2 Mart 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

2 Mart 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

_ı=2-3-1937 TÜREİRİDÜ Romanya kabinesindeki değişiklikler omanyada önce çekoslovak sefiri Seba, sonra da İtalya ve Almanya sefirleri tarafından yapılan guflar, başba- kan Tataresco'yu kabinede bazı deği- şiklikler yapmaya sevketmiştir. Tata- resco, geçen ağustosta yaptığı gibi, da- hiliye ve adliye bakanlarını değiştire- rek, bunlardan birincisini kendi uhdesi- ne almış, adliye bakanlığını da ziraat bakanma tevdi etmiştir. Romanya baş- bakanı, gerek bu hareketiyle ve gerek parlâmentodaki sözleri ve matbuata verdiği beyanat ile Italya ve Almanya sefirlerinin hareketlerini ne derece cid- diyetle telâkki ettiğini göstermek is- temiştir Seba tarafından yazılan kitabın çı- kardığı hâdise, bu sefirin geri çağrıl- masiyle kapanmıştır. Fakat Almanya ve İtalya sefirlerinin, İspanyada ölen bazı romanyalı faşistler için tertib edilen ce- naze merasimine iştirak etmeleriyle meydana gelen hâdise henüz kapanmış sayılamaz. Romanya hükümeti, bu iki sefirin bir faşist nümayişi şeklifii alan cenaze merasimine Ro- manyanın iç işlerine müdahale mahiye- tinde telâkki etmiştir. Romanyadaki faşist derece tehlikeli olabileceğini iki sene ka- dar evvel başbakan Duka'ya karşı yapı- lan suikasd hâdisesi dünyaya göster- miştir. Duka, 1934 senesi sonuna doğru yapılan seçimde, 1928 senesindenberi, bir senelik diktatörlük rejimi istisna e- iştiraklerini, dilecek olursa, daimi surette iş başında bulunan milli köylü partisinin elinden iktidarı alıp iş başına geçer geçmez, fa- şistlerin kurşununa kurban olmuştu. Duka'nın katli üzerine iktidara ge- çen Tataresco kabinesi, faşistlere karşı şiddetli tedbirler almıştı. Bir taraftan Duka'nın katli hâdisesinin uyandırdığı heyecan, diğer taraftan yeni hükümet tarafından alınan şiddetli tedbirler fa- şist zümrelerini korkuttuğu için bunlar, bir müddet kenara çekildiler. 1933 se- nesi seçiminden evvel, Romanyadaki fa- şistler beş zümreye ayrılıyordu: Profe- sör Kuza'nın başkanlığı altnıdaki mil- K hıwristiyan müdafaa partisi, demir mu- hafızlar, Romanya milli sosyalist par- tisi. Geka'nın milli çiftçi birliği ve Sak- son partisi içindeki milli sosyalist gru- pu. Bunlar Almanyadaki Hitler partisi gibi yahudi aleyhdarıdırlar. ları da vahudileri Program- Romanyadan - koğ- mak, bir faşist diktatörlüğü kurmak ve Almanya ile de ittifak akdetmektir. Bu zümrelerden “demir muhafız” teşkilâtına mensub bazı gönüllüler, İs- panyada faşistl mektedirer. ik namına müvadele et- Bunlar arasından ölenlerin cenaze merasimine alman v& italyan 'se- firlerinin iştirakidir ki, Romanya kabi- nesindeki değişikliklere kadar varan hâ- diseve sebeb olmuştur. Çok azimkâr ve metin bir devlet adamı olan Tataresco bu hareketiyle yabancı parmağının Ro- iç işlerine karışmasına karşı has- lerine karşı da şiddetli davranacağını göstermek is- temiştir. — A, Ş. ESMER İnailiz filosunun manevraları 1 (A.A.) — Amirallıktan bildirildiğine göre,anavatanın filosu ile Lonüra, Akdeniz filosunun müşterek manevra ları, Axdenizin şarkında değil cenub atlantik denizinde yapılacaktır. Bunun sebebi, Ispanyol dahili harbi dolayısiyle âsilerin hareket sahası civarıda ma- nevralar yapılmamasını temin etmek ten ibarettır. Sen nehrinin yükselmesi durdu Paris, 1 (A.A.) — Sen nehri suları- nın yükselmesi, durmuştur. Nehrin muh. telif ayaklarının suları ekseriyetle in- meğe başlamıştır. Tehlikenin bertaraf edildiği, selâhiyetli mahfillerde söyien. me'tedir. Suların hacmi, biraz azalmış- sa da seyrüsefer kısmen durmuş bir hal- dedir. Paris civarında vaziyet, ciddiyetini muhafaza etmektedir. Buradaki yolların tarlaların ve bahçelerin büyük bir kıs- mı, henüz sular altındadır. ' DIŞHABERLER ) İspanyol âsileri kaçıyorlar Üniversite mahallesinde şiddetli çarpışmalar Madrid, 1 (A. A.) — Âsiler dün, Jarama mıntaka- sında Maranosa- ya birkaç kere ta- arruz etmişlerse de hükümetçileri mevzilerinden tar- detmeğe — muvaf- fak olamamışlar- dır. Âsiler, kasaba- yı ihata eden hü- kümet hattını yar- mağa muvaffak 0- lamadan — birkaç saat süren bir mu- harebeden sonra kaçmağa mecbur olmuşlardır. Diğer cihetten Toledo mintaka- hükümet Tole- do'nun şimali şar- sındaki kuvvetleri kisinde etrafı du- varla — çevrilmiş yemiş bahçeleri- nin içinde bulu- nan - âsilerle te- masa geçerek bunların tahkim ettikle- ri mevzilere girmişler, düşmanın vazi- yeti hakkında malümat elde ettikten sonra çekilmişlerdir. Üniversite mahallesinde topçu düellosu Madrid, 1 (A-A.) — Payıtahtın et- rafında ve ihtimal üniversite mahalle- &i veya Casa del Campo mıntakasında şiddetli bir topçu düe! osu başlamıştır. Tafsilât yoktur Üniversite mahallesinde çarpışmalar Madrid, 1 (A.A.) — Purente de Los Franceses 'deki ösi er, ünivercite mahal- lesindeki kuvvetlerin himayesinde, ge- çen gece 23 te hükümetçilerin mevzilerine şiddetle taarruz etmişlerse saat de milisler, bu hücumların hepsine mu- kavemet etmişlerdir. Gece yarısı muha- rebe şiddetini kaybetmiş ve cumhuri- yetçiler mevzilerini muhafaza etmiş- lerdir. Barselonda askeri terbiye gören genç kızlar Belgradda Faşistlerle şiddetli bir çarpışma Belgrad, 1 (A.A.) — Havas Ajansının muhabiri - bildiriyor : Faşist zbor partisinin başkanı Li- otiç tarafından dün verilen bir konferans neticesinde - faşistlerle faşist düşmanları arasında şiddet- li bir çarpışma olmuştur. Partinin reisi, merkezi Berlin- de olan Teknişe Umoinin Zag- reb'de niçin bir şubesi açıldığını izah edecekti. Bu şube Yugoslav- yanım iktisadi mübadelelerini ko- laylaştırmak maksadiyle açılmış- sa da asıl hedefi, zannedildi göre, Yugoslavya'da Hitler pro- pagandasımı kolaylaştırmaktır. Dün 300 faşist düşmanı Liotiç aleyhinde şiddetli tezahüratta bulunarak “Kahrolsun faşistler ! kahrolsun hainler” diye bağırmış- lar ve bundan sonra Liotitç'in nutuk söyliyeceği binanın camlarını taş- lamışlardır. Bunu müteakib çıkan çarpışmada bir kaç kişi yaralan- mıştır. Neticede polis müdahale ederek süküneti iade etmiş ve bir kaç kişiyi tevkif etmiştir. Liotiç; nihayet taraftarlarının alkışları arasında nutkunu - söyliyebilmiş- tir. İngilterede nazi propagandası mı? Londra, 1 (A.A.) — Deyli Herald, nazi propagandasının, İngil- tere'de günden güne artmakta olduğunu haber vermektedir. Bu gazete, alman ajanlarının Londra'daki apartmanlarına ve aile pansiyonlarına ve bütün ingi- liz limanlarına bir takım risaleler bırakmakta olduklarını, ve bu ri- salelerde yahudilere ve komünist- lere hücum edilmekte olduğunu tasrih etmektedir. İngiliz üniversitelerindeki alman talebe de aynı şeyi yapmaktadır. Lond- rada yerleşmiş olan alman tacirlerine Hiridistan seçimi Hind vilâyetleri seçiminde partisi bü- ın Gandi Londrada bir merasimden çıkarken yük bir ekseriyet kazor Londra,1 (A.A.) — Hindistan vilâyet seçimlerinde kongre par- tisi 11 vilâyetin 6 smda tam bir ekseriyet kazanmıştır. Kanunu e- sasi taraftarları partiler ancak iki vilâyette ekseriyet kazanabil- mişlerdir. Fransa'nın Mali vaziyeti Londra, 1 (A.A.) — Bugünkü gazetelerin bir çoğu Fransa'nın gittikçe artan fena mali tinden bahsetmektedir. Deyli Telgraf diyor ki : “Eğer Blum hükümeti milletin hazineye itimadını tekrar kaza- namazsa cumarlesi günü meclis- te elde ettiği muvaffakiyet uzun vaziye- sürmiyecektir. Frangın kıymetten düşürülmesi istenilen gayeyi te- min edememiştir ve mali vaziyet haftadan haftaya daha ziyade fe- nalaşmaktadır. Blum altı aya ka- dar bu itimadı iade edemediği takdirde girişmiş olduğu tecrübe- ye akim kalmış nazariyle bakıla- bilir.,, Taymis gazetesi de, Blum'un cumartesi günü mecliste kazan- dığı muvaffakiyetin fransız ma- liyesinin içinde bulunduğu vahim müşkülâtı izale etmemiş olduğu- nu ehemiyetle kaydetmektedir. nazilere karşı teveccüh besliyebilecek ingilizlerle sıkı münasebetlerde ve te- maslarda bulunmaları için talimat ve- rilmiştir. Alman elçisinin vazifesi akamete uğradı Paris, 1 (A.A.) — Le Jur gazetesi, B. Fon Ribbentrop'un seyahati hakkın- da bu sabah mütalealar yürüten yegâ- ne fransız gazetesidir. Bu gazete, bil- hassa şöyle diyor : “Alman elçisinin Londradaki va- zifesi, tam bir akamete uğramıştır. İn- giltere haniciye nezareti, kendisinin u- mumi bir görüşme yapılması hakkında- ki davetini kabul etmemiştir. — Yalnız B. Eden, alman elçisine İngiltere hü- kümetinin yeni bir Lokarno misakı ak- dedilmesine mütcallik bir notayı Berli- ne göndermiş olduğunu söylemiştir. Zannolunduğuna göre, B. Fon Ribben- trop'un memnuniyete şayan bir cevabı hamil olmaksızın Londraya dönmesi ih- timali yoktur. Almanya, Ren statüko- sunu zamân altına almağı teahhüd e- decek midir ? Çekoslovakya ve Avusturyanın is- tiklâllerine riayet edeceğini vadedecek- midir ? İtalya habsburgların gelmesini şimdilik mevsimsiz buluyor Londra, 1 (A.A.) — Deyli Telgrafın Viyanadan aldığı bir habere nazaran, i- talyan hükümeti avusturyaya verdiği cevabta Habsburgların tekrar tahta çı- karılmasının bugünkü şartlar içinde mevsimsiz olduğunu bildirmiştir. B. Şuşnig'in Roma seyahati Viyana, 1 (A.A.) — Başvekil B. Şuşnig zannedildiğine göre, nisandan evvel Romaya gitmiyecektir. Seyahati- nin tarihini şimdiden tesbit etmeğe im- kân yoktur. Romanyanın büdcesi Bükreş, 1 (A.A.) — 1937 - 38 senesi- nin büdçe projesi, parlâmentoya veril- miştir. Müvazeneli olan bu büdçenin yekünu gerek hasılat gerekse masarifat kısmında 24.250.000.000 leydir. 5— Suriye ve Türk dostluğu SURİYE ve TÜRK DOSTLUĞU KURUN'da Asım Us, Suriyeden ge- len bazı haberlerin inanılmıyacak - dere- cede garip olduğunu, bazı tahrikçilerin, Suriye halkı arasında günden güne yayı lan Türk ve Suriye sevgisiyle mücadele etmek için tedbirler almalarının mana- sızlığını kaydederek diyor ki : “Hakikaten Suriyeliler arasında Tür kiyeye karşı sevgi ve teveccüh denildiği gibi derinse buna hiç hayret etmemeli- ünkü Türk milletinin Suriye ve Su- riyeliler hakkındaki arzu ve temennisi sa: dece onların hakiki bir istiklâl — içinde tam bir seadete mazhar olmalarından ibarettir. Türk milletinin bu samimi his- siyatı o kadar açıktır ki Suriye Vatani Partisine beş on kişi gözlerini kasden yummuş olsalar bile milyonlarca Suriye- linin bu hakikati görüp hissetmemele- rine imkân yoktur. ” Muharrir, bundan sonra Türkiyenin Suriye üzerinde gözü olduğu hakkında- ki evham ve hayalatın yersizliğini isbat için Türkiyenin ahalisi türk olan San- cağı bile ilhak teşebbüsünde bulunma- mış olduğunu söyliyerek sözlerini şöyle . bitiriyor : “Eğer Suriye hükümeti, ya- hud Suriyenin Vhatani Partisi Türkiye- nin milli hududları dışında takip ettiği siyaseti halâ anlayamamışsa bunu gerek dil, gerek ırk ve din bakımından kendi- sine en yakın bir komşu olan İraltdan ve Iraklılardan öğrenebilir.” . ÇİFTCİ BULGARİSTAN CÜMHURİYET'teki baş yazısında Yunus Nadi, daha ziyade bir ziraat mem« leketi olan Bulgaristanın zirai vaziyetini hülâsa ederek, buhran yıllarında bu mem« leketin nasıl para etmiyen hububat ye- rine sebze ve meyvacılıkta ileri gitmiş olduğunu ve binlerce vagon yaş sebze ve meyva ihraç etmiye muvaffak oldu- ğunu anlatıyor, Bulgaristanda büyük zi« raat lehinde. yapılan bazı propagandala- ra fazla ehemmiyet verilmediğini söyl yerek bir iş az veya pok ziraatten ziya- de bilgi ve temiz ziraattedir” diyor. © KÖYLERİ BİRLEŞTİRME HARE- KETİ TAN'da Şevket Süreyya Aydemir, Türkiyede köyleri birleştirme fikir ve hareketinin günden güne ilerlemekte ve bu hususda İç Bakanlığının tetkiklerini ve bazırlıklarını yürütmekte olduğunu kaydederek, ilk önce bir kaç köyü bir- leştirecek idari birliklerin tasarlandığını daha sonra bu birliğin filen köylerin bir- leşmesi şeklini alacağını anlatıyor. İsta- tistik rakamlarını ele alan Şevket Sürey- ya, Türkiyede 12.400 952 nüfusluk köy- lü halkın 40.000 köyde yaşadığını, yani vasati olarak başma 310 nüfus ve 51 hane düş tesbit ederek, bu ka- dar az nüfuslu köylerde demoğrafik du- rumun canlı hareketlere ve kuvvetli bir kalkınmaya müsaid olmadığını ileri sü- rerek diyor ki : “Bu itibarla Dahiliye Vekâletinin türk köylerini idari bakım- dan birleştirme hareketi evvelâ köy üni- teleri dahilinde de olsa, devlet icraatına muhatap olacak nisbeten toplu ve kula- balık bir nüfus dolu ki idari bakımdan da olsa, yaratmıya imkân verecek ve bu idari birlikler arkasından bu köy ünite- lerinin filen birleştirilmesine yani köyle- rin en elverişli yerlerde ve yeniden ku- rulmak suretile yaratılmasına imkân ha- ıl olacaktır ki bu netice milli hayatımız için başlı başına bir inkilâptır.” T AAA Aden sömürgesi Londra, 1 (A.A.) — Sömürge nazı. rı, şimdiye kadar Hindistana merbut olan Aden eyaletinin 1 nisandan itibaren Aden sömürgesi olarak idare edileceği- ni bildirmiştir. Yeni sömürgeye bir va- li tayin edilecektir. Halihazırda baş ko miser olan kaymakam Bernard, 1 nisan- dan itibaren Aden valisi ve başkumanda. nı olarak vazife ifa edecektir. Mareşal Graziani'nin sıhi vaziyeti Paris, 1 (A.A.) — Figaro gazetesi Cibutiden verilen ve mareşal Graziani nin sıhhi vaziyetinde vahamet görüldü: ğünü bildiren haberi tekzib eden bir Roma telgrafı neşretmektedir. Son haberlere göre Adisababada suikastta yaralananların sıhhi vaziyetie. ri iyicedir. e AAA nnn ÇA z g SKDN DNG S ZY CNARANAACCAA AA G