22 Mart 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

22 Mart 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

NE N 2153 | Meları vardır: İş ayi Saygıya biçbir zaman kavuşa- TELEFON *. 245 | oy 5 Çekoslovakya ordusundan atış talimi YIL — No. 1038 KURUS bir köşe: Ağır topçular yapıyorlar İki Nevi Hükümet Telâkkisi Ahmet Emin £ Emin YALMAN ski moda, menfi, köhne, geri hükümetçilik şöyle|| kurulmuştu: Bir tarafta bir hü- kümet vardı ki ne düşünse kera- met. he vavsa isabetli ve mü- siler beklerlerdi. Bunlar da elle- rinde mikroskop olduğu halde kusur ararlardı. Bunlara bakı- İmca hükümet ne yapsa berbat, bozuk, kusurlu... Bu iptidai siyasi oyun içindeki #oller hiç değişmeden devam eder, Biderdi. Bir taraftan hükümet ku- Burlarını örtmeyi ve her şeyi pem- görmeyi ve göstermeyi kendi he- Sabına bir nüfuz ve otorite işi sayar- Diğer taraftan da muhalif rolü- Mü alanlar, beyaza kara demeyi, hü- Ümetin en faydalı hareketinin bo- uk bir tarafını keşfetmeyi iş edi- Mirlerdi. Yani iki taraf ta hem ken-|| Gini, hem de halkı aldatırdı. Ikisinin tuttuğu yol, umumi menfaat ve işaf bakımından menfi ve zarar- Mı bir yoldu. una karşı müspet, ileri, uya- nık hükümetçiliğin şöyle €- 1 — Dünyada faydası olup ta bu- ta karşı mahzuru olmıyan hareket tur. Hükümet, faydayı üstün gör- ğü işlerde mahzurun mesuliyeti- Üzerine alır ve vaziyetlerin icabı- Uygun hareketlerin arkasıni kes- 2. 2 — Gaye, umumun iyiliğidir've t leket hesabına muvaffakıyettir, e taraftan da her İnsan işinde; ve kusur normaldir. Hükü- > ihmalleri, kusurları, hataları #üman benimsemez. Tenkit gelirse gelsin, hoş görür. “di kusurlarını itiraf etmeyi, or- e “ül ve düzeltmeyi, mu- yete varmak, halkın sevgisini Yaş mak ve müspet manada oto- Simi ÖŞ li Sahibi olmak için en verimli ve yim Yol sayar, ”— Mürakabe ve tenkit, inkişa- Ki devamlı enerji kaynaklarıdır. muattal bırakan; bunların Ham kaçan, istibdat yoluyla Ne fazla verim temin edileceğini . hükümetler; ancak ve ancak i ve samimi bir kanaatin te. ie a bileceği istikrara, sevgiye My, © Mutaassıp taraftarların her : körükörüne inanmaları veya ki * görünmeleri, bir kuvvdt teşr Antakya, 21 (Hususi) — çayının taşması dol; görenlere verilmek üzere iana vehıvla hin, Sir! mcak 500 Paranın ölğer mtihim kema “İşi. hadı Anasır,, cemiyetine teslim 6- dilmiştir. bütün tahsildarlara “İt- yen mülk sahiplerinin vergilerinin defaten tahsil edilmesi ve paraları olmayanların da mallarının hacze- dilmek süretile tahsti edilmesi em- redilmiştir. Hasen Cebbare bu iş- lerde müstemleke memurlarının gözüne girmiye devam etmektedir. Memurlara olur olmaz emirler ver mekte ve bunlar, delege taratın- | dan hoş görülmektedir. Menemencioğlu Geliyor Ankara; 21 (Tan muhabirin - den) — Halay seçim nizamna. mesinde - yapılscak değişiklikler kâleti umumi kâtibi Numan Me- nemencioğlunun riyasetindeki he- yet çafşamba günü İsviçreden »y- | rılacaktır. Pol Bonkur Ankaraya Gelecek Ankara, 21 (Tan muhabirinden) — Eski Fransız hariciye nazırı Delbo - sun memleketimizi ziyareti tekarrür etmişti. Fâkat, Fransız kabinesin - yahat gecikmiştir. Fransız hariciye mazırının Ankarayı ziyaretinden sar fınazar edilmiş değildir. Bugün Fran sız hariciye nezaretini işgal etmek - te olan B. Pol Bonkur'un Ankarayı ziyareti kararlaşmış bulunmaktadır. Bu seyahat şu yakınlarda vuku bu- Jacaktır, fakat henüz tarihi kati ola rak belli değildir. Dünyada Üç Milyon Cüzam Hastası Var Kahire, 21 (Hususi) — Bugün bu- rada 6; memleketin 300 kadar dele- gesinin, İştirakile bir cüzam kongresi açıldı. Kral, kongre azasına bir ak- şam ziyafeti verdi. Anlaşıldığına gö- (Devami 10 uncu thadı Anasır,, cemiyetine girmi- Ül İçin Cenevreye giden Hariciye Ve İf| deki son değişiklik dolayısile bu se | 3 RAMA AHMET EMİN YALMAN , Son Sözlerini NK İngiliz Kabinesi ve Fransa Meclisi Bugün Görü örüşecekler , Londra, 21 (Hususi) — Orta Avrupa mesel: bilhassa Çekoslovakyanın istiklâli meselesi, İngiliz ve Fransız kabine- lerii bir ehemmiyetle meşgul etmektedir. Fransa Hari- ciye Nazırı B. Pol Bonkur, yarın Fransa Mebusan Meclisinde harici siyaset hakkında vereceği uzun izahat arasında Çekoslo- vakyanın istiklâli mevzuuna da geniş ehemmiyette temas ede- cektir. İngiliz kabinesi de yarın toplanarak harici siyaset mese- lelerini tetkik edecek ve Almanyanın genişleme siyaseti etra- fında hararetli münakaşalar yapılacaktır. Başvekil Chamber- lain, bu kabine toplantısında harici siyaset hakkında uzun iza- hat verecektir. İngiliz Avam Kamarasının bugünkü toplantısında muhalif lideri Miralay Atle, Başvekile şu suali sordu: “Harici siyaset hakkında ne zaman izahat vereceksiniz?,, Başvekil B. Cham- berlain belki perşembe günü bu hususta Kamarada beyanatta bulunabileceğini söyledi. Çekoslovakyanın istiklâlini korumak hususunda kabinenin ne fikirde olduğu hakkındaki suale ceva- ben Başvekil sadece şöyle dedi: “Bu mevzu hakkında şimdi. den bir şey söylemek muvafık değildir. Times bugün neşrettiği makalede, Almanyanın ekonomik bukımdan ce ziyette olduğunu söyledikten sonra “Şaht'ın teknik yardımile Çekoslo- vakyayı zorluk çekmeden tamamile tecrit mümkündür.,, diyor. Finansi- yal News gazetesi ise, İngilterenin buna karşı kati bir siyaset takip e- derek infirat ve ademi müdahale yasetini bırakması lâzım geldi anlatıyor ve: “Hâdiseler o kadar teh İlkeli bir surette cereyan ediyor ki hayırhah bitaraflıkla kolay ve rahat bir hattı hareket takibine imkân yok tur.,, diyor. Siyasi “ mahafll, Çekoslovakyaya karşı bir Alman hareketi vuku buk madığı için muhafazakârlar partisi ikiye ayrılmaktan kurtulmuştur. Bu mahafile göre İngilterenin siyaseti $u esaslara dayanıy. 1 — Çekoslovakya bahsinde AL manyayı Alman - Çek hududunun hafifçe tashihi ile tatmi: Ve Südet Almanlara muhti İ min etmek. 2 — Fransanın Ron hududunu | himayeye devam etmek ve Çek me selesi yüzünden bir harp çıkmama- sını temin etmek, 3 — İngiltere. İtalya ile anlaş - mak bahsinde nikbindir. Anlaşma sonunda Mussolini o Almanyaya karşı daha fazla serbest hareket im Kânıni bulacaktır. 4 — İngiltere, Franconun yakında muvaffak olacağına emindir. Mu - e. n — —— Pirenede Alman Ordusu mu yet te- ae son harp vaziyetine ait bir kroki Londra, 21 (Hususi) — Alman as- kerlerinin Fransa İle İspanyanın Pi- İrene bududunda görünüp görünme- dikleri meselesi bugün Avam Kama-| Trak olacağına emin rasında konuşulmuş, hükümet buna! V ap ip yabancı gö- dair bir şey bilmediğini söylemiştir.) yüllüler derhal çekileceklerdir. İ Daily Heraldın aldığı haberlere gö -| Xiltere ile Franco arasında bunun re, Alman askerleri bu hudut üze (Devamı 10 uncuda) deki stratejik mevkileri işgal etmiş- Merkez Bankası lerdir. Alman askerleri bilhassa İrun etrafındaki ve Pirene dağlarının gar- Umum Müdürü İstifa Etti bindeki yerlere tamamile yerleşmiş bulunuyorlar. Alman askerleri kendi- Ankara, 21 (A.A) — Hususi su- rette haber aldığımıza göre, Cüm- lerini gizlemiye lüzum görmemekte ve üniformalarla dolaşmaktadırlar. Hâdise Fransada çok derin tesir yap- mıştır. Fransız mahafili, Alman or- dusu teknisyenlerinin âsi tayyare ka- rargâhlarını, radyolarını, bütün kara ve demiryollarını idare ettiklerini te- yit ediyorlar. Öğrenildiğine göre Dün Fransa Baş vekâlet dairesinde Başvekil, Hariciye ve müdafaa nazırları arasında yapı- lan görüşmelerde, Fransa için hayati bir mahiyet alan İspanya işi, bilhassa | (Devamı 10 uncuda) © huriyet Merkez Bankası umum müdürü B. Salâhattin Çam, sıhhi sebeplerden dolayı istila etmiştir. Bu istifa hükümetçe kabul edilerek yerine Ziraat Bankası umum mü- dürü B, Kemal Zaim ve Ziraat Ban kası umum müdürlüğüne Merkez Bankası müdür muavini Bay Nus- | ret Mithatın tayinleri tasvip oluna- rak yüksek tasdike arzolunmuştur. Kendini Tanır mısın ? Kendinizi tanımak ietiyor musunuz? Kendi kabiliyetinizi, kendi varlığınızı, ken» 4 husüsiyetleriniz! tanımanın ve bunlari İyi NA aseyı yolda kullanmanın sırrını öğrenmek ietiyaran- J sanız bu Witehı okuyunuz EF 7A TGASSOY “Londra ve Paris Kabineleri Söyliyecekler Fransada Bir Milli Kurulacak ji Paris, 21 (Hususi) — Başvekil M. Blum bugün müdsfaa işlerile meş « gül olmuş ve bu işle alâkadar mü- essese sahiplerile temas etmiştir. Ya rın Fransiz hükümeti mebusan mec- Msine, harp zamanında selerber - liğe ait mühim bir kanun lâyihası verecektir. Lâyihada, harp zamanın da bütün sivil ve askeri" otoriteler birleştirilmekte ve endüstri seferber liğinin nasıl yapılacağı, hava akın - larına karşı o seferberliğin Ona“ sıl (tatbik edileceği (o anlatılmak - tadır. oLâyiha, sırf Obarp zaman- larına mahsus olacak ve dahili işler- le herhangi suretle teması bulunmı- zamanı.da herkesin, her şeyin mü- dafaaya iştirak etmesi, ve bir kim- sönin harbi istismar edecek bü yi takdim etmektedir. Diğer taraftan birçok siyasi müşa- Hitler yakında milli bir kabine kuru Yacağını anlatıyorlar, Bu müşahitlere göre, geçen per- şembe günü Leon Blum'un parlâmen (Devamı 10 uncuda) Bir milli hükümet kurulpasını hararetle istiyen Fransa Başvekili B. Blum Bir Hatanın Tamiri Kolumbiya gazetecilik mektebi dekanı diyorki: “Türkiyeyi (Münakaşa OHürriyetinden Mahrum Memleketler Sırasında Göster- diğimiz İçin Çok Mahcup Vlpetii e INDEPEN DENT JOU RNAL or GOLUMBLA UNIVERSITY. Müüicsiz about İntermatonal Law Kolumbiya Üniversitesinin müstakil gazetesinin bize gönderilen son nüshasının ilk sayfasının baş tarafı Nevyorkta Kolumbiya Üniversitesi | yik usüllerinin geçmesini, bu asra Gazetecilik Fakültesi Dekanı B. Ac-| mahsus bir kara veba salgını diye kar kerman, dünyadan münakaşa hürri- | şılıyordu. Salgına uğrıyan memleket- yetinin kalkmasına dair mühim bir/leri gösterir bir de harita neşretmiş- rapor neşretmiştir. Biz de bunun baş. | ti, Yalnız bir hafa eseri olarak bu hea kisımlarını birkaç hafta evvel | haritada Türkiye, karaya boyanmış- sütunlarımıza geçirmiştik. ta, Yani kara veba salgınına uğramış, Gazetecilik Fakültesi Dekanı, dün-| münakaşa hürriyetinden o mahrum yanın birçok memleketlerinde müna- | kalmış memleketler sırasında göste- kaşa hürriyetinin yerine şiddet ve taz rilmişti. (Arkası 10 uncuda) yacaktir. Bn lâyihadan maksat, harp © a 4 i di Ğ |