25 Temmuz 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

25 Temmuz 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

Emanette ! Ahırlar meseles Emanet yeni ve son bir karar verdi Ahırların fenni bir şekle ifrağı için verilen mühletin bittiği ma- lümdur. Müfettişler, bu hususta raporlarmı yaparak vermişlerdir. Dün haber aldığımıza göre hayli münakaşalı bir mevzu haline gi- | ren bu mesele hakkında Emanet yeni bir karar vermiştir. Buna nazaran ahırlar (ıslahı kabil ve gayrı kabil olarak ikiye ayrıla- caklar, ıslahı mümkün olmıyan derhal kapattırılacaktir; ufak te- fek tadillerle talimatnameye mu- vafık bir şekle kalbi mümkün olanlara gelince bunlardan bu tadilâtı verilen mühlete rağmen yapmamış olanlar nakdi ceza ile tecziye edilecekler, tadil etme- mekte israr ederlerse bunlar da tapattırılacaklardır. Şehir meclisinde kaç azi bulunacak ? Yeni belediye kamınu muci- bince teşekkül edecek Belediye ve şehir meclisleri azâları vilâyet ve kazaların nüfusu nisbetinde olacaktır. Nüfusu 3 bine Kadar olan yerlerde 12,5 bine kadar | 10, 10 bine kadar 21, 50 bine | kadar 31, 100 bine kadar 36, 100 binden fazla nüfus için her 25 bin nüfusa 1 aza seçilecek- tir, Istanbulun nüfusuna nazaran İstanbul: şehir meclisinde 67 azâ bulunacağı anlaşılmaktadır. Bir kolza fabrikası kapatıldı Ortaköyde tramvaz caddesi üzerinde bulunan bir kolza fab- rikası, fenni şernite riayet edil- | memesi dolayısile Emanet tara- fından kapattırılmıştır. Fabrika sahibi ise Emaneti protesto ede- rek günde (50) lira tazminat «stemiştir, 1 Ticaret odası 50 senedir hep ayni işi tetkik ile mi meşgul? Şehrimiz ticaret odası yakın- da (50) inci yıl dönümünü idrak edecektir. Bunun için oda mec- Muası fevkalâde bir nüsha çıka- Tacaktır, Yapılan tetkikata göre oda ilk teşkil edildiği sene Bartın limanının ıslahile meşgul olmuş Ye ayrıca İstanbul limanının tanzi- Mi için uğraşmış ve yerli malına rağbeti arttırmak üzere kuvvetli teşebbüslerde bulunmuştu. Oda şimdi de bunlarla uğraştığına göre 50 senedenberi hâlâ bu İşleri tetkik ediyor demektir. Ş. Saidin oğlu Muhakemeye perşembe günü devam olunacak Gizli cemiyet yapmakla maz- | Dun ve son isyan hadisesile alâkadar olduğu anlaşılan Şeyh Saidin oğlu Salâhattin ile arka daşlarının muhakemesine önü- müzdeki perşembe günü Anka- rada devam edilecektir. Muhakeme gününe kadar Er- zurum ve Elâzizden diğer mev- kuflar da getirilecek ve yaz münasebetile ağır ceza kapalı ola, m davâ asliye ceza eliliğind. görülecektir. İ “VAKIT IN SEHİR HABERLERİ ) Adiyede ; i Fantoma, mahküm oldu 6 sene,5 ay hapis kararını öğrenince, “ Ben bu cezaya lâyığım. Arfık zekâmı sui istimal eimiyeceğim /, dedi Kardeşi ve arkadaşı beraet ettiler Tatil esmasında birinci ve ikin-) ci ceza mahkemelerinin müstacel işlerinide gören İstanbul ağır ceza mahkesinde, dün © birinci cezadan gönderilen Fantoma Mehmetle kardeşi Abdürrahma- pın ve İspas ismindeki Bulgar gencinin muhakemelerine devam olunmuş, dava bitmiştir. Dünkü celsede son Şahitler dinlenmiş, bunlardan taharri ser komiseri Osman B., Balıkpaza- rında sarraf Markarın kırılan ka sasının, Avusturya kasası olduğu- nu, tek başına kimsenin, hatta en mahir kasa kırıcının bile kı- ramıyacağını söylemiş, Fantoma Mehmet, bu ifadeye itiraz etmiş, “ Bugün O herşey tekemmül etmiştir. Efendinin bildikleri on, onbeş sene evveline ait şeyler hakkındadır. Benim aletlerim 8on sistem» | dir. Kasayı sessiz keser, Son- ra ipten inmekte de mahare- tim kasa kırmaktaki maharetim derecesindedir. Ancak sinema artistleri böyle ipten inebilir. Medeniyet terakki ettikçe, ben de san'atimi ilerlettim. Bir va- kit aktörlüğe sinemacılığa ha- ves etmiştim. Sönra zekâmı sui istimal ettim. Sefalet beni mecbur etmiştir., demiştir. Fantoma Mehmet, reis Hâsan Lütfi beyin bir istizahına karşı, | kardeşile Ispasm bu işte hiç bir alâkası bulunmadığını söylemiş, bu ifadesinde ısrarla şu sözleri ilâve etmiştir: — Ben yalnız başıma o muh kem kasanın yalnız üst kısmını açtım. Eğer iddia (olunduğu gibi, muavinim olsa idi, bütün kısımlarını açardım. Bütün kasa mevcudunu boşalt- mamaklığım, yalnız başıma kare- ket ettiğime sarih “bir. -delildir. — Arkadaşın Ispasa 40 lira vermişsin. Bu işteki hizmetine mukabil değilmi? — Hayır. Sebebini müdafa- amda söylıyeceğim. — Şimdisöyle, Ne için verdin? — Peki, söyliyeyim, aramızda ki samimiyet dolayısile, Bir istizaha karşı da Fantoma Mehmet, Selanikli © olduğunu, iptidat derecesinde tahsil gördü- günü ilâve etmiş ve sözü tekrar yalnız çalıştığı bahsine getir- mai a — Folise çaldığım rayı ve mücevherleri sakladığını or) gösterdim. Hepsi eksiksiz bu- lundu. Eğer. cörümde iştirak olsa idi, üçümüz aramızda pay- laşmış olmaz mı idik? Ben, hakikati olduğu gibi arzediyorum. Muhakeme © bitmiş, - müddei umumi Cemal Bey üçünün bir- likte kasa kırmaktan tecziyelerini istemiş, Hasan Lütfi, Asım ve Tahsin Beyler, müzakereden son- ra Fantoma Mehmedin sârraf | Markasın 4000 liralık mücev- herlerini ve 760 lirasını kasa kırarak gece çalmaktan beş se- ne, altı ay hapse konulmasını, Abdürrahmanla Ispasın iştirak. nince, “ Teşekkür ederim, yaşa- sın mahkemeniz. Adaleti izhar ettiniz. Bu işi ben yalnız başıma yapmıştım, yalnız başıma cezaya faziyim, Fakat âttik ıslâbı nef- sedeceğim . “ Hapisten “çıktıktan sonra zekâmı sui istimal etmiye- ceğim. oMusip olan kararınızı | temyiz etmek fikrinde de deği- lim ! dem ştir. Beraet eden maznunlar, he- men serbest birakılmışlardır. Emniyet sandığı meselesi Geçenlerde sahtekârlık 'sure- tile Emniyet sandığından alınan 16,000 lira meselesinden dolayı | mâznun Ayetullah, Fuat efendi- lerle. diğer üç “kişinin muhake- mesi dün ağır cezada rü'yet edilmiş, maznunlar, inkâr etmiş- lerdir. Altı ağustosta o muhake- meye devam olunacak, şahitler | dinlenilecektir. Hikmet B;, açdığı davalardan vaz geçti Muhakeme altına alınmasının sebeplerini hakikate uyğun olmı- yan şekilde yazdıkları kaydile sabık müstantik, şimdiki Bandır- ma, ağırceza reisi Hikmet B. | tarafından yedi gazete aleyhine açılan hakaret davaları, “dün üçüncü cezada rü'yet edilecekti, Hikmet B., davalarından vaz geç miş ve sükut kararı verilmiştir. Kesikbaş davasi başlıyor Bakırköyde 'bulunân kesik baş cinayeti maznunları ile bu dava- da maznun bulünup hapishane | hastanesinde ölen Ömeri döğe- | rek ölümüne sebep olmakla mâz- nun iki jandarmanın muhakeme | sine, üç ağustosta: ağır cerada başlanacaktır. Jandarmalar, ve- kil olarak genç avukatlarımız- dan Nüri B. i tayin etmişlerdir. Şehitlikleri ziyaret . erol Şehitlikleri imar cemi- yeti Gülcemal vapürunu tuttu Şehitlikleri: imar cemiyeti 19 ağustosta yapılacak olan Çanak- kale" şehitlerini ziyaret progra- mini ikmal etmiştir. Ihtifal için Seyrisefainin Gül cemal vapuru tahsis edilmiş ve ayrıca şehir lunmuştur . —— a — Macar talebe Şehrimizde bulunan Macar sa- nayi mektebi talebeleri dün ti- caret odasını ve Defterdar fab- rikasını gezmişlerdir. Macar talebe bu gün de Ciba- li tütün atelyelerini ziyaret ede- cektir. — * —.— Sanayici aza Ticaret odası meclisi dün toplanarak odaya ait bazı küçük işleri intaç etmiş bu meyanda gelecek intihapta sanayicilerden oda meclisi. için 4 yerine Sâza intihap edilmesine karar mişlir. a ver- midi ingiliz lirası İngiliz lirasi dün borsada leri anlaşılamadığından beraetle- rini kararlaştırmışlardır. Fantoma Mehmet, kararı öğre- 1034 kuruşta açılmış 1035 ku- ruşa kadar yükselerek 1033 de kapanmıştır. bandosu temin o- | 5 Dedikodulu intihap Ticeret ve zahire borsası | yeni idare heyeti ezelsri İ dün seçildiler | Dedikodusu günlerden beri devam eden ticaret ve zabire borsası idare heyeti intihabatı | nihayet dün yapılmıştır. İ | l infikanten bir intiba Intihap saat 11 de bayraklar- la süslenen borsa salonunda icra edilmiş ve röylerin atılma zama- nnda C.H.F müfettişi Hakkı | I Şinasi paşa ile. borsa ve ticaret odası erkânı hazır bulunmuşlar- dır. lntihaba . 170 kişinin iştiraki lâzımkehi ancak 62 kişi gelmiş nâmzetler arasında yalnız bir mübayaacı tüccar bulunmasına itiraz eden mübayaacılardan he- men hiç kimse rey vermemiştir. Reylerin tasnifinde” Furtun zade Murat, “Hasan Riza, Burban, İ Şeref Osman Nuri, “Aptülkerim ve mübayaacılardan tek namzet olan Asım zade Nüai B, in ka- zandıkları anlaşılmışlır. Göztepede Bir demir madeni bulundu Göztepede, Sahrayıcedit civa- rında, Bilecik rakı fabrikası kâtibi Kemal B. tarafından bir demir madeni bulunmuştur. Bu madeni bir av esnasında tesa- düfen bulan Kemal bey usulen bir istida ile müracaat etmiş ve İstanbuldaki alâkadar makam müraçaatı iktisat o vekâletine bildirmiştir. Maden işletilmesinde mabzur yoksa keşif papılarak ruhşatiyesi verilecektir, : Maden Kemal Beyin anlattığına nazaran yüzde 20 derecesinde saf de- mirdir. 1600 dönüm tütan bu sahada zengin bir maden dulun- duğu anlaşılmaktadır. Bu saha“ İnn az bir kismı hususi eşhâsa ait bulunmaktadır. Avukatlar geziyor Baro hizamamesi “mucibince her sene mayıs ayında © yapıl- makta olan avukatlarin müsa- meresi bu sene heyeti umumiye tarafından ittihaz edilen karar mucibince yapılmayacaktır. Ha- İ ber aldığımiza göre Adalarda | ötüran avukütlar aralarında bir | tenezzüh © Kararlaştırmışlardır. Bu gezinti 29 temmüz 930 | sah günü yapılacaktır. | İ Sabak sant dokuz buçükta | İ Büyük adadan kalkacak hususi bir muşla Kartala ve oradan otomobillerle Yâkaçıkta Ayaz- maya gidilecekdir , Tenezzühe Adalarda (mukim bulunan hakimler de davetlidir. İşm» Gazinin Yolu ses: Yazan ; Mamdeh Necdet Türk gençliğinin inkılâbı nasıl kazanılmıştır. Yakında çıkıyor. Iİ VA | ; VAKIT 25 Temmuz 1330 am a ga KIT 25 Temmuz Cuma 930 | Hariçte 800 450 2700 V aylığı Kuruş 150 400 7s0 1409 : ! İ dahilde 1349 Bu geceki Ay Fırtına (3) gün Güneşin doğuşu: 4,49 — batışı Ayın doğuşu : 3,31 — teh İ Namaz vakitleri | Sabah Öğle İkindi Akşam ya İmane 19,32 20,41 | 302 iziş 1616 1932 240 Hava: rüzgâr (o poyraz | esecek, hava açık olacaktır | İ Dün hararet âzami 28, as- | | gari 20 derece idi. Sinemalar : | Alkazar — Pariste kaybolan Alemdar — Aşk uyumaz Beşiktaş Hilâl —Beyaz gölgeler Ekler — Valfsor canbazanesi | Elhamra —Sendet yolu | Etuval — Tahtelbahir 44 | Fransız — Karmen İ Melek — Hayal ve hakikat Opera — Üç iptilâ İ Şık— Cenup yolcuları Süreyya Kadıköy- Siyam kaplanı Kadın parmağı Dün Lâlelide kanlı bir hadise oldu Dün Lâleli yangın yerinde kanlı bir hadise olmuş ve sabı- kalılardan arap Kadri isminde biri Kirkor oğlu Artin isminde birini” kama ile ve ağır surette yaralamıştır. Yapılan ilk tahkikata göre hadise bir kadın yüzünden çık- mıştır. Tahkikata müddei umumi- lik vazıyet etmiştir. Hamal mı, hırsız mi ? Galata gümrüğünde yapılan son hırsızlıkların failleri nihayet bulunmuş ve yakalanmışlardır. İşin acı tarafı Halil, Yakup, Ab- met, Halil isminde bulunan bu hırsızların gümrükte çalışan ha- mallardan bulunmalarıdır. Çalınan eşyanın hepsi satıldığı yerlerde bulunmuştur. Beşiktaşta tevkif yok! Dünkü gazetelerden birisi, bir zatın gece yarısı bir vergi bor- cundan karakola götürüldüğünü yazmıştır. Dün alâkadar makam- dan yaptığımız tahkikata göre böyle bir hadise cereyan etme- miştir, Maahaza yapılan tahkikat tevsi edilecektir. Küçük haberler Fındık rekoltesi — Ru sene Gi- reşon andık rekoltesi 500000 kantardır. Selviler — Istanbul mebusu Yusut Akçora B şehrin güzelliğini muhafiza için selvilerin kesilmemesini istemiştir. Darülbedâyide — Murakabe en- cümeni, taralından . hazırlanan ( Iarülke dayiin yeni nizamnamesi bu günlerde cemiyeti belediyeve gönderilecektir. Transit — Ticaret Ode trirsit işlerinin durgunldğuna mani ölmak üze- re tetkikat icrasına karat vermiştir. Bir iltifat — Gazi Hizdün Rüşen Eşref B, i bulanan üstat Mahmut Sadık B, in yarına göndererek Katırnı sordurmuşlar, İltifat etmiş ki, Malüllere tevziat Malöilere para tevali için bir kamisyon teşkil edil. miştir. Komisyon yarından itibaten tev- ziata başlıyacaktır, Farmakoloğların içtima, — Yeni İ teşekkül eden fsrmakoloğ cezaçılar çe miveal bügün 14 te Türk ocağında lik | içtimasmı yapacaktır.