5 Temmuz 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

5 Temmuz 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA 2 WLUS ——— —— Polisimiznasıl olacak |D İDŞ HABERLERF Dünkü sayımızda polisie yapılacak olan yenilikler ve değişiklikleri yaz - anış, bu konu üzerine bugün de yazma- #a devam edeceğimizi bildirmiştik; de- vam ediyorur: Polis lâboratuvar, daktileskapi ve radyoloji kreumları: Alınacak önemli tedbirlerden — biri Ge yurdün açık kapılarını, yani liman, dekele, ana yollar ve sınır noktalarını bekliyen polis kuvvetlerini fenniğ araç- larla cihazlandırmaktır. Bu fenniğ araçlar da polis laboratı- varları, daktiloskopi ve radyolojidir, Bu türlü fenniğ araçlar güzeyinde Av- rTupa polisi birçok işler başarmaktadır. Bizde ise bugünkü günde limanlarımı- za, iskelelerimize gelen yabancı, şüp- beli, şahısları çok zaman müspet bir şe- ttilde meydana çıkarmak imkân altına girmemektedir. Bu da fenniğ araçların yokluğundan ileti gelmektedir. İzini kaybettirmek istiyen suçluların, şüphe- Mi kimselerin dışardan içeriye kolaylık- he girememeleri ve içerden dışarı kaça- mamaları için ancak fenniğ araçlar kul- Tanmanım gerekliği açık bir hakikattir. Parmak izi örgütünün çoğalması ve ber tarafa yayılması polise hüviyetlerin #ncelenmesi bakımından müspet iş gör- mek imkânmı bağışlıyacaktır. Lâboratuvar, bugünkü polisin müs- pet başarısını sağlayan bir fen kurumu- dür. Uzmanların lâboratuvarlarda ça- hışmaları en karanlık suçların aydım- hanması ve ortaya çıkması için çok bü- Yük asığlar verecektir. Liman ve iskelelerde bugünkü polis Begütümüz gelen yabancıları belgeleri- ni ve pasaportlarını fenniğ araçların yokluğu yüzünden istenilen şekilde in- etleyememektedir. Polisin ilk kontro- Yanda yakasını kurtarabilen - şüphelile- Ti meydana çıkarmak için dürme pasa- port ve belgeleri derhal meydana çıka. racak olan lâboratuvar ve radyoloji ku- rumlarına ihtiyaç vardır. Kriminel polis kurulması Avrupada olduğu — gibi poliste tam bir iş bölümü yapmak, sıyasal, tüzel, yö- metsel alanda çalışacak unsurları işinin dam chli yetiştirmek kararı verilmiştir. Miştir. Bundan başka bir Kriminel polis ku- rulması gayelerin başında gelmektedir. Zekâ ve kapasitelerine güvenilen un- surlar teorik ve pratik bilgilerle yetiş- tirilerek kriminel işlerde çalıştırılacak- 'tır. Bilinen bir hakikattir ki bütün ça- Tışmalara karşın şehir ve kentlerdeki #uçlar umulduğu ve istenildiği derece- de araltılamamıştır. Bunun başlıca sebebi, suçluların xa- manında ele geçirilememeleri veya hiç bulunamamasıdır. Polisin kovalamasın. Gan kurtulan kötü ruhlu insanların za- man zaman baysallık ve güvenlik için bir tehlike kaynağı olmasına karşı cid- Giğ ve esazlı tedbir almak zamanı çok- tan gelmiştir. Bu bakımdan kriminel polis kurulması zorağlı görülmektedir. Sıyasal polis: Rejime karşı çalışacak kötü ruhlu. larla, yurd dışından gelecek menfiğ pro- pagandacıları ve bu arada casusları ve casusculuğu önlemek gibi — soravlı bir ödevi başaracak sıyasal polis kurulması programın Öne attığı esaslı bir nökta- dir, Bu önemli iş için sıyasal güvenlik iş- lerinde yetiştirilmiş ve büyük türk dev- eiminin anlamını kavramış değerde uz- man elemanlara ihtiyaç vardır. Ekonomik polis: Devletin yalnız ekonormik ve finan. #al güvenliğine karşı işlenecek sonuç- harı kovalamak üzere uzman bir ekonos tedir. İleri memleketlerin finansal ve ekonomik suçlarla savaşınaya verdikle- »i değer bu işin önemini pek güzel bel- Heder. Bu bakımdan Türkiyedeki finansal kurumları, borsa çalışmalarını, kredi işlerini ve bütün sosyetelerin kımavını ingselemek ve kontrol etmek, halkın kan- engel olmak, kamuğasıya hareketleri cezalandırmak — gibi AA C devletin finansal güvenliği bakımından çok önemli olan b örgüt elsiği Tk far- satta tamamlaracaktır. Palis fenniğ araçları: Polisin gereği gibi çalışabilmesi i- gçin her törlü araçlardan — faydalanması gerekli bir noktadır. Almanya ve Avus- turya polis örgütü, merkezinden en kü- gük karakeluna kadar özel telefon, tel- graf, radyo ve elektrikle bağlanmıştır. Ülkenin genişliği ve kadronun da Jüzumu derecesinde dolgun olmaması noktasından ; polinin yardımını gerekti- ven hallerde vaktinde kuvvet gönder- mek için polis otobüs ve motosikletle- rine kesin bir ihtiyaç vardır. Polisin kullanmakta olduğu harb 2- raçları telefon ve telgraftır. Bizim özel hatlarımız, eski usule göre yepılmış il- ike bir enstelasyondur. Yalnız polis için otomatik telefon yapılıncaya kadar şe- hir telefonunu karakol ve noktalara ka- dar uzatmak süretile şehiriçinde görüş- meyi sağlıyacağız. Otomatik telefon ya- pılmış yerlerde elden geldiği kadar te- lefon hatları düzeltilecektir. Binekli polis: Üniformalı polis yaya ve binekli e- larak iki kısma ayrılmaktadır. Binekli “kara, deniz ve hava,, araçlarını kulla- nabilen polistir. Avrupanın hemen her yerinde görülen bu örgütü benimsemek- le müsbet sonuçlar alınabilecektir. Baş- şehirde yapdan atlı polia deneci çok faydalr olmuştur. Bu bakımdan gerek #etli, gerek motosikletli polis grupları Yüzum görülen yerlerde kurulacak ve çalışmağa başlıyacaktır. AVUSTURYA'DA: Avusturyada Habsburgların kre- disi tekrar yükseliyor Viyana, 4 (A.A.) — Hababurg hi- nedanının ülkeden uzaklaştırılması ve mallarına devletçe el konması hakkın- daki kanunun hükümden düşürükmesi mesclesi çok ilerlemiştir. Resmiğ bir bildiriğe göre, bakanlar kurulu, biri es- ki imparatorluk aylesinin Avusturya- dan uzaklaştırılması, öteki de bunların mallarına el konması hakkındaki 3 ma- yıs ve 30 son teşrim 1919 tarihli kanun- ları değiştiren yeni bir kanun — taslağı korporatifi kurullara sunmağa karar vermiştir. Wiyana, 4 (ALA.) — Yarı — resmiğ Rayepost gazetesi, danıştayın dünkü toplantısı için tarihiğ vasfını — kullan- maktadır. Bu toplantıdadır. ki, başkan, bükümetin Habsburg'lara kargı 1919 tarihinde alınmış olan ayral kararları kaldıran bir kanun taslağı vermiş oldu- Kunu bildirmiştir. Rayapost, danıştay üyelerinin bn ha ber karşısında gösterdiği heyecanı kay- detmektedir. Habsbruglar hakkındaki kanun kalktı Viyana, 4 (A.A.) — Habsburgların Avusturyaya girmelerini yasak eden ka- nuün bugün kaldırılmıştır. Arşidük Ottonun söyledikleri Brüksel, * (A.A.) — Royter ajansı- nın bir aytarına diyevde bulunan Arşi- dük Otto, Habsburg dinastisinin yeni- den Avusturyanın başına getirilmesi i- çin görüşler yapılmakta olduğunu ke bul etmiş, ancak bütün partiler tara- | fından eyice onanmadıkça —Avusturya- ya dönmiyeceğini ilâve eylemiştir. YUNANISTAN'DA: Yunanistanda vejim meselesi geneloyla koturılacak Atina, 4 (A.A.) — Hükümet, bugün- kü demokratik parlmanter rejimin de- yamı ve yahut parlmanter hükümet xis- temine dayanan meşrut? bir kırallığın ikurulması hususunda ulusun özgür ola- rak oy verebilmesi için bir geneloya baş vurulması hakkında bir önerge hazırla- yap parlamanetoya vermiştir. Kırallığın geri verilmesi, cski ha- nedânın getirilmesi anlamınadır. Geneloy tarihinden kırk gün önce neşredilecek olan cumur başkanının bir buyrultusu ile bu tarih gösterileceği gi- bi, oy'un, nötürlüğünü sağlamak için 2 Imacak tedbirler de bildirilecektir * t b Habeş meselesi (Başı 1. ci sayıfada) İtalyan basını, ingiliz önergelerini, Habeşistanı İngiltereye çekmeğe ve İ- talyanın durumunu rzayıflatmağa yarı- yacak bir proje gibi göstermekte devam ediyor. ... Londra, 4 ÇA.A.) — Habeş - italyan anlaşmazlığının barışçıl bir tarzda ko- tarılması için Bay Eden tarafından ile- ri sürülen önergenin reddedilmesi e İtalya süel hazırlıklarının devamı dip- lomatik durumu ağırlaştrımıştır. İngi- Tiz kabinesi dünkü toplantısında bunun- la uğraşmıştır. Yetkili çevenlerin söylediğine göre, ingiliz tıyasası ancak güvenlik birge sis. temi etkin oldukça bu sıyasayasbağlı ka- Tacaktır. Habeş meselesinin Mançuri mesck- sine benzememesi — lazımdır. —Uluslar sosyetesi, bu yeni zorluğu yenmelidir. Fa kat Cenevre kurumunun Londra ile Pa. ris arasında bir görüş ve harcket olma- dan bunu başarması imkâniı değildir. Parisle uyuşmanm güçlüğü gizlea - memekle beraber, İngiltere — hükümeti buna çalışacaktır. Aynı zamanda İn - giltere hükümeti, bir bildiriğ neşrede- rTek Stresa — ve 3 şubat anlaşmalarına bağlılığını tekrarlıyacaktır. İngiliz faşistlerine göre habeş meselesi Londra, * (A.LA) — İngiliz faşistle- rinin başkanı Sir Osvalt Mosley bir söy levinde, İngiltere hükümetinin Habe - şistan gibi geri bir ülkeye ingiliz top- raklarından bir parça bağışlamayrı öner- gemesi fikrini ortaya atmasına esef et - mektedir. Başkana göre İngiltere ile uluslar sosyetesi vaktiyle, İngilterenin impara- torluğu kurarken çok defa yapmış ol * duğunu bugün İtalyaya yaptırmamağa çalışmaktadır. Son söz olarak Sir Mosley demiştir kit « — İtalyanın abeşistanda sürüp giden çirkin durumu ortadan kaldırma sına engel olmak için uluslar sosyete » sini işe karıştırmaya çalışmaktansa, bu temizleme işine — giriştiğinden dolayı İtalyaya teşokkür etmeliyiz.» Doğu Afrikasına askar gönderilmesi Roma, * (A-A.) — Doğu Afrikasına asker gönderilmesi devam ediyor. Anlaşmazlık Lahey tüze kurunda Lahey, * (A-A.) — Paris üniversite- «i profesörlerinden Bay Jeze habeş hü- kümeti ajanı olarak buraya gelmiştir. Adalet divanında iki terafın dinlenme- sine başlanmıştır. Dağınık duyuklar Bir İsviçre gazetesinin Almanya- ya girmesinin yasak edilmesin- den doğan mesele Bern, $ (A-A.) — Alman İsviçresi- mün alman dilile çıkan ve büyük bir ga- zetesi olan Basler Nahrihten'in Alman- yada yasak edilmesine karşılık, bir ta- kım alman gazetelerinin de bir müddet için İsviçreye girmesini yasak etmek hususunda federal kontey — tarafından verilen kararı, İsviçre hasını genel su- rette yerinde bulmaktadır. Hattâ bir takım gazeteler, federal konseyin daha da ileri gitmesini iste- mektedirler. B. Venizelosun başına fiat mı iyor? Atina, # (A.A.) — Bir saylav, B. Ve- nizelosun başı için bir milyon drah- mi ödek konulmasını ve onu öldürenin cezalandırılmamasını saylavlar kurulu- ma önergemiştir. Sıyasal çevenler bu önergeyi ciddiğ ol’ıl karşılamamaktadır. YUĞOSLAVYA'DA : Yugoslavyanın yeni iç durumu Belgrad, * (A.A.) — İskupçina ile Sena, bugün nomal toplantı devresini açmak üzere toplanacadtır. Başkan Sto- yadineviç, hükümetin 3 eylül 1931 ta- rihli ana kanunu ile, kıral Aleksandrın miras bıraktığı ulusal prensiplere bağ- İrleğmmr bildiren kabine diyevini okuya- caktır. Hükümet, ülke içerisindeki havgale- rın yatıştırılmasına, parlmanter ve ulu- sal demokrasi sisteminin geri gelmesi. ne ve kanunlara uygun hareket edecek bir rejimin yeni baştan kurulmasına, ö- lü kıralın niyetlerine uygun olarak ça- hışacaktır. Basmn kenunu ile, sosyetelerin top- lantılarr hakkındaki kanundaki şiddetli hükümlerin yumuşatılması için hükü- met, İskupçinadan yeni bir seçim kanu. nu yapmak hususunda yardım diliye- cektir. Finans alanında da, vergilerin azak tılması istenilecektir. Daha şimdiden, ekonomik bir komite buğday sıyasasını incelemekle uğraşacaktır. Başken, Yugoslavyanın mevcud bir- lik ve dostluklara karşı bağlılık sıyasa. gının devam etmekte olduğunu ve öbür ülkelerde de hoş' geçinmek dileğinde bulunduğunu bildirecektir. Dış sıyasa değişmiyecek Belgraü, 4 (A.A.) — Kabinenin bil- diriği, Yugoslavyanın dış — siyasasının değişmiyeceğini, bu siyasanın küçük an- laşmaya, balkan anlaşmasına — ve dost- luklara ve Fransaya karşı olan ananalı dostluğa bayrı kalıcağını — sağlamakta- dır. Hükümet barışın çalışan başka devletlerle de çalışma bir- liği yapacak ve ailâhların azaltılması yolundaki çalışmalara yardım — etmek- le beraber memleketin silâhli kuvvetle- rini her saman göz önünde tutaçaktır. İç bakımdan hükümet, ulusun istek. lerine uyan ve halk birliklerinin siyasa yaşayışına daha çok ilgili olmalarını sağlıyacak kanunlar yapacaktır. Ekono- mi ve finans bakımından bükümet, ulu- sal parayı korumağa çalışacak ve büt» genin her zaman denk bir halde bulun- masına çabalryacaktır. Bildiriğin sonunda özel anlaşmazlık- Tara bir sonuç verilmesi ve herkes ara. Arnda anlaşma yapılması isteği gösteril- mehtedir. pekiştirilmesine FRANSA'DA: Devlet yeğritim komisyonunun çalışmaları Paris, 4 ÇA.A.) — Devlet yeğritim komisyonu başkanı, arkadaşlarından al. dığı yetki Üzerine, törümsel kuvvetler de yapılacak yeğritimler ve ulusun bü- yük sosyal, ekonomik ve tinel kuvvetle- Tİ ile hükümet arasındaki ilgiler hak- kında B. Laval ile görüşmüştür. Komisyon başkanına teşekkür eden B. Laval, hükümetin azadından — tonra, gereken yeğritimlerin kasa bir zaman- da başarılması için komisyonla değette bulunacağını söylemiştir. B. Eryo ve radikal partisi Paris, 4 ÇA.A.) — Radikal - sosya- list partisi yörütüm komitesi, başkanı B. Eryonun diyevini oy birliği ide onay- lamıştır. BİRLEŞİK DEVLETLER'DE: ——————————E———Z? Amerika harbeden devletlere borc vermiyecek Vaşington, 4 (A.A.) — Saylavlar kurulu dış işleri komisyonu, harb eden memleketlerin bükümetlerile yurddap Tarma ödünç para vermeği veyabhut kre- di açmağı yasak eden kanun taşlağını onaylamıştır. Bu kanuna her ne türlü olursa olsun karşı duranlar 10.000 dolar para ve beş yıl da hapis cezasına çırp- tırılacaklardır. Bununla beraber, bu kanunun harb zamanında Amerika ile birlik olacak ül- kelere ilişiği yoktur. seX Ki : ol B. Bek Berlinde « .. »e yen B. Hitlerle görüştü (Başı 1. ci sayıfada) Bay Bek ile Bay Hitler, görüşmel sırasında yalnız leh - alman ilgileri ğil aynı zamanda iki memleketi ilgi yen daha kapsal meselelere de do! muşlardır. B. Hitler mareşal Pilsudekinin öi münden çok büyük keder duymuş ölüm kendisinin maceşal ile tasarlı görüşmeyi imkânsız kılmış olduğu söylemiştir. Bay Hitlet demiştir ki: Leh hükümeti, mareşalın sıyasal susunu ulusal bayatın her alanında rine getirmeğe dölenmiştir. Leh bü meti alman — eh ilgisini değiştirei hiç bir sebeb görmemektedir. - Lehi tan iç sıyasasının bLirinci amacı ki gşılıklı güven ve anlaşmaya da; dostça komşuluk ilgilerini yaşatmaki Leh hükümeti, Bay Hitllerin alman ilgilerini nomal bir hale ko) ya çalıştığı zamandanberi bu ilginin lişmiş olduğunu hoşnutlukla görm te ve daha ziyade derinleşmesini mektedir. Resmiğ bildiriğ Berlin, 4 (A.A.) — Bu akşam gdaki resmiğ bildiriğ çıkarılmıştır: Polonya dış işler bakanının ne yaptığı iki günlük geri, b Hitler ve alman hükümetine, kendi Je uzun oylaşmalarda bulunmak fn tını vermiştir. Bir içtemlik havası içinde geçen nuşmalar, gerek doğrudan doğruya lonya ve Almanyayı ilgileyen işler, vTek genel Avrupa sıyasası mesel zerinde yapılmıştır. j Bu konuşmalar geniş bir görüş V genluğunun varlığını — göstermişti haziran 1934 tarihli Polonya — A ya bildiriğinin yalnız iki devletin şılıklı iİlgilerinde değil, aynı Avrupa barışının korunması yolu kurucu bir unsur olarak da tam de; ni her bakımdan vermiş olduğu Yokla görülmüştür. B, Bek, başbakan Hitlerin 21 maf tarihli söylevinde Polonya haki yapmış olduğu diyevin ve hele Polo »« Almanya anlaşmasmına süreklilik mek hakkındaki dileği Polonyada £ çanlı bir yankı bulmuş olduğunu Polonya tarafında da Almanya ile komşuluk ilgilerini gitgide mek için içtem bir arzu bulundu; söylemiştir. İki hükümet, leh - alman uluslari komşuluğunu gözeterek ileride de değette bulunacaklar ve kendilerini tün kuvvetlerile Avrupada barış eetf ne vereceklerdir. B. Bekin göretleri ve bir şö Berlin, 4 (A.A.) — B. Bek, yanı! eh elçisi B, Lipski olduğu halde mf hul asker anıtına bir çelenk tur. Berlin, 4 (A.A.) — Buradaki leh çiliğinde B. Bek'in şerefine bir şöf verilmiş ve bunda B. Hitler ile bal lardan bir çokları bulunmuşlardır. Berlin, 4 (ALA.) — Akşama doğf B. Beck hava bakanı general Gö in köşküne giderek kendisiyle görü müştür. İ Fransız gazetelerinin düşünc Paris, # (A.A) — Basin, Berlin nuşmalarının gizliliğini kaydediyo Maten diyor ki: « B. Bek Polonyi gerekirce Fransa ile Almanya ara bir ortacı rolü oynayıp oynıy: ğını öğrenmek istemektedir.> Pöti Jurnal da: « Pransız — Tonyanın yardımda bulunarak y bileceği rolden pek çols bahsedilm dir.» diyor.