6 Ocak 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

6 Ocak 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

a” © » AN İ— 4 — VAKİ. 6 Künmsni 1930 SÜTUNLARDA İN A Pa Bir resmin manası Ki bilir şimdiye kadar kaç kere önünden © geçtiğim halde dikkat etmediğim bir re- sim, saatlerdir hâlâ hayalimde yaşıyor. Bu, yüksek bir fırçanın eseri fa an zanmetmeyiniz. Hayır san'at heyetamtariie alâkası 0- lan bir şey değil. Sade, basit bir şey, bir seklâm tablosu. E- minim ki sizler de hep ayrı ay- rı bopu görmüş, fakat dalgın olduğunuz için üstünde zıhin sarfetmiye vakit bulamamışsmız- dır. Bahsettiğim resim, tayyare piyanko bileti satan bir mağa- zanın reklâmıdır. Şayet tabir caizse tablonun iki cephesi var- dır. Şimdiki tavsifi ile: 1 — Vurmadan evvel! 2 — Vurduktan sonra! Bu, gerçi kelime ie değil çizgi, renk ve gölge ile anlatılmak. tadır. Ama daha ilk bakışta manası anlaşılıyor . Tablonum mevzuu şudur; Bir sahneyi bir perdeile ikiye bölünüz. Bir tarafı çilehane öte- ki yanı saadet yuvası olsun. Vurmadan evvel paçavralar için- de sanlı bir adam boş manga- fin yanında dizine aldığı kedi- nin scaklığından hararet dilene- cek kadar sefil bir vaziyette resmedilmiştir. İkbal o perdesile aynlan sah- w nede,işe,, ayni, adam, arkasında 5 pele' işıkbirs kostüm, ağzında nefis bir havana ve gözünde kordonlu bir momokl, altın ve kâğıt paraların hisarları mağrur ve küstah bir eda ile kurulur gö- rünüyör. Bu resim, ilk bakışta göz alici bir şekilde görünmez; fakat bi- raz dikkatle gene ayni tabloda memleketin servet telâkkisni, paradan me anladığını görmek mümkündür. Sefaletin en karan- hik zındanından, paraya kavu- şunca tekrar © sefaletin uçuru- muna çıkan bir sefahet yolu- na mı girilir, resmin böyle söy- kıymettir. Fakat bir millet için manası çok acı görünüyor. Seyyah Yarım asu evvelki ; VAKIT 6 Kânunsani 1880 Seli cedit münasebetile El sede vukua gelen resmi ka- bul münasebetile o Almanya sefiri prens Hohenlohe, Ak manya devletinin hissiyatı mü- salemetçuyanesini ve Fransa- nm heyeti vükelâ reisi cedidi hakkında olan teveccühatım Mösyö Fresineye beyan eyle- miş ve reisi vükeli Mösyö Fresine bu bapta beyan mem- Duniyet ve şükran edüp selefi tarafından Fransa ve Almanya devletleri meyanesinde müte- esses olan münasebatı dosta- menin bekası emrinde elinden geldiğini sarfeyliyeceğini der- meyan etmiştir. v Günün siyaseti Lâhey konferansında Üç gündenberi Lâheyden, barbi umuminin hesabatını tasfiye ile mükellef konferansın müzakera- tına möteallik telgraflar alın- maktadır. Müzakerat henüz ipti- dai bir devrede olduğundan ne gibi neticeler elde edilebileceğ: meş- küktur. Maamafih konferansta asıl amil olan beş büyük devlet wurahhaslarıma ayın yirmi bi- rinde İnikat edecek olan Londra konferansına yetişe bilmek için elden geldiği kadar sür'atle bir çarci tesviye bulmağa çalışa- cakları ve “Londra,, da oacak olan mühim karşılaşmağa hazır bir halde girişebilmek için hiç bir pürüz bırakmamağa sarh gayret edecekleri tahmin oluna bilir. Konferans azasının teşkil ettik- leri iki komisyondan en munddal işleri halledecek olan M. Luşörün siyaseti alundaki ikinci komis- | yondur. Bu komisyon galip veya mağlâp küçük devletlerin arala- rındaki harp ibtüğflarını hallile mükelleftir. zebun ve dört milyon- luk bir memleketçik halinde çıkan Avusturya, komşu'arının mushede şeraitine adem: riaye- tinden şikâyet eden Macaristan, ve iktisadi iflâsını oaylarcadır cıbana bağıran Bulgaristan bu komisyona hesap veriyorlar, Dayin küçük devletlerin mü- talebatı tetkik edilirse ımsafsızca şeraiti ihtiva eylediği görülür. Mese'â Sırbistan şimdiden Avus- turya, Macaristan ve Bulgarista- nın düyun tesviyesi meselesinde ayni usüle tabi tutulmasını teklif f etmektedir. Buna mukabil Avus- turyamu diğer dainleri olan Lehistan ve Çekoslovakya, Vi- yana cümhuriyetine karşı daba müsamahakâr davranmak tara- fını iltizam eylemektedirler , Bizce, Lahey konferansının ittihaz etmesi lâzımgelen mukar- rerat, icabı hal dolayısile medyun olan ber bir devletin vaziyeti ikti- sadiyesi nazarı dikkate alınarak muhtelif nispetlere istinat eltiril- melidir. Küçük devletlerin mü- rahbasları tarafından yapı'acak yaygaralar neticesinde veri'ecek kararlar, omabköm (milletlerin kudreti maliyesi harıcında olacak olursa bu kararlarm mahiyeti icraiyesi kalmaz, ve neticede bir çok ihtilâflar, şikâyetler, Cenevre cemiyetine müracaatlar vukua gelir ki, bunların hiçbirisi ne harp yaralarını kapatır ne de Avrupa ahengi düvelisine hizmet i eder, Lâhey müzakeratında, maz- barı bimaye gelip ve mağlüp dev- letlerin bu himayelerden istifa- deye çalışmasınada şahit olacağımız! aşikârdır. Fransanın himaye ve sahabetine güvenen Sırbistan ve Rumanya ile İtalyanın himaye- sinden istifade eden Macaristan arasında böyle bir siyasi cidalin başlamış bile olduğunu son tel- graflardan anlıyoruz. Diğer ci- hetten, ne Fransaya ne de İtal yaya istinat etmiyen küçük Bul- garistann alacağı vaziyet şa- yanı dikkattir. Lâhey dönüşü memleketine | hayırlı ve ümitli haberler geti- i recek mürahhasların pek te bu- | kınamıyacığı şimdiden tahmin olunabilir. Çünkü O galipler (konferansa Havvan borsası Mein ya, çe meselesi! Hayvan rsasına İözum var mi, yok mu? Bu suale herkes bir türlü |! cevap veriyor. Ben de ayni me- seleyi tanıdıklarımdan birisine sordum. O: — Lüzum yoktur, dedi, bu kadar insân sarrafı olduğu hal de mademki bir insan borsası yok; hayvan borsası da olma malıdır. > Yüzde elli! Beyoğlunda bir lokantada yemek yiyordum, Vakit öğleyi geçmişti ve ben hâlâ gaz-te okumamıştım. Garsonu çağırdım: — Oğium, dedim, bana bir gazete a | Gazcte geldi ; bem okudum, hem de yemeğimi yedim. Sonra liste geldi. Bir de bak- tım orada şöyle bir yazı da var: “ Gazete - 7,5 kuruş! ., Sesi- mi çıkarmadım. Fakat gazetenin son sayfasına baklım, şu yazı vardı: “Her yerde beş kuruş |, Parayı verdim. Fakat bu ehemmiyetsiz meseleden ben bir fikir edindim: Bir lokantada yapılan kâr lâ- akal yüzde ellidir. Toplu İnn İRTHAL Mülga Nafıa nezareti memuwrin İ müdürü Reşit Galip Bey bugün irtihali darübaka eylemiştir. Na'şi magfiretnakşı 6 kânun- ,gani pazartesi günü öğle. vakti “Üsküdarda Şeyh camii karşısın- “daki Obenesinden O kaldırılarak mekânı ebedisine terkedilecektir. Sl ğa Üsküdar deniz kulübünde Üsküdar deniz kulübü heyeti idaresinin istifasına mebni kânu- nusaninin onuncu cuma günü saat on dörtte yeni heyeti idare intihabı için umumi içtima aktedileceğinden aâzanın kulüp merkezinde bülünmüları bildiril. mektedir. Galetasaray Kongresi Galatasaray kulübü riyasetin- den ; Kulübümüzün senelik kongresi 10 kânunusani 930 cuma günü saat 10,30 da Galatasaray lisesi- nin konferans S3'onunda içtima edeceğinden oOâzanm teşrifleri rica olunur. —. —-——— Prag Sergısı «Prag» şekrinde martın 16 sın- dan 23 üne kadar devam etmek üzere açılacak beynelmilel bir sergiye hükümetimizin de iştiraki şebrimiz Ticaret odasından rica edilmiştir. Çİ IŞ fazla bir müta'ebe İistesi ile koşmuşlar ve m.ğluplar ise ka- bil olduğu “kadar az vermeğe azmetmişlerdir. Konferansın on güne kadar her ne bahasına olursa olsun her işi bir neticeye raptederek dağılması ise kaviyen memuldür. Çünkü Lâheyde kat'i kararı ka- bul ettirecek büyük devletlerin en mübim düşüncesi Avrupa me- saibndeki pürüzleri mahva imkân emin bularak birsurette Londra- ya gtmek ve İngiliz Amerikan teklifi ile karşılaşmaktır. Mi. Gayur isin bül m GR gele Üfürükçülük Kasımpaşalı Ali Rıza Efendi isminde bir üfürükçü derdest edilmiştir, Ali Rıza Efendi Üsküdarda Uncular cad esinde 38 numaralı haneye girerek Hayriye Hanımın | hasta çocuğunu okuyup üfürmüş, aynca birde muska vermiştir. Polis, Ali Rıza Efendi hakkında takibatta bulunmakta, diğer üfü- rükçülük vak'aları olup olmadığını tetkik etmektedir. Hırsızlıklar Meçhul bir hırsız Yeniköyde berber Ligorun evinden 2 şem- siye, İ palto çalmıştır. Kasımpaşada Ziran mahalle- sinde madam Trakyanın hane sine hırsız girmiş, bazı eşya çalıp savuşmuştur. Ayvansarayda Karabaş ma- hallesinde Cemil hanımın evine Arif isminde bir bırsız girmiş, 35 lira çalıp yakalanmıştır. Beyoğlunda Jurnal sokağında 15 numaralı eve hırsız girmiş, bazı eşyayı çalmıştır. Pangalıda bir otomobilden 100 liralık eşya çalınmıştır. Osmanbeyde 68 numaralı ev- den bazı eşya çalınmıştır. Hırsız meçbuldür. Başka meçhul bir hırsız Ci- İ balide terzi Hasan efendinin dükkânmdan öteberi aşırmıştır. Hem düştü, hem çiğnendi Üsküdarda Muhacir köyünden | arabacı Cevadım hayvanı ürkmüş, arabacıyı yere düşürmüş, bu ara- | lık gelen bir tarmvay da Cevada çarpıp yaralamıştır. Yangınlar Yeşilköyde Cami sokağında em- vali metrüke memurlarından Osman, Pangaltıda doktor Cemal, Kuş- dilinde Hulüsi Beylerin evleri, istiklâl caddesinde İtalyan lo- İ kantasının mutfak bacası tutuş- muş, İtfaiye tarafından söndü- Elektrik şirketi müdürü M. Han- sensin evinin bahçesindeki bir barakadan (yangın © çıkmıştır. Yangın Beyoğlu jandarma daire- sinden görülmüş, itfaiye gelme- den evel söndürülmüştür. Güzel gözler - CAZİP BAKIŞLARI.. — Müsabakanın birinci devresi — Bir'nci sayıfadaki artist resimlerini saklayınız! Sizi sinemalara bağlıyan o ılık bakışlardır. Bunu düşünerek gazetemiz yeni bir müsabaka açıyor. Bu müsabaka iki kısımdır. Bir müddet bu sütunda güzel gözlü artiştlerin tam resimlerini göreceksiniz. | Bu sayıları saklarsanız bem güzel bir kolleksiyon kazanmış, hem de müsabakanın ikinci devresi için hazırlanmış olursunuz. İkinci devrede burada bu dilberlerin yalnız gözlerini göre - ceksiniz. O zaman size soracağız: — Bu bakışları tanıyabilir misiniz ? Siz, o gözleri tanıya bilmek için bu sütunda çikan dilber | resimlerini saklamağa başlamalısınız! | Ancak bu sayededir ki müsabakanın ikinci devresinde mu- vaffak olabilirsiniz. Kur'aya dahil olup mükâfat kazanabilmek tanmmak lâzım olacaktır... Gelinlerini dövdüler Eyipte Hatiçe H. dargın bu: lunduğu kocasınm evine git: miş, fakat orada kayınpederi kaynanası ve Nedime isminde bir kadın tarafından dövülmüş- tür. i Borsada: ——— İngilz lirası Dün pazar olmak münasebetle borsada öğleye kadar muamele olmuş ve çok tabii bir seyirle ingiliz lirası 1025 kuruşta 1024,75 kuruşta el Alın 894 kuruştur. i « Maliye: müsteşan Dünkü akşam refiklerimizden biri Maliye müsteşarı Ali Rıza beyin şehrimize geldiğini yazı- yordu. Dün yaptığımız tahkikata nazaran mumaileyh balen Aa karada olup yeni borsa talimat- namesini iki güne kadar şehri- mize getirecektir. Borsa komiserliği Dünkü akşam refiklerimizden biri borsa komiserliğine şeker inhisarı umura müdür muavini Aptülkadir beyin tâyin edilece- ğini yazıyordu. Dün kendisi ile bie silinirken “gi tülkadir B. bu haberin doğru söylemiştir. 1 Kânunsani 1930 Epifani yortusu “Kat. , Güneşm doğuşu: 7,26 Güneşin balı : 16,55 Aym doğuşu : 10, 45 Ayın batışı : 22,28 Re “sabah Üği İkindi Akşam Vat 887 I2AB 1440 1653 1n3o ossöğ