19 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

19 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

19 HAZİRAN 1935 ÇARŞAMBA * ULUS Hava tehlikesi l Aktif savga ile durdurulur Başbakanın söylediği anlama gelen bir hava tehlikesi, bizi, aktif savga küvvetlerinin değerini anlatmak — ve hızla çoğalan (hava tehlikesini bilen- Ter)in artmasına yardım etmek - gibi borcu karşısında bulunuyor. Devletin eli altında ilerlemekte o- Jan passif savga üzerinde yazılar yaz- mak, günün hedefi olan aktif araçlar tedarikinde bizi güçlüğe sürükliyebilir. Hava tehlikesinden korunmak, her geyden önce Türkiyenin, türk erkinliği- nin korunması demektir. Ayrı ayrı her birerimizin hava tehlikesine karşı tedbir alması, bilgili olması, işin, ancak özel yönüdür. Bugün türk sınırları - içinde konuşulan hava tehlikesi, bu değildir. Türkiyeyi ve türk erkinliğini tehlike- den korumak kaygusudur. Hava ordusu meydana getirmeden, yangın bombasının ne yaptığını, gazın ması| zehirlediğini, tahrib bombasının nasıl öldürdüğünü öğrenmekle tesirli bir korunma yapılacağını iddia eden- Jere ancak acıyabiliriz. Havaları düşman — uçaklarına açık kalmış bir memlekette, yurddaş ne ka- dat çok şey bilirse bilsin, korunması, gerçekleşemiyecek bir söz olmaktan bir türlü ileri geçemiyecektir. Havalar, düşman uçaklarına tehlikeli kılmmalı. dır ki şuradan buradan kaçak olarak gelecek, üç beş düşman uçağına, bu cı- lız düzen ve bilgilerle karşı konulabil- sin. Yüzlerce binlerce düşman uçağının elini kolunu sallayarak dolaştığı - bir havanın, özel korunma düzenlerimiz ne olursa olsun, mutlaka tehlike doğura- inanmamiız lazımdır. Şehirlerimizi, kasabalarımızı. köy- leri ve memleketi besliyecek olan tar- laları ya an korumak işinin, yan- dürmekten Gönce, bir yangın ak işi olduğunu bilmekte ne vardır? Hangi şehrin, beş on uçağın yapabileceği sekiz on bin yan- giti sündürmek kapasitesinde itfaiyesi olabilir? Mesele, esasen güç bir iş olan bu yangınları söndürmekten ziyade, yangınları çıkaracak düşmanı — sınırla- rımızın içine sokmamaktadır. Bütün bunlar, aktif araçlar üzerin- de, yani hava kuvvetlerinin değeri ve büyük bir hava ordusu yaratmaktaki önemli durumumuzu — yurddaşa söyle- mek yükümümüzü bize anlatmalıdır. Passit müdafaa, ana çizgileriyle Üzerinde konuşulacak bir konu olmak- tan çıkmıştır ve bütün Türkiye passif müdafaaya çoktan atılmış bulunuyor.. Demek oluyor ki ulusun dikkatini, ü- zerinde ilgi ile çalışmakta bulunduğu passif savga yazılariyle yormakta hiç bir fayda yoktur, bunun aksine passif savga yazıları, aktif savga araçını mey- dana getirmek teşebbüslerini körleten öziyle, bugün için tehlikeli bile sayı- labilir. Passif savga, en geniş ölçü olarak mahalle veya sşehir çerçevesi içinde ka- lan ve tesiri bu alanlarda görülen bit tedbirdir.. Halbuki başbakandan küçük mektebliye kadar bütün — yurddaşları düşündüren, yurdun ve türk erkinliği- nin korunmasidır. Bu da, “hava tehli. kesini bilenler,in çoğalması yani havâ ordusunun önemli — olduğu hakikatini yaymakla mümkün olacaktır. Yazılarımızda ör, aktif savgada, en erkin silahın uçaklar olduğunu ve korunmak için her şeyden önce bu hava ordusunu yaratmak zorağında bulundu- ğümuzu ulusa evice anlatmak olmalr- dır. Biz, bu çizgi dışında yazılacaklar. Gan bugün için, fayda yerine zarar ge- leceğine inanıyoruz. Şakir Hazım GÖGMEN .— Güvenç Spor 8 temmuz 1935 cumartesi akşamı Bomonti bahçesinde yıllık garden par- tisini veriyor. Zengin kotyon, birçok sürprizler, fevkalâide — caz, saat 19.30 da, heyecanir güreş iC HABERLER !ISTANBUL TELEF! 0!_4 LARI İstanbul esnaflarının hava kurumuna yardımları İstanbul, 18 — Esnaf cemiyet- leri yönetim kurulu bugün toplan- dı. Hava kurumuna İstanbul esna- fının yapacağı yardımı - konuştu. Toplantıda otuz sekiz esnaf cemi- yeti yönetim kurulu üyeleri üye yazıldılar ve 20-100 lira arasında yıllık yükendiler, Ayrılan yirmişer kişilik üç grup bütün esnalın yükenlerini saptayacaktır. Yarın Ermeniler patrikhanede bir toplantı yapacak- lar ve hava kurumuna yardım iş- lerini konuşacaklardır. Pazartesi ğünü ermeni -kilise sinde papaslar halka hava kurtu- muna yardımı anlatacaklardır. Moskova elçiliği yönetgerliği Başbakanlık yönetgeri Bay Ke- mal Özel Kalem Direktörü Vedi- d'in Moskova elçiliği yönetgerli- ğine atanması haberini yalanla- maktadır. İzmir arsıulusal panayı- rıma hazırlık. İzmir, 18 ÇA.A.) — İzmir arsrulu- sal dokuz eylül panayırı komitesi bu- gün ilbay General Kâzım Dirikin baş- kanlığında toplanarak panayırın genel reklâmını okuduktan sonra - onayladı. Ankaradan gelen afişlerle Viyanadan gelen rozet biçimleri beğenildi. Filis- tin, Suriye, Mısır, Çekoslovakya, Ma- caristan oruntakları da toplantıda se- gildi. Bir bayan boynundaki beşibiryerdesini hava kurumuna verdi Mersin, 18 (A.A.) — Mersin liman sösyetesi hava kurumuna 2000 Jira ve- Titte bulunmuştur. Şimdiye kadar top- lahan para 15 bin İirayı bulmuştur. Geçen gün bir türk kadını boynunda yıllardanberi sakladığı biricik beşibir- yerdesini vererek hava tehlikesini bi- len Üye yazılmıştır. y Trabzon'da hava kurumuna yardım Trabzon, 18 (A.A.) — Şimdiye ka> dar hava tehlikesini bilen üyeliğe ya- zılanalrın yıllık yükenleri 700 lira ol- muştür. Gireson, 18 (ALA.) — Dün — ilbayın başkanlığında haâlkevinde büyük bir toplantıda hava tehlikesini anlatan il- bayın söylevi dinlendikten sonra hava tehlikesini bilenler kurumuna Üye ya- zılımina başlanmış, az zaman — içinde yüzlerce yurddaş üye yazılmıştır. On beş kişilik bir çalışma kolu seçilmiş; bu kol hemen ödevine başlayarak hava kurumuna yeni üyeler yazmağa koyul- müuştur. Erzurumda üye yazılma işi devam ediyor Errurum, 18 (A.A.) — Bütün Er- rurum İşyarlariyle tecimenler ve halk- tan bir çokları bugün halkevinde Er- zurum ilbayının başkanlIığında toplan- mışlardır. Bü toplantıda aytaçlar hava tehlikesini anlatmışlardır. Herkes bu tehlikeye karşı kurulan kuruma üye yazılmaktadır. ORMAN ÇiFLİĞİ ANKARA BİRASI Keçiören Gazinosu, çevresine yaraşan güzelliği aldı. Orman Çifliği Keçiörende lezzetle içebilirsiniz. KMi GK LÜR n d LAti Gi X.. Fener - Güneş N . karması Serveti . 6-2 yendi İstanbul, 18 ÇA.A.) — Şehrimizde bulunan İsviçrenin Servet takımı ikin: €i ve son maçını bugün Taksim stadyo- munda Fenerbahçe — Güneş karma ta- kımiyle yaptı. Birinci maçında Fener- bahçenin çok güzel oyunu karşısında alant S — 2 yenilmiş bıtakan isviçreli- lerin karma takım önünde ne sonuç ala: cağı merak ediliyordu. Karma takımın bir hafta sonra Romanyada maç yapa- cak kadrosuna isviçrelilerin karşısında görmek istiyen bir kalabalık, bugün sa- lı olmasına karşın stadyomu doldurmuş bulunuyorlardı. 'Takımlar 17,20 de sahaya çıktılar. İki takım durum aldığı zaman — karma takım kadrosunun şöyle olduğu görül- dü: Bedii — Faruk, Fazıl — İsmail, Ali Rıza, Lebib — Salâhaddin, Naci, Rasih, Banbino, Pikret. Hakem Bay Sezai Tezcan, İlk akını isviçreliler yaptılar. Bu hücüm avutla bitti. Karma takımın bu- na cevab vermesi gecikmedi ve top Ser- vet yarı sahasında kolaylıkla yerledi. Paz ü olduğu gihi, karma ta- kımımızın üst üste Üstün bir oyun çı- kardığı görülüyor. Hücüm hattı İsviç- rte defansını allak bullak eden bir bera- berlikle durmadan inişler yapıyor. İlk sayiyı yedinci dakikada Naci attı. Ra- sihten aldığı güzel bir pası eyi kullan mış ve İeviçreli beki atlatarak dört met- reden güzel bir plâse ağlara takmıştı. Karma takımın ikinci golü de ge- cikmedi. Dokuzuncu dakikada gene Na- ci Rasihin ileri pasını yakaladı ve 15 metreden attığı çok ustaca çapraz bir şutla ikinci defa topu ağlara taktı. İsviçrelilerin tineli üst üste yedik. leri bu iki sayı İle kırılmadı. Hızlı ve çetin bir çalışmaya koyuldular fakat bü- tün gayretleri karma takımın Üüstünlüğü #nünde sonuç vermekten pek uzak kal- di. Birinci devre bu şekilde karma takımdan yana bitti. İkinci devreye karma takım — gene Üstün bi oyunla başladı. — İaviçreliler bütün candan gayretlerine karşın kat- ma takımın akınlarını kesemiyorlardı. Altıncı dakikada bir hücum sırasında İsviçreliler Naciyi hatalr bir şarjla dur- durdular, Hakem firikik verdi, Salğ. haddinin çok sıkı bir vuruşu — kalenin üst direğine çarptı ve geri geldi. Pa. kat tam vaktinde yetişen Naci, güzel bir şutla karma takımın Üçüncü golünü kazandırdı. | Fenerbahçe - Güneş karma takımı, dördüncü golünü üç dakika sonra bü sefer de Bambinonun ayağiyle kazan. dı. Fikretten güzel bir pas alan Bambi. no, güzel bir diriplingle beki atlattıktan sonra isviçreli kaleciyi dördüncü defa yendi. İsviçreliler partiyi kaybettiklerini anladılar. Bir şeref sayısı çıkarmak için var kuvvetleriyle çalışıyorlar. Yirmi bi rinci dakikada Rasih, Banbinonun gü - zel bir pasınr beşinci defa kaleye sok- tu. 26. cı dakika: İsviçreliler, sağdan bir hücum yaptılar. Topu uzun bir vu. rüuşla ortalandır sol açıkları yerden bir şutla topu karma takımın ağlarına tak. tı. ile topu 2—0 Oyun gene hızlandı. Karma takım bütün varlığı ile çalışıyor. 36, cı dakika- da Rasih altıner golü attı. Oyunun bit- mesine 4 dakika kala İsviçreliler pçnal- tıdan bir gol attılar ve maç 6.2 karma takımın yenmesile bitti. Başbakan, B. Saffet Arı- kan ve Polonya elçisini kabul etti. Başbakan İsmet İnönü dün Kültür Bakanı B. Saffet Arıkanı ve ondan sonra Polonya elçisini kabul etmiştir. Kültür Bakanlığında atanmalar Kültür Bakanlığı yeni örgüt- leme kanununa göre - kaldırılan ve yeniden kurulan işyarlıklar ü- zerinde incelemelerine başlamış ve bu yoldaki kadroyu hazırlama- ğa başlamıştır. Yeniden kurulan ar genel direktörlüğü, yayın di- rektörlüğü, beden eğitimi direk- törlüğü ve özel okullar direktör- lüğüne atanacaklar bugünlerde anlaşılacaktır. Türk kuşu üyelerinin çalışmaları “Türk kuşu, üyelerinin çalış- maları günden güne ilerlemekte- dir. Yakında uçaklarla havalandı- rılacak plânörler üzerinde uçuş bil- gisinin artırılması derslerine baş- lanacaktır. Derslerini iyi başaran- lar için uçuş alanında bir kamp kurulacak ve sabahtan akşama ka- dar arasız çalışma imkânı hazırla- nacaktır. Gelecek hafta içinde pa- raştüle atlama talimlerine de baş- lanmış olacaktır. Modelcilik ders- leri üzerinde de uğraşılmaktadır. Esnaf bankası meselesi Bir gazete, İstanbul ilbay ve şarbayı Muhiddin Üstündağ ile yardımcıları B. Nuri ve Hâmidin esnaf bankasınm kontrolu işinde- ki savsadan dolayı hakyerine çı- karılacaklarını yazmıştı. Haber al- dığımıza göre bu karar eskidir ve daha kesinleşmemiştir. Zira itiraz süresi daha dolma- dığından mülkiye dayresinin ka- rarı daha genel kurulun gündemli- ğine alımmamış ve genel kurula gelmemiktir. Finans Bakanlığının bir genelgesi Kazanç vergisinden bağışık o- lan kurumların bir takımınından buhran vergisi alınması hakkın- daki kanunun yeritilme şekli hakkında Finans bıkanlığı vilâ- yetlere bir genelge yapmıştır. tehlikesini 'H'il . “ bilen üyeler BB. Bahtiyar Almu İzmir operatör , Z. Baysal İzmir ziraat müdürü 20, 'Fonuh Bartlas İzmir ziraat mütehassı- &1 20, Celal Orbey İzmir ziraat memu- ru 20, Hamit Ergül İzmir zirsat me- muru 20, Tuürgut M memuru 20, B. A. Sonıcl İzmir siyotcr- €t 2$, Ali Galip İumr sekerci 20, Meh- med Tevfik İzmir elektrik tüccarı 20, Nuri Tozkoparan İzmir E. lisesi B. terbiye öğretmeni 20, A. Öz. mirza İzmir İplik ve dokumacı 20, İl- yezör Roditi İzmir komisyoncu 25, M. Tevfik Tulga İzmir Aydın Demiryolu kontrol Md. 20, Muhlis Nalçacı İzmir tapu eicil muhafızı 20, Şemsettin Sön. mez Ocak İzmir tapu sicil muhafızı po, Ziya Orgon İzmir, Türkofis Direktörü 30, Nejat Aytamon İzmir Türkofis ra- portörü 25, Rahmi Erat İzmir Türkofia Müdür muavini 20, Fahrettin Işık İz- mir M. Hastancsi rontken mütehassısı 24, Hasşan Yusuf Başkam İzmir M. Has- tanesi başhekimi 24, Mitat Boran İz- mir M. hastanesi hariciye muavini 24, Zühtü Sağın İzmir M. hastanesi bak- teriyoloğu 24, Ali Rıza Ünlü İzmir M. hastanesi nisaiye mütehassısı 24, Tama- il Rumi Dölektaş İzmir M. hastanesi ecracıbaşı 24, Feridun Ganansel İzmir M. hastanesi hariciye mütehassısı 24, H. Hulki Cura İzmir M. hastanesi Ku- lak B. B. mütchasersı 24, Zekâi Bil İz- mir M. hastanesi asabiye — mütehasamı 20, Kemal Saraçoğlu İzmir dahiliye mütchassısı 24, Burhan Bengu İzmir M. hastanesi göz doktoru 24. KEMALPAŞADAN: Muhittin Önen İlçebay 26, Celli Baysal Kemalpaşa hükümen 20, Seyfi Ökmen Kemalpaşa C. Müddeiumuml! 20, Hüseyin Köken Kemalpaşa finana direktörü 20, Kâmll Erim Kemalpaşa 3. komutanı yüzbaşı 20, Remzi Atak tapu işyarı 20, İbrahim Ural kültür iş- yarı 20, Bayan Emine Ural öğretmen 20, Huriye öğretmen 20. Halide Bige Ööğretmen 20, BB. Muatafa Koç öğret- men 20, Ahmed Erzin merkez şarbayı 20, Nüzhet Kıvanç inhisarlar işyarı 20. Kadri oğuz inhisarlar işyarı 20, Rifat Tozkoparan sıhhiye işyarı 20, Safer 'Türker şarbaylık üyesi 30, Hilmi Arun hususi mubasebe işyarı 20, Halil Erdem mahkeme başkâtibi 20, Muhittin sorgu hakimi 20, Mümtaz Özkan ziraat bank muavini 20, Fehmi Acun inhisarlar zi- Taat işyarı 20, Üzeyir Kaya finans va- ridat işyarı 20, Halil Doğan finans va- ridat işyarı 20, Talil Doğan finans va- ridat işyarı 20, Süleyman Şaylanaoy fi- nans tahsil ispekteri 20, Memdul Soylu finans muhasebecisi 20, Ethem Acar finans mutemedi - «andık E. 20, Hüsali Şirin finanas varidat işyarı 20, Salim İzmir — ziraat malzeme Güngör nüfus yazganı 20, Masum Bay- kal orman işyarı 20, Yasin Özker şar- baylık Üyesi ve hava kurumu muhaşe- (Sayıfayı çeviriniz) £volki gün şehrimizden ayrılan bursalı konuklar şerefine Aakara halkevinde Bi çay şöleni verilmiştir. Resmimiz ev başkanı B. Ferid Celâl Güvenle beraber konuk- lart kurağın kapısında Şöstormektedir. .. Fabzikasının Ankara birasını