5 Temmuz 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

5 Temmuz 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

5 TEMMUZ 1935 CUMA Ulusal bir kurumumuzun verimli çalışma!arı A enlbin el eeei A dapazarı bankası, çalış- masından iyi sonuç alıyor (Başı I. ci sayılada) luk fabrikası vardır. Epey zamandan - beri çalışmıyan bu fabrikaya, son gün- lerde, direktör, işyarlar ve mühendis « ler gönderilmiş ve bütün kısımları ça- lışmaya başlatrlmıştır. Fabrika, her çe git demir ve tahta işleriyle araba, kaz- ma, kürek yapmaktadır. Fabrikada so- balar yapılması için de araştırmal-- yapılmaktadır. Eğer - incelemeler araştınmalar müsbet sonüç verirse fab- rikanın yapacağı en büyük iş, bir va - gön onarın ve yapım atölyesi kurmak ve olacaktır. Bu iş için de etüdler ilerle « mektedir. Banka, Adapazarının elçktrik işini üzerine olmıştır. Bankanın önemli bir gelir kayaağı da Bolu, Derbend, Sa - panca, Kütahya ve Bozöyük'deki ve sankaya doğrudan doğruya vı la ilgili ormanların işler bir hale ge- 'a ortak- rilmesi olmuş ve bunlardan randıman alınabilmesi için gerekli olan her şey yapılmıştır. Aksiyonlarından çoğuna bankanm sa- hib olduğu Bolu ormanları sosyetesinin de çalışması — çok verimli bir duruma girmiştir. Banka; şubelerinden bulundukları — ekonomik değeri yük- sek — yerlerde, plânlı bir çalışma ile, o yerlere faydalı olmak İstemektedir. Bankanın bu süretle çalışmasından do- layı, son günlerde, konum artmış ve te- cimsel işler de bu nisbette gelişmiştir. Bankanın şubeleri arasında Ankara merkez, Adapazar, Kekişehir, Bandır - ma, Bartın, Safranbolu, Bolu, Biğa, Bozöyük, Bursa, Düzce, Gemlik, İstan- bul, İzmit, Kütahya, Tekirdağı şubeleri yeni çalışma programını yeritmeye baş bir takımının, Eğrigöz ormanından bir görünüş Radyo programı ANKARA 19.30 - Çocuk saati 1940 . Musiki: Paganini: Mölodie » —1 Tarantelle Keman: Necdet Remzl Piyano: Ulvi Cemal 20, Ev kadımnına öğütler 20.10 - Dans musikisi 20.30 - Musiki: Sehubert: Trio Piyano; Ulvi Cemal Keman: Necdet Remzi Viyolonsel: Edip Sezen 20.50 . Haberler Dünkü İstanbul gazetelerinin bâşğazıları da yazdığı bir ya- T A N zıda B. Sami di - yör ki: « Endüstri davamızın teknik yöne- yi kadar önemli bir de ekonomik yöne- yi vardır. Bu yöneyin en can alacak noktası da: Yurdun ekonomik, sosyal zorağalarına uygün bir yoldan satış iş- lerinin organize edilmesidir Üretim yapan halk yığınlariyle de * *wamlı değette bulunarak, hakikiğ ihti- yacı, yoğaltım gü Cek elemanlara iltiyaç vardır. Ekato - nü doğru ölçebile - Kamutay bahçesinde konserler Kamutay bahçesindeki kon serlere bugün de devam edilecek- tirz. Program şudur: L kitim 1 Vidal: Marş, Viktor Kurtat 2 - Bara: Fantezi, (Kornet Solo) 3- A. Toma- Prelüt, Hamlet 4: M. dö Falla: Lamur Sorasiye 2. kisım $ - List; Rapsodi, Ungarie (No. 2) 6-G. Piyerne < Konserler sadt 17.45 de başlamakta- dır, Ramunço (No. 3) mik ile teknik arasındaki buradan geçer, Bundan başka, devlet fabrikalarının çıkaracakları malların satış işinin bir iki firma elinde bir monopol şeklinde kalacağını diç sanmıyoruz. Fabrikaları- mızin mallarını satmak, sürmekte ne kadar çok yurddaş çalışırsa o kadar ha- yırlı olur.» sıkı bağlar deki başyazısında Cumhuriyet #. Yunüs Nadi di- yor ki: « Ülkemizin her bucağını, het ka - * SAYIFA 3 İÇ HABERLER Herkes uçabilecek Bayındırlık Bakanlığında yeni kurulmuş olan hava yolları genel direktörlüğü herkesin uçakla ge - zinti yapabilmesi için imkân ha zırlamıştır. Cumartesi ve pazar günleri Atatürk anıtı önünden ha reket edecek bir otobüs isteklileri uçak alanına götürecektir. Uçaklarla yarım saatlik bir ge- yapmak için ödenecek para iki buçuk liradır. Bu kadar az bir harcayla güzel bir hava gezintisi yapmak fırsatı - nı kaçırmak istemiyeceklerin pek fazla olacağını sanıyoruz. A Ü Bay Raufi Manyas İstanbul liman ve rıhtım yö - netgesi genel direktörlüğüne atan- dığını dünkü sayımızda yazdığı - mız Emlâk ve Eytam Bankası yö « netim kurulu üyesi Raif değil, Bay Raufi Manyas'tır. Düzeltir ve Bay Raufi Manyas'a yeni ödevinde ba- şarılar dileriz. Ankara esnaf cemiyetleri için Öğrendiğimize göre, Ankara esnaf cemiyetlerine bir yardım ol- mak üzere, C, H. P. Ankara il ku - rulu başkanı Bay Rifat Börekçi' - nin koruması altında, Şehir Bah- çesinde bir sünnet düğünü hazır- lanmaktadır. Düğünde ankaralı yüz yoksul çocuk sünnet edilecek- tir. Erzurumda AÂtatürk günü Erzurum, 4 (A.A.) — Halkevi tarafından aylardanberi hazırlık- ları yapılan 3 temmuz Atatürk gü- nü, dün kutlanmıştır. Şarbay ve bir öğretmen tarafın- dan heyecanlı söylevler verilmiş - tir. Bugünün, türk varlığı ve haya tı üzerindeki önemini iyice kavra mış ve benimsemiş olan erzurum - lular Atatürk gününü hakikiğ bir bayram olarak yaşamışlardır. Öğleden sonra Aziziye mezar- lığına gidilerek şehidler anılmış tır. Gündüzkü törenden başka ge- ce de senlikler yapılmıstır. Zilede deprem Zile, 4 (ALA.) — Bugün saat 11 de şehrimizde bir saniye süren şiddetli bir dep - vem olmuştur. Zarar yoktur. Amasya, 4 (ALA.) — Bugün saat 11 i 10 gece şiddetli bir yer depremi oldu. Kayıp yoktur. Eminlik mezarları Değerli arkeologlarımızdan B. Avni Candar Eminlik mezarları hakkındaki görüşlerini fotog. xf ve krokiler ilâvesiyle fransızca ve türkçe bir plaket halinde neşret - miştir. Tanesi 15 kuruştur. samramea; özetleri sabasınıt ve her köyünü severiz. İzmirin Eğe bölgesindeki yüksek yeri ona da - ha artık bir özenle bakmaklığımızı is - tiyorsa bunu hiç çok görmemelidir. O- onu daha hızla parlatmak için her türk elinden rası öyle bir pırlantadır ki, geleni hiç esirkemeden yapar. İzmir gi- bi bir sehri olan bir yürd onunla dün- yaya karşı haklı olarak övünebilir. Güzel İzmitimizi kendisi ile alabil- diğine övünebilecek bir dereceye yük - seltelim.» ! B. İbrahim Tali gitti Trakya genel ispekteri B. İb - rahim Tali dün akşam İstanbula gitmiş ve durakta İç Bakanlık ile- ri gelenleri tarafından uğurlan mıştır. Yanlış bir haber Sağlık Bakanlığından bildi- rilmiştir: “Son Posta gazetesinin 15-6-935 tarihli ve 20203 sayılı nüshasında birinci sayıfada büyük harflerle yazılı “bir çırpıda 2,5 milyon lira zarar,, ünvanı altında bir yazı gö- rüldü. Bu yazıdaki beyanat hakikate uygun olmaktan çok uzaktır. Ya - pıldığı rivayet olunan afyon satışı teklifi tetkik edilerek bunun ka - nuna göre mümkün olmadığı anla- şıldığı gibi esasen vaki hususi mü racaat ile satışı istenen miktar or- taya yayıldığı kıymette değildir. Sıhat ve Sosyal Yardım Bakanlığı bu iş hakkında ahdi ve kanuni mevzularımız dairesinde fikirleri- ni ait olduğu makamlara bildir - miş ve meydanda bir mesele kal - mamıştır.,, Hava tehlikesi Mersin, 4 (A.LA.) — Tarsus, Çukurova fabrikası sahibleri BB. Sadık Sadi, Kara Mehmed ve Hüs- nü hava kurumuna 12,530 lira ver- mişlerdir. vet Çarşamba, 4 (A.A.) — İlçeye bağlı köylerin de bulunduğu bü - yük bir toplantı yapıldı. Ve hava tehlikesi hakkında izahlar verile- rek yeni üyeler kaydedildi. Yazı - lan üye sayısı 1102 yi bulmuştur. Toplantıda zehirli gaz deneçleri de yapılmıştır. Sümer Bank merkez ku - rağının temeli atıldı Dün akşam geç vakit Sümer Bank Genel Direktörü banka.cn işyarlariyle birlikte, eski Taşhan- im bulunduğu yerde yapılacak o - lza Sümen Bank merkoz kuruğı nın temelatma törenini yapmış ve bankanın ilerlemesi dileklerini iz- har etmiştir. KU RUN daki yazısında B. Asım Us, ekono- mik plânın yurd içinde yapacağı nüfus hareketini inceliyerek diyor ki: € Cumuriyet hükümetince tatbik e - dilmekte ölan ekönamik kalkımma plâ tının da nüfus bareketleri üzerine do- kunacağı şüpbesizdir. Bu da bir takım illerden öbürlerine nüfus akını şeklinde olacaktır. Daha doğrusu büyük fab - rika yapılan yerlerde nüfus kalabalığı artacak, öteki yerlerde ihtimalki ekal « lecektir.r n da, Zaman imzalı ZAMEAN ee Tapoayanan Acuna karşı olan hugünkü durumu hak- koenda deniliyor kiz Köylüden nasıl buğday almacak ? Hükümetçe Tarım bankasına satın aldırılacak buğdaylar hak - kınmda yeniden hazırlanan öğrenek Bakanlar kurulunca onaylanmış - tır. Bu öğreneğin özeti şudur: Tarım Bankası yüzde üçten fazla çavdarlı ve yüzde üçten faz. la yabancı maddeli olmıyan buğ- dayları, kilosu 3,80 den; yüzde birden fazla çavdar ve yüzde bir- den fazla yabancı maddeleri ol - mayıp hekto litresi 78 den yukarı bulunan buğdayları 4,25 den satın alır. Tarım Bankası gerekirse bu fiatlarda değişiklik yapabilir. Satın alınabilme şartları ile ka- lite farkı ve yabancı maddeler, İstanbul, İzmir, Mersin, Samsun gibi yerlerdeki borsalarm genel hüküm ve görenekleri, — esasları gözönünde tutularak komisyonca saptanır. Buğday alım satımı, Tarım Ba- kanlığına bağlı ve Tarım bakanı - nın, o bulunmazsa seçeceği bir şahsın başkanlığındaki silo ko - misyonu tarafından yapılır. Bu koe misyon, alım, satım hakkındaki bütün hökümleri kararlaştırır. Bu komisyon, yetkilerinin, kararlaş - tıracağı buçlar içinde, başka bie askomisyona devredebilir.. Buğdaylar borsalarda, borsa bulunmıyan yerlerde pazarlarda veya tren duraklarında doğrudan doğruya köylüden alımnır. Buğday alım satım merkezleri şunlardır: Ankara, Polatlı, Eskişehir, Kü- tahya, Afyon, Akşehir, Konya, E- reğli, Çerikli, Yerköy, Sivas, Şar - kışla, Hacı Şefaatli, Denizli, Di - nar, Tekirdağ, Uzunköprü, Ada - na, Zile, Balıkesir, Havza, Fakılı, Yahşihan, Çankırı, Beylikahır, Al- pullu, Bozüyük, Çay, Sarayönü, Çumra, Bor, Tarsus, Seyhan, Ilgma, Antalya, Baladiz, Çardak, Uşak, Bandırma, Karabiğa, Çanakkale, Babaeski, Lüleburgaz, Çorlu, Bur- sa, Gölbaşı, Çevril, Söke, Dikili, Karaman, Küllük, Bayburd, Ma - latya, Diyarbekir, Urfa, Sarımsak- hı, Çatalca.. Gerekirse bu yerler komisyon- ca değiştirilebilir. Tarım Bankesı isterse, demiryollar yönetgesi ken- di depo, silo ve hangarları banka emrine bıvakacaktır. Banka, ayda bir alım satım hakkında komisva- na hesab verir. Banka, bu iş icin, Tarım Bakanlığımın izniyle gerek- tiği kadar işyar alabilir ve merkez de de gerektiği kadar işyar kulla- nahilir. (Mahalli idareler) genel direktörü gitti Londrada 14 temmuzda top - lanacak şehircilik, Brüksel'de 20 temmuzda toplanacak köy-ülük kongrelerinde hükümetimiz adını bulunacak olan “mahalli idareler,, geenl direktörü B. Naci Kıcıman dün aksam İstanbul'a hareket &- miştir. Brüksel'de toplanacak köy- cülük kongresine, Ülkü dergisi direktörü B. Nusret Kemal de girecektir. « Japonyanın bugün en büyük kuv- veti. batı âleminin maddiğ her türlü ilerleme ve gelişimini iyice benimsemiş olmalarıdır. Manen zaten çok kuvvetli olan be küçük boylu ulus, maddeten de ımı derecede kuvvet sahibi olduğuna kana- at getirdikten sonra bugün yüzünden maskeyi atmış bulunuyor, Ve kollarını sallaya sallaya bütün acuna meydan o - kuyor. Japonların bu hali, tarihin sey- rek kaydettiği veya hiç kaydetmediği tansıklardandır. Bu durumda Tan gaze- tesinin «tarihte yeni bir devir açılıyors diye telaşlı yazılar yazmasına hak ver- mek lâzımdır.»