5 Şubat 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

5 Şubat 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

* VAKIT'ın edebi tefrikası CANIM AY — Demek aylardanberi babama vunu söylüyorsunuz? Kemal aley- propaganda yapıyorsunuz?.. Kemalin yüzüne gülüp, arkasın - dan kuyusunu kazıyorsunuz öyle mi?, Ona alçakça hücum ediyor » sunuz., Ahmet Baruni bey sarardı: Müddeti ömrümde böyle bir dar be yememişti. Ayşenin bu ani söz- leri ve feveranı karşısmda şaşala- dı. Acaba Şefik Nuri bey kızına ne söylemişti? Bunları da bilme diği için, Ayşeye mukabele ede - miyordu: Ayşe devam etti: — Kemali Tunusa gönderen siz siniz? Ona siz iftira ediyorsunuz. ! Siz, zenginsiniz, mes'utsunuz, kim bilir hangi hain bir maksatla o bi- çare genci mahvetmeğe çalışıyor» sunuz. Ahmet Baruni bey kendini top- ladı. Artık bütün kanı başına çık- İ nalığı tamir edeceksiniz. muştı. Bu çocuğun elinde oyuncak mı olacaktı? Bu kız onu parma: ğında oynatacak mıydı?.. Hayir, buna imkân yoktu. Öfkesini yendi. Bu güzel kıza sahip olmağı bir kere daha, kuvvet le kurdu. Ayşeyi öfke bütün bütün güzel - İeştirmişti. Göz bebekleri alev a - lev yanıyordu. Aşkımı ne de güzel müdafaa edi- yordul. Ahmet Baruni bey için bir tek kurtuluş çaresi vardı. Her şeyi iti- raf etmek. Birden: — Evet, dedi, Kemali ben Tunu sa gönderdim. Bu itiraf karşısmda Ayşe sende- ledi. Haykıracaktı, bağıracaktı. Fakat Ahmet bey vakıt bırak - madr; — Seni seviyorum Ayşe! dedi. Evet seviyordu. Bu ihtiyar kurt, kuzuya âşık olmuştu. — Seni öyle seviyorum, ki Ay» 96 deli oluyorum. Dünya gözümde değil. Ne yaptığımı bilmiyorum... Kemali kıskanıyordum. Bunun İçin onu uzaklaştırdım. Öyle muz- tarip oluyordum, ki, bu ıztırabımı idm edebilsen bana hak verir NE Bu sözler Ayşeyi korkuttu. Ahmet Baruni bey ağlıyordu. Hayatta hiç sevilmemişti, Yer yü. zünde şefkat ve muhabbet görme: mişti. Onu bugüne kadar hiç kim- se mi Yşeyi rikkate getirebilmek için Yalanlar uydurmağa başladı: “a — Iki kere nişanlandım. Nişan- biri öldü, öteki kaçtı,. Bu iki yaşi unutmak için işe atıldım.. Fa- işlerde muvaffak olmak için Şok katı yürekli olmak lâzımdır. li bip e e saf ve yumuşak kalp- Pala 'amım.. Herkes hırsız. Da- kle nim, zarar ettim. Sene - do. azap ve sztırap içinde yaşa - kalbim; : kötülüğünü gördükçe dim Kez daha yumuşadı.Çekti : kalbime sindirdim. Ben Bir ağ bir insanım Ayşe. Emret. pa ye beni mes'ut edeceksin. Çektiğim emleri unutturacaksın. on günlerimin meleği olmak, ha - tmm son günlerini cennete ben- zetmek istemez misin? çi ŞE Selâmi Izzet Fakat gönlünde de bir rikkat duydu: — Siz günahkâr değil, bedbaht- smız. Beni sevdiğinizi anlamamış- s0 i.: . — Kemale acıdığım için derdi- mi saklıyordum.. Ayşe biraz düşündü: — Bize çok büyük fenalık yaptı- nız Ahmet bey, dedi, fakat bu fe - Bu sözle Ahmet Baruni bey ir - kildi. « Neyi tamir edecekti?.. Hiç bir şeyi tamir etmek fikrinde değildi. — Beni affediniz, dedi, beni af- fettiğinizi söyleyiniz. — Affediyorum amma bir şart- la... Ahmet Baruni bey Ayşenin sö- zünü kesti, İki elini öptü ve hızlı hızlı, kaçar gibi uzaklaştı. Ayşe, şaşkın bir halde kalakal - dı. ve O günden itibaren, Ahmet Baru- ni bey, Ayşeye açıktan açığa kur yapmıya başladı. Fakat Ayşe ondan uzak, hem de | çok uzak duruyordu. Kemale yazdığı mektuplarda, bu meseleden bahsetmemiş, dayı- sının ahlâksızlığını anlatmamıştı, « Kemali menfasmda deli etmek istemiyordu... Kemal bunları bil - seydi, yalnız duyacağı kıskançlık, kalbini kemirmesi için kâfi gele - cekti. Halbuki Kemal boş yere kıs kanmış olacaktı, Ayşenin Ahmet Baruni beye varmasına imkân yok tu, Ahmet Beyden nefret ediyor - du, Ahmet Baruni bey de kuduru * yordu. Onun kalple, bissiyatla alâ- kası yoktu. Bir an evvel Ayşeye bâ kim olmak, onu yumrukla kendine bent etmek istiyordu. Komedi oy « namıya mecbur olduğu için kızı - yordu. Şefik Nuri beyi tehdit etmenin çarelerini araştırdı. Onun bir gü » nahmı bulsaydı, bu izdivaç daha kolay olacaktı. Tehditle kızımı €- linden alacaktı. Fakat Şefik bey çok namuslu bir adamdı. Bu kadar dürüstbir insanın, hiç bir şeyden korkusu ©- lamazdı. Aklına Ayşeyi kaçırmak geldi. Bu da tehlikeli bir oyundu. Ay- şe, ona varmadansa, her türlü re » zaleti göze alırdı. Allah kahretsin!. Bu asırda, bir kızı evlenmiye icbar edecek hiç bir kuvvet yoktu. Şefik Nuri beyi kumara teşvik etmek, bu suretle bütün parasmı kaybettirmek istedi. Şefik bey, eline iskambil almı - yordu. Yanmda “borsa,, sözü söy! lendiği zaman kaşlarını çatıyordu. | Ahmet Baruni bey için için ken dini yiyiyordu. Kemalin mektupları çalmak, Ayşeye, Kemalin kendisini unuttu ğunu zannettirmek istedi. Fakat Kemalin mektup yazıp yaz madığmı, yazıyorsa nereye yaz - dığı bilmiyordu. Acaba Tunusta bir fedai bulup Kemali katlettiremez miydi?.. Bunun da imkânı olmadığını kendi kendine ikrar etti. Hiç bir bime bir müslümanı katletmez İki yaşında i kalarının tevsi ve ıslahına karar Bir çocuk kardeşini Kuruçeşmede mezarlık sokağın- da 3 numaralı evde oturan Hasan Efendinin oğlu iki yaşmda Fikret beş gün evvel odada küçük karde- şi bir yaşmda Sezai ile oynarken bir aralık küçük kardeşini iterek! odanın ortasmda duran bir Jiğen sıcak suyun içine düşürmüş, Sezai! nin vücudü fena halde haşlanmış- tır. Küçük çocuk dün ölmüştür. Vak'aya müddeiumumilik vaziyet inhisar fabrikaları ıslahı yolunda Hükümet, inhisar idaresi fabri- vermiştir. Bu kararın tatbikatına cigara fabrikalarından başlanıla - caktır. Dünyanın en nefis tütünleri| memleketimizde yetiştiği halde| imalât işleri ayni derecede tekem - mül etmemiş bulunduğu için ciga- ralarımız bazen kusurlu olmakta» | dır. Bunun için İstanbul, İzmir, A-| dana ve Samsundaki cigara fabri- kaları bu eksiklikleri kaldırmak Hapishan eler bugünkü halinden kurtulacak ! sıcak suda öldürdü! Türkiyede 30 bin mahküm olduğu anlaşılıyor, Istanbulda da asri bir bina yapılacaktır rindeki hapishanelerin esaslı su - rette ıslahı takatrür etmiştir. Bu husustaki bir milyon liralık tahsisatın 500,000 firasile Anado - lanun merkezi bir yerinde yeni bir hapishane yapılacaktır. 2,000 mah kümun muhafazasmı temin ede - cek tarzda yapılacak olan bu bina, tam manasile asri bir hapishane o- Jacaktır. Yeni hapishaneler nizamname - sindeki hükümler, bu binanın in * şasında bilhassa gözetilecektir. Ye ni hapishaneler nizamnamesi, 390 maddeliktir. Diğer taraftan, memleket dahi- lindeki bütün hapishaneler bir mil yon liralık tahsisatın mütebaki 500,000 lirasile tamir ettirilecek, yep yeni bir şekle kounlacaktır. için en son sistem makinelerle 18 - lah edilecektir, Bu hususta tetkiklerde bulun - mak üzere mütehaşşış ve mühen » dislerimizden müteşekkil bir he - yet dün Avrupaya hareket etmiş - tir. Bu heyet Avrupada ziyaret et- tiği memleketlerdeki büyük cigara fabrikalarını gezerek tütünün tav- lanması, harmanları, kıyım, ve am nüşte bir rapor verecektir. ——e— — | | İçinde bulunduğumuz sene zar: ! Hapishane binası şekline tahvili fında memleketin muhtelif yerle - | düşünülen Edirhedeki yanık kişla- nın bu şekle tahvilinden vaz ge » çilmiştir. İstanbul hapishanesinin vaziyeti ne gelince, evvelâ Topkapı hari - cindekiMaltepe mektebi binasında bazı tadilât yapılarak, o buradaki mahkümların oraya nakli düşünül müş, fakat sonra bu muvafık gö « rülmemiştir. Esasen, 2,000 | küm alabilecek büyüklükte bir ha- pishane yapıldıktan sonra, İstan « buldaki tevkifhane binasının bir kısmının bu husustaki ihtiyaca kâ- fi geleceği, şimdiki eskiden kalma hapishane binasına artık lüzum kalmıyacağı tahmin edilmektedir. Yeni hpishanenin Bilecik civa « rında yapılması muhetmeldir. Tür kiye hudutları dahilindeki mah - kümların 30,000 kadar olduğu tah min edilmektedir. Iktısadi Haberler i On beş günde ithalât ve ihracatımız, müfredatı : Gümrük ve inhisarlar vekâleti | balaj usullerini tetkik edecek, dö-| istatistik müdiriyeti Kânunusani | ayının son ön beş günlük ithalât | Yumurta ihracatını , Maarif tayinleri |” gemi Kaşseri lisesi türkçe muallimi Hazirlanan istatistiğe isa al Yusuf Kemal Beyle Istanbul Sel - beş günde ithalâtımızın 2 çuk kız sanat mektebi türkçe mu- | liralık bir kıymet göstermesine allimi darülfünun felsefe şubes'| karşı ihracatımız bundan 144 936 mezunlarından Nazlı hanımın be- cayişleri yapılmıştır. Yusuf Kemal Bey İstanbula gel miş, Nazlı Hanım Kayseriye git - miştir, Kayseri lisesi edebiyat mu allimliğine de açıkta bulunan ede- biyat muallimlerinden Abdülbaki Bey tayin edilmiştir. Kayseri orta mektebi fransızca muallimi Rüksan H., kendi isteği - le Aydına nakledilmiş, yerine Ba- likesir orta mektebi fransızca mu- allimi Bedriye H. tayin edilmiştir. E Salmmk ez Altın kaçakcısının tekrar muha- kemesi Bir müddet evvel altın kaçakçı - lığından İstanbul üçüncü ceza mah kemesince mahküm edilen Şark ekspresi tren şefi Marsel Pillo E - fendi hakkındaki kararı, temyiz mahkemesi bazı cihetlerden boz- muştur. Tren şefi, Avrupaya bin tane Türk altını kaçırmıya teşebbüs et- tiği noktasından muhakeme edil- miş, hapis kararile beraber, altın: | ların müsaderesi de karar altına a- İmmışta. Dava dosyası, tekrar İstanbul üçüncü ceza mahkemesine gelmiş tir. Marsel Pillo Efendi, mevkuf lunmaktadır. ki Maniç ve garbi Maniç nehirle - m — —— | rinin arasındaki tabii çukur arazi- Mısıra gitmek. den istifade edilecektir, Nihayet buna karar verdi. Kemalle Ayşe, bu adamım elin-| pılacak, içi Terek nehrinin suyu ile den kurtulacaklar mıydı? doldurulacaktır. Kanalın uzunlu - ğu 650 kilometre olacak bu iş için um gi ağn mk kez ii dağ A Şe » Y Yapacak bir şey vardı: Kalkıp Birinci kısmın sonu lira fazlasile 3 532 229 lira olmuş- Bu suretle Kânunusani ayında ithalâtımız 5 544 928 ve ihraca - tımız $ 336 043 liralık bir kıymet göstermektedir. Son on beş gün- deki başlıca ithalât ve ihraca - tımız müfredatile şudur: ITHALAT Eşya cinsi Lira Yün ve kıl iplikler 62 551 Yün mensucat 58 038 Şeker 89116 Kahve 68 160 Çay 62.073 Pamuk iplikleri 80 010 Pamuk mensucat 707 636 Değirmen, hamur ve şeker ve sair makineler 67232 Petrol 51912 Ağır maden yağları 68 573 Sair eşya 1175992 .ö71001000100000 AES EAAEEAESAKAEABANEREEEEASAEEEEBERESEEEEERAEEBENANEAEREAEANANEN Mühim bir kanal Hazer denizini Azak ve Kara denizlerine bağlıyacak MOSKOVA, 2 (Tass) — Deniz yollarile nakliyat komiserliği, Ha- zer denizini Azak ve Karadenize bağlıyacak bir kanal projesi hazır- İamakla meşguldür. Bunun için şar Bu çukurun etrafına baraj ya: | cektir. Ucuz bir yol olacak olan bu. IHRACAT Eşya cinsi Lira 61784 Av derileri 82991 Yün 51813 . Tiftik 39 164 Halı 41891 Mısır 20022 Arpa 34372. Kepek 39492. Üzüm 203042 Fındık 126285 Tütün 1720623 Palamut ve bülâsası 135393 Afyon 266 549 Kereste 116602. Pamuk 67353 Maden kömürü 162914 Sair eşya 360941 ilalya ile ticaret muahedesi İtalya ile hükümetimiz arasım- da bir ticaret muahedesi yapıla « cağı cihetle iktısat vekâletinde muahede projesi hazırlanmakta « dır. Diğer taraftan İstanbul ti « caret odasına da tebligat yapılmış ve odanın da bu hususta bir ra « por hazırlaması bildirilmiştir. Odaca raporun hazırlanması « na bir kaç gün zarfında başla « nacaktır. 430 milyon ruble sarfedilecektir. Bu kanal orta Asya cümhuriyet lerile Maverayi Kafkas cümhuri - yetlerinin mahsullerinin nakli içti çok ehemmiyetlidir. Bundan , Baku ve Grozni petrolleri, Kaza - kistanın buğday ve mahsullerile hayvanları bu yoldan sevkedile kanal, İran, Efganistan ve Çin iks tısadiyatının inkişafıma çok yarı * yacaktır. 4