26 Haziran 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

26 Haziran 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

—z ” KİR 26 Haziran 1933 ru . talimatı kim verecek #aştarafı Birinci Sayı/ado İ ui - AB ihtikârı Başmakeleden Deva Hususi Haberlerimiz vasıtasiyle derhal mukabil t alınabilir. Nihayet geçen sene kabul bir kanun hükmüne göre wi Rusya arazisinin taksi- mine dair bir plân mı? evvel yaptığı beyanatın da aksine- dir. l Lohdra konferansma evvelki! gün Amerika heyeti murahhasası | tarafından bildirilmiş olan bu nek| “İzvestiya,, Alman faşistlerinin böyle tai nazar ve M. Hull'ün beyanati!| . a beklenildiği kadar büyük bir akis) bir plân hazırladıklarını yazıyor uyandırmamıştır, zira mevcut o -| — emi lan inkisar o kadar büyüktü ki, da.) Moskova, 25 (A.A.) — Tas ajan sı bildiriyor: Alman hariciye nezaretinin naşi- | . k .. Şükr | yetle eşya fiatlarının değiş Bey mucip olabilecek bir sebep Y! i bu fiatları nekadar az nisbette Bugün İstanbula sa olsun yükseltmek bir ihtils dünyada yegâne sosyalist devlet o- geliyor > larak kalmıştır. Eğer yalnız kendi) Ankara, 25 (Hususi) — Dabhili- içtimai bünyesine uygun devletler- | ** vekili Şükrü Kaya Bey bugünkü le muslihane esaslara müstenit iti- | trenle İstanbula hareket etmiş, is- lâflar aktini istemiş olsaydı kendi *asyonda Dahiliye erkânı, mebus loka edilmiş bir hale 80-| arkadaşları, jandarma umum ku * Bu noktai nazardan da gene ve benzin fiatlarında görülen halılık üzerinde hükümete bir zife düşmektedir. Mehmet Asır ha büyüyemezdi. Bu takdirde A -| merika heyeti murahhasasının va- | 'yetinin, Londra konferansının ga | ri efkârı olan Deutsche diplomatis erinden bir çoğuna erişmesini İche Politisehe korrespondenz'in kendini ab 0, wa kadar güçleştirdiği kolayca an- | Alman muhtırası hakkındaki ma - taşılır. Bütün dikkat şimdi, iktisadi mü zakerelere, bilhassa buğday mese- lesinde yapılacak olan anlaşmanın yakmda imzalanması ihtimali üze- rine toplanmıştır. Italyanlar ne diyor ? Roma, 25 (A.A.) — İtalya efkâ- rı umumiyesi Londra konferansı- nın pratik cihetten müsbet bir ne- ticeye varacağına dair pek az bir ümit beslemektedir. Daha konferans açılmazdan ev- vel, İtalya konferansr hakkımda mü tereddit bulunuyordu. Bu tereddüt | altmıştan fazla hükümetin temsil edilmesi ile artmıştı. Buna muka .1 bil dörtler misakının yapılması Londra konferansının bu misali nü mune olarak alacağı ümidini ver - miştir. Amerikanm vaziyeti inkisarla| karşılanmış olmasına rağmen pek fena bir şekilde karşılanmamıştır. M.Mae : Dönald'ın beyanatını, “Stampa,, gazetesi, nikbinlik şırım- © gas dlarak telâkki ediyor.Ve “Mes ero,, gazetesi bu beyanatın ha - © kikatten ziyade M. Mac Donald'ın ! i nikbinliğini gösterdiğini yazıyor. Ayni gazete tali komis - yonlar sayısının çokluğundan bah- sederek, konferansın bundan son - xa o kadar çocuğa, çocuklarının ço yeğenlere, yeğenlerinin sahip olduğu söyliyor Tondradaki gazeteciler için bir çıkarmak lâzrm geldiğini ya Birçok gazeteler ve Mattino A - Mmerikanm kudretsizliğinin Avrupa Kuvvetlerinin iktısadi bir blok teş- © . kiline müsait bir şekilde olduğuna dair haberleri kaydediyorlar. Görünüşe nazaran İtalya bu ne- ticeyi beterinden sakmmak üzere kabul edecek ve mümanaat etmi - © yecek bir vaziyet almıştır. Fransızlar ne diyor ? Paris, 25 (A.A.) — Londra pa- © ra've iktrsat konferansmdaki mü- © zakereler için “Excelsior,, gazetesi © M. Mae Doneld'ım gösterdiği nik- binliğe Fransız heyeti murahhasa- sınm da iştirak ettiğini yazmakta fi © ve şurları ilâve etmektedir. “Para mütarekesi olmadan ve olmadıkça gümrük mütarekesi ola maz, Fakat dolarm inflation yoku- #unda durması kabildir. Ve tarife © sahasmda mahdut bir uzlaşma ka- © bildir. Müzakerelerde Fransa ma- © kül hareket etmiş olmaktan başka © bir şey istemiyecektir. Bu makul o- İuşu, Fransız Maliye nazırı M, Bon © net bir çok heyeti rmurahhasalara göstermiştir. Fransa Londrada yal. 21z başma kalmış değildir. Bunu © bükümetin kontorlü altında müs - — Hahsillerle doğrudan doğruya an - ” İaşmalar yaparak beynelmilel istih © «ahi tansim için Fransanın proje - kalesinden bahseden İzvestiya şu İ suali soruyor: | “Eğer M. Hugenberg, umumiyet le şarki Avrupanın bilhassa Sovyet İ arazisinin müstemleke haline geti- rilmesinden bahsetmemişse neden | dolayı onun müdahelesinin şahsi bir müdahele olduğunu ilân etmek | mecburiyeti hissedildi ve ne sebe- İ be mebni siyasette sözlerden ziya- de işlere bakılması lâzım geleceği ileri sürüldü?,, İzvestianın M. Hugenberg'in Sov yetler aleyhindeki müzâkerelerini lan Volkiseher Beobachter gazete sinin “Eğer İngilizler, iyi bir fiat husumette bulunmak yoluna girme ğe hazırdırlar,, manasındaki neş - İ riyatımı hatırlamaktadır. kardı. Sosyalist Sovyet teşkilâtı Hu genberş muhtırası üzerine şiddetle müdahalede bulunmakla bu muh-| Uurada ileri sürülen Sovyet aleyhta- Yunanistanda " intihap kavgasi" ( Baştarafı tinci sayıfada) mandanı Kâzım Paşa ile Ankara valisi Nevzat Bey tarafından uğur- lanmıştır. Şükrü Kaya Bey İstanbulda bir kaç gün kalcaktır. ve Nazilerin resmi naşiri efkârı © | verecek olurlarsa nasyonal sosya - | listler Sovyet Rusyaya karşı açıkça ! rı temayülleri karşılamış oluyor. Türkiye ile Sovyet Rusya birbirle- rine dünya emperyalizmine karşı senelerce yapmış oldukları mücade Gaz ihtikârı 25 (Hususi) — Ticaret ğü benzin ve gaz fiatlerin- dJe ihtikâr yapıldığı yolundaki şi - | kâyetler üzerine tetkiklere başla « mıştır. le ile bağlıdırlar. İtalyan faşizmi, Sovyet Rusya aleyhinde hiç bir veç hile faaliyette bulunmamıştır. Al - man faşizmi ise 10 sene zarfında Rusya arazisinin taksimine ait bir Cese kanımda tadtiit plânı ileri sürmek suretiyle Rusya- | iu ya karşı bir müdahale propaganda | (İzmir, 25 (Hususi) — Ceza ka- sı yapmışlır. Alman faşistleri ik - nununda yapılan tadillere dair İz- İ mire de tebliğ edilmiştir. İzmirde yirmi kadar mahbustahliye edile- cektir. tidar mevkiine geldikten sonra Ra pallo ve Berlin it'lâflarına istina - den muslihane münasebetlere de - vam etmek arzusunda olduklarını söylemişlerdir. Fakat bü beyanat, İzmirde maçlar İzmir, 25 (Hususi) yi edilmiştir. Başvekil bugün Selânikte si him bir nutuk irat ederek muh” lefet reislerinin ithamlarma verecek, hükümetin siyasetini ©“ dafan edecektir. gi Hükümet ğazeteleri başv€”| tarafmdan irat edilecek mut” pek mühim ve şümullü o şimdiden kaydetmektedir. Suikast tahkikatı Atina, 25 (Hususi) — M. ve nizelos aleyhindeki suikast tahki katı pek mühim neticeler vermif suikastın mevkuf emniyeti umu” 4 Kispest | miye müdüriyle avukat Bosini İ Sovyetler aleyhinde ve sonradan takımı ile Altınordu arasında ya-! İzvestiya bundan sonra Sovyet! gene propagandada bulunmaları - | Rusyanın İtalya ve Türkiye ile o - na mani olmadığı gibi M. Hugen- İlan münasebatından bahsederek | bergin mühahale mahiyetinde bir pılan meç beraberlikle neticelen - miştir. İ tarından tertip edildiği meydf na çıkarmıştır. Yeni yeni şahitler siyasi ri | diyor ki: “Şimdiye kadar Sovyet Rusya, Filistinde Araplarla Yahudiler ara- | sında gerginlik var! i Berut,25(A.A.) — Filistinde | Araplarla Yahudiler arasındaki İ gerginlik bütün şiddetiyle devam ediyor, Filistindeki Yahudi cemi - yeti reisi meçhul iki şahıs tarafın- dan öldürülmüştür. Devam eden bu gerginlik yüzünden Filistinde karışıklıklar çıkması beklenilebi - lir. Aydında su işleri Aüdm, 25 (A.A.) — Alman su mütehassıslarından mühendis Ris - bihler Aydma gelerek şehrin içi- lecek su vaziyetini tetkik ve mev- cut suların kimyevi terkibatmı ma hallinde tahlil etmiştir. Tahlil neti- cesinde şehirden altı kilometre w- zakta suların kirlenmediği ve iç - me sularında aranılan vasıfları ta- mamen haiz oldukları nalaşılmış - tır. Mühendis bu esaslara göre pro jesini hazırlıyacaktır. Belediyemiz bu su işini ehemmiyetle takip et - mektedir. — Viyana suikastının failleri Viyana, 25 (A.A.) — Polis mü- diriyetinin bir tebliği, son suikas - tin kimler tarafnıdan yapılmış ol - duğunu tesbit etmektedir. Bunlardan birsi yakalanmış, bir çoğu etnebi memleketlere kaçmış- lardır. sinin ana çizgilerinin kabulü sure- tile göstermiştir. Avusturya maliye nazırı Viyana, 25 (A.A.) — Maliye na zırı, bugün Londraya gitmiştir. Konferansta Avusturya heyeti mu- rahhasası riyasetini alacaktır. © muhtıra vermesine de mani olma- rorstir. Iktısat meclisi Toplanıyor, yeni umumi kâtip tayin edildi Ankara, 25 (A.A.) — Ali ikti - | sat meclisi temmuzun onunda mur- | tat içtimalarına başlıyacaktır. Mec | lisin ruznamesinde 932 tediye mu-| vazenesi, iş kanunu lâyihası hak - kında mütalea ve ormanlarımız - dan en iyi istifade şekillerinin ta » harrisi vardır. Ankara, 25 (A.A.) Bank umum müdürlüğüne tayin e- dilen Nurullah Esat Beyden inhi - lâl eden âli iktisat meclisi umumi kâtipliğine mülga ticaret mukave- İleleri tetkik dairesi reis muavini Enis Behiç Beyin tayini âli tasdika iktiran etmiştir. — Sumer C. H. Fırkası umumi idare heyeti toplandı Ankara, 25 (A.A.) — Cümhuri- yet Halk Fırkası umumi idare he - yeti bugün toplandı. Vilâyetlerin son kongrelerinden gelen dileklerin, muhtelif teftiş ra- porlarmın tetkikine başlandı. | Afyon vilâyet idare heyetinin se çimi tasdik edildi. Halkevleri inti- | zamlı çalışmasına engel olacak ba- zı haller hakkında evlerden gelen müracaatlar tetkik edildi. İntizam İı bir birlik altında çalışmayı temin için talimatnameye zeyl olarak tes- bit ve kabul olunan maddenin umu mi reislik divanma arzına karar ve rildi. l o —— Vatikanda bomba! Cite de Vatikan, 25 (A.A.) Sen piyer kilisesi kapısı altında bir bomba patlamış, birisi ağır ol- mak üzere iki kişi yaralanmıştır. Bir sahtekâr den Mandas ile emniyeti um! İzmir, 25 (Hususi) — Tanınrlığ” ye müdürünün Kardeşi tararımdii bazı kimselerin imzalarını taklit | suikasttan bir kaç gün evvel nişi” ederek İş Bankası ve tüccardan M. | cılık talimleri yapıldığını ifade © Alyotiyi dolandırmaktan- maznun | Burhanettin Beyin Ağır cezada mu | hakemesine karar verilmiştir. liği teşkilâtmm Gaziantepe di 5 ofyada için Sıhhiye vekâletinden emir mişlerdir. Trahom mücadele teşkili Adana, 24 (A.A.) — Şehrimif de bulunan trahom mücadele lr Fevkalâde tedbir- | miştir. Nakil hazırlıklarma beşi İ mıştır? Reis vememurlar birkaç * ler alındı İne kadar hareket edeceklerdir. Sofya, 25 (A.A.) — Bulgar ajan sı bildiriyor: Aydında havalar Mebusan meclisi, Makedonya ci | . Aydın, 25 (A.A.) — Havale” nayetlerine bir nihayet vermeyi i8- | yağmurlu ve fena gitmesindeli ” tihdaf eden ceza kanunununun ce- | sene incir ağaçlarında doğum #© başlamıştır. Bir kaç gündür” lar iyileşmiş ve sıcaklar başlamıf tır. Çiftçiler geri kalan çitle bitirmek için gayretle çi 2 dır. zai ahkâmını teşdit ve yalnız cina- yetler için değil belki aynı zaman- da her hangi bir teşekkülün emriy le icra edilen cinai teşebbüsler fa- illeri için idam cezasını derpiş ey- lemekte olan kanun lâyihaşını ikin ci okunmasını müteakip kabul et- miştir. Aynı maksatla ve hüküme - tin emriyle dün gece polis kuvvet - leri askeri kıt'aların müzaheretiy « le paytahtın etrafını kuşatmıştır. Sokalarda her türlü hareket kesik miştir, Ahali öğleye kadar evlerim den çıkmamak mecburiyetinde bu- lunmaktadırlar. Polis bu esnada si- lâh müsadere ve bazı şüpheli eşha- sı tevkif etmek için taharriyatta bulunmaktadır. Aydın Halkevinde Aydın, 24 (A.A.) — Hal lisan kurslarına rağbet artmaki* dır, Kurslara devam edenler gün artıyor. Yalnız Almanca de 60 dan fazla talebe derse yor. . Hmm Buğday istihsalini azaltmak I. Paris, 25 (A.A.) — “Peti İtalyanın değiz kuvvetleri| *isn» gazetesi Londradan Rama; 25 (ANE) 12. Gu mere | bi tolrafi buğday yapar bağl uzunluğunda, 6,40 metre genişli «| yük devlet arasmda dünya ei ğinde Zaffiro deniz altı gemisi çar istihsalini yüzde on beş azal , şamba günü denize indirilecektir. | €sası üzerine bir anlaşma yal Bu gemi deniz üzerinde 600 deniz | haberini veziyor. Bu anlaşms altında 840 tinilato çekmektedir . | zır bulunmıyan Avusturya ar 15 mil süra'ti olan geminin torpil | dra konferansı iktısat kom atmağa mahsus 8 aleti vardır. nun tasvibine verilecektir. | z gi) pe aldi dör” |