2 Mart 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

2 Mart 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

——— 2-3 - 1937 At'na Mektupla Atinada bizim :3 yeni bir hayat başladı için artık yep Elen halkı Doktor Arası karşılayor. Atina, 15 Şubat — Atina garında mümtaz devlet adamı General Metak- sası üç müttefik misafiri arasında hür- metle selâmladık. Sonra muzika mütte- fikler marşını çaldı. Bir efzon kıtası mi- safirleri selâmladı ve çok sıkı inzibat * tedbirlerine rağmen geniş gar meydanı- mı dolduran halk ileri doğru çıkışlar yaptı. İlk çıkış yapan halk safı, bu sa- fın muzaffer sesi, alkışr, ağızdan ağıza, elden ele arka ve yan saflara, geniş caddelere, iç sokaklara ve bütün Ati- naya yayıldı. Atina'da Atina'nın bayramlarından biri başladı. tarihi bü; Atina garu ta Garda dört müttefik devlet adamını ve bunları çerçeveliyen büyük diplomat gurupunu dikkatle bir defa daha seyre- diyoruz ve onların itinalr yürüyüşleri- ne, mesul devlet adamları - tavurlarına kendimizi alıştırmağa çalışarak, biraz mağrur, otomobiller'mize biniyoruz. Atina'da artık bizim için yepyeni bir hayat başlıyor. Üç gün gazetecilik ı yapmıyacağız. İkinci balkan basın bir- ı liği (B.B.B.) konferansında türk mil- n? *i temsilen müttefik matbu- atın el birliği için tedbirler arayacağız. Gazeteci değil delegeyiz. Kendisini İs- tanbulda tanıdığım viyanalı bir arkada- şım; — Ne yazık! diyor, — Yapılacak ne mükemmel işler var- dı. Meselâ bu dört devlet adamının ay- rı ayrı yugoslav - bulgar anlaşması hak- kında ne düşündüklerini öğrenebilir- diniz. Ciddi; — Yazınız öyle ise! Dedim, gölüştük. Eğer arkadaşım kıymet verseydi kendisine müttefikle- rin yugoslav - bulgar anlaşması hakkın- daki tasvib noktai nazarlarını Atinaya ilk ayak bastığımız dakikada anlatabi- lirdim. Gazeteciler Dostlarımız bizi e Atinaya bizden yarım saat sonra gelen yugoslav, romen mürahhaslarını Grande Bretagne oteli- ne yerleştirdiler. Bizim kafile beş kişi. Vedad Tör, muv-ffak Menemencioğlu, Ahmed Emin Yalman, Ercümend Ek- rem Talu ve ben. Kafile reisimiz Ve- dad Tör. Yugoslav delegeleri 10 kişi. Kafile- ye kendisini Belgradda tanıdığım ve kıymetli arkadaşım Ferid Celâl ile ara- larında çok benzerlik bulduğum (B.B. B.) yugoslav milli komitesi reisi Pravda gazetesinin direktörü, M. Sokiç reislik ediyor. İçlerinde ve son Ankara seyahatini yapan ve bizi kültür komite- sindeki çalışmalariyle bilhassa, kifissia ziyafetindeki nutku Samoouprova (B.B.B.) yugoslav milli ikinci reisi Jovanoviç, kendisini gene Belgradda tanıdığım, (B.B.B.) mües- sislerinden yugoslav baş vekâlet basın ile teshir eden direktörü, komitesinin gazetesinin merkez bürosu reisi Dr. Kosta Lukoviç, Avala ajansının umumi müdürü Dr. Su. Petroviç, Slovenetz gazetesinin başmu- harriri Kuchar ile Vreme ve Novosti Bazetelerinin siyasi muharrirleri Popo- viç, Mazanoviç, Atinada yugoslav mat- buat ateşeliğini yapan İvancoviç ve yu- goslav basın merkez bürosiyle, Avala Ajansında şeflik yapan iki kıymetli ar- kadaş daha vardı. Konferansta romen heyetinin reisi eski nazırlardan Universul gazetesinin direktörü ve (B.B.B.) romen milli ko- mitesinin reisi Alexandre Popesko aza- ları da; Romanya hariciye vekâleti mat- buat müdürü Raul Anastasiu, (B.B.B.) fikrinin ilk vazil, Romanya hariciye vekâleti eski matbuat müdürü, Roman- yanın Ankara - Atina elçilikleri matbu- at ataşesi, Jean Oragu, Advarul, Timi- neata gazetelerinin siyasi muharriri, romen siyasi gazeteler cemiyeti reisi, (B. B. B.)Romen milli komitesi ikin- ci reisi Liviu Nasta, Rador Ajansı U- mum Müdürü Alexandre Hurtig, Çue ptatea gazetesinin baş muharriri De- morthön Bortez ve (B. B. B.) Romen milli komitesinin eski reisi Constantin Gangopol idi Elen murahhasları Konferansta çalışmanın fazla ağır- lığı, sekiz kişilik Elen heyeti üze- rinde idi. Azası delege veya müşahid olarsk (bu heyette 13 de müşahid - aza vardı) , Ethnos, Kathimerini, Akropo- lis, Elephteron Vima, Phos, Elephte- ros Anthropes, Elleinikon Mellon, Et- hniki, Hestia, Praia, Typos, Vradiyni, Journal: des Balkans, Messager d'Ath- ük gazetele- rine sahip direktör, baş muharrir, veya muharrir olarak temsil eden bu heye- tin konferansın başından sonuna kadar #nes gibi Atinanın en bi iyi devamına ve müsbet kararlar alma- sına yapdığı yardımları burada sitayiş- le kaydetmek isterim. Konferans Eth- nos gazetesinin sahibi ve (B. B. B.) E- len milli komitesinin reisi S. Nicolopo- ulos hasta olduğu için, Matbuat ve Tu- rizm siyasi müsteşarlığı umum müdürü ve (B. B. B.) Elen milli komitesi ikin- ci reisi B. P. Papadoksi'nin reisliğinde çalıştı ve bu genç, zeki, yüksek kültür- lü, fevkalâde nazik arkadaş en müşkül müzakere safhalarından, en basit teşri- fat işlerine kadar konferans azalarını kendisine minnettar ede ede konferans- ta mümtaz insanlık iradesinin bir sem- bolü haline girdi. Konferans şimdi Atina Akademisi- nin büyük merasim salonunda topla- nacak. Neşet Halil ATAY ! RADYO 2 mart salı programı 12.30-12.50 Plak: Türk musikisi ve halk şarkıları, 12.50-13.15 Muhtelif plâk neşriyatı. 13.15-13.30 Dahili ve ha rici haberler 18.30.19.00 Muhtelif plâk neşriyatı 19.00-19.30 Türk musikisi ve halk şar- krları. (Mahmut Karındaş ve arkadaş- ları). 19.30-19.45 Saat ayarı ve arabça neşriyat. 19.45-20.15 Türk musikisi ve halk şarkıları, (Hikmet Rıza Sesgür ve arkadaşları). 20.15-20.30 — Konferans: Prof. Dr. Server Kâmil Tokgöz (sıhi konuşma). 20.30-21.00 Plâkla dans mu- sikisi, 21.00-21.15 Ajans haberleri. 21.15- 21.55 Stüdyo salon orkestrası, ULUS Taç giyme merasimi Negüs Londraya niçin çağrıldı? Londra, 1 (A.A.) — B. Eden, avam kamarasında, Habeşistanın niçin taç giyme şenliklerine davet edildiği hak- kındaki bir suale cevab vererek, bu da- vetin emsale ve hukukan mevcud bir vaziyete uygun olarak yapıldığını ve tamamen normal bir usul meselesine hususi bir siyasi ehemiyet atfetmek yanlış olacağını söylemiştir. B. Eden İspanya harbır hakkındaki diğer bir suale cevab vererek, umumi bir Avrupa ihtilâfı tehlikesinin kısmen ingiliz hükümetinin gayreti sayesinde ehemiyetle zail olduğunu söylemiş ve: “— Ademi müdahale anlaşmasının mümkün olduğu kadar müessir hale konulması için çalışacağız.” Demiştir. İtalyan elçisinin itimad mektubu Salamanka, 1 (A.A.) İtalyanın yeni büyük elçisi B. Cantalupo general Fran- Kudüste bulunan oğlunu ingiliz kıra- lının taç giyme merasimine göndercek olan Negüsün Londrada alınmış bir resmi koya itimad mektubunu takdim etmiş- tir. Fransada komünistlerle faşistler arasında arbede Paris, 1 (A.A.) — Albay La Rok'un fransız sosyal partisi azası dün Vrigne- de bir miting yaparken komünist ve sol cenaha mensub yüz kişilik bir grupun taarruzuna uğramışlardır. Bir aza öl- müş ve 11 aza- yaralanmıştır. Yarala- nanlar arasında üç idareci vardır. Başbetke : Türk Nasyonalizmi (Başı 1. inci sayfada) dir: Atatürk ona kıtaya benzer bir memleketi baştan başa inşa etme- ği, onun içinde yeni bir medeniyet kurmağı, milli varlığı yeniden yu- ğurmağı vazife olarak vermiştir. Bu vazife nesillerin gözlerini Tür- kiye'nin hududları içinden ayırt - mamağa kâfi değil midir? Bu va- zife bütün bir nasyonalizmin ide- al mayasını vücude getirecek ka- dar özlü değil midir? Türk nasyo- nalizmini kendi istikametinden çevirmek istiyenler, onu bu vazi- fesinden alıkoymak, yapıcılıktan ve kuruculuktan ayırmak. Onu ha- yaller peşine takarak, yeni bir tah- rik ve anarşi unsuru kılmak istiyen- lerdir. Osmanlı tarihinin yeni za- manlarını en iyi biz biliriz. Onun ne panislamizmi, ne de pantür- kizmi Türkiye hakikatleri ve Tür- kiye türklüğü menfaatleri değil- dir. Sancak bizim ihtilâlimizin da- vasıdır. Biz ihtilâlimizin sözünü, şerefini ve itibarını kırdırmamak için onun bütün kuvvetlerini kul- lanırız. Sancak Anadolunun ve Sancak türklüğü, Anadolu türklü- ğünün bir parçasıdır ki artık her- kesçe bilinen şartlar içinde Fran- sa'ya emanet edilmiştir. Bizim nasyonalizmimizin ga- yeleri ile Sancak davası arasında- ki münasebeti iyi anlamıyanlar, daima yanlış görüp ters düşünme- ğe mahkümdurlar. Falih Rıfkı ATAY Düzeltme — Dünkü başyazımız- da bir kağ hata vardı. Bunlardan biri manayı alt üst ettiği için düzeltiyo- ruz! Son fıkralardaki “ileri şehirle- rin,, sözü “ebedi şehirlerin olacaktı. 3 —- Fon Ribbentropun nutku Alman Elçisi sömürge isteklerini tekrar etti Leipzig, 1 (A.A.) — Almanyanın Londra büyük elçisi B. Fon Ribbentrop milli sosyalist partisinin ekonomik si- yaset komisyonunda bir nutuk söyliye- rek dört senelik plân ve sömürge mese« lelerinden bahsetmiştir. “Versay muahedesi milletleri zene gin ve fakir iki zümreye ayırdı. Dikte edilen bu barış bir taraftan hoşnudsuz. luk, diğer taraftan da itimadsızlık u- yandırdı. Bu sıkıntıyı yeni bir muva- zene ile bertaraf etmek bütün devletle- rin menfaati icabındandır. Bu muvaze« neyi bulmak lâzımdır. Zira dünyamız« da bazı memleketler sadece mevcudi- yetlerini teminden âciz iken diğerleri- nin bolluk içinde yaşamaları imkânsız hale gelmiştir. Bu muvazene ancak iki sahada başarılabilir : 1 — Eski alman sömürgelerinin ia- desi meselesinin halliyle, 2 — Alman milletinin bizzat kendi kuvvetleriyle. Hatib Versay muahedesinin haksız« lıklarını tebarüz ettirdikten sonra, Al- manyanın müstemleke hakkı istediğini ve bu hakkı cerhetmek için ileri sürülen delilleri kati olarak rettettiğini bildir- miştir. Almanya ne emperyalist bir sö- mürge siyaseti takib etmek, ne de sö- mürgelerini sevkülceyş üsleri haline getirmek niyetinde değildir. İngiliz . alman anlaşması, Alman yanın böyle maksatlar gütmediğini kâ- fi derecede isbat etmektedir. Führer sömürgeye malik olmanın alman deniz isteklerini arttırmıyacağını bilhassa kaydetmiştir. Almanyanın sömürgeye ihtiyacı va>dır. Zira ham madde men. balarını kendi sermayesi ile işleteceği sahaları malık olmak ihtiyacı karşısın dadır. Gerçi 3'manyayı ham maddeleri KÜÇÜK İÇ HABERLERİ #İstanbulda Sırhhat ve İçtimai mu. avenet müdürü doktor B. Ali Rıza bi- rinci sınıf müdürlüğe terfi ettirilmiştir. >* Sudı arab hükümeti nezdindeki maslahatgüzâr B. Muhiddin Raşit Ye. men hükümeti nezdinde hükümetimizi temsile memur edilmiştir. 3 Bayaram tatilinden faydalanarak belediyelr, hususi idare ve köycülük iş- tetkiklerde bulunmak ü- zere İzmire gitmiş bulunan mahalli i- leri üzerinde dareler umum müdürü B. Faik yarın şehrimize dönecektir. * Deniz yolları tarifesini tesbit ede- cek komisyon çarşamba günü toplana- caktır. * Çivi fabrikatörleri bugün yaptık ları toplantıda Avrupada demir fiatları- nın yükselmesi üzerine meydana çıkan yeni vaziyeti konuşmuşlardır. >* Yunanlılar bu hafta içinde çifti kırk kuruştan 75 bin çift torik, Ruslar da 21-17 kuruş arasında 200 bin kilo zeytin satın almışlardır. Kömür sergisinde (Başı 1. inci sayfada) vermiştir. Haber aldığımıza göre vekâlet; ser- gide gösterilecek olan kömür yakan vasıtalardan en ekonomik, kullanışı ko- lay ve iyisini, salâhiyetli bir jüri va- sıtasiyle çok esaslı bir tetkikten geçir- tecek ve ayrılacak olan bu tipin mem- kolaylıkla arıyacak- leket içinde yayılması ve temin edilmesi imkânlarını tır. Bu düşüncenin gerçekleşebilmesi için en esaslı vasıflardan biri de ucuz- ca elde edilmesi olduğundan, gümrük fedakârlıkları ve saire gibi bazı mua- fiyetler de verilecektir. Bu itibarla sergiye, türk en güzel ucuz, ideal ısıtacak vasıtanın girmesi gibi, memleketin çok ihtiyacı olan bir meselenin halii hususiyotı de evlerine verilmş olmaktadıe, Ribbentrop'la yaptığı mülakatta sömür- geler meselesinde İngilterenin eski fikrle I ni muhafaza ettiğini söyliyen ingiliz dış bakanı B. Eden yabancı memieketlerden satın almaktam hiç bir sey menetmemektedir. Fakat bunları 'ödiyecek dövizi yoke tur. Gene Almanyanın endüstri mamu. lâtı için mahreç ve alman teşebbüsüne faaliyet sahası olmak itibariyle de sös mürgeye ihtiyacı vardır. Birkaç sene inkişaftan sonra, Almanyanın bu sö- mürgeler vasıtasiyle ham madde ühti iyacmı harbtan evvelkinden çok daha büyük nisbette temin edeceğinde hiş şüphe yoktur. Ümit edelim ki, sağdu- yu ve mantık bu meseleye haklı bir hal tarzı bulsun. Almanya bugün, enter- nasyonal havanın kati surette yatışma« sı için fevkalâde ehemiyetli olabilecelk bir hareket beklemektedir.” . İstanbul şehir .. meclisinde İstanbul, (Telefonla) — Şehir mec- lisi bugünkü toplantısında berberlerin saç kırpma makinelerinin belediye fen heyeti tarafından muayenesine, Sürp Agop mezarlığı — anlaşmazlığının da makamın tavsiyesi üzere anlaşma yoliy- le halline karar verdi. Atina'daki sergi Belgrad'a nakledilecek İstanbul, (Telefonla) — Atinada a- çılan türk resim ve kitab sergisinin Bek grada da gönderileceği haber veriliyor. Istaanlq_a ULUS Gazetemizi İstanbul okuyucularımız KÖPRÜDE: Kadıköy iskelesinde gazeteler bayii KEMAL'de, BEYOĞLUNDA: Haşet ve şubelerinde FATİH'DE: Tramvay durak mahallinde gazete bayii Mehmet Bıyık'da BEYAZIT MEYDANINDA: Aksaray ve Topkapı tramvay durak mahallinde tütüncü Bay Hamdi ve İshak SULTAN AHMET AYASOFYA KARŞISINDA : Tramvay durağında tütüncü Bay Kâmil'de ULUS satılmaktadır. L AAAT SNDNER ” ” T SORRRNUDAAAAADARARAARDSCE OA L CC