17 Mart 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

17 Mart 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Plâstras affedilirse şeh- rimizden Atinaya dönecekmiş / Suikast hazırlıyan İngi- liz'erin Rusyada tevki- finden çıkan mesele 16 ıncı Yıl »* Sayı: 5455 amam Tahrir Telefonu: 24579 CUMA, 17 MART» AYAN, - 1933 ii Telefonu: 24370 Sayısı 5 Kuruş İngiliz başvekilinin Roma seyahati ya iyi netice verecek, yahut büyük hâdiselere mani olamıyacak! rm ingiliz tipi Armstrong Sevr günlerinin hasretini çekiyor siz'iği Ek Londrada Royal Central Asian Society isminde ilmi bir cemiyet vardır. Bir müddet evvel bu ce - Mmiyette (Taymis) muharrirlerin- den Mr. Ph. Greves tarafından Boğazlar meselesi hakkında bir erans verilmiştir. Bu kon - feranstan sonra da geçenlerde (Bozkurt: Mustafa Kemal) adile Meşrettiği bir kitapta Yeni Türki- Yeye karşı büyük bir düşmanlık Mümunesi göstermiş olan (Arms- trong) ayni tarzda bazı sözler söylemiştir. Taymis muharririnin verdiği konferansla yüzbaşı Armstrongun sözleri Türkler için hakikaten ib- Tet almacak bir vesikadır, Mr. Ph. Greves boğazlar mese- lesini iptida sadece bir tarihçi gö- zile tetkik ediyor. Bu meselenin tarihi bir kaç yüz sene evvel de- gil, bir kaç bin sene-ewvel haşla- dığını, meşhur (Truva) muhare - belerinin esasi böğazlar mesele - sinden başka bir şey olmadığını söyledikten sonra adım adım yürü yerek Hünkâr iskelesi muahedesi- ne, Kırım muharebesine geliyor, ondan sonra umumi harpten evelki | vaziyeti anlatıyor. Nihayet (Lo - Zan) muahedesile tesbit edilmiş olan yeni boğazlar rejimini tetkik #ttikten sonra boğazlar meselesi - nin ileride ne gibi inkişaflar gös - terebilmesi ihtimali bulunduğunu tasvire çalışıyor. Mr. Ph. Greves bir ilim adamı- dır. Bu sıfatla boğazlar meselesi - ni mümkün olduğu kadar bitara - fane görmüştür. Fakat bu zat ay - ni zamanda İngilizdir. Bundan dolayı boğazlar meselesini hep bu Bol#ai nazardan İngilizlik ve İn - giltere imparatorluğu menfaatine €n iyi hizmet edecek sekilleri ara- mışlır. Malümdur ki bugün bağazlar, Lozan muahedesi ahkâmına tâbi- dir. Umumi harpten evvel her türlü harp gemilerine şiddetle ka- palı olan boğazlar bu muahede mucibince beynelmilel ticari nak- liyata açrk olduğu gibi harp ge- milerinin geçirilmesi de bazı ka - Mehmet Asım (Devamı ? inci sayıtada) İzmirdeki Amerikan kolejin- den çıkmış iki zat misyonerle- rin Türkiyedeki faaliyetleri hakkında tetkikatta bulunmuş - lardır. Bu iki gencin memleketimiz de misyonerlerin neler yaptık- larını gösteren notları son dere- ce mühimdir. Cumartesi günü Neşre başlıyacağız 16 Mart şehitlerinin mezarları başında | “Türk hürriyet veistiklâl savaşı tarihi 16 mart günü kuruldu, Dün ibufale gelen talebe ellerinde şehitlerin tesimleri ile Bundan tam on üç sene evvel 16 Martta İstanbul, düşman kuv- vetleri tarafından resmen işğal e dilmiş ve Şehzadebaşında Kafkas fırkası efradından bir kaçmı ya- taklarında kancık düşmanlar şe - hit etmişlerdi. O günden bugüne kadar geçen zaman, Türke o günü unutturma» mış şehitlerin aziz hatıraları kalp- lerden çıkmamıştır. o Bu kederli günün yıldönümü münasebetile dün Halkevi tarafından Eyipteki şehitler mezarlığında bir ihtifal tertip edilmiştir. Programa göre saat 13 te Köp- | rüden kalkacak hususi bir vapur | ihtifalde bulunmak istiyenleri E- | Şehitlerin mezarı başında yibe götürecekti. Bu vapur kalbi (Devamı 11 inci sayrfada) Erkek rolünde kadın! —.meemi mermere sana Amerikada ka- dından nazırlar tayin ediliyor. İs- veçte kadın se- firleri, Rusyada mühim kadın memurlar vardır. Geçende İspan- yada da matmazel Salaverra is- minde bir kadın hariciye neza- relinde'yüksek bir-daire müdür. lüğüne tayin olunmuştur. Resmi- »i yukarıya basıyoruz. Diğer taraftan İngilterede mo- da olmıya başlıyan pantalonlu kadın kıyafeti de bu klişemizde görünmektedir. Kadınlar nereye gidiyorlar ? Erkekliğe mi? DİLİMİZ Aşağıdaki kelimelerin Türkçelerini bulunuz —z 6ıncı liste — ANKARA, 16 (A.A.) — T.D. TT. Cemiyetinden verilmiştir: Karşılıkları aranacak arapça ve farsça kelimelerin altı numaralı Distesi şudur: 1 — Facia 2 — Fahiş 3 — Fahri, 4 — Faide. 5 — Fail -Gramer- 6 — Faiz, 7 — Fani. 8 — Fatih, 9 — Fazıl, 10 — Fazilet. 11 — Feci -Fecaatten- 12 — Fecir. 13 — Feda. Listelerde çıkan kelimelerden manaları birden fazla olanların | her manası için ayrı karşılıklar ileri sürülecektir. (Bulduğumuz kelimeler ve o- kuyucularımızın gönderdiği kar - şılıklar beşinci sayıfamızdadır.) İngiliz başvekılıni Asıl mesele Almanya ve İtalyanın el birliğidir! Bu iki devlet büyük çapta silâhların kaldırılmasını yan yana istemektedir M Mak Donald İtalyaya tayyare ile yarın gidecektir. * * # LONDRA, 16 (A.A.) — Hariciye nezareti, İngiliz baş vekilile hariciye na- zırmın o Cenevrede bulunmalarının ken- dilerinin İtalyan baş vekilile bir araya gelip görüşmeleri i- çin iyi bir fırsat vermiş olduğunu beyan etmektedir. M. Mussolini, M. Mac Donald ile John Simona İngiltereye dön - meden evvel Romaya gelmeleri i- çin bir davetname göndermiştir. 48 Saatlik diktatör Şehrimize i nasıl geldi? Bir Yunan gazetesi vapurda hariciye vekilimizin de bulunduğunu yazıyor Yunanistanda 48 saat diktatör- lük yaptıktan sonra ortadan kay - bolan ceneral Plâstrasın şehrimiz- de bulunduğunu yazmıştık. Cene- ralın burada nerede gizlendiğini alâkadar bir iki zattan başka he- men hiç kimse bilmemektedir. Plâstrasm Tarabya civarında bir yerde olduğu söylenildiği gibi Fe- ner patrikhanesinde bulunuduğu » nu söyliyenler de vardır. Sa- bık diktatör hem suikastçılardan korktuğu, hemde gazetecilerle görüşmek istemediği için gizlen - (Devamı 2 inci sayıfada) Italya ve Almanya başvekillerinin faşistçe selâm verişi Bu davetname, çok dostane bir li- sanla yazılmıştır. İngiliz nazirları bu davetten memnuniyetle istifa - de edeceklerdir. (Devamı 11 inci sayıfada) Kırk senelik altın eritici Hacı Mustafa Efendi hatıralarını anlatıyor. bir muharririmize (6 cı sayıtada)| Hatıralar ve Vesikalar Bu son derece me- raklı tefrikamızın 22 inci formasını bu gün iç sayıfalarımızda arilerimize tak- dim ediyoruz. — Neden inkâr ediyorsun be adam, işte hüviyet cüzdar 3ın da yazıyor. Üç çocuğun olduğunu bilmiyor musun 9 miyordum ., — Affedersiniz efendim, okumam yoktur da ondan tjk