January 26, 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

January 26, 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

26 / 1 / 1937 * - B.Blum'un ULUS — Amerikadaki tuğyanda Liyon nut- ku geniş akisler yaptı Nutuk, her memlekette, ve her mahfilde başka bir şekilde tefsir olunmaktadır Fransız matbuatında akisler Paris, 25 (A.A.) — Sağ cenahın or. ganı olan Eko dö Pari müstesna olmak üzere B. Blum'un nutkunu müsaid surette karşılamakta müttefik olan gazeteler, başvekil tarafından tarif edilen doktiri-. 'nin muahaze edilecek hiç bir tarafı ol- madığını beyan etmektedirler, Berlin, 25 (A.A.) — Havas Ajan- sından B. Blum'un söylemiş olduğu nutkun siyasi alman mahfillerinde hasıl etmiş olduğu ilk tesir şu suretle ifade edil mektedir; “B. Blum'un Almanyaya pa- zarlığa benzer bir teklifte bulunmamış olmasını memnuniyetle müşahede - edi- yoruz Bu mahfiller, B. Blum'un Almanya- 'nin iktisadi vaziyetindeki ketumluğun dan faydalanarak siyasi bir tazyik yap- mağı arzu etmemekte olmasından dola- yi memnuniyet duymaktadır. İ Bu mahfillerde deniliyor. ki: “Biz B. Blum'un siyasi hayatın büyük mese- delerinin müzakere ve halline aid olan fikrine iştirak etmiyoruz. B. Blum, iki taraflı misakları reddetmekte ve aynı zzamanda Fransanın eski dostlarına sa- dik olduğunu beyan eylemektedir. Tecez- zi kabul etmiyen sulh, yegâne mücssir “““musul değildir. Beynelmilel kollei —— prensipini herkesten evvel suiistimal e- — Gecek olanlar Fransanın müttefikleri- dir. hu müttefikler, silâhlanmaları için istikrazlar akdine muvaffak olmuşlardır. Onların Almanyaya karşı hattı hareket. deri, Almanya ile anlaşmayı zarurt ad. detmemekte oldukların göstermekte- dir. “Almanya, başkalarının hüsnü niyetin-| “den şüphe etmektedir. Almanya, hü iyetini ve hukuk musavatınır elde etmiş- tir, Çünkü diğer devletlerin keyifleri — yerine gelsin diye beklemek istemiyor. — Siyasi mahfiller, Almanyanm akdet- Mmiş olduğu iki taraflı teahhüdlerin â- memnun etmiş olduğunu ehemi- “yetle kaydediyorlar. — Bu mabfiller, Lehistan ve Avustur- “ya ile akdolunan itilâfları, İngiltere ile ilmış olan deniz itilâfı, alman - ital- “yan itilâfn hatırlatmaktadırlar. Aynr mahafil, bu misaklara karşı, “Avrupa için hakiki bir tehlike” olan fransız-sovyet misakını hatırlatmaktadırlar. Bu ihtirazi kayıdlara rağmen siyasi mahfiller Almanyanın işbirliği arzusun-| da bulunmakta olduğu noktasında israr f Ş : gün hayatta olanların adlarını yazdık, Aaramızdan eksilmiş olanları samimi te- essürle, andık, ve onlara rahmet oku- “duk. O listeden onun adının da bu ka- dar çabuk silineceğini kim umardı? Dün ölümünü — duyduğum içim yandı, otuz beş senelik hatırala- ım canlandı; onlarr boynum bükük, gözlerim yaşlı, yüreğim burkulmuş ol. Guğu halde birer birer hatırladım. “Tam otuz beş sene evel Mercan idadisinin — son sınıfında — buluşmuş, /eve beraber girmiş ve onunla — birlikte bitirmiş idik. Ben onun neca , faziletini © zaman tanımış ve idim. O, hakikaten sevile- cek, sayılacak bir insandı; temiz, kâ- mil bir insandı, iffet ve edeb ni si idi. Kimseyi incitmez, kimse — için fenalık düşünmezdi; dedikodu, —onun hiç bilmediği bir şeydi. Yüksek bil #ine rağmen çok mütevaziydı. Olduğu kadar görünmeyi asla düşünmemiş ve buna lüzum görmemişti. Onu ebedi karargâhına götürürken içim sızlaya, sızlaya otuz beş senelik arkadaşlık hatıralarını, onun sayılamı. yacak kadar çok ve yüksek meziyetle Tini anmağa çalıştım. Memlekete daha çok hizmetler ede. bilecek bir yaşta, ölüm - ona kıymıştı, Onu kendisini sevenlerin arasından hıp götürmüştü. Listeden bir isim daha - silindi ve bin üç yüz yirmi iki senesi mezunları bir kurban daha verdi. Tanrıdan ona rahmet, kederli —eşi İle yavrularına ve kendisini anlamış ve Bevmiş olanlarla, mülkiyelilere başsağ- Tığt dilerim. Tekirdağ mebusu Fayık Öztrak 've B. Blumun muzmir bir fikir besle meksizin Almanya ile görüşmeğe hazır olmasından dolayı memnuniyet - izhar etmektedir. Bununla beraber mazinin usüllerine Tücu edilmemesi lâzım gelmekte oldu. u yoksa siyasetin fasit bir daireye gireceği ilâve olunmaktadır. Alman gazetelerinde akisler Berlin, 25 (A.A.) — Havas ajansın. dan: Pek az gazeteler, B. Blum'un nutku hakkında mütalca yürülmektedirler. An- cak bu gazeteler de biraz hiddet izbar ediyorlar. Völkişer Beobahter yör; Lyon nutku, ancak güzel bir takım #özleri ve zamanı geçmiş teklifleri ihti- va etmektedir. B. Blum, ne sürpi yandırmış ve ne de Almanya için yeni bir unsur getirmiştir. Hatib, baştan nihayete kadar B. E- den'in avam kamarasında söylediklerini takib etmiştir. Bu gazete, B. Blum'u, fikirlerine rağ. men, B. Hitlere, Almanyanın - mevhum Mali ve iktisadi müzayakası vesilesiyle, siyasi - iktisadi bir pazarlık teklifinde bulunmuş olmakla muaheze etmektedir. Frankfürter Zeitung, B. Blum'un iyi niyetini tasdik etmekte, ancak ekonomi ile siyaset arasındaki irtibatın bir dairei fasideye götürmekte - olduğunu kaydet- mektedir. Bu gazeteye göre, fransız - alman münasebatının Avrupaca halli, manasız bir şeydir. Fransanın “Avrupa” dçmesi Almanyadan kaçması manasına gelir. Londra'da akisler Londra, 25 (A.A.) — Havasın muha- biri bildiriyor B. Blum'un nutku matbuatta derin akisler uyandırmıştır. Bu nutuk Fransa- 'nın vaziyetini sarahat ve bazı gazetelere göre de doğrulukla izah ettiği için hoşa gitmiştir. Gazeteler bu vaziyetin, salr Eden'in nutkunda anlattığı vaziyete ta- mamiyle uygun olmasını memnuniyetle karşılamışlardır. Matbuat sözün şimdi Almanyanın ol duğu noktasında müttefiktirler. gazetesi, yazı. üntü . Cenevre'de akisler Cenevre, 25 (A.A.) — Milletler ce- miyeti mahfilleri, B. Blum'un - dünkü nutkunu müsaid bir surette karşılamak. dırlar. Bu- mahfiller, bu - nutkun 'samimiyet ve uzlaştırma” hareketinin kıymetine malik olduğunu beyan etmek- 'te ve bunun mesud neticeler vermesini beklemektedirler. Ayni mahfil olan rabitalarını küvvetlendirmek için çıkmış olan fırsattan istifade ederek Av- rupa manzümesinde tekrar mevküni al- mak istiyorsa bu nutkun daha şimdiden geniş bir saha arzetmekte olduğunu ve bu sahada her iki tarafın faaliyet ve me- ziyetlerinin tesirlerini gösterebileceğini beyan eylemektedirler. Diğer taraftan mil. detler cemiyeti mahafili, Paris ile Lond- ranın noktai nazarları arasında muta- bakat bulunduğunu ve cemiyetin bun- dan ancak memnun olabileceğini ehemi- yetle kaydetmektedirler. iler, Almanya Pransa ile Siyasi mahfiller ve matbuat henüz B. Blum'un nutkunu tefsir etmemektedir. der. Matbuat ve propaganda nazırı ital yanların bu nutku tefsir etmeğe mecbur olmadıklarını söylemiştir. Roma Berlinle istişare ettikten son. rabu. husustaki tefsirlerin neşredilece Bi öğrenilmiştir. B.Baldvin çekiliyor mu?| Londra, 25 (A.A.) — B. alvin'in kı- ralın taç giyme şenliklerinden sonra is- tifa etmekten vaz geçtiği hakkındaki şa- yizların tersine olarak, Deyli Telegraf gazetesi, B. Baldvin'in istifaya kati su- tette karar vermiş olduğunu ve halefi o. Jarak B. Nevil Çemberleyn'i teklif edece- ğini bildirmektedir. HATAY HABERLERİ Sancakta silâh dağıtılıyor (Başı 1. inci sayfada) iştirak ettiği için bir türk şoförü mahküm olmuştur. Halbu. ki arablar tarafından yapılan nü- mayişi bizzat müddeiumumi tertib ür. Türk şoförü- Humus, 25 (Hususi teler tarafından dürülmüştür. — Soğukolukta çe- türk kadını öl- Bir Fransız gazetesinin kötücül düşünceleri Düi 26 ÇAi & Ünerrede be- büdiRi ni ömemal Bakkaığa hai eli DSi d a A YAK Bi Ta taklgın SERĞARI Biliy sev İaitidin GA b devleş lll Yüpin V z TT tf ela li YOLamikni Hü LA eüğ, Elan üi Elayü bur viye birliği ile'fili bir ayrılık karışık. Yağim iğeümn Göccektir. Bu bal bir türk tahakkümünü ve Türkiye İle arab Sur blç ürmein süleeelelar aŞ cür” eeti Madrid yeniden bombardıman edildi Avila, 25 (A.A.)— Havas ajansı mu. habirinden: Bütün Madrid cephesinde hava çok fenadır ve üç gündenberi bu cephede sü- kün hüküm sürmektedir. Âsiler, bu sü- künu kızılların artık bitkin bir hale gel- (Başı 1. inci sayfada) zırlanmaktadır. Bu şehrin bazı kısım. larında suyun yüksekliği on metreye çıkmıştır. Anrora şehri hemen kâmilen sular altındadır. Jeffersonvil — kâmilen tahliye edilmiştir. İndianapolis'de ida- e ve ilân edilmiştir. 53.000 hektar genişliğinde bir araziye suları boşalta- Tak nehrin tazyikini azaltmak maksa- diyle mahalli makamlar bendlerin açıl- masını emretmişler ise de çiftlik sahib- silâhlanarak çiftliklerine sevkedil- mesine mani olmak için devriye - gez- mektedirler. Frankfort hapishanesinde — suların basması ihtimali karşısında telaşa dü- şen mahkümlar isyan etmişlerdir. Vu- kubulan arbedede on iki kişi ölmüş- tür. Cincinati'de infilak eden benzin de- poları şehrin bir kısmında yangın çık. masına sebeb olmuşlardır. Yangın bir. miş oldukları suretinde tefsir etmekte- dirler. Esirler, enternasyonal müfrezenin he- men hemen mahvolmuş olduğunu söyle- mektedirler. Bu müfreze, bilhassa - Mancloa ve Majadahanda'da büyük zayiata uğramış. tır. Salamanka umumi karargâhı, üç haf- tadanberi kızılların 3.000 telefat vermiş olduklarını ve yaralıların mikdarının da yedi bine baliğ bulunduğunu tahmin et- mektedir. General Miaja'nın söyledikleri Madrid, 25 (A.A.) — General Miaja dün matbuat delegelerini kabul ederek | Şu beyanatta bulunmuştur: *— Âsiler mağlub olmağa mahküm- dur. İspanyollar esarete tahammül ede- mezler. Biz faslıları mağlub ettiğimiz gi bi topraklarımızı istilâ etmek istiyenle- ri de mağlub edeceğiz. Fransada bütçe açığı Paris, 25 (A.A.) — Jurnal gazetesi, külaenin 1997 bideR Lüyağlarıa kaz: blamek a ea 46 8i müyel Ktak ede Hikine meci kalasa fi Hikdürmekedir Dore ve Mişeletti Havanın bozukluğu yüzünden Paris - Tokyo seferini yapamadılar Padia, 28 (X) Pti arlıyen ga KU ayyesea DĞ Te Müşall Bd l Dü ha Gşib” ikiesinizi B aha mklaleiri yklden l Kadıbaı Gğyüeseleriz. T di el bldya B el ala el Ka va ağylkal Pa mayte Tokyo seyahatinden geri dönmeğe mec- bur olan tayyareci Dore Paristen hare» ketinde karısı ile vedâlaşıyor. kaç saat sonra güçlükle söndürülebil- miştir. Burada 42 ev yanmış ve 1.s00 kişinin evini “su basmıştır. Yağmur 150 şehir ve kasaba su altında ve 500.000 kişi / yersiz yurtsuz kaldı 1927 de vukua gelen tuğyanda ağaçları önüne katıb sürükliyen sular. devam ediyor. Evler grup grup — çöke mektedir. Ohio nehrinin üstünde — yüzmekte olan petrol, diğer şehirler için daimt bir yangın tehlikesi teşkil etmektedir. Ohio nehrinin seviyesi 16 metreyi geçmektedir. Sular yükselmekte devanı ediyor. Nemfis'de Misisipi nehrinin suları altında kalan bir adaya on dört kişi iltica etmiş ve hepsi de boğulmuştur. 300 kişi tehlikeli bir vaziyette kalmış- &ı B. Ruzvelt, Vaşington'da — federal yardem ajanslarının direktörleri, kızıl haç müdürleri ve ordu ve sahil muha- faza şeflerinin — iştirakiyle bir içtima aktederek - felâketzedelere — yapılacak yardımları tesbit etmiştir. -Reisicum- hur bu işin başına geçerek kendisine her saat rapor gönderilmesini - emret- miştir. Tuğyan mıntakasına — şimdiye kadar mühim miktarda yatak, çadır ve ilâç gönderilmiş ve 4.500 kişilik bir küvvet sevkedilmiştir. Moskovadaki muhakeme (Başı 1. inci sayfada) Te Söketntkorün abancı deleğet derle temas ettiklerini söylemiştir. Maznun Radek'in ve kendisinin Troç- ki ile görüşmek ihtiyacını duydukları nı, kendisinin Berline yaptığı bir yole Culuktan istifade ederek Oslo'ya ka- dar gittiğini söylemiştir. Troçki Sov- yetler Birliğinde yapılan tahribatı kâ- fi görmemiş, iktidara geçmek için fa- şist devletlerin yardımının elzem oldu. Hunu söylemiş ve Rudolf Hess ile yap- tığı konuşmayı anlatmıştır. Mahkeme, — Piatakof'u — Berlinde Troçki'nin ajanlariyle görüştüren ve Oslo seyahatini kolaylaştıran - Buhar. gef'i de dinlemiştir. Bütün bu işlerin ancak alman yardımiyle yapılabilece- Hi anlaşılmıştır. Mahkeme bundan sonra Troçki' dış politika hakkında Radek'e yazdığı üç mektubu / okutturmuştur. — Bunlar da Troçki iktidar mevkiine gelebilmek için Sovyetler Birliğinin yıkılması 1â- zım geldiğini — söylemekte, — faşistlere verilecek topraklar ve imtiyazlar hak- kında fikirlerini anlatmaktadır. Radek mahkeme reisinin bir sualine cevaben yabancı kapitalistlerin emrinde bir fa- Şist idare kurulması düşünülmekte ol- duğunu bildirmiştir. Rom'un ve Sokolnikof'un ifadeleri Rom'un Troçkiyi 1922 denbet nıdığını, — Troçkizm'den — muvakkaten ayrılmış iken Radek'in tesiri — altında yeniden Troçkist olduğunu, gazete mu- habirliği sanatndan — istifade — ederek Troçki ve Radek arasında mektub gö- türüp getirdilini söylemiştir. Sokolnikof “ bir Troçkist - Zinovi- yef grupunun mevcudiyetini 1932 de, Kirof'a karşı suikasd teşebbüsünü de 1034 sonbaharında öğrendiğini söyle- miş, bir yabanet devlet delegesiyle yap- tığr konuşmaları anlatmış ve konuşma- lar hakkında Radek ve Troçki'ye ma- Tümat verdiğini bildirmiş ve Piatakof- 'vun Oslo seyahatinden haberdar oldu- Hunu teyid etmiştir. Piatakof'un muavinlerinden — şahid Loginof, Sovyet kimya sanayiinde sa- botaj yapıldığını, Stalin'le Voroşilof. 'un ve sovyet şeflerinin öldürülmes çin Okranya'da tethiş merkezleri şunu söylemiştir. Zerebriakof da nakliyat idaresinde sabotajda bulunduğunu, — Troçkistler hattâ Stalin'in hayatına karşı tethiş ha- reketlerine teşvik ettiğini ve kafkaslı- darla münasebette bulunduğunu itiraf etmiştir Mahkeme reisinin bir suali Mahkeme maznunlardan Bugoslovs- ki'ye, suçlarını niçin önce inkâr, sonra ikrar ettiklerinin sebebini, ve kendilerini tazyik eden veya haklarında yumuşak davranılacağını vadeden olup olmadığını sormuştur. Maznun, Piatakof, Radek'in memleketi satmak istediklerini tevkif sırada anladığını söylemiştir. Deyli Telegraf'ın bir makalesi Londra, 25 (A.A.) — Deyli Telegraf gazetesi muhakemeleri yapılmakta olan 17 bolşeviğin niyetlerini hayretle kay- dettikten ve bunlardan dokuzunun ya- hudi olduklarına işaret ettikten sonra di- yor ki: “Maznunlara ilâç içirilerek bu yolda söz söylemeleri temin edilmiştir denile mez, fakat ihtilâl sahasındaki faaliyetleri ile kendilerini tanıttırmış olan bu adam- Jarın bu itirafları da inanılmaz bir şey- dir.” Varşovada gripten has- talananlar: hergün 15 bin kişi Varşova, 25 (A.A.) — Gripten Var şovada her gün 15 bin kişi hastalanmak- tadır. Mısır kapitülasyonları- ma kalkınasına doğcu Londra, 25 (A.A.) — Kahireden bil- dirildiğine göre res mi mahfiller başlı- ca devletlerin kapitülasyonların ilgası- 'a muvafakat etmiş olmalarından dola- yı büyük bir memnuniyet göstermekte- dirler.