20 Mayıs 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

20 Mayıs 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

gi . VEKIT 70 Maya 1930 — Pei ut sene İhsan Abidin | beyin beyanatı ! Bir müddettir İzmirde bulunan | İktısat vekâleti müsteşarı İhsan Abidin B. Ankaraya avdet et- miştir, İhsan Bey zirai işler hak- koda Yeniasır refikimize be: | yasatta bulunmuş, bu sene ber mevi mahsulün iyi yetiştiğini, memleketini her nöktadan mes'ut bir ziraat senesi geçirdiğini. | buseneden itibaren ziraat mek- | tebi için talebe alınacağını, lise | mezuns bulunacak bu tslebenin mektebe abnmasından evvel bir sene çiftliklerde «taja tabi tutu- lacağını mevcut evstitülere ilâ- veten hazirandan itibaren zeytin. #zöm, incir, pamuk gibi mınta- | kavi tetkikatla meşgul olacak yeni emsbitüler teşkil edilece- isi bububat hastalıklarına karşı | ayrıca mücadele istasyonları ya- pılacağını sö söylemiştir. M” Musolini alkışlandı Florance, 19 (A.A) M Mussolmi Milli ordu jenerali üniformasını lâbis olduğu ve yanında sivil ve askeri bir çok rical bulunduğu halde bugün yerli faşist kıtaatma büyük bir | geçit resmi yaptırmıştır o Geçit resmine 120 takip tayyaresi iştirak eylemiştir. Geçit resmini | müteakip M. Mussolini askerler balk nutku irateylemişti: | “ Gençleri silâh altında gör- düğümüz zaman en evvel kiral hatırımıza gelir. Onun bize vere- ceği emri tamamen yerine geti- receğiz. Kollarınızı ve kalpleri- nizi hazırlayınız ve kuvvetlendiri- © niz. Taki vatan sizi çağırdığı zaman onu müdafaaya hazır ola- sınız.,, -M. Mussolini halk tarafından şiddetle alkışlanmıştır. Mali kanunlar Ankara, 19 (Telefon) — Mali kanunların Omer'iyette bulunan ahkâmını tek bir kanun halinde tedvin için bir komisyon çalış- yurdu Ankara, 19 (Telefon) — Ma- arif cemiyeti, Ankara emanet ve vilâyetinin yardımile burada bir talebe yurdu açımya teşeb- | büs etti, | YAKIT ın FLEMAİ TELEFON Avrupa hükmünü verecektir” Briyan muhtarasının esasları .. ; . dünya gazeteleri ne diyorlar ? Paris. (& (A. A.) — Briyah dühtarası Akvam cemiyetine “dahil balunan Avro- pa hükâmetlerinden 97 isine aynı zamanma tebliğ edilmiştir. Bu muhcarâöa 9 ey'ölde izah edilmiş olan kirler cevsi olunmekın ve 3 fhritazl kayit ileri sürülmektedir. | — Avrupa hükümetlerinin e! birliğle çalışmaları Akvam cemiyetini zafa ağrarmak şöyle dursun, onun eserlerini Kolaylaştırmak lâzım gelir ? — Avrupa bükümetlerinin bir arada çalıştitaları her hangi bir kavim ve ırk alerbinde olmamak ve karşılıklı tam bir itimat dabilinde inkişaf etmek icap eder, 3 Ra messi İştireki Avrupa birtiğine dahil olscnk devletlerin hakkı hakimi- vetin! hiç bir veçhile ihlâl etmemek İâzmzelirr Mubtitanın sonunda Fransa mükü- metinin baza fil ve ameli sebeplenden dolayı evvelce ileri sörmüş olduğu fikirlere merbut kaldığı beyan edilmektedir. Paris, #9 (A.A ) — Paris gazeteleri Avrupa hükümetleri arasında bir birfik vücuds getirilmesine mütaallik Fransız muharası ile M. Turdiyönün dün söylemiş olduğu nutku ve M. Mussolininin: Floransada irat etmiş olduğu mwıku karşılaşnr- maktadır Bu gazeteler, merice olarak o * Avrupa hükmünü verecektir , suretinde İ mütalaa beyan ermektedir Londra 10, (A.A) — Matbuat, bir avrups federasyonu ihdası hakkındaki Bri- yan muhtarası hakkında müsait cefsiratta bulunmaktadır. Öbserver gazetesi, durendiş bir devler adamı olar M. Briyanın oşöbretni bir kar daha ertmracık bulunan bu projeyi İngiliz efkân nmumliyesinin kayıt ve şertsiz kabul ermekte Olduğunu yazmaktadır. Berlin (9, (A.A Gazeteler. ve bilhassa Getmünia ve Förvers, M. Briyanın avrtpa federasyonu projesini müsait “ureye tefsir etmektedir. Gazeteler Almanya'nın bu hususta sarfı mesai etmesi lâzımçeldiğini vazmaktsdırlar. Avrepa ittihadı. bitliği konferansı açılmıştır. Dahiliye nazırı ML Wir, Almanya devletini temsil etmekte idi. Murahhaslara beyanı höşamedi eyledikten sonre kor- İeransın küşadile M. Briyanın Alman hükümetinin hususi bir ehemmiyet aticrmekte oldüğu ualtarasının neşri keyfiyetinin aym zamana tesidüf etmesi hususu ehemmiyetle kaydetmiştir. Belgra, I9 (AA) - karşılamıştır. Matbnat, Briyanin “projesini Böyük bir teveccühle Vaşington, 19 ( A.A ) — Resmi mabafil, bir Avrupa federasyonu © teşkili bak- kindaki Beiyan projesini hali hazırda bu projenin bilhassa iküsadi sahada “tahak- küku Keyfiyetinin bir takım müşküldtn #owruz kalacağını kabul ve teslim ermekle beraber ceveccühie karşilamışlardır. 'Tekaüt kanunu Ankara, 19 (Telefon) — Mec- liste muhtelit encümende tetkik olunan tekaüt Kanunu liyihasına göre bayatmda vekillik etmiş olan memurlar birinci dereceden tekaüt edileceklerdir. Nafıa kongresi Ankara, 19 (Telefon) — Ay sonunda Londrada toplanacak olan mafia işleri kongresine hü- kümetimiz namına Ankara su işleri müdürü Ratip Bey iştirak edecektir. Kazanç tadilâtı Ankara, 19 (Telefon) — Ka- zanç kanununda lüzum görülen | tadilât lâyihası bu ay Millet balk gör! bale >. VAKTI ın tetrikası: 177 Yazan : Hüseyin Rahmi nedir? İşte bucağım, işte karım, işte çocuklarım diyebilmekten ibaret değil midir? İnsana saadet evvelâ vatanından, sonra ailesin- den gelir. Ailesiz bir fert doğ- duğu kendi memleketinde garip sayılır. Mini mini kollarile boynumuza sarılan yavrunun körpe saçlarını koklamak kadar hayatta anaya babaya inşirah veren ne vardır? İyi terbiye almış bir aile kendi bucağında güneşle seyyareler gibi bir manzumedir. Bu ahengi bulmıya uğraşmalıyız. Kadın ne- dir? Erkek nedir? Niçin bazan bu iki eşi karşı karşıya basım mevkilerine koyuyoruz? Kadın erkek biribirini sevmek içm ya- radılmışlardır. Bütün nesillerin bu aşktan doğduklarını görmüyor mıyız? Niçin bu iki cinsin arasında bazı nisbetler yaparak kadını bilkaten zaif, düşkün, şüürsüz buluyorlar? Kadm erkeğe nisbe- ten nazik ve çelimsizdir. Bu fark tabiatın cazibe kanununa ait bir hikmet dir. Müsbet menfi vü- cutlar biribirini çekerler. Erkek ve kadın ruhen ve cismen kendi bünyelerine yakın bılkıyyellerden hoşlanmazlar... İki cinsin kaynaşması için ta- biatın kurduğu bu kanundan kadın aleyhine hükümler çıkar- mıya uğraşanlar hilkat esrarını göremiyen zavallılardır. Ne is- tiyorsunuz Beyefendiler ? Erkek- le kadının. ayni tip, ayni ruh, ayni cisim, ayni kuvvet ve meş- repte yaratılmış olmasını mı? Sebebini bilmeden, düşünme- den tabiatin yaratış kanunundan ! başlıyorlar, Ankarada Bir cinayet daha Ankara, 19 (Telefon) — Dün gece sabaha kârşı istasyonda kıskançlık yüzünden bir ağır cerh vak'ası olmuştur. İranlı Sü- leymanla metresi bulunan kadın “kahveci Cemal isminde birisinin odasma giderek orada işrete muhabbet sabaha kadar sürüyor. Cemal Süleymana: “Artık, sen bu karıyı bana bi | rak ta git. Gündüz ben sana gene yollarım,, diyor. Süleyman bu teklifi kabul etmeyince Ce- mal bıçağını çekerek Süleymanı kalçasından ağır surette yaralı- yor. Cemal ve kadın yakalan- mıştır. © iddianızın lehine. hükümler si ' durmıya kalkışmak tabiat hilâfı bir mülâhazasızlıktır. Bazi horoz akıllı, koç kafalı beyler tavuğun, koyunun erkek- lerindeki şekil ve tüy farkların- dan kendi erliklerine mefahir hissesi ayırmıya kadar garabet gösteriyorlar.. İnsan erkeğinin ne fıskiye gibi saçılmış ipekli kuyruğu var- dır. Nede kırmızı ibiği... Koça benzemekse alnında ki çatal çutalın fenni remzinden dolayı biç birinizin arzu edemiyeceği bir şekildir. Erkeğin kadına karşı cemal tefevvukü bıyığı ile sakalında mıdır? Bunlarla erke- ğe hakikaten bir güzellik halâ- veti geliyorsa dudağı çeneyi kaplıyan bu tüyleri çokları niçin kazıtıyorlar? Kadını hilkaten kendi dünun- da görmekle “erkek yükselmiş olamaz.. Çünkü beşeriyetin ya- rısı âli yarisı adi sayılamaz.. Er- kek kendinde nisbeten büyük bir hılkıyyet görüyorsa o büyük- lüğü doğuran kadındır. Erkekle HABERLERİ ; Teşrii masuniyet İhzari encümen kararını verdi Takibat devre sonuna kalacak Ankara, 19 (Telefon) — Teş- kilâti esasiye ve Adliye encü- menlerinden mürekkep muhtelit encümen bugün Hakkı Tarık Beyin riyasetinde toplandı ve Ağaoğla Ahmet, Sadık (Balıke- sir), (Ankara), Enver (İzmir), Hasan Fehmi ( Kasta- monu ) Beylerden mürekkep bir ihzari encümen kur'a ile seçildi. Bu encümen Adliye vekili Mah- mut Esat B. de dahil olduğu halde muhtelif maddelerden do- layı baklarında teşrii masuni- yetlerinin ref'i istenilen Yunus Nadi, Hakkı Tarık, Mahmut, Mehmet Asım, Haydar Rüştü, İzzet Ulvi, Mehmet Akif (Balı- kesir), Muhittin Nami, Bahri Saim (Manisa), Haydar (Afyon) Nebi zade Hamdi Beyler hak- larındaki talepleri tetkik etti ve dahili o nizampameye tevfikan tahkikatm devre sonuna talikine karar verdi. Muhtelit encümen yarın top- lanarak ihzari encümenin bu karannı müzakere edecektir. Dahiliye vekili Ay sonunda şehrimize gelecek Ankara, 16 (Telefon) — Da- hiliye vekili turing kulüpleri kot- gresini açmak üzere ay sonunda İstanbula gidecektir. Kutucularda yangın Dün gece sanat 24 te Tahta- kalede Kutucular içinde bir yan- gm başlamış, korkulu bir sirayet ve genişlemek tehlikesi göste- rerek epey devam etmiş, sön- dürülmüştür. Yangının nasıl ve nereden çıktığı tahkik edilmektedir. kadın arasında paylaşılacak bü- yük küçük şeref yoktur. İkisi de bir dünyanın sekenesi, ikisi de beşeriyetin birer menbaıdır. İkisi de hayatın iki cazibe kut- büdür. Erkekle kadın biribirinden hiç te ayrı gayrı değildirler. Vücut- ları ayrı yaradılmış ise de her türlü mukavemeti yakan bir miknatisiyetle biribirini ararlar.. Hayatın Amili işte bu cazibedir. İçtimai hayatımızdaki bütün saa- det ve felâketlerimizin tezgâhı meydana halli nakabil meseleler çıkaran bu câzibedir.. Nesiller yaratan hep bu cazibedir. Aşkta sadık olan erkeklerin bu kadın husumetkârlıkları mu- habbetlerinin tersine dönmüş bir şiddeti midir? Kadım ezerek döverek sevmek bir hastalık olsa da ahbap © sohpetlerinde gazete sütunlarında ince, kaba tahkirlerle onu çekiştirmekten İ zevkalmak medeni bir vicdanın harcı değildir... Kadını zemden erkekliğe bir tefevvuk ve medih Tal Dark gibi Naydo Hanımın beyanatı Hint bülbülü ne Son posta ile gelen Landi şs ; telerinin verdiği malümata ge Hint medeni isyanınm bs” geçen Neydo Fânım şa ber” oatta bulunmuştur: “Ya ölüm veya De doğru gidiyoruz. Ben ilâbi ile hareket eden Jan Dk duyduysa, onu duyuyorum bir kimseden bir şey ZE ruz ve kimseye bir şey değiliz. Gerçi ben bir kadmınt. 5 kat bu halâs eidalime bir ; gibi iştirak ediyorum. Bu * 4 vazifeyi ifa ediyorken haps€”.. mak veya ölüm tehliki yi karşılaşmak beni hiç bir korkutmıyacaktır. ,, j Naydo Hatun, medeni / hareketi başlıyalıdan beri | Bombay, 19 (A.A) —£. Vadala tuz ambarını zap uğraşan gönüllülere karşı. e m) şiddetli çarelere başvurmüf « istimal etmiştir. Gi £ lerden 6 kişi yaralanmış dh tevkif olunmuştur. 4 Sholapur 19 (A.A) — kumandan son isyanlar yisile 23 Hintli Hakkında * miş olan mahkümiyet, teyit etmiştir... Bu me kongre kâtibi umumisi yed ağır hapse, reisi de 5 İ hapse ve ceman. 27.675 nakiti cezaya mahküm 0” lardır. » 0 ——— A Samsunda 19 mayıs tezahürat! | Samsun, 19 (A. A.)— 6) tanın kurtuluşu için Bü zinini o Samsunda Omücal başladığı 19 mayıs tarihini 5. “dönümünü (Samsunlular di bir heyecanla tesit etmişi” © Gazi konağında yapılan KÖ, da bugünü yaratan 19 dair nutuklar söylenmiştir. * ii şam fener alayı yapılacak 4 fırka tarafından şökran verilecektir. ol # | hissesi ET için b | kusurların çokları gülünçtö” Hamil keyfiyetinin Ki | vukuu tabiatın erkeğe b0İ, İkisi de hilkatin birer rüknüdür. | ten siyaneti şeklinde göster” Ve bu siyanetede hilkat € keğe kadına tercihi si riliyor.. Ve bundan da bir taziyet davasına ka Vücutlarımızı teşkil eden lerin hiç biri hayata elz€ işte bu cazibedir. Mütemadiyen | leri itibarile ulvi süflü mezler. Hepsi bir ma çalarıdır. Tenasüle il zumları keyfiyetile kadıB " te böyledir. Tabiatin ha ağır vazife vermesi kuz aylık sabır ve tah erkekten ziyade İ göstermez mi? >. Kadın, vöcudünde ne”. mikrop haddi zatinde mik” di görülemiyecek kadar K** Cenin bütün Ki kanl tar il küçük bir adam olarak iade eden kadının dan alır. Bu rüşeymi yan bu bizmetini EN li RG “ij bedeninde beer te di m vi 2 inka ii e