2 Eylül 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

2 Eylül 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

Muzaffer ile Cenap iki Kardeş- tirler. Pederlerinin gayet samimi bir ahpabı vardı. Selçuk Bey.. Sel- çuk Bey Bakırköy kazası içinde, kasabadan epeyce uzakta bir çiftlik idare ediyordu. Bu zatın daveti üzerine iki kardeş çiftliğe gidecekler, orada bir hafta misa- fir kalacaklardı. Babaları kendilerine lâzım ge- len nasihat ve tavsiyede bulundu. Anneleri de kat'iyyen bibrilerin- den ayrılamamalarını tenbih etti. Birer eşeğe binerek Bakırköyden hareket ettiler, İncirli çiftliği önünde yalın a- yak, başı kabak perişan kıyafetli bir çocuğa tesadüf ettiler. Muzaf- fer dedi ki: — Aman ne pis çocuk! Benim eşeğim ondan daha temizdir, Cenap : —Böyle söyleme kardeşim, bu çocuk da zengin olsaydı üstü başı bizimki gibi olacaktı. Zavallının talii kötü, ne yapsın?. Diyerek eşekten indi ve çocuğa beş kuruş verdi. Sonra tekrar yollarına devam ettiler. Yarım saat daha gittiler. önlerine iki yol çıkıverdi. Acaba hangi yolu alacaklardı. Vakra bir iki defa babaları ve anneleri ile Selçuk Beyin çiftliğine gitmişler- di. Ama yola pek iyi dikkat etme- mişlerdi. Şimdi tereddüt ediyor - lardır. Nihayet Muzaffer dedi ki: — Bana kalırsa soldaki yolu tutmağk doğrudur. Cenap itiraz etti: — Sağdaki yoldan gitmek da- ha doğru olacak. Aklımda kaldı- ğına göre babamla bu taraftan gitmiştik . — Hayır, hayır soldaki yoldan gideceğiz.. — İnat etme sağ taraftan git- mek lâzımdır. Her ikisi de fikirlerinde ısrar e- diyorlardı. Muzafferin canı :sıkıl dı. Eşeğini sol tarafa gelen yola çevirdi. Cenap bunu görünce de- di: — Annemiz, kat'iyen. birbiri - mizden ayrılmamamızı söylemişti Ben de ister istemez seninle be- raber gideceğim. Fakat emin ol ki bu yola çiftliğe değil, Yeşilköye çıkar. Iki çocuk sol taraftaki yoldan gitmeğe başladılar. - Biraz sonta ötede, bir taş üstünde birinin * o- turmuş olduğunu gördüler. Cenap dedi ki: — Bak burda birisi var, bir de- | fa da ondan soralım. Hemen eşekten indi. Gördüğü taşım yanına gitti. Meğer gördü- ğü kimmiş?. Evvelce sadaka ver- diği çocuk! Zavallı bir ayağını iki eli içine almış ağlıyordu. o Ce- nap sebebini sordu. Ayağına bü- yük bir diken batmış. Cenap yavşça dikeni çıkardı .. Sonra temiz mendili ile acıyan ye ri bağladı. Muzafferde yanlarına gelmişti. Kardeşini fakir çocukla meşgul görünce dehşetle bağırdı: — Bune hal?. Onun ayağında- ki fena mikroplardan korkmiyor musun ?. Cenap cevap vermedi. Çöcuğun ıstırabı hafiflemişti. Nereye git- mek istediklerini sordu. (Sonra yanlış yola saptıklarını anlattı. Yeni bilmecemiz Boş kalan yerlere harfler ko- nacak. Yukarıdan aşağıya doğru okununca yaz meyvalarından bi- ri çıkacak. Vakıt bilmece Geçen haftaki bilmecemizin halledilmiş şekli Gölgede oyunlar Fırtına olsun Oyuna girenler birer balık ismi alacak. Meselâ: Balina, yunus ba- lığı, kefal, barbunya ve saire... E- ğer bu isimlerkâfi gelmezse diğer deniz hayvanlarının isimleri de almabilir. İstakoz, karides gibi.. Oyuncular bir halka şeklinde toplanırlar, Ortada oyunu idare eden biri bulunur. Bunun da mi deniz mabudu Neptün'dür. Mevcut sandalyeler oyuncular adedinden bir eksiktir. Bunun i- çin bir oyuncu ayakta kalacak ve Neptünün yanında duracaktır. . Oyun başlayınca ayakta kalan Neptüne soracak: — Neptün ne emrediyor?. O buna cevap vermeyerek bir diğer oyuncuya eliyle işaret eder. O da yerinden kalkıp yanıma ge- lir ve aynı suali tekrar eder: — Neptün ne emrediyor? . Böylece bir kaç kişi gelip de aynı suali tekrar ettikten sonra Neptün ellerini havaya kaldırır, parmaklarımı çatal gibi yapar ve şiddetle bağrır : — Fırtına olsun! Bunun üzerine bütün oyuncular koşarak yerlerini değiştirirler. Bir kişi ayakta kalacağından ceza i- is Muzaffer buna fena halde kız- dı: — Aptal, sen ne biliyorsun? , Bu yol bizi çiftliğe götürecek. “ Dedi. Öteki gevezelikle dedi it — Hayır, küçük bey; ben her zaman oraya giderim. Selçuk Bey çin bir nişane verir. Yerinden kalkmıyan da nişane (o vermeğe mecburdur. Oyun böylece tekrar edilip sonunda cezalar verilir. liğine gitmek için en kısa yolu ta- rif etti. Muzaffer inadı neticesi olarak çok merhametli bir zattır, bize yardım eder, Öteki yoldan gider- | seniz on beş dakika sonra çiftliğe | g,, Misafir olduğu evin pence- | varırsınız, Muzaffer bunu dinlemek bile | dü. Hemen yanına koştu. Muzaf- ! istemedi. Eşeğini ileriye sürdü . | fer büyük bir mahcubiyetle olanı | küçük çocuk ağlıyordu. o Köyde | annesi onu bekliyor, halbuki yü- rüyemiyecek... Cenap çocuğu kendi eşeğine bindirdi. Ve yakında bulunan kö- ye götürdü. Fakirin âma annesi çok memnun oldu. Cenaba hayır dualar ederek, Selçuk Beyin çift- kimseyi dinlemedi. Tuttuğu, yolu takip ederek Yeşilköye geldi. O gün annesi Yeşilköye gitmiş- resinden bakarken Muzafferi gör biteni anlattı. Annesi ceza olmak üzere bu inatçı oğlunu yanında alıkoyarak, çiftliğe gitmesine mü- saade etmedi. Bir taraftan da Selçuk Beyin Çiftliğine gitmiş olan Cenaba me- rak etmemesi için haber gönder- di. m yaly yy j arkısi Bastığımız yer sarsılır, biz er oğlu erleriz Doğduğumuz gündenberi korku bilmez askeriz Yurdumuza göz dikecek düşmanı kahreyleriz. Türk izcisi şan . irene gününde savaşına bir £'” Sefil düşman, karşısında dayanamaz erir Bayrağımız kanımızın dalgasını saçıyor Bu dalgalar yaşamanın yollarım açıyor Korkak düşman önümüzden iblis gibi kaçıyor Türk izcisi şan Sefil düşman, karşısında dayanamaz eri girsis gününde savaşına bir in Çadırında doğup atta ölen millet oğluyuz Zalimliğin düşmavıyız yalnız hakkın kuluyuz Kanımızın şerefiyle her milletten uluyuz Türk izcisi şan gününde savaşına bir £' irsi Sefil düşman karşısında dayanamaz erif A, ismet sys yy GA Eğlenceli Bilgiler Hem arkadaşlarınızla beraber eğlenmek hem daha büyük sınıf- larda okuyacağınız derslere eğ- lenceli bir'sürettte şimdiden Kâzır bulunmak için “eğlenceli bilgi - ler,, size çok faydalı olur. Bugün söyliyeceğimiz oyun İ- çin lâzım olan şeyler, har zaman- ki gibi, basittir: Bir cam kavanoz, bir tepsi, bir parça demir yahut bakır tel, bir cam çubuk yahut bir mühür mu- mu, bir parça da yün kumaş.. İşte hepsi bundan ibaret. Demir, yahut bakır teli Z harfı şeklinde, fakat zaviyeleri kaime olmak üzere bükersiniz. Resimde gördüğünüz gibi bir tarafını ka- vanozun kenarına dayatırsınız . Sonra çikolatalarda bulunan ka- lay kâğıdından bir şirit kesip, za- viyei hadde şeklinde bükünüz ve telin kavanoz içinde serbest kalan tarafına asmız. Kavanozun üzeri- ne de bir tepsi, bir madeni sahan kapağı kapaymız. Artık aletiniz hazırlandı. Bunu işletmek lâzım .Cam çubuğu ya- but mühür mumunu yün kumaş ü zerine epyce sürttükten sonra ka- vanozun üzerindeki tepsi yahut madeni sahanın her hangi bir noktasına dokunursanız telin w- cunda asılı duran kalay şiritin iki ucu hemen açılıverecek, sonra parmağınızı dokundurursanız tek- rar kapanacak. Bunu böyle tekrar etmiş olmakla epey eğlenirsiniz. Zarların rakamları Üç tane tavla zarı alınız. Bun- ları bir arkadaşınıza verip size göstermeden masa üzerine atma" sını söyleyiniz. Siz bir köşeye çe- kilip zarlara (obakmıyacaksınız, çünkü lüzumu yok. Bakmadan da zarlar üzerindeki adetleri bu- labilirsiniz. Bakın nasıl: Zarları atana diyeceksiniz ki: — Birinci zarın rakamını iki misli yapıp beş ilâve et; neticeyi beş ile zarbet. İkinci zarm raka- mını hasılı zarba ilâve edip mec- Şen Fıkrala” Yaşını hesap eti lüzum yok soğ Köylülere yaşları sorsl©"” İ man : bilmediklerini sr Mektepli bir çocuk buns etmiş, tesadüf ettiği bir yaşını sormuştu. Köylü 8 İ bı verince çocuk dedi kis yi — Nasıl olur, bir insa" bilmez mi?. Köylü cevap verdi: — Bilir amma, ben b zum görmiyorum, her gün sayarım, ineki vuklarımın sayısını bilme” g4 rim. Niçin diyeceksin? kaybolup olmadıklarını # için.. Yaşımın sayısını meli reneyim?. Kaybolacak deği Unutmamak Bir otelde hizmetçilik li çocuk, artık otelden çıkmak? lan bir hanımın yanına Hanım hesabını görüp 0t©' nı veriyordu. Çocuk dedi yi — Hanımefendi beni v9 sınız değil mi?. : — Tabii yavrum, gid # yerden sana bir kartpostal dereceğim. Resimli — # eme Fıkr8 * Hoca Hanım — Al verilmek Uzere elim&? pasta var. Her çoc” tane vermeliyim ? Talebeden biri— 5“ menedilen mu on ile zarbet, Bunun #* çesine 3 üncü zarın yaka” ye? edip hasılı cemiden v tarhet ve neticeyi söyle” 4 a Neticedeki rakamlar! “iğ zarların rakamlarıdır. Mer si Birinci zarda 3, ikinci f şüncüde 4 var farzedeli* , $ 6145-11 X5 — 60 x 10 — 600 ri fi — 604 — 250 — 9” if Neticeyi ayrı ayrı 8' 4 8 (6) © İşte zarların #