18 Mart 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

18 Mart 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

— 18 Mart1933 fi ” SOHBETLER Birbirinden ayrılmalı .. Bu son günlerde, şehir meclisin gürültülü, heyecanlı ve yararlı Sağmı tahmin ettiğimiz müna - lar oluyor. Bu müzakerelerde seyden evel, belediye reisimi - her meselede, herkese üstün ğını söyliyebiliriz. Muhittin B. nı istediği her iş hakkında, üstürüplu, düşünceli sözler müdafaasmı yapıyor, eğer itiraz il irse, gene ayni usturupluluk ve irla kendini müdafaa ediyor. ında kızıyor, sırasında yumu- or, sırasında susup, tam sırasm haykırıyor. Muhittin Bey, mec- Ye münakaşa adamı olduğunu, “ağu işi başarmasını bildiğini ton günlerde bir kere daha is - A etti, ” Banu takdirle kaydettikten son- müm. . an bir tanesin » birazıcık duracağız. ilbedayi bundan sonra yal- “Ye sadece “şehir tiyatrosu,, de- N « Darülbedayi ismini, bundan başka hiç bir teşekkül kul - 4 nıyacak. Alâ. Buna hiç bir di- ii “eğimiz yok. Ancak, kısa bir mü dan bahsedeceğiz. Muhittin Bey: > Gardenbarın kira müddeti bi vor, burasını şehir tiyatrosuna ve 2, balet heyetini yazm burada Ştırayım, demiş. ip Bahtiyar Bey itiraz etmiş: pi Sarülbedayi bir hars müessese Sir, bahçecilik, barcılık başka iş- * şehir sanatkârları Ar sahnesine çıkarılamaz!,, ” Muhittin Beyin, balet heyeti, ya Wgardenbarda çalıştırmka iste- i, bir şehir idarecisinin, çok iyi ndüğü bir iştir. İstanbul şehr balet heyeti, her yerde çalışa tir, fakat şehir tiyatrosunun sa - irları, bar sahnesine çıkamaz (8 Ben, şehir tiyatrosunda ope - OYnanmağa başlandığı zaman, ülbedayi sanatkârlarına bu işi ti ml pek doğru olmıyacağı tini ortaya koymuştum. Sırf sa- kaygusu ile ortaya attığım bu yanlış olmadığı, gün geçtik-i oi Meydana çıkıyor. Belediye rej-! N güzel ve iyi bir teşebbüsü der İtiraza uğruyor. hir tiyatrosu ile şehir opereti-| İribirinden tamamile ayırmak Medrr ve eğer şehir opereti bu- (103) bin liralık bir bütçe ile “8 edilen ve yardım tahsisatı an (30) bin lira olan şehir tiyatro Min bütçe açığını kapatabilirse, , sehir tiyatrosu, yavaş ya- ” denildiği gibi bir hars müesse olmağa başlar. Yok, eğer bu taberlik devam ederse, ne sah - tanatkârlarımızdan tiyatro ese liyebiliriz, ne de balet heye- Genç avukatlar Istanbulda üç baro istiyorlar | İstanbul barosundaki kayıtlı a- vukatlar ile inzibat meclisi arasın da bir takım ihtilâf çıkmış ve inzi- bat meclisi azası da hep birlikte istifa etmişti. Öğrendiğimize göre avukatlar - İ dan bir kısmı ibtilâlin istifa ile bit mediğini bilâkis isi alevlendirdiği- ini iddia etmekte ve yeniden bir ba ro kurmağı düşünmektedirler. dar ve Beyoğlu kazalarmda olmak üzere üç grup halinde kurulmasını istiyenler de vardır. İstanbul gibi büyük bir şehirde üç baro olmasmı istiyenler ekseri- yeti teşkil etmektedir. Bunların başında da genç avu - katlar vardır. Bir avukat bu işi üzerine şu söz leri söylemistir: | rarlar bazı arkadaşları gücendir - miştir, Bizde şimdilik Üsküdar, Beyoğ lu ve Kadıköyünde birer Baro ku- rulmasını istiyoruz. Bu fikre taraftar olanlarda gün den güne çoğalmaktadır.,, Dünkü çay. ziyafetinde Avrupada büyük bir şöhret sa kibi olan Rus tenorlarından M. Di- mitri Smirnof ile zevcesi Madam Lidya Smirnof Malzeva ve beste- kâr M. Manyani iki konser vermek üzere şehrimize gelmişlerdir. Sanatkârlar oturdukları Londra otelinde İstanbul gazetecilerile ta- | nışmak üzere dün bir çay ziyafeti vermişlerdir. Karı, koca iki sanatkâr davetli- Yeni baronun İstanbul, Üskü a — İnzibat meclisinin verdiği ka | Amerikalı mütehassıslar İnhisarlar | şarap fabrikası | mükemmeldir Müşkirat inhisarmnın şarap fab- rikasını gezmek üzere Tekirdağı | na gitmiş olan Amerikalı müte - hassıslar dün şehrimize dönmüş - i lerdir. Heyetin reisi M. Vallas Klerk dün kendisile görüşen bir muharririmize, inhisar idarelerin- de şimdiye kadar yaptıkları tet - | kikler hakkmda şu ihazatı vermiş- | tir: “— Tetkiklerimize devam edi - yoruz. Şimdiye kadar gezdiğimiz Cibali cigara ve Tekirdağı şarap fabrikasını çok iyi bulduk. Tekir- İ dağı şarap fabrikası Türkiyedeki ! bütün şarap imalâthanelerine mo- | del olabilecek bir mükerşmeliyet- İ tedir. İnhisar idarelerinin ticari birer mücssese haline getirtilmeleri lü- zumu hakkında henüz kanaat ge- tirmiş değiliz. Resmi bir müesse » se olan İnhisarların tam bir tica - ret müessesesi şeklinde idare edi- | lebileceğine kani değilim. Bunun- la beraber inhisarlar şimdiki va - ziyetlerinde imkân nisbetinde ti - cari zihniyetle idare edilmekte - dir. Şehrimize gelen büyük bir Rus tenoru| ir. ile zevcesinin dünkü çay ziyafeti san'atkârlar ve misafirleri İle ikram ve izaz etmişler, misafir- lerinin rica ve ısrarları üzerine bir kaç şarkı söylemişlerdir. Evvelâ M. Smirnof iki parça teganni et - miş, müteakiben Madam Smirnof Şopen'den bir parça ile kendileri- | ne piyanoda refakat eden bestekâr M. Manyani'nin bir tangosunu çok i büyük bir muvaffakiyetle söyle - | miş, her iki sanatkâr da alkışlan - şehir istediği gibi istifade | lerini büyük bir misafirperverlik - | mış ve tebrik edilmişlerdir. Yenin yolunu bulabilir, r halde biz, Darülbedayi yok " var eden Muhittin Beyin, bu de yoluna koyacağıma şüphe et» Selâmi Izzet “i Adliye müsteşarı tedavide “shrimizde bulunan Adliye müs Tevfik Lâtif Bey rahatsız ol M için Etfal hastahanesinde te- edilmekte'ir. mi Sahte polis i Kenanın kendisine polis sü ili Pererek bazı kimseleri çevirdi- gil haber al , Li Istanbul maliye teşkilâtı Maliye vekâleti İstanbulun hu - suşi vaziyetini göz önüne alarak Istanbuldaki maliye teşkilâtını ge nişletmiye karar vermiştir. Bunun için de bir proje hazırlanmıştır. İstanbulda senede vasati olarak 20 milyon lira vergi toplanmakta- dır. Fakat maliye teşkilâtı İstan - bulun vaziyetine göre eksik oldu - 1 Beyi di Yüz Bizde demedi ğu için birçok vergiler geç almmak | kunduracı Oskayan, ayni sokakta sinden dün yangın çıkmıştır. sh, iktaşta köy içinde İde Yeni proje tatbik edilince vergi edilmektedir. IMangal kömüründen | zehirlenmiş Kantarcılarda Paçacı sokağın - da yeni handa 28 numarada otu - ran İranlı seyyar satıcı Mustafa o- dasında mangal kömüründen ze - birlenmiş ve hastahaneye kaldırı)- mıştır. ———— Kunduracı ile kapıcı Taksimde kabristan sokağında oturan Ermeni mektebi Isak kapıcısı ile kavga etmiş ve biribirleri ındığmdan yakalanmış | tahsilâtının daha çok olacağı iddia | ni dövmüşlerdir. İkisi de yakalan - , | | | iIktısat vekili ticareti | .. . » . | mümessillerini Ankaraya çağırdı Iktısat vekili Celâl Bey Avrupe daki bütün Türk ticaret mümessil» lerini Ankaraya çağırmıştır. Mümessillerden bazıları Anka raya gitmişlerdir. Mümessiller Ankarada Celâl Be yin reisliği altmda bir toplantı ya- pacaklardır. Vekil Beyin be toplantıda çalış ma usulleri hakkında izahat vere- ceği söylenmektedir. Konya lisesinden yetişenler Konya lisesinden yetişmiş olan gençler dün öğleden sonra halke vinde bir toplantı yaparak araların da bir cemiyet kurmuşlardır. Dün kü toplantıda cemiyetin nizamna- mesi yapılarak kabul edilmiş ve bundan sonra ilk idare heyeti de seçilmiştir. (Konya lisesinden yetişenler bir liği) ismini alan cemiyetin ilk ida- re heyeti reisliğine Sadi, azalığına Himmet, Tahsin, Rauf, Suat, Be - şir, Cemal, mürakabe heyetine de Remzi, Mehmet, Reşat, Hamdi, haysiyet heyetine de Kadri, Neca- ti, Ferit ve Hakkı Beyler seçilmiş- Sayıfa: 3 Büyük sergi Bına ıçin lasarruf cemi etinin açtığı müsabaka Milli iktısat ve tasarruf cemiyeti nin, Ankarada inşa edilecek büyük sergi binası için mimarlarımız ara smda bir plân müsabakası açtığı - nı yazmıştık. Müsabaka şartlarına göre, ser - gi binası, milli ve beynelmilel ser gilerle sınai mamulât, zirai mah - suller ve güzel sanat eserlerinin teşhirine ve ayni zamanda kitap, çocuk bakımı, sari hastalıklarla mücadele gibi içtimai maksatlar - İa yapılacak sergilere elverişli ola caktır. Bina iki ana kattan ve bir büro katından ibaret olacak, en çok 225 bin lira sarfedilecektir. Mimarlar hazırlıyacakları plân- ları en geç nisanın onuna kadar Ankarada milli iktısat ve tasarruf Cemiyeti sergi komisyonu re isliğine göndermiş bulunacak - lardır. Plânlar mütehassıs bir heyet tarafından tetkik olunacak ve birinci gelene iki bin, ikinci ge lens 500 lira mükâfat verilecektir. Temel ve beton arme hesapları i - çin de ayrıca iki bin lira verilecek tir. Müsabaka şartnamesinin bir su reti gazetemizde mevcuttur. İsti - yen mimarlar gazetemiz tahrir m dürlüğüne müracaat ederek göre: bilirler, Güzel yazı müsabaka- ! Edirme lisesinde yetişenler Edirne lisesinde yetişmiş olan gençler de dün öğleden sonra hal - kevinde toplanarak bir cemiyet teşkiline karar vermişlerdir. Dün- kü toplantıda cemiyetin nizamna- mesi hazırlanmıştır. müyüm Tedavi edilen talebe Hususi idarenin İstanbul ve ci- varındaki dispanserinde mektep talebelerinin muayene ve tedavisi- ne ehemmiyet verilmektedir, 1932 senesinde 30,104 talebe te davi edilmiştir. emmi Zekâi dede merhum için Şark musikisinin en ileri gelen üstatlarından Zekâi dede merhu - mun hatırasını canlandırmak için dün öğleden sonra Eyüpte gençler mahfeli salonunda bir toplantı ya- pılmıştır. Bu toplantıda Eyüp gençleri ile musiki alâkadarları ve Zekâi De- denin perestişkârları bulunmuş - lardır. Toplantıda Zekâi dedenin hayatı anlatılmış bundan sonra merhumun eserleri Eyüp musik! mahfeli gençleri tarafından çalın- mıştır. ——ar— Bir terzi dükkânında; | . yangın ' Üsküdarda Hâkimiyeti Milliye! caddesinde 34 numaralı kasap Yor ginin dükkânı üzerindeki iki oda- yı terzi atelyesi yapan Bulgar ta -| beasmdan Dimo Efendinin atelye | İtfaiye derhal yetişerek yangını söndürmüş ise de eşyasının bir kıs mı ve evin çatısı yanmıştır. iraya sigortalı ol- sında kazananlar Milli tasarruf ve iktisat haftası münasebetile ilk mekteplerde gü « zel yazı müsabakası yapılmıştı. Bu müsabakada Hâkimiyeti Mil. liye mektebinden 160 Murat, Be - yoğlu 3 cü mektepten 24 İrfan, Ye şilköy ilk mektepten 9 Fethi, Ka- dıköy yedinci mektepten 162 sa - dık, İstanbul 37inci mektepten226 Hulüsi, Maltepe ikinci mektepten 32 Rıdvan, Efendilerle Büyük ada dan Melâhat, Kadıköy 8 ci mektep ten 309 Yıldız, İstanbul 25 ci mek tepten 275 Nedret, Beyoğlu 18 ci mektepten 678 Merzufe, İstanbul 17 ci mektepten 150 Kâmiran, Üs- küdar 29 cu mektepten 59 Zekiye, İstanbul 25 ci mektepten 196 Ne - riman, Beşiktaş 19 cu mektepten 42 Müveddet, Beyoğlu 38 ci mek- tepten 150 Şehriban, Hanımlar ka zanmışlardır. Bu hanımlara ve kü çük Efendilere hediye olarak incir, üzüm ve ceviz dolu 16 okkalık sar dıklar verilmiştir. ld Yeni itfaiye âletleri 100 bin liraya satın alman yeni itfaiye aletlerinin kullanılmasına başlanmıştır. Yeni itfaiye aletlerinden bir kıs mı şehir içindeki mevcut itfaiye gruplarına verilerek kuvvetlendi - rilmiş diğer bir kısmı da boğazm yukarı kısmında çalışmak üz deniz itfaiye grupuna verilmişti. EE ABAYA BANA 0 ARAMA aman 15 Yıl evelki VAKIT ee rna 189083 ETA Anama 18 Mart 1918 — Altmış kişiden mürekkep bir Macar musiki beyeti önümüzdeki cuma günü şek - rimize gelecek, hasılâtı eytam ve şüheda » muzla, Macar çocuklarına tahsis edilmek &- | zere konserler vercesktir. — Son yirmi dört seat zarfında İstan» bul gehri ve civarında yirmi iki lekeli hüme ma vak'sar zihur etmiştir. — Bugün mübecoel bir günün senei deve riyesidir. Üç sena evvel bugün Çanakkalede 40 şanlı muvaffakiyeti cide ederek askerle- naşlarder, (O