9 Ekim 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

9 Ekim 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

İngiliz gazeteleri Rusyadan vek: olan ithalâttan şikâyet ediyorlar Deyli Meyl gazetesi ile diğer Londra gazeteleri Rusyadan vu- ku bulan ithalâttan dolayı şikâ- yette bulunmaktadırlar. Deyli Meyl gazetesi bu vadide şu malümatı veriyor: «Eylül ayı zarfında Sovyet bükümeti İngiltere, Fransa ve Almanyaya buğdayla dolu va parlar göndermiş, neticede İn- gilterede buğday piyasası sene- lerden beri görülmemiş bir şe- kilde düşmüştür. İngiliz çiftçisinin bu fiatlarla | rekabet etmesine imkân kalma- mıştır. Diğer taraftan Rusyadan pek çok meyva gelmiştir. Bu yüzden İngilterede binler- ce dönümde yetişen meyvalar toplanamamıştır. Rusyanın o pi- yasayı düşürmek ve herçi bada- bat para bulmak için vuku bu- lan bu hareketleri o domuz eti, tere yağı ve yumurta (gibi maddelere de sirayet etmiştir. Kereste yetiştiren memleket- ler de Rusların piyasayı düşürme- lerinden muztarip olmuşlardır. Ristin raporunu çaldılar mı Maliye mütehassısı M. Rist taraftndan hazırlamp hükümeti- mize verilmiş olan râporun daha Düyunu umumiye dayinler vekil- lerine tebliğinden evvel bazı ec- nebi gazetelerinde intişar ettiği söyleniyor. Mezkür o raporu Deşreden gazetelerden biri Al manyada çıkan (Frankforter Çay- tung) gazetesidir. Bu gazete ra- pörun Osmanlı Düyunu umumiye sinin sureti tediyesi vesair& hak- kındaki bazı mühim maddelerini neşretmiştir. Diğer taraftan (Taymis) ge- zetesinin İstanbul muhabiri M. (Follens)in de bu raporun münde- recatı hakkında gazetesine ma- lâmat gönderdiği söylenmekte- dir. Ristin raporunun ecnebi dele. gelerine resmen tebliğinden evvel bu suretle bir takım ecnebi gaze- telerinde vukubulan neşriyat alâ- kadar mabafilde nazarı dikkati calip görülmekte ve rapor mün- derecatının bu gazetelere hasıl intikat ettiği tahkike lâyık bir ha- dise telâkki edilmektedir. Graf Zeplin İstanbula geleceği ha- beri tahakkuk etmiyor Yapacağı seyahatte İstanbula da Uğrıyatağı yazılan Zeplin balonu son malümata göre bu seyahatten vazgeçmiştir. Buna sebep olarak havaların fenalığı ve fırtmalar Rösterilmektedir. Maahaaz bu kararda, geçenler- de parçalanan R. 101 balonunun feci akibetinin de tesiri olduğu ve herhangi bir ihtimal ile bu yolcu Yuğun tehir edildiği de hatıra gel- mektedir. —oo Cemiyetlerde: Berberler cemiyetinde intihebet Berberler cemiyetinin yeni ida- re heyeti intihabatına cumartesi başlanacaktır. ——— Etibba odasında Dün Etıbba odası divanı içtima ederek odayı alâkadar eden bazı hususatı müzakere etmiştir. İ lan Belediye Avrupadan sokak- iyi İ etmektedir. Bazı noktalar hak- | 500 ekmek müsadere edilmiştir. ğü noktasından idama mahküm o- lunna Arnavut Sabrinin' muhake. 5 — VAKIT 9 Teşrinevel 1930 sum SEHIR HABERLERİ Beediyede Yol programı Kaza belediyeleri tet- kikat yaapcaklar Belediye yeni yollar ve tami- rat için esaslı bir faaliyet tarzı hazırlamak üzere kaza beledi- yelerinden gerek yeni yollar ge- rek tamirat için birer program bazırlamalarını istemiştir. Esas program bunların © tesbitinden sonra yapılacaktır. Süpürme makineleri ge- tirtileoek Yolların çok fena şekilde sü- pürüldüğünü nazarı dikkate a- ların sıhhi ve etrafa toz kaldır- mıyacak şekilde söpürülmesini temin için makineler getirmiye karar vermiştir. Şoförler davet ediliyor Şoförlerin itirazların Beledi- encümeni tetkike devam | kında şoförler davet edilerek kendilerinden izahat alınacaktır. Noksan ekmekler müsadere ediliyor Fırınların teftişi neticesi nok- san ve bamur olduğu için (CvuRvar Akıl buhranı! Bir genç sokakta intihara kalktı Dün sabah saat altıda bir , genç inlihar kastile göğsüne iki Kurşun sıkmıştır Hadise o Aya sofya camii önünde olmuştur. Hü- viyeti - tesbit edilen. biçarenin dimağ hastalığile malül olduğu, Üsküdarda imrahorda oturduğu anlaşılmıştır. Derhal Cerrahpaşa hastanesine kaldırılan zavallının adı Ismail Hakkıdır ve hayatı tehlikelidir. Hırsızlıkları Dün şehrin muhtelif yerlerinde 8 hırsızlık vakası olmuştur, Aduyeden İdam mahkümu Arnavut Sabri yeniden muhakeme ediliyor Sebzehalinde iki kişiyi öldürdü. mesine dün Ağırcezada yeniden başlanmıştır. Mahkeme, nakzına itba etmiş, şahit celbi için davayı başka bir güne Bugügnkü davalar Bugün ağırcezade (Kaçakçılar) filmi kazasının davasile ölsem ve tevkifane müdürlerinin muha- kemeleri, ikinci cezada da Hajit Fahri Beyin Darülbedayi mecmua- İsı aleyhindeki davası görülecektir, Battal mahkemede Çemberlitaşta kendisini yakala» mak istiyen bekçi Şakiri . öldüren Battalın muhakemesine dün Ağır. cezada başlanmış, bazı şahitlerin celbi için talik olunmuştur, Adliye vekili Adliye vekili Yusuf Kemal bey dün adliye dairesine gelme- miştir. Bugün saat on dörtte hukuk 'mubakemeleri usulü ka» nununun tatbikatı etrafında gö- rüşecek komisyonun içtimaıa riyaset edecektir. temyizin| T. Rüştü B. Siyasi zevatı kabul ve Ankaraya hareket etti Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey dün şehrimizdeki ecnebi diplomatları kabul etmişlerdir. Bu meyanda İngiliz sefiri ile fevkalâde Irak o komiseri Sir Humfris Tevfik Rüştü beyle 2 saate (o yakın omülâkat etmiş- lerdir. Tevfik Rüştü beyefendi dün akşamki © ekspresle Ankaraya hareket etmiştir, Kendisini istas- yonda resmi zevat teşyi etmiştir. ——--şş Iki vapur — Dün limanda çarpıştı Dün sabah saat dokuz bu- çukta Kabataş önünde demirli buhman İngiliz bandıralı Darius vapurile OKaradenizden gelen Italyan bandıralı Elena vapuru çarpışmışlar Darius vapuru ba- sara uğramıştır. Vaburün mensup olduğu Van- derzi kumpanyası İtalyan yapuru acentesini protesto etmiş xarar ve ziyan talep etmiştir. — —— inhi Likör fabrikası Müskirat inhisar taratından Mecidiye köyünde yapırılmakta olan likör ve konyak fabrikasının fnşastı kinunosanide bitecektir. Makinaların bir kası Frensadan ge- tirilmiştir. Bir iki güne kadar gümrük muamelesi bitirilerek çehre çıkanlacaktır. Idare tarafından Kabataştn yapanlan depoların inşaatı bitmiştir. İnhisar idaresi tarafından bu depoların yapında umumi müdürlük için yeni bir bina yapılmasına kârar verilmiş, bazırlanmasına başlanmıştır. Yeni bina gelecek #ene be- zır olacak müskiret inhisar omom mü- dürlüğü oraya taşınacakyr. Vuâytee. Tevziat işi bugün bitiyor Malâller ve ailelerine tevziat komisyonu bügün işini ikmal €- decektir, Komisyon dün Eyip semtinin melüllerile meşgul ol- muştur, Defterdar gelmedi Defterdar Şefik B, henüz An- karadan dönmemiştir. Bagün gek- bii ler toplandılar kaymakamlar Dün Istanbul kaymakamları vali muavini Fazlı beyin riyase- tinde . toplanarak idari mesail Üzerinde görüşmüşlerdir. Bir tamim — Iktsat vektleti k- nsat müdüriyederine gönderdiği bir te- .İ mimde ihracat eşyamızın vasat atlarını ve ibsaf bazi malimat muntazaman ve- kilete göndermelerini bildirmiştir. Kahveciler — Kahveci (© esmatı cemiyetinin idare meclisi inthaban bo- gün Nuruosmaniyedeki cemiyet mer olduğu halde, bereket edememişlerdir. Dün Karadenize hareket etmişlerdir. Büyük tayyare — Beklenilen bö- yük alman tyyaresi bogün de gelme- İ miştir. Verilen malimata göre comartesi günü gelecektir. Dün Yağın yağmur dolayısile Yeşil- köyde olun tsyyareler bereket edememiş- lerdir. Kadın birliğinde — “Kadın bir. Wği, İdare beyeti, dün birlik binasında motat içtima aktetmiş. birliğe att bazı İ hususat görüştümüstür. Lodos ve yağmur Seller barı yerlerde tahribat yaptı Iki gündenberi devam eden || lodos fırtması evelki gece de | devam etmiş, sabaha karşı din- miştir. Gece başlıyan şiddetli yağmur- dan hasıl olan seller sehrin bazı açık semtlerinde bulunan evle- rin ait katlarını istilâ etmiş, hal- kın telâşına (o sebep (olmuştur. Yağmur muhtelif fasılalarla saat ona kadar devam ettikten sonra kesilmiştir. Dün sabah fırtına dindiği için Adalar ve Kadıköy postaları muntazaman işlemeye başlamış- tar. Dün Kandilli rasatanesinden aldığımız malümata göre dün | azami hararet (18) asgari (12) derece idi, Bugün rüzgâr hafif poyraz esecek hava bulutlu ola- caktır. Fırtına esnasında esen rüzgârm şiddeti (saniyede 28 metreye kadar çıkmıştır. Dün dört saat zarfında o yağan yağmurda altmış bir milimetreyi bulmuştur. Hukuk fakültesi ve kadınlar Bu sene hukuk fakültesine tale- be olmak için müracaat edenler a- rasında hanımlar ekseriyeti teşkil etmektedir. Hukuk tahsili görmek istiyen genç kızların birdenbire ço-| ğalması, hatta lise tahsili görmüş bazı evli hanımların bile hukuk fa- kültesine kaydolunması şüphesiz tetkike değer bir meseledir. Bazı- ları bu hadisenin sebebini kadımla- ra Cümhuriyet idare tarafından ve- rilmiş olan siyasi haklara atfedi- yorlar. Hakikaten bu tarzı tefsir manasız değildir. Çünkü kadmla- rm da erkekler gibi artık âvukatlık, hâkimlik gibi mesleklere intisap ettikten başka belediye azalıkları- na intihap edilmeleri, belki de ge- lecek intihabatta meb'us alabilme- leri ihtimali kadınlar arsamda si- yasi hayata karışmak heveslerini arttırmıştır. Bu suretle yeni vazi- yelten istifade etmek istiyen ka- dınlar ve genç kızlar tabii olarak Darülfünunun diğer şubelerinden? ziyade siyasi hayatta kendilerini yeni malümat ve kabiliyet ile techiz edecek olan hukuk fakültesini ter-| cih etmektedirler. —— — Fırincıların intihabı İstanbul fırıncıları o cemiyeti idare heyeti intibabatı dün cemi- yetin Havyar hanındaki merke- zinde yapılmıştır. Wtihabat saat onda başlamış | on yediye kadar devam etmiş saat on sekizde netice (o belli olmuştur. | Yeni idare heyeti şu zevattan teşekkül etmektedir: İ Ahmet, Rıza, Ali, Ali, Fuat, | Kâmil, Mustafa, Şakir, Mehmet, Emin, Rıza, Mustafa, Salih Beyler, Resmi kabul Kral Fuat Hz. lerinin tahta | devrei senevisi münase- 8Teşrinevel Çarşamba930 Dahilde Hariçte 1 aylığı Kuruş 150 3 400 6 70 2 1400 800 M$0 2700 | Cemaziyelevel 1349 Bu geceki Ay Güneşin ooğuşu : 0,03 — bay 1742 | Ayın doğuşu : 17.36 — başı: 9,24 © Namaz vakitleri Sabah Öğle İkindi Akşam Yatm İmsak 443 1207 1Si7 17,85 114 .5 Dün azami harıret 23derece olmuş- | tr. Bugün mutavemt şiddetle poyrez İ esecek, hava bulutla olacaktır. i Bu akşam Istanbulda Saat Sekizden ona kadar alararka fasıl, Sinemalar , Alkazar — Demir el Alemdar — Mojik kalbi Asri — Caz delisi Ekler — Şehvet diyar Elhamra — Aşk valsi Opera — Şefkar Beşiktaş Hilâl — Sefalet zambağı Etuval — Cennet budur Fransız — Kalp hırsın Melek — Hayat dalgaları Şık — Zoraki korsan SüreyyaKadıköy - Demonya mms —— —— —— uan Ist * 3 üncü ira memurlağumdam; Bir borcun temini istifamı için Fa mahcuz ve satılması mukerrer “© kanepe takımı, Soba, Halı ve © sair İevazımı beytiye Teşrinieye betile bu gün Mısır sefarethanesi kapalı olacaktır. Mısır sefaretha- nesinde saat İl de bir resmi kabul yapılacaktır. * günüm alg iki Kalp Birleşince (Zwci herzen ım 3-4 takt) Şimdiye kadar emsali görülmemiş tamamen Almanca sözlü ve şarkılı bir şaheserdir. MSGSSSASSASEEAESİSEİSZ Yazan: W.S. Tercüme den: velin on dördüne müsadif Sah günü Erenköy Eski Istasyon cad- desinde müteahhit hacı Mustafa beyin hanesinde sabah saat de- kuz (o buçuktan on bire kadar açık arttırma suretile satılacaktır. Taliplerin mahallinde bulunacak memura müracaatları ilân olunur. / Mevsimin en Ist, B. Darülbedayi temsilleri Mektup ISTANBUL BELEDİYESİ İl | İh | <a ALAN Geçen seneki gibi sah akşamları 3 Perdelik Piyes Maugbam allim ve talebelere, çarşamba akşam- ları üniformalı zabitana ve cumartesi akşamları umuma tenzilât vardır. âettdsetititiderdti00098