18 Mart 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

18 Mart 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

Şehir meclisinde tren kim, fr VAKTT en kim? Sinir havası esiyor ! - Haseki paviyonunun sebep olduğu münakaşa - Ahmet Rasimin mezarı - konservatuvar binası yaptırılıyor - bütçe yekünları ne kadar ? İstanbul umumi meclisi dün bu devrenin son içtimamı aktetmiş - tir. Sabahleyin saat on buçukta başlıyan içtima öğleden sonra iki —ğ— kısımlarını teşkil eden maddeler | üzerinde hususi surette noktai na- buçuğa kadar sürmüş ve hayli | hararetli münakaşalar olmuştur. Mezbabanın vergisi Belediye reisliği, mezbaha büt- çesine vergi karşılığı olarak altı bin lira ilâvesini istemiş, bütçe encümeni, teklifi bütçe bağlan - dıktan sonra geldiğini söyliyerek kabul etmemişti. Umumi heyet iç- timaında Belediye reisliği bu pa - ranın mutlaka verilmesi lâzım ol- duğunu, aksi takdirde maliyenin belediye emlâkini haczederek pa- rasını alabileceğini söylemiş, bu paranm bütçeye konulup konul - maması, konulduğu takdirde ne - reden kesilip konslabileceği nok- miştir. Neticede fevkalâde bütçe- de Haseki kadınlar hastahanesine yeni pavyon inşası maddesinden | beş bin lira kesilerek ve mezba - hada sakatat satışı varidatından da bin lira karşılık gösterilerek altı bin liranın vergi borcu için mezbaha bütçesine konulması ka- bul edilmiştir. $ehir tiyatrosu san'atkârların - dan M. Kemal Beyin Viyanada tedavisi için evvelce verilmiş olan avansın san'ate ve şehre büyük hizmeti olan bu kıymetli san'at - kârdan alınmayıp bütçenin başka bir maddesinden karşılık göste | rilerek kapatılması muvafık ol - duğuna ve kapatılma şekline dair bütçe encümeninden gelen maz - bata kabul olunmuştur. Belediye ve vilâyetin müşte - rek masraflarına dair olan bütçe müzakere edilmiş ve münakaşasız kabul olunmuştur. Sinir havası &siyor Bundan sonra fevkalâde büt - genin müzakeresine başlanılmıştır. Fevkalâde bütçede Haseki kadın hastahanesinde 60 bin lira sarfile yeni bir pavyon yaptırılması mad- desi bilhassa münakaşalara sebep olmuştur. Vali ve Belediye reisi Muhiddin Bey ilk olarak söz al- mış, şunları söylemiştir; — Bir iki gündür mecliste iş- #mlâk borçları ve Hâseki pavi - yonu meselesi bir sinir havası ya- ratmıştır. Bunu inkâr etmeğe im- kân yok. Hastahane paviyonu ve borçlar meselesi etrafında kulak- tan kulağa fısıltı halinde propa - ganda yapılmaktadır. İşe bir fırka kararı olduğu ve mutlaka kabul edilmesi lâzm geldiği gibi bir renk verilmek istenilmiştir. Eğer böyle ise fırkanın bir ferdi sıfa- file benim de vaziyeti bilmem ve ona göre hareket etmem lâzımdır. Onun için evvelâ burada bulunan fırkanın en salâhiyettar uzvundan bu hususu tavzih etmelerini rica ediyorum. Cevdet Kerim Bey Muhiddin Beye cevap veriyor Muhiddin Beyin bu sözleri ü- zerine azadan bazılarının “fasıl kabul olunmuştur, müzakere açı - lamaz!,, sesleri işitildi, reis Sa- dettin Ferit Bey faslı henüz reye koymadığını söyledi ve bu arada Cvdet Kerim Beyin söz söylemek üzere ayağa kalktığı görüldü. Cev- det Kerim Bey şunları söyledi: zarlar teati edilerek toplanmalar oluşu kadar tabii bir şey yoktur. Bu mesele etrafındaki konuşma - lar da bu çerçeve içinde olmuş - tur. Haseki Hastahanesi memle - ketin yegâne kadın hastahanesi - dir. Bazı kıymetli doktorlarımızın hastahanelerimizde vazife almış olmaları, hastalarımızın iyi idare edilmeleri, mükemmeliyeti sade şehrin değil, başka vilâyetlerin hastalarının bile müracaatını is - tilzam ediyor. Bu mühim hasta - hanemizin harap ve perişan bir bina içinda kalmaması belediye idaremizin vazife ve şerefine ta- allâk eder bir iştir. Zeynep Kâmil hastahanesini vücuda getirdik, memleket Muhiddin Beyefendinin tası uzun uzadıya müzakere edil | zamanımda yeni bir sıhhat mües- sesesi kazandı. Bu şeref kendile - rine aittir. Hasekide de yeni bir paviyon yaptıracak olursak bun - dan doğacak hazzı manevi ve vic- daniyi şüphesiz hissedeceklerdir. Nitekim hissetmektedirler, ancak kendilerine hâkim olan endişe bütçenin tevzini meselesidir. Hal - buki bütçe tevzin edilmiştir. Bu iş Cerrahpaşada (başlanılmış olan programı da ihlâl edecek bir va- ziyet değildir. Hekimler hastaneyi harap mı bırakmışlar ? Muhiddin Bey tekrar söz aldı: | — Cevdet Kerim Beyefendinin if-İelerinden anlıyorum ki mese- le sir fırka meselesi olarak müta- lea edilmiyor. Bir hayır işi setra - fında arkadaşların fikirlerinin top lanması vaziyetidir. Hakkımda lâtufkâr ve taltifkâr sözler söyle - diler. Teşekkür ederim. Ben sih - hiye müesseselerinin tekâmülü ü- zerinde vicdanı titremiş, inlemiş bir adamım. İnzimamı muvafaka- tiniz ve muavenetinizle Cerrahpa- şa paviyonu bendenizin zamanım- da yapıldı, verem dispanseri de böyledir, Haseki hastahanesinin bazı kısımlarının alât ve edevat mükemmeliyetini temin için uğ - rTaştım, Zeynep Kâmil hastahane- sinin tesisinde hizmetim geçmiş- tir. Beyoğlu hastahanesinin isla - hr için uğraşıyoruz. Binaenaleyh, benim hastahane aleyhinde ihti- razkâr sözlerimden müessesatı sihhiye aleyhtarlığı manası çıka - maz, Fakat mesele paramızı en faydalı şekli tercih ederek ona yatırmaktır. Haseki hastahanesi işi teamüle de uygun değildir. Hâl inşasını istediğimiz zaman proje- siz, hesapsiz iş olmaz dediniz. Bu hastahane için de hiç bir proje, hesap yapılmamıştır. Makamdan böyle bir teklif gelmemiştir. Ma- kamdan gelen teklifleri o kanuna uydurmak mecburiyetini hisseden meclis, kendisinden, encümenle - rinden gelen teklifleri kanuna uydurmak istemiyecek midir? Haseki hastahanesinin perişan vaziyette olduğu doğrudur, Ora - daki arkadaşlarımız şimdi anla - şılıyor ki, yeni paviyon inşasını empoze etmek için mevcut pavi - yonların aslâ tamirine gitmemiş - lerdir. Buradan heyetler davet e- dip harap paviyonları gösteren arkadaşlar niçin daha evvel idare kısmını tamir ettirdiler? Muhiddin Bey bu esas dahilin- de sözlerine devam ederek Hase - i kide yeni paviyon inşasına bütçe- nin müsait olmadığını, buraya ko- nulacak paraların istimlâk borç larından kesildiğini, halbuki hem- şerilerin hakkı mevzu bahsoldu - ğunu ve istimlâk borçlarının mut- laka verilmesi lâzm olduğunu söyledi. Haseki hastahanesinin harap paviyonlarının şimdilik ta- mir ettirilmesini ve bunun için de on bin İiranm yetişeceğini ilâve etti. Doktor Hulüsi Ertuğrul Bey, Lâtife Bekir Hanım Hasekide ye- ni paviyon yapılması lehinde be - yanatta bulundular. Tevfik Salim Paşa bu lüzumu müdafaa etmek- le beraber hastahane hekimleri - nin hastahaneyi harap bir halde bıraktıkları iddiasının doğru ola- mıyacağını söyledi. İsmail Sıtkı Bey bu sene bütçenin iyi tetkik e- dilmemiş olduğunu, ihtilâflram hep buradan çıktığını söyledi. Tren ve fren meselesi Avni Bey söz alarak şunları söy- ledi: — Yerlerimizi değişmiş oldu- ğumuzu görüyorum. Sekiz yıl ev- vel yeni belediye reisi Muhiddin Bey sihhi müesseselerimizin isla- hını istiyordu. Bu istek ve gayret- le bir milyon liralık bir eseri ke- mal vücuda getirdi. Bugün mev - kileri değişmiş görünüyorsak hata kendilerinindir, bizi müessesatı sıhhiyeye alâkadar olmağa alıştır- dılar, Şimdi biz tren gibi gidiyo ruz, kendileri fren yapıyorlar. Hastahane hâdisesi mantık ve he- sap hâdisesi değildir, bunun man- tığı hissidir. Lüzum görüyoruz. Efkâr umumiye karşısında Cevdet Kerim Bey — Muhiddin Beyefendi firka kararı olup olma- dığma işaret buyurdular. Meclisi- mizin azası Cümhuriyet Halk fır - kasının kıymetli azasıdır, namze - zedidir, mümessilidir. Meclisimiz halk fırkasının idealini hizmet - lerini takiple anlamış, siyasi sevi- yesi yüksek bir şehir halkının hu- İ zurunda toplanan aleni bir mec - listir. Değen değmiyen her mese- le için fırka grupu içtima: yapmak | itiyadımı işte üç yıldır terketmiş bulunuyoruz. Hastahane meselesi için yukarıdan emir gelmiş olsay- dı yerinde bir emir olurdu, fakat burada arkadaşlar şehrin ihtiyaç- larını biliyorlar, makam da ayni şekildedir, bizimle birdir, sami - midir, Sihhiye vekili Refik Beye - fendi geçenlerde buraya geldik leri zaman “Haseki hastahanesini De zamana kadar bu şekilde bıra- kacaksınız?,, diye acı bir şekilde ihtarda bulunmuşlardır. Fakat biz bu ihtardan mülhem değiliz. O, bizim teşebbüsümüzden sonra hasbihal arasında söylemiştir. Plânsız hareket meselesine gelin- ce evvelce de muhtelif işler bura- ya vaktin darlığından plânsız gel- miştir. Heyeti fenniyenin himmeti ve Muhiddin Beyefendinin yakın alâkalarile bu hastahane paviyo - nunu gelecek sene kurulmuş gör - mek istiyoruz. Muhiddin Beyin bizimle hemhis olduklarına kani» im. Haseki doktorlarının evvelce idare kısmını tamir ettirmiş ol - malarına gelince: Reisicümhur Hazretlerinin bu hastahaneyi zi- yaretleri esnasında bu perişani i Sinema Aleminde i Filmdön bir sahne Bu, isminin gösterdiği gibi fe- na bir yol değildir! “Fena yol, Türkiyede çevrilmiş, bir Yunan filmidir. “Fena yol,, Balkan si - nema sanayi merkezinin İstanbul- da olduğuna delâlet etmesi itiba- rile iyi, hattâ çok iyi bir yoldur. “İpek film,, ile bu filmin yapıl - masında âmil olan M. Madrayı takdir etmek lâzımdır. * ss Evvelki akşam, Melek sinema- sı, Yunanistanm en iyi artistleri tarafından oynanmış olan bu fil - mi gösterdi, Sinema oldukça ka - labalıktı. Bu kalabalığın büyük bir kısmı, filmin sonlarına doğru rolü olan ve Matmazel Soru kaçı- ran M. Papası görmek için gel - mişlerdi. Nitekim, o görünür gö- » * “Fena yol,, filmi ve mevzuu hakkında epeyce yazılar yazdık. Bugün, filmin tenkidini yapalım. Film, heyeti umumiyesi itibarile iyidir. İstanbulda şimdiye kadar yapılmış olan filmlerden “Karım Yol! beni aldatırsa,, müstesna en iyisi" dir. Eksiklikleri olan son kısmi, bazı uzunlukları olan ilk kısımla” rı kadar “sinema,, değildir. Film de “buluş,, denilen küçük küçük! muvaffakiyetler vardır. Meselâ, şarkı söylenirken, bakkal terazisi" nin, tavanda asılı sarmısakların. çirozlarım bile herekete gelerek sallanışı gibi. Bu “buluş,, fıçıları bile hare * kete getirmek istenilerek (biraz suistimal edilmişse de, asma lâm“ banm unutulması ile ihmal edil“ miştir, Filmin, “mahalli renk,, ta” rafı çok kuvvetlidir. Kivelli, kendisinden ümit e dilmiyecek bir genelikle oynuyor. Zaman zaman, onun Marie Bell'i| andırır resimlerini görür gibi ok! duk. Bu, pek tabii Kivelli lehi * ne büyük bir muvaffakiyettir. ki Kotopuli, rolü icabı olarak, çok facialı bir maske takınmıştı, ve çirkin kız rolünü, canlı bir surette oynadı. Zaman zaman Kotopuli,! bu faciayı “traji-komik,, liğe ka - dar çıkarıyordu. Toto Mirat, büyük bir rolde, kuvvetli bir “jön prömiye,, ola p cak, Papas pek kısa olarak görün- | dü. Kendisi için leh ve aleyhte bir hüküm vermek müşkül, Gavrilidis | de öyle, buna mukabil komik rolü- nü yapan artist iyi, Filmin harici manzaraları çok | temiz ve güzel. İç manzaralarm da siyah beyazları “iyi, Senaryo eksik gibi görünüyor.-Eğer haki- katen eksikse, bir senaryo, niha « yet bir İncil ve yahut bir kanunu medeni değildir, iki üç sahne ilâ, | ve edilebilirdi. İlk akşam gözüme bir şey da- ha çarptı. Salonda pek az Musevi gördüm, yoksa, Museviler Papas oynuyor diye filme boykotaj mı yapıyorlar? | ii — ———— ——— — —— —————— —— — —— — rade buyurdular, esasen zaruri bir işti. Bu tamirat yapıldı, o zaman başlıyan ıslahı ikmale devam et- mek istiyoruz. Muhiddin Beye - fendi lütfen bize iltihak buyur - sunlar. Paviyon yaptırılacaktır Müzakere kâfi görüldü, mese- le reye konuldu, fevkalâde büt - çenin Hasekide altmış bin lira sar- file yeni paviyon inşası maddesi kabul edildi. Fevkalâde bütçenin kabul edilmiş olan diğer madde « leri arasında Kadıköyünde kana- lizasyon, Üsküdarda yeni bir it - faiye garajı, Kısıklıda belediye binası inşası işleri de vardır. Ahmet Resimin mezarı İçtima senesinin başında Refik Ahmet B. bir takrir vererek mer“ | hum muharrir Ahmet Rasim Be - yin kabrinin belediyece yaptırıl - masını teklif etmişti. O zaman meclisçe muvafık görülen bu iş i « çin de dün müzakere edilen fev - kalâde bütçede 968 lira kabul e - dilmiştir. Konservatuvar binası Dün bütçe kararnameleri de okunup kabul olunmuştur. Kon - tespis edilmiştir. Kabul edilen | son şekle göre vilâyetin âdi büt - çesi 2,913,886, fevkalâde bütçesi 725,757 liradır. Vilâyetin müş « terek masraflara verdiği 219,052 | liradır. Belediyenin âdi bütçesi | 4,205,560,. fevkalâde < bütçesi 1,239.362 liradır. e Belediyenin / müşterek (masraflara (verdiği 716,506 liradır. İstanbul vilâyet | ve belediye bütçesi yekünu on milyon beş yüz yirmi bin yüz yir- mi üç liradır. Seyrüsefer işleri İstanbulun Seyrisefer işleri iyi- den iyiye kontrol edebilmek için | bazı işler yapılacaktır. | Bu işler üzerinde çalışmak için | belediye reisi muavini Hâmit Be- yin reisliği altında bir komisyon | seçilmiştir. Komisyon çalışmağa | başlamıştır. a eya iğ Mezbahadaki &vkulara karşı Belediyenin Kara ağaç mezba - hasında kesilen hayvanların iş « kembe ve bağırsak kokularının önüne geçilmek için bir tasfiye ha vuzu ile kanalizasyon yapılmasına karar verilmiştir. servatuvar bütçesi kararnamesi « İe yeni konservatuvar binası in « şaatının bu sene münakasaya ko - nulması hususunda belediye reis - liğine salâhiyet verilmiştir. Bütçe yekünu ne kadar ? Bu sene yol vergisi iki taksitte mozaiği Bir kalp sektesi Mahmudiye caddesinde 86 nu - marada aşçı dükkânı önünde Sey“ risefain Kudret motörü tayfasın * dan Rizeli Ahmet oğlu Kenan bir denbire düşmüştür. Derhal doktor yetişmiş muayene edince kalp dur nazarı dikkatlerini celbetmişti, i- | kesilmek üzere altı lira olarak | masından öldüğü anlaşılmıştır. dikk emme erin hill «