lira alınır. Diğer talebe SORUNUZ, CEVAP VERELİM Ege Erkek Talebe Yurdu, Şeh. zadebaşındadır. İzmir erkek lisesi talebe cemiyetine bağlıdır. Ucreti 20 liradır. Kocaeli Talebe Yurdu, Sultan. ahmettedir. Kocadli vilâyeti tara. fından idare edilir, Lise ve yürsek okullara giden talebeyi kabul e- der. Trakya Talebe Yurdu, Voznavı lerdedir, Üniversite tahsiline de. vam için gelen Trakyalı gençlere mahsustur. Yatak ve karyolanın beraber getirilmesi şarttır. Çok az bir para mukabilinde yalnız erkek talebe kâbul edilir. Yemeksizdir. Güzel Yurt, Saraçhanebaşında. dır. Üniversiteye devam eden kız talebeye mahsustur. Pansiyon üc. reti - yemek dahil - 20 Firadır. İstanbul Kız Talebe Yurdu, Veznecilerdedir. Üniversite tahsi. Wi yapmak isteyen kızlar için açıl. 1 mıştır. Yemeğile beraber ücret 20 liradır. Kimya Talebe Yurdu, Nuruos. maniyededir, Üniversite talebesi tarafından idare edilir, Fakültele- re Üniversitenin himayesi altında devam eden erkek talebe içindir. Yatak, yemek, çamaşır, ütü dahil olduğu halde ayda 13 Mira vermek Tazımdır. C. H. P. Talebe Yurdu, Ünivet- site arkasındaki binadadır. Muhte- VW şehirlerden” İstanbula gelen gençleri sıhhi şeraiti haiz bir çotı altında bulundurmak gayesile İs. tanbul C. H. Partisi tarafından a. çılmıştır. Yemekli ve yatılı aylık pansiyon ücreti 25 liradır. Yurtta kızlar için de ayrıca yer vardır. Türk Maarif Cemiyeti Talebe Yurdu, Kadirgadadır. Bu yurda Üniversite, Yise ve orta okullara devam eden talebe alımr. Yatılı ———————— | Kurtarılması İçin Bir hava hücumunda bomba ve zehirli gazlara karşı hayvanların na- İlsıl korunacağını öğretmek üzere pek yahında her şehir ve kasabada Zira. at Vekâleti tarafından kurslar açıla. cak, hayvan koruma teşkilâtı vücu. de getirilecektir. Bu kurslar senede 30 saat olarak tesbit edilmiştir. Bilümum emekli ve hali hazırda © İvazife başında bulunan veterinerler, hara, çiftlik sahip ve müstahdemleri, kasaplar, mezbaha o müdürleri ve iş yapanlar Bu kurslara devam etmi. ye mecbur tutulacaklardır... şı hayvanların nasıl korunae Dün Bir Kamyon Üç Kaza Yaptı wün Kızıltoprakla Kartal arasında devamlı bir kamyon kazası olmuş Durmuş isminde bir şoförün idare- sindeki bir kamyon iki insanı, bir beygiri çğnemiş, iki de ağaç devir. miştir, Alabildiğine bir süratle giden bu kamyon ilk kazayı Küçükyah de. nilen yerde yapmış, burada evvelâ #ki ağaca çarparak yoluna devam et. miş, biraz ilerde de tren bekçisi Meh. medi iyerek muhtelif yerlerinden yaralamıştır. Kamyon bu kazalara rağmen yolu. na devam etmiş, Kartala yaklaştığı zaman da Kandıralı bir yumurtacıya çarparak çiğnemiştir. Kandıralı yu. murtacının kendisi muhtelif yerlerin den yaralanmış, bayvanm da bacak. ları kırılmıştır. Bütün bu kazalarda ne şoföre, ne de kamyona bir şey ol. mamıştır. Şoför Yakalanmış, tren bekçisi ile yumurtacı da hastahaneye kaldırılmışlardır. ve yemeklidir. Pansiyon ücreti mekli ve yemeksiz diye ikiys ay- rılır. Yemeksiz talebeden syda 3, yemeklilerden 9 Tira alırır. * 5 — Nafıa Teknik okuluma gir. mek İstiyorum, şeralti nedir? € — Nafia teknik okuluna gir. me şartları şunlardır: Orta okul mezunu olmak, 17ile 21 yaşa. vasında bulunmak, matematikle İ, Yi derece kazanmış olmak, nüfus tezkeresi, hüsnühal ilmühaberi, sıhhat raporu ve tahsil vesikası ve yedi adet dört buçuk altı ebadın - da fotograf İle eylülün birinden on beşine kadar mektep idaresine mü. racaat etmek, aritmetik, musattah jeometri ve türkçe (derslerinden yapılacak müsabaka Imihanına da. hil olarak kazanmak lâzımdır. İmüstekdemleri, hayvan yemi üzerine | Bu kurslarda hava hücumuna kar. | Hava Hücumu Hayvanların Zehirli Gaz ve Bombalardan Tedbirler Alınıyor Ilanmış hayvanların ne suretle teda. İvi edilecekleri, yaralı hayvanlara na- sıl pansıman yapılacağı, zehirli gaz. lara karşı hayvan yemlerinin nasıl İmuhafaza edileceği ve saire öğretile- cektir. Kursları ikmal edenlerden kümes hayvanatı hariç her 200 hayvan ba. şina 8 — 10 kişilik gruplar teşkil e- dilecek, bunlar hava hücumlarında maske ile dolaşarak bu- 200 hayva. min Korunma işi ile meşgul olacak. lardır. İnsan koruma teşkilâtında ol. duğu gibi bunların da yaşlarının 48 ile'63 âfasında olmasına dikkât edi. lavoktir, Arzu sdeu kadın ve kızlar da bu kurslara devam edip diploma aldıktan sonra; vazife alabilecekler- İdir. Bu suretle teşekkül eden grüp- lar içlerinden bir kişinin emir kumandası altında çalışacaklardır. Bundan başka her kazada ihtiyaca i ve “İgöre birer hayvan hastahanesi yapı. lacak, harp esnasında zehirlenen ve ıYaralanan hayvanlar, burularda te. davi edileceklerdir. Dahiliye Vekâleti seferberlik u- müm müdürü Hüsamettin Tokaç bir kaç güne kâdar şehrimize gelecek, korunma teşkilâtına bizzat nezaret ©. decektir. " va e en 7 Bakırköylülerin Dilekleri İstanbul mebusları dün Bakırköy kazasına giderek halkevi binasında halkla temas etmişlerdir. Bakırköy. lüler mebuslarla konuşurlarken en fazla susuzluktan şikâyet etmişler ve şehrin yamıbaşındaki bu kazaya bir an evvel Terkos suyu verilmesinin teminini rica etmişlerdir. Mebuslar yarın da Üsküdar kazasına giderek halkla temas edeceklerdir. TAKVİM ve HAVA 3 Ağustos 1939 PERŞEMBE 8 inci ay Gün; 31 Arabi: 1358 Cem, ahar; 17 Güneş: 458 — Öğle Hasir: 90 Rumi 1958 Temmuz? Yatar 21.16 — İmsdk; Hava Vaziyeti Yeşilköy Meteoroloji istasyonundan alı- göre, yurtta hava Doğu Anadal Bilğesi İle Orta Anadolunun ve ! Karadenizin Şark kısımlarında çok bulut lu ve mevzii yağışlı, Ese bölgesi ile Ak- deniz kıyılarında açık, diğer bölgelerde umumiyetle bulutlu geçmiş, rüzgâr Doğu Anadoluda Garbi, diğer bölgelerde Sima- M istikametten orta kuvvette ve yer yer kuvvetlice esmiştir. 1012,8 milibar idi, 116 ve en düsük kaydedilmiştir. Sühunet )OA Sontizrat