30 Aralık 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

30 Aralık 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Sayıfa ? Akıl Hifzissihası içtimaında Çocuklara her şeyi anaları anlatmalı mı ? “ Cinsi hissiyat kalmalıdır, fikri Dün akıl hıfzıssıhhası içtima - mda Nebahat Hâmit Hanım, cin- si ruhiyatın esaslarına temas için muhtelif cihetlerin tetkiki icap et- tiğini, çocukluk devtinde citsi hissiyatın tezahürlerine şâhit o « İunduğunu, buluğ çağdan ey « vel cinsi tezahürlere erkek çocuk: lardan ziyade kız çocuklarda tesadüf edildiğini ileri sürerek şiddetli ve bariz cinsiyet tezahür- leri noktasından şehir ve köy ços cuklarının vaziyetlerini mukayes se etmiş, şehir muhitinde daha çabuk inkişaf etse bile, şehir has yütmın kolayca talmin itikânı | vetimediğini, takyit ettiğini, hal « buki köylerde cinsi temayül te « sır mahiyetinde doğru değildir ,, si, henüz ptoğramlata girmiş de- ğildir. Cinsi cihazdan bahsetmi - yen fiziyoloji kitaplarıtın kiymes ti pek azdir. Anneler, batıl iti - katlarla büyümüştür. Muallimler | #yni anatelerin kurbanidır. But: , da hicâp, mevzuu bahisolmamali: dir. Cinst meselelerin tedrisi #a « rüridir, Fakat, bizzat muallimler bile, bu bahiste vukufsuzdur. Bu vaziyet, tslâh edilmelidir. Bir çok kizlar, cinsi eshalet tesirile #üküt ediyorlar. İçtimai hayatin mühim bir uzvunu teşkil eden kadınlar, cinsi (terbiyeye mazhar olamadıkları o inkişafları zaafa uğriyor, Kızları, evlenme - zahürlerinin tatmin vasıtaların, | deni hifgissihha noktasından teti- ayni derecede set çekilmiş ölma * diğirli anlatmıştır, Çocuklarda bir tecessilâ Nebahat Hâmit Hanim, “ço cukluğun her devrinde, olgun aşk: tan farklı âşıkane © heyecanlar vardir,, demiş, çocuklarını ana — baba, karı — koca, doktor — hasta oyunlarından balisetmiş, bütün gocuklarda iptidat bütün hâdiseleri, bu arada cinsi hâdise- leri de anlamak tecessüsü mevcut olduğunu, nereden £ geldiklerini bilmek ar#usunun belirdiğini ve kendilerine umumiyetle bunun masallarla tefsir olunduğunu söys letmiş, şöyle devam etmiştir: — Froyd, bu masallara çocuk: larin ihanmadıklarınt, şahsi tec « rübelere kalkığtıklarını söylüyor, Froyde göte, çocuklar, evliliği his tabi ortadân kaldıran bir şey tes lâkki ederler, Biz, çocuklarımızı bir çok tah- rik mubitlerine; meleklerle mes - kün cennete gönderirmiş gibi | gönderiyoruz. Çocuklar, O kanun Ve zabitanın himayesinden evvel bizim himayemize mühtaçtır, İf » fet nedir ve bunu nasıl muhafaza etmelidir? “Cinsi hissiyat, sır ma hiyetinde kalmalıdır,, fikri, doğ- ru değildir. Cinsi vakıalara vukuf ahlâkm muhafazası için lâzım- dır. Ruhiyatçılar, doktorlar, bun » İarım öğretilmesine taraftardır » Var. Cehalet, fena neticeler verir. Bu bahis, mektep programların - da da ehemmiyetle yer tutmalı - dır. En büyük mütehassıslar, cinsi tedrisin evvelâ 'anne tarafından yapılması fikrindedirler. Dört ya- şında bir çocuk bile, yaşına göre bu bahse dair bir şey sorabilir, Anne, onu tatmin edici bir cevap vermeli, çocuklarım bu bahisteki malömatı hariçten münasip olm yacak şekilde almasına mâni ol- malıdır. Erkek ve kız, bütün çocuklar biribirlerinin teşekkülâtmi öğren- | yürüyeceğini kaydetmiş, (şöyle | altıma meğe münhemiktirler. Evvelâ an- ne, cinsi bilgi ve ( hıfzıssıhhayı öğretmeli, bu tedris vaziyetini kendisi mürahiklik devrine kadar idame etmeli, bu vazifeyi bun « dan sonra mektebe terketmelidir. Muhakkak, ki mekteplerimiz- de çocuklara eksik bir fiziyoloji öğretiliyor. Tenasüli terbiye bah- —alütlmiliiniyra.. | vir etmek lâzımdır. Bu bahiste bilgisiz evleniyorlar, Nazik bir dera Cinsi hıfztssihha, bir gün mek: İ teplerde klâsik felsefe ve riyazis ye derslerinden daha nazik bir ders olacaktır. Almanyada bü hususta dersler verilir, einsiyet meselelerinde hefse hâkimiyetini eheinmiyetinden, uzvi teşekkül » lerden, hastalıklardan bahsolunu- yör. Bilgi, hiç bir vakit gayri ah- lâki değildir. Gençler, cinsi şeh « vani tehlikelerden, ancak bilgi ve şahsiyetinin küvvetlenmesile kur. tulabilir. Nebahat Hâmit Hanım, etraf- kı surette bahsi tahlil ederek, söz- lerini bitirmiş, kendisinden son - ra, muallim Abdullâtif Nevzat, Doktor İbrahim Zati, doktor Na- bi Beyler, bu mevzu etrafında İ münakasalar yapmışlardır. Neti - ce itibarile esasta Nebahat Hâmit Hanımın fikrine iştirak mahiye - tinde olan bu (münakaşalarda, cinsi ve tenaşüli terbiyenin bizde ikmal edildiği kaydedilmiş, nasıl taya konulmuştur. Fahreddin Kerim Bey de, bu yapılabileceğine dair misaller or- | — VAKIT VAK l Tın Hususi Telgrafları —— Büyük Millet Meclisi Hükümete, 500 Çikarilması İçin Ankâra, 29 (Hususi) — B.M. Mesliği bugüri #&is vekili Refet Beyin riyastinde toplandı. Ankâta şehri imat müdürlüğü - tüf 1932 senesi bütçesinde 2400 liralık münakale (yapılması ve hıfztssıhha müesseseleri müştemi- İâti için sarfına mezuniyet veril - miş olan tahsisata 250 bin lira ilâ- ve edilmesi hakkındaki kanun lâ - yihaları kabul (olundu. Kanunu mahsus mucibince mü- teaddit senelere dari olmak üzere müukaveleye bağlanmış olan su iş lerinin tesrii için tediye edilecek yeni seneler bütçelerindeki sular tahsisatına mahsup edilmek kay - diyle yüzde yedi faizli yalnız 600 bin liralık bono ihracı hakkında hükümete (müsaade veren kanun İâyihası tasvip edildi. Yüksek mühendis mektebinin 1932 bütçesine 900 liralık fevkalâ- de tahsisat verilmesi kabul edildi. Belediyelerle şehremanetlerin- deki maaş ve ücretler yekünunun ümüm varidalı seneviyenin yüzde 25 ini tecavüz ötmemesi hakkın - daki kanunt teklif müzakere edile- İzmirde Amerikan kız kole- jinin garip bir hareketi İzmir, 29 (Hususi) — Bir müd- det evvel buradaki Amerikan kız kolejinde talebe arasında bir hars kolu teşkil edilmişti. Bu hars ko- lunun beş kişiden mürekkep olan idare heyeti âzasını mektep idare- si tardetmiştir. Bu garip hareket üzerine mek- teplerinden ayrılmış olan talebe - nin velileri Maarif müdürlüğüne müracaat etmişlerdir. Maarif ida-! resi meseleyi ehemmiyetle tahkik etmektedir. Macar takımı izmirde İzmir, 29 (Hususi) — Göztepe klübünün davet ettiği Macar Nem- bahiste bütün dünyanm © büyük | Zeti takımı üç maç yapmak üzere alâka gösterdiğini, bizim şimdiye | bugün geldi ve sporcular tarafın- kadar ihmal ettiğimizi söylemiş, bu husustaki vaziyetin alâkadar makama bildirilmesi kararlaştı - rılmıştır, Doktor Cevat Nüzhet Bey de bazı izahat vermiş, sonra lim Abdullâtif Nevzat Bey, şu ciheti sormuştur: — Cinsi ve tenasüli | tatmin ve bu yolda Daim | rümek için ne gibi bir tedbir alı. nabilir ve alınmalıdır? Bu cihetin de ayrıca tetkik ve izaha mühtaç i olduğu kanaatindeyim. Muasır dünyaya uygun Fahreddin Kerim Bey, her ce- | miyetin kendi ihtiyacına ve telâk- kisine göre muasır dünya vaziye- tine uygun olarak yürüdüğünü ve dan karşılandı. Misafirler ilk maçlarmı cuma günü şilt şampiyonu İzmirspor ta- kımile yaapcaklardır. Madeneilerin bir dileği İzmir, 29 (Hususi) — Maden takasında daha ziyade (kolaylık gösterilmesini temin O maksadile Ankarada bazı teşebbüslerde bu- lunmak üzere yarın buradaki ma- denciler namına bir heyet Ankara- ya gidecektir. Heyet Ankarada İk- sat Vekâletile temas edecektir. izmirde yeni mektepler İzmir, 29 (Hususi) — Vilâyeti- mizde inşa eğlenin olan 325 ü çatı ve kiremit alınmıştır. Bunların iç kı - .— bin liralık bono salâhiyet verdi rek şimdilik bu tadilin lâzmm ve müyafik ölmiyadağına dair bele - diye kanunu muhtelit encümenin mazk “ası kabul olundu. Cın. vtesi günkü celsede Meci.. cumartesi günü toplana- caktır. O günkü içtimâda nahiye mü- dütlerine verilen yem bedellerinin | kaldırılması hakkındaki kanun lâyihası müzakere edilecektir. Umumi harpten evvel Donanma Cemiyeti tarafından bir Fransız müessesesine sipariş edilen, fakat ilk taksiti verildiği halde teslim a- İmamıyan harp gemileri hakkında açılan dava geçenlerde muhttelit hâkem mahkemesinin aleyhte ka- rarile neticelenmişti. Mülga Donanma Cemiyetinin bu suretle ziyaa uğrıyan 80 bin lirası hakkında Manisa meb'usu Refik Şevket ve Konya meb'usu Refik Beyler sual takriri vermiş - lerdi. Cumartesi günü mecliste Milli müdafaa Vekili Zekât ve Maliye Vekili Mustafa Abdülhalik Beyler bu takrire cevap verecek- ilerdir. —— — Yılbaşı balolarında i bulunmak için An- karaya gitti. , Ankara; 29 ( Hususi ) -- 1932 Dünya güzellik kraliçesi Keriman Halis Hanım yarın buraya gele - cektir. Keriman Hanım istasyonda karşılanacak, Ankara palâs oteli- ne misafir edilecektir . Dünya güzeli yılbaşı gecesi An- kara palasta verilecek reveyonda İ ve daha sonra Evkaf apartımanı İ salonlarındaki Hilâliahmer balo- sunda bulunacaktır. Ege güzeli İzmir, 29 (Hususi) -— Eğe gü“ zellik kraliçeliğine szçilen Neri « man Numan Hanım şerefine veri- len balo çok güzel oldu. Sofyada Kralın sarayı önünde harp; iki kişi ellerinde tüfeklerle bir düşmanlarını vurdular | ve herkesin gözü önünde kaçtılar Sofya, 29 (A.A.) — Dün sara- yın önünde hakiki bir muharebe | olmuştur. Sobranya reisi M. Malinoff kra- Im nezdinde bulunduğu ve halk kabine buhranı hakkında malâmat | beklemekte olduğu bir sırada Mi. | hailof ve Vasşilief isminde Prote- geroff taraftarlarından iki şahıs av | tüfeklerile müsellâh oldukları hal. * de Mihailoff taraftarlarından Et-| timof'un üzerine ateş etmişlerdir. | Ettimoff, çok ağır surette yara» lanmıştır. ! Keriman H. 30 Künunvevvel 1932 | Yunanistan ilc | | iktisadi müzakereler eni (Başmakalemizden devan) İşte Türkiye ile Yunanistan | arasında bugünlerde başlıyacak © İlan iktrsadi müzakerelerden mak* | sat bu tarzdaki tasavvurları naza” İri sahadan filiyata nakletmektir. Cihan iktisadi buhranmdan mü* / teessir olan her memleket kendi i kendine bir takım tedbirler alıyor. i Bu tedbirlerle buhranm zararları” nı izaleye çalışıyor. Fakat şurası da muhakkaktır ki cihan buhranınm tesirlerini izale İ etmek her devletin sadece kendi © linde olan bir şey değildir. Bunut için buhrandan mustarip olan her memleket cuğrafi vaziyeti müsait diğer memleketlerle aralarında iktısadi tesanütler tesis etmek mec buriyetindedir. Bu tarzdaki tesa- nüdün en iyi, en makul şekli ise mübadelede tercih esasına müste- nit itilâflardan ibarettir. Nihayet bu şekilde aktedilecek iktisadi itilâflar diğer bir noktai nazardan daha faydalıdır. Bu da her iki memleket arasında zaten mevcut olan siyasi dostiuk rabıta” sınm mütekabil iktisadi menfaat - ler nispetinde bir derece daha kuvvet bulmasıdır. Mehmet Asım Cinler, periler ni “ELA NR (Baş tarafı 1 inci sayıfamızdadır) Çocukların ödü patlamış ve derhal geri dönüp manastıra gir- mişler. Vakayı rahibelerden biri- ne anlatmışlar, rahibe çocukların heyecanını teskin etmiş ve evleri- ne gitmelerini söylemiştir. Çocuk- lar evlerine gitmişler, analar'na meseleyi anlatmışlardır. Bu söz « lere bittabi kimse inanmâmıştır. | Fakat ertesi gece, beş çocuk gene ayni ağacın dalinda Meryem ana- yı gördüklerini iddia etmişlerdir. Bu iddia kulaktan kulağa, ağız - dan ağıza yayılmış, fakat inanan pek olmamıştır. Fakat (Metyem ana bundan sonra hemen her gün çocuklara görünmeğe başlamış ve çocuklar Meryem anayı tam i on yedi kere görmüşlerdir. Çe - cukların en büyüğü 16 yaşında, en küçüğü de 8 yaşındadır. On yedinci iddiadan #onra mesele i büyümüş ve iddiaya inanılmak mecburiyeti hasıl olüuştur. Ço - i cuklar ayrı ayrı isticvap edilmiş, Meryem anayr hepsi de ayni şe - kilde tarif etmişlerdir. Bu hâdise Fransada büyük bir merak uyan- dırmıştır. Şimdi çahil yüzlerce halk, Meryem anayı görebilmek için o manaslıra gidiyorlarmış. Bu, sırf para çekmek için manas- tr rahibelerinin bir dalaveresi ol sa gerektir, serra sean Müza kereler iran murahhası Cenevreye gidiyor Tahran, 29 (A.A.) — Anglo Persan Oil Company dolayısile İn- giltere ile İran arasında zuhüreden Polis mütecavizleri takip etmiş- | ihtilâf hakkında müzakeratta bu- tir. Bunlar, tüfeklerile ateş ederek lunmak üzere Cenevreye gidecek | demiştir: sımlarmın ve diğerlerini — Bu cihetin, daha akademik | kısımlarının üm e konuşulması icap eder. o Umumi | surette çalışılmaktadır. Bu inşaat» bir celsede konuşulması o doğru | tan başka bu sene umumi meclisin değildir. o neticede, uyuşturucu | bütçesine de 100 muallim tahsisat maddeler hakkında © hükümetin | konmuştur. aldığı tedbirden dolayı cemiyet | Köylere kadar vilâyetin her ta- namına teşekkür edilmesi tasvip | rafında maarife ait hummalı faa- edilmiş ve celse kapatılmıştır. liyett devam etmektedir. ve hattâ bir de bomba atarak kaç- mışlardır. Neticede, bir maktul 5 yaralı vardır. Yaralılardan biri pencere- den geçen bir kurşunla yaralan - miştir. Bu suikast, evvelki gün Stani- heff'in katliyle neticelenen cina - * yetin bir mukabelesidir. olan İran heyeti 31 Kânunuevvelde hareket edecektir. Heyet meyanmda Nurullah Har | bulunmaktadır. Şahın bu ayın 25 şinde istifası kabul edilrziş olan Timurtaş Han ile Darey imtiyazmın ilgası hak * kında müşaverede bulunmuş oldu" ğu söylenmektedir.