26 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

26 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— 2—VAKIT 726 ŞUBAT 1934 SON HABERLER : TELGRAF - TELEFON - *.—.. RADYO 24 saat zarfında memle- ticaret muahedesi! Almanya silâh yarışında Ti ere — Rusya Fransayı geçecek mi? Londra, 25 (A.A.) — Dün ak- şam Berninghamda söylediği bir nutuktı Baldwin kabinesinde iş nazırı olan Sir Arthur (o Stil Met land, gayet şiddetli bir lisanla Al manyanın harpculuğundan bah- setmiş ve demiştir ki: “. Almanya, sulh muahedesini tam mânasşiyle ihlâl ederek önce gizli, sonra açıktan açığa ve git- tikçe artan bir sür'atle tekrar si- lâhlanmaktadır. Bütün memle- kette sivillere askeri terbiye veril- mekte ve halka harp sahasında öl“ menin en çok arzu edilen şey ol- duğu öğretilmektedir. Fransız halk kütlesinin berpten nefret ettiğine kaniim. Fakat bü- tün Fransada olduğu gibi hâdise- İ lerin daha bir kaç sene bu gidişle yürümesine müsaade edilirse, Al- manyanın Fransadan daha kuv- vetli olacağını o saklamamak lâ- zundır.,, İ Londra, 25 (A.A.) — Lord E- denin seyahatinin silâhları bırak- ma görüşmelerinin tekrar başla- masma hissedilir derecede yardı- mı dokunacağını dair Londrada mevcut bir kaç ümit, Berlin hü- kümetinin görüşleri (o karşısında sür'atle dağılmıştır. Filhakika, Berlin hükümetinin görüşleri resmi mehafilde tasıv - vur edilen (anlaşma esasları ile kabili itilâf değil gibi görünmek- tedir. işsizler bugün Londrada büyük bir nümayiş yapacaklarmış.. / Paris, 25 (A.A.) — Londra- dan Jurnal gazetesine bildirildi. ğine göre, İskoçya ve şimali İn. giltereden gelen işsizlerin, (yarin için nümayiş yapmak tasavvurun- da bulundukları “Hayt Park,, ta karışıklıklar vukuuna mani olmak için mühim tedbirler © alınmıştır. 3.000 kadar polis memurunun bu işe tahsiz edileceği tahmin olunu- yor. Nizami zabıta (O kuvetlerine gönüllü memurlar terfik edilecek- tir, İşsizler, Hayt - Parka on ayrı kafile halinde geleceklerdir. Muh- telif hatiplerin, çıkıp, söz söyli- yebilmeleri için on kürsü hazırlan- mıştır. Bu nümayişler, hükümetin iş” sizlere yardım nisbetini tenzil için hazırladığı kanun lâyihasmın «- leyhinde bulunmak üzere tertip 0- lunmuştur. M. Mak Donald, işsizlerin mu- mektedir. Maamafih, bunlardan 40 kişilik bir heyet, bu hafta zar- fında bir istida vermek üzere A- vam kamarasma girmeğe çalışa- caktır. İsviçrenin Ankara kançılarlığı Berne, 25 (A.A.) — İsviçre hü- kümeti Türk hükümeti O mahafili ile dahili teması idame etmek üze re Ankarada bir diplomatik kan- çılarlık tesisine karar vermiştir. Almanyada matem Berlin, 25 (A.A.) — Harbi u- mumi de ölen iki milyon Alman askerinin hatıraları tebiden, bu gün Almanyada “Kahramanlar günü,, kutlulanmaktadır. Her tarafta umumi binalar ya- rım bayrak çektikleri gibi ve Ber- linde hususi evlerin pencerelerine #iyah kreplerle bezenmiş bayrak- Jar çekilmiştir. Bu münasebetle Berlin opera- sında muazzam merasim yapılmış- See, Harbiye nazırı jeneral Bon Blomberg, bir nutuk irat ederek, “Alman askerinin meziyetlerinden dahsetmiş ve Almanyanın müsale- met arzularını teyit eylemiştir. Almanyada Çek bayrağı yasak Berlin, 25 (A.A.) — Alman hükümeti, hususi bir şekilde, Çek bayrağı çekilrsesini ve Çek işaret- lerinin takılmasını yasak etmiştir. “Alman istihbarat bürosu,, bu iedbirini mukabeleibilmisil olarak alındığını tavzih etmektedir. Zira, Çekler, Çökelovakyada — hususi gerek Akman renkleri taşıyan ve Alman bayrağı (çekenleri veya Hitler haçı taşıyarları şidetle ta- kip etmektedirker. Romadaki komünistlere ceza Roma, 25 (A.A.) Hususi mah- keme, komünist propagandası ya- pan İ3 maznun bakkında kararı nı vermiştir. Bunlardan ikisi 16 sene, üçü 10 sene, birisi 12 ay, bi- risi 6, ikişi | beşer, üçüde üç ay hapse mahküm edilmişlerdir. 13 üncü mahküm beraet etmiştir. Viyanada yeniden tevkifat yapıldı Viyana, 25 (A.A.) — Floris dorf işçi mahallesinde yapılan ta- harriyat neticesinde polis, sosya- list Şutzbunt o azalarınm evinde büyük mikyasta silâh ve mühim. İ mat elde etmiştir. Elli kişi tevkif edilmiştir. Avusturya hududundaki tahşidat yalan Berlin, 25 (A.A.) — istihbarat bürosundan; Amerika istihbarat servisi ta- rafımdan işae edilen © Avusturya Legionu ismi takılmış olan kıtanın Avusturya — Bavyera hududu ü- zerinde tahşit edildiği ve Avustur- ya arazisine girmeğe hazırlandığı haberi hakkında salâhiyettar men- balardan aldığımız malümata gö- re bu haber kâmilen uydurulmuş- tur. Bulgar Krâlı Paris, 25 (A.A.) — Bulgaristan kralı Boris, dün hiç bir resmi fa- aliyette bulunmamış ve akşam ü- zeri yark ekspresi ile Koburga git“ miştir. o Kral orada babası sabık kral Ferdinand'ı ziyaret edecek- Alman <a nz e, dd rahhaslarını kabulden imtina et! Müzakeresi sekiz aydan fazla süren İngiltere - Sovyet Rusya ticaret mua- hedesi nihayet imzalandı. Muahededen İiki taraf da memnun bulunmaktadır. in. giltere, Rusyadan on milyon sterlin kıy- İmetinde siparişler bekliyor ve bu sipa- rişlerle İngiltere dahilinde işsizlik ha- İteketini hafifletmeyi umuyor, Sovyet Rusyanın sipariş ettiği malla gı İngiliz il taşıyıp göt Sovyet Rusyada İngilterede di —— yapmamayı taahbüt ettiği, İngilterenin Rusya ile ticareti 10,000,000 sterlin kiy- İmetinde arttırıldığı için 50.000 İngiliz işsizin bu yeni müahededen iştifnde et- mesi beklenmektedir. Hali hazırda | İngilizlerin Ruslarla alışverişleri, Ruslar lehinde on milyon sterlin farldıdır. İki taraf biribiriyle eyni nispette alışverişe karar | verdikleri için, yavaş yavaş Müvazene tesis edilecektir. Yeni muahededen istifade eden İngiliz sanayii gemi inşaatçıları, elektrik tesi- tçıları, ziraat âlet ve makimecileri mensucakçılardır. — zası dolayısiyle bir makalede İngiliz - Sovyet iktisadi münasebetlerinin inkişa- fiyle alâkadar olanlarm yeni muahede- den boşmut olduklarını söyledikten sonra İlngiltere ile Sovyet Rusya iktısadiyatı- nım hiçbir yerde çarpışmadığını, çünkü Sovyet Rusya ile Çarlık Rusyası arasın- da müstemlekecilik bakımından büyük bir fark bulunduğunu söylüyor. ö. R. Hacı Mehmet Beyin teklifleri Ankara, 25 (Hususi) — Kütah- ya mebusu Hacı Mehmet Beyin varidatı arttirmak için gösterdiği varidat membalarından (bu sene istifade edilecektir. Amerika ne zaman ilânı harp edebilir ? Vaşington, 25 (A.A.) — Mü messiller meclisinde (Texas de- İ mokrat mebuslardan O M. Terrel, kanunu esasiye müteallik bir tak» rir verdirmiştir. Takrir, Amerikaya hücum ol- madıkça veya arayı o umumiyeye müracaat edilip tasvip kararı alın- madıkça kongrenin ilânı harp et- mesine mümanaat etmektedir. Harp ilânı takdirinde. takrir, | servetin yeni vergilerle ( seferber edilmesini ve faizsiz bonolar ihra- cını teklif etmektedir. Faizli tah. vilâtın ihracı yasak edilecek ve askeri techizat ve teslihat sanayii hiç bir kâr temin etmiyecektir. Leh — Alman itilâfnamesi Varşova, 25 (A.A.) — Harici- ye nazırı M. Beck ile Almanyanın Varşova sefiri Von Moltke, | 2) Geztnn eyi Li — Alman iti İ lâfnamesinin musaddak suretleri» Hi teati etmişlerdir. İtilâf bugünden itibaren mer'i- yete girmiştir. Gazetelere beya- natta bulunan M. Beck, itilâfın mer'iyet mevkiine (© girmesi için zaruri olan bu rasimenin ifasın- dan memnun olduğunu söylemiş- tir. o Hiç şüphesiz Almanya ile Lehistan münasebatmda yeni bir devir başlıyor. M. Beck, bu diplomasi son zmanlarda kolaylıkla etrafa intişar etmiş olan bedbinlik dal- >ketin hava vaziyeti Neme İZE YAA Leo roloji müessesesinden aldığımız malümat3 göre, 24 saattenberi ba- zı mıntakada mevzii olarak pek dar sahalara inhisar (o eden yağış istisna edilirse bütün Türkiye on beş gündenberi devam eden yağış devresinden sonra kurak bir dev- reye girmiş bulunmaktadır. Vaziyetten bu yağışsızlığın bir müddet devam edeceği tahmin €- dilmektedir. Trakya mıntakasındı yalnız E- dirnede cüz'i miktarda yarım mi- limetreden az yağmur şeklinde yağış olmuştur. Hava © suhuneti son 24 saat zarfında (iki derece etrafında olmak üzere yükselmiş- tir, Gece suhuneti yalnız Lülebur- gazda sıfırm © altında bir derece kaydedilmiştir. Diğer (yerlerde suhunet tamamen sıfırı üstünde- dir. — İstanbul havalisinde gün düz suhuneti dokuz ve gece suhu- neti beş derece etrafında kayde dilmiştir. Ege mıntakasında hava daha ziyade açıklığa müsaittir, Orta Anadolu o mıntakasında yalnız Sivasta bir santimetre ka - dar kar yağmıştır. Bu mintaka- nın Bolu, Kastamonu, Kütahya, Uşak, Ankara hariç diğer yerle- rinde gündüz suhuneti dahi sıfırm altında rasat edilmiştir. Cenubi Anadolunun hemen her tarafında hava tamemen (açık geçmiştir. Bu mıntakanın hava suhunetinde de 2 — 6 derece ara» sında yükselen suhunet kaydedil- miştir. Şarki Anadolu mmtakası ekse- riyetle açık ve kısmen o bulutlu geçmiştir. e Bu mıntakanın suhur- netinde son bir gün zarfında 4e kiz derece etrafında yükseliş ol- muştur, o Karadeniz kıyıları mın- takasında yağış tamamen kesil- miştir. Hava kısmen bulutlu ve ekseriyetle kapalı geçmiştir. Reisicümhur Hazretlerinin, Halkevle- rine gönderdikleri cevabi telgraflar Ankara, 25 (A.A.) — Halkev- | dönümünden ötürü hakkımda bil- lerinin açılmasının yıl o dönümü | dirilen candan duygulara teşekkür münasebetiyle halkevlerinden ge- ! eder, ülkümüze ulaşmak yolün- len telgraflara Reisicümhur Haz- | daki çalışmalarmızda da muvaf- retleri ayrı ayrı şu cevabı vermek | fakıyetler dilerim efendim. suretiyle mukabelede “bulunmuş” lardır: “Halkevlerinin açılmasının yıl | Reisicümhur Gazi Mustaka Kemal Ziraat vekâleti İrak ve Suriyeden da” mızlık at ve kısrak getirtti Ankara,25 (A.A) — Ziraat| damızlık sekiz kısrak ve 14 Arap vekâleti, Irak ve Suriyeye gön-! dermiş olduğu mütahassıs O heyet marifetiyle fevkalâde yüksek ev- safta ve emsaline az tesadüf edi- lecek nümunelerden olmak üzere Adanada mmm İki tekerlekli arabalar kaldırılıyor Adana, 25 (A.A) — Meclisi umuminin bugünkü toplantısında baytar müdürlüğünün. vermiş ol- duğu bir takrir okundu ve kabul edildi. Buna göre köylerde şehir arasında işlemekte olan iki teker. lekli camus arabaları o iki sene içinde dört tekerlekli olacaktır. Ve bu müddet içinde camus ara- baları tamir edilmiyecektir. Bunun için bir nümune arabası yapılmak üzere tahsisat kabul e- dilmiştir. Samsunda köylüler sergisi açılıyor Samsun, 25 (A.A.) — Samsun Gücü yerli malı (o sergisi nisarın aktin | 2'inci cumartesi günü açılmış- : tır. Sergi komitesi evvelki seneler- gasınm karşısına cihan bir ihtikâr | den aldığı tecrübelerle yeni ser- misali addetmektedir. Nazır, mareşal (o Pilsodskinin harici siyasette tezıhür eden dü- şüncesinin çok hakiki sulh unsur- ları yaratmakta olduğu kanaatin- dedir. ginin daha © mütekâmil ve daha şümullü bir şekilde yapılması için esaslı hazırlıklarda £ bulunuyor. Şimdiden bazı müesseseler sergiye iştirak edeceklerini bildirmişler» dir. atı almış ve bunlar aygır depola- irma ve haralara © gönderilmiştir. İ Bu suretle yakın zamanda Türki- ye dünyanın en iyi Arap atı yetiş- tren bir memleketi olacaktır. Aptülhalik Bey Fırka grup reisliğine getiriliyor Ankara, 25 (Hususi) — Afyon mebusu Ali Beyin Nafıa vekâleti- ne geçmesi üzerine münhal kalan fırka grup reisliğine eski maliye vekili Mustafa Abdülhalik Beyin getirileceği söyleniyor. Gazi Hz. Ankara Hal- kevini şereflendirdi Ankara, 25 (A.A.) — Reisi cümhur O hazretleri Halkevinde verilen (O ve Biz) piyesinin tem- silinde hazır bulundular. Bu piye- sin üçüncü temsili kalabalık bir halk kütlesi © tarafından alkışlar arasında seyredildi. | GHüseyin Rahmi Bey | © Ankara, 25 (Hususi) — Eski Moskova ( ataşemilteri Hüseyin Rahmi Beyin münhal mebusluk- lardan birine namzet gösterilece- ği tahmin ediliyor. Sıhhat vekâleti bütçesi Ankara, 25 (Hususi) — Sıhhat vekâleti bütçesinin geçen yıla na- zaran yarım (milyon lira kadar fazla olacağı söyleniyor. sail GİNE alk