6 Ocak 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

6 Ocak 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Değirmenlere karşı Lâhey konferansının mesaisi fayda- sız bir mücadele mahiyetinde midir? Paris, 5 (A.A) — Maten gaz:tesi Lâhey konferansına tahsis ettiği bir yazıda realist bir maksca tertip edilmiş olan konferansın yeldeğirmenlerine karşı mücadele şeklini almaması lâzımgeldiğini beyan etmektedir. Bu gazateye nazaran meselenin asıl ruhu, harp- ten sönra ortaya çıkan birçok işlere ait tesviye şekillerinin siyasi sahadan çıkarılarak ticari sahaya nakledilmesinden ibarettir. Edgar Kine karaya oturdu Paris, 4 (A.A) — Cezayirden Kazublangaya gitmekte olan | Edgar Kine kruvazörti beyaz burun ile Habibas adaları arasında | . Hiç kimse yaralanmamıştır. Gemiyi kurtarmak karaya için kaza mahalline alelâcele başka gemiler gönderilmiştir. Webahtın düğününde k bulunmak için Rama, 5 (A.A.— Belçika ie- raliçesi İtalyaya gelmişlerdir, Ani bir komiteci Yuna- nistanda yakayı e'e verdi Atinn, 5 (Apo) — Bulgaris- tanda birçok cinayetler ika et miş, bir şimendiferi de havaya uçurmuş olan Bulgar eşkıyasın- dan Uzunof Dramada Yunan memurları (tarafından (tevkif edilmiştir. şunda ben her balde daha fazla müşteri bulacağım. Bundan başka meselâ bazı Hammlar halü tavrını beğen- medikleri (o şoförlerin (o otomo- billerine binmemektedirler. Ben genç bir kız olduğum için ben den çekinmiyecek olan Hanım- lar benim otomobilime binerek her yere gidebileceklerdir. —Gece üç sarhoş gelip de sizin etomobile binerek Taksimden Bakırköye gitmek isterse ne ya- parsınız. — Tabiatile böyle müşteri- leri götüremem. Bu takdirde de müşteri taşımaktan imtina gös terdiğim cihetle hakkımda şikâ- yet vaki olacak ve ben seyrü- sefef talimatnamesi (mucibince ceza vereceğim. Bunu düşün- düm ve çareşini buldum: Geceleri çalışmıya cağım. ticareti bariciye şirketi Rusy Bir İngiliz bankeri Paris, 4 (A.A) — 200 milyon franktan farla bir parayı zimme- > ge olan Lorang ismin- am bankeri tevkif enli veba Tunus, 4 (A.A ) — Şehrin muhtelif yerlerinde meydana çı- karılan veba merkezleri tamamile tahdit ve tecrit edilmiştir. Rusyaya ihracat Mevcut şirket fesih mi ediliyor ? Rusya ile ticaret yapan birçok tacirlerimiz ve Rusyaya ihracat meselesi (etrafında neşriyatta bulunan gazeteler ticareti hari- ciye şirketinin el'an faaliyete geçmediğinden şikâyet etmekte- dirler. Halbuki ticareti hariciye şirketi bu sene faaliyete geçmi- yecektir. Her nekadar bu şirket Rusyaya yapılacak ihracat işle- rini idare etmek Üzere Sanayi ve Maadin bankası tarafından teşkil edilmiş ise de bilâhare Ruslar ihracat işlerinin bu sene" geç kaldığını ileri sürerek mü- buyaa ve ihracatı doğrudan doğ- ruya yapmayı teklif etmişler, bu teklif kabul olunarak Ruslar- la altı aylık bir mukavele imza- lanmıştır. Bu vaziyet karşısında VAKTT ın tefrikası: 53 Yazan: Hüseyin Rahmi .— almalidi ? Mağlüp düş- meden bunlarla çarpışabilmek Nedim Bey bu kuruntulera düştüğü gündenberi idarehaneye müracaat eden yabancıların sel- Temehüsselâm yanına birakılma- masını hizmetçisine tenbih et- mişti. Oda kapısı açıldı. Odacı- sı Raşit elinde tuttuğu küçük bir kâğıdı uzatarak: — Efendim bu adam sizi görmek istiyor. Nedim kâğıda baktı, Adi bir den mutmain olarak Fındıklı sirkati hakkında mülakat talebişe geldim. vi ç Nedimin elindeki bu kâğıt parçası bir kaç saniye içinde kavsi kuzehin birer birer yedi rengile parladı, söndü.. Onun nezaketile eğlenen bu mechul imzanm sahibini şimdi kabul et- meli midi? etmemeli midi? Beyin birden bire omorarıp terliyerek Oo hamamdan çıkmışa dönen oçebresinden karısında şaşırıp kalan Raşit beklediği cevabı alamadı.. Nedim yerinden fırladı. Ve- receği kararı dımağından zor ile koparmağa uğraşır gibi alnını sıka sık» odolaşmağa başladı. Bir sinir (feveranile odacıya haykırdı: — Kapı dışarıya kov edepsizi. Raşit çıkarken (o yakasından kavrıyarak : — Yok.. dur.. alınır. gri beş nilmek isteniyor; ben bunu reddeder Hayvan borsasında Komiser böyle bir şey olmadığını resimlerin usulü dairesinde alındığını söyliyor ml Dünkü refiklerimizden biri hay- van borsasında bir hayvandan kesilmeden ve kesildikten sonra Tekrar ni ki beyanname- lerde bir suiistimal olamıyacağı gibi bizim fiatlarımızda indi de- olmak üzere usulsuz olararak ! ildir ve borsa resmi okkada iki defa resim alındığını ve resim tahsilinde gizli emellerle bir an- laşma ola bileceğini yazıyordu. Bir sui istimalden (bahsetmek idilasında olan bu yazı üzerine dün bir muharririmiz hayvan borsası komseri Kemalettin B. le görüşmüş ve şu izahatı almıştır: — Bahsettiğiniz yazıyı bende şimdi okudum. Vâkıfane yani- miyan bu haberde iki kısım çok mubtacı izahtır: Evvelâ değil hayvan borsaşında dümya- nın bütün borsalarında kaç defa satış yapılırsa o kadar resim Binaenaleyh (o hayvanını bize getirip kendisi kestirerek gene kendi dükkânma götürüp satan- lar müstesna olmak üzere diğer satış yapanlar değil iki, bir mil- yon iki elden mallarını geçirse- ler ber satışlarında resim alınır. Resmin tahsilinde yolsuzluk ve gizli yollar bulunduğu iddiz- sına gelince bu borsamız me- murlarını rüşvetle ittiham ve tüccarları buhunla teşrik demek- tir. Yeni beyannameler yapılırken memurlarla tüccar uyuşuyor de- ve devletin bir komiseri ' sıfatile o gazeteden rica ederim ki bu nu isbat etsinler ve madde mad- de tasrih etsin'er.. Aksi halde isbat edemezlerse tüccar ve me- murlara sürtilmek istenilen lekeyi onlara bırakıyorum, e << << << << m<———< << «———— elini çekmiştir. Bu şirketin va- zifesi kalmadığı için pek yakım- da feshedileceği söylenilmekte- dir. Ruslarla yapılan altı aylık mukavelenin müddeti bittiği za- man vaziyet yeniden tezekkür edilec: ktir. Dedi., Nedim asabi (o parmaklarile tarakladığı - saçlarını didikliye didikliye, gözlerini odanın 1oş- luklarına Odaldırıp o çıkararak düşündü. Raşit dışardaki adamdan Bey- fendinin neden bu kadar ürktü- ğüne bir mena veremiyordu. Nedim nihayet tereddütlerini yenerek odacıya döndü: — Kabul etmemek olmaz. Söyle o herife içeriye gelsin.. Dedi.. Raşit çıkarken gene kolundan çekerek : — Bu adam yanıma girdikten sonra sen oda kapısmın önün- den ayrılma.. içerden bir gürültü işitir işitmez hemen imdadıma koğu.. Teaccübü artan odacı; — Bunlar bir kişi değil ki. — Ya kaç kişi? —Birisi de dışarıda idare hane- nin kapısı önünde dolaşıyor. — Deme... — Vallahi,. Belki üçüncüsü, aceleye gelir İ dördüncüsü de sokaktadır? ya yapılacak ihracat işlerinden 10 para gibi cüzidir ve bizim verdiğimiz deri fiatıdır deri fiatı et olunca iki misli artar. Mez- baha resmi kâr filân buna inzi- mam edince tabii etin fiatı da yükselir ... Yoksa bizim okkada 10 paramızdan değil. Ankara telsiznde konser Ankara, 4(A.Aâ) — Posta, telgraf ve telefon idaresine ait bulunan Ankara telsiz telefon istasyonu bu aym altıncı pazar- tesi gününden itibaren neşriyata başlıyacaktır. Tulü mevce 1575 metredir. Konserler (o Riyaseti cümhur musiki heyeti tarafından verilecektir. Neşriyat programı aşağıdadır. Saat: 18/30 konferans ve ya ders 18/30-19/15 o cumartesi (o salon orkestrası. Pazar senfonik or- kentra. Pazartesi salon orkes- trası. Salı bando muzika. Çar- şamba senfonik orkestra. Per- şembe salon orkestrası. Cuma bando muzika. 19/15-19/45 isti- rahat veya konferans ve borsa haberleri. 19/45-20/30 solo veya şan; taganni. 20/30- 20/45 isti- rahat 20/45-21/30 cazbant. 21/30 ajans baberleri ve hava raporu. - Sıhhiye müsteşarı Ankara, 4 (A.A) — Sihhat ve içtimai muavenet vekâleti müs- teşarı Dr. Hüsamettin Beyin Ankara merkez bifzıssıhha mü- €ssesesi (o müdürlüğüne (tayini muhtemel olduğuna dair bazı azetelerde neşrolunan haber ve- ta etçe tekzip edilmektedir. İtizar “Milyarderlerin hayatı, , “Zam- para kıral, , « Meçhul asker » tetrikalarımız o mündericatımızın çokluğuna mebni bugün derce dilememiştir. Karilerimizden özür dileriz. — Öyleyse dur.. çıkma. Nedim Bey yazıbanesinin gö- zünü Oçekerek bir Brovning çıkardı. Dolu olduğunu biliyor- du. Fakat iyice kanaat getir- mek için dikkatle tekrar mua- yene etti, Şaşkın bir kafa ile hâlâ ne yapacağini duşünüyordu. Müte- arnılar kaç kişidiler?. O şehir içinde bir çetenin taarruzuna mı uğrıyordu. Nedim Bey eli tetikte olarak revolveri caketinin dış cebine soktuktan sonra nihayet odacıya: — Haydi söyle gelsin... Yarım dakika sürmeden kapı açıldı. Avnüsselâh güler yüz ve derin bir reveransla içeriye gir- di. Buâ yılanı gibi ancak on onbeş günde bir defa mükem- melen karnını doyurabilen bu utanmaz adam böyca orta fakat son zamanlarda kedi etile bes- lenmiş olmasına rağmen ence tıknaz hareketleri canlı, yüzü kanlidi. Çukurları derince gözle- rinde yırtıcı hayvanları andıran bir parıltı vardı. Son telgraflar Muhittin B. Avrupaya ; gidecek Ankara, 5 (Vakıt) — Valiniz yarın dönecektir. İki ay izin ak- mıştır. Avrupaya gidecektir. Şerif Beyin apartımanı geri mi alınacak? Ankara, 5 ( Vakıt) — Polis müdürünüz Şerif Beye verilen apartıman katına ait ihbar tah- kikatı devam ediyor. Bu mu amelenin feshedileceği söylenil- mektedir. Fırka gurupunda Ankara, 5 (Vakıt) — Fırka pu sılı günü toplanacaktır. içtimada İzmirdeki piyanko işi- nin görüşüleceği tahmin olunuyor. Beyoğlu kaymakamı Ankara, 5 (Vakıt) — Beyoğlu kaymakamı Hikmet B. Mülkiye müfettişliğine tayin olundu. Şükrü Kaya Beyin ziyafeti Ankara, 4 (A.A.)— Şehrimiz- de açılan kaymakamlar kursuna devam eden kaymakamlara Dahi» liye vekili Şükrü Kaya bey ta- rafından Ankarapalas otelinde bir çay Ziyafeti verilmiştir. Ziya- fette bazı meb'uslar ve Dahiliye vekâleti erkânı bazır bulunmuş- lardır . Gazi Hz. ve M. Kalenin (Ost tarah Vinci sayıfornızdadır 7 Binaberin dostluk ve iyi kom- şuluk münasebetlerimizin teyit ve takviyesi hakkında izhar buyu- rulan temennilere tamamile işti- rak eder ve bu kere imza edilen protokolun buna vâsi mikyasta hâdim olacağı ümidini beslerim. > Mustafa Kemsi Ne diyeceğini biraz şaşıran Nedim Bey ibtizazını yenemedi- gi bir şesle : — Kiminle karşı karşıyayım? — Odacı bendenizle kartımı takdim ettim sanıyorum... — Avnüsselâh.. Bu isim bana vazih hiç bir şey söylemiyor.. — Merak buyurmayınız efem dim şimdi tanışırız. Bu müstehzi cevaptan teessö- rü artan Nedim Bey hasmini tepeden tırmağa süzerek: — Gazetelere Fındıklı sirkati hakkında fesat körükliyici ma- kaleler veren sizsiniz galiba? — Zekâvetiniz tebrike şayan- — Bu sirkat hakkında neden mülâkat istiyorsunuz? Hiç bir münasebet tassavvur edemiyo- rüm,. Anüsselâh küçük fakat acı bir istihza tebessümile : — Velinimet inkâr rai # sapıtmak iki taraf için de y. gunluktan başka bir faide vere ij mez.. (Bitmedi )