5 Temmuz 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

5 Temmuz 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

$ TEMMUZ 1936 CUMA ULUS SAYIFA 5 Şımdıye kadar çıkan beş kelımelerın düzelmiş ve tek listesi Aleyh — Kıfıı Aleyhte olmak — Karşı olmak Aleyhinde söylemek — Kargı söyle- mek Aleyhdar — Ka Azm — Dölen Azmetmek — Dölenmek Arz ve talep — Sunum ve Hetem Acz — Ekşinlik Acı duymak, âciz kalmak — ükeln- mek Aclz — Bksin Abide — Anıt “Askeri — Sücl (Mülktalre) Asayiş ve emniyet — Güvenlik Amerikayı cenubi — Günay Amasi- Kati Asrt — Modern Aarı hanır — Yenişağ Amil (Mücesir) — Ethe -B- Basiret — Öngörü Banliyö — Yöre Beyenat — Diyev C- Cebhe — Yöney Cinayet — Kıya Cüni — Kıyan, keyası Cihet — Yön Cemiyet, Şirket — Bosyete Cenubu şarkt — Doğu güneyi Cenubu garbi — Batr güneyl Cenup — Güney a Çarel bal — Çözge, kotarma yeta — Pa Davet — Çağrı Davetname — Çağrılık —E— Emanet — İnam Emanet etmek — İnamlamak EBikârı umumiye — Kamoy (kamuğ ey'dan) Emrivâki — Olut Ehemmiyet — Önem Ehemmiyet vermek — Ünem vemmek Ekseriyet — Çoğunluk Bkalliyet — Azınlık Ekseriya — Çoğun, çok vakit Emvali gayri menkule — Taşıtsız mallar Emvali menkule — Taşılı mallar ee Feragat — Özgeçi Faik, Mütefevvik — Üst, Üstün Fikri takip — Güderge Fıkra — 1 » Bölek, 2 . Anlatık Fesat — Bozut Facla — Acn FPikri muzmar — Gütge Mi C Gıda — Besin Gıpta — İmren Güzergâh — Geçek Gafil — Aymaz, böş, dalgır Garp — Batı Güzide — Seçkin dFi Hakikat (T. Kö.) — 1 Gerçek, ger geklik — Verite 2 - (Terim) Gerçe. gerçelik — Röalit€ Hasret — Özlem Halletmek — 1. Eritmek 2 - Açmak, gözmek, 3 . Kotarmak Huzur ve sükün — Baysallık Hür (T. Kö.) — Özgen Hörriyet (T. Kö) — Özgenlik Hâkim (Souveraine) — Egemen Hâkimiyet — Egemenlik Hayal — Hayal (T. Kö.) Hakiki — 1 - Gerçek, hakikiğ — V& Fitable, 2 . Gerçel (Terim) — Reel Havali — Dolay Havayici zaruriye — Yaşatık Hikâye — Öykü Haset — Günü Havadis — Bilget —» Haber — Haber (T. Kö.) Hasılatı satiye — Özürüt Hasılatı gayri safiye — Hamürüt HBülüsa — Özet Hitab etmek — Aytamak Hitab — Ayta Hatib — Aytaç Hissi kablelvuku — Önsezl Havale — Gönderi Hurafe — 1 - Urasa, 2 - (Evbam ve bayalât) sanıka Hassasiyet — Duyganlık Hd İztırar — Sıkınç Islah, Islahat — 1 - Yeğritim 2 . A. fitam Islâh etmek — Yeğritmek, 2.. Amt- mak Be l Idare etmek — Yönetmek İnkılâb — Devrim İstikamet — Yönet İstihlâk etmek — Yoğaltmak İstihsal etmek — Üretmek İtimad — Güven İtimad etmek — Güvenmek İnkişaf ettirmek — Geliştirmel İnkişaf etmek — Gelişmek İstiklâ) — Erkinlik, Bağınsızlık İktifa etmek — İsdemek İhmal — Savsa İsraf — Savurganlık İhtiyat — Saknı İhtiyat etmek — Saknımak İhmal etmek —, Savsamak Tfşaat — Gizaçı Tfşa etmek — Giz açmak İmtihan — Sınaç İktidar — Erk (Puissance) İktisab — Edinç İktisab etmek — Edinmek İktifa etmek — Yeter bulmak, Yet- sinmek İntihap etmek — Seçmek İntihap — Seçim İhtisan — Uzuğ İhtimam etmek — Kayıtlanmal İtina etmek — Özenmek İtina — Özen İkametgâh — Konut İstintak — Sorgu Taşe — Beslev Jbda — Yaratı Lddia — Sava Tddia etmek — Savamak İntiba — Duyuş İhale etmek — Üstermek İhale — Üsterim İştiyak — Göresi İhtikâr — Vurgunculuk ae li ea Kıdem — Öncülük Katl — Ölüt Katil — Öldüren, ölütçü Kurunu ülâ — İlkçağ Kurunu vusta — Ortaçağ Kurunu ahire — Sonçağ Kaide — 1 - Kural, 2 . Duras Kuvvel inbatiye — Bitelge ö e a Lehte, lehinde — Yana Lehte olmak — Yana olmak Lehinde söylemek — İyiliğini eöy- lemek Lehdar — Yanat Lütfü ihsan — Kayra c z Müuvafık — 1- Oydaşık, 3 . Yerinde, uygun Muvafakat etmek — Oydaşmak Muhalif — Ayrışık Muhalefet etmek — Ayrıımıl Mütcahhit — Üstenci Malzeme — Gereç Mesken — Otru Münavebe — Sıralaşma Müşahede — Görüm Mecmua — Dergi Mazannei sü — Karalı Muaf — Bağışık Muafiyet — Bağışıklık Muayene — Bakı Muhabir — Aytar Muhbir — Duymaç Mukavemet — Dayanık, dayaman Müvczzi — Dağıtmaç Mecra — 1 - Yatak, 7 . Akağı Makale — Betke Mania 3- Engel 2 - Onay, VARARARARARARARAARAAARAA Her gün < « Beş kelir e ;Şimdiye kadar gazete - ğlerde çıkmış olan beşer kelimeyi bugün tekrarlıyoruz Türk Dili Tedkik Cemiyetip - den: $ Şimdiye kadar gönderiletn 48 ta- $ne beşer kelimelik liytenin Basılma- 51 yolundaki ş kür ederiz, Kılavaa — komisyonanun ]Iu Tisteler hakkındaki en son kararı şudar : 1 — Kılavuz tamamlanıp basılıncı- ya kadar gazete ve mecımunlara yeni diste verilmiyecektir. Bundan erge- miz 48 listedeki karşılıkların iyice $ ğ çalışmalarınıza teşek « kullanılmasına ve behlenilmesine 18- man birakmaktır, . 2 — Gazete ve mecmualar 48 in - ci liste çıktıktan sonra bu Jistelerde- ki bütün kelime ve karzşılıkları ör - nekkir bir tek liste olarak basacaklar ve bu kelimelerin artık osmanlıcala - rının gazete ve mecmuaların biç bir yerinde kullanılmamasını sağlıyacak- Jardır 3 — Resmiğ bildiriğlerde ve dev- det adamlarının - söylev ve diyevle - zindeki kelimeler olduğu gibi basılır. # — Anadolu Ajansı da telgrai çevizmelerinde bu esaslara göre ha - reket eder. 48 inci listenin çıktığından son - raki ilk basında bu karar ile birlikte bütün kelimeler listesinin basılma - $ını ve ondan sonra da bu kararlara x’gm» hareket edilmesini diler, saygt - Şlarıraı sunarım. VAA ARARAAAAAADDARARAAARADAZ Mani — Önge Mahreç — 1 - Çıkıt. 2 . Müstehlik — Yoğaltınan Mahsul (genel olarak) — Ürüt, ürün Müstahsil — Üretmen Sürüt Merhale — Yüğrüm Mühim — Önemli Merasim — Tören Müsavi — Eşit Müsavât — Eşitlik Mürebbi — Eğitmen Mektep — Okul (Okula) Muallim — Öğretmen Mütehassıs — Uzman Müuhtetif — Türlü Müteferrik — Ayrık Muhit — 1 - Çevre, 2 . Çeven Müstacet — Evgin Mülki — Sivil Mamur — Bayındır a) Mamuriyet — Bayındırlık b) Nafıa Müstakil — Erkin, Bağınsız Mevsuk — Doğru, belgin Mukallid — Benzetçi Musibet — Sınat Mesahai sathiye — Yüzölçe Münevver — Aydın Mücssit — Etkin, dokunaklı Meyi, temayül — Eğlim, Eğginlik Mütemayil — Eğgin Mevkii iktidar — Erke (Pouvoir) Müktesebat — Edinçler Mükteseb — Edinek Muhayyele — Sanay Müdevven — Dergin Mesuliyet — Sorav Matbuat — Basın Maksat — Erge Manzara — 1- Görey (Paysage), ? Görünüm, görün (aspect) Müntehib — Seçmen Müntehab, güzide — Seçkin Mütevazin — Denk, dengeşil Muvazene — Denge Merkezi siklet — Dengey Mütekaddim — Önceki, öngeles Mesele — Mesele (T.'Kö.) Med'u — Çüğrık, çağrılı Müfsit — Bozutçu Mahtum — Yoksun Mahrum etmek — Yoksundurmak Mahrum olmak — Yoksunmak Mesmuat — Duyuk Muhatab — Aytıç Menfaatperest — Asığcıl Mahmi — Korunuk Mahzur — Çekinek Menşe — 1 . Çıkağ, 2 - Köken Musahhih — Düzeltiç Maznun — Sanık Müştak olmak — Göresl göresimek. Muvafık, Mutabık — Uygün Muntabık — Uyuk Müecyyide — Berkite Mükâfat — Öden Muvekkat — Süresiz, geçeğen Mülahara — Düşün Muhtekir — Vurguncu Müsadere — Alanç Müsadere etmek — Alancetmeli Müsrif — Savurgan Manâ — Anlam Müzakere — Görüşme, görüşü Münakaşa — Aytışma gelmen, A Nezaret — Görü Nezaret — Gözet Nailiyet, Mazhariyet — Ergi Nekahat — Eyiselik Namzet — Aday Nasihat — Öğüt Nâsih — Öğütçen Nutuk — Söylev Nümayiş — Gösteriş Nekliyat — Taşın Neşriyat — Yayın çAğe Pâye — Aşama " Va Rekabet etmek — Önürdeşmek Rekabet — Önürdeşme Rakip — Önürdeş Rükn — Örkü Rivayet — Söylenti Rutubet — Yaşlık Rütbe — Erece Ratib — Yaş Reyiâğm — Genoy Refah — Genlik do ah Sâye — Güzeş Sevk (T. K.) Sevk ve idare — Güdüm, güdem Sevk ve idare etmek — Güdemek Sevki tabil — İçgüdü Safha — Evre Seciye — Ira Sonuç — Netice Serbest — Özgür Sınal — Endüstriel Sanayi — Endüstri Suhunet — Isığ Sebat — Dura Salâh — Yeğrim Salih — Yarar, Elverişti Salâh bulmak — Yeğrimek Sahibi iktidar — Etkmen (Pulssant) Seviye — Düzey Suuktu hayal — Umusa Sukutu bayale uğramak — Umusü- mak Sadık — Bayrı Sadakat — Bayrılık Sual — Soru Seyyah — Gezen Seyahat — Gezim Satıh — Yüzey Sulhperver — Barışçıl AŞ Şahit — Tanık Şayanı dikkat — Dikkatdeğer Şayia — Yayıntı Şark — Doğu Şarkı şimali — Kuzay doğusu Şimal — Kuzay Şimali şarkt — Şimali garbi — -T- 'Tayin — 1. Belit, 2. Atama 'Tekâmül — Evrim 'Tekâmül etmek — Evrinmek Tayin etmek — 1. Belitmek, 2 Ata mak Takdir etmek — Değerlemek Doğu kuzayı Batı kuzayı Tadil etmek - Azaltmak Tadil — Değişke Terbiye etmek — Eğitmek Terbiye (&duceation) — Eğitim Teminat — İnanca Temin etmek: | . vermek 2 - Sağlamak 3 - Elde etmek Turif etmek — Tanımlamak 1. Değişkemek, 2, İnançlamak, inan Teşettüt — Ayrılışma Tamir — Onarım 'Tamim — Genelge 'Timsal — Sembol 'Teberru — Verit 'Tamir etmek — Onarmak 'Taklid etmek — Benzetmek 'Taklid — Benzet Tefrika — Bölem — Feuilleton 'Tefrika (nifak anlamına) — Ayırgı Tesir etmek — Etkimek Tesir — EBtki 'Tezahür — Gösteri, gösterim Tes'id etmek — Bayramak Tilmiz, şakirdimarifet — İrdemen Tedvin etmek — Dergimek Tefevvuk etmek — Üsgelmek, Üst olmak Tefevvuk — Üsgelme, Üstolma, Ü tünlük Tekaddüm etmek — Öngelmek Tahtı himayede olan — Koruncak 'Tarzı rülyet — Görüş Tevzi — Dağrtım, dağıtma Tcatiyi efkâr etmek — Oylaşmak Teatii efkâr — Oylaşma Tecrübe — Deneç 'Tecrübe etmek — Denemek Tahlil etmek — Çözelemek 'Tahlil — Çöze Tahlili — Çörzel Tarzı hal, sureti tesviye — Anlaşıt Tesanüt — Dayanışma Tevazün — Denklik 'Tarzı tüyet — Görüş Ticaret — Tecim Tüccar — Tecimer Ticarf — Tecimel Tevzin etmek — Denkleştirmek, dem — geştirmek Tezat — Karşıtlık Telif etmek — Bağdamak Tasvib etmek — Onamak 'Tasdik etmek — Onaylamak Tasdik — Onaylama Taziyet — Başsağlığı Taziyet etmek — Başsağlamak, baş. sağlığı dileğinde bulunmak, başsağ. hığı dilemek Tahkik etmek — Gerçinlemek Tahkik, tahkikat — Gerçin 'Teshhüt — Ürstencilik 'Taahhüt — Yüken Taahhüt etmek — 1 . Ylkı_ıl, 2. Üstenmek Tahakkuk etmek —1. cm;mq. mek, gerçeleşmek, 2 - Kesinlenmek Tahakkuk ettirmek — 1 - Gerçeleşe tirmek, gerçekleştirmek, 2 . Kesin« lemek —Yua Viche (direktif) — Yönerge Vüd — Adanç Vadetmok — Adamak Vecibe — Düşerge Vesaiti nakliye — Taşıt (taşınma a« raçları) Vasıta — Araç Vazife — Ödev —Y- Yevmi mahsus — Bayragün —Z Zit — Karşıt Zelsele — Teprem Zaruret — Zorağ, Kıstam Ziyafet — Şölen Zühul etmek — Unutsamak Zühul — Unutsa Zan — Sanı Zayi Arap hurufatiyle (Ziya Ece) yazılı mühürümü kaybettim Hükmü yoktur. * Yusuf Ziya - Ece vt İti lli (Er - h3 & uezf vi