23 Mart 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

23 Mart 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

Sayıfa: 10 . Pe vi Hitler'in Teşkilâtı üzerine Yahudi aleyhtarlığı “ Yahudiler en samimi, en mukaddes hislerimizle oynadılar ve Almanyayı çiğnediler ,, diyorlar Bundan iki gün evvel ajans tel- grafları, Almanyadaki Musevi a- leyhtarlığı münasebetile, dünya Yahudilerinin aldıkları o mukabil vaziyetten şöyle bahsediyorlardı: WİLNO, 20 (A.A.) — Yabmdi tüccarları cemiyeti tarafından 3000 kişilik bir miting yapılmıştır. Kabul edilen karar bütün dünya Yahudi iktisat teşkilâtları Alman mallarma karşı boykot yapmıya davet olunmaktadır, # # s PARİS, 20 (A.A.) — Nevyorktan bildirili- yer: Amerika Yabmdi cemiyetleri murahhas İarı Almanyadaki Yahudi aleyhtarlığma ni. heyet vermek çarelerini aramak trere top- lanmışlardır. Birçok yerlerdeki Alman ma - Kazalarma karşı boyketaj yapılması behinde umumi nürmayişler yapılmıştır. ie Almanyadaki bu Yahudi aleya- tarlığı cereyanı, Hitlerin teşkilâta başlamasile kendini şiddetle gös- termiştir. Gün geçmiyor ki Alman yada Yahudiler aleyhine yapılmış şiddetli hâdiselerden bahsedilme- gın. . Daily Telegraph'ın Almanyada dolaşan bir muharriri, bakınız ne diyor: — Bir akşam, Berlinde, şehrin en büyük barlarından birisindey- dim. Bir aralık içeriye © altı yedi Hitlerci girdi. Yüzleri kıpkırmızı kesilmiş olan bu kahverengi göm- lekliler bara yaklaştılar ve müşte rilerden bir kaçını göstererek on- lara içki verilmemesini tembih et- tiler. Bunlar, Yahudiler, içlerinde Amerikalı Yahudiler de vardı. Na- gar, dayak yememek ( için kalkıp gittiler, Başlıbaşına bu (hadise, bugün, Almanyadaki Yahudilerin ne vazi- yette olduğumu gösteriyor. Pek ta- bii bu şerait içinde yaşamak, ateş üzerinde gezinmek gibi bir şeydir. Yahudiler, milletlerine has tevek- külle, ancak kanuna (o dehaletten başka bir şey yapmıyorlar, Fakat Hitlerin başmuavini Goering bir nutkunda Yahudilerden bahseder- ken demiştir ki: — Almanyada namuslu yaşamış ve hareket etmiş olanlar polisin himayesi altındadır. Fakat Alman polisi hırsızları, korsanları, tefeci- leri ve hainleri muhafaza ve mü- dafaa ile muvazzaf değildir. Şura- da veya burada, Yahndilere karsı fena muamelede bulunulduğundar bahsedildiği zaman, bu iddialara ancak, eski bir Alman darbrmeseli olan şu sözle (cevap verebili “Rende olan yerde talaş ol mecburidir”. Yahudiler en samimi en mukaddes hislerimizle oynadı lar. Kalbimizi ve Almanyayı çiğ- nediler. Adalete fazla dehalet et- meğe kalkmasınlar, zira, (ogökyü. zünde belki adalet vardır ve bu a- dalet parlarsa, onlar için dünyanın sonu geldi demektir, Ben, Alman milletine karşı nerede bir hareke görürsem, polisi derhal harekete geçireceğim. Fakat polisin, Yahu- di dükkânlarmın muhafızı olması» nı kat'iyyen reddederim. Dalavera yapan hırsızlar meydana çıkarılm- ca polise dehalet etmek gibi bir u- | Meclisin lâğvı ihtilâlci bir hareket olacak ATİNA, 22 (Hususi) — Hükü - met taraftarı gazeteler, ayan mec lisinin lâğvı tehdidini savurmakta devam ediyorlar. Sabık başvekil M. Venizelos, hükümet gazeteleri nin bu tehdidi hakkında atideki be yanatta bulunmuştur: — Yunan milletinin intihabatta yeni meclise verdiği salâhiyet mü- ©ssesat meclisi salâhiyeti değil, teşrii salâhiyetidir. Eğer meclisin, müessesat mecli si salâhiyeti olsa idi, o zaman ka nünu esasiyi tadil edebilirdi. Fa - kat şimdiki meclisin böyle bir sa lâhiyeti yoktur. Binaenaleyh bazı gazetelerin talebi veçhile, ayan meclisinin bir kanun ile lâğvı, ih - tilâlci bir hareket olacaktır. ATİNA, 22 (Hususi) — Adliye ve zabıta son darbei hükümet tah- kikatına devam ediyor, dün sabık ral Klados, ceneral Merentini ve ceneral Skandalis, harbiye nezare ti sabık müsteşarı ceneral Kimisis tevkif edilmişlerdir. Ordu erkânı arasında vuku bulan bu tevkifler Venizelistler arasında © galeyanı mucip oluyor, Matbuat, bu tevki - fata bir an evel nihayet verilmesi- sül kullanmak istiyorlar. Bu suiis- timale bir nihayet vermek lâzım- dır. Böyle bir beyanat karşısmda Al. manyada oturup iş yapabilecek bir | Musevi zannetmiyoruz ki bulun- sun. Bununla beraber kalanlar da vardır. Yalnız, bunlar, Hitlerin şimdilik hiç te düşmanı olmıyan büyük maliyeci Alman Yahudile- ridir. Hattâ, bunlar, Hitlere bir gok hususlarda yardım bile ediyor lar, zira, nihayet Hitlerin gayesi o- | lan ameleyi kendi arzularına ra» metmek gayesi bunlarm da istedik leri şeydir. Vâkıâ Hitler de şimdilik bunlara istinat ettiği için kendilerine do- kunmuyorsa da eline geçecek ilk fırsatta onları atlatmağa çalısacak tır. Pek tabii, yüksek maliyeci Al- man Yahudileri de, tıpkı Hitler gi- bi düşünüyorlar ve ellerindeki bu aleti artık lüzumu kalmadığı za- man atmak niyetindedirler. Alman devletinin yeni- den dirilip BERLİN, 21 (A. A.) — Bugün Reichstag Meclisi (o açılmasında Başvekil M. Hitler (o söylediği nu- tukta Alman milletinin (değişen mukadderatını tasvir ederek de miştir kiz — Bismark Alman Devlet Bir- liğini yarattığı zaman nifakım sonu gelmiş zannediliyordu. Alman mil leti İmparatorun daveti o üzerine rehberlerinin eserine iştirak ede- rek birleşmekle beraber kendisini Avrupa milletleri zümresinin dışa- rısında bırakmamıştır. Alman Dev let Birliğinin ve siyasetinin inkıra- Zı ecnebi düşmanların birleşmesi- ni intaç etmiştir. Ne Alman İmpa- ratoru, ne hükümeti ve ne de mil- leti hiç bir zaman harbi « isteme- mişlerdir. Ancak umumi ve mane- vi sarsmtı onları kanaatleri hilâfı- na olarak harbe sokmuştur. Başvekil, dünya iktisat felâketi- nin, galip ve mağlüp arasında fark canlanması neticesi olduğunu (ve bu yüzden Alman milletinin sefalete düştü- günü ehemmiyetle (kaydettikten sonra demiştir ki: “Bütün bu sefaletler esnasmda Alman milleti dahilde biribirine girmiştir. Ancak Almanlar kendi milletlerine olan itimatlarını tek- rar elde ettikten O sonradır ki bir Milli Birlik ve yeni Almanya doğ- muştur, “Reisicüümhur 30 ikinci kânun- da İşte bu yeni Almanyaya hükü- meti teslim etmiş ve milletin ekse- riyeti de son intihabatta bu yeni Almanya ile beraber olduğunu i- İân etmiştir. Hükümet O bu tarihi anda yeni (OReichstag'n önüne, Reich milletini yeniden teşkilât. landırmak yolunda bütün kuvve- tini kullanmak (o hususundaki hu- dutsuz ve sarsılmaz azmini bildir- ni talep ediyorlar Balkan birliği Bulgar ve Yunan murahhas- ları Sofyada mühim kararlar verdiler SOFYA, 22 (A.A. ) — Balkan | Konferansı Bulgar ve Yunan milli grupları dün Sofyada mülâki ol dukları zaman Balkan milletlefi- nin yaklaştırılması eserinin tacili- ne ve bunun için de konferansın İdiğer milli gruplar ile iktisadi ve mali müşküllerin düzeltilmesi, ter cihli tarife tesisi, pasaport muame lelerinin basitleştirilmesi, O iskân serbestisi ve milli ekalliyetler hu- kukunun ve bars istiklâllerinin te- keffül edilmesi için iktisadi ve si- yasi esasata müstenit bir (o itilâfm tahakkuku için çalışmağa davet et meğe karar vermişlerdir. Bu iki grup bu programın tatbi- ki için Balkan Devletleri Hariciye Nazırları arasında müşterek icra- at lüzumuna kani olmuşlardır. Mısırda bir bomba KAHİRE, (Hususi) — Kasril- nil tarafında bulunan İngiliz kış lasına meçhul bir şahıs tarafından bir bomba atılmıştır. Bombayı a- tan adam, derhal bir otomobile atlamış ve kaçmıştır. Bombanın infilâkı uzak mesafelerden duyul muş fakat bu yüzden bir kimse za rara uğramamıştır. — Bükreş sefirimiz Roman- ya kralı nezdinde BÜKREŞ, 22 (A.A.) — Elçi- miz Hamdullah Suphi (Bey Reo- mnaya Kralı tarafından kabul e- dilerek yeni Ateşemiliterimiz bin- başı Naci Beyi takdim < etmiştir. Kral her ikisini de öğle yemeğine alrkoymuştur. nm oreenrara1a eat liyor. Biz, milletin (obüyüklük için şart olan kuvvet ve kıymetini tanıyarak ve dahili kuvvet mem- bar olarak Alman milletinin ve Al- in | üçüncü Kolordu kutnandanı cene- ie e sil (Baş tarafı birinci sayıtada)” burada ve Avrupanın bu dört dev letten açıkta kalan devletler nez“ dinde fena tesir bırakmıştır. Dün yanın ve hele Avrupanın bu dört devlet elinde bir oyuncak olacağı, küçük devletlerin bunların hükmü altında kalacağı Bunun neticesi olarak Fransanın Suriye Mandasını İtalyaya verece ği de rivayet olunmaktadır. PARİS, 22(A.A.) | Ajansı bildiriyor: Ewgiimkü konuş” malar arasında (OM. Daladier ile Paul Boncour her halde şu nokta- ları kaydedeceklerdir: 1. — Misak, yalnız dört büyük devlete açık bulundurulursa, Av- rupayı iki smıf millete ayırmak gi- bi bir netice verecektir. I 2. — Misak Milletler Cemiyeti- nin imtiyazlarına (o aykıyı gibi gö- zükmektedir. Çünkü Milletler Ce- miyetinde bütün devletlerin ayni hakları vardır. , 3.— Projenin teyit edildiği mu- ahedelerin tadili hakkının netice- İ lerini, tatbik şartlarını ve muvafık söylenmektedir Havas j olup olmadığını hesap etmek lâ- İ zımdır. Tadil istiyen (o devletlerin | karşısmda herhalde Küçük itilâf ile Lehistanm da seslerini duyur- maları icap eder. 4, — Almanyanın hukuk müsa- vatını ne gibi bir emniyet tedbiri karşılıyacaktır.? Bunu bilmek lâ- zımdır. İngiliz Nazırları plânın Fransız Hükümeti tarafmdan (derin bir tarzda tetkiki lüzumunu teslim et- mişlerdir. Her iki hükümet yakın- da etraflı olarak, noktai nazar ta- atisinde bulunacaklardır. Silâhları bırakma konferansı .geri kalıyor CENEVRE, 22(A.A.) —M. Henderson'un silâhları © bırakma konferansının tehirini teklif etmek kararı bir tebliğ ile bildirilmiştir. Bu tebliğ umumi (komisyonun 23 mart perşembe günü O içtimaa davet edileceğini ve komisyonun | konferans mesaisinin Paskalya ta- İ tillerinden sonraya © bırakılması muvafık olâcağı mütaleasını ser- dedeceğini bildirmektedir. * Bu teb ğ. daha iyi bir (teşriki mesai temin etmek üzere halihazır da bazı devletler arasmda yapıl- makta olan müzakerelerden bah- setmektedir. M. Makdonald ile Sir John Simon LONDRA, 22(A.A.)—M. Mac Donald ile Sir John Londraya dönmüşlerdir. Balkan birliğindeki mu. | rahhaslarımız Sofyada SOFYA, 22(A.A.) — Balkan Birliği Meclisinin Bükreşteki top- lantısında bulunmuş olan Türk mu rahhasları dün Sofyaya gelmişler, istasyonda Bulgaristanın eski An- | kara Sefiri M. Pavlof, Mebusan Meclisi Reis vekili o M. Zaharief, Bulgar grupu azası ve diğer zevat tarafmdan karşılanmışlardır. Dün geceki fırtına Son zamanlarda iyice giden havalar dün birdenbire değişmiş, öğleden sonra başlıyan yağmur “| bir aralık çok şiddetli bir hale gel- miştir. Yağmur gece de devam etmiş, gece yarısına doğru çok şiddetli bir fırtına çıkmış ve bir kasırga şeklinde bir kaç dakika mek için gelmiştir. Hükümet fır. | man harsınn büyük (o ananelerini| devam etmiştir. Fırtına şehrin kalarm farklı düşüncelerden kur- | inkişaf ettirerek, fikir ve azim bir-| bazı yerlerinde hâsarata da sebep gözeten mantıksız nazariyenin bir |tularak bu işe koyulmalarmı bek- | liği icinde canlanmak istiyoruz.,, | olmuştur. Simon, | Kayser, Almany EEE (Birinci soyuladan deva tezahürler Almanyada çok mül İhâdiselerin hazırlanmakta old guna işarellir. Hitler'in beyanatı BERLİN, 21 (Hususi) — H ler, Reichstag Mecl n açılışı İ silesile söylediği nutukta, . Bü; harbin mesuliyeti bahsine de d kunmuş, bu harpte Kayserin, b kümetin ve milletin kerhangi b | hatası bulunduğu (o mülâhaz kat'iyyetle reddetmiştir. Sonra, Alman milletinin mazisi eski o faziletlerini ihmal (etmi | suretile düştüğü korkunç sef felâ ve sefaletin Alman milletini niden harekete getirmekte müe olduğunu ilâve etmiştir. devrinden bahsetmiş, bu Hitler, genç Almanyanın mil İ yükselişe milli ihtilâlle taç giydi diğini ve genç Almanyaya Cü hur Reisi Hindenburg'un o ci mertlikle hükümetin idaresini manet ettiğini kaydetmiştir. Hindenburg'a teşekkürle, bük metin milletin yeni şekilde kali ması için kat'i kararını verdiği! milletin tekmil zinde kuvvetleri araya toplıyacağını, bu katl ı gelen kuvvetleri mah deceğini bildirmiştir. Alman tarihinde dönemi BERLİN, 22 (A. A.) — Bes | gazetelerinin hemen hemen h Potsdam gününe ait tafsilâtla d ludur. Hepsi de bugünün fe de ehemmiyetini ve delâlet remzi manayı kaydetmektedir. Hattâ hükümet fırkalarınm şiri efkârı olmıyan gazeteler b İ bu münasebetle “Alman tarihi bir dönemeç” teö bahsetmekted ler. Almanyada affı umumi il BERLİN, 22 (A. A.) — Volf jansı bildiriyor: Hükümet, Reicl tagm açılışı milli inkılâp için ni cadelenin kapanışını (o gösterdi mütaleasile ceza suçları için bir fı umumi lâyihasını Reisicümh takdim etmiştir. Affı umumi, Bi li inzibata kat'i surette riayet e leceği emniyetile yapılacaktır. Sabık Hidiv Mekkede k banka açacak (Savtilırak) gazetesinin verdi malümata göre sabık Hidiv A bas Hilmi Paşa Hicazda bir b ka açmak için Şedit Bey namı birini Hicaz hükümeti ile müz. re etmek üzere göndermiştir. taraf arasındaki müzakere bir li ilerlemiş bulunuyor. Hicaz hı İ metinin bir kaç heyeti Hidivin lifini müzakere etmektedir. | Klee 4 Ye SEE dün | Kitap, gazete ve ERİR vE A K'BA Lİ ELİ EEE ML ie ve Teiğiğn LR TL ii Va EVYE EYS YET EYE Va Ye Mer türlü Foto TK Ve “amatör. işleri Etem Pertev ıtriyatı gesie SER BR. .EB.S,. EBS EE 4E 8 ESR