17 Eylül 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

17 Eylül 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

179.939 Orta Avrupa Ve Balkanlar Tehlikededir 7 (Bağı 1 inelde) mıştır. Bu memleketlerin harici tica. retini avuğü içine almıştır. arp başladıktan - sonra bütün Balkan ve Orta Avrupa dev. Jetleri bitaraflıklarını ilân etmişler. | dir. Almanyanın bitaraf memleket- Jerle ticari ve iktisadi münssebetle- rini idame etmesine mâni yok-| tur. Yakat Almanyanın bu devletle Je olan iktisadi ve ticari münasabatı mübadele esasına dayanıyordu. Al.! dığı ham maddeye mukabil mamul eşya gönderiyordu. Bugün sanayiinin | böyle bir mübadeleye müsait olup olmadığı düşünülecek bir meseledir. Nitekim bize gemilerimizi teslim «| dememiştir. Diğer Orta Avrupa ve Balkan memleketlerile olan ca münasebetleri de uzun bir müddet sarsıntıya uğrayacaktır. Hulbuki deniz aşırı memleketler- den, hattâ şimal memleketlerinden | ham madde yetirtemiyen Almanya, Romanyanm petrolüne, Yugoslavya- nah temin edeceği bakır, kurşun, çin» ko, boksit madenlerins muhtaçtır. Macaristanın, Romanyanın ve. Yu. goslavyanın hububat ve zirai mah. sulütı da Almanyaya şiddetle lâzim. dır. Şimdiye kadar takip ettiği eko- nomik siyasete devam mümkün ol maz ve bu memleketlerin * iktisadi. yatını kendi ekonomisine bağlıya. mazsa ne olacak? Şüphe yok ki, İn. gütere ve Fransa, Roinanya.ve Yu- goslavyayı İktisaden o Almanyadan kurtarmıya çalışacak ve Balkanların bir Alman ambarı olmasına müsaade etmiyeceklerdir. O halde Almanya için yapacak bir şey kalir. Polonya hatbini bitirir bi- tirmez Orta Avrupa ve Balkanları istilâ etmek. Zaten Garp cephesinde Fransız ox” dularının bugünkü hareketleri Şark cephesindeki oOAlman kuvvetlerini garba çekmek içindir. Hakiki taarruz | mümkün müdür, mümkünse ne vakit Taşlıyabilir bilinemez. İngilie orü Jarı ve müstemleke askerleri Fran. saya gelmedikçe ve garp devletleri. nin kuvvetleri Fransada toplanma- dıkça Garp cephesinde esaslı bir ta- aaruz pek varit değildir. Imanya ise Zigie'd kattı ile bu cephesini düşman taarru- zuna kapadığına kanidir, Oraya bı. rakacağı bir iki milyonluk askerle bu çepheyi muhafaza edebileceğine emin görünmektedir. Fransızların Mağino hattını geçemiyeceğine de İ. nanmıştır. Bu sebepledir ki, Hitler, ıgütemadiyen Fransa ve İngiltereye garpta hiçbir emeli almadığı hakkın. | da teminat vermekte ısvar etmiştir. | Şu halde Polonya harbi bittikten sonra artacak Alman kuvvetlerini Majino hattına sevkedip İmha et- mektense, Orla Avrupa ve Balkan- ları istilâ etmek ve bu suretle Al menyanin iktısadi temelini sağlamla. mük daha cazip görünebilir. Hattâ uzun bir harbe tahammül mecburi. yeli Almanyayı, Orta Avrupa ve garp memleketlerini elinde bulun. durmıya mecbur edebilir. Bu takdir. de Polonya harbi biler bitmez AL man kuvvetlerinin Orta Avrupa ve Balkanları inmesini beklemek lâzım gelir. Zaten bugünden Macaristan ve Romanya üzerinde tazyik başlamış- tır. Polonya harbi bitince bu tazyi, kin artacağına şüphe yoktur. Fakat Polonyada karp henüz baş. İleşmenin yolunu aramalıdırlar; Napolyon'a Cevabım Başı 5 incide) sını, denize çökertir, Büyük Bri- tanyayı kıtlığa sokardı! Dedim ya, Mısır seni masal dün- yasına atmıştı. Cücelerin ve münee, cimlerin eksikti; kapını, başında sarık, belinde yatağan bir kölemen yeniçerisi bekler, harp meyda rından ayrıldın mı bin bir gece Ayirma girer, Hintli prens özrü | din. Uzun etekti, açık göğüs- | takmış takıştırımış, yakmış ya- ırmış mahbubeler kelebek mi- si perçeminin etrafında dönerdi, | Bugünün perçemlileri böyle peri | hikâyelerine iltifat etmiyorlar. Taht yerine; köy evlerinde rahat bir münderleri, taç yerine de başların. da bir işçi kaskotleri var; yanla. rında dolaşanlar Havva kılları de- ğildir, kara gömlekli, palaskalı ve tabancalı leventlerdir. Nalçalı çiz- melerini yüra vura yürürler, sefen terliklerinin uclarına basa basa de- ğil! Sen haremde vakit geçirmeği severdin, şimdikiler selâmlıkta ve kahve ocağında oturmaktan haz e- diyorlar, İşte aranızdaki farklar! ektubunda Vaterlodan da bahsediyorsun. - Haşmetli sakallı Vilhelm de Könforlu şato. sundan gönderdiği mesajlarla Re. thond'u hatırlatıyor. Tuhafsınız, val ahi! Ordu ve donanma sahibi, nü- fuzlu ve kudretli şahısların nasi- hatlerine kulak asmıyanlar, hiç, ö- Jülerle sürgünlerin - dırıltısını mt dinlerler? Belki de sanmışlardır ki şarkta açılan ateş yerinde söner, garptaki şemsiyeli sulh babası, © esnada bermütat oltasımı sırtlayıp şimalde balık svına gider ve dö. nüşte Münibte duslara yine bir “bonjur!,, der. Fakat son haber fona: Geçen gün Paris seyahatine semsiyesini götürmemiz... “Bu de ne demek, ne biçim lâf?,, deme; bir korkumç alâ. mettir, siyasetin değişmesine de. lildir. Böyle âcayip alâmetlere, i- şâretlere bakarak hüküm veren dünya, bir bakımdan, kuyruklu yıl dızdan şeametler sezen orta çağa ir. İster inan, ister İnât- henremi; mal Bu mektup, hiç bir tarafa mey. TAN Gazetesi "5 İlân Fiyatları —— l inci sayfa santimi 400 . 250 200 aWN- ç sayfalarda Son sayfa Dikkat: —1 santim; garetenin İnce yazısile 2 satırdır. İlânların fiyah © gazetenin tek sütunu Üzerine hesap 40 E i lanmıştır. Kalın yazılar da Razetede kapladığı yere göre santim: le öleültir BELA EBE NAEEEM —— lamıştır. Polonyalılar Almanları bir kaç sy işgal edebilaceklerdir. Bu müddet zarfında Balken devletleri. hin birleşerek, hatiâ Macaristam da aralarına olarak bir blok teşkil et- meleri milli istiklâl ve menfaatleri icabıdır. Zarnan hayli azdır. Bu 403 fırsattır, Tuna ve Balkan memleket- leri kliçük kaprisleri birakarak bir- «ayyy TERE RA BU LASER KE FERRADA 8 ; İetmemiş, harp dışında bir bitara. fin tamamen objeklit fikirlerini taşı yor. Günün politikasını vapmıyo- rum, bulunduğumuz asırdaki poli- tika sisteminin, tuhaflıklarına v- mumi nazardan dokunup geçiyo. Tüm. Benimki lâf ebeliğidir, akı! hocalığı değil Ne-oldu ise beşeri. yete oldu, galip veya mağlüp çıka. rını bulurlar. Hem tarih yalnız muzafferler- İ den değil, Anibal gibi büyük mağ- lâplardan da uzun uzun, hararetli, hararetli bahseder. Yenilen, yarın senin yanına gelir, oturur. Bu mevkiin şerefsiz olmadığını elbette sen, herkesten evvel tasdık edersin. tarihinde icra edilip âtideki ikramiyeler l tevsi edilecektir: Adet Türk tiram Türk Tras 1 1000 1000 | * 250 1000 5 100 500 3 s0 120 | 30 2 1230 80 ikramiye için 5000 m». TAN, ” AİLE SANDIĞI PİYANGOSU: Osmanlı Bankasınen ihdas edilen "Alle Bundığı,, "biyayosunun keşldesi 28 çâri İşbu keşideye, Niran - Eylül 1939 altı aylık müddet zarfında “aile sandığı, (TA. sarraf cüzdanı) hesabında matlâbiu *P, L. 30 den aşağı olnuyan ber müdi iştirak eder | diği Mütenasip bir Endam 3 Revsset Korseleri üne) ve Ke: Zira sen ye erin galibisin! YA alen - adam sen de - bir,gün, galip ve mağlâp hepiniz, ayni yerde buluşacak değil misiniz? Kıyamete kadar vaktiniz var, otu. rur, rahat rahat münakaşa edersi. niz. Aranızda çıkacak kavgadan korkmam. Zira öbür dünyaya, si- lâhlarından tecrit etmeden kimse- yi bırakmıyorlar, Ahret karako « Yunda üst baş arama hususunda demin star sizin vözutu yurrayatır ve becaltir. Mayalar > Kamarlar 6 Senden, Kerso'ar (ösiee) selyanle harsher 29 Nretan hibaren. Batış yeri yalnız 1 " e epi Fiyatimremeda büyük sansli. sıki bir kontrol küküşn süter. Ben sulh babasını düşünüyorum: İşe yaramamış olan şemsiyesinden vaz geçse bile, her halde bahik ol- tasını birakmak istemiyecektir. Zannederim, niyeti bu oltanın u. cunda zokayı yutmuş bir kocaman alabalık ta götürmektir. Garanti 6. demem, Fakat, ne diyeyim, niyet hayır, âkıbet hayır! OSMANLI BANKASI | İLÂN Osmanlı Bankasının Galata Merkezi fe Yenicami ve Beyoğlu Subeletinin 12 cari| tarihinde t8df1 Jâzım gelen Vezne ve ki-| ralık kasa daireleri sanileri 30 eari (das hil) tarihine kodar olâhalihi devem €d6- ceklir, Merkür santler berveçki atidir. Verne Saati: Adi gönlerde,9 dan 14 e kadar. Cumartesi günleri 9 dan 11,30 a ka- dar, KAYIP — Hendek mgrkez ilkokulunder 931 senesinde aldığım pahadginsmeyi zayi ettim. Yenisini alacağımdan eskisinin hük- mü olmadığın: ilân ederim. Hendekte Şapkacı Muharrem ÇİLECİ Kiralık kasa Düireleri: A4! günlerde 9 dan 16 ya kadar. Cumartesi günleri, 9 dan 12,30 a kadar, | wa DİŞ TABİBİ TALİ ERSAN Nişantaşı — Rumeli Cad, Kristal Ap, No, 1 9r. SUPHİ SENSES İdrar yollari hastalıkları mütahasas Beyoğlu Yıldız sinemasi karsım Lek- ler anartıman. o Fakirlere sarısın A e ANZUK KUVVET ŞURUBU VİTALİN Dermeansızlık Taran Iştahsızlık “gi larda kullanılan en tesirli şuruptur. Çocukların çabu VİTALİN LATİN PANE. ya zi f La TERvEeT AP eraY alla er İ eczanede bulunur İstanbul İ Üniversite Rektörlüğünden : Askerlik dersleri imtihanları 21 Eyi bitecektir. Alâkadarların üniversite caatları (7231) İde başlıyacak ve 15 İlkteşrinde İm taburu komutanlığına müra- Levazım Amirliği Satınalma Komisyonundan : İstanbul Levazım Âmirliğinden Verilen: Harici Askeri Kıtaatı İlânları Karakösede yeniden yapılacak olan tek katlı hastahane pavyonu ka. palı zarfla münakasaya konulmuştur. Keşif, bedeli 29,314 lira 20 kuruş- tur. İlk teminatı 2198 lira 57 kuruştur. Eksiltmesi 20.9.939 çarşamba gü- nü saât 10'da Erzurumda Askeri satın alms komisyonunda yapılacaktır. Şartname keşif ve plânı Karakösede satın alma komisyonunda görüle. bilir. (355) (6899) re Teslim yeri Cinsi o Tutarı Muvakkat — İhale şekli lira OMikterı o teminat o ve sasti Ton Lira Pınarhisar ot 16,200 o 520 1365 OKzarf 18 Demirkö ot 4,860 108 365 A, eksilt. 15 Pınarhisar Odun 7000 1040 560 - K.zart 1630 Tümen birliklerinin ihtiyaçları olan kuru ot ve odun tutarı miktarı yukarda gösterilmiştir. İhaleleri 219.939 günü yapılacaktır. Kapalı zarf. İagalınacak kalemlere talip olanların belli gün ve saatten bir saat evvel teklif mektuplarını Vizede tümen satın alma kamisyonuna vermeleri, Açık eksiltme İle alınacak kaleme iştirak etmek istiyenlerin syni günde mezkür komisyona müracaatları. Evsaf ve şartnameleri Vizede Tümen satın alma komisyonunda görülür. (357) (6900) Xx * Çanakkale Mst. Mevt! bölgesinde inşa ettirilecek beş adet pavyon kapalı zarfla eksiltmiye konulmuştur. İhalesi 29.0.039 cuma günü saat 1l de Çanakkalede Mst. Mevki satın alma Ko. da yapılacaktır. Her pav- İ yon keşif bedeli 23999 lira 45 kuruş, ilk teminatı 1799 lira 96 kuruştur. “Bu bir.pâvyona ait tutar ve teminat olup diğer dördünün de aynidir,, Her pavyona ayri ayrı tekH? yapılabilir. İsteklilerin muayyen tarihte 2490 sayılı kanunun 2 : 3 maddelerinde yazılı vesaikle 939 ticaret odası vesikaları ile birlikte ihale saatinden bir sast evvel kupalı zarfları mak» buz mukabilinde Ko. na vermeleri. “Pavyonlara ait keşif, plân, husus! ve fenni şartnameleri İst. Ankara Lv. Amr. satın almaları ile Ç. kale Mst. Mevki satın alma Ko. da görülür, (405) (71959 Cinsi Miktarı o Tahmin Teminatı Male santi Ton bedeli Lira Lira Arpa 600 34500 2587 Arpa 500 30000 2250 Arpa 500 30000 2250 Arpa 480 21600 2070 28.9.939 perşembe günü yukarda yazılı saatlerde kapalı eksiltmesi yapılacak olan arptların şartnamesi Karaküsede satın alma Ko. dan be. deli mukabilinde alınır. İsteklilerin kanuni vesikalarile beraber teklif mektüplarını ihale saatinden bir saat evvel Karaküsode Ko, na vermele- ri. (402) (7189) * * ; 19,050 kilo muhtelif emalt kapalı zarila eksiltmeye konulmuştur. Tahmin bedeli 25,508 Tira İlik teminatı 1635 iradır, İhalesi 5.—10—939 Perşembe günü saat 15 de Ankarada M, M. V. satın alma komliyonunda yapılacaktır. Şartnamesi 190 kuruşa Ankarada Kamisyondan almır İsteklilerin kanunun 2, 3 cü maddelerinde yazılı ve. #alkle birlikte ilk teminat ve teklif mektupların: ibale saatinden behemehal bir saat evveline kudar Ankarada komisyona vermeleri. * (205) © (6453) ** Elmalığaki krtaatın ihtiyacı olan 270,000 kile un kapalı garfla eksiltmeye komi. muştur, Şartnamesi Ispartada türucn, Apisarada ve İstanbulda İevyzum âmirliği an. &nalma komisyorlarında okuyabilirler, Muhammen Sitarı"31,050 “lira İlk teminat 2020 Lira 75 İcuruştar, Filsilime 2— tesi günü saat 16 da Tapartada €ğ- men sanalma komisyonunda yapılacaktır. İstekliler belli gün ve saat 15 kadar teklif mektuplarını Ispartada tümen satmalma Komisyonuna vermeleri, (435) (7892) * * Keşif bedeli 36, 658 Jira 24 kurus olan Ankara askeri hastabanesinde Fizyotrapi binasının ikmal inşaatı pazırlkla yaptırılacaktır. Pazarlığı 20—9—939 Çarşamba günü saat 11 de Ankarada M. MW VW. satınalma komisyonunda yapılacaktır. Katl te- misatı 5528 Fra 74 kuruştur. Şartnamesi 185 kuruşa Ankarsdn M, M. V. satınalma Komisyonundan almır, Pasarlığa gireceklerin kanun teminat ve 2450 sayılı kanu. mun 2 ve $ eli maddelerinde yarı): belgelerle ve ba gibi işlerle İştigal ettiklerine da. ir Ticaret Odasından alacaklar: vesikalarla birlikte muayyen gün ve saatte Ankara. da M, M, V. ratmalma komisyonunda bulunmaları. o (437) — (7394) İstanbul Belediyesi İlânları Cerrahpaşa hastanesi soğuk hava tesisatı İle mutfak ve çamaşırlığınm dahili inşan. tm ikmali işi kapalı zar! ekwirmesine konulmuştur. İhale 20—5—939 Perşembe çilnü saat 15 te bul Daimi Encümeninde yapıla. caktır, Muhammen bedeli 5 Kra ve İk teminatı 4076 Vira 45 kuruştu Sartna, me 783 kuruş mukabilinde Fen işleri Müdürlüğünden almabilir. Taliplerin 539 yılma ait Ticeret Odast ve ihaleden 8 gün evvel Istanbal belediyesi Fen işleri müdürü. «güne müracaatin alacakları fenni ehliyet vesikaları ve ilk teminat makbuz ve. ya mektuplarile 2400 numara? kartns göre hazırlıyacakları kapalı zarilarımı ibale günü saat 14 e kadar İstanbul Belediyesi Daimi Encümenine vermeleri. (6816 * * Karaağaç müessesatı Merbaha, Buz isbrikası ve soğuk hava mahzenleri arasında Tale saati Kile LU 10000 Yeşi mereirnex 1418 24,000 Nobat 1439 70600 Kuru fasujye 14,45 6,000 Patates LU 6.000 Kura soğan Yukarıda cins ve mikdarı yazdı beş kalem ertakm pazarlıkla eksiltmesi Tophane. de İrtanbul Jevazim ârnirliği satınalma komisyonunda 225539 Cumd günü yuk. yada yazılı saatlerde srrasile yapılaca) İşbu kalemler ayn ayr: ihale edilebilir. Nümane ve evsafları komisyonda görülür. Eer kalem için ayrı kati teminat almacak. tr. İsteklilerin belli saatte kongisyona gelmeleri, o “230, “7389, * İhale sapi Ton 15,15 0 kuru et 14,30 80 Saran. Yukarıda mikdarı ve cinsi yazılı fk! kalem 22—9—939 Cuma günü hizalarmda ye. silt saatlerde Tophanede Levozun Amirliği satınalma komisyonunda pazarlıkla alı, nâcüklir. İsteklilerin kat? teminatlarile berâber belli saâtte komlaşona gelmeleri, 4 “231. “7390. Deniz Levazım Satınalma Komisyonu İlânları i — Tâhmin edilen bedeli “484£,, ira “40, kuruş olan (11500) kile beyaz veynir, 23 Eylül 930 tarihine rântlıyan Cumartesi günü saat 10 da açık eksllime ile alınmük üzere eksiltmeye konü'#mştar. 2 — Tik teminata “363, Hira “63. kuruş olup şarteamesi komisyondan her gün pa sasız olarak"almabilir. “ 4 — İsteklilerin 2490 sayılı kanunda yazılı vesikalarla ve teminat makbur veya mektuplarile birlikte belli gün ve saa'te Kasımpaşada bulapan komisyon baykanlı. ğına müractatları, | “4661, Harp Akademisi Satınalma Komisyonundan : 1 — Tühmin edilen bedeli 317 Hira 9D kuruş olan harp - akademisi müştemilâtının su tesisatı pazarlıkla münakasaya konmuştur. 2 — Pazarlık miinakasası 2 ws 1, Teş. 930 tarihine milsadif Pazartesi günü saat 11 de Yeldızda harp akademisi binasmöa müteşekkil komisyonumuzda yapılacaktır, 3 — Sartname ve keşi'namelerini görmek İstiyenlerin her güz pazarlığı girecek. lerin de Beşiktaş mal müdürlüğüne yatızılmış 24 liralık teminat makbuzlarile mez, kür gün ve sağtte komisyosa müracaatları o “7344, İstanbul Levazım Âmirliğinden : İstanbul Dikimevile Bursa Saraçevi İçin 200 İlâ 250 kuruş yevmiye ile ili saraç ue. #ast, 2 numaralr Dikimevinde teşekkül eden Heyet tarafmdan imitiban ile alınacaktır, “Taliplerin dilekçe ve bonüerviilerile birlikte 219989 Perşembe güntine kadar Tophancde 2 numaralı Dikimevi Müdürlüğüne müracantları. “438, “741, Yapılacak otomatik telefon testintmır yapılması açık eksiltmeye konulmuştur. İhale azartesi günü esat 14 de Dali eecümende yapdacaktır. Muhammen 3 ve ilk teminat 7: lira 25 kuruştur. Şartrame Zabıt ve Muamclit Mü. dirliği kaleminde görülebilir. Taliplerin ilk teminat makbuz veya mektupları öle ünale gönü muayyen süatte Dsimi cocümende bulunmaları. o (6915) “ye Silivride yaptırılmakta olen dlspenrez binasınm ildvel insantı 2499 mumara'ı ka nunun 46 ıncı maddesinin B frerasna göre pararlığa konulmuştur. Thale 219.939 Pazartesi günü tat 14 de Daimi encümende yapacaktır. Mü. hanimen bedeli $93 lira 48 kuruş ve bir! teminat 89 Yisa 3 kuraştur. Şartname zabıt ve muame'ât müdürlüğü kaleminde görülebilir. Taliplerin sasa benzer en 82 beş yüz liralık iş yaplıklarıma dair Nafın müdürü. Günden alacakları vesika ve kati teminat makbuz veya mektupları ile ihale günü mg. ayyen satte Daimi epcümende bulunmaları... o (7414) 4 *- İlk teminat Muhammen bedel s007 679 59 Darüldcere kreş krsmunda yaptırılıcak tamirağ 19 08 1854 47 Yeniköyde mevcut mendrek duvatm betonla yliküei, tilmesii. “w 897 0) Maslak Askeri provamoryom. civarında srtma mihraler teşkil eden bataklıkları kurutulması. 200 © 153 75 Belediyece kaldırılacak fukarı cenazelerinin çasil, tec. hiz, tekfin ve tedfin işi. Muhammen bedelleri ile ilk teminatları yukarıda yarılı işler ayrı ağrı açık eksile meye konulmuştur. İhale 7—10—939 Pazartesi günü saat 14 de Daimi encimende Yapılacaktır. Şartnamesi zabıt ve müsmelât müdüelüğü kaleminde görülür. Taliple. rin sartsamelerinde yazılı fenni ehi'yet vesikaları ve ilk teminat makbarları veya mektupları ile ihale gün saat 14 de Pisimi encümerde bulunmaları, | (7483) #- * Talesim keşiasının yola belbağilecek aksamının yıktırılması ve erkan satışı kapalı #arf arttırmasına konulmuştur. İhale 2—10—000 Pazartesi günü saat on beşte Dâ- imi eücümende yapılacaktır. Muhammen bedel 5000 lira ve ilk teminatı 378 İirağır. Şartname sabst ve muamelât müsürlüği: kaleminde görülebilir. Takplerin ilk teminat makbuz veya mektupları İle 2480 nümaralı kanına göre hazırlıyacakları kapalı zarf. larmı ihale günü saat 14 de kadar Daimi erciimene vermeleri, (418) ** ” Büyükdere meyva ilah istasyonu metörlü vesalti için Tüzumu olan © 13000 Titre bensin 2490 numaralı kanunun 43 üncü maddesinin son fikrasma göre pazarlıkla Kir. nacaktır. İhale 22-9—939 Cuma önü saat 14 de Daimi Encümende yapılacaktır. Muhammen bedel 1950 Hzadır ve İlk teminatı 146 lira 25 kuruştur. Şeztname sabr ve biusmelât Müdürlüğünde görülekitir. "Taliplerin ilk teminat Mlakbur veya mek. tupları ile ihale günü muayyen suntte Dalmi Encümende bulunmaları. | (7412) Tıp Fakültesi Dekanlığınden 1939 — 1940 ders yılı icin tertin olunan tekümül kurslarının. başlama tarihinin te. hir edildiği bildi (37)