22 Mart 1938 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

22 Mart 1938 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

FTÜRKDİLİ 22 MART SALI 1938 GÜNDELIK SIYASAL GAZETE Milletler Cemiyeti Seçiminin 15 Nisanda Başlama- sına Karar Verdi ON İKİNCİ YIL SAYİ: 3809 Hatayda Seçim Onbeş |Frankist Tayy areler Hitler Harpİstıyor mu? Nisanda Başiıyacak.. Barselonu Tahrip Etti.. ! Bir Fransız gazetesi diyorki: Eğer istiyorsa Prağa karşı Fombardımanda 700 kişi öldü, 11200 kişi de yara- - Jandı. ingiltere, bombardımanı protasto elti İ Hayetimizin talebi üzerine Si seçim koztrol heyeti ara- sında Yogoslav ve Yonan murahhasları da bu'unacak Ankara, 21 (AA ) — Ha- tay seçim komlisyonu mesai- sini — bitirmiştir. Seçim on beş nisanda başlıyacak — ve haziran sonunda bitecektir Seçimi, komisyon refaka - tinde kontrol etmek üzere Milletler Cemiyeti tarafın- dan yirmi kadar mürakip gönderilecektir. Bunlar ırınudı Iııyeuııııılı talebi * | üzerine Yugodlavya ve Yu- I nanistan —murahhasları da | mürakip olarak bulunacak. | lardır. Ankara, 20(A A.) — Ha: tayda ilk seçim nizamname- sini tetkike memur Milletler Cemiyeti Konseyi komitesi işlerini bitirmiştir. Komite seçimin önümüzdekt on beş | Temmuzda bitmiş olmasını | Memleket Ziraat Böl- geleri Tesbit Edildi.. Vilâyetimiz de Trakya Zira t Bölgesine Tefrik Edildi. Memleketin muhtelif zi- raat bölgelerine — ayrılması için Ziraat Vekâletince bir müddettenberi tetkikat ya- Pılmakta idi. Vekâlet buna Ait esasları tesbit etmiş ve bütüo yurd on zirat böl. gesine, bölgeler de on tâli bölgeye ayrılmıştır. Her vilâyetin tabi olduğu ziraat bölgeleri şunlardır: Trakya bölgesi: Bölge taksimatına göre birinci tölge Trokya ve Mar- mara havzesı mıntakasıdır. Bu bölgenin A. B C olmak üzere üç tâli bölgesi bulunmak, tadır. Trakya bölgesinde İs- tanbul, Edirne. Çanakkale, Kırklareli, Tekirdağ, Balıke- sir, Bursa, Bilecik ve Ko- eaeli olmak ürere dokuz vi- lüyet vardır. Eğe bö'yesi: İkincı bölge, Eğe bölgesi- dir. Bu bölgede A.B. C. D. E. olmak üzere beştâli böl &e bulunmaktadır. Eğe böl zesinde İzmir, Manisa, Ay din, Denizli, Muğla, Burdur ve İsparta olmak üzere 7 vilâyetimiz vardır. Akdeniz bölgesi Üçüncü bölge Akdeniz böl gesidir. Bu bölgenin tâli böl- geleri yoktur. Bölgede Ada na, İçel ve Antalya olmak Üzere üç vilâyet bulunmak- tadır. Orta Anadolu Dördüncü bölge orta Ana- d"'l" bölgesidir. Bu bölge A. B C olmak üzere üçtü H bölgeye ayrılmıştır. An kara bölgesinde, Eskişehir, Kütahya, Afyon. Konya, Çankırı, Çorum, Sivas, Kır sehir, Niğde, Kayseri ve Yoıııt Tonguldak bölgesi: Bu bölge A. B C. olmak Üzere üç tâli bölgeye ayrıl makta ve Zonguldak, Bolu, Kastamonu ve Sinop olmak mak üzere dört vilâyetimiz bulunmaktadır. Samsun bö'gesi Bu bölge A ve B olmak üzere iki tâli bölgeye ayrıl mıştır. Bu bölgede Samsun, Tokat ve Amasya olmak | özere üç vilüyetimiz vardır. Trabzan bölgesi; Bu bölge A. B C olmak üzere üç tâlı bölgeye ayrıl mıştir. Bu. bölgede Ordu, Giresun, Trabzoo, Rize ve Artvin olmak üzere beş vi lüyetimiz vardır Malatya bölgesi: A, B. C. D olmak üzere dört tâli bölge, yırılmıştır ve Maraş, Malatya, Elazığ, Erzincan ve Muş olmak üze- | re beş vilâyetimiz - bulun maktadır Erzurum böl Bu bölge A ve B olmak üzere iki tâli bölgeye ayrıl maktadır. Erzurum, — Kars, Ağn va Nan çolmak - üzere dört vilâyetimiz bulunmak - tadır. Diyarbakır bölgesi: Bu bölgede A. B C. D. olmak üzere dört tâli böl geye ayrılmakta ve Antep, Urfa, Diyarbakır, Mardin, İ Siird ve Hakârı olmak üze- vilâyetimiz — bulun” Bu taksimat, yur- arına — göre re altı , maktadır. dün iklim tesbit edildiğinden kazalar- | dan bir kısmı vilâyetin tâbi bulunduğu bölgeden Aayrı bölgelere verilmiştir. Çe;;;io;ğk ja- da Alman Me- murlar Budapeşte, 20 (A A.) — Çekoslovakya hükümeti, dev-| let idaresinde Alman memur Tarının nisbetini yözde yirmi < ikiye çıkarmıştır. Paris, 20 (A.A,) — Fran- kist tayarelerin Barselonu bombardımanı — neticesinde yedi yüz kişi ölmüş, bin iki yüz kişi de yaralanmıştır Paris, 21 (A A.) — Bar selonun fecl sürette - bom bardımanından dolayı İngil tere ve Fransa General Fran- koyu ' protesto 'etmişlerdir. Barselon, 21 (Radyo) Kuırk sekiz saattenberi ölü- mle boğuşan Barselon halkı bugün sükünet bulmuştur Mağzalar açılmış ve Malıye Yekâleti nakit ışlııı umum müdürü Londreya gitti Ankara, 21 (AA) İn: gilterede bulunav bankacıla- rımızın yapmakta oldukları İ'ııyıl temaslar ve bunlara iltihak etmek üzere gönderilen Ma liye Vekâleti makit işleri umum müdürü Londraya ha reket — etmiştir. Ankara, 20 (AMA ) — Bir müddettenberi Londrada İo gilizlerle yapmakta olduğu muz ticaret ve finans mü zakereleri faal bir sahaya ıiıını.ılı ve dükkânlar | başlamıştır. İ Barselon, 21 (Radyo) — | Düşman tayareleri, bugün Valânsiya yollarını bombar- diman etmişlerdir. Madrid, 21 (Radyo) — Ge neral Niyaya beyanatta bu Tunarak demiştir ki: | Tek bir cumhuriyetçi eskeri kaldıkça harp bitmi yecektir ve harbi biz kaza nacağız Zaferden emin bu lunuyoruz. Her muharebede talih oyunları olur ve mu harebe kazanılır. Neticede | ! biz. |(de kazanacağız ltalya lsil Eııcuıı I'aıı: sayalğ- . finı iyi karşılamıyor Paris, 21 (Radyo) Evel. ki gün buraya gelen Lold | Corg, Maraşal Foşün meza- rımı ziyaret etmiş ve kendi namiva B'r çelenk koymuş P tüm ” Loid Cörç, bugün Fransız | ricaltai ziyaret etemiştir. Parlis, 21 (Radyo| — İtel ya hühümeti, Lold Corçla, | Çürçülin — Paris seyahatini | 'yi görmemekte ve bu seya- ' battan. çıkacak - neticeden | endişe cımıklıdır * İngiltere İleİtalya Ara- sında Bir Anlaşma. I İki Devlet Arasında Klering ve Ticaret Muahedeleri İmzalandı Londra, Z (Radyo | İingiltere ile İtalya arasında buıun bir klering mukave lesi imzalanmıştır. Londra, 21 (AA.) — İn giltere ile İtalya aranında bir klering aolaşması ve ti caret müuahedesi İmzalan mıştır. Ticaret anlaşması İn gilterenin İtalyan kömür ve mensucat ihracatını fevka: lâde artırmakta, buna mu kabil İtalya mallarına ko nulan kontenjan yüzde yırmi yedi buçuk nisbetinde artı rılmaktadır. Klering anlaşması ise şim:- diye kadar eski borçların tasfiyesine giden — mühim meblâğları serbest bıraka caktır. Roma, 21 (Radyo| — İtal ya hariciye nazırı Kont Ci ano, bugün İngilterenin bu. ra sefiri Lord Pertle tekrar konuşmuştur. Bugünlerde, — Londradan bir heyet gelerek, İngiltere- İtalya müzakerelerine iştirak edecektir Müözakerelerin, hayli iler- lediği haber verilmektedir İngilterede Yüz bi kişi gönüllü olarak tayareci yazıldı (Radyo) İngiltere milli müdafaa teş Londra, 11 kilâtı birkaç güv içinde yüz bin gönüllü tayarecı kay detmiştir Londra belediye reisi, 27 | kaza belediye reislerile bir - likte halka bir beyanname neşretmiş ve milli müdafaa işlerinde hükümetin tayin ettiği hedefe dikkat ve alâ. ka gösterilmesini tavsiye ey. Temişlerdir | Meksikanın — protestosu Cenevre, ZÜU (A A )— Avuz. turyanın ortadan kalkmasını, Milletler Cemiyeti nezdinde ilk olarak Meksika hükümeti protesto etmiştir. BRSARİK D ll ee a d ddlraa AD 4 CA o ciL srik ee d | politik, askeri ve da, Viyanaya yaptığını yapsın ,, B Muııollnln|n nutku hak. kında tefsiratta bulunan Eıolı göozetesi yazıyor; Almanya ve İtalya, Avus turya işinde ve bu işin he nüz meçhul olan mabadin. de birleşmişlerdir. Naml ki, | 18 inci asırda Almanya ile Lehistanin taksimi | | üzerine birleşmişlerdi. Mus Ruvsya, sölini ikt milletin Avrupa | kıtasına, milletlerin pasifik ve müsmir bir surette işbir. liklerine tmkân veren yeni bir muvazene teminine ça lışacaklarını temin ediyor. ; Romada ve Berlinde bu ye ni muvazenenin nasıl başa- rılmak istendiğini öğrenmek | dsterdik. Eğer bu muvazene muahedelerin tadili enretiy- le olacaksa, milletler pasifik istiklâlinden ciddi surette en- dişe edebilirler Pöti Pariziyen gazetesin- de, Dormeson, diyor ki: Gerçi İtalyadan “mihver. politikasını değiştirmesini ts. temiyoruz. Fakat Fransız İtalyan münasebetlerini bir tarafa koymuştur. Hatâ bah- sinde, iki memleket elele ve- rebilir. Nıihayet mantiki şey ler yapmak için elele “miyecekler midir? Eko dö Pari gazetesinde, Pertinaks, yazıyor: “Mussolini 1928 denberi tadil taraftarlığına geçmişti. Fransa ve İngiltere onu, an- cak mevcut vaziyeti muha faza viyasetlerinden vaz geç tikleri tüâkdirde muhafaza edebilirlerdi. Mussolini, Avus turyayı kurtarmak için ken- dileriyle iştirliği eder — gibi göründüğü zaman, Slav dev letlerinin zararına — olarak orta Avrupa tahakkümünü kendisine ayırmak — fikrinde ver- idi Orta Avrupa kaybolun- | ca, İtalyan diktatörü taviz leri nerede bulacaktır? Bu ziyaa razi olacak mı? Dev letlerin dikkati her zaman dan ziyade llpınya Akde nİZ ve şimal Afrikasına çev- rılmtıuı Populer gazetesi yazıyor “İtalya, İspanya harbine | bir devlet sıfatiyle doğrudan | doğruya ve iki muharip ta raf arasındaki muvazeneyi mahsus bir surette bozacak bir nisbet dahilinde — iştirak etmektedir. Aragon taarruzu her şeyden önce, İspanyada Roma — Berlin mihverinin stratejik h:unllınnl lemıue matuf bir Belçıka “Hudutlara askersi askersavkediyor Brüksel, 21 - (Radyo) Belçikanın hudutlara asker sevkettiği hakkındaki haber ler teeyyüt etmemiştir. Yal nız, Hopen ile Malmedi ci- varındaki jandarma kıtaatı takviye edilmiş ve burada ki Almanların bir hâdise çı- | alınarak tertibat alınmıştır. M UY S e" YA e İtalyan — Alman taorruzu- dur. Ekoa dö Pari gazetesl Av- usturya ve İspanya meselo leri hakkında diyor ki; "Orta Avrupada geçen hi: diseler İspanyadaki Alman — İtaiyan müdahalesinin ma- nâsını bötün çıplaklığı ile | ortaya koymaktadır. Bu mü- deahale İogiltere ve Fransayı orta Avrupada bi mış olan plânın tatbikinde Ak denizde felce uğratmayı, on: ları hareketten mahrum bı- rakmayı — istihdaf eylediği anlaşılıyor. Bir defa orta Avrupa Hitlerin idaresi altı- na tamamiyle girdi mi? Fr ansa ve İngiltere deniz aşırı imparatorluklarında — rahat edebilecekler midir? 18 Ay- dan beri Almanyanın harzır. ladığı tehlikeli projeleri, iki ucu mütemadiyen daralan kıskacı kaydedip duruyoruz. Bazıları bizi fazla betbin buldular Faraziyelerimiz gerçekleşmek üzere bulunu. yor Eğer kendimize gel- mezsek bu farziyelerimiz ya- rın bir hakikat olacaktır.,, Pöti Parisiyen: * Bir. ta- vassut Katalonyayı ve İspan- yanın diğer taraflarını har- bin teeayiinden kurtarabilir. Bu İspanya için bir. nimet olur. Sonra muhasematın Pirenelerden ötede durdu- rulması, Frankonun kati za- feri ve Berlin —-Roma mih- verine iltihakiyle doğabile: cek enternasyonal ihtilâdla - | vın da önüne geçebilir. Popüler: “Gitgide daha | açık bir mahiyet İe- panyadaki — Alman İyan müdahalesi orada yeni bir totaliter devlet kurmağa mu- vaffak olursa Akdenizde ve şimali Afrikada stratejik va ziyet öyle bir hal alacaktır ki, silâhlanma gayretlerini bir kat daha arttırmak za- rüreti hasıl olacaktır. Epok: “Hitler harp — isti- yor mu? Eğer istiyorsa Pra ğa karşı da Viyanaya yap- tığını yapsın Alman gaze- telerinin ağzından anla - dığımıza göre Çekoslovak - yaya bir ültimatom vererek Südet mıntakasının muhta - riyetini ve Rus — Çekos- lovak yardım paktının fee- hini istiyecektir. Eğer bunu yaparsa, Berlin bilmelidir ki, Fransa böyle tehlike karşı- sında tek bir adım gibi aya- ğa kalkacaktır. Marn — ve Verdünde Fransız askerinin ruhu ölmemiştir.,, Jurnal: “Danzig koridoru meselesini halletmek — için Almanyanın Polonyaya de- pizde bir mahreç bulmak hususunda Litvanyaya aid Me- melden istifade de her halde kusur etmiyecektir. Görülü yor ki dünyayı ateşe ver W karmaları tbtimalleri nazara | mek için elde bir çok kun dak vardır.,, Bi a