March 23, 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

March 23, 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

Fevkalâde Bir Film: Sevgi Biz De Böyle Filmler Yapabiliriz, Fakat :.. Paris, mart (Hususi) — Bu sü- tunları okuyan okuyucularım e minim ki Çekoslovakyada bir film sanavii olduğunu bilmezler. Hak- ları da var... Zira İstanbulda hay di haydi ancak ancak bir çek filmi görebildiler. Doğrusunu söylemek İâzım gelirse ben de şimdiye ka dar Çekoslovakyada sinema dün- yasında mühim bir değişiklik ya- pacak bir film sanayii olduğunu Fakat “Extase, “Sevgi,, yi gördükten sonra şaşı - rıp kaldım. “Sevgi,, nedir?, Prag- da “Elekta,, film kumpanyası hs- sabına sahne koyucusu (o “Güstav Makati,, tarafından çekilen bi: film. Şurada kısaca bir hulâsasını bilmiyordum. yapayım: Eva, kendinden yaşlı bir adam ls evlenmiştir. Fakat düğün gece- si kocası vazifesini yapacağı yer- de uyuklayıp kalmıştır. Genç ka » dın hastalıklı kocasını bırakarak babasmın yanma kaçıyor. Bir yaz sabahı.. Etrafta kimsenin bulun - mamasmdan istifade ederek dere | ye giriyor ve yıkanıyor. Elbisele Filmin artistleri bakiki hayattaymışlar gibi. Hiçbir Amerikan artistinin, çıplak baldır kati'nin Eddie Kiessler ve Pierre Nay Güstav Ma- | kalırsa filmi sahne Bana sahne İ: resmini her gün gazetelerde gördüğümüz bir Amerikan artisti- nin yapamıyacağı bir rolde yep - bir köprü yapısını idare eden gesiç yeni, tecrübesiz bir genç kız, ken- mühendis atı yakalıyor.. Hayvar di vücudu gibi güzel ve temiz, ha- onu sahibinin bulunduğu yere sü. | kiki bir genç kız oynuyor. rüklüyor. Ve iki genç tanışıyorla, Eddy Kiesleri, bu çenç artisti Ayni'akşam şimşekler £ çakıyor.. | gördükten sonra bir de bizi düşün- Müthiş bir fırtına. Genç kadın| düm, Kaç zamandır £ tiyatrodan odasmda yalnız içiyor. Ne yaptı -| imdat uman bizim sinemamızı dü- ri alının üzerinde.. Hayvan uzak»! taki dişinin sesini işitince alıyo: başını kaçıyor. Yolda o civarda! ğının farkında değil, kendini dı - şarı atıyor.. Sicim gibi yağan yağ- murun altında koşuyor.. Koşuyor. Biraz sonra mühendisin kulübe sinde. Koca karısının kendisini aldat- tığımı anlamıştır. Ve hatta kiminle aldattığını da biliyor.. Köyün bi - ricik otelinde... Aşağı katta karısı sevgilisile dansederken o taban - casını çekiyor kafasına.. Mühen - is, genç kadınla garda şimendi - | feri beklerken uyuklıya kalmıştır. Fakat zavallı gözlerini açtığı za- man bulamıyacaktır. Zira o tekrar babasının evine dön- sevgilisini müştür. Bu mevzuda belki bir fevkalâ- delik görmediniz. Evet, ilk nazar- da öyle. Yalnız filmi sonra mevzuun O fevkalâdeliğini hemen takdir edeceksiniz. Güstav Makati (o filmin kahra- manlarını pek az (konuşturuyor. Fakat buna mukabil o sözleri da- ha açık, daha mükemmel bir hal- de salonu süsliyen çiçekler, küçük biblolar, eski bir tablo, asri ve 80- ğuk mobilyalar, ambalâjından çık mamış eşyalar, dışarda akan dere, vızıldıyan sinek, kişneyen at, rüz gördükten gârla sallanan başaklar söylüyo. | lar. Eserde öyle bir düzen var ki değil herhangi bir seyirciyi fakat herhangi bir sahneye (o koyucuyu i şündüm. Evet bizim en büyük ha- İtamız gençlere yer kahramanlarımızı hayattan seçme memiz!, Zengin ve genç bir her işin sonu olduğu gibi delikan- | lılığın da sonu geldiğini anlıyor.. Sevdiği ve evlenmek istediği ka -| dın sinema artistidir. Kadının sa- nat âlemindeki © şöhretine nakise İ gelmemesi için gizlice evlenmeyi | kabul ediyor ve bir gece yarısı ev leniyorlar, Genç adam “Balayı,, seyahati- ni Kapri adasında geçirecek, bu - | nun için seyahat acentesine mü - | racaatla iki kişilik yer istiyor. A- centede bilet satan kız oldukça zarif ve güzeldir. Biletleri ihzar | ederken en büyük arzusunun Kap-| İri adasına seyahat etmek olduğu” | nu söylüyor. Biletleri alıp evine avdet eden genç adam fena bir haberle karşı» İaşıyor, karısı yeni bir konturat imzalamıştır, film için Kapriye gidemez. Bu yüzden karı koca ev- lar. Ylanız kalan genç adam bilet- | leri iade etmek için seyahat acen- vermememiz, | ya İsi sinema sanayii olan her memle - kette gösterilmeli.. Bin bir tiyatro piyesi, stüdyonun dört çinde çırpınan, duvarı İ- bocalıyan sahne koyuculara (o ders hakiki sinema bu. ! kukla olmıyan, mevzuu yıpranma mış olan hakiki sinema bu. Bizde de lâzım olan sinema bu. olmuyor. İşte Kahramanları | A. Fuat ı arapça vect ve- doğru diye türkçe tercümü tercüme ett BAL AYI: kiRrE delikanlı, || lenmeden ayrılmıya karar veçirl Albert Prejean “ Ya ti filmin harici Kapride çevrilmesine . şirketi ikna manzaralarının bile hayrete düşürebilir. Başlangı- | tesine gidiyor, fakat orada biletle- | etmiştir. Dargın ayrıldığı, ve ha - cımdan itibaren kendinizi şimdiye | ri iade edeceğine sözde nişanlısı- | kikaten sevdiği kocasile belki bu | kızla evlenmeğe karar verir. Böy- kadar hiçbir zaman beyaz perde-| nı görmek istiyen ve lüks trenle suretle barışmak ve anlaşmak ka- | lece istediği sakin ve mes'ut yu: de tatmadığınız bir san'at ziyafe- | seyahat etmek arzusunda olan şi- | bil olur. tinde bulunduğunuzu duyuyorsu - nuz. Aktörlerin yüzleri boyalı gil, gözleri sürmeli değil, hareket- leri yapma değil... Sanki onlar | rin kıza karşı kendisinde bir te İni hisler altındadır. Kocasına karşı her fedakârlığı «- | mayül hissetmektedir. Kız da ay-| kabul eden artist yalnız mesleğin- den vazgeçmediği için anlaşmala- Gencin nikâhlısı, sinema artis- | rının ihtimali yoktur. Sinema ar- HELM, ALBERT PREJEAN Şampiyon Eski ağır siklet boks şampiyonu Andi Purcell çok sevdiği oğlu Kü | çük Dink ile Meksika hududunda bir şehirde oturmaktadır. Sabık şampiyon oyuna ve içki- ye çok düşkündür. Andinin arkadaşları bir maç ter tip ediyorlar fakat sarhoşluktan Andi bunda da muvaffak olamı - yor. Bir gün oyunda şansı yardım e- | derek para kazanıyor, oğluna bir yarış atı alıyor | Dink ve arkadaşları yolda atı | götürürlerken, bir milyoner karısı olan Lindaya rastgeliyor, Linda | küçük Dinkle meşgul olmağa baş lıyor. Andi geliyor, Dinkin annesi ve kendisinin eski zevcesi olan Lin - dayi tanıyor. Linda, Andiden Din ki iyi bakmak için istiyor, fakat Andi reddediyor ve ayni akşam da oyunda bütün parasını kaybettiği gibi, oğlunun atını da veriyor. Hat tâ bir kavga yüzünden hapse giri - yor ve oğlunun saadeti için Dinki annesinin yanına gönderiyor. Fa - kat Dink gene kaçıp babasının ya | nına geliyor. Andi nihayet içkiden | filân kurtularak bir maç tertip edi ! yor. Fakat bütün çalışmasına rağ- men nafiledir. Müthiş bir surette dövülüyor ve artık harap vücudü buna dayanamıyor. Dinke annesinin yanına yeni bir hayata başlamak üzere gitmeğe mecbur kalıyor. » » # Bu film Gloryada bu akşam gös terilecek. Wallace Beery, bilhassa küçük Jackie Cooper bir kelime ile hari kadır. — ben, ya sahne ,, diyor İtisti yeni bir mukaveleyle Ameri- | kaya hareket ederken, genç adam ! yavaş yavaş sevmeğe başladığı | vatını kurar, “a Bu filmde Albert Prejan ile Brigitte Helm oynamaktadır. Me lek sinemasında gösterilecektir. w 2 Mart 1933. beraber çıkardıkları bir hayata nasıl g Artist kanı Elhamrada (Bir düğün gecesi) isimli türkç? sözlü bir halk komedisi gösterili" yor. Bundan başka da Meğ Lemon niyerin oynadığı artist kanı isin” li bir film. Bu film şöyle bir mev” zua sahiptir: Seyyar cambazhanenin sahibi| Cesare Lanti, cambazhanesiyl4 beraber yeni bir şehire gelmiş v# halkın rağbetini görmeğe başla “ mıştır. Bir arabada hokkabaz Ma) co, Cesarein karısı olan Senta L tiyi kaçmaları için tehdit ediyor! Fakat Senta reddediyor. Üç yaşıt! da kızı Gloriayı bırakamaz. Bu ©) nada gelen Cesare karısına ve Mai) coya iş başına gitmelerini söylü” yor. - Meydanda Senta numarasını iki ev arasında gerilen ip üzerinde yapıyor, Bu müşkül numarayı ya parken bir çalılık arkasında duruf ipin düğüm yerlerine dikkatle b# kan Marcoya gülüyor. Bunu gö * ren Cesare yerden bir ayna parç8' sı alarak, karısının gözlerine gü neşin ziyalarını aksettiriyor, Yö Senta düşerek ölüyor. Bunda” Marcodan şüphe edip onu hapsed yorlar. Seneler... Ufak bir canbazhar* sahibi olan Cesare Lantinin c bazhanesi büyük asri bir cambs hane olmuştur. Koşan bir atı du durmak isterken Cesare bir tekm'i ile ölüm derecesinde yaralanıyof Marco hapishaneden çıkmıştır V ibtikam almak için cambazhane nin arkasından gitmektedir. Ce ' Dünden itibaren, İ sar onu tanımıştır, Kızının da is” ! 22: tikbalini temin etmek istiyor. Ms coya kızına bakması ve cambazP* nenin idaresini alması için rica © diyor. Marco kabul ediyor faks" intikamdan da vaz geçmiyor.