26 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

26 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

—i — VAKIT 120 SUBAT pe LE ve Ri — Bir hırsızlık davası son safhasında İstanbul birinci ceza mahkeme- sinle, bir hırsızlık davasına ait muhakemeye devam olunmuştur. Davaya göre, Cemi ve Ahmet isimlerinde iki arkadaş, bir gece sabaha karşı çeşme meydanında bir kahveye kapı kilidini kırmak suretiyle girmişler, bir tıvla takı» mı ve beş tane donanma ampulu aşırmışlar. Kahveden çıkarak s0- kakta yürürlerken, (karşılarına mahvile bekçisi çıkmış. Ahmet, bekçiyi görünce keçmiş, Cemal yakalanmış. Biraz sonra da Ah- met ele geçmiş. Mahkemede, Ahmet kendisinin sok:kta Cemala rast geldiğini, o- nunlz konuşa konuşa giderlerken bekçi ile karşılaştıklarmı, bekçi tutmak İsteyince, kendisinin kor- kup kaçtığını söylüyor. Kahveye girerek hırsızlık yapmadığı iddi- asında.... Cemale gelince, o da, kapı ki- Hidini kırmadığındın, kapıyı açık bularak içeriye (girdiğinden, bu işte arkadaşr Ahmedin hiç bir a- lâkası bulunmadığından bihsedi- yor. Arkadaşının, kendisine son- rad-n sekakta rast geldiği yolun- daki sözlerini, doğru buluyor. Şahitler dinlenilmiş, neticede müddelumumi muavini, suçları sebit olduğunu ileri sürerek, iki- , Sine de ceza istemiştir. Muhakeme, karar verilmesi için kalmıştır. Limon Kralıile arkadaşları Limon kaçakçılığı ile maznun olup uzun Omüdditenberi ihtisas | mahkemesinde (© muhakemesine bakılan limon kralı mami E fendi ile arkadaşları Muçki, Ah, Arif Beylerin dün muhakemeleri yapılmış ve bugün öğleden sonra kararm tefhimi için o muhakeme bugün saat 2 ye talik edilmistir. Eroin kaçakcılığı muhakemesi Eroin kaçakçılığı ile maznun Hikmet, Kaldiron ve Necati Bey: lerin ve arkadaşlarımın muhake- mesine dün ihtisas mahkemesin- de dev:m edilmiştir. Dünkü celsede üç maznım hazır bulunmamış ve şahitler (o dinlen dikten sonra muhakeme talik e- dilmiştir, Adliyenin yerleşmesi Adliyenin postahaneye yerleş mesi İşi, devam ediyor. e Şimdiki halde Sultanahmette (İstanbul musllimler birliği binasında bu“ lunan ceza mahkemelerinin (bir an evvel postahaneye alınması için, cezı mahkemelerine tahsis olunan kısımda hazırlık yapılıyor. Postahanenin tamamiyle adli- yeye verilmesi, posta idaresi İçin yer temin olunduktan sonra müm : kün olacaktır. Şişli Tramvayında dört bomba bulundu ike 1 Anel sayımda) 1 bitirileceği ve eski orteği aleyhine mektubu göndermiştir. Ermeni | çirkin sutkastı tertip eden adamın! tüccar zabıtaya saklamakta oldu- | adliyeye verileceği muhakak ağ- ğu tehdit mektuplarını da vermiş- tir. Bunun üzerine zabıta ermeni tücarm verdiği adamı evinden al mış, emniyet müdürlüğüne geti- rerek sorguya çekmiştir. Ayni za- manda evinde ve Yyazıhanesinde karşılaştırılmış, bu yazıların biribirinin ayni olduğu görülmüştür. Ayni zamanda bom- baları gönderen adamada yazı yazdırılmış, bu yazılar teşkil olu- nan bir ehli hibre heyetine göste- rilmiştir. Neticede bütün yazıla- rm birbirinin ayni olduğu anlaşıl- © bazr ifadeler | alınmış, neticede © — hadisenin aralarında (o münaferet çıkan iki kişiden birinin diğeri a- leybine tertip ettiği bir işten iba- ret alelâde bir zabrta vakası oldu- dedilmektedir. Bombaları yellryanm isminin Cevat olduğu söylenmektedir, İstanbul, 25 (A.A.) — Selâhi. yettar makamdan alızımız malâ- mata göre bomba hadisesinin ma- hiyeti iki şahsın aralarm?aki infi- alât neticesi olarak birinin diğeri aleyhine eraniyeti umumiyeye te. | allük eder mahiyette tertip ettiği bir sulkasttan ibaret adi ve iğrenç Vaka faili delâilirle yaka'an- mıştır. Hadisede umumi asaviş ve emnivete tasllük eder hiç bir nokta yo'rtur ve mesele alelile bir zabrta veaımlan ibarettir, Menerj t mi? Kabataş lisesinde iki talebede menenjit hastalığı arazı görülmüş, derhal tedavi altma alınmışlardır. Bu Nİ mektep o müdürü de- Eli taraflarında me- nenjit çıktığını öğrendik, Mektep te de iki efendinin hastalığmdan şüphelenerek derhal hastahaneye kaldırılan hastalardan birinin mus ayenesi menfi çıkmıştır. Diğerinin neticesi henüz almamadı.,, Yeşilköyde pazar Yeşilköyde bir pazar yeri tesis İşçilerin hali iyi değildir. ye devlet kontrolu altnda ğiz. İnkılâp davasını hakikileştiren Halk Fırkası programı bu noktada gayet sarih- İtir. Fakat sanayiin ülkü edindiğimiz ha İyatı buluncaya kadar yapacağımız işler İde vardır. Bu işler gene Halk fırkasınn bakımdan bıfzıssıhha kanunu hakkında İkozlar, tenvirler vazifesini üstüne almış- tr. Hıfzıssıhha kanunu mevcut olduğuna göre hükümet müesseseleri de bu kanu- nu tatbik etmekle mükelleftirler. Hıfaıs- edilmemesine göz yummak arasmda fark yoktur. İşçilerin gündeliklerine gelince, daha 1932 senesi gibi kurulma senesinde as- gari rakamlarla yüzde otuz kâr getiren bir milli sanayi müessesesi var, Bu sa- nayi müesseselerinin yüzde otuz kâr ge- tirmeleri, İşçi gündeliklerine zam. yap makla kârlarından bir şey eksilmiyeceği- ni göstermektedir. Çünkü Türkiyede ku- rulan mağ başka memleketlerde oldu- kadar kâr getirecek bir haldedir. Bunun için gündeliklere yapılacak zamları tah- dit edecek bir piyasa hareketi yoktur. Bi- Ihkis bu zamlarla onların edecekleri kâr daha fuzladır. Bir defa'salim bir beden- le çalışan unsurlar kazanacaklar, iş san- ti azalan işçiler çıkaracakları işleri daha dikkatli, daha iyi cinsten ç:karacaklardır. Bunu yapsmlar ve dikkat etsinler, o za- man ıskarta mallar ne kadar azalacaktır. Sadri Etem Matbaamıza gelen eserler: Hak ve cemiyet İstanbul birinci noteri M. Eş ref Bey bu isimle bir meslek mec- muası çıkarmağa başlamıştır. İlk sayısında Haydar Rifat Beyin Şö- penhaverden tercüme eltiği “Hu- kuk ve siyaset,, isimli makale ile üçüncü noter Hüsamettin Haydar Beyin beynelmilel noter köngrele- rine ait yazısı ve M. Eşref Beyin on beşinci ve on altıncı asırlarda İ Osmanlı kanunnameleri isirali ma- kalesi ve diğer bazı yazılar var- dır. Tavsiye ederiz. aa Belçika kralının ölümü münase- betile âyin Istanbul Belçika ko- lonisi Belçika kralı müteveffa birinci AL. bert'in istirahatı yahu için 27 şubat 934 sa. lı günü saat vn buçuk- ia (Saint Esprit) kili- sesinde bir ruhani ma- tem âyini yaptıracak- tır. Papanın mümessili il Monsenyör Margoti ce napları büyük âyini ruhani reistiğini ifa edecektir. Belçikanın Türkiye sefiri ünifor- ma ile bu merasime riyaset edecektir. Za- fa mahsus davetname gönderilmiyecektir. Ikinci Umumi Müfettişlik (Başmakaleden devam) fı in sonra —— sehrin mevkii iktısaden | teşkilâtı yapılırsa bu müşkülât Türk milletini temsil etmesini” istiyece.| gittikçe daha (fazla ehemmiyet | bertaraf edilebilir. kazanacaktır. Bunun neticesi ta- | mt müfettişlik muhtelif vilâyetle- bii olarak Trakya sahasına etraf- | rin hususi idareleri arasmda bir tan yeni nüfus toplanacaktır. Balkan devletleri arasnda ikti | sadi münasebetlerin artması nis-| petinde bu mıntakada nüfus h-re- ketlerinin ( fazlalaşması da ya topraklarındaki feyiz ve bere- ket cihetiyle de kuvvet bulacaktır. Bu suretle hükümetin tesbit ede- ceği imar programım tatbiki ko- laylaşmış olacaktır. Ancak bütün Şarki Trakyaya şamil olmak üzere hazmlanacık bir imar programının iyi tatbik e- dilmesi için muhtelif ( vilâyetler arasında müşterek bir faaliyet te- mini icap eder, Esefle kabul etme- lidir ki, Trakyadaki bu muhtelif vilâyetlerin hususi idareleri ayrı ayrı oldukça, müşterek ve ahenkli mesaiyi icap eden işleri (bugüne kadar yürütmek kabil olamamış- tır. Meselâ İstanbuldan Edimeye kadr giden yolun bügüne kadar yapılamamasmın en mühim sebe- I bi bu noktadadır. Belediye evlerdeki! kafesleri kaldı- racak Eski evlerin pencerelrindeki kafesleri kaldırmak için Şehir Meclisi âzasından bazılarmın ver- diği takrire belediye reisi Muhittin Bey yarın Şehir Meclisinde ce- vap verecektir, Aldığımız malâ iüta göre, Belediye bu mesele et- rafında bir müddet evvel tetkikata | baş'amıştı. Ankarada ve diğer vilâyetlerde olduğu gibi İstanbul- da da evlerden kafeslerin kaldırıl- ması sıhhat noktasından zaruri gö rülmekte'ir. İstanbuldaki evlerin dörtte biri kafeslidir. Yeni yapılan binalarda, yeni yapı kanunu mucibince kafes memnudur.. Daha evvel yapılan kâgir binalarda da esasen kafes konmamıştır. Bir çok ahşap evler- de son zamanlarda kafeslerini kal- dırmaktadırlar, Kafesleri muhafa- za eden binalar şehrin bazı köse - lerinde eski mahallelerde bulun maktadır. Belediye eski ahşap evlerdeki kafesleri kaldırmak için yeni bele- diye zabıta talimatnamesine bazı hükümler koyacaktır. Yeni talimat namenin Hazirandan itibaren tat- bika başlanması mukârrerdir. Öğ- rendiğimize göre yeni (İstanbul plânı yapılırken şehrin bir köşesin de eski İstanbulu gösteren ve yeni İstanbulla mukayese yapmak im- kânmı verecek olan bir mahalle- nin hali aslisi ile muhafaza edil mesi tasavvur olunmaktadır. Şeb-| tır, rin bir köşesinde kalacak olan bu mahalle bir müze vazifesini göre“ cektir. İstanbula gelecek seyyah” lar eski şarklı İstanbulu bu bir tek mahallede ir, Br cakılacak bu birtek mahallenin nerede intihap edileceği henüz ta» karrür etmemiştir. Bu mahallede ahşap evler oldü- ğu gibi muhafaza edileceği için kafesleri de kalacaktır. Buradeki kafesler, ancak bir devrin hayatr- İstanbulu tasvir edecek bu mahal 1e3x halk sakin olmıvacaktır. Bu mahallenin harap olmaması nı canlı bir şekilde gösteren tarihi | için daimi surette tamir edilecele” ler halinde kalacaktır. Eski! tir, Şimdi ikinci umumi müfettişlik Çünkü umu- nâzım hizmetini görebilir. Bütün bu mülâhızalar haricin- de olarak Edirnenin ayrıca tarihi bir kıymeti vardır. Türk güzel san'atlarının en güzel nümunele- rine burada tesadüf o edilir. Mi- mar Sinanın yüksek ve kudretli eliyle kurulmuş Olan eserlerle bu şehri belli başlı bir Türk mü- zesi, nihayet zaman zaman Türk güzidelerinin bir ziyaret merkezi haline getirmek bile mümkündür. Hulâsa esasen siyasi ehemmi- Yeti ve mevkii mılüm olan Trak- ya mıntakası ve bilhassa Edirne şehri ikinci umumi müfettişliğin ihdasından sonra milli hudut çer- çevesi içinde bir kat daha kıymet- lei ir. Bugün biraz yaslı bir valan parçası gibi görünen bu şe- hir yavaş yavaş eski güzelliğini ve şetaretini bulacaktır. Bu neticeyi yakm bir istikblde hakiket ola» rak göreceğim'ze emin olabiliriz. Mehmet ASIM Polis haberleri Hâlâ mı? Küçük Bebekte Aralrk sokakta oturan sucu Osman oğlu Aziz ba- şında şapka kanununa muhalif bi- çimsiz bir külâh giydiği için yaka- lanmıştır. Penbe Hanım kızdı Şehremininde (Nevbahar ma- hanesinde OTUTAN Zeyaopemrsiz, komşusu Penbe hanımdan alaca- ğı istemiş, bu yüzden kavgaya tutuşmuşlardır. Penbe hanım bir aralık fazla kızmış, yerden aldı- ğı bir taşla Zeynep hanımı ie dan yaralamıştır. Maymuncukla Maksi Sabıkalılardan Hayri Hoca Gir yasettin (o mahallesinde cemi so- kağında $0för Hüseyinin 12 nu- maralı evinin kapısmı maymun- cukla kurcalarken yakalanmıştır. 62 lira çaldı Sovyet gaz kumpanyası memur- larından Cemal Efendi Uzunçarşı da gaz satmakta iken kamyon $0- förü Mustafa 62 lirasını aşırdığın- dan Bakkalı dövdüler Merdivenköyünde oturan vat - man Ramazan ile Fatma Hanım bakkal İbrahim Efendiyi dövdük- lerinden yakalanmışlardır. | Sebepsiz yere.. Kasımpaşada oturan boyacı Ha- san Naim doğramacı sokak 33 nu- marada oturan elektrikçi Niyazi ve dostu Katinayı bilâsebep kolla» rından cerhettiğinden yakalanmış- Yorgan hırsızı Kadıköyünde Rıza Paşada Feh- mi Beyin yapısnıda çalışan Halil Şavuşun, bir yorgan, 15 İira para- sm çalan Âdil yakalanmıştır. ——— mama Maarifte bir tayin Kabataş lisesi Türkçe muallim- lerinden Sadi Bey Tekirdağ orta mektebi müdürlüğüne tayin edil. Bu mahaleden başka şehrin hiç bir tarafında ahşap Km, kafes bu «/ anmıyacaktır. ik ii