20 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

20 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

İslâm Âlemini NASIL Paylaşmışlar ? N Başı 1 incide “bulandırmak, huzursuzluğa sokmak, © çelmek, kendilerine çekmek ve git- © gide bağlı oldukları rejiimlerden 80- © ğutmak için. Bunun neticesi olarak © demokrasi dünyası yıkılacak ve dün. “ ya o dallı saçaklı çizgilerin sahiple- © Tine boyun eğip kalacak! Diplomasiyi bırakınız; fakat şiir ve hayal cihanında, böyle bir şeyi ne Şekspir, ne Göte, ne de Dante dü- şünebilmiş değildirler. Fakat hayret! Façistle nazist bunu “düşünebiliyor. Bu düşünce dört beş yıl önce üst çizgi başında doğdu, son zamanlarda © Ber hareket noktasından olanca hızı © 3le yürümiye çalışmaktadır. © Kendilerine bazı yardakçılar da © bulabilmişlerdir. © — Berlinde, Romada, Tokyoda birer © yardakçı merkezleri vardır. Bu yar- — dskçılar arasında saf Insanlara, saf © vatanperverlere, saf milliyetçilere de © yastgelinmektedir. Onların bu gaf- > Jetleri saflıklarına veya cahillikleri. © ne bağışlanabilir. Aldanmak çok de- fa suç teşkil etmez. Fakat ne hszin- “dir ki, bunlarm arasında hekim dok. , torları, ilim profesörleri, işsiz ve 'postsuz kalmış politika ustaları da Pi var. in 05 e Mihvereinin lânternmajik perde sinde gösterdiği manzaralar: Kırım © ve hinterlandı krallığı. Bu hinterlan- da Romanya da dahildir.Şarki ve ce- © mubi imtidadı ile Kazan müstakil hükümeti. Kafkas müstakil federas- yonu. Azarbaycan krallığı, Garbi ve Orta Asya İslâm İmparatorlukları. © Cenupta müttehit Afap imparatoriu- ğu. Şimali şerkide Bağdat — Bas. “ra — cenubi İran ve Blucistan im paratorluğu. Bari radyosuna bağb büyük Arnavutluk krallığı. Rodos 'Dukalığı ve Kastellorizo (Mis) im- poratorluğu, Vesaire... © “Böyle çok ciddi bir mevzuu bile © mizahlaştırabilecek bir paylaşma! Yakın bir tarihte Romanyada Ber. Jine bağlı Kırım krallığma namzet © bir doktorla arkadaşlarını uzaktan görmüştüm. Türkiye ve Türkiyenin ğadan yüz bulamamışlar, defolup git. — mişlerdi. Bir grupa da Yugoslavyada Yast- “lamıştım. Eki bir politikacının kar- © deşi olan bu... Geçelim. ka vatanlara mensup olan milyonlar- Ca İnsana suikast yapmaktadır. Son zamanlarda bu suikast artmıştır. Böy- Ie muazzam bir hareket o nisbette altın para ister. Mihver bunu nere. den buluyor? Kendi memleketlerinin esele şudur: Mihver: başka ER İsr, demek oluyor ki, bir takım ha- “ yali vaatlerle kendi halklarını soyüp “soğana çeviriyorlar; son feniklerine ve son liretlerine kadar... > Vebaya, koleraya, tifüse kara gelen insanlık buna bir serum bulmıyacak mu? Her türlü tecavüzü, cinayeti, sul. i cezalandıran insanlık bunu ce- zalandırmıyacak mı? Yetmiş milyon Alman, yatmiş mil. yon çalışkan insandır. Zorla sürük. bir yolun fenalığım, teh- esini ve dehşetini ne vak't göre © Kırk milyon İtalyan, kırk milyon sulhperver, sakin insandır. Zorla ka. dığı uçurumun korkunçluğunu far demiyecek mi? Bununla beraber yüzlerce mliyon- lardan mürekkep sulh ve insanlık - cephesi her şeyin ve hepsinin farkın. “dadır. Tedbirleri ona göredir. Yük- .sek duvarlı bir zindana kapatılmış wihver halkları bu hakikatleri hil niye muvaffak olsalar dünyanın bu. © günkü siması derhal değişebilir. Ne- ye yarar ki, o memleketlerin kapıla- rı ve kulakları dünya ma'buatına ve dünya radyolarına karşı ölüm teh. “ditlerile kapalı bulunuyor. Biz, demokrasi cephesi hürriyet. “lerimiz ve kuvvetli tedbirlerimize güveniyoruz. Onlar; yasaklarına, bo- “yunduruklarına, zindanlarına ve cel. baltalarına sığınıyorlar. Aradaki budur. Bizden izahat istiyen sayin vatan- daşlarımıza bugün de bu kadar ma- Yuzatta bulunduk. vg Almanyanın Emrivaki Yapacağı Endişesi Var kında şu sözleri söylemiştir: “Lehis. | tanın kendi ülkeleri içindeki Alman- | lara karşı aldığı vaziyet, Almanya. nın Almanyada yaşıyan Lehlilere karşı aldığı vaziyete tamamiyle mu. vazidir.,, Koridor İsteniyor e e, Fakat Alman neşriyatı artık Dan- zig meselesini tali derecede saymak. ia ve Lehistanın Koridor vilâyeti ile ona bitişik vilâyeti istihdaf etmek. | i tedir, Lehistan namma söz söylemiye Salâhiyettar bir zat buna karşı; “Bu mesele çok, hem de pek çok geniş bir meseledir, demekle iktifa etmiştir. Times gazetesinin Berlin muhabi- Tİ de vaziyeti şöyle anlatıyor: “İngiltere ile Fransa tarafından ittihaz edilen tarzı hareketin bura. nın en yüksek mahfellerinde tam mânasiyle anlaşıldığı görülüyor. Fa kat bu anlaşma keyfiyeti “çok geç, addedilebilecek bir saatte vuku bul du. Filvaki buranın resmi mahfelle- rinde hasıl olan kanaate göre Alman yanın şeref ve haysiyeti bir anlaş maya varmak üzere herhangi bir fe. dakârlıkta bulunmağa müsait değil- dir. İyi haber alan Alman mahfelleri. ne mensup bir zat diyor ki: “Şimdi ricat etmektense harbi gö. ze alacağız. Polonyaya karşı gazetelerin şid- idetli bir hücumu İle Berlinde vazi. yet birden bire gerginleşmiştir. Ec- nebi müşahitler gelecek günler için- de kati bir karar ittihaz edilebilece. | ği kanaatine iştirak etmektedirler. Bir kaç hafta evvel olduğu gibi şimdi artık kimse bir “İngiliz blo. kundan,, bahsetmiyor. Almanya ta- rafından ittihaz edilecek kati bir tar Zi hareketin garp devletlerini Polon milletlere, başka dinlere, baş» | yayı tazyika sevkedeceği ümidi de kalmamıştır. Bu neticeyi elde etmek | için Almanyanın müracaat etmiş ol. duğu manevra bu memleketi, Al | manların söylediğine göre, ricat im- ilarmı bırakmıyan bir vaziyete Vaziyet Ciddidir İngiltere ile Fransa vaziyeti dik. kat ve sükünetle takip etmektedir. Bugün Pariste, İngiltere hükümeti tarafında tasvip olunan yarı resmi beyanat neşrolunmuştur. Bu beya. natta deniliyor ki: “İngiltere ile Fransa nerede vuku bulursa bulsun her yeni darbeye şid- detle mukable etmeğe azmetmişler. dir, Vaziyet ciddidir. Aşağıdaki bâ. diseler Londra ile Parisin son derece müteyakkız bulünmalarını istilzam eylemektedir: Kont Csaky'nin Almanya ve İtal ya seyahati, Mussolininin İtalyan or. dusunun şefleri ile görüşmesi, AL manyadaki son askeri hareketler, Al man matbuatının Polonyaya karşı hücumlarının o gitlikçe | şiddetlen- mesi.,, Salâhiyettar Fransız mahfellerin. de İngiltere ile Fransanın büyük bir sükünetle hareket ettikleri ve zik. redilen hâdiselerin yeni tehdit te- şebbüslerine veya kuvvet tecrübele- rine delâlet ettiği takdirde giriştik. leri taahhütleri yerine getirecekleri söylenmektedir. İngiltere ile Fransanın vaziyeti sa rahaten tesbit edilmiştir. Bu vaziyet- te bir değişiklik yoktur: İki memle. ket ne şekilde olursa olsun her dar. beye mukavemet etmeğe azmetmiş lerdir * Perşembe günü Londraya gelen Polonya hükümetinin askeri müşa, viri Kulski dün akşam İngiliz—Leh ittifakının nihai metnini hazırlamak üzere İngiltere Hariciye Nezaretinin hukuk müşaviri Sir ile gö. rüşmüştür. Öğrenildiğine göre, ittifak gelecek hafta zarfında Lord Halifaks ile Po- lonya sefiri Kont Racziynski tarafın. dan imza edilecektir. Mevkuflar Bırakıldı Dansig'den bildiriliyor: 14 ağustosta Danzig limanını teftiş #ttikleri esnada Hitler aleyhine bazı risaleleri kaçakçılık suretile şehre Kont Csaky'nin Roma Temasları Neticesiz Kaldı | Koma, 19 (A.A) — Kont | Csaky, İtalyanın Şimalinde bir | otomobille doğruca Peşteye git- | İ mek üzere bu sabah tayyare ile Romadan hareket etmiştir. Kont Ciano, bu sabah Romu- dan tayyare ile Arnavutluğa gitmiştir. İyi haber alan o mahfillerde söylendiğine göre, Macaristan, Alman » İtalyan askeri itlifa. kına girmek üzeredir. “Kont Csaky tarafmdan Romaya Ya- | pılan seyahatin hedefi bu me seleyi müzakera etmekten iba- ret olduğu söylenmektedir. Fa- kat, diğer bir haber, bu ittifak meselesini tekzip eder mabi. yettedir. | Resmen bildirildiğine göre, | Kont Clano ile Kont Csaky a- rasında yapılan görüşme, bu görüşmeyi takip ve dört saat ten fazla devam eden Mussoli- ni - Csaky mülâkatıma rağmen müsbet bir netice vermemiştir. Bu ziyaretin hedefi malüm | olmamasına ve mülâkat esna | sında bilhassa Macaristanın AL. | man - İlalyan siyasi ve askeri ittifakına girmesi meselesinin | görüşüldüğüne dair dün akşam | | Romada bir şayla dolaşmış ol. masına rağmen, metkür mah- fillerde © bu ziyaret esnasında gelecek haftalar zarfında Av- rupa mukadderatının mevzuu bahsolduğunu temin etmekte. dirler, Bu mukadderat bazı müşahitlere inanmak lâzım ge- Wrse, pek karanlık bir şekilde görünmektedir. Bazı Kimselere göre, şirıdiki vaziyette Macaristan ve bilhas» | | sa İtalya beynelmilel gerginli | ği izale edecek bir teşebbüste bulunmak o mecburiyetinde ka: | labileceklerdir. l eşte susuyor A Budapeşte, 19 (AA) — Hü kümet mahfilleri, Kont Csuky. İ nin Roma seyahati etrafında | çok büyük bir ketumiyet mu. hafaza etmektedir. İ Kont Csaky tekrar Almanyaya gidecek Roma, 19 (A.A) — Burada dolaşan © şayialara © nararan, Kont Csakynin yakında Von | Rihbentropla görüşmesi ve ye niden Romaya dönerek bazı 76. vatla buluşacağı müstebat de. | gildir. sokmakla itham edilerek tevkif edil miş olan iki Potenyalı gümrük mü. fettişi ile şofürleri tahliye edilmiş tir. Polonya hükümetinin bu tevkifle- ri o zaman şiddetle protesto ettiği hatırlardadır. Mevkufların tahliyesi dün Chodaki ile Greiser arasında ya- pılan bir mülâkat esnasında karar- laştırılmıştır. « > Berlin, 19 (A.A) — Son iki hafta zarfında Polonyada ecnebi menle- ketleri mazi teşekkülleri mensupla. rından yüz kişi tevkif edilmiştir. Bunlar arssında 11 şef vardır. Hudutlar kapandı Berlin, 19 (A.A) — Polonya, Bo- hemya ve Moravya hudutlarını dün kapamıştır. Danzig - Prusya yolu Berlin 19 (A.A) — Denzigi Prus- yaya bağlıyan Vistül üzerindeki du- balı köprü bugün seyrüsefere açıla. caktır. 100 bin Slovak askeri Paris, 19 (A.A.) — Excelstor ga.|trop zetesinin verdiği bir habere göre, Slovakyanın hükümet merkezi olan Bratislava'da bir Alman kumandan- lığı kurulmuştur. 100.000 kişilik Slovak ordusu AL manyanın emrine verilmiştir. Yeni projeler hazırlandı TAN 20-6-939 Hava Denemesi Yakında (Başı 7 incide) ve 65 de Üsküdar iskelelerinde te- vakkuf etmişlerdi. 60 numaralı va- pur da Üsküdar geçip Köprüye ge- lirken tehlike işareti verilmiş ve va- pur doğru köprüye gelerek bağla- mıştı. Tehlike işareti verilmeden evvel | Haydarpaşadan kalkan Denizyolları- hin Ülev vapurile Kadıköyünden | | kalkan Kınalında vapuru da henüz yakın bulundukları iskelelere döne- cekleri yerde Köprüye doğru seyir- lerine devam etmişlerdir ki, bu iki vapurun hareketi, dünkü tecrübe ta- arruzunda limandaki gemilerin vazi- yeti itibarile, liman reisliği tarafın- dan yegâne mahzurlu vaziyet ols- i) rak kavdedilmistir. Dünkü tecrübede Hmandaki ve u- || mumiyetle İstanbul şehri sularındaki vaziyet intizamla idare olunmus, va- || purlardaki yolcular, süköneelerini || muhafaza ederek saskınlık gösterme- mişler ve güverteyi bosaltıp alt kat salonlara geçmekle vazifelerini yap- maslardı, Beşiktaşta yapılan tecrübe Tayyareler Besiktaşta saat 10.20 Ce gözükmüşlerdir. Ve sant 10-20 de ds ilk bomba patlamıstır. Bu bomba- nıı patlaması ile Köyieinde Basri sinsmasında bir yangın cıkmıs, biraz sonra biri Besiktaş karakolu önünde, diğeri de Ortaköy tarafındı yerde iperit, tramvay deposu önünde ök sürtücü gaz nesredilmiştir. Öksürtü- cü gaz sahasında bulunan maskesiz memurlarla O vazifedar gazeteciler eadan derhal müteessir olmuşlar. öksürmeğe ve sazlı sahadan kaçmı- ya başlamışlardır. Tramvay deposunum birkac metre ötesinde mefruz bir sis bombası pat- lamıştır. Onun yanında dn su fasisa ti haram olmus, buralarda da Beyazıt ve Fatih meydanlarında olduğu gibi ekipler pek 'müntazam bir halde ca- hsmıslardır. Besiktasta da Mehmet Ali oğlu 45 yaslarında Sıvas Riza- nın bacağı ve kolu kırılmş farzedil miş, odun iskelesinde oturan Hasan Ay zehirlenmiş sayılmış ve bunlar da tedavi altına alınmıslar. dır. İ Tayyare bici hatır ve havald başlar baslamaz olmıyan birkaç haz kiki vaka da olmustur. Cihannüma caddesinde piyazcı Cemil Gezere ait dükkânda bacanın parlaması retice- sinde bir yangın cıkmış, itfaiye tara- fından derhal söndürülmüştür. Bu dükkân civarında bulunan ve Beşik- taşta Tuzbabada 24 numarada otu- ran Nemide Hüsnü isminde bir kız hakiki yangından korkarak bayılmış, hemen hastaneye kaltırılmıstır. Or- taköyde Kumbaracı sokağında 25 numarada oturan 24 yasında Tal'a Srffet te heyecandan ve hakiki ola. rak bayılmış, sıhhi bakım merkezine götürülmüştür. Polis memurlarından O Muzsffer Sakarya ile Celâl Danişkan öksürtü- ci gaz mıntakasında fazlaca kaldık- ları için zehirlenmişler, hükümet doktoru Hilmi Akkoyunlu tarafın- den tedavi altıma alınmıslardır. Perapalas karşısında Kurum apar- tımanında oturan Mahmut Şevketin kızı 18 yaşında Fevziye de tayyarele- rin hücumu esnasında fazla heyeca. na kapılmış ve bayılmıştır. Fevziye derhal Beyoğlu hastanesine kaldırıl- mıştır. Söylendiğine göre Eminönün- de de bir çocuk düşürme hâdisesi ol- muş, Hatice İsminde bir kadın (farla heyecana düşme neticesinde 3 aylık çocuğunu düşürmüştür ve Cerrahpa- —————————— sanıldığına göre Attolico Obersalz- bergde Hitler ve Von Ribbentrop ta- rafından kabul edilmiştir. Hususi bir membadan öğrenildiği. ne göre, Attolico son Giano - Ribben- trop görüşmelerinde ileri (Sürülen tekliflere ve taslağı hazırlanan pro. jelere İtalyanın cevabını getirmiştir. İtalya Polonyayı tehdit ediyor Roma, 19 (A.A) — Siyasi İtalyan mahafilinde, Polonyadaki Almanla. rın müşkül vaziyetine Ve Polonya. nın harp hazırlıklarına İşaret edil Berlin 19 (A-A.) — Birkaç gün ev-| mekte ve dünya sulhünün Varşova vel Romaya çağırılmış olan İtalya-| hükümetince | gös! nın Berlin büyük elçisi Attolelo, dün | bağlı bulunduğu beyan olunmakta-| lardır. 9.42 de Haydarpaşadan hare- Münihte bulunmakla idi. Berlinde iz'ana dır, le, 51 Küçüksu plâjı. 52 Paşabahçesi ! şa hastanesine kaldırılmıştır. Beyoğlu ve Taksimde Saat tam 940 da Taksim meydanı ve İstiklâl caddesinde hiç kimseler kalmamıştı. 22 dakika devam eden heyecanlı" bir intizardan sonra saat tam 10.2 de ilk tayyareler göründü. Tayyareler top ve kesif bir makineli tüfek ateşi ile karşılandı. Beş dakika conra Camlıköşkün üzerine bir yan- gın bombası düşmüştü. Bu ilk yangın itfaiye tarafından derhal söndürül. dü. Birkaç dakika sonra Taksim stadyomu ila meydanın muhtelif yer- lerine ve tekrar Camlıköşke metruz yangın, sis va zehirli gaz bombaları düştü. Bu meyanda bir bomba da İs- tiklâl eaddesinim Taksim methalin- deki tramvay teline düştü. Te) tâmi- rine mahsus kamyon icinde gelen maskeli işçiler tarafından tramvay teli derhal tümir edildi. Yeni bir it- İaiye grüpu da Camlıköşk ve stad. yomdaki yangınları (o söndürmeğe koştu. Saat tam 10.12 de Taksim meyda- nında bir iperit istilâsı oldu. Meydan bir arazözle yıkadı. Meydana nazır apartıman duvarları ve dükkân cam- ları gene kireç kaymaklı sularla ve küğük pompalar vasıtasile temizlen- di. Bunlar yapılırken diğer taraftan da sıhhiye teşkilâtı fanliyete geçmiş, gazla zehirlenenleri sedye Üzerine yalırıp tedaviye başlamıştı. Sonra da bunları cankurtaranla hastaneye sevke başladılar. Bir aralık Sular İdaresinin bulun- duğu binaya iki tahrip bombası düş- tü. Binanın üzerine bomba düştüğü. ne alâmet olmak üzere bir siyah bay- rak çekildi. Bir kişi ağır, bir kişi ha- ifif yaralandı. Yaralıların, cankurts- ran gelinceye kadar sıhhiye teşkilâtı tarafından ilk müdavatları yapıldı İ ve hastaneye yollandı. Saat 10.43 de | denemeye nihayet verildi. Deneme muvaffakıyetli oldu Deneme esnasında Val muavini Muzaffer Akalın, Emniyet Umum Müdürü Ali Rıza, Emniyet müdürü Sadri Aka, Seferberlik müdürü ve memurları ile İstanbul komutan ve- kili Tümgeneral Osman Tufan, hava İ genel komutanı Korgeneral Hüsnü Kılkış hazır bulundular. Korgeneral Hüsnü Kılkış, denemeyi müteakip kendisi ile görüşen bir muharriri- rimize: “.— Alınan pasif korunma tertiba- tının mükemmeliyeti sayesinde de- neme büyük bir muvaffakiyetle ne- ticelendi, Gerek halk ve gerek me- murlar kendilerine düşen (vazifeyi cidden benimseverek ifa ettiler, De- nemenin ilk defa vuku bulmasına rağmen bu fevkalâde hal takdire şayandır.” demiştir. Emniyet Müdürü Sadri Akada muharririmize demiştir ki: “.— İstanbul halkına çok güvene mekle beraber girlenme işini bu ka. dar büyük bir sükünet ve muvafta- kiyetle yapacağını pek tahmin etmi- yordum, Halk bü işte, uhdesine dü- şen vazifeyi lâyıkile ifa etti ve ancak halkın bu şayanı takdir ve teşekkür hareketi sayesinde bugünkü muvaf. m neticeyi almış bulunuyo- "öm isabet vaki olan yerler İstanbula yedişer tayyareden mü. rekkep dört filo hücum etmis bulu- nuyordu. Bu tayyareler şehre muh- telif kollardan geldiler. Bunlar şeh- re kireç torbası halinde bombalar a- tıyorlardı. Bu bombalardan Beyazıt meydanına ve Sirkeci garına ilk gaz bombaları düştü. Filolar, Kadıköy, Selimiye, Üskü- dar, Adalar, Kasımpaşa, Şisli, Har. biye, Maçka, Kurtuluş ve Boğaziçini dolaşarak Karadenize doğru gitmiş- ler, buradan tekrar İstanbula dön- müsler ve sonra avdet etmislerdir. Kireç torbası halinde atılan mef- ruz bombalardan birer tanesi posta- hanenin yan tarafına, Demirkapıya, Çiftesaraylar bahçesine, Yenicsmi meydanına, Mackada Taşlığa. Ka- sımpaşaya, Kumkapıya ve Çatladı. kapıya düşmüştür. Tayyare hücumu esnasinda Pendikten hareket eden 10 numaralı katar Maltepede tevak- kuf ederek yolcuları indirmiştir. Yolcular ağaçlar altına saklanmış-| miştir. Tekrar Ediliyor | reket etmemiştir, Vilâyetin verdiği tebliğ Bugün (dün) yapılan birine tay- yare deneme taarruzu hakkında vi. İâyetin tebliği şudur: Ordumuzun Trakyada yapmakta olduğu manevralar münasebetile İs- tanbula icra edilmesi kararlaştıı- mış olan tayyare taarruzlarından bi- rincisi 19 - 8 cumartesi günü yapıl- mıştır, Alarm emri İstanbul kumandanlı. ğından saat 9.35 de vilâyet havaya karşı korunma âmirine bildirilmiş, alarmın hitamı 10.45 de ilân edilmiş- tir. Tatbikat büyük intizamla cere- yan etmiş, halkımızın ilân edilen tavsiye ve tedbirlere ciddiyetle, ba- siretle riayet ettikleri görülmüştü Halkın cadde ve sokakları, nakil va- sıtalarını terkederek hususi korun- ma yerlerine veya umumi sığınakla. Ta iltica etmekteki telâşsız ve vaku- rane şitabı takdire şayandır. İtfai- ye, gaz temizleme, ilk sıhhi yardım ve vankurtarma ve teknik onarma e- kiplerinin faaliyetleri plân dairesin- de memnuniyeti mucip bir şekilde cereyan etmiştir. Hava deneme ta- arruzu İlk defa yapılmakta olmasına rağmen tashihi müstelzim hareket- ler ve kusurlar ancak birkaç yerde ve küçük mikyasta vaki olmuştur. İkinci bir tecrübede bunlarm vuku bulmıyacağı tabiidir. Bunun için a- şağıdaki hususlara dikkat edilmeli- dir: 1 — Alarm işareti verilir veril. mez halkın ve nakil vasıtalarının derhal oldukları yerde durmayıp tayyareler gelinceye kadar geçecek Kısa zamandan istifade ile sığınak- lara ve tenha yerlere çekilmesi Jâ- amdır. Bu suretle caddelerden itfa. iye ve yardım ekiplerinin gecmesine mümanaat edilmemiş ve tayyare- lerden korunulmuş olur. 2 — Nakil vasıtalarında hayvan- lar ârübülardan çözülecek ve evvel ce neşroluman ufnümi emirde izah e dildiği gibi sağlam bir yere bağlana- caktır. 3 — Tayyareler çekildikten sonra da iperitle guzlanmış ve inhidama yüztutmus binalar bulunacağından böyle tehlike işaretile gösterilmiş yerlere girmiyerek buralardan uzak. laşmak, 4 — Dükkân ve mağazaların bom- ba parçalarına karşı muhafaza için kepenklerini indirmesi faydalıdır. 5 — Haliç köprüleri, tayyare taar- ruzlarına büyük hedef teşkil edecek- lerinden halkın bu köprülerde birik- meleri tehlikelidir. 6 — Tecessüs saikasile bazı cadde- lerin meydanlara müntehi olan kı. sımlarında topluluk görülmüştür ki bu hareket caiz değildir. Bu hataların ikinci tayyare taar- ruzu denemesinde tekerrür etmeme- si halkımızın yüksek kabiliyetinden ve intizamseverliğinden beklenmek- tedir. 7 — Evvelce neşredilen umumi emrin birinci maddesinde manevra- lar münasebetile yapılacak deneme taarruzu için harp halinin 15 ağustos 939 gününden başlıyacağı ve bitimi ayrıca ilân olunacağı bildirilmiş ol- duğundan bu ilân yapılıncaya kadar halkımızın İkinci bir tayyare hücü. muna İntizar etmesi lâzım gelir. Çirkin Bir Muziplik Dün gece saat 22.30 da Şişli ve ci- varı bit muzibin çirkin ve mânasız bir hareketi yüzünden heyecana ka- pilmş ve halkın beyhude yere istira- hat ve eğlencesi selbedilmiştir. Hava hücumu tecrübelerinde teh- likeyi haber vermek üzere muhtelif yerlere ve bu arada Şişli tramvay deposuna da bir canavar düdüğü ko. nulmuştu. Muzibin birisi dün gece bu düdüğü çalmış, buhu duyan Bo- monti ve likör fabrikaları da fkinci hava tecrübesi yapılıyor zannile ca- navar düdüklerini çalmışlardır. Evlerinde istirahat eden veya eğle nen halk derhal ışıkları söndürmüş- tür. Sokaklardakiler kaçışmıya baş. lamışlar, polis tertibat almıya mec. bur kalmış, fakat sonradan işin esası bil vaziyet halka bildiril. Zabıla, bu çirkin hareketi yapan. ları aramıya