26 Haziran 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

26 Haziran 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

—s zem Tayyareler JAKIT 26 Haziranl933 | Kayserin torunu Almanyanın üstünde do-| Bü yük babasının laşarak beyannameler attılar Berlin, 25 (A.A.) — Wolff a - jansı Alman hükümeti aleyhine beyanname atan tayyarelerin 3000 metre kadar yüksekten ve ol| | dukça kalm bir bulut tabakası üs tünden uçtuklarmı, fakat bulutla- rın aralarındaki boşluklardan Ber lin şehrinin mahallerini görebil - diklerini kaydetmektedir. Makinelerin hangi tipte olduk - larmı, nereden geldikleri ve nere ye gittiklerini anlamak kabil ola- mamıştır. Her halde bu hareket gayet iyi hazırlanmıştı ve Berlinde bulunan bazı ihtilâlci merkezlerle alâka - dardır. Almanyanın bu çeşit ve daha). mühim taarruzlara mukabele için| vasıtaları olmadığı için hükümet silâhları bırakma konferansı baş - layınca, memleketin pek az olan emniyet şartları üzerinde israr e » decektir. Berlin, 25 (A.A.) — Contia- jJansı bildiryor: Resmi mehafil, Alman hükümetinin dün Berlin üzerine gelen komünist propagan- | AA rağ- men evlendi | 'dacı tayyareleri meselesine Büyük! Kayser Vilhelmin torunu Prens bir ehemmiyet vermektedir. hususta tedbirler almıştır. Aliniââys''beyaz Rusları hazırlıyor mu imiş ? Berlin, 25 (A.A.) — Contia- jansı “Daily Herald”in 2000 be « yaz Rusa Almanyada askeri talim ve terbiye yaptırdıklarma ve bu miktarın daha büyüyeceğine dair verdiği haberleri tekzip etmekte - dir. Fransızlar inanmıyorlar Paris, 25 (A.A.) — Havas ajan sı bildiriyor: Fransız gazeteleri bir takım tay yarelerin Berlin üzerinde uçmuş ol- dukları suretindeki esrarengiz ha - beri tereddüt ve şüphe ile karşıla - maktadırlar, Sol cenahm naşiri ef kârı olan gazeteler bu haberin doğ. Fu olması ihtimali olmadığını ehem miyetle kaydetmekte, diğer bütün gazeteler bu hikâyeden mülhem o- larak yapılmağa başlanan maksa - dı mahsuza müstenit mücadeleye celbi dikkat eylemektedirler. Le Journal gazetesi, bu haberin yalan ve uydurma olduğunu göste ren noktaları kaydettikten sonra ve bilhassa Conti ajansı tebliğinin daba hiç bir Berlinli mahut tay - yareleri görmeden 20 dakika evvel gazeteler gelmiş olmasındaki ga - rabete işaretten sonra diyor ki: “Silâhları bırakma konferansı yeniden toplanacağı bir sırada giz Yi gizli silâhlanmakla ittiham edil mekte olan Almanyanın emniyeti- nin tehdide maruz bulunduğunu is bat etmek için büyük bir darbe ha- zırlaması bittabi icabederdi. Or - tada böyle esrarengiz bir hav ceve lânr olduktan ve dünya efkârr u - mumiyesinin dikkati bu noktaya celbedildikten sonra M. Nadolny'- nin söyliyeceği nutuk için bundan daha iyi mevzu mu olur?. Fakat iş meydana çıkarılmıştır. Yapma taarruzun menşei Alman diploması tersanesidir.,, Mai! | Vilhelm geçenlerde evlendi ve re - rikası ile birlikte balayı yapmıya şimal denizi sahillerine gitti. Prens sin karısı avamdan sayıldığı için sabık imparator bu izdivaca mu - halefet etmişti, Yeni prenses resimde de görül - düğü gibi şimdi şimal denizinin plâjlarına devam etmektedir. Almanya ve silâhları bırakma konferansı Berlin, 25 (A.A)— İyi haber a- İan kimselerin söylediklerine göre Almanya silâhları bırakma konfe- ransınm tehir edilmesine müma - naat edecektir. Almanya, Cenevre konferansı - nm müsbet neticeler vermesini İs - tiyecektir. amimi İtalyan tayyareleri Ortebello, 25 (A.A.) — Bugün gidecek olan ceneral Balbo'nun tayyare filotillası, Alp dağlarmda havanın fena olmasından dolayı kalkmamıştır. Alp dağlarında hava düzelmez- se, filotilla Marsila yolu ile gide - cektir. eğme? Kimyagerler kongresi Varşova, 25 (A.A) — Pat A- jonsından: Dün Limberg'te bir çok ecnebi âlimlerin huzuru ile Polonya kim - yagerleri üçüncü kongresi açılmış- tır. ——— Sofyada bir cinayet Sofya, 25 (A.A.) — Dün Sof. ya civar mahallelerinden birisinde boğulmuş bir adam bulunmuştur. Adamım başı bir torba içindeydi ve torbanın üzerinde şu yazı var - dı: “Bütün casusların encami bu - dur.,, O.R.LM. Boğulan adamın kim olduğu an- Taşılamamıştır . | Ki Macar İstikbalde daha büyük bir yaklaşma olursa .. Roma, 25 (A.A.) — Giornale D'italia, Avusturya-Macaristan bir leşmesi meselesine avdet ederek bir projenin mevcudiytini tekzip ediyor, fakat şunları ilâve ediyor: “ Eğer istikbalde Avusturya ile Macaristan arasında daha büyük bir yaklaşma olursa, küçük itilâf devletleri münakaşaya müdahale için en az salâhiyettar mevkide o lacaklardır. Avusturya ile Macaris- tan, Milletler Cemiyeti kadrosunda | ve Avrupa teşriki mesaisi plânı da hilinde hükümranlık salâhiyetleri - ni tamamen bür olarak kullanabi- lecek müstakil devletlerdir. Macar Başvekilinin nutku Budapeşte, 25 (A.A.) — Meclis te verdiği bir nutukta, Başvekil, M. Goemboes, hanedan meselesinde de diğer meselelerde olduğu gibi, evvelâ milletin menfaati ve memle ketin istikbali düşünülmek lâzım geldiğini söylemiş, Macaristanm Trianon muahedesini yeniden tet- kik meselesini daima ruznamesin de bulundurmasını ilâve etmiştir. Başvekil bundan sonra demiştir ki: — Hakiki bir sulh havası yarat- mak lâzımdır, M. Musolininin me- ziyeti milletleri bu yola sevketme- ğe başlamış olmasındadır. Dörtler misakı da silâhları bırakma mesele sinin hallini de kolaylaştırmakta- dır. Bir kısım silâhlı, bir kısmı silâh» sız milletler olmamalıdır. Almanyaya seyahati münasebet” le, M. Goemboes, eğer Avusturya, Macaristanm fazla mahsulünü al mış olsaydı, gayesi bilhassa Alman -Macar iktısadi münasebetlerinin sıkılaşmasına matuf olan bu seya- hate lüzum kalmıyacağını söyle - miştir. Hanedan meselesi şimdiki halde günün meselesi değildir, ve iktidar harisi olanlar memleketin ahengini bozmamalıdırlar. Almanyada otomobil yolları Berlin, 25 (A.A.) — Büyük bir otomobil şebekesi programının ilk tatbikatma gelecek hafta başlana cak ve Hambourg-Bale otomobil İ yolunun ilk parçası olarak Franc- fort-am-mein-mannheim- heidel - berg yolu yapılacaktır. Bütün Almanya için garpten şarka ve şimalden cenuba olmak üzere büyük bir plân çizilecektir. a Londrada hava bayramı Londra, 25 (A.A.) — Dün öğ - leden sonra Heudon'da büyük bir hava bayramı yapılmıştır. Bayra- ma 200 den fazla her çeşit askeri tayyareler iştirak etmiştir. Bir bombardıman tayyaresi iki avcr tayyaresini “düşürdükten sonra,, mağlâp etmiştir. Sonra Handçcap yarışı mülâzım Welester tarafından vasat saatte 240 kilometre ile kazanılmıştır. Bir tayyare yere inmek mecbu - riyetinde kılmış fakat kimse yara Tanmamıştır. MA TEAK Ticaret Mısırla Aramızdaki iktısadi vaziyete dair Memleketimizle Mısır arasmda ki iktısadi vaziyet hakkında Mısır. ! daki Türk Ticaret odası, bir bro - şür hazırlamıştır. Bu broşüre göre 1932 senesi haziran ayından itiba- ren Mısırdan meleketimize gönde - | rilen Omallarm yekün kıymeti 122,862 Mısır lirasıdır. Bu malların içinde en mühim kısmı mensucat teşkil etmektedir. Bunların başında da Japon mensu catı vardır. 95410 lira kıymetinde olan Japon mensucatmdan sonra İtalya, Mısır mensucat ve Japon| ayakkabıları mühim bir yekün tut maktadır, Mısırdan en mühim it- halâtımızdan birisi de boş çuval - dır. Yekün 1,558,817 Mısır lirası tu- tan boş çuvallar 1933 senesi yal - nız mayıs ayı içinde de 18940 kilo ithal edilmiştir. Bumdan başka yeni istatistiklere göre Mısırdan mayıs ayı içinde İs- tanbula 7,340, İzmire 1820 kilo pa- muk ipliği de ithal edilmiştir. Mısır Türk ticaret odası bunlar dan maada memleketimzin mühim ihraç maddelerinden olan yaş, ku- ru meyvalarla zeytin, zeytinyağı ihracatrmız hakkında da bazı e - saslara dikkat edilmesini işaret et- mektedir. Bilhassa yaş meyvanın İskende- riye piyasasında çok sürümünün te mini için iyi ambalâjj yapılmasın- dan ve iyi cins maldan alımmasm - dan ehemmiyet verilmesi istenmek tedir. Ayni suretle kuru meyvalardan kaysr, erik, üzüm, vişne, incirlerin de Mısır piyasasında rakip memle ketler mallarma rekabet edebilme si için iyi ambalâj yapılmasmı is - temektedir. Fındık, ceviz, bademin de ayni şartlarla ihraç edilmesine, zeytinle rin karışık olmamasına tanelerinin seçilmesine ve zeytin yağınm da en az üç dereceyi geçmemesine dikkat edilmesi işaret edilmekte - dir, İstanbul ticaret odası Mısır tica- ret odasının bu ehemmiyetli işa - retlerini tacirlere bildirmiştir. Viyanadaki kongre Beynelmile! ticaret odaları kon- gresi Viyanada toplanmış ve İstan | İ bul Ticaret odası namına da bir | murahhas bulunmuştu. Bu murah - | hastan kongrenin faaliyetine dair bir rapor gelmiştir. Rapora göre kongrenin en mühim meselelerin- den birisi de vergi verenlerin ken- di memleketine n.: yoksa bulundu- ğu memlekete mi vergi vermesi me | selesiydi. Vergi verenlerin bulundukları memleket vergi vermeleri esas ka- bul edilmiş bunun hükümetlerce kabulü için teşebbüsata girişilme - si kararlaşmıştır. Yerli mallar sergisine hazırlık Milli Türk sanayi birliği tarafın. dan Galatasarayda tertip edilen yerli mallar sergisi için hazırlıklar başlamıştır. Sergi binası 5 temmuz da sanayi birliği sergi heyeti tara- fından teslim alınacak ve ağustos başına kadar tertilat yapılacaktır, Bu sene sergiye fazla rağbet var dır. Bir çok fabrikalar bilhassa mensucat fabrikatörleri şimdiden sergide yer almışlardır. . Haberleri Şeker Gümrükte nasıl muameli görecek ? Yeni gümrük kanununun tatbil başlanması üzerine | bs luk öne alerö bnilesiii ne halledilmektedir. Bu meselelerden birsi de kan8” nun tatbiki esnasında şekerlet* yapılâcak muameledir. Yeni gümrük kanununa gör memlekete ithal edilecek şekeri rin daralarından da şeker gibi "€ sim almması iktiza etmektedir. Gümrük idaresi kanununun ©” rettiği şekilde gümrük resmi alr9*” ğa başlayınca tacirler hükümet” müracaat etmişlerdir. Hükümet, tacirlerin nazarı dikkate almış ve kanun” tebliğinden evvel gümrüklere gel” miş olanlardan 36 mcı madde göre darasız olarak resim alınm” sını bildirmiştir. Kendileri ile ticaret mukavelel” ri yapmış, olduğumuz memleket" lerden gelecek şekerlerden de mi” kavele ve muahedelerin müddeti * lan 9ay içinde darasız olarak 18” sim alınmasını bu şartlar olmıyan ve başka memleketlerde” gelen şekerlerden de darasız ola” rak resim alımmasmı bildirmiştir” Gümrük idaresi dündan itibs * ren bu şekilde resim almağa başl” mıştır. Fındık ihracatımız Ihracat ofisi fmdık ihracatım” hakkında bir istatistik hazırlamf tır, Gireson, Trabzon, Ordu gibi 18 him ihraç iskelelerindeki ihracs” göre tanzim edilen bu istatistik 97! senesi mevsim başlangıcından gs senesi mevsim sonuna kadar rakamları göstermektedir. Bu istatistiğe nazaran Giresof” dan (o muhtelif ye 1/790,558 liralık, (o Trabzondi” 2.286.444 liralık, Ordudan 758.815 liralık ki, cem'an yekün 477569 liralık fındık ihraç edilmiştir. Kavun almak istiyenlef İsveçteki ve Almanyadaki mi him bazı müesseler bu sene me leketimizden kavun almak isi lerini bildirmişler ve izahat iste” mişlerdir. ni” İstanbul ticaret odası, bu i iracaat üzerine kavun tacirleri9İ” fikirlerini sormuştur. Tacirlerin verdiği malümsi” göre kavunlar için hususi vago” lar yapılmadıkça ihracat imkâs” sızdır. Ticaret odası şimendifer idaf” si nezdinde bu hususta teşebbü! lerde bulunacaktır. Istanbulda Yunan s Yunan ticaret odalar, Yı hükümeti vasıtasiyle hi daimi bir sergi açmak için mü iade istemişlerdir. A İktisat Vekâleti, Yunan tesi : odalarının müracaatını ehem! | nazarı dikkate almış ve iki me”, E leket arasmdaki iktisadi münsf? batın artmasına yarıyacak ob” bu serginin İstanbulda açılma” müsaade vermiştir. Öğrendiğimize göre, sergi 1,” tanbul ticaret ve zahire beri binasında ve yahut daha yl bir yerde açılacaktır. Daimi olacak bu sergide Yunan malları teşhir m diecek cak satış yapamıyacaktır.