2 Mart 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 11

2 Mart 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 11

31 /1/1937 Hatay davamızın mesut netices Yurdumuzun her yanından gelen ve halkın sevincini ULUS üzerine anlatan şükran telğraflarını derce devam ediyoruz: Başbakanımız İsmet İnönüne gelen telğraflar Hataydan Kamutay baş-|Kamutay Başkanlığına kanlığına ve Başbaka- nımıza gelen şükran telğrafları (Dünkü sayıdan devam) Sevinçler içinde büyük zaferinizi kutlar, şükranlarımızı sunarız. Fabrikacı Hüseyin Deliağa oğulları * Hataylıların kurtuluşundan doğan sevincimizi bildirir, şükranlarımızı su- narız. Yahya oğullarından Nizamettin Ce- mal Şehab * Hatay tuhafiyecileri sevinç içinde, £urtuluş zaferini kutlar, sonsuz şük- ran ve minnetlerimizi sunarız. Enver Kumru, Hasan Uncu, Cemil Mamun, Nihat Esmerli * Gölgenizde kurtulan Hatay'ın za - ferini kutlar, şükranlarımızı sunarız. Münir Attar, Reşid Attar, Osman Yozgat, Zübeyr Karabay,Hacrbey Rifat * Biz Hataylr Halef oğulları ailesi sevinç içindeyiz, minnet şükranlarımı ZI sunarız. Hüsnü Mesrur, Kâmil Mahmut La- mi Hikmet, Vahit İhsan. * Biz Hatay muhtarları büyük zaferi kutlar, sonsuz saygılarımızı sunarız. Ali Mimari, Şekip Esmerli, Adil Boyacı. * Esaretten azim ve irade nurunuzla kurtuluşumuz minnettarlığımızı arz ederim. Rasim Yurtman * Biz Hataylr sabun fabrikatörleri zaferinizi sükranla kutlar, minnetleri- mizi yüce katınıza sunarız. Sıddık Müftü, Sabuncu kardeşler, Ali Mısırlı Seyzade Abdullah, Yusuf İskif, Murat Çelenk, İsmet Aselci. * *Hatay zaferini kutlar sunarım. saygılarımı Mustafa Papalaz * Dönmez azminiz nurlu dirayetiniz sayesinde Hatay': istiklâline kavuş - turdunuz. Sonsuz teşekkür ve saygı « lar, Hasan Uncu * Millt davamızın zaferini sevinçle kutlar, yeni doğan yavrunuz Hatay'ın sonsuz saygılarını sunmakla mutluyuz. Antakya Garaj sahiblerinden — Ala- eddin İskaf, Hamit Urfalı, Ahmet, Hacr Ali Abdulkadir Mısırlı. * Biz Hayat zahire tacirleri, Ulu Ön- derimiz ve milletimizin zaferini sevinç- le kutlar saygılarımızı sunarız. Rifat Hubbez, Mustafa Saka, Hoca gelen telğraflar (Dünkü sayımızdan devam) İzmir, 28 — Büyük Şefin yüksek ilham ve işaretleriyle kazandığımız mill? Hatay davâmızın bayramını yap- makta olan kurumumuzun saygı ve Şükranlarını sunarım. İzmir Öksüzlere Yardım cemiyeti Başkanı Hamdi Akyürek * İstanbul, 28 — Hatay davâsındaki büyük zaferimizden dolayı Ulu Kamu- tayı tebrik ederken Zati Devletlerine olan derin saygı ve tazimlerimizi su- narız. Maden kömürü işleri tas Genel direktörü Esat Kerimol * İzmir, 29 — Hatay zaferini tebrik eder, saygılarımı sunarım. İzmir Verem Mücadele Cemiyeti Başkanı Dr. Mitat Orel * İzmir, 28 — Hatayınm erkinliğe ka- vuşmasiyle zaferini sonsuz şükran ve sevinç duygulariyle kutlarız. İzmir Çocuk Esirgeme Başkanı Dr. Fikret Soydam Kurumu Münir Kam, Ziya Hoca Mahmut İbra- him Dökmeci, Lütfi Moravi, Sabri Abacı, Sunni Murtad, Abdulgafur Hub- bez, Bekir Saka, Skuru Hani Ali, So- muncu Bekir, Sadettin Tahir, Hoca Şükrü, Baklavacı Hüseyin, Sert Suohi, Büyük Burç. * Hatayın kurtuluşu sevinçleri içinde minnet ve şükranımızı yüce katınıza su- narız. Miskilerden Nafi * Yarattığınız azametli kurtuluşa se- vinç ve şükranlarımızı sunarım. Hatay köylerinden Başlıka köyünden Hacı Arif * Hatayı kurtardığın şu kutlu günde bir hataylı olarak yolunda can vermek bize ne mutlu. Nedime Karabay * Ülkemizin kurtuluşundan doğan se- vincimizi bildirir, şükranlarımızı suna- TıZ. Uçtum oğullarından Remzi Halil Kadir Memet Hamit Abdülkadir. * (Güneşinizden içmekle mutluyuz. Sonsuz minnet duygularımızı saygıla- rımızla sunarız. Antakya öğretmenlerinden Remzi - ye Yurdman Vecihe Yaksi (Dünkü sayrdan devam) Balıkesir, 28 — Himmet ve kudre- tinizle türklüğün kazandığı yeni zafe- ri tebrik eder, şükran ve tazimlerimizi arzeylerim. Ali Hikmet Ayerdem * Pangaltı, 28 — Cumhuriyet hükü- metimizin sulhan kazandığı Hatay mil- İt büyük zaferini yüksek şahsınızda candan kutlarım. Orgeneral Sait Akbaytugan * Beşiktaş, 28 — Yeni büyük ve çe- tin muvaffakiyetlerini Harp Akademi- si adına minnet ve şükran ile tebrik c- derim Çok sevgili, çok aziz Başbaka- nımız için daima afiyetler ve esenlik- ler dilerim. Harb Akdemisi Komutanı Fuat Erden * İstanbul, 28 — Birinci İnönünde milletin maküs taliini çelmiş ve yen- miştiniz. Bundan nasibini alamıyan Sancak on sekiz sene kara günlerini yaşadıktan sonra gene siyasi zaferiniz- le kurtuldu. Muvaffakiyetlerini can- dan tebrik eder, sonsuz saygılarımı su- narım. Gülhane hastahanesinde Tali Öngören * Ankara (Yenişehir), 27 — Kan dö- külmeden elde edilmesi mümkün olma- yan büyük bir zafer kazandınız. Allah seni her türlü âfetten korusun. Canı- mız, malımız uğrunda küurban olsun. Yatağında U. Nedim Zabcı * Ankara, 28 — Hatay meselesinni de yüksek kiyaset ve siyaseti fahimanele- riyle milli amâle uygun bir şekilde hal- lolunmasından dolayı kalpten gelen şükran ve minnetlerimi arz ve milli vatanı bütün vazifelerinde daima mu- vaffak olmasını candan temenni ile se- vinçli tebriklerimin kabulünü derin saygılarımla istirham ederim. İzmir saylavr Kâmil Dursun ğ Ankara, 28 — Türk Hatay mıntaka- sının diline ve istiklâline kavuştuğu bu mutlu günde bu aziz neticeyi başaran ve başarmak için ancak türklüğü sev- menin yaratabileceği mümtaz enerjiyi muvaffakiyetle kullanan Türkiye Cum- huriyet hükümeti ve onun kudretii i kemali ile temsil eden büyük Başbaka- nın onursal — başkanlığınızla —övünen Türk Dil Kurumu adına ve ayrıca ken- di adıma kutlar ve yüksek şahsiyetiniz için türk dili ve milliyetine bunun gi- bi daha birçok başarrlar dilerim. Türk Dil Kurumu Genel Sekreteri adına H. Reşit Tankut İstanbul, 28 — Eseriniz olan büyük muvaffakiyetten dolayı candan tebrik- lerimi sonsuz saygılarımla birlikte su- narım büyük ve aziz Başvekilimiz. Dr. Tevfik Sağlam * Ankara, 28 — Sıyasa uğraşmasında- ki silahınız gibi kaleminiz kudretiyle yol alan eserlerinize bu kere de ilâve ettiğiniz zaferden dolayr tebrikâtıma on vermenizi sonsuz saygılarımla su- narım. Balrkesir Mebusu Cemal Esener * Konya, 28 — Hatay ulusal zaferin- den ötürü Kolordunun heyecanlı se- vinçlerini ve yüksek tazim ve tebrikle- rini arzederim. Kolordu Kamutanı K. Kocaman * Salihli, 28 — Ulusa armağan etti- ğiniz zaferlerin en yenisi olan Hatay zaferi dolayısiyle halkımızın minnet ve şükranlarını saygılarla sunarız, kıy- metli Şefimiz. C. H. P. Bşk. Galip Musal, Şarbay Kâni Senger, Halkevi Bşk. Sabit Emek * İzmir, 28 — Hatayın kurtuluşu ta- Tihimizle beraber kalplerimizde de yük- sek azminizin zaferi olarak yaşryacak- tır. Bu zafer karşısında duyduğumuz sonsuz sevinç ve saygıyı sunmakla gönlüm büyüdükçe büyüyor. Varol İ- nönünün büyük kahramanı. Türk Hava Kurumu İzmir Şubesi Başkanı Nuri Esen ç * İstanbul, 28 — Hatay davâmızın milli zaferle neticelenmesinden dolayı yüksek korumanızda bulunan birliği- miz yüce varlığınıza tebrik ve sonsuz tazimlerini sunar. İstanbul Milli Sanayi Birliği * (İzmir: 28) Sancaktaki ırkdaşlarımızı türk mil- letinin yüksek duygusu ve arzusu için- de kurtaran ulu katınıza kırk bine va- ran üyelerimizin şükran ve minnetleri- ni sunarız. İzmir işçi, esnaf kurumları P Srvas, 29 — Unutulmaz zaferlere bir zafer daha kattınız. Büyük Şefle beraber başımızdan eksik olmayınız. Çok yaşayınız. Nacizane tebrik ve ta- zimatımın kabulünü rica eylerim. Sıvasta Cumhuriyet otelinde Erzin- can Cumhuriyet müddei umumisi ma- latyalı Abdülkadir Turan. * Adapazarı, 28 — Adapazarlılar ha- taylı kardeşlerimizi hüriyete kavuştu- ran Cumhuriyet hükümetimizin zaferi- ni canla başla, kalple tebrik, sevgi ve bağlılıklarını yüksek huzurunuza su- nar. Bütün adapazarlılar adına Belediye Reisi ve Parti Başkanı O. Başıyanık C.H.P. Genel sekreter- liğine gelen telğraflar (Dünkü sayıdan devam) Hatay davâsının ulusun isteğine uygun şekilde zaferle sonuca erdiği haberi vilâyetimizin her tarafında se- vinçle karşılanmıştır. Ulusa bu zaferi kazandıran Partimize halkın içten ge« len minnet ve şükranlarını sonsuz say« gı ve bağlılıklarımla arzederim. Balıkesir Vali ve C.H.P. Başkanı Etem Aykut * Hatay türklerinin kurtuluşu müna- sebetiyle duyduğumuz sevinci tebrik- lerimizle beraber arzederim. İzmir Halkevi Başkanı Sehime Yunus * Partimiz hükümetinin kazanageldi- ği zaferlere ek olarak sonuna kavuşu- Tan Hatay zaferi dolayısiyle ilçemiz halkının minnet ve şükranlarını saygı- larla sunarız, sevgili Şefimiz. Salihli -C. H. P. Başkanı Galip Musal, Şarbay Kâni Şenger, Hal« kevi Başkanı Sabit Emek * Büyük ulusumuza Hatay zaferini kazandıran büyük Partimize halkımı- zın minnet ve şükranlarını saygıları- mızla sunarız. Alaşehir C.H.P. Başkanı Rasim Musal, Şarbay Akif Öztürk; Halkevi Başkanı Safi Erdem * Ulussever ve enerjik Partimizin değerli alâka ve çalışmalariyle istiklâ- line kavuşan biz hataylılar duyduğu- muz minnet ve şükranları arzeyleriz. İzmirdeki hataylılar — namına, * Memleket hastanesinde: Dr. İb- rahim İnal ; İ Hatay davâmızın milli arzu daire- sinde neticelenmesi dolayısiyle derin ve içten gelen şükran ve saygılarımızı yüksek huzurunuza sunmayı bir borç bilir, bu unutulmaz günü saygılarımla kutlarım. İzmir Kızılay Başkanı Dr. Cevdet Özyar * Hatay milli zaferiyle bayram yap- makta olan izmirlilerin ve büyük Par- timizin yarattığı bir varlık olan kuru« mumuzun saygı ve şükranlarını suna« Tımı. İzmir Öksüzler Yardım Cemiyeti Başkanı Hamdi Akyürek * Türkün hakkını dünyaya tanıtmak suretile kazandığımız Hatay zaferi kars şısında duyduğumuz sonsuz sevinç ve saygıyı sunmakla gönlüm büyüyor. Varol türkün varlığını dünyaya tanı- tan Büyük Önderin büyük Partisiyle beraber varol. Türk Hava Kurumu İzmir Şubesi Başkanı Nuri Esen Tefrika: No: 6 Maça Kızı Yazan: Puşkin Puşkin kimdir? Karısı ile d'Anthes arasındaki giz- li bir randevuyu haber veren imzasız bir mektup, şairin sabrını tüketti. 26 sonkânun- da, bütün olan bitenden mesul tuttuğu Hee- keren'e çok sert bir mektup yazarak, “oğlu olacak çapkın ve korkak herifin,, yaptıkla- rına nihayet vermesini adamcağızdan iste- di. Tamiri imkânsız şey vukua gelmişti. 27 sonkânun 1836 tarihinde, öğleden sonra Puş- kin rakibiyle karşılaştı. Önce d'Anthes ateş “ti. Şair karnından yaralanarak yere yıkıl- >, fakat dizleri üzerinde biraz kalkıp ateş- ->i. Rakibinin de yere yuvarlandığını gö- Snce “ Bravo!,, diye bağırdı. D.'Anthes'in ha atıman tehlikede olmadığını öğrenince ra- zat bir nefes aldı ve: “tuhaf şey, dedi, onu öldürmekle memnun olacağımı sanmıştım, fakat öyle değilmiş!” Kendisinin aldığı yara çok tehlikeli idi. Evine götürüldüğü zaman her şeyden önce karısının teskin edilmesini istedi. Doktorla- rın, vaziyetinin ümidsiz olduğu hakkındaki sözlerini cesaretle dinledi ve saray doktoru vasıtasyle Çardan af diledi. Ertesi gün bir- kaç saat için sükünet buldu, fakat 29 sonkâ- nunda ,acılar içinde kıvrandı. Karısını kor- kutmamak için inlememeğe uğraşıyordu. Ö- lümün yaklaştığını hissedince, su istemek bahanesiyle karısını yanma çağırdı ve onu teselli etti. Üç çeyrek saat sonra da: “Ha- yat bitti! Nefes alamıyorum! Boğuluyo- rum!” diyerek gözlerini kapayordu. Büyük bir ziyaretçi kalabalığı, hastanın vaziyeti hakkında havadis almağa gelmişti. Ölümü onu sevenleri çok büyük bir teessür ve heyecana düşürdü. Bundan ve şairin ölü- mü dolayısiyle yazılan makalelerden kuşku- lanan hükümet, 1 şubatta yapılan muvakkat cenaze merasimine halkın iştirâkini yasak etti. Ancak iki gün sonra tabutun, şairin dostu A. Turgenev'le bir jandarma zabitinin refakatinde, Pskov eyaletinde Sviatogorski manastırına götürülmesine müsaade olundu ve 6şubat sabahı şafak sökerken Puşkin, şiir- lerinde terennüm ettiği ve çok sevdiği Miha- ilovskoie çamlıklarına yakın bir yere gizlice gömüldü. PUŞKİN'İN ESERLEERİ Puşkin'in eserleri bir taraftan çocukluk zamanının modalarını ve temayüllerini, öte- taraftan da yabancı memleketlerin çeşnisini ve janrlarını taşır. Çok muhtelif ve biribir- lerinden çok başka mevzuları şiir, roman, hikâye veya piyes tarzlarından herhangi biriyle rahatça anlatmak kudretine — malik olan Puşkin, fikir ve his ifade eden bütün büyük adamları tetkik etmiş, onların eserle- rinden yalnız insani tarafları alarak, dar şe- killerden ve çiyliklerden yalınız bir hisle kaçınmıştır. Yirmi yaşında iken Bayronizmi benimse- mesi, o zamanın modasına uymak arzusun - dan ziyade, onun ruhunun o sıralardaki ateş- li haline Bayronizmin tetabuk etmesinden ileri gelmiştir. Ondaki sanat kudreti muay- yen kalblere girecek cinsten değildi. Nite - kim Bayron'un tesiri altında kalarak yazdı- ğı sanılan eserler yakından tetkik edilince Öjen Oniegin adlı manzum romanında eğlendirici, silik veya rikkat verici yüzlerce şahsa geçid resmi yaptıran şair, bu eserin- de Bayronizmden Şekspirizm'e doğru tema- yül etmekten kendini alamamıştır. Buna rağmen Puşkin Şekspiri üslübu ve tarzı tak- Hd edilecek bir model değil, bir metodu or- taya atan ve hakikate sahib bulunan bir mu- harrir telakki etmiştir. Valter Skot'un romanları da ona tabiilik dersi vermiştir. Bunlarda şairin hoşuna gi- den, zengin ortaçağ dekorları değil, müşa- hedenin kudreti, aşağı veya orta seviyede şahısların sadakatle tasvir edilmiş olma- sı, muharririn şakacı ve hayrihah bir eda kullanmış bulunması, patetik sahneleri can- landırmağa yarayan vasrtalardaki sadelik- ti. Nitekim Puşkin bu vasıfları Yüzbaşının Kızı adlı eserinde kullanmıştır. (Sonu var)