17 Eylül 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

17 Eylül 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

İrPOloE Kıtaları - Almanları Durdurdu (Başı 1 inelde) EBLİĞL ği “dir. Alman tayyaereleri Vilnoda, şim diye kadar yaptıkları bombardıman- Varşova, 18 (A.A) — Varşova müdafan: kumandanlığının tebliği: > İl TAN Sovyetlerin, Polonyadaki Harbe Müdahalesi İhtimali Endişeler Uyandırıyor (Başı 1 incide) ği Romanya Rus politikası, Amerikan diploma: Temaslar Müharöbe Şeklini Aldı emi HARP TEBLİĞLERİ Parla, 16 (A.A) — Erkânıharbiyenin tebliği: #08, cephenin muhtelif noktalarında faaliyet görülmüştür. Düşman, en zi» Sarbruk'en senubunda tapçu fanli yeti. göstermiştir. Mceeile'in şarkında 3 Oların en mütbişini yapmışlardır. Vilnoya yapılan hava taarruzuna © 18 tayyare iştirak etmiş, 200 bombaji Cw” mımtakasnda, düşmin tep. İİ tik mahfillerinin esaslı düşüncelerin. dbir Alıyor mik, birçok noktalarda İlerlemişlerdir. Vadinin sanup muntakasında Sicd- atmış ve sivil balk çok ağır zayiatal| peş ve step oyn yamanda şehrin “|| desi DİFİNİ teşkil etmekte berdevam. Tedbir Alıy de düşmanın kuvvetli mukabil! taarruzları muvatfakiyetie püskürtülmüştür. j uğramıştır, Vilno şehri sonuna kadarİf merkez kısmına da teveih eylemiştir. $| dir. Bu mahfiller, Alman - Rus pak. Londra, 18 (A.A) — Röyterin vi “ müdafaa için hazırlanmaktadır. — Polonya hava kuvvetleri de müte. addit Alman askeri hedeflerini mü- © €ssir surette bombalamıştır. Bialys- tock ve Rezse istikametindeki düş. man hareketi buradaki Polonya kıta- © larının şiddetli mukavemeti İle karşı- Jaşmıştır. Varşova bölgesinde müda- © faa hareketi şayanı memnuniyet bir suretle devam etmekte ve hükümet © merkezinin şimali şarkisinden yapı- Jan düşman hücumları kırmakta- dır. Gdynia ve Hel'deki kıtalar, şiddet. li mükâvemetlerine devam etmekte- dir. Loviez ve Krernlevice mıntaka- sında kuvvetli muharebeler olmakta © ve Polonyalılar Almanlara mühim zayiat verdirmektedir. y Polonya radyosu, saat 20.45'de yaptığı neşriyatta, Varşovanın bu- gün bütün gün bombardıman edil © miş olduğunu bildirmiştir. Şehre iki ; kadar bomba düşmüş, ezcümle © protestan kilisesi e Letonya elçiliği “binası harap olmuştur. İnsan zayiatı © çok fazladır. İki gece yatakhanesi ile “müteaddit hastahanelere de bomba isabeti olmuştur. Almanların Tebliği © Alman Başkumandanlığınn teb. liği aşağıdadır: “Alman ordusunun cenup grupu, cenup- © daki Polohya ordusunun dağınık aksamı- ns dün de takip etmiştir. Lvov kapılarında, Tanevvo Üzerinde Bil- Jar yakınında iki taraf arasında mubare- be devam etmektedir. Alman kıtaatı Prremysli işgal etmistir. » Şarkta, motörlü Alman kuvvetleri Viod- zimiöye yatmıştır. © Kulne civarındaki Polopya kuvvetlerini « ihata eden Alman kıtsatı takviye olunmuş ve çember daraltılmıştır.. — © Varşovanın cenubu şarkirinde düşen birogekaş hareketi âkim bırakıldıktan #on- Fa Alman kıtantı düşmendin birçok esir ve 26 top almıştır. © Diğer taraftan Almanlar Bialistoku iş- gal eylemişlerdir. Brest-Mitovsk Kalesinin zaptı için mu- — harebe devam etmaktedir. Hiva kuvvetlerimiz, düşmanın cephe- ye nakliyat yapmasına mâni olmuştur.” Şiddetli Mukavemet Z Havas muhabiri, Polonya — Ro- nanya hududundaki Zalesezki'den şu haberleri veriyor: “Buraya gelen haberlere göre, şimalder ki Polonya orftuları grupu, Poznan grupü ile tam bir iribet halinde hareket etmek tedir. Bütün askeri merkezler de başkus © mandanlıkla irtibatlarını muhafaza eyle- © mektedir. Varşava, Lwov, Baranavicze ve © Vilno radyoları durmadan çalışmakta ve telsiz telgraf masajları yazmaktadır. Lwow o muntakasında yerleşmiş bulunan Polonya hükümeti, muntazam kürye servisi de da- hil olmak üzere muhtelif teknik vasıtalar. “la, gerek başkumandanlıkla, gerek mühte- ONE mukavemet merkezleri ile irtibat ha © indedir. Alman haberlerinin aksine ölü “orak, Romanya hutludunda pek az miktar. da Polonya ricali toplanmış bulunmakts- Son Vaziyete Göre — Lublin civarı, 16 (A.A.) — Alman rdularının Polonyanın cenubu şar m ve şimali şarkisinden yaptır ğı geniş çemberleme hareketinin in- bir tevakkuf devresi > tedir. Motörlü kıtaların ilerleyişleri, şimdi Polonya kıtalarının şiddetli mukavemeti ile karşılaşmaktadır. © — Cenupta Alman İleri hareketi, Vis. tülün ayaklarından Tanev kenarında © durmuştur. Lvov müdafileri, şehrin “© kenarında bir motörlü Alman kolu. © nun hücumunu ger! püskürllükten sonra, Lvovun garbinde, cenuba doğ- Tu yürüyen Alman katalarma cenah- © tan faal surefte müdahale etmekte- © dir. Przemysl'in uzun zaman muka. © vemeti, bu mıntakada Alman mina. kalâtını mühim surette fenalaştırmış tır. © Şimalde, Alman taarruzu 'Bug'u geçmiye muvaffak olmuş ise de, Var- © şova önünde, araziyi karış karış mü- © dafaa eden müteaddit Polonya kıta- © larının mukavemetine uğramış bu » Tunmaktadır. Harekâtın bugünkü safhası şunu gösteriyor ki, Alman motörlü kıtüla. 5 iy ır, tıpkı eski süvari kıtaları a Vola'da düşman kıtaları geri püskür- tülmüştür. Almanlar, bir tank kay» betmiş ve ağır zaylata uğratılmıştır. Şark mıntakasında, Alman hava kuvvetleri, faal keşif uçuşları yap- mıştır. Polonya kıtaları bir hücum yapmış ve biri yarbay olmak üzere düşmandan yüz esir almıştır. bi, ne büyük şehirlete, ne de eski sis- em dahi olsa herhangi bir istihkâma bir şey yapmamaktadır. Deniz mıntakasında Poznan kıtala. rı, İşgal altında bulunan araziyi tut. makta devam ediyor. Poznan Polor- ya kıtaları Varşova müdafileri ile sıkı irtibat halindedir ve Vistülün şimalindeki Alman kıtaları ile nehrin cenubundaki Alman kıtaları arasında irtibat tesisine mâni olmaktadır. Bozulmuş olan ve çamurlu bulu- nan yollar, motörlü kıtaların süratli inkişaflarımı geciktirmektedir. Polonya kaynakları da Brestli- tovskta iki taraf arasında en şiddetli muhârebelerin devam ettiğini ve Al. manların ağır zayiata uğradıklarını bildirmektedir. Fransız mütehasıslarına göre Al manların Lehistana yaptıkları hare- ketler hep birer akın mahiyetindedir. Bu skınlar birbirine bağlı olmadığı içinde ortada bir Alman cephesi yoktur, Almanlar, mütemadiyen a- kın yapıyor ve geriliyorlar, Nitekim Brest Litovsk'a hücum eden Alman kuvvetleri gevşemeğe başlamıştır. Leinberge karşı akın eden kuvvetler de akını yaptıktan sonra gerilemiştir. Romanyada Tedbirler Bükreş, 16 (A.A) — Başvekâlet a- şağıdaki resmi tebliği neşretmiştir: | dolayısile hükümet, Romunyanın bi- taraflığını muhafaza için yeni tedbir- ler almıştır. Bu düşünce ile memlekete gelmesi melhuz olan çocuklar ve yaralılar is- köm olunacaktır. Hududu geçecek kılaat veya herhangi bir' askeri te. şekkül silâhlarından tecrit edilecek, ve muhasematın sonuna kadar kam- pa konacaktır. Siyasi mevkiler işyal etmiş olan zevat, kendilerine göste- rilecek mahallerde oturacaklar ve her türlü siyasi faaliyetten içtinap eyliyeceklerdir. — « Hususi eşhasın ve bilhassa Galiç- yalıların Romanyaya girmesi meno- Tunacaktır, * Paris, 16 (A.A) — Gazeteler. Po. lonyadaki karışık askeri vaziyet İle bilhassa meşgul olmaktadır. Gazeteler, bütün Polonyada dola. gan ve her yeri tahrip eden Alman zırhlı fırkalarının yeni sevkuleeyşini uzun uzadıya mevzuu bahis etmekte ve fakat Polonya ordusu kuvayi kül Üyesinin benüz bozulmadığın: kay- 'dederek vaziyetin düzelebilecöğini 0- mit eylemektedir. Bilhassa, başlıyan yağmurlar devam ederse ağır zırhlı kıtaatın ve ağır topçunun harekâtı nehirli ve bataklık mıntakalarda im. kânsız bir hale gelecektir. Her Hitler, teslimiyet alâmeti ola- Tak kollarını kaldıran Polonyalı as- kerlerin de itlâf edilmelerini emret. miştir. Sebep, bu şekilde teslim o- lanlardan birkaçının da kendilerini teslim almak isteyen Almanlara mit- ralyöz ateşi açmalarıdır. * Varşova radyosu Almanlarm Var- şovaya birkaç yüz bomba attıklarını, Letonya sefaretine de bir bomba isa. bet ettiğini bildiriyorlar. * Polonyadan bildirildiğine göre se- hık Kayzerin torunlarından biri harp sahnesinde ölmüştür. rs Polonyanın Orzel adlı tahtelbahiri Estonyanın Tallin limanına uğramış ve orada kalmıştır. İçinde beş zabit ve dört bahriye neferi bulunan Poloriya donanmasına Mmehsup bir kano otomobilde Leton- muvaffakıyetlerine rağmen, €5-| ya kara sularında araştırmalar ya” süvarinin yerini tutmakta olan e miş Mürettebatı tevkif edilmiş” tınin yarattığı misalden sonra bu po- Itikanm Avrupaya yeni ne gibi sür prizler saklamakta olduğunu soruw turmahtadır. Resmi mahfiller, her zamankinden daha ziyade, tereddüt içinde bulun- maktadır, zira bu siyasetin yeni vec. hesi hakkında habere malik değil dirler. Sovyet kıtalarının garp hudu- du boyunca tahşidi ise bu meşküki. yete endişe de ilâve eylemektedir. Bugünkü Rus - Japon anlaşması- nın mümkün kıldığı Alman - Rus tam işbirliği tehdidi, Amerikan diplama- tik mahfillerinde en derin endişeler doğurmakta ve bunun kongrenin bi. taraflik kanunu fzerinde yapacağı müzakerelerde mühim bir unsur teş- kil eyliyeceği sanılmaktadır. Filha- kika, bazt siyasi müşahitlerin fikrine göre, bir nasyonal sosyalist - komü. nist ehli salibi karşısında halkın ve efkârı umumiyenin akşülimeli, Ame. rikan İnfiratçılarının Bitaraflık ka- nununun tâdiline karşı ileri sürecek- leri mütaleaları zayıflatacak mahi- yette bulunmaktadır. Bir Nüfuz Mıntakası (7) Moskova, 16 (A.A.) -—— Moskovada ki Polonya mahfilleri, Pravdanın baş yazısına, ilk bakışta Ukrayna ve gar. bi Bielorusyadaki Polonya eyaletle- rinde "tazyik altında bulunan Rus- lar” ım kurtarılması bahsinde Sovyet noktai nazarını gösterir mahiyette bulunmasına rağmen, fazla ehemmi- yet atfeylememektedir. Mer türlü ih- timaller henüz imkör dairesinde bü. lunmakla beraber, burada en ziyade yayılmış bulunan noktal hazar, Po- lonya mukavemeti tamamile kırık. madikça Sovyetlerin Polonya nlay- bu sabahki baş yassı, Polonyalılar tarafından tahliyesi ihtimalinde Rus. ların Alman nüfuzu haricinde tut- mak istedikleri mmtakaları gösterir gibidirFPakat bu vaziyette, bu hare- ket, Polonyaya karsı bir hareket ol- muyasaktır. Bütün bu sebeplere da- yanan tahminlere göre, Almanlar, Rusları Polonva bir kere mâhvol. dukten sonra İngiltere ve Fransanın ilk imkânda sulhe döneceklerine & nandırmağa çalışmaktadır. Halbuki © zaman Almanya, bizzat Sovyetler Birliğinin hudutlarına gelmiş olacak- tir, Bu vaziyette, Sovyetleri kati ola- rak kendi taraflarına almak için Ak manların Ruslara “bizimle mi yoksa bize karşı mı” sualini sormaları ihti. malden hiç de hariç değildir. Müdahale Tekdirinde Paris, 16 (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor: “Fransız matbuatı, Sovyetler birli ginin hattı hareketinin “büyük meş. hul,, teşkil ettiğini tebartiz ettirmek- to ve bu hattı hareket © gazetelerin i mühim surette endişesini mucip ol. maktadır. Sovyetlerin niyetleri, henüz ka- ranlıktır. Daha doğrudan doğruya bir müdahaleden korkulmamakla börs- ber, İzvestia'nın beyanatını tartmak gerektir. Bu gazete diyor ki: “Sovyetler birliği mahtemel olarak çarpışmıya girecektir, Fakat teyak. kuz ile harekâtın netiçesini takip ey- lemektedir.,, Sovyetlerin silâhlı bir müdahalesi takdirinde, muahede mucibince, Ro- manya müdahele edecek vu o zaman bütün Balkanlar ve ezeümle şark 4. rine böyle bir sıkleti kabul etmi. yecek olan Türkler mücadeleye sü- rüklenecektir. Rusların Almanyanın yanı başın- da müdahalesi üzerine, bütün anti. komünist devletler, hattâ Almanya- nın müttefikleri bile anlaşmazlığa sü. rüklenecektir ve ezcümle İtalyanın intizar hattı hareketi çabukça inkişaf edebilir. Bazı bitarafların ve ezcümle İngi- Tiz ablokasına engel olmzmek istiyen İsviçrenin hattı hareketi teeyyüt et- cekleridir. Aksi'takdirde, Pravdanir Bükreş muhabiri bildiriyor. Çok iyi merbadan Öğrenildiğine göre, Ro- ş Fransızların Nied (Başı 1 incide) ırmağının cenu. manyadu mütehasmslar silâh sluna $| bunda işgal ettikleri mevzilere karşı Bağırilmiğtır. Büttin mezaretler ve müesseseler, kendilerine elzem memurların lste- <einİ tanzim etmek emrini almışlar» dir. * Londra, 16 (A.A.) — Romanyanım Lohdr elçniği yüksek memurların- dan birlai, İngilterede bulunan 200 Kâdar Rumen ihtiyat etradının elçi- Uğin davetine derhal icabet ettiğini ve bunlardan Londrada fzamet ay- Üyerlerin şimdiden Romanyaya ha- Tekel etmiş bulunduğunu bildirmiş- tir, eee yapılmıştır. Bu mukabil taarruzlar, Fransız kıtaları tarafından daha baş- 3 |langıçta tevkif edilmiştir. Nied'in aşağı vadisinde yapılmak- ta olan muharebe, bu ırmağın sağ sa- hilinde, küçük urmakçıklar serpili yayladan geçerek vukua gelmektedir. Bu yaylanın şark tarafı, Sarre vadi. sine tam surette hâkimdir. Buradan topçu kuvvetleri, yalnız Sarre Louis şehrini değil, fakat bütün Sarre va. disini ve ırmağın öbür tarafında e- sas Zigirid hattının tâbiyelerini ih- tiva eden tepeleri dövebilir. Düşma. dir. Bazı denizaltı gemileri batırıl. | DIN en büyük menfaati, pek tabii 0. mıştır ve bitaraflar, İster İstemez, Almanyahın taşesinde iş birliği yap- mamak mecburiyetinde kalacaklar. dır. Berlin ve Romaya Göre Romh, 16 (A.A.) — Akşam gazete. leri, Mogol . Mançu hududunda mu. hasemata nihayet veren Sövyet - Ja- pon paktının çhemmiyetini tebarüz ettirmektedir. Giernale d'İtalia diyor ki: “Bu anlaşma, dünyanın büyük bir kısmında sulhü garanti ediyor. Bun. dan başka bu anlaşma, Sovyetler bir. liği ile Japonya arasında daha sıkı anlaşmalara bir esas teşkil edebilir.,, » Berlin, 16 (A.A) —D.N.B: Alman gazeteleri, Japon - Sovyet anlşşmaşının akdinden (dolayı duy- dukları büyük memnuniyeti gizleme- mektedir Berliner. Börsen Zeitung, alymlar meniz öimiz pek tabiidir. Bilhassa şu”bakımdan ki, bu anlaşma ile her iki taraf, dip- İomatik anlaşmazlıklarımf ve Mo. göl - Mançu hududundaki kanlı çar. pışmaların, yalnız her anlaşmazlıktan menuniyet duyan tek bir memlekete yani İngiltereye yaradığını kabul et- miş bulunuyor.,, Diplomatik Temaslar. Brüksel, 16 (A.A) — Berlinden bildirildiğine göre Alman — Sovyet Atilâfının şahitler'diplomatik hareketleri dik- 'katle takip etmekte ve bu hareketle. rin pek mühim neticeler verâbileceği kanaatini izhar eylemektedirler. Romadaki Japon sefiri Tokyoya çağrılmıştır. İsrarla dolaşan bir ga- iyiaya göre Japonyenın Berlin sefiri de Tokyoya çağrılacaktır. Diğer ci- hetten Çang . Kay - Çek tarafından geri çağrılan Çinin Berlin sefiri, Ak manyadan ayrılmıştır. Berlindeki Japon mahfellerinde hâkim olün ka- Daate göre Çin sefiri Alman taraftarı idi. Bu itibarla geri çağrılması Çang- Kay - Çek'in Almanyaya karşı slya- setinde bir değişiklik yapıp yapmı. yacağı meselesini ortaya çıkarmıştır. Ayni mahfellerde Jsponyanın Çinin harici politikasmı büyük bir dikket- le takip ettiği söylenmektedir. Alman Tayyaresi Moskova, 16 (A.A, 5 Eylül ta. rihinde Ukranyada Olevsk üzerinde bir tayyare görülmüştür. Sovyet kı.| tastınm mitralyöz ateşi altında Lugi no köyü civarına inmeğe mecbur o- lan bu tayyarenin iki motörlü bir Al man bombardıman tayyaresi olduğu anlaşılmıştır. Tayyare tutulmuş ve baş kisiden mürekkep olan mürettebatı Kief'e nakledilmiştir. ç * Paris, 16 (A.A) — Petit Parisien gazetesi, Amele federasyonlarının en mühimlerinden üçünün yan! ma- denciler, deniz işçileri ve P, T. T. fe- mektedir, Bir çok tefsirler, müttefik. |derasyonlarının Sovyetler Birliğinin lerin denizler üzerindeki hâkimiye- | Almanya ile bir pakt akdetmesi ü-| lerinde ve vağurlardan çıkışlarında hava tinin daha şimdiden ne z : hüeumlr kadar mües-|zerine umumi iş federasyonu ile alâ-| yizta sir olmıya başladığını göstermekte, 'kalarını kn bildirmektedir. p arak, Fransız kıtaları bu yayla. nın şark tarafını tutmadan bu min. takadaki Fransız ileri hareketini dur. durmaktı. Bu sebepten dolayıdır ki, Almanlar muazzam vasıtaları hare- kote geçirmişler, fakat buna rağmen mukabil taarruzlarında muvaffak o- lsmamışlardır, Havas, bu akşamki Fransız tebliği- Hi şu suretle tefsir etmektedir: “Fransız kıtalarının Zigirid hattı Üzerine daha kuvveli tazyiki, Alman İstibkâmlarının omüdafilerini ileri mevgilerini muhafaza için gittikçe daha ziyade fazlalaşan gayretler sâr- fınâ icbar etmektedir. Almanlar, ib- tiyatları çağırmıya mecbur kalmış - lardır. Alman kumandanlığı, Fransız hududu ile esas Zigirid hattı arasın- daki araziyi faal surette müdafaava karar vermiş gibidir. Bir taraftan Renden Mozele kadar elli kilometre- lik bütün cephede iki taraf topçusu durmadan faaliyette bulunurken, iki ordünun ileri ünsurları'ğda teması A Maamafih bugün herhangi bir bü- yük hareket vukua gelmemiş, yahtit gelmiş bulunsa da resmi tebliğe gir- memiştir. Almanlar, Fransız kıtala- rının bazı hâkim mevzilere veyahut cenahlara doğru ilerlemesi üzerine tutmak imkânı kalmıyan yerleri ter- ke mecbur kalmıştır. Almanlar, bu suretle bazı köyleri de bırakmışlar. fakat evler ve mahzenler Fransizls- ra sığınak teşkil etmesin diye köyle- ri baştanbaşa tahrip eylemişlerdir. Harekâtın Tenkidi Havas, şimdiye kadaf vukua gelen muhasematın aşağıdaki kritiğini neş- ordusu, Sarre ve Palatinst cephesinde yavaş fakat emniyetle ilerlemektedir. Siegtried hat ile Maginot hattı arasın- da zaptedilen mevsiler, 15 eylâl günü elde edilen araziyi düzelimeğe tahsis olun» masını mesbur kılacak derecede mühim- dir, Yeni cephenin kuvvetini, birbiri ardi- 'na ilk hatlare yaptıkları mukabil tanrraz- tarda, topguateşlerinde ve hattâ hava hü- cumlarında hicbir melie slmamakin, biz- zat Almanlar isbat etmiş bulunmaktadır. Fransiz öskerlerinin zaptettikleri mev- zilerin ve tâbiyelerin hususi yaahiyeti na“ zan dikkate alımısa muvattakiyetin ehem- Mmiyeti bir kat daha tehanüz eder. Zaptedi- len bu mevziler ve tâbiyeler, Siegiried hattının ileri müdafaa sistemini teşkil ey- Jemekte ve yalnız bir detikamette kulla- bulmak Üzere yapılmış bulunmaktadır. Pa- kat bunları işgal eden Fransız askerleri, bazan birkaç gün içinde, hattâ bazan da birkaç saat içinde, bu mevzilerin istiks- Metini döndürmeğe muvaffak olmuşlar. Sir. Bü #üretle Frwgiz ordusu, ©5388 Sleg- tried hattına hergün daha ziyede kuvvet, li ve daha xiynde tehlikeli bir tazyik & stmekte, Maginot hattı ise hergün daha ziyade genişliyen bir sahs İle muhafiza e- Silmektedir. Kıtalar Tahşit Edildi Fakat bu müsbet muvaffakiyet, cole da- ha mühim olan menfi bir muvaffakiyet ile iki misli kıymet kesbeylemiş bulunmakta. dır, Fransız kıtalarınn seferber edilmesi ve tahşit olunması bitirilmiştir. birçok İn- giliz askerleri Manşı geçmiş ve Fransada kararşâb kutmuştur. Halbuk! genel kur- mayların en mühim endişelerinden birisi- ni, bu başlangıç devresinin düşman hava kuvvetlerinin durmadan yapacakları hü. cumlarla işkâl edilmesi korkusu teskil et- mekte idi. Demizyolu istasyonlarının bota. bardıman editmesi, demiryolları şebekesi- nin bozulması ve kıtaların vaparlara biniş- ına maruz bırakılması büyük 20- sebebiyet verebilir ve plân bozabilirdi, Fakat Almanya, i Gi ik edi â bir iş yapabilecek bir halde bulunmamış ve seferber edilen kıtslarin hudut mınta- Katına naklini en ufak bir hâdise bile iş- kâl etmemiştir. Bu metice, en ufak tefer- rüstina kadar çok emin ve çk elestiki bir surette tanzim edilmiş bir seferberiik plâ- ni mevcut olmaksızın, Ren ile Marek ara- #mda Fransız kıtalarının. muvaffakiyet metodik hüreketleri yapılmaksızın ve ni- hayet bilhassa Polonyanm müleçavize kar- $1 kahramanca smüdafansı olmaksızın elde edilemezdi, Alman hava kuvvetleri Po - lonya şehirleri üzerine htlcumlar yapar ve motürlü kıtalar tsarruzuru hazirlar ve- ya itmem ederken Pransız askeri gebe kesi de yerine yerleştirilmiştir. Polonyadaki Harekât Almanların Pelonyadaki sekeri zaferle. Tİ, gayri swbit ve muvakkat bir mahiyet arzetmektedir. Ansnexi tukliğine sadık kalan Alman genel kurmayı, iki cenahtan, kayarak Polonya ordusunu İhataya çalış” maktadır. İunun için süratli hareketi 1 ztmdır. Zırhlı #irkaler, arkalarında kam- yonlarla gelen piyade kuvvetleri olduğu halde, yollar üzerinde bütün süratle i- leriçmek'te ve rastladıkları unsurları da- Bbhaktadirler, Fakat Alman Kıtaları, ara- riyi işgal etmiyor, arazinin her tarafina serpilmiş mukavemet nüveleri birakiyor. Ve mukavemetin daha ziyade kalay olduğu şehirler önüne geldiği zaman çevrilmek tehlikesi karşısında çok defa ricat eyli- yer. Ezcümle, hâli müleavemet ocakları bulunan Gdynia'da, Varşovada ve Alman radyasımın düştüğünü ilânda pek #iyade acele ettiği Lvovda böyle olmuştur. Bu gu- relle Pelowya ordusu, birçok parçalara ay- rilmiş, fakat imha edilmemiştir. Polonya arazisi derinliğine işgal altına alınmış, fu- kat sam olunmamıştır. Cephe harbinin yes rine, büyük bir karışıklık ikatm olmuştur. Bu, Alman ordusunu muvaffakiyetlerini irlişmar ve takviyeden meneylemektedir. Denizlerde Faaliyet Polonya, Alman kuvayi külliyes'ni İşgal ederken, Fransa ve İngiltere, denizler hâ- BİA ak avantajdan azami iştifnde etmeğe çalış- maktadır. İki filonun denizaltı korsanlığı- DA karşı mücadelesi, ticaret gemilerinin terpillenmesini durdurmuş. veyshut mü- him suretle aesitmiş gibidir. Pariste bir abloka nezareti İhdas, ekonomik harbin bütün mânsslle organize edilmekte oldu- gunu isbat eylemektedir. Gamalı haçlı bayrak, Baltık denizi hariç hiçbir denizde artık Mözükmemektedir. Almanya, 1918 de, girmeli Pransadan Ukraynaya kadar bütün Avrupaya hâkimdi, Böyle olduğu halde Akvanya, ekonomisi ve meliyesi ile in- hilâl etmişti. Motörlü kıtaların Polonya yolları üzerinde ilerlemesi, ayni sebeplerin ayol neticeleri vermesinin önüne geçemi- yecektir.” Harbin Iztırabı — Paris, 16 (A.A.) — Oeuvre gazete. si, Alman milletinin harekete gelip, gelmiyeceğini araştırıyor ve diyor ki: “Harbi istemiş olan Alman milleti değildir. Eğer bu millet serbest ol. saydı harp çıkmazdı. Millet aldatıl- mıştır. Fakat aldatılan milletin ha rekete geleceği ümit edilemez mi? Alman milleti ekonomik felâkote sii- rüklendiği vakit ayaklanacaktır. Çün kü açlıktan ölmek, sebepsiz ve ümit. siz olarak çocuklarını ölüme gönder. mekten daha güçtür.,, * Kopenhag, 16 (A.A) Z “Politik ken,, gâzetesinin Berlin mühabiri Vartas, yakın bir sulh ümldinin pek azaldığını bildirmektedir. Almanlar, kuvvetlerini garp öephesine yığabil- mek için Polonya işini bir an evvel halletmek istemektedirler. Bu cep- hede çok uğraşmak mecburiyetinde kalacaklarını, bütün kış mukavemet etmek lâzım geldiğini ve asıl muha. rebelerin ilkbaharda başlıyacağını İ- tiraf etmektedirler. Kış, esasen vaziyeti nazik olan Al- man milleti İçin çetin bir imtihan devresi olacaktır. Almanyada bulunan ecnebi müşa- hitler, Almanların eskisi gibi yakin- da sulh olacağına inanmadıklarını ve garpte esaslı tahliye hazırlıklarına başladıklarını beyan etmektedirler. Diğer cihetten Almanyada vesika usulü günler geçtikce daha sıkı bir şekilde tatbik edilmekte ve daha şimdiden kedilere ve köpeklere de « böyle | teşmil edilmiş bulunmaktadır. san mm mİ... Ğ