26 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

26 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

ULUS 6/1/ 1937 lT CENEVRE'NİN DEMİRBAŞ MESELELERİ Milletler cemiyeti konsey içtimaları. n alâka uyandırdığı devir artık arkada kalmıştır. Japonyanın Mançuryayı işga- Tine kadar konsey içtimaları, büyük ehe- mniyeti haiz siyasi hâdiselerdi. Mançur- iya meselesindeki aczinden sonra Japon- 'ya ve onu takib ederek Almanya millet. ler cemiyetinden çekildiler. Habeşistan meselesi çıkınca İtalya da milletler ce- miyeti ile filen münasebetini kesti. Bu gün devletleri en çok meşgul eden İs- panya metelesi bile milletler cemiyeti kadrosunun dışında görüşülmektedi Bu defa, Çin mümessili Welluigton Koo'nun başkanlığı altındaki içtimaında görüşülmekte olan en ehemiyetli mesele, Şüphesiz, Sancak davamızdır. Hattâ bu Jlen konsey içtimar, üç gün tehir e- i. Türk kamoyu davanın milletler ce- miyetindeki safhasını heyecan ile takib etmektedi Fakat - Sancak — da başka, konseyin ruznamesinde yirmide ana işi gibi meseleler görüşülmeden te- hir edileceğe benziyor. Ruznamede bir kaç ehemiyetli mesele vardır ki bunların konseyi meşgul edeceği anlaşılmaktadır. 1 — Evvelâ Dançig meselesi var. Dançiğ, mülletler cemiyetini en çok meş- gul eden işler arasındadır. Bu defaki ih- tilâf, bir taraftan Dançiz mahalli hükü- ameti ile milletler cemiyeti ve Lehistan arasında olmak üzere üç taraflıdır. Ihti lâf, Dançigdeki nazi partisinin iktidara gelmesi ve nazi olmıyan Dançig vatan- daşları hakkında aldığı bir takım ted- birlerle Dançiz anayasasının temin eyledi. #i hakları ihiâl etmiş olmasiyle meydana . Bir taraftan Dançig ayânımı kadar ileri gitmiş, ve son içtimada Lehistan dış bakanı Bay Beck, Dançig ayânı ile müzakereye giri- şerek bir rapor hazırlaması kararlaşmış- tı. İşte şimdi Beck bu raporu okuyacak- 'tır. Greiser de Dançig ayânının bakımını izah etmek üzere Cenevreye gitmiş 2 — İspanya meselesi, bütün alâka- darlar arasındaki zımni bir anlaşma ile Londradaki/ karışmazlık komisyonuna terkedilmiş olmakda beraber, bu mesele- 'ye de temas edilmesi mümkündür. An- cak Almanya ve İtalyanın hazır bulun- mayacağı müzakerelerden bir netice çık- aması beklenemez. 3 — Milletler cemiyeti konseyi bu Gcia ruznamcsine yeni bir mesele almış- fır. İptidai maddelerin taksimi mes Bu mesele, Almanyanın sömürge asını ileri sürmesi üzerine o zaman ingi- liz dış bakanlığında bulunan Sir Samuel Hoare- tarafından Cenevrede söylenen bir nutuk ile başlamıştır. İngiltere dış bakanı, Almanyanın sömürge ihtiyacının iptidai madde ihtiyacından başka bir şey olmadığını söylemiş ve İngilterenin ipti- meğe hazır olduğunu nandan sonra Almanya sömürge mese- Tesini daha “den bu meselenin milletler cemiyeti kon- seyinde görüşülmesine karar verilmiş ve cemiyete azâ olmıyan Almanya, Japonya 've Amerikaya davetler gönderilmişti. Almanya bu davete cevab miş, Amerika ile Japonya razı olmuşlardı. yer mütehas- Dün öt edildiğini bildiriyor. Milletler comi. etinin sayısız komisyonları aasına kar Yaşan bu yeni komüyon, İngillere, Kar e Bdi FoA Sorrel Bti İtalya ve Beretilyaden terekküb edecek lmanyaş davele çevab bile vermediğin. en kamiayora alışamamnr. Masma. fih ga tenmi olarek kantlüyon metak bür yapdacsir Güğrindandir. Ala M nn e ai e Hi am a Ö a n marit SN e n aar BÜ n tain ea D ll mmeinsir. talya feth ettiği Hat da Almanyaya bir hisse vermeği vadet- niş ve yeni İtalya sömürgesinde maden aramal: ve işletmek için bir İtalya . Al- HABERLERİMİZ Yeni Japon kabinesi henüz kurulamadı Ekonomik mahfiller ve ordu, general Ugakiye muhalefet ediyor “Tokyo, 25 (A.A.) — General Ug min yeni kabineyi teşkile memur edil- mesi, Prens Sayonji ile Tüze Bakanı Yuasa ve devlet şurası başkanı Hiranu emonun tavsiyeleri üzerine olmuştur. Generalin kabineyi teşkile memur edilmesi parlamento ve ekonomi mahfil- derle matbuatta iyi karşılanmıştır. Ge- naralin partilerle bir anlaşma teminine ve orduyu devlet idaresine müdahale- 'den menetmeğe çalışacağı anlaşılmak- tadır. Tokyo, 25 (A.A.) — Endüstri mah- filleri, kabineyi teşkile memur - edilen general Ugaki ile işbirliği etmiyecekle- rini bildirmişlerdir. İtalya ve Almanya karışmazlık hakkındaki cevablarımı verdiler Cevablar birbirine benzemektedir Roma, 25 (A. A) — Karışmazlık hakkındaki italyan cevabi notası, di- ğer memleketler de aynı veçhile hare- ket etmek şartiyle, İspanya için gönül- İü kaydedilmesine ve gönüllü - gönde. rilmesine mani olacak tedbirleri — itti- haza hazır olduğunu / bildirmektedi Bu noktada İtalyanın bütün gönüllü- lerin İspanyadan geri çağrılmasını eve velce teklif etmiş olduğu beyan olun: maktadır. İtalyanın cevabında karışmazlık ko- leki İtalyan murahhasının ka Tışmazlığı daha mükemmel / kılmak i- çin bütün siyast tahrikçilerin İspanya- dan tardedilmelerini derpiş eden bir proje tevdi edeceği ilâve edilmektedir. Nota Valansiya hükümetinin gönüllü. leri, karışmazlık komit deceği tedbirlerin tes için, İspanya tabiyetini J hakkında ihtirazi kayıdlar ileri sü - tülmektedir. Almanya da cevabını verdi Berlin, 25 (A.A.) — Öğrenildiğine göre İngilterenin İspanya işlerine mü- dahale edilmemesi hakkındaki notasna karşt Almanya tarafından kaleme alr muhteviyatı, ilk alman — notasınınkine uygundur. Hatırlardadır ki, Almanya, bu birinci notasında İngiltere tarafın. dan ortaya atılmış olan suallere müs- bet olarak cevab vermiş idi. Bundan dolayı yeni notanın İspan- ya işlerine ka esirli surette zıman altına almağa doğru elde edil- miş yeni bir terakki teşkil edeceği far- zolunal Alman cevabının, İtalya le mutabık kalındıktan sonra tanzim olan, metni yarın neşredile- hüküme- Londra, 25 ÇA-A.) — Viscount Rot- hermere, Deyli- Telegraf — gazetesinde çıkan bir makalesinde, hükü- metinin İspanya p: İngilte- renin ilk müttefiki olan Portekizle ananevi iyi münasebetleri - tehlikeye düşürecek mahiyette görmektedir. ikasını manya şirketi kurulmuştur. Şirket ser- n yüzde elli biri italyan ve kark dokuzu almandı İşin iç yüzü şudur ki Almanya ipt dai madde istemiyor. Sömürge Bunun içindir ki kendisini sömürge s: iyor. dostlarını da bu mesaiye iştirak et tirmemeğe çalışmaktadır. - A. Ş. ESMER Bulgar- Yugoslav paktı Belgrad, 25 (A.A.) — Naib Pol, bul- gar başbakanı B. Köseivanofa beyaz kar-| tal nişanının büyük kordon rütbesini vermiştir. B. Stoyadinoviç, B. Köseivanof şe- refine bir akşam ziyafeti vermiş, ziya- fette hükümet ve kor diplomatik azası hazır bulunmuşlardır. B. Stoyadinoviç ezcümle ; “— Bulgar - yugoslav ebedi dostluk paktı, Yugoslavyanın müsaid siyasetine tamamen uygundur.,, demiştir. Orduda muhalefet 'Tokyo, 25 (A.A.) — Her iki meclis B. Uğakinin kabinesini teşkil edeceği zamana kadar içtimalarını tehire karar vermişlerdir. Çünkü imparator, yeni baş-| vekile kabinesinin teşkili için bir müh- let verm Siyasi partilerle gazeteler, B. Uga- kinin başvekil olarak intihab edilmesini müsaid surette karşılamaktadırlar. An- cak ordu, muhalefet emareleri göster. meğe başlamıştır. Ordunun taleplerinin şunlar olduğu söylenmektedir : 1 — Yeni kabinede siyasi partilere mensup hiç kimse bulunmıyacaktır. 2 — Yeni kabine kurulunca diyet, fesholunacaktı Paktın metni Bulgaristanda neşrolundu Sofya, 25 (A.A.) — Bakanlar he yeti, Belgrad'da imza edilen - paktın neşri için dün öğleden sonra - toplan. mıştır. Resmi gazete, bu sabahki husust sa- yısında pakt metnini neşretmiştir. Bulgar gazetelerinin yazdıkları fya, 25 (A.A.) — Bütün sabah le gazeteleri, Bulgar - Yugoslav daimi dostluk paktının imzasr müna- sebetiyle Belgrad'da yapılan tören hakkında tafsilâtlı haberler vermekte- dirler. Yugoslav hükümet merkezinin halkr ve resmi mahfiller - tarafından bulgar heyetine karşı yapılan — hüsnü kabulü kaydeden gazeteler, bulgar baş- bakanına karşı gösterilen hürmetkâr muameleden dolayr memnuniyet 1zhar etmektedirler. Paktı çok elverişli bir şekilde tah- lil eden bulgar mahfilleri, bu paktın iki kardeş milletin müstakbel refahı. 'a ve balkan sulhuna en ümid verici 'emin bir delil olduğunu beyan etmek- tedirler. Londra, 25 (A.A.) — Gönüllü fatiyle İsapnyaya gitmek istiyen se- kiz işsiz maden amelesinin Polonyada karaya çıkmalarına müsaade — edilme- 'Bunlar Folteskone avdet ederek o radan da meçhul bir semte hareket et- mişlerdir. SON DAKİKA Bayan Davaz Madam Löbrön şerefine bir kabul resmi tertib etti Paris, 25 (A.A.) — Anadolu Rcisicumhurun refikaları evvelki gün sefaretimize gelerek sefiremiz Bayan Ajansının hususi mubabiri bildiriyorr Davar'ı ziyaret etmiş, bu münasebetle Sefirimiz. Madam Löbrön şerefine bir kabul resmi tertib eylemiştir. Paris'teki bütün elçilerin ve siyasi recüllerin refi- kalariyle kadın bakanlar hazır bulunmuştur. Atinadaki resim sergisi hakkında Yunan gazetelerinin — yazdıkları Atina, 25 ÇA.A.) — Atina ajansı bidiriyor: Gazeteler, kıral, başbakan Metaksas, diğer hükümet azâlariyle kor diplomatik tarafından ziyaret edilen türk kitab ve re- sim sergisi açılma merasiminin müstesna bir parlaklıkla yapılmış olduğunu kaydet- mektedirler. Bu hususta Ethnos gazetesi, ezcümle diyor ki: Ediblerinin mütekabil temas ve sanat eserlerinin mütekabil tanımması ile bu sergi, her iki milleti biribirine yakınlaştırmakta ve türk » yunan dostluğunun yeni bir. delilini teşkil etmektedir. Ziyaretçiler Parnasse salonuna dolmaya devam etmektedirler. Bulgar - Yugoslav paktı yürürlüğe girdi Belgrad, 25 ÇA.A.) — Bulgar - yuğoslav paktının bir nüshası Husust kuriye 'ya gönderilmiş ve kıral Boris tarafından tasdik edilmiştir. Bu suretle pakt, bugünden itibaren meriyet mevkline girmiş bulunmaktadır. Danzig raporunun hazırlanması bitti Cenevre, 25 (A.A.) — Dantzig meselesi hakkındaki raporun hazırlanması ta- mamen bitirilmiştir. Bu mesele hakkındarraportör olan ingiliz delegesi, raporu- 'nu yarın Milletler Cemiyeti Konseyine verecektir. Bu rapor, B. Bek'in raporu esas tutularak yapılmıştır. BB. Bek ve Eden, Dantzig senatosu reisi B. Greiser ile mülâkatta bulunmuşlardır. Rus ekonomisti Navaşin Pariste öldürüldü Paris, 25 (ALA.) — Rus iktısadcısı Navaşin / katledilmiş ve cesedi - bulune muştur. Navaşin Sovyet ihtilâlinden sonra bolşeviklerle beraber çalışmış ve son- 'a fransız tabiiyetine geçmiştir. Ekonomi bakanı B. Spinas ile uğraşan polis komiserliğine bizzat giderek cinayetin aydınlatılması ile meşgul olmuştur. Lö Tan'a göre ölü, Piatakof'un yakındostudur. Bir şahid, maktulün Bulonya ormanında gezerken iki rovelver kurşuniyle öldürdüğünü söylemiştir. Hüdisenin siyasi cinayet olduğu ihtimalleri kuvvetlidir. Alman ve İtalyan cevabları Londra ve Pariste iyi karşılandı Londra, 25 (A.A.) — Royter bildiriyor: Bugün buraya gelen alman ve italyan cevabları ingiliz resmi mahfillerinde iyi karşılanmıştır. Paris, 25 (A.A.) — Havas bildiriyor: Cevablar umumiyet itibariyle iyi duy: lar uyandırmıştır. HATAY DAVASI. İstanbul — gazeteleri, bugün de, oyalayıcı ve sürükleyici ”- diplomasi metodlarınm türk milletinin - hayati bir alâkayla sarılmış olduğu bu dava. 'ya tatbik edilmeye çalışılmasının yer. ini tebarüz ettirerek, bu gi manevraların doğrudan doğruya on- ları yapanlara zararlı olduğunu, hak- nisbetinde ehemiyetli olan tezi- , tatmin edici bir netice alma- ikça 1srar edeceğimizi, bu mesele- deki türk endişelerinin ne kadar ye- rinde olduğunun anlaşılması icab et. tiğini, ve sulh için bir tehlike teşkil eden bir ihtilâfın ancak karşılıklı an. Jayış yoluyla hallolunabilece rar ediyorlar. GÖÇEN BİR DEVİR. Cumhuriyet'te Peyami Safa Nuri Nevres hakkında ya dığı fıkrada Tamburi Cemil gibi Nev göçtüğünü ve kapandığını ileri sürüyor. TÜRKÇE BUHRANI, Varlık mecmuasınn “onbeş gün. de” sayfasında “türkçe buhranı” baş: üt altında okuduğumuz bir yazı bu- gün muharrirlerimizin dil kaideleri: e pek az riayet ettiklerinden şikâ - vazi mensublarma has bir kusur de- ildir. En maruf ve üstad kalemler- den çıkmış sütunların da gramer ve sentaks bakımmdan sıkı bir - tahlile tahammülleri olmadığı aşikdirdır. Dil hususunda kayıdsızlık ve ” aübalilik zamanımızda âdeta bulaşıcı bir has. talık halini almıştır.” ve — muharrir, için mücadele açıl - masını temenni ediyor. ALMAN KLİRİNGİ. Tan'da Ahmed Emin Yalman, hü- olduğunu anlatıyor. “Türk ve alman iktısadi arasında biribirini itmam eden saha- lar vardır. Almanya ile iktısadi mü - nasebetlerimizin — inkişafını elbette isteriz. Fakat bu inkişaf leketlerle olan sebetlerimizin ve iktısadi istiklâlimizin zararına ol- mamalı ve memleket, Almanyanın temin ettiği menfaatlerin karşılığını tam ZIRAİ KALKINMAMIZ Tan'da Şevket Süreyya Aydemir, Anadolu yaylasının dünyanın —en yüksek kaliteli buğdaymı yetiştirdiği- ni kaydettikten sonra buğday zi timizin derdlerini şöyle hulâsa edi- yör 1 - buğdaylarımız çok fazla mü- tenevvidir. 2 . İyi buğdaylarımızın çoğu piyasaya gelmez. 3 - istihsplât- mız azdır. Bunların sebebi de köy ik- tasadiyatımızın — tabiat tâbi ve ziraat teki şudür. Muharrir, iki mahzuru izale tedbirleri Kurun'da Hakkı Süha Gezgin de, mazisi boyunca geçtiği illimler üzek Fine ancak bayrak dikmiş ve şehid ekmiş olan türkün bugün toprağa dödk Gazetemiz haber alma servisinde ça Jışan arkadaşımız İlhan Pauiç'in hayaf arkadaşı ve Akba sahiblerinden Bilâl Alax banın hemşiresi Fikret Pauiç genç yas şında, arkasında iki küçük çocuğunu ber rakarak dün vefat etmiştir. Arkadaşımızın acısını candan paylar